♨️سوال:
🔰اگر خدا از مادر مهربان تر است، چطور پس حاضر است ساليان سال بندگانش در عذاب باشند در حالی که مادر حتی نمی تواند فكرش را بکند ولی خدا انجامش می دهد؟
✍️پاسخ:
🔰شکی نیست که خداوند بندگان خود را دوست دارد. حتی از مادر نسبت به فرزندش مهربانتراست، بلکه مهربانىهاى پدر و مادر و... همه جلوه هایى از رحمت و عنایت الهى است، زیرا اوست که این همه عشق و محبت را در نهان پدر ومادر به صورت غریزى نهاده است تا آنان با میل و علاقه تمام تلاش خود را در جهت رشد فرزندان خود به کار گیرند.
بین محبتهاى الهى و غیر الهى تفاوتى عمده وجود دارد و آن این است که: محبت پدر و مادر و دیگر انسانها غالباً احساسی بیش نیست. بلكه در برخى از موارد بر خلاف حکم عقل، حق و عدالت و به ضرر فرزند است، در حالى که لطف و رحمت الهى هرگز جدا از عدل، حکمت و سنتهاى حکیمانه پروردگار در نظام خلقت نیست.
مهرباني خداوند در عين عظمت و بي كراني كه دارد، هيچ گاه مهرباني مطلق نيست. خداوند همان گونه كه رحمان و رحيم است، جبار و منتقم است، هر چند بر اساس آموزه هاي ديني معتقديم كه رحمت او بر غضبش برتري و تقدم دارد ، چنان كه در روايات آمده : « يا من سبقت رحمته غضبه؛ (۱) اي كسي كه رحمت او برغضبش پيشي گرفته است.»
همان گونه كه خداوند تجلي وسيعي در مهرباني دارد، از اظهار بي جا و بي دليل و خلاف حكمت و عدالت مهرباني امتناع مي ورزد. در نتيجه مي توان گفت حقيقت تجلي مهرباني خداوند در معناي دقيق و عام كلمه آن است كه برخي از بندگان ظالم و عاصي را به عذاب مبتلا نمايد تا حق و عدالت را در حق بندگان مظلوم و مطيع به جا آورده باشد. اگر خداوند متعال رحیم است ،حکیم و عادل هم است.
اصولا محبت و دوستی الهی در دنیا و آخرت به این صورت نمایان می شود که ابزارهای لازم هدایت و رسیدن به سعادت جاودانه و ابدی را در اختیار انسان قرار داده است. عقل را در وجود انسان و پیامبران را از خارج وجود انسان برای هدایت و راهنمایی انسان ها به سوی سعادت و خوشبختی فرستاده است. هیچ چیزی را در این راه فروگذار نکرده است.
پی نوشت:
۱ . صحيفه علويه، ص ۳۱۲
🔹 @shajareh_hmd
#اعتقادی
🔷 دلایل منکران نبوت
🔹تعالیمی که پیامبر از ناحیه خدا می آورد یا موافق عقل است که بدان نیازی نداریم چون با عقل خود آن را درک می کنیم یا مخالف عقل هستند که لزومی ندارد به آن عمل کنیم.
🔹 پاسخ: تعالیم پیامبران در واقع موافق عقلند اما مستلزم آن نیست که عقل همه را درک کند. یعنی برخی تعالیم انبیاء در قلمرو درک عقل نیستند و نیروی تفکر بشر از فهم آن قاصر است.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
💠 حدیث روز 💠
❇️ ضمانت بهشت از سوی پیامبر در مقابل انجام شش عمل
🔹قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص تَقَبَّلُوا لِي بِسِتٍّ أَتَقَبَّلْ لَكُمْ بِالْجَنَّةِ إِذَا حَدَّثْتُمْ فَلَا تَكْذِبُوا وَ إِذَا وَعَدْتُمْ فَلَا تَخَلَّفُوا وَ إِذَا اؤْتُمِنْتُمْ فَلَا تَخُونُوا وَ غُضُّوا أَبْصَارَكُمْ وَ احْفَظُوا فُرُوجَكُمْ وَ كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ وَ أَلْسِنَتَكُمْ.
🔹رسول خدا(ص) فرمود:
شش توصیه را از من قبول کنید تا من هم بهشت را برای شما ضمانت کنم:
▫️هرگاه سخن گفتید دروغ نگویید
▫️و هرگاه وعدهای دادید بر خلاف آن عمل نکنید
▫️و هرگاه امانتی به شما سپرده شد خیانت نکنید
▫️و چشمان خود را [از حرام] فرو بندید
▫️و پاکدامن باشید
▫️و دست و زبان خود را [از حرام] نگه دارید.
📚 خصال شیخ صدوق، ج۱، ص۳۲۱
@HawzahNews
✅دلایل منکران نبوت(۲)
🖌دلایل عقلی، بر آفریننده بودن دانای قادر حکیم دلالت دارند و با نظر در نعمت های خدا معلوم می شود سپاس و شکر لازم است و ما نیز این را می دانیم که با سپاس از او مستحق پاداش و با انکار او عقاب می گردیم. پس چه نیازی به پیامبر داریم؟
🖌پاسخ: تعالیم انبیاء منحصر در شکر گذاری و نهی از کفران نعمت نیست بلکه سعادتمند کردن بشر در حیات فردی و اجتماعی اهداف پیامبران است. علاوه بر اینکه بسیاری از مردم کیفیت و آداب شکرگذاری را نمی دانند و چه بسا فکر کنند پرستش مقربان درگاه الهی موجب تقرب به خداست.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
✅دلایل منکرین نبوت(۳)
🖌 با اینکه پیامبر در صورت و نفس و عقل و تغذیه مثل سایر انسان هاست چه مزیت و فضیلتی دارد که باید از او پیروی کرد؟
🖌 پاسخ: این اشکال را مشرکان نیز می کردند که در سوره مومنون/33 و انبیاء/3 به آن اشاره شده است. پاسخ همان چیزی است که در سوره فصلت/ 6 و ابراهیم/ 11 آمده است: «قُل أنا بَشرٌ مِثلُکم یوحی اِلیّ » و قالت لهم رسلهم إن نحن إلا بشر مثلکم و لکن الله یمن علی من یشاء من عباده.. . که به پیامبر از ناحیه خداوند وحی می شود ولی به سایر انسانها این چنین نیست.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
💠 حدیث روز 💠
🔰نتیجه ترجیح دادن خواست خداوند
🔹عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (ع) قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِجَلَالِي وَ جَمَالِي وَ بَهَائِي وَ عَلَائِي وَ ارْتِفَاعِي لَا يُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَايَ عَلَى هَوَاهُ إِلَّا جَعَلْتُ غِنَاهُ فِي نَفْسِهِ وَ هَمَّهُ فِي آخِرَتِهِ وَ كَفَفْتُ عَنْهُ ضَيْعَتَهُ وَ ضَمَّنْتُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ رِزْقَهُ وَ كُنْتُ لَهُ مِنْ وَرَاءِ تِجَارَةِ كُلِّ تَاجِرٍ.
امام باقر(علیهالسلام) فرمود: خدای عزوجل میفرماید:🔻
به عزت و جلال و جمال و شکوه و بلندی و بالاییام سوگند که
هیچ بندهای خواست مرا بر خواست خود ترجیح ندهد
مگر نفسش را بینیاز میگردانم
و همت او را در آخرتش قرار میدهم
و آنچه از دست میدهد را جبران میکنم
و آسمانها و زمین را مامور روزی رساندن به او میگردانم
و چیزی بالاتر از تجارت هر تاجر به او خواهم رساند.
📚 خصال شیخ صدوق، ج۱، ص۳
یا رب عید است عطا بر همه ده
بر ماتم و اندوه همه خاتمه ده
پایان غم همه، ظهور مهدیست
تعجیل فرج به مهدی فاطمه ده
🌺🌺
حلول سال نو و بهار پرطراوت را به تمامی شما عزیزان تبریک و تهنیت عرض کرده و سالی سرشار از برکت و معنویت را از درگاه خداوند سبحان برایتان مسئلت داریم.
💐💐
🖌 پژوهانه
به طور کلی هر مقاله پژوهشی شامل اجزای اصلی زير است:
عنوان مقاله
1) اولين بخش يک مقاله عنوان است که بايد اشتراکاتی با موضوع اصلی تحقيق داشته باشد و به شکلی جذاب جملهبندی شده باشد. نکات زير در انتخاب عنوان مقاله قابل توجه هستند:
2) عنوان مقاله حتی الامکان بايد دقيق و رسا بوده و از به کار بردن اصطلاحات ناآ شنا يا اختصاری خودداری شود.
3) عنوان مقاله حتی الامکان بايد جمله خاصی باشد که نکات اصلی و عمده موضوع را در بر داشته باشد.
4) به طور معمول (نه هميشه) و در نامگذاری اکثر تحقيق ها اين نکات در نظر گرفته می شود: چه چيزی را ميخواهيم بررسی کنيم، در چه جامعه ای، در کجا و در چه زمانی. مثلا عنوان يک مقاله ميتواند اين باشد: بررسی رابطه سطح سواد مادران و تغذيه کودکان در شهر تهران سال 1386
5) عنوان بايد «فاقد پيش داوري» باشد. به عنوان مثال، انتخاب اين عنوان برای يک مقاله، مناسب به نظر نمی رسد: بررسی علل بی علاقگی رانندگان نسبت به بستن کمربند ايمنی!
6) اگر کلماتی در توصيف ويژگی مطالعه شما نقش کليدی دارند حتما در عنوان خود آن را بگنجانيد. مثل مطالعه آينده نگر مطالعه دوسويه کور يا مطالعه تصادفی شده
7) هيچ گاه نبايد در عنوان مقاله نتيجه پژوهش را به صورت ثابت شده ذکر نمود.
نويسندگان و آدرس ها
اسامی نويسندگان و همکارانی که در مطالعه شرکت داشته اند بايد بطور کامل ذکر شود. همچنين نويسنده اصلی که مسئول ارتباط با خوانندگان است بايد مشخص شده و آدرس کامل و شماره تلفن وی در اختيار خوانندگان قرار گيرد.
چکيده تحقيق
چکيده پس از عنوان بيشتر از ساير بخشهای يک مقاله خوانده ميشود و در چکيده قسمت های مختلف مقاله شامل مقدمه، اهداف، روشها و نتايج تحقيقق بصورت خلاصه ذکر می شود. متن بسياری از مقاله ها به طور کامل در دسترس ما نيست و گاهی فرصت برای خواندن تمام مقاله نداريم و از اين رو چکيده مقاله اهميت زيادی دارد. در اکثر مجلات تعداد کلمات چکيده 150 تا 250 کلمه محدود است.
واژگان کليدی
چند واژه کليدی که از اهميت زيادی در مطالعه برخوردارند، در اين قسمت ذکر می شود. ضمن اين که با ذکر واژه های کليدی در سايتهای علمی می توان به دنبال مقاله نيز گشت. به طور معمول تعداد اين واژه ها حدود 6-5 کلمه در نظر گرفته می شود.
مقدمه
مقدمه يک مقاله پژوهشی ضمن بيان مسئله و تشريح موضوع به آن مسئله پاسخ ميدهد که ارزش مطالعه حاضر برای انجام آن چه بوده است. در حقيقت با مطالعه مقدمه يک مقاله پژوهشی، خواننده با مسئله تحقيق آشنا شده و ضرورت انجام پژوهش را درک ميکند. متن مقدمه بايد روان باشد و حتی الامکان به صورت خلاصه و حداکثردر 2 صفحه تايپ شود.
مبانی نظری تحقيق
ادبيات تحقيق يا مبانی نظری، به تشريح مفاهيم، تعاريف و تاريخچه موضوع تحقيق می پردازد. نويسنده مقاله بايد بر ادبيات تحقيق مسلط بوده و مبانی نظری موضوع تحقيق خود را به طور مختصر ولی کاربردی بيان نمايد. مبانی نظری تحقيق بايد با استناد و ارجاع علمی آورده شود. يک مقاله خوب بايد بخش مبانی نظری قابل قبولی داشته باشد.
روش تحقيق
در اين قسمت از مقاله چگونگی و روش انجام پژوهش توضيح داده می شود. همچنين نمونه های مورد بررسی، چگونگی نمونه گيری، جامعه هدف، مراحل اجرائی پژوهش و نحوه تجزيه و تحليل داده ها ذکر می شود. در اين قسمت در مورد تغيير بيشتر بحث شده و روش اندازه گيری و ميزان دقت و چگونگی کنترل آنها بيان می شود.
يافته های تحقيق
در اين قسمت نتايج بدست آمده از پژوهش ذکر می شود. نتايجی کليدی مطالعه بايد با کلمات روان و دقيق و بدون بزرگ نمايی ذکر شود. از روشهای مختلفی برای ارائه نتايج استفاده می شود. استفاده از اعداد، جداول و نمودارها کمک ارزنده ای به ارائه مطلب بطور ساده تر می نمايد اما لازم است داده های جداول و نمودارها به طور کامل تشريح شده و مورد تجزيه و تحليل قرار گيرند. در مواردی که از روش ها و آزمون های آماری برای بررسی نتايج و تحليل داده ها استفاده شده باشد، بايد نوع آن نيز ذکر شود.
بحث و نتيجه گيری
در اين قسمت به تفسير نتايج ارائه شده می پردازيم. همچنين می توان به مقايسه نتايج به دست آمده از مطالعه حاضر با نتايج ساير مطالعه ها پرداخت و با توجه به مجموعه شواهد نتيجه گيری نمود. در صورت لزوم می توان پيشنهادهايی برای انجام مطالعات بهتر و کامل تر در آينده ارائه داد.
فهرست منابع
در پايان لازم است کليه منابعی که در تحقيق مورد استفاده قرار گرفته اند، به شيوه ای مطلوب ذکر شوند. شيوه نگارش منابع در نشريات مختلف
متفاوت است و بهتر است از راهنمايی اين نشريات و شرايط نگارش مقالات کمک بگيريم.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
طلع البدرُعلینا
من ثنیّات الودا
وجب الشکرُعلینا
مادعا لله داع
أیّهاالمبعوث فینا
جئت بالأمرالمطاع
جئت شرّفت المدینه
مرحباً یاخیر داع
اللهم صل علی محمد و آل محمد
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
🖌 منشانه
🔹قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (ع) زُورُوا مَوْتَاكُمْ فَإِنَّهُمْ يَفْرَحُونَ بِزِيَارَتِكُمْ وَ لْيَطْلُبْ أَحَدُكُمْ حَاجَتَهُ عِنْدَ قَبْرِ أَبِيهِ وَ عِنْدَ قَبْرِ أُمِّهِ بِمَا يَدْعُو لَهُمَا.
🔻امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمود:
به زیارت مردگان خود بروید که آنها از دیدار شما خوشحال میشوند و هرکدام از شما بر سر قبر پدر و مادرش، پس از دعا برای آنها از خدا حاجت بخواهد.
📚 کافی، ج۲، ص۲۳۰
آشنایی با بحار الانوار .PDF
3.14M
#آشنایی_با_بحارالانوار
🔷 دانلود کتاب بسیار ارزشمند "آشنایی با بحارالانوار" نوشته استاد احمد عابدی حفظه الله:
🔷 با توجه به اهمیت این کتاب و نیز تقاضای اکثر دوستان عضو کانال و طلاب و روحانیون گرامی، و همچنین بعلت عدم تجدید چاپ کتاب
🔷 با کسب اجازه از استاد، نسخه pdf ای از آن، تهیه و در اختیار محققین، طلاب و علاقه مندان قرار می گیرد.
🔷 لازم به ذکر است استاد در حال بازنگری این کتاب می باشند.
🆔 @Ahmad_aabedi
اندیشانه
#آشنایی_با_بحارالانوار 🔷 دانلود کتاب بسیار ارزشمند "آشنایی با بحارالانوار" نوشته استاد احمد عابدی
پیشنهاد میشود حداقل صفحات
۷ تا ۱۵ پیش گفتار خلاصه ای از #تاریخ_حدیث_شیعه
۸۳ تا ۱۶۱ #اعتبار سنجی_روایات_بحارالانوار و روش شناسی و کلیاتی از کتاب بحار.
۱۹۵ تا ۲۰۲ #پاسخگویی به شبهات پیرامون بحارالأنوار
را مطالعه بفرمایید.
❓چرا تقلید از مراجع واجب است؟
✍پاسخ اجمالی:
مراد از "تقلید"، مراجعه ى غیر متخصّص، در یک امر تخصّصى، به متخصص آن مى باشد. و مهمترین دلیل بر لزوم تقلید در مسایل دینى، همین نکته عقلایى است که انسان غیر متخصّص باید در مسایل تخصّصى به متخصّص آن مراجعه نماید.
البته آیات و روایات نیز به لزوم تقلید توجه کرده اند و بیان می دارند که: "فاسئلوا أهل الذکر إن کنتم لا تعلمون" اگر چیزى را نمى دانید از عالمان سؤال کنید.
اما باید توجه داشت که تمام ادله ی لفظی تقلید به همان امر مقبول در نزد عقلا نظر دارد.
بنا براین #مراجع_تقلید، متخصّصین در فقه هستند که توانایى بر استنباط احکام الهى از منابع شرعى را دارا می باشند و بر دیگران لازم است که در مسایل دینی به آنان رجوع کنند.
⚡️پاسخ تفصیلی:
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa1078
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نظر جالب مردم پلدختر در مورد حضور طلاب در این مناطق سیل زده
🔹طلبههایی که اینجا آمدند ما را شرمنده کردند/ واقعا از جان خودشان مایه گذاشتند برای ما
@Farsna
animation.gif
179.6K
شعبان شـد و پیـک عشق از راه آمد
عطــــر نفــس بقـــیة اللــــه آمد
با جلـوه سـجاد، ابوالفضـل و حسـین
یک ماه و سه خورشید در این ماه آمد
🌹 حلول ماه شعبان مبارک
🌸 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
کتاب روح توحید.pdf
2.73M
فایل pdf کتاب
روح توحید #نفی عبودیت غیرخدا
مقالهای از مقام معظم رهبری، حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای.