eitaa logo
اندیشه ولایت
1.3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
368 ویدیو
1 فایل
ترویج اندیشه ولایت °یک امام یک مرجع بازخوانی دیدگاه‌های امام خامنه‌ای در ازای انتشار مطالب ما رو ویژه دعا کنید 🌹
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐دهه ی چهارم انقلاب؛ عدالت و پیشرفت ۶ 🔹پیشرفت برای همه ی کشورها و همه ی جوامع عالم، یک الگوی واحد ندارد. پیشرفت یک معنای مطلق ندارد؛ گوناگون -شرایط تاریخی، شرایط جغرافیایی، شرایط جغرافیای سیاسی، شرایط طبیعی، شرایط انسانی و شرایط زمانی و مکانی- در ایجاد مدل های پیشرفت، اثر می گذارد. 🔹ما باید دنبال مدلِ خودمان بگردیم. هنر ما این خواهد بود که بتوانیم مدل بومی پیشرفت را متناسب با شرایط خودمان پیدا کنیم. 🗓۱۳۸۸/۲/۲۷
🌐دهه ی چهارم انقلاب؛ عدالت و پیشرفت ۷ 🔹آن کسی که و نابخردانه، یک روزی شعار داد و فریاد کشید که باید برویم سر تا پا بشویم و اروپایی بشویم، او توجّه نکرد که اروپا یک و و مبانی معرفتی ای دارد که پیشرفت اروپا، براساس آن مبانی معرفتی است؛ ممکن است آن مبانی بعضاً مورد قبول ما نباشد و آنها را تخطئه کنیم و غلط بدانیم. ما مبانیِ معرفتی و اخلاقی خودمان را داریم. 🔹اروپا در دوران ، سابقه ی تاریخیِ مبارزاتِ کلیسا با دانش را دارد! 🔹تأثیر مبانی معرفتی و مبانی فلسفی و مبانی اخلاقی، بر که او میخواهد انتخاب کند، یک تأثیر فوق العاده است! 🔹مبانیِ معرفتی ما، به ما میگوید این پیشرفت مشروع است یا نامشروع؛ مطلوب است یا نامطلوب؛ عادلانه است یا غیرعادلانه!! 🗓۱۳۸۸/۲/۲۷
🌐 اسلام ناب ۲۰ 🔹اگر اسلام، از سیاست، زندگی و محیط اجتماعیْ دور، و مخصوص کُنج عبادتگاه وخلوت مساجد باشد، [دشمنان] از آن باکی ندارند. 🔹اگر یک عدّه در خلوت، خود را به عبادت مشغول کنند، در حالی که عرصه جامعه، اداره جامعه، مدیریت کشور و سررشته داریِ امور، دستِ افکار و اهواء و مکتب های گوناگون باشد، آنها از این اسلام ابایی ندارند و به آن اهمیتی نمی دهند؛ امّا اگر اسلام آن چنان که خدا خواسته و قرآن تشریع کرده، به معنای برنامه زندگی تلقی شدو مورد پذیرش قرار گرفت، از آن می ترسند. 🗓۱۳۸۲/۶/۲۶
🌐دشمن شناسی ۳۱ °معنویتِ دشمن پسند° 🔹این یکی از نقاطی است که جبهه ی دشمنِ اسلام روی آن تأکید می کند: را از جداکردن؛ یعنی اگر کسی می خواهد مسلمان باشد، باید سرِ خود بگیرد و گوشه ای بنشیند و به اینکه دشمن چه می کند، متجاوز چه می کند، اشغالگر چه می کند، کاری نداشته باشد!! 🗓۱۳۸۲/۳/۱۴
🌐بصیرتِ حقیقت یاب ۶ 🔹 #۹دی یعنی کنترلِ کامل اوضاع، در بحرانی ترین شرایط. #۹دی یعنی در حکومت اسلامی، اصل بر اعمالِ حاكميّت بر جامعه نیست؛ بلکه اصل بر رساندنِ توده های مردم به حقیقت است. #۹دی یعنی هنگامی که خواصِّ جامعه، به دلیل محافظه کاری و حفظ منافع دنیایشان، سکوتِ مرگ اختیار ميکنند؛ ولو به این قیمت که نظامِ اسلامی تا لبه ی پرتگاه برود. #۹دی یعنی حتّی اگر نظام اسلامی تا لبه ی پرتگاه برود امام جامعه حاضر نیست، دیکتاتورگونه از کیانِ این نظام حراست نماید. #۹دی یعنی در جامعه اسلامی این رئیس جمهور و دیگران نیستند که خطّ و گفتمان دارند، بلکه تنها مبَيّن اسلام و تنها محور جامعه، نائب امام عصر (اروحنا فداه) می باشند. #۹دی یعنی وقتی برداشتنِ پرچم عمّار سنگینی کند، ولیّ خدا مجبورند خودشان این پرچم را بر دوش بکشند و چشم فتنه را کور کنند. #۹دی یعنی بدون ايجاد ترغيب و فقط از روی بصیرت و احساس وظیفه، امّت مبارز، برای دفاع از حریم ولایت قدم به میدان میگذارند و فتنه را منزوی میکنند. #۹دی را تنها نباید گرامی داشت بلکه بیشتر، بدلیل عافیت طلبی خواصّ، باید این روز را عبرت انقلاب دانست. #۹دی تصویر یک بصیرت عمومی بود که کاش زودتر به نمایش درمیآمد. بصیرتی بود، که ولایت به ما هدیه داد.
🌐بصیرتِ حقیقت یاب ۷ 🔹بصیرت یعنی گم نکردنِ راه، اشتباه نکردن راه، دچار بیراهه‌ها و کجراهه‌ها نشدن، تأثیر نپذیرفتن از وسوسه‌ی خناسان و اشتباه نکردن کار و هدف. 🗓۱۳۹۰/۱۰/۱۹
🌐بصیرتِ حقیقت یاب ۸ 🔹بصیرت، است؛ بصیرت، قبله‌نما و قطب‌نماست. توی یک بیابان، انسان اگر بدون قطب‌نما حرکت کند، ممکن است تصادفاً به یک جائی هم برسد، لیکن احتمالش ضعیف است؛ احتمال بیشتری وجود دارد که از سرگردانی و ، دچار مشکلات و تعبهای [سختیهای] زیادی شود. قطب‌نما لازم است؛ بخصوص وقتی دشمن جلوی انسان هست. اگر قطب‌نما نبود، یک وقت شما می‌بینید بی‌سازوبرگ در دشمن قرار گرفته‌اید؛ آن وقت دیگر کاری از دست شما برنمی‌آید. پس بصیرت، قطب‌نما و نورافکن است. در یک فضای تاریک، بصیرت است. 🔹بصیرت راه را به ما نشان میدهد. 🗓۱۳۸۹/۸/۴
🌐مبارزه بی امان ۳۰ °لوازمِ مبارزه° 🔹کسانی که دو خصوصیّت و دو امتیاز را در خود به وجود آوردند، به این موهبتِ بزرگ سرفراز شدند که خدای متعال زمامِ هدایتِ مجموعه های انسانی را به آنها سپرد. 🔹آن دو خصوصیّت، یکی است و دیگری . 🔹یقین همان ایمان آگاهانه و و روشن بینانه است که وسوسه ها نمی تواند آن را در دل انسان، کند. 🔹صبر، خصوصیّتی است که به یک انسان بزرگ، این امکان را می دهد که در راه آرمان هایی که آگاهانه و روشن بینانه انتخاب کرده است، به هنگام مواجهه با مشکلات، خود و راهِ خود را گم نکند؛ هدف را فراموش نکند و نشود! 🔹همه پیغمبران، همه هدایتگران و همه کسانی که توانسته اند در بشر یک اثر ماندگار و تحسین برانگیز از خود به جا بگذارند، باید از این دو خصوصیّت برخوردار می بودند! 🗓۱۳۸۲/۳/۱۴
🌐آزاداندیشی ۱۱ 🔹 امروزه در بسیاری از کشورهایی که شعار و شیوه سیاسی شان دمکراسی است، مردم از ، فکر و اختیار برای تصمیم گیری برخوردار نیستند و این آزادی ها تحت لایه های گوناگون تبلیغات، پنهان می شود. 🔹این چیزی است که امروز روشنفکران برجسته غرب -چه در آمریکا و چه در اروپا- به صراحت آن را بیان می کنند. 🗓۱۳۸۲/۷/۲۲
🌐مبارزه بی امان ۳۱ °استقامت؛ رمزِ پیروزی° 🔹خیلی ها آن روز [زمانِ طاغوت] مردم و مبارزان را مأیوس می کردند؛ می گفتند فایده ای ندارد! ظواهر هم حرف آنها را تأیید می کرد. یک عدّه جوانِ مؤمنِ روستایی و شهری، سر پُل باقرآباد [ورامین] خونشان بر زمین ریخته شد؛ نه حقوق بشری های دنیا باخبر شدند و نه مدعیان دفاع از آزادی، علیه رژیم پهلوی اخم کردند! 🔹ظواهر هم، سخن وسوسه گران مأیوس کننده را تأیید می کرد؛ اما استقامت و ایستادگی و همّت، این کار نشدنی را شدنی کرد! 🗓۱۳۸۲/۳/۲۲
🌐بصیرتِ حقیقت یاب ۹ °اقدامِ مدبّرانه° 🔹این که در حوادث لازم است و در روایات و در کلماتِ امیرالمؤمنین هم روی آن تکیه و تأکید شده، به معنای این است که انسان در حوادثی که پیرامون او می گذرد و در حوادثی که پیش روی اوست و به او ارتباط پیدا می کند، کند؛ سعی کند از حوادث به شکل و سطحی عبور نکند؛ به تعبیر امیرالمؤمنین، اعتبار کند: «رَحِمَ اللَّه امْرء تَفکّرَ فَاعتبَر»؛ فکر کند و بر اساس این فکر، اعتبار کند. یعنی با تدبّر مسائل را بسنجد -«و اعتبَرَ فأبْصر»- با این سنجش، بصیرت پیدا کند. حوادث را درست نگاه کردن، درست سنجیدن، در آنها تدبّر کردن، در انسان بصیرت ایجاد میکند؛ یعنی بینائی ایجاد می کند و انسان چشمش به باز می شود! 🔹 امیرالمؤمنین (علیه الصّلوة و السّلام) در جای دیگر می فرماید: «فانّما البَصیر من سمع فتفکّرَ و نظَر فأبْصر»؛ بصیر آن کسی است که بشنود، گوش خود را بر صداها نبندد؛ وقتی شنید، بیندیشد. هر شنیده‌ای را نمی شود به صرف شنیدن رد کرد یا قبول کرد؛ باید . «البصیر من سمع فتفَکّر و نظر فأبصَر». نَظَرَ یعنی نگاه کند، چشم خود را نبندد! 🗓۱۳۸۹/۸/۴
🌐دهه ی چهارم انقلاب؛ عدالت و پیشرفت ۸ 🔹 فرض بفرمایید در یک جامعه ای، تفکّر است؛ یعنی همه پدیده های عالم با پول محک زده میشوند و اندازه گیری میشوند! 🔹در این جامعه ممکن است برخی از کارها باشد ... اما در یک جامعه ای که در آن پول و سود، محور قضاوت نیست همان کار ممکن است ضدارزش محسوب بشود! 🔹یا در یک جامعه ای اصالت حاکم است. آقا شما چرا این عمل را مباح میدانید؟ چرا و همجنس بازی را مباح میدانید؟ میگوید:لذّت است؛ انسان از او لذت می برد! این شد اصالت لذّت! 🔹 فرق میکند. یا در یک جامعه و در یک نظام اخلاقی ای، پولْ احترام مطلق دارد؛ از کجا آمده؟ مهم نیست. ممکن است از راه استثمار بدست آمده باشد؛ فرقی نمی کند، پول است! 🗓۱۳۸۸/۲/۲۷
🌐امام تحریف نشده ۴۴ 🔹 عاملِ مهمّ تسلیم ناپذیری و ایستادگی ملّت ایران، در راه پُرافتخار خود، فلسفه سیاسی و مکتب سیاسی امام است، که ملّت ما از بُن دندان به آن اعتقاد دارند. 🔹در مکتب سیاسیِ امام، معنویّت با سیاست در هم تنیده است. 🔹حرف نوی مکتب سیاسیِ امام بزرگوار ما برای دنیا این است که در همه ی ارکانِ برنامه ریزی های یک قدرت سیاسی، سیاست با معنویّت، و قدرت با اخلاق همراه شود. 🗓۱۳۸۳/۳/۱۴
🌐دشمن شناسی ۳۲ 🔹عدّه ای خیال می کنند مسؤولان انقلاب یا امام (رضوان اللّه علیه) دشمن تراشی کرده اند؛ نه، قضیه این نیست! 🔹اگر شما خانه ای داشته باشید که گردن کلفت و ظالمی سالها آن را کرده باشد، بعد شما با اسناد و مدارک به مراکز قانونی مراجعه کنید و کنید تا خانه را پس بگیرید، طبیعی است که آن غاصب با شما دشمن خواهد شد. نمی شود شما را ملامت کرد که دشمن تراشی کرده اید! 🔹سفره ای در مقابل بیگانگان پهن بود و بر سر این خوانِ یغما هر کاری می خواستند، میکردند. این سفره را جمع کرده؛ معلوم است دشمن می شوند و بر دل می گیرند! 🗓۱۳۸۲/۱۱/۲۴
🌐دهه ی چهارم انقلاب؛ عدالت و پیشرفت ۹ °مدلهای پیشرفت در جوامعِ مختلف° 🔹در آمریکا، ریشه های این مسئله ی آزادیِ فردی و این که به آن افتخار می کردند و می کنند و یکی از ارزشهای آمریکایی به حساب می آوردند، عبارت است از حفظ ؛ یعنی محیطی که آمریکا در آن محیط به وجود آمد و با آن مردمی که آن روز در آمریکا جمع شده بودند، حفظ فعّالیت و تلاش مادّی، نیاز به این داشت که به ثروت شخصی افراد یک مطلقی داده بشود! 🔹[ثروت] در جوامع غربی -تقریباً به طور عموم- از راه استعمار آمده است. ثروتی که در قرن هجدهم و نوزدهم به دست آورد و توانست به وسیله ی آن ثروت و پول نقد و طلای نقد، سیاست خودش را بر کل اروپا و مناطق دیگر سیطره بدهد، به خاطر پولی بود که انگلیسیها از کشورهای شرقی و عمدتاً شبه قاره هند به دست آورده بودند! 🔹دیگر سؤال نمی شود این ثروت از کجا آمد. این ثروت احترام دارد! خب پیشرفت در این کشور یک معنا پیدا میکند؛ امّا در کشوری که استعمار را میداند، استثمار را میداند، غارت را میداند، غصب را میداند، به حقوق دیگران و گرفتن مال دیگران را ممنوع میداند، پیشرفت یک معنای دیگری پیدا خواهد کرد! 🔹بنابراین معرفتی، مبانی اخلاقی و تفکرات اصولی و فلسفی، در تعریف پیشرفت در یک کشور تعیین کننده است. 🗓۱۳۸۸/۲/۲۷
🌐بصیرتِ حقیقت یاب ۱۰ °بصیرت کافی نیست° 🔹گاهی هم وجود دارد، اما در عین حال و اشتباه ادامه پیدا می کند؛ که گفتیم بصیرت شرط کافی برای موفقیت نیست، شرط است. 🔹در اینجا عواملی وجود دارد؛ یکی‌اش مسئله‌ی نبودِ و است. بعضی‌ها حقایقی را می دانند، اما برای تصمیم نمی گیرند؛ برای تصمیم نمی گیرند؛ برای ایستادن در موضع حق و دفاع از حق تصمیم نمی گیرند! 🗓۱۳۸۹/۸/۴
🌐دهه ی چهام انقلاب؛ عدالت و پیشرفت ۱۰ 🔹نکته بعدی مسئله ی پسوند است. 🔹فرض بفرمایید یکی از شاخصهای مهم، افزایش در کشورهاست. فلان کشور درآمد ناخالص ملّی اش، مثلا چندین هزار میلیارد است، فلان کشور یک دهم اوست؛ پس آن کشور اوّلی پیشرفته است! این منطق، منطق درستی نیست! 🔹باید دید این درآمد چگونه می شود. اگر درآمد ملّی بسیار بالاست، اما توی همین کشور آدم هایی شب توی می خوابند و با گرمای چهل و دو درجه هوا عدّه ی زیادیشان می میرند، این پیشرفت نیست! 🔹این معنایش این است که اینها سرپناه و جا ندارند. اگر در جامعه ای، انسانهایی وجود دارند که بی سرپناه زندگی می کنند یا باید ۱۴ساعت در روز کار کنند تا نان بخور و نمیر پیدا کنند، درآمد ناخالص ملی ده برابر اینی هم که امروز هست باشد، این نیست.در منطق این پیشرفت نیست! بنابراین پسوند اینقدر اهمیت دارد! 🗓۱۳۸۸/۲/۲۷
🌐دشمن شناسی ۳۳ 🔹آمریکایی ها هم می گویند ما رسالت داریم در دنیا حقوق بشر و دمکراسی را توسعه دهیم! راه گسترش دمکراسی، کاربرد بمب اتم در هیروشیماست؟! 🗓۱۳۸۳/۳/۱۴
🌐بصیرتِ حقیقت یاب ۱۱ 🔹اگر من بخواهم یک توصیه به شما بکنم، آن این خواهد بود که خودتان را زیاد کنید؛ بصیرت! 🔹بلاهائی که بر ملّت ها وارد می شود، در بسیاری از موارد بر اثر بی بصیرتی است. خطاهائی که بعضی از افراد می کنند -می بینید در جامعه‌ی خودمان هم گاهی بعضی از و بیشتر از نخبگان، خطاهائی میکنند. که حالا انتظار هست که کمتر خطا کنند، گاهی خطاهایشان اگر کمّا هم بیشتر نباشد، کیفا بیشتر از خطاهای عامّه‌ی مردم است -بر اثر بی بصیرتی است؛ خیلی هایش، نمیگوئیم همه‌اش! 🗓۱۳۸۸/۵/۵
🌐ولایت فقیه، مدیریّتِ اصلح ۴ 🔹 عدّه ای سعی می کنند را به معنای حکومت مطلقه ی معرفی کنند؛ این دروغ است! 🔹ولایت فقیه -طبق قانون اساسی ما- نافیِ مسئولیتهای ارکانِ مسئول کشور نیست. مسؤولیت دستگاههای مختلف وارکان کشور غیرقابل سلب است. 🔹ولایت فقیه، جایگاه مهندسیِ نظام و و نظام، و جلوگیری از انحراف به چپ و راست است؛ این اساسی ترین و محوری ترین مفهوم و معنای ولایت فقیه است! 🗓۱۳۸۳/۳/۱۴
🌐روحانیت؛ عامل صلاحها و فسادها ۳۷ 🔹شاخص، بودن و نبودنِ روحانی نیست! 🔹شاخص، بودنِ دین و نبودنِ دین است! 🗓۱۳۸۳/۳/۲۱ 💠دفاع از ولایت، تکریم و تحقّق اندیشه های ايشان است💠
🌐بصیرتِ حقیقت یاب ۱۲ 🔹آدم گاهی می بیند که متأسفانه بعضی از خودشان هم دچار بی بصیرتی اند؛ ؛ اصلا ملتفت نیستند! 🔹یک حرفی یکهو به نفع دشمن می پرانند؛ به نفع جبهه‌ای که همّتش نابودی بنایِ جمهوری اسلامی است به نحوی! نخبه هم هستند، خواص هم هستند، آدم های بدی هم نیستند، نیّت بدی هم ندارند؛ اما این است دیگر! است دیگر! این بی بصیرتی را به خصوص شما جوان ها با خواندنِ آثار خوب، با تأمّل، با گفتگو با انسان های مورد اعتماد و پخته، نه گفتگوی تقلیدی -که هر چه گفت، شما قبول کنید. نه، این را من نمی خواهم - از بین ببرید. 🔹کسانی هستند که می توانند با ، آدم را قانع کنند؛ ذهن انسان را قانع کنند. 🗓۱۳۸۸/۵/۵
🌐ولایت فقیه، مدیریّتِ اصلح ۵ 🔹 کسی که نقش رهبری و نقش را برعهده گرفته، اگر ضابطه ی یا ضابطه ی یا ضابطه ی از او سلب شد، چنانچه مردم او را بخواهند و به نامش شعار هم بدهند، از می افتد و نمیتواند این مسؤولیّت را ادامه دهد! 🔹از طرف دیگر، کسی که دارای این ضوابط است و با رأی مردم که به وسیله مجلس خبرگان تحقق پیدا می کند -یعنی متّصل به آراء و خواست مردم- انتخاب میشود، نمیتواند بگوید من این ضوابط را دارم؛ بنابراین مردم باید از من بپذیرند! 🗓۱۳۸۳/۳/۱۴
🌐مبارزه بی امان ۳۲ 🔹 "تکلیف الهی" برای امام کلید سعادت به حساب می آمد و او را به هدفهای بزرگ آرمانی خود می رساند. اینکه از قولِ امام معروف است و همه می دانیم که گفته بودند ما برای عمل میکنیم، نه برای پیروزی، به معنای بی رغبتی ایشان به پیروزی نبود. بدون تردید پیروزی در همه هدف های بزرگ، آرزوی امام بود ... اما آنچه او را بسوی آن هدفها پیش می برد، تکلیف و عمل به بود. 🔹کسی که برای تكليف عمل می کند، دچار و نمی شود؛ و نمی شود؛ از راه برنمی گردد و شخصی، تعیین کننده ی راه و جهت گیری او نمی شود! 🔹کسی که سیاست را با عرفان جمع می کند و معنویّت را با حرکت سیاسی، یکجا در برنامه زندگی خود قرار می دهد، برای او ترس از مرگ معنا ندارد؛ ترس از شکست هم معنا ندارد! 🗓۱۳۸۳/۳/۱۴
🌐ولایت فقیه، مدیریّتِ اصلح ۶ 🔹 ولایت فقیه نه یک امر و تشریفاتی محض و احیاناً نصیحت کننده است -آن طور که بعضی از اوّل انقلاب این را می خواستند و ترویج می کردند- نه نقش حاکمیّت در ارکان حکومت دارد؛ چون کشور اجرایی، قضایی و تقنینی دارد و همه باید براساس مسؤولیت خود کارهایشان را انجام دهند و مسؤولیت های خود باشند! 🗓۱۳۸۳/۳/۱۴