🌐دهه ی چهارم انقلاب؛
عدالت و پیشرفت ۱۷
°انحراف°
🔹یک #انحراف دیگر این است که از دنیا #غفلت کنند؛ از دنیا غفلت کردن یعنی از مواهبِ حیات و مواهب زندگی غفلت کردن و به آن بی اعتنائی کردن؛ این هم یک انحراف دیگر است!
🔹مثل بسیاری از گرفتاری هائی که در مجموعه ی #دینداران در گذشته اتفاق افتاده:
اقبال به مسائل اخروی و دینی، و بی توجهی به مواهب عالَم حیات و استعدادهائی که خدای متعال در این عالم قرار داده است؛ این هم یکی از انحراف هاست!
"هُوالّذی أنشأکُم من الْارضِ واسْتعمَرکُم فیها"؛ خدا شما را مأمور کرده است به آبادی زمین.
#آبادی یعنی چه؟ یعنی استعدادهای بی پایانی که در عالَم مادّه وجود دارد را یکی یکی کشف کردن، آنها را در #معرضِ استفاده انسان قرار دادن و انسان را به این وسیله به جلو بردن!
🗓۱۳۸۸/۲/۲۷
🌐عدالتِ اجتماعی، زیربنایِ جامعه اسلامی ۵
°مکتب ولایت°
🔹عدالت اجتماعی یکی از مهم ترین واصلی ترین #خطوط در #مکتب سیاسیِ امام بزرگوار ماست.
🔹در همه ی برنامه های حکومت -در قانون گذاری، در اجرا، در قضا- باید عدالت اجتماعی و پُرکردن شکاف های #طبقاتی، موردنظر و هدف باشد!
🔹اینکه ما بگوییم کشور را #ثروتمند می کنیم -یعنی تولید ناخالص ملی را بالا می بریم- امّا ثروت ها در گوشه ای به نفع یک #عدّه انبار شود و عدّه ی کثیری از مردم دستشان خالی باشد، با مکتب سیاسی امام نمی سازد!
🗓۱۳۸۳/۳/۱۴
🌐مبارزه بی امان ۴۰
°آینده از آن مبارزان°
🔹[دوران مبارزه با طاغوت] بعضی از کسانی که #نیت_های خوبی هم داشتند، می گفتند آقا #بیخود چرا زحمت می کشید، فایده ای ندارد؛ بله، این حرف های شما درست است، امّا #شدنی نیست!
🔹انقلاب می خواست به همه کسانی که در هر نقطه ای از دنیای اسلام هستند، نشان بدهد که این الگو #تحقق یافتنی و #شدنی است؛ این هم نمونه اش!
این، آن چیزی بود که به عنوان #هدف انقلاب وجود داشت.
🔹امروز هم همین هدف هست، در #آینده هم همین هدف خواهد بود؛ این هدف #ثابت است!
🗓۱۳۸۷/۲/۱۴
🌐انقلاب اسلامی ۹۸
°انقلابیگریِ فصلی°
🔹راه انقلاب، راهی است که احتیاج دارد به #عزم، به #ایمان، به #ثبات_قدم.
🔹بعضی در بین راه بر می گردند؛ البتّه اینها به #ضرر خودشان عمل می کنند.
🔹کسانی که از راه انقلاب برگردند، مثل کسانی هستند که در تابستان #روزه گرفته اند و تا اواخر روز، روزه را حفظ می کنند، امّا یک ساعت به غروب، دوساعت به غروب #طاقتشان تمام می شود؛ افطار می کنند. این مثل همان کسی است که از اوّلِ روز، روزه نگرفته است!
🔹در راه انقلاب اگر ثبات قدم وجود نداشت، اگر #پیوستگیِ حرکت وجود نداشت، انسان رابطه اش با انقلاب #قطع می شود. این بی وفایی به انقلاب است!
🗓۱۳۸۷/۳/۱۴
🌐انقلاب اسلامی ۹۹
°چه کسی انقلابی است؟°
🔹نمی شود گفت آن کسانی که انقلاب را به وجود آوردند یا در زمان انقلاب، در به وجود آوردن آن سهیم بودند، آنها بیشتر با انقلاب #نسبت دارند؛ نه، کسانی بودند که در اصلِ #پیدایش انقلاب حضوری نداشتند، امّا در #دفاع_مقدس جان خود را کف دست گرفتند و به میدان آمدند، آنها هم به #همان اندازه با انقلاب نسبت دارند!
🔹جوانانی به صحنه آمده اند که با #شعور خود، با #شور فوق العاده ی خود، با علاقه مندی های خود، با انگیزه های الهی خود، با #تلاش علمی خود، با تلاش اجتماعی و #سیاسی خود، بقاء این انقلاب و نشاط این انقلاب را #تضمین کرده اند؛ آنها هم فرزندان انقلابند؛ آنها هم مالکان انقلابند؛ نسبت آنها با انقلاب، مثل نسبت کسانی است که در صدر انقلاب حضور داشته اند؛ در آینده هم همینجور خواهد بود.
🗓۱۳۸۷/۳/۱۴
🌐انقلاب اسلامی ۱۰۰
°پایبندی به مبانی انقلاب°
🔹انقلاب هویّتش، معنایش به #شعارهای_انقلاب است؛ به جهتگیری های انقلاب است؛ به #ارزشها و #مبانی انقلاب است.
🔹همیشه بوده اند، امروز هم هستند، در آینده هم خواهند بود کسانی که بخواهند به بهانه ی اینکه اوضاع جهان عوض شده است، شعارهای انقلاب را #تغییر بدهند یا شعار دینی -بُعد دینی- را از انقلاب جدا کنند یا بُعد #عدالت اجتماعی را از انقلاب جدا کنند یا بُعد سلطه ستیزی و #بیگانه_ستیزی را از انقلاب جدا کنند.
🔹اصلی ترین شعارهائی که در این انقلاب بر روی پرچم انقلاب نوشته شده است، شعار #اسلامی بودن است؛ پایبند بودن به #مبانی_دین و اصول و قواعد دینی است؛ سلطه ستیزی است؛ ستیزه ی با استکبار است؛ دفاع از #مظلومان عالَم است.
🗓۱۳۸۷/۳/۱۴
🌐دشمن شناسی ۳۸
🔹پیشرفت در رشد سیاسی؛ که #درک_سیاسی، رشد سیاسی، قدرت #تحلیل سیاسی برای جمعیّت عظیمی مانند جمعیّت ملّت ما، مثل یک #حصار پولادین در مقابل بدخواهی های دشمنان است؛ لذا ما باید رشد سیاسی خود را بالا ببریم.
🔹مردم ما از لحاظ رشد سیاسی، امروز هم از بسیاری از ملّت ها جلویند؛ اما باز در این جهت هم باید #پیشرفت کنیم.
🗓۱۳۸۸/۱/۱
🌐انقلاب اسلامی ۱۰۱
°انقلاب الهی°
🔹امام در وصیّتنامه شان تأکید می کنند که این انقلاب یک انقلابِ #الهی است و پایه اصلی آن #مردم اند؛ یعنی این انقلاب متعلّق به مردم است. معنای این حرف این است که هیچ کس -هیچ قشری، هیچ فردی، هیچ طبقه ای- نمیتواند و نباید ادّعای #مالکیت این انقلاب را بکند.
🔹اگر قرار بود کسی خود را نسبت به این انقلاب مالک و صاحب بداند، از همه مناسبتر و شایسته تر، #خودِ_امام بود که انقلاب بر محور عزم و #اراده و شخصیّت او به وجود آمد؛ ولی امام خود را هیچ کاره و #خدا را همه کاره می داند!
🗓۱۳۸۷/۳/۱۴
🌐خواص و عوام ١
°جامعه شناسیِ ولایت مدارانه
🔹ببینید عزیزان من!
به جماعتِ بشری که نگاه کنید، در هر جامعه و شهر و کشوری، از یک دیدگاه، مردم به دو قسم تقسیم می شوند: یک قسمْ کسانی هستند که بر مبنای فکر خود، از روی فهمیدگی و #آگاهی و تصمیمگیری کار می کنند. راهی را می شناسند و در آن راه -که به خوب و بدش کار نداریم- گام برمی دارند. یک قِسم اینهایند که اسمشان را #خواص می گذاریم!
🔹قسم دیگر، کسانی هستند که نمی خواهند بدانند چه راهی درست و چه حرکتی صحیح است. در واقع #نمیخواهند_بفهمند، بسنجند، به تحلیل بپردازند و درک کنند. به تعبیری دیگر، تابع جَوّند.
به چگونگیِ #جوّ نگاه می کنند و دنبال آن جوّ به حرکت در می آیند. اسم این قسم از مردم را #عوام می گذاریم!
🔹پس، جامعه را می شود به خواص و عوام #تقسیم کرد.
🗓۱۳۷۵/۳/۲۰
🌐انقلاب اسلامی ۱۰۲
🔹انقلاب اسلامی با همه انقلاب های دیگر متفاوت است؛ نه یک انقلاب صرفا #معنوی و فرهنگی است، نه یک انقلاب صرفا #اقتصادی است، نه یک انقلاب صرفا #سیاسی است؛ یک انقلاب همه جانبه است. مثل خودِ اسلام است.
🔹همانطوری که اسلام ابعاد معنوی و اخلاقی دارد، ابعاد الهی دارد، در عین حال ناظر به زندگی مردم است.
🔹راز ماندگاری انقلاب اسلامی و روز به روز #زنده_تر شدنِ این انقلاب در سطح منطقه و جهان، همین ابعاد گوناگون آن است که با نیازهای بشر متوازن و همراه است.
🗓۱۳۸۷/۳/۱۴
🌐عدالتِ اجتماعی، زیربنایِ جامعه اسلامی ۷
🔹اگر بخواهیم #عدالت به معنای #حقیقیِ خودش در جامعه تحقّق پیدا کند، با دو مفهوم دیگر به شدّت در هم تنیده است؛ یکی مفهوم عقلانیّت است؛ دیگر معنویّت.
🔹اگر عدالت از عقلانیّت و معنویّت جدا شد، دیگر عدالتی که شما دنبالش هستید، نخواهد بود؛ اصلا #عدالت نخواهد بود!
🔹عقلانیّت به خاطر این است که اگر عقل و خرد در تشخیص #مصادیق عدالت به کار گرفته نشود، انسان به گمراهی و اشتباه دچار می شود؛ #خیال می کند چیزهایی عدالت است، در حالی که نیست؛ و چیزهایی را هم که عدالت است، گاهی نمی بیند.
🗓۱۳۸۴/۶/۸
🖕عقلانیت و معنویت بزرگترین خلأ بسیاری از جریانهای عدالتخواه کنونی است…
🌐دهه ی چهارم انقلاب؛
عدالت و پیشرفت ۱۸
🔹پیشرفت در یک جهتِ محض نیست. مقصود از پیشرفت، پیشرفتِ همه جانبه است. از همه #ابعاد در کشور، این ملّت، #شایسته و سزاوار پیشرفت است:
پیشرفت در #تولید ثروتِ ملّی، پیشرفت در دانش و #فناوری، پیشرفت در #اقتدار ملّی و عزّت بین المللی، پیشرفت در #اخلاق و در معنویّت، پیشرفت در امنیّت کشور -هم امنیّت اجتماعی، هم امنیّت اخلاقی برای مردم- پیشرفت در ارتقای بهره وری. ارتقای بهره وری معنایش این است که ما بتوانیم از آنچه که داریم، #بهترین استفاده را بکنیم.
🔹همچنین پیشرفت در قانون گرائی و #انضباط اجتماعی؛ که اگر ملّتی دچار بی قانونی بشود، قانون شکنی بر ذهن و عمل مردم حاکم بشود، #هیچ پیشرفت معقول و درستی نصیب آن ملّت و کشور نخواهد شد!
🗓۱۳۸۸/۱/۱
🌐دهه ی چهارم انقلاب؛
عدالت و پیشرفت ۱۹
°پیشرفت و استقلال°
🔹هرالگوی پیشرفتی بایستی تضمین کننده #استقلالِ کشور باشد.
🔹هر الگوئی از الگوهای طرّاحی شونده ی برای پیشرفت، که کشور را وابسته کند، #ذلیل کند و #دنباله_روِ کشورهای مقتدر و دارای قدرت سیاسی و نظامی و اقتصادی بکند، #مردود است!
🔹امروز هستند کشورهائی -بخصوص در آسیا- که از لحاظ فنّاوری، از لحاظ دانش، از لحاظ مصنوعات، پیشرفتهای #ظاهری دارند؛ خیلی از جاهای دنیا را هم تصرّف کرده اند؛ امّا #وابسته اند!
🔹ملّت و به تبع آنها دولت، از خودشان هیچ نقشی ندارند: نه در سیاست های جهانی، نه در سیاست های اقتصادی عالم و نه در طرّاحی های مهمّی که در عرصه بین المللی مورد توجه است.
#دنباله_رُوَند؛ غالبا هم دنباله روِ آمریکا. این پیشرفت نیست!
🗓۱۳۸۸/۲/۲۷
🌐حکومت اسلامی ۳۳
°ایجادِ حکومت اسلامیِ الگو°
🔹امام در وصیّتنامه #اعلام می کند که این انقلاب گسترش خواهد یافت.
🔹این پیشگوئیِ امام بزرگوار است. امروز به صحنه که نگاه می کنیم، می بینیم این اتّفاق افتاده است.
🔹گسترش انقلاب از نظر امام از راه ایجاد #فتنه در کشورها نیست، از راه لشگرکشی نیست، از راه گسترش #تروریسم نیست -برخی خلاف برخی از انقلاب های دیگر- گسترش انقلاب در میان ملّت ها، از راه #الگوسازیِ نظام جمهوری اسلامی است.
یعنی ملت ایران، نظام جمهوری اسلامی را به حدّی و مرتبه ای برسانند که وقتی ملّت های دیگر به این الگو نگاه می کنند، شوق پیدا کنند و آن راه را دنبال کنند؛ از راه ترویج معارف اسلامی و از راه #صراحتِ در دفاع از طبقات مظلوم دنیای اسلام و ملّت های مظلومی که در دنیای اسلام پامال ظلم استکبار شده اند!
🗓۱۳۸۷/۳/۱۴
🌐حکومت اسلامی ۳۴
°تعریف گزاره°
🔹امام #جمهوری_اسلامی را مطرح کرد.
جمهوری اسلامی، یعنی یک #نظامِ حکومتیِ نوبنیاد و نوآورده شده که با هیچ یک از نظام های #متعارف دنیایی شباهت نداشت؛ امّا همه خصوصیّات #مثبتی را که می شود در یک نظام پیش بینی کرد، در جمهوری اسلامی هست:
#اسلام هست، آراءِ #مردم هست، #ایمان مردم هست، احساس #عزّت هست، تعبّد هست، #احکام و مقرّرات اسلامی -که احیاکننده زندگی انسان است- هست.
🗓۱۳۷۸/۷/۹
🌐عدالتِ اجتماعی، زیربنایِ جامعه اسلامی ۸
🔹بنده به عنوان یک طلبه ی #انقلابیِ معتقد به اسلام و انقلاب، اعتقادم این است که در #بسیاری از اهدافِ خود هنوز در نیمه راه هستیم.
🔹ما #عدالتِ_اجتماعی و بنیان کنیِ #فقر و آبادسازی همه جانبه ی کشور را می خواستیم؛ امّا هنوز به آن مقاصد نرسیده ایم و در وسط راه هستیم.
🗓۱۳۸۲/۱۱/۲۴
🌐دهه ی چهارم انقلاب؛
عدالت و پیشرفت ۲۰
🔹یک نکته ای را در اینجا من عرض بکنم و آن مسأله ی #جهانی_شدن است. جهانی شدن، اسم خیلی قشنگی است و هر کشوری فکر می کند بازارهای جهانی به رویش باز می شود!
🔹امّا جهانی شدن به معنای تبدیل شدن به یک #پیچ و #مهره_ای در ماشین سرمایه داریِ #غرب، نباید مورد قبول هیچ ملّت #مستقلی باشد.
🔹جهانی شدنی که ده ها سال پیش از طریق بانک جهانی و صندوق بین المللی پول و سازمان تجارت جهانی و امثال اینها -که همه ابزارهای آمریکایی و #استکباری بودند- به وجود آمده، ارزشی ندارد.
🗓۱۳۸۸/۲/۲۷
🌐مبارزه بی امان ۴۱
°گزاره° °جهاد°
🔹جهاد هم فقط به معنای حضور در میدان جنگ نیست؛ زیرا هرگونه #تلاش در مقابله با دشمن، می تواند #جهاد تلقّی شود.
🔹البتّه بعضی ممکن است کاری انجام دهند و زحمت هم بکشند و از آن، #تعبیر به جهاد کنند! امّا این تعبیر، درست نیست. چون یک شرط جهاد، این است که در مقابله با #دشمن باشد.
🔹این مقابله… یک وقت در میدان سیاست است که جهاد #سیاسی نامیده می شود؛ یک وقت هم در میدان مسائل فرهنگی است که به جهاد #فرهنگی تعبیر می شود.
🔹پس، شرط اوّل جهاد این است که در آن، #تلاش و کوشش باشد و شرط دوّمش اینکه، در #مقابل_دشمن صورت گیرد!
🗓۱۳۷۵/۳/۲۰
🌐اسلام ناب ۲۵
🔹اگر ما اسلام را به #معنای شناخته شده به وسیله ی امام - یعنی به همان معنایِ صحیح و #ناب و متّکی به #مبانی و اصول- به مرحله عمل بیاوریم، همه جا #جواب خواهد داد؛ همچنان که هرجا به میدان آمدیم و دفاع کردیم و #اصرار ورزیدیم، جواب داد!
🔹این #اسلام، در نظامِ حکومتی جواب داد… این قواره حکومتی که امروز در ایران وجود دارد، از همه قواره هایی که امروز در بخش های مختلف جهان هست، برای #آزادی و #پیشرفتِ یک ملّت متناسب تر است؛ هم از دمکراسی های غربی، هم از انواع و اقسام نظام های حکومتی دیگر!
🗓 ۱۳۷۸/۷/۹
🌐طاغوت، شرکِ جمعی ۴۴
°یگانه راهِ پیروزی°
🔹یقیناً هیچ جریانِ #مبارز دیگری نمی توانست در کشور ما نظام سلطنتی را از بین ببرد -جوانهای عزیز! این را بدانید و مطمئن باشید- جز جریان #اسلامی و دینی ای که پیش آمد.
هیچ جریان دیگری، هیچ #حزبی، هیچ مجموعه مبارزی امکان نداشت بتواند نظام استبدادیِ وابسته ی به قدرت آمریکا را در این کشور سرنگون کند.
🔹در سالهای ۵۴ و ۵۵ همه این گروه ها به وسیله آن دستگاه قلع و قمع شده بودند!
🔹تنها چیزی که می توانست آن رژیم باطل را ساقط کند، موج عظیم ملّی بود؛ حضور یکپارچه #مردم، که این هم جز با انگیزه ی دین و با پیشوائیِ #روحانیت_مبارز و #مرجعی_مثل_امام بزرگوار امکان پذیر نبود!
🗓۱۳۸۷/۹/۲۴
🌐حکومت اسلامی ۳۵
🔹بصیرت -آگاهی- و صبر؛ یعنی #استقامت، پافشاری، خسته نشدن!
🔹این دو خصوصیّت در ملّت ایران پیدا شد و کار خودش را کرد و انقلاب پیروز شد.
🔹در واقع تشکیل نظام جمهوری اسلامی، پاسخی بود به نیاز بلندمدّتِ تاریخیِ ملّت ایران.
ملّت ایران از دلِ آرزوهای تاریخی خودشان، جمهوری اسلامی را عَلَم کردند و سرپا کردند.
خوب، بدیهی است وقتی که یک نظامی اینجور در آرزوهای دیرین مردم ریشه دارد، این نظام #ماندنی است؛ این نظام قابلیّت بقاء دارد، قابلیّت #رشد دارد، ریشه می دواند و #دشمنی با این نظام آسان نیست!
🗓۱۳۸۷/۹/۲۴
🌐طاغوت، شرکِ جمعی ۴۵
°جنبش دانشجویی مجاهد°
🔹۱۶ آذر مال دانشجویِ ضدّ نیکسون است، دانشجوی ضد آمریکاست، دانشجوی #ضد_سلطه است!
🔹در تمام پانزده سالی که بین ۱۳۴۲ است که شروع نهضت روحانیّت باشد، تا ۱۳۵۷ که پیروزی انقلاب اتفاق افتاد، شما در همه جا و دوشادوش روحانیّت و در کنار او، جنبش دانشجویی را مشاهده می کنید.
🔹یکی از بازوهای اساسی نهضت در تمام طول این مدّت… دانشجویانند. بنابراین، دانشگاه ها یک بخش لاینفک از #نهضت روحانیّت بودند!
🔹در همه جا، دانشجوها هم #حضور داشتند؛ یعنی روحانیون و دانشجویان عمده ی #زندانی_ها را تشکیل می دادند.
🗓۱۳۸۷/۹/۲۴
🌐دشمن شناسی ۴۰
🔹از جنبه ی سیاسی این است که از دورانی که مسئله #استعمار در دنیا شروع شد -یعنی از قرن نوزدهم- که آرام آرام از حدود دویست سال قبل تقریبا مسئله استعمار، یعنی دست اندازی به کشورهای دیگر از سوی قدرت هائی که می توانستند دست اندازی کنند، شروع شد، #نظام_سلطه سر کار آمد؛ یعنی دنیا تقسیم شود به دو بخش؛ یک بخشِ گردن کلفت و #زورگو و سلطه گر، یک بخشِ ضعیف و توسری خور و #سلطه_پذیر!
🔹انقلاب اسلامیِ شما در مقابل این حرکتی که به حرکت طبیعیِ دنیای سیاست تبدیل شده بود، ایستاد!
🔹اینی که شما می بینید امروز در خیلی از کشورها صدای #مرگ_بر_آمریکا بلند می شود، این چیز جدیدی است، این مخلوق حرکت ملّت ایران است.
🗓۱۳۸۷/۴/۴