🌐دهه ی چهارم انقلاب؛
عدالت و پیشرفت ۸
🔹 فرض بفرمایید در یک جامعه ای، تفکّر #سود_محور است؛ یعنی همه پدیده های عالم با پول محک زده میشوند و اندازه گیری میشوند!
🔹در این جامعه ممکن است برخی از کارها #ارزشی باشد ... اما در یک جامعه ای که در آن پول و سود، محور قضاوت نیست همان کار ممکن است ضدارزش محسوب بشود!
🔹یا در یک جامعه ای اصالت #لذّت حاکم است. آقا شما چرا این عمل را مباح میدانید؟ چرا #همجنس_گرایی و همجنس بازی را مباح میدانید؟ میگوید:لذّت است؛ انسان از او لذت می برد! این شد اصالت لذّت!
🔹 #مبانیِ_معرفتی فرق میکند. یا در یک جامعه و در یک نظام اخلاقی ای، پولْ احترام مطلق دارد؛ از کجا آمده؟ مهم نیست. ممکن است از راه استثمار بدست آمده باشد؛ فرقی نمی کند، پول است!
🗓۱۳۸۸/۲/۲۷
🌐امام تحریف نشده ۴۴
🔹 عاملِ مهمّ تسلیم ناپذیری و ایستادگی ملّت ایران، در راه پُرافتخار خود، فلسفه سیاسی و مکتب سیاسی امام است، که ملّت ما از بُن دندان به آن اعتقاد دارند.
🔹در مکتب سیاسیِ امام، معنویّت با سیاست در هم تنیده است.
🔹حرف نوی مکتب سیاسیِ امام بزرگوار ما برای دنیا این است که در همه ی ارکانِ برنامه ریزی های یک قدرت سیاسی، سیاست با معنویّت، و قدرت با اخلاق همراه شود.
🗓۱۳۸۳/۳/۱۴
🌐دشمن شناسی ۳۲
🔹عدّه ای خیال می کنند مسؤولان انقلاب یا امام (رضوان اللّه علیه) دشمن تراشی کرده اند؛ نه، قضیه این نیست!
🔹اگر شما خانه ای داشته باشید که گردن کلفت و ظالمی سالها آن را #غصب کرده باشد، بعد شما با اسناد و مدارک به مراکز قانونی مراجعه کنید و #ایستادگی کنید تا خانه را پس بگیرید، طبیعی است که آن غاصب با شما دشمن خواهد شد. نمی شود شما را ملامت کرد که دشمن تراشی کرده اید!
🔹سفره ای در مقابل بیگانگان پهن بود و بر سر این خوانِ یغما هر کاری می خواستند، میکردند. #انقلاب این سفره را جمع کرده؛ معلوم است دشمن می شوند و #کینه بر دل می گیرند!
🗓۱۳۸۲/۱۱/۲۴
🌐دهه ی چهارم انقلاب؛
عدالت و پیشرفت ۹
°مدلهای پیشرفت در جوامعِ مختلف°
🔹در آمریکا، ریشه های این مسئله ی آزادیِ فردی و این #لیبرالیسمی که به آن افتخار می کردند و می کنند و یکی از ارزشهای آمریکایی به حساب می آوردند، عبارت است از حفظ #ثروتِ_شخصی؛ یعنی محیطی که آمریکا در آن محیط به وجود آمد و با آن مردمی که آن روز در آمریکا جمع شده بودند، حفظ فعّالیت و تلاش مادّی، نیاز به این داشت که به ثروت شخصی افراد یک #ارزش مطلقی داده بشود!
🔹[ثروت] در جوامع غربی -تقریباً به طور عموم- از راه استعمار آمده است. ثروتی که #انگلستان در قرن هجدهم و نوزدهم به دست آورد و توانست به وسیله ی آن ثروت و پول نقد و طلای نقد، سیاست خودش را بر کل اروپا و مناطق دیگر سیطره بدهد، به خاطر پولی بود که انگلیسیها از #استعمار کشورهای شرقی و عمدتاً شبه قاره هند به دست آورده بودند!
🔹دیگر سؤال نمی شود این ثروت از کجا آمد. این ثروت احترام دارد! خب پیشرفت در این کشور یک معنا پیدا میکند؛ امّا در کشوری که استعمار را #حرام میداند، استثمار را #گناه میداند، غارت را #ممنوع میداند، غصب را #حرام میداند، #تجاوز به حقوق دیگران و گرفتن مال دیگران را ممنوع میداند، پیشرفت یک معنای دیگری پیدا خواهد کرد!
🔹بنابراین #مبانی معرفتی، مبانی اخلاقی و تفکرات اصولی و فلسفی، در تعریف پیشرفت در یک کشور تعیین کننده است.
🗓۱۳۸۸/۲/۲۷
🌐بصیرتِ حقیقت یاب ۱۰
°بصیرت کافی نیست°
🔹گاهی #بصیرت هم وجود دارد، اما در عین حال #خطا و اشتباه ادامه پیدا می کند؛ که گفتیم بصیرت شرط کافی برای موفقیت نیست، شرط #لازم است.
🔹در اینجا عواملی وجود دارد؛ یکیاش مسئلهی نبودِ #عزم و #اراده است. بعضیها حقایقی را می دانند، اما برای #اقدام تصمیم نمی گیرند؛ برای #اظهار تصمیم نمی گیرند؛ برای ایستادن در موضع حق و دفاع از حق تصمیم نمی گیرند!
🗓۱۳۸۹/۸/۴
🌐دهه ی چهام انقلاب؛
عدالت و پیشرفت ۱۰
🔹نکته بعدی مسئله ی پسوند #عدالت است.
🔹فرض بفرمایید یکی از شاخصهای مهم، افزایش #درآمد_ناخالص_ملّی در کشورهاست. فلان کشور درآمد ناخالص ملّی اش، مثلا چندین هزار میلیارد است، فلان کشور یک دهم اوست؛ پس آن کشور اوّلی پیشرفته است! این منطق، منطق درستی نیست!
🔹باید دید این درآمد چگونه #تقسیم می شود. اگر درآمد ملّی بسیار بالاست، اما توی همین کشور آدم هایی شب توی #خیابان می خوابند و با گرمای چهل و دو درجه هوا عدّه ی زیادیشان می میرند، این پیشرفت نیست!
🔹این معنایش این است که اینها سرپناه و جا ندارند. اگر در جامعه ای، انسانهایی وجود دارند که بی سرپناه زندگی می کنند یا باید ۱۴ساعت در روز کار کنند تا نان بخور و نمیر پیدا کنند، درآمد ناخالص ملی ده برابر اینی هم که امروز هست باشد، این #پیشرفت نیست.در منطق #اسلامی این پیشرفت نیست!
بنابراین پسوند #عدالت اینقدر اهمیت دارد!
🗓۱۳۸۸/۲/۲۷
🌐بصیرتِ حقیقت یاب ۱۱
🔹اگر من بخواهم یک توصیه به شما بکنم، آن #توصیه این خواهد بود که #بصیرت خودتان را زیاد کنید؛ بصیرت!
🔹بلاهائی که بر ملّت ها وارد می شود، در بسیاری از موارد بر اثر بی بصیرتی است. خطاهائی که بعضی از افراد می کنند -می بینید در جامعهی خودمان هم گاهی بعضی از #عامّهی_مردم و بیشتر از نخبگان، خطاهائی میکنند. #نخبگان که حالا انتظار هست که کمتر خطا کنند، گاهی خطاهایشان اگر کمّا هم بیشتر نباشد، کیفا بیشتر از خطاهای عامّهی مردم است -بر اثر بی بصیرتی است؛ خیلی هایش، نمیگوئیم همهاش!
🗓۱۳۸۸/۵/۵
🌐ولایت فقیه، مدیریّتِ اصلح ۴
🔹 عدّه ای سعی می کنند #ولایت_فقیه را به معنای حکومت مطلقه ی #فردی معرفی کنند؛ این دروغ است!
🔹ولایت فقیه -طبق قانون اساسی ما- نافیِ مسئولیتهای ارکانِ مسئول کشور نیست. مسؤولیت دستگاههای مختلف وارکان کشور غیرقابل سلب است.
🔹ولایت فقیه، جایگاه مهندسیِ نظام و #حفظِ_خطّ و #جهت نظام، و جلوگیری از انحراف به چپ و راست است؛ این اساسی ترین و محوری ترین مفهوم و معنای ولایت فقیه است!
🗓۱۳۸۳/۳/۱۴
🌐بصیرتِ حقیقت یاب ۱۲
🔹آدم گاهی می بیند که متأسفانه بعضی از #نخبگان خودشان هم دچار بی بصیرتی اند؛ #نمیفهمند؛ اصلا ملتفت نیستند!
🔹یک حرفی یکهو به نفع دشمن می پرانند؛ به نفع جبههای که همّتش نابودی بنایِ جمهوری اسلامی است به نحوی!
نخبه هم هستند، خواص هم هستند، آدم های بدی هم نیستند، نیّت بدی هم ندارند؛ اما این است دیگر! #بی_بصیرتی است دیگر! این بی بصیرتی را به خصوص شما جوان ها با خواندنِ آثار خوب، با تأمّل، با گفتگو با انسان های مورد اعتماد و پخته، نه گفتگوی تقلیدی -که هر چه گفت، شما قبول کنید. نه، این را من نمی خواهم - از بین ببرید.
🔹کسانی هستند که می توانند با #استدلال، آدم را قانع کنند؛ ذهن انسان را قانع کنند.
🗓۱۳۸۸/۵/۵
🌐ولایت فقیه، مدیریّتِ اصلح ۵
🔹 کسی که نقش رهبری و نقش #ولی_فقیه را برعهده گرفته، اگر ضابطه ی #علم یا ضابطه ی #تقوا یا ضابطه ی #درایت از او سلب شد، چنانچه مردم او را بخواهند و به نامش شعار هم بدهند، از #صلاحیّت می افتد و نمیتواند این مسؤولیّت را ادامه دهد!
🔹از طرف دیگر، کسی که دارای این ضوابط است و با رأی مردم که به وسیله مجلس خبرگان تحقق پیدا می کند -یعنی متّصل به آراء و خواست مردم- انتخاب میشود، نمیتواند بگوید من این ضوابط را دارم؛ بنابراین مردم باید از من بپذیرند!
🗓۱۳۸۳/۳/۱۴
🌐مبارزه بی امان ۳۲
🔹 "تکلیف الهی" برای امام کلید سعادت به حساب می آمد و او را به هدفهای بزرگ آرمانی خود می رساند. اینکه از قولِ امام معروف است و همه می دانیم که گفته بودند ما برای #تکلیف عمل میکنیم، نه برای پیروزی، به معنای بی رغبتی ایشان به پیروزی نبود. بدون تردید پیروزی در همه هدف های بزرگ، آرزوی امام بود ... اما آنچه او را بسوی آن هدفها پیش می برد، تکلیف و عمل به #وظیفه_الهی بود.
🔹کسی که برای تكليف عمل می کند، دچار #تردید و #تزلزل نمی شود؛ #ترسیده و #خسته نمی شود؛ از راه برنمی گردد و #مصلحت_اندیشی_هایِ شخصی، تعیین کننده ی راه و جهت گیری او نمی شود!
🔹کسی که سیاست را با عرفان جمع می کند و معنویّت را با حرکت سیاسی، یکجا در برنامه زندگی خود قرار می دهد، برای او ترس از مرگ معنا ندارد؛ ترس از شکست هم معنا ندارد!
🗓۱۳۸۳/۳/۱۴
🌐ولایت فقیه، مدیریّتِ اصلح ۶
🔹 ولایت فقیه نه یک امر #نمادین و تشریفاتی محض و احیاناً نصیحت کننده است -آن طور که بعضی از اوّل انقلاب این را می خواستند و ترویج می کردند- نه نقش حاکمیّت #اجرایی در ارکان حکومت دارد؛ چون کشور #مسؤولان اجرایی، قضایی و تقنینی دارد و همه باید براساس مسؤولیت خود کارهایشان را انجام دهند و #پاسخگوی مسؤولیت های خود باشند!
🗓۱۳۸۳/۳/۱۴
🌐بصیرتِ حقیقت یاب ۱۳
🔹بصیرتِ خودتان را بالا ببرید، آگاهی خودتان را بالا ببرید. من مکرّر این جملهی امیرالمؤمنین را به نظرم در جنگ صفّین در گفتارها بیان کردم که فرمود: « ألا و لایَحملُ هذا العَلَم إلّا أهلُ #البصرِ و #الصّبر ».
🔹می دانید، #سختیِ پرچم امیرالمؤمنین از پرچم پیغمبر، از جهاتی بیشتر بود؛ چون در پرچم پیغمبر دشمن معلوم بود، دوست هم معلوم بود؛ در زیر پرچم امیرالمؤمنین دشمن و دوست آنچنان #واضح نبودند. دشمن #همان حرف هائی را می زد که دوست می زند؛ همان #نماز_جماعت را که تو اردوگاه امیرالمؤمنین می خواندند، تو اردوگاه طرف مقابل هم -در جنگ جمل و صفّین و نهروان- می خواندند. حالا شما باشید، چه کار میکنید؟! به شما می گویند: آقا! این طرفِ مقابل، #باطل است. شما میگوئید: با این نماز، با این #عبادت ! بعضی شان مثل خوارج که خیلی هم عبادتشان آب و رنگ داشت!
🔹خیلی بصیرت مهم است. نقش نخبگان و خواصّ هم این است که این بصیرت را نه فقط در خودشان، در #دیگران به وجود بیاورند!
🗓۱۳۸۸/۵/۵
🌐روحانیّت؛ عامل صلاحها و فسادها ۳۸
°توصیه برای روحانیون مبارز°
🔹 وجود یک مجموعه ی روحانیِ عالم، روشن بین، روشنفکر، شجاع، پارسا، پاکدامن، دارای #آگاهی_وسیع و برخوردار از #خشیَت_الهی، در جامعه ای که در حال پیشرفت است، نویدبخش این است که این پیشرفت ها در جهت گمراهی و #ضلالتِ هرچه بیشتر، و در فرایند تاریخی در جهتِ سقوط به کار نخواهد رفت!
🔹البته مشکلاتی در سر راه شماها وجود دارد. امروز طلّاب و روحانیون ما مشکلات بسیاری دارند… محرومیّت هایی دارند؛ منتها اینها در راه این #هدفِ_بزرگ صفر است!
🔹هیچ مجموعه ای بدون دست و پنجه نرم کردن با مشکلات نتوانسته است یک نقش اثرگذار و ماندگار ایفا کند و به وجود بیاورد. طبیعتِ بشر اینطور نیست که با #راحت_طلبی و برخورداری از آسایشِ مطلق بتواند به جای والایی دست پیدا کند؛ سختی ها را باید تحمل کرد.
🗓۱۳۸۳/۳/۲۱
🌐مبارزه بی امان ۳۳
🔹 اگر جماعتی در راه او [خدا] مجاهدت و #ایستادگی کنند و دارای #ایمان باشند، قطعا به هدف خواهند رسید. #وعده_الهی دروغ نیست.
🔹عمده، وجود این انگیزه و این ایمان است؛ وارد میدان شدن و تلاش کردن است. هرجا این باشد، موفقیّت بدون تردید حاصل خواهد شد.
🗓۱۳۸۳/۳/۲۱
🌐دهه ی چهارم انقلاب؛
عدالت و پیشرفت ۱۱
🔹ما مثل بعضی از کشورها و نظام های دنیا فقط به پیشرفت فکر نمی کنیم؛ ما پیشرفت را همراه با #عدالت می خواهیم!
🔹نه عدالتِ بدون پیشرفت مطلوب است، نه پیشرفتِ بدون عدالت. عدالتِ بدون پیشرفت یعنی برابری در #عقب_ماندگی، برابری در #فقر ؛ این را نمی خواهیم. باید فواصل طبقاتی کم بشود. باید آن کسانی که برای تحرّک #استعداد دارند، فرصت های برابر دریافت کنند؛ اگر کسی تنبلی کرد، تنبلی اش به گردن خودش. نباید اینجور باشد که در برخی از مناطق کشور، #مجال برای تلاش علمی یا تلاش اقتصادی نباشد، امّا بعضی ها از منابع و از امکانات کشور به طور بی نهایت بتوانند استفاده کنند!
🗓۱۳۸۷/۱/۱
🌐انقلاب اسلامی ۹۲
°سیاستِ خارجیِ انقلابی°
🔹اصول سیاستِ خارجی ما از اصول انقلاب ما جدا نیست!
🔹ما چه در اوّل انقلاب، اصول سیاست خارجی خودمان را تدوین کرده باشیم و چه نکرده باشیم، نفس ایجاد این حرکت و پدیده جدید [انقلاب]، در بطن خود، تکلیف ما را در مسائل #سیاست_خارجی روشن کرده است!
🔹ما همچنان که نظام سلطه را در درون کشورمان با انقلاب به هم زدیم… دیدِ ما در #مسائل_جهانی هم همین است!
🔹استحکام و عمق فکرِ دفاع از یک ملّت مظلوم در سیاست ما به مراتب بیشتر از عمقِ سیاست دفاع از صهیونیسم در مجموعه سیاسیِ دولتیْ مثل آمریکاست!
🗓۱۳۸۳/۵/۲۵
🌐امامِ تحریف نشده ۴۵
°دعوتِ عملی°
🔹فرق میان رهبری مثل امام و یک راهنمای معمولی این است که راهنما اشاره می کند و می گوید اگر می خواهی فلان جا بروی، از این جا برو؛ بعد بپیچ دست راست، بعد بپیچ دست چپ؛ اما رهبر راه می افتد و خودش به طرف مقصد می رود؛ می گوید هرکس آمدنی است، با من بیاید؛ امام این طوری بود!
🗓۱۳۸۳/۴/۱۹
🌐انقلاب اسلامی ۹۳
°حقِّ انقلاب به گردن ما°
🔹تا #چشم_انداز را برای خود تعریف نکنیم، هیچ کارِ درستی صورت نخواهد گرفت -همه اش روزمرّگی است- بعد از آنکه تعریف کردیم، اگر #برنامه_ریزی نکنیم، کارِ بی برنامه به سامان نخواهد رسید. بعد از آنکه برنامه ریزی کردیم، اگر #همّت نکنیم، #حرکت نکنیم، ذهن و عضلات و جسمِ خود را به #تعب[زحمت] نیندازیم و راه نیفتیم، به مقصد نخواهیم رسید!
🔹یک وقت صحبت سرِ یک فرد است، او تصمیم می گیرد که بلند شود؛ اراده می کند که حرکت کند، و حرکت می کند؛ اما یک وقت صحبتِ یک #ملّت است؛ یک ملّت باید حرکت کند؛ یک ملّت باید راه بیفتد؛ یک ملّت باید انتخاب کند؛ اینجا کار #پیچیده و دشوار است!
🔹انقلاب به ما این توان را داد که توانستیم دیواره ی سنگیِ تاریخی را بشکافیم و خود را از این چارچوب و #حصار سنگی خارج کنیم!
🗓۱۳۸۳/۴/۱۷
🌐دشمن شناسی ۳۴
°معیارِ شناخت°
🔹امروز هر چیزی که برای اسلام #نافعتر است، از نظر دشمنان اسلام #مبغوضتر
می باشد!
🔹امروز هر چیزی که بیشتر در جهت #عظمتِ_اسلام باشد، بیشتر هم مورد #تهاجم_دشمنان اسلام است!
این یک #معادله_قطعی است.
🔹هر کاری که امروز در #خدمت اسلام است، مورد #نقمت دشمنان اسلام
می باشد.
🗓۱۳۶۸/۷/۲۴
🌐دهه ی چهارم انقلاب؛
عدالت و پیشرفت ۱۲
🔹پیشرفت اگر با #عدالت همراه نباشد، پیشرفتِ موردنظر اسلام نیست!
🔹اینی که ما "تولید ناخالص ملّی" را، "درآمدِ عمومی کشور" را به یک رقم بالایی برسانیم، امّا در داخل کشور #تبعیض باشد، #نابرابری باشد، عدّه ای آلاف و الوف برای خودشان داشته باشند، عدّه ای در #فقر و #محرومیّت زندگی کنند، این آن چیزی نیست که اسلام می خواهد؛ این آن پیشرفتی نیست که موردنظر اسلام باشد. باید عدالت تأمین بشود!
🗓۱۳۸۸/۱/۱
🌐امامِ تحريف نشده ۴۶
🔹 این شخصیّتِ استثنایی (امام راحل) فقط برای #تاریخ نیست!
🔹آیا باید این شخصیّت بزرگ را مثل #اشیاء_پُربها در #ویترین تاریخ بگذاریم و ما و دیگران آن را #تماشا و از آن تعریف و تمجید کنیم؟! امام بزرگوار ما اینطوری است؟!
🔹باید او را به #پیغمبران تشبیه کنیم. وجود و هویّت پیغمبران به دوران حیاتشان خلاصه نمی شود؛ هویّتشان در امتداد تاریخ است؛ یعنی بعد از خودشان، وجود آنها باید در تعلیم و دین و راهشان ادامه پیدا کند؛ این می شود پیغمبر #اولوالعزم!
امام ما هم این گونه بود.
🗓۱۳۸۴/۳/۱۰
🌐دشمن شناسی ۳۵
🔹اگر انسان بخواهد #ضربه نخورد، باید نقش دشمن را ببیند. یکی از لوازمِ توجّه و ملاحظه برای ضربه نخوردن، #دیدنِ دشمنی است که می خواهد به ما ضربه بزند؛ از این ما را نباید غافل کنند!
🔹خطّ #اغفالِ بخصوص خواص و نخبگان از تأثیر دشمن، یکی از خطوط القائی و تبلیغاتی دشمن است. حالا طرق مختلفی البتّه برای این کار دارند!
🔹تا کَسی بگوید دشمن، میگویند: آقا شما همهاش به گردن #دشمن میاندازید! خوب، هست دشمن؛ چرا نمیبینیم دشمن را؟ چرا نمیبینیم شعف عظیمی که دشمن پیدا می کند از آنچه که اینجا از اختلافِ ما، از حوادث گوناگون، از بلوای بعد از انتخابات به وجود میآید؟ تشویق کنند کسانی را که عامل هستند. آنجا، رئیس یک کشور بزرگ از آدمها #اسم میآورد! خوب، این جز ایجاد دشمنی است؟ از معارضین نظام اسم می آورد و تمجید میکند، از فلان کس که آقا از شجاعت او(!) ما تعجب کردیم. چرا؟ چون یک کلمهای گفته که آنها #خوششان آمده. اینها را باید #دید؛ اینها را باید #متوجّه شد و نبایستی از دشمنىِ دشمن #غفلت کرد!
🗓۱۳۸۸/۷/۲