eitaa logo
اندیشه معیار
77 دنبال‌کننده
137 عکس
163 ویدیو
3 فایل
🔹انعکاس دیدگاه اندیشه‌ورزان، صاحب‌نظران و فعالین رسانه‌ای جبهه انقلاب اسلامی #اندیشه_معیار؛ مجالی برای تعالی اندیشه 🆔 @andishe_meyar
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢گرفتاری اصلی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻قصد دفاع از همه عملکرد دستگاه‌های نظارتی را ندارم؛ طبیعتاً هیچ «دستگاهی» معصوم نیست. 🔻اما قیاس موجود در سخنان جناب ضرغامی، قیاسی مع الفارق و مغالطه‌ای مضحک است. 🔹هیچ یک از دستگاه‌های نظارتی ما برای خیرخواهان و هدایت‌گران و دلسوزان جامعه پرونده درست نکرده و نمی‌کنند! 🔸برخلاف جناب ضرغامی، معتقدم گرفتاری حوزه فرهنگ و فرهنگ‌سازی چیزی نیست که ایشان می‌گوید، بلکه گرفتاری اصلی و معضل اصلی فرهنگی در جامعه ما، این است که بعضاً شاهد بوده و هستیم که فرهنگ و فرهنگ‌سازی در اختیار عده‌ای نادان قرار گرفته است که متأسفانه به غلط سال‌هاست بر صدر نشسته و بدون داشتن فهمی درست از دین و آموزه‌های دینی و بدون داشتن درکی روشن از فرهنگ و فرهنگ‌سازی، سکان بزرگ‌ترین مراکز فرهنگی و فرهنگ‌سازی کشور را در اختیار گرفته‌اند! و مع الاسف، بدون داشتن کمترین درکی از سیره تبلیغی و هدایت‌گری پیامبران به تحریف سبک و سیره تبلیغی پیامبری همچون ابراهیم خلیل، شهسوار توحید و خداپرستی، می‌پردازند! گرفتاری اصلی ما مسؤولانی‌اند که به جای پاسخ‌گویی نسبت به عملکرد فرهنگی خود، دائماً در حال حاشیه‌سازی برای مدافعان حریم فرهنگ و اخلاق جامعه‌ هستند. ✍️احمدحسین شریفی ؛ مجالی برای تعالی اندیشه 🆔 @andishe_meyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟥 چیدمان گود زورخانه و اجرای آیین پهلوانی نزد امام خامنه ای چه پیامی دارد ؟ چیدمان گود زورخانه در حسینیه امام خمینی و اجرای آیین پهلوانی جوانان نزد مرشدشان امام خامنه ای پیامی ملی و جهانی دارد که همانا ایران سرزمین رستم و زال و کاوه آهنگر و حاج قاسم سلیمانیست نه سرزمین بزدلان و ترسویان!! و دیگر اینکه ما پیرو جهان پهلوانی هستیم که در خیبر را کَند و بر سر صهیونیسمِ اهریمن کوباند! ✍️مجتبی زارعی ؛ مجالی برای تعالی اندیشه 🆔 @andishe_meyar
🔰 تنگ نظری پیرامون علوم انسانی را کنار بگذارید 🔹یادداشت نویس روزنامه اعتماد معتقد است که رئیس شورای تحول علوم انسانی زیاد به پر و پای علوم انسانی می‌پیچد و دنبال اسلامی شدن آن است. او می‌پرسد که " آخر اين علوم انسانی غربی دقيقا كدام علوم است و قرار است نوع اسلامی آن با آنها چه توفير و تفاوتی داشته باشد؟". 🔹تمام سخن در همین است که آخر این علوم انسانی غربی چه متاعی است که تنگ نظرانه با هم نشینی اندیشه اسلامی با آن مخالفت می‌شود؟ هر بار که بحث اسلامی شدن علوم انسانی پیش می‌آید با طرح مساله‌ای انحرافی و موهوم ( کنار گذاشتن علوم انسانی غربی ) علیه آن تهاجم رسانه‌ای به راه می‌افتد. 🔹اینکه ایشان هنوز نمی‌داند علوم انسانی غربی یا بگوییم علوم انسانی سکولار و علوم انسانی اسلامی وجود دارد و مرز میان این دو دسته علوم را تشکیک می‌کند، تعجب‌آور است نه اینکه باور به چنین دو گانه‌ای تعجب‌آور باشد. 🔹اگر آن اندیشمندان غربی که ایشان اسامی برخی از آنها را ذکر کرده است باور به تفکیک علوم انسانی به غربی و اسلامی ندارند، می‌گوییم پس چرا بر این تفکیک اصرار می‌ورزند؟ چرا علوم را به سکولار و غیر سکولار، دینی و غیر دینی تقسیم می‌کنند؟ چرا علوم را به مدرن و غیر مدرن یا پیشا مدرن، علوم این جهانی و الهیاتی تقسیم می‌کنند؟ 🔹اگر تفکیک میان اندیشمندان سکولار و غربی با متفکران اسلامی درست نیست، پس چرا همه را در یک اردوگاه فکری قرار نمی‌دهید و میان آنها فقط با ملاک شخصی و فردی مرز بندی نمی‌کنید؟ 🔹بیائید بزرگانی چون فارابی و ابن سینا و سهروردی و شیخ طوسی و خواجه نصیر و ملاصدرا و حکیم سبزواری و علامه طباطبایی و مرتضی مطهری و علامه جعفری و علامه مصباح یزدی رحمت‌الله علیهم را هم کنار اندیشمندان غربی بخوانید و این بزرگان را نیز از سازندگان علوم انسانی بدانید تا دیگر منازعه ای باقی نماند. 🔹اگر هر گونه منازعه بنیادی را نفی می‌کنید؛ پس نباید در فهم چیستی علوم انسانی کار را منحصر در منابع اندیشمندان غربی کرد. بلکه باید وسعت نظر داشت و دیدگاه اندیشمندان مسلمان را نیز دخالت داد. چنانکه کارنامه شورای تحول علوم انسانی همین امر را نشان می‌دهد. 🔹بر این اساس است که می گوییم این رئیس شورای تحول نیست که به پر و پای علوم انسانی می‌پیچد بلکه کسانی این کار را می‌کنند که تنگ نظرانه می‌خواهند محدوده علوم انسانی با همان متفکران غربی شناخته شود و با هرگونه دخالت اندیشه اسلامی در قلمرو علوم انسانی مخالفت می‌ورزند. نگاه سکولار است که نمی‌گذارد علوم انسانی بسط پیدا کند و تعریف حقیقی‌ خود را پیدا کند. 🔹مسلماً اراده معطوف به اسلامی شدن علوم انسانی بنایی بر کنار گذاشتن اندیشمندان غربی را ندارد. بلکه خواهان توسعه و بسط علوم انسانی بر پایه خوانش اندیشه اسلامی است. چنانکه نامه امام خمینی (ره) به گورباچف بر همین نظر استوار بود که قلمرو فهم علوم انسانی را محدود به نظریات متفکران غربی نسازید. ✍️ داود مهدوی زادگان 🆔 @hokmrani_dini
◾️فرا رسیدن سالروز شهادت مظلومانه حضرت فاطمه(س) تسلیت باد 💠رهبر معظم انقلاب اسلامی: 🔸امروز راه علی و فاطمه و ائمه، همان راه امام خمینی است. اگر کسی این را نداند و نفهمیده باشد، باید در بصیرت خودش تجدید نظر کند. هرچه داریم باید در راه این‌ها خرج کنیم. ۱۳۷۱/۰۹/۲۴ 🆔 @hokmrani_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ماموریت ویژه حضرت زهرا سلام الله علیها حلقه وصل امت به نبوت و امامت، حضرت زهراست. 🔸 حجت الاسلام عالی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | آن سوی معبر 👈 شیر غرنده میدان و عابدان شب ➕ نقل قول رهبر انقلاب از راهکار شهید شدن 🌷۴ آذر ۱۳۶۶؛ سالروز شهادت شهید علی چیت‌سازیان ؛ مجالی برای تعالی اندیشه 🆔 @andishe_meyar
💢یک تیر و ۶ نشان، اول: 🔺 با توقیف کشتی تجاری اسرائیلی که از مبداء ترکیه بارگیری شده بود، ابتدا توی گوش اردوغان زد که در یک ماه با لفاظی و ژست دیپلماتیک، خود را مدافع ‎غزه نشان داده ولی در عمل ۳۰۰ کشتی تجاری به نفع ۱سر۱ئیل بارگیری کرده! دوم: 🔺کشتی به مقصد هند بارگیری شده بود پس دومین سیلی در گوش دامورداس مودی "نخست وزیر هند" نواخته شد که در رویای راه اندازی کریدور عرب_مدیترانه در یک ماه گذشته حامی ۱سر۱ئیل بود! مودی میداند که لازمه یک کریدور تجاری «امنیت» است و با وجود انصارالله یمن، کریدور ۱سر۱ئیل امن نخواهد بود. سوم: 🔺 سومین سیلی درگوش نتانیاهو فرود آمد۸۰٪ اقتصاد ۱سر۱ئیل دریا محور است و یمن با توقیف کشتی تجاری اثبات کرد نابود کردن اقتصاد ۱سر۱ئیل برایش آب خوردن است. چهارم: 🔺 چهارمین سیلی گوش اروپا را داغ کرد؛ ۴۰٪ انرژی دنیا از تنگه باب المندب و با اجازه یمن جابه جا میشودانرژی که از کانال روسیه به اروپا میرسید مسدود شده و حالا انصارالله با هدف قرار دادن پهپاد آمریکایی و توقیف کشتی تجاری ۱سر۱ئیل، پالس منفی به بازار انرژی و اقتصاد اروپا مخابره میکند دقیقاً هم زمان با آغاز ‎ اروپا! پنجم: 🔺پنجمین‌ سیلی صورت بن سلمان راسرخ کرد تا علاوه بر یاد آوری موازنه قدرت در برابر عربستان، رگ غیرت جهان عرب را متورم کند و از خواب غفلت بیدارشوند. ششم: 🔺زنگ آخرین سیلی درگوش آمریکا صدا کرد، چپ و راست، راست و چپ! زیرا طراح اصلی این جنگ آمریکاست پس سیلی زدن به سایرین درحقیقت یک پسِ سریِ محکم به آمریکاست که اتاق فرمان این آتش است. 📍درپایان یادآوری میکنم هدف صرفاً نابودی رژیم صهیونیستی نیست؛ جبهه مقاومت با تقسیم وظایف (عراق و سوریه در خشکی ۴۰ پایگاه آمریکایی را تا کنون هدف قرار داده اند و آمریکا جرات نفس کشیدن هم ندارد، یمن در دریا)، درحال بازتعریف مختصات نظم نوین جهانی ذیل منظومه فکری امام خامنه ای است که مقدماتش نابودی شبکه اختاپوسی شیطان اکبر و ایادی او در منطقه و جهان است. ✍️محمدرضا باقرزاده ؛ مجالی برای تعالی اندیشه 🆔 @andishe_meyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 | ۶ توصیه رهبر انقلاب به بسیجیان 1⃣بسیجی بمانید از خدا کمک بخواهید برای بسیجی ماندن. 2⃣قدر خودتان را بدانید نه اینکه تفاخر کنیدخاصیت بسیجی بودن تفاخر نکردن است. 3⃣دشمنتان را بشناسید اول هم بدانید دشمن کیست دشمن را اشتباه نکنید امروز مهمترین شیوه دشمن جعل و دروغ پردازی است. آمادگی عملی خودتان را حفظ کنید در مقابل نقشه‌های دشمن غافلگیر نشوید. 4⃣رشد معنوی خود را اندازه بگیرید 5⃣مراقب مجموعه نفوذ دشمن در درون مجموعه بسیج باشید. 6⃣ آخرین توصیه ولا تهنوا ولا تحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مومنین. 🌷به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج ؛ مجالی برای تعالی اندیشه 🆔 @andishe_meyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢محاسبه نفس 🔻توجه به نقاط ضعف 🎥حجت الاسلام پناهیان ؛ مجالی برای تعالی اندیشه 🆔 @andishe_meyar
🔰 اراده فتح قله های پیشرفت و ترقی و حقارت طبع های بیمار حس صعود و فتح قله‌های مرتفع و دست نیافتنی ذاتاً لذت بخش است. وقتی کوهنوردی از اراده اش بر فتح قله ای مرتفع و صعب العبور سخن می گوید، علیرغم سختی هایی که در این کار وجود دارد، از شنیدن چنین سخنی شاد می شویم و او را تشویق کرده و برای موفقیتش دست به دعا بر می داریم. وقتی اخبار لحظه به لحظه نزدیک شدن کوهنورد به قله و فتح آن را می شنویم، از خود بی خود می شویم و از شدت خرسندی در خود نمی گنجیم. حتی وقتی هم که کوهنوردمان در رسیدن به قله موفق نشود، او را سر زنش نمی کنیم بلکه به او امید می دهیم و از او می خواهیم دست از چنین اراده بزرگی بر ندارد. این شکل از مواجهه با اراده معطوف به فتح قله های بلند مرتبه موافق با بلند طبعی انسان است. چون سرشت انسان متعالی است و اهداف رفیعه را طلب می کند. بخاطر بلند طبعی است که می گوییم " ما ز بالاییم و بالا می رویم ". و بر اساس همین طبع متعالی است که اهداف پست و دَنیه را مذموم می شماریم و از انتخاب آنها حذر می کنیم. تنها طبع های ثانوی دَنیه است که چنین اهدافی را بر می گزیند. چنانکه راه رسیدن به خدا در صعود و رفعتی است که به کمک کلمه طیبه و عمل صالح میسر می شود: " مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا ۚ إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ " ( فاطر : 10 ). پس، سرشت استعلایی انسان خاستگاه اراده رشد و ترقی خواهی در همه عرصه های مادی و معنوی است. حتی اگر این اراده در رفتن به قعر دریاهای عمیق باشد. هیچ صعودی و فتح قله ای بدون وجود سرشت استعلایی در انسان اتفاق نمی افتد. چون آدمی در این جهان به هبوط عادت کرده است و به دنائت در طبع خو گرفته است. به همین خاطر، اراده فتح قله ها کار هر کس نیست. اینکه برخی ها برابر اراده های قدسی و آهنین در فتح قله‌های پیشرفت و ترقی بجای احساس شادی غضبناک و برآشفته می شوند و چنین اراده ای را از راه مغالطه و شبیه سازی های ناروا تحقیر می کنند، بخاطر دنائت طبع شان است. در غیر این صورت، دلیلی ندارد که اراده بر فتح قله ها را تحقیر کنیم. نقد اراده فتح قله از جهت انتخاب و اولویت و نحوه راهبری معقول است اما نفی اساس صعود غیر عقلایی است تا چه رسد به تحقیر آن. فرضاً هم جامعه ای در فتح قله پیشرفت ناکام شود ولی حق نداریم او را بخاطر چنین اراده مترقیانه ای سرزنش و تحقیر کنیم. بلکه حقارت و فرومایگی از آن خود این افراد است. چون آشکارا اذعان به ارزشمندی دنائت طبعی و بی ارزشی اراده بر پیشرفت و ترقی انسان و جامعه کرده اند. ✍ داود مهدوی زادگان ؛ مجالی برای تعالی اندیشه 🆔 @andishe_meyar
تلخ‌ترین جمله‌ی حضرت زهرا در خطبه‌ی فدکیه این است: «دَسَعْتُمُ الَّذی تَسَوَّغْتُمْ»؛ آنچه را که پیامبر به گوارایی به شما نوشانده بود، یکجا بالا آوردید! جامعه‌ی پساپیامبر، از ارزش‌های نخستین، تهی گشت و استحاله شد. مبادا ما چنین نسبتی با اسلام و انقلاب بیابیم و‌ دچار «کفران نعمت» بشویم! ؛ مجالی برای تعالی اندیشه 🆔 @andishe_meyar
📌چرا آموزش‌های اعتقادی معمولاً تأثیر چندانی در انگیزه‌سازی برای دینداری ندارند؟ با آنکه این معارف(مربوط به تحکیم اعتقادات) بعضاً به‌گونه‌ای غیرمستقیم به‌منظور تغذیۀ فکری مؤمنان و تحکیم پایه‌های اعتقادی و تربیت روحی ایشان تولید می‌شوند، اما معمولاً به ‌صورتی طراحی، بسته‌بندی و ارائه نمی‌شوند که دقیقاً متناسب با نحوۀ تأثیرپذیری انواع مخاطبان و منطبق با یک نظام تربیتی حساب‌شده باشند. به همین جهت این‌گونه محصولات علمی معمولاً در مخاطبانِ معارف دینی تأثیر چندانی از نظر روحی و انگیزه‌سازی برای دینداری ندارند، و به دلایل مختلف غالباً با نیاز مصرف‌کنندگان نهایی معارف دینی تناسبی پیدا نمی‌کنند. 📗بخشی از کتاب «حلقۀ مفقوده در تولید علم در حوزه‌های علمیه» اثر علیرضا پناهیان 👈 ۵ ؛ مجالی برای تعالی اندیشه 🆔 @andishe_meyar
🔰به مناسبت ۱۰ آذر ماه سالروز شهادت آیت الله سید حسن مدرس : ✅دیانت در سیاست بالاتر از دین در سیاست است 🔴دکتر موسی نجفی : اینکه مدرس گفته : دیانت ما عین سیاست ماست ، شاید معنای وسیع تر و عمیق تر از این جمله را می دهد، اگر می گفت "دین" ما عین سیاست ماست ۰ "دیانت" اعتقاد قلبی و عملی و واقعی است ۰ در سیاست امروز ما می بینیم برخی در نظر و گفته ، ورود دین در سیاست را قبول دارند ولی متدین به این مطلب نیستند ۰ یک از عللی که سیاستمداران غربی سیاست های خود را با تلاش و جدیت به پیش می برند این است که متدین و عامل به همان عقیده ای (سکولار) هستند که قبول دارند ۰ در حقیقت جمله شهید مدرس می تواند نقد برخی مدیران در چهار دهه گذشته و ریشه بسیاری از ضعف ها و ناکارآمدهای سیاست در ایران باشد ، چرا که متدین بودن و دیانت داشتن در سیاست بالاتر از صرفا دین را قبول داشتن است ۰ ؛ مجالی برای تعالی اندیشه 🆔 @andishe_meyar
🔻مناظره با موضوع: امکان اجتماعیِ الزام به حجاب 🖇 با حضور: بیژن عبدالکریمی مهدی جمشیدی ۹ آذرماه ۱۴۰۲ (نسخه‌ی کامل تصویری) 📍در اینجا ببینید: http://aparat.com/v/iOnTJ ؛ مجالی برای تعالی اندیشه 🆔 @andishe_meyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰چرا طرح دو دولتی، خیانت به فلسطین است؟ 🔷پاسخ سعدالله زارعی كارشناس مسائل بین‌الملل 🆔 @hokmrani_dini
🔰مردان هسته ای ما و مردان عنکبوتی آنها ✅برای بغض فرو خفته شهادت مرد هسته ای (۷ آذر شهادت شهید فخری زاده) 🔴شاید شما هم کارتون و یا فیلم سینمایی مرد عنکبوتی را بارها دیده باشید ؛ مرد عنکبوتی نسل امروز ، نوع پیشرفته تر "سوپر من" نسل دیروز است۰ مرد عنکبوتی با تارهای دستش و با قدرتی فوق العاده از این ساختمان به آن آسمانخراش پرش می کند، فاصله زمین و هوا را مثل عقاب با شیرجه در چند ثانیه طی می نماید، مرد عنکبوتی حامی مردم شهرش می باشد ، هر کسی که بخواهد به این شهر چشم زخمی و یا حمله ای داشته باشد ، اوست که نمی گذارد آب از آب تکان بخورد؛ اگر کسی را از طبقه صدم به پایین پرتاب کنند!! این مرد عنکبوتی است که در لحظه آخر و قبل از برخورد با زمین او را از مرگ حتمی نجات می دهد ؛ آخر مرد عنکبوتی همه جا هست و از بالا و پایین مواظب شهرهایی است که آسمانخراش های بزرگ دارند و آدمهای بد قصد رخنه در آن شهرها را می کنند !! اما مرد عنکبوتی یک ویژگی عجیب دیگر هم دارد ، و آن این است که ناشناس است و با اینکه یکی از همین مردم عادی است ولی بخاطر نقابش ناشناخته مانده است؛ خودش هم اصرار دارد ناشناس بماند و رمز موفقیتش هم در این پنهان بودن و ناشناس ماندنش است ۰ مردم بالا و پایین شهر آسمان خراشها هم از پیر و جوان و بچه و کودک ، مرد عنکبوتی را دوست دارند و او را تحسین می کنند ۰ امروزه به کمک تکنیک های هالیوودی مرد عنکبوتی به همه دنیا صادر شده است و تمام بچه های جهان او را می شناسند و عاشقانه دوستش دارند؛ اصولا مگر می شود مرد عنکبوتی را دوست نداشت ؟! او ناجی کره زمین است و همه ما باید او را دوست داشته باشیم و به بچه های خودمان یاد بدهیم که فرشته نجات سرتاسر عالم و این کره خاکی مرد عنکبوتی است۰ 🔵 در مقابل در این طرف دنیا ، مرد هسته ای وجود دارد که نقاب ندارد اما ناشناخته مانده ! از ساختمانهای بلند بالا و پایین نمی پرد و اصولا مرد هسته ای ما پرواز بر فراز آسمانخراش ها را بلد نیست۰ او خیلی معمولی روی زمین راه می رود البته او هم بچه ها و مردم شهر ما را دوست دارد و از افتادنشان جلو گیری می کند و با دشمنانشان مبارزه می کند ؛ هر چند بچه های ما او را نمی شناسند و اصلا از وجودش خبر ندارند چرا که رویای مرد عنکبوتی جایی در ذهن و دلشان برای او باقی نگذاشته است و همه آنها دلشان میخواهد مرد عنکبوتی باشند!! ولی بچه ها درست نمی دانند که خواب راحت شب های آنها و پدر و مادرانشان نه از صدقه سر مرد عنکبوتی بلکه بخاطر مرد هسته ای است که هر روز او را می بینند ولی هرگز او را نمی شناسند ۰ با همه این اوصاف و توانمندیها و برتریهای مرد عنکبوتی در برابر مرد هسته ای ، در اینجا یک اشکالی وجود دارد که البته نه تنها بچه ها بلکه بزرگترها و بزرگتر از بزرگترها یعنی دولتمردان هم فراموش کرده اند و آن این است که : اصولا مرد عنکبوتی یک دروغ بوده و اصلا وجود خارجی نداشته و ندارد ۰ ولی از آن طرف ، مرد هسته ای زنده و واقعی و قابل لمس است ۰ هر چند به بچه ها گفته شده مرد عنکبوتی هیچگاه نمی میرد، ولی مرد هسته ای چون واقعی است و خون در رگ دارد مردنی است و می تواند برای مردمش بمیرد۰ نمیدانم آیا ممکن است روزی بچه های ما بزرگتر که بشوند بفهمند که مرد هسته ای ما را سازندگان و خالقان مرد عنکبوتی کشته اند ؟ در این میان یک معما و یا یک پرسش مهم آزار دهنده است و آن این است که چرا مردم ما مرد هسته ای و اصولا مردان هسته ای را درست نمی بینند و درست نمی شناسند ؟!! شاید روزی برای این پرسش به این جواب برسند که این مرد عنکبوتی مآوا گرفته در ذهن و دل آنها بوده است که نمی گذاشته مرد هسته ای را درست ببینند و درست بشناسند ؟! 🔶اما افسوس و صد افسوس که دیگر مرد هسته ای در میان ما نیست ۰ 🔶 سلام بر تویی که نشناختمت 🔶وَسَلَامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا ✍️موسی نجفی ؛ مجالی برای تعالی اندیشه 🆔 @andishe_meyar
🔻تحلیلی بر موضع اخیر رهبر انقلاب: برادران و نابرادران ۱. اختلاف‌های اجتماعی در جامعۀ اسلامی بر دو نوع هستند: «اختلاف‌های عقیده‌ای» و «اختلاف‌های سلیقه‌ای». رهبر انقلاب بر این باور است که اختلاف‌های مبتنی بر «عقیده»، همچنان حجّت و اعتبار دارند و نباید تصوّر کرد که زمانۀ داوری بر اساس عقاید به سر آمده و دیگر نباید ارزش‌ها را معیار و محک انگاشت. برخی گفته‌اند که باید دامنۀ مرزبندی‌ها را به فراتر از ارزش‌ها گستراند و از جمله باید ملّیّت (به معنای تجدّدی و مستقل از دین) را مبنا انگاشت، اما بیان اخیر رهبر انقلاب نشان می‌دهد که باید خودی و غیرخودی و دوست و دشمن و بومی و بیگانه را از دریچۀ «ارزش‌های دینی» تعریف کرد و به سوی معیارهای سکولار نچرخید. این ارزش‌ها که وصل و فصل اجتماعی، برآمده از آنهاست عبارتند از «اسلام» و «انقلاب» و «ولایت فقیه». آنان که این ارزش‌های بنیادی را باور دارند و هویت خود را ذیل آنها تعریف می‌کنند، برادر ما هستند. پس ملاک برادری و نابرادری، «ارزش‌ها» هستند و نظر رهبر انقلاب این نیست که باید ایدئولوژی و لایه‌بندی‌های ایدئولوژیک را کنار نهاد و شهروندی و ایرانیّت، ملاک است. آری، خدمات اجتماعی و عمومی، از آنِ همه هستند و شکاف‌های ارزشی در آنها دخالتی ندارند، اما پیوندها و اتصال‌ها و اتحادها و ولایت‌های اجتماعی، باید «ماهیّت ارزشی» داشته باشند. جامعۀ اسلامی، خنثی و بی‌جهت و بی‌هویّت نیست، بلکه حتی در درون خود، حامل ولاء‌های ایمانیِ مثبت و منفی است و همبستگی‌هایش بر ارزش‌ها تکیه دارد. این وضع، خواه‌ناخواه، نوعی لایه‌بندی اجتماعی ایجاد می‌کند که البته حالت حداکثری و گسترده ندارد. ۲. اما دربارۀ «اختلاف‌های سلیقه‌ای» باید گفت که حضورشان در زندگی اجتماعی، طبیعی است و این قبیل تنوّع‌ها و تکثّرها، قابل زدودن نیستند. در این قلمرو باید تحمل و سعۀ صدر داشت و برتابید و همدلی کرد و حس غیریّت و دیگری نداشت. سلایق، در گسترۀ درون ارزش‌ها تعریف می‌شوند و برخاسته از خصوصیّت «پیوستاری» و «طیفیِ» زندگی اجتماعی هستند. معتقدان به اسلام و انقلاب و ولایت فقیه، همگی در یک «سطح» نیستند، بلکه برخی اعتقاد راسخ دارند و عاملیّت عالی، و برخی فروتر هستند و دچار ضعف و کاستی. جامعۀ اسلامی به این اعتبار، جامعۀ یک‌دست نیست که در آن، همه همانند یکدیگر باشند و اثری از «درجات» و «مراتب» در آن به چشم نخورد. «مسائل بی‌خود» که در سخن رهبر انقلاب، نسبت به جبهه‌بندی و غیریّت‌سازی پیرامون‌شان اعتراض شد، از همین اختلاف‌های سلیقه‌ای حکایت می‌کنند. باید در مقابل این اختلاف‌ها، با دیدۀ اغماض نگریست و برآشفته نشد و طرد و حذف نکرد. از این جمله، می‌توان به این واقعیت اشاره کرد که هر چند برترین و بهترین پوشش در منطق فرهنگیِ انقلاب، چادر است، اما این ارزش‌گذاری به آن معنی نیست که پوشش‌های دیگری که می‌توانند بخش عمدۀ کارکرد چادر را برآورده سازند، ضدّارزش هستند و کسانی که در این جریان و جبهه قرار می‌گیرند، دیگری‌های فرهنگیِ ما هستند. ۳. نکتۀ مهم دیگر این است که «معنا» و «مقوّمات» و «مرزها»ی اسلام و انقلاب و ولایت فقیه، دلخواهانه نیستند و این‌گونه نیست که کسی بتواند ادعا کند به اسلام اعتقاد دارد اما خواهان حاکمیّت ارزش‌های اسلامی بر جامعه نیست، یا انقلابی است اما نمی‌خواهد میان جهان فرهنگیِ انقلاب و جهان فرهنگیِ غرب، فاصله و حائل قرار بدهد، یا به ولایت فقیه باور دارد اما آن را زمینی و دوره‌ای و وکالتی می‌انگارد. اعتقاد به این بنیان‌ها به معنی اعتقاد به معنایی است که امام خمینی از آنها ارائه کرده است، نه هر «تفسیر رقیق» و «برداشت فروکاهیده‌شده»‌ای که مرزبندی را موهوم و سیّال می‌سازد. کسی که می‌گوید به اسلام اعتقاد دارد اما نسبت به کشف حجاب، دل‌نگران نیست و معتقد است باید الزام را کنار نهاد و حجاب را به انتخاب‌های شخصی وانهاد، جامعۀ اسلامی را به سوی ولنگاری سوق می‌دهد و از این جهت، اعتقاد راستین و مؤمنانه به اسلام ندارد. همچنین کسانی که می‌گویند باید آرمان‌های انقلابی را کنار گذاشت و در نئولیبرالیسم جهانی، هضم شد و جهان را همچون یک خانواده انگاشت و از جمله باید فضای مجازیِ غربی را پذیرفت، به آموزۀ بنیادین استقلال فرهنگی و هویّتی که جوهرۀ انقلاب را تشکیل می‌دهد، باور ندارند. به هر اندازه که اعتقاد واقعیِ دیگران به این ارزش‌های بنیادین، بیشتر باشد، حس برادرانۀ ما به آنها نیز بیشتر خواهد شد و هرچه این اعتقاد، کمتر باشد، این حس نیز کمتر خواهد شد. ✍️مهدی جمشیدی ؛ مجالی برای تعالی اندیشه 🆔 @andishe_meyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 قدرت یمن 🔻 آمریکایی‌ها میدانند این یمن، یمن دو سال قبل نیست... 📽 استاد مهدی طائب ؛ مجالی برای تعالی اندیشه 🆔 @andishe_meyar
🟢علوم انسانی و موضوع‌شناسی استنباط حکم اسلامی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ لزوم گنجاندن در برنامه درسی حوزه‌های علمیه؛ مطالبه‌ای که بعد از ۳۱ سال هنوز هم به درستی اجابت نشده است! و البته هر چه می‌گذرد خسارت‌های بی‌توجهی به آن را در حوزه‌های علمیه بیشتر حس می‌کنیم. رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، حضرت امام خامنه‌ای، در پیامی که به مناسبت تشکیل شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه در تاریخ ۲۴ آبان ۱۳۷۱ صادر کردند از جامعه محترم مدرسین می‌خواهند که در برنامه‌های درسی حوزه‌های علمیه، در کنار توجه ویژ‌ه‌ای که به فقه، تفسیر، حدیث، فلسفه، کلام، رجال و امثال آن می‌کند، لازم است توجهی ویژه نیز به «علوم انسانی» داشته باشند: «مجموعه‏‌اى از علوم انسانى و غيره، كه داراى تأثير در استنباط و تنقيح موضوعات فقهى‏اند، بايد مورد عنايت قرار گيرند و فقيه اين دوران، با همه‏‌ى ابزارهاى استنباط صحيح، كه از آن جمله، تشخيص درست موضوعات است، مجهز گردد. بديهى است كه شناخت درست موضوع، در تصحيح شناخت حكم الهى، داراى تأثيرى تمام است.» ✍️احمدحسین شریفی ؛ مجالی برای تعالی اندیشه 🆔 @andishe_meyar
درباره میدان‌داری فعالان حجاب گروه‌های مردمی و مانور حیاتِ جامعه دینی دکتر ابوالفضل اقبالی مدیر اندیشکده زوج ✳️ اخیرا در همین صفحه یادداشتی تحت عنوان «حجاب و نمایش قاطعیت» نوشتم که موجب سوءتفاهم عده‌ای نسبت به موضع بنده درباره اصل تذکر لسانی و انجام فریضتین توسط گروه‌های مردمی شد. لذا لازم دیدم در یادداشت جدیدی به ایضاح بیشتر مواضع خودم در این زمینه بپردازم. قبل از شروع بحث باید تاکید کنم که مخاطب یادداشت قبلی من دست‌اندرکاران حکمرانی فرهنگی و به‌ویژه حجاب در کشور بود و به هیچ وجه درصدد تعریض به آمران به معروف و فعالان مردمی کف میدان نداشت. ✳️ سخن من این بود که مادامی که از بدنه حاکمیت پیامی جز سکوت، انفعال و چندصدایی به جامعه مخابره نمی‌شود و ماجرای قانون عفاف و حجاب به موضوعی برای کشمکش درون‌گفتمانی میان حزب‌الله تبدیل شده است، انجام چنین اقدامات و مانورهایی در انتقال سیگنال قاطعیت به جامعه در مساله حجاب توفیق چندانی نخواهد داشت بلکه حتی شائبه تشتت و فقدان مرجعیت تصمیم‌گیری در حکمرانی را هم در ذهن مردم ایجاد می‌کند. لذا قبل از هر چیز باید عزمی راسخ برای تصویب قانون داشته باشیم. ✳️ اما درباره ماهیت و اصل چنین اقداماتی چه باید گفت؟ فارغ از ملاحظات روشی در شیوه اجرا، چنین حرکت‌هایی از سوی گروه‌های مردمی در واقع «مانور حیات جامعه دینی» هستند. به نظر من، فعالان فرهنگی مردمی سال‌هاست که نبض دینداری در جامعه ایران را تنظیم می‌کنند. آن هم در شرایطی که دستگاه‌های عریض و طویل حاکمیت در این عرصه یا غایب هستند و یا حرکتی با ضرب‌آهنگ بسیار کند دارند. این حقیقت درباره فعالان مردمی عفاف و حجاب به نحو قدرتمندی صادق است. ✳️ در ماجرای اخیر آمران به معروف در مترو نیز که با سانسور و تحریف و شیطنت رسانه‌ها به پدیده «حجاب‌بان‌ها» موسوم شد، صرف‌نظر از برخی کج‌سلیقگی‌های اجرایی، برکات و آثار ملموسی را در همین فعالیت‌ها می‌توان مشاهده کرد که از نظر من مهمترین آنها شکستن سکوتِ منفعلانه و عافیت‌طلبانه رسانه‌ها و مسئولان در قبال حجاب و وضعیت فرهنگی جامعه بود. این حرکت باعث شد باز مساله حجاب روی میز رسانه‌ها، مسئولان و مردم قرار گیرد. و از نظر من تا وقتی وضعیت این است باید حجاب سرخط اخبار این کشور باشد. ✳️ متاسفانه باید قبول کرد که در غیاب صدای متحد و قاطع حاکمیت در زمینه حجاب، «کشف لباس» و «حیازدایی» در برخی نقاط شهرمان در حال عادی شدن است. چه کسی باید پاسخگوی این وضعیت باشد؟ پایان این مسیر کجاست؟ اصلا در کدام نقطه جریان اپوزیسیون داخلی و خارجی نظام و جریان فرهنگیِ منفعل در درون حاکمیت و بدنه حزب‌اللهی کشور بر سر وضع نابهنجار جامعه توافق خواهند کرد و به تعادل خواهند رسید؟ اصلا اگر برسند! پس در این شرایط، صبر و تحمل؛ آشفته‌ترین راهبرد ممکن است. ✳️ لذا این راهبرد آشفته که توصیه مشاوران و تصمیم‌سازان نابخرد، تجویز نخبگانِ دور از میدان و انتخاب عافیت‌طلبانه برخی از مسئولان است باید توسط عده‌ای کنار گذاشته شود و گزینه بدیلی توسط آنها ارائه شود. این گزینه جایگزین قرار نیست لزوما و ضرورتا بهترین گزینه باشد. فقط کافی‌ست رنگ و بوی انفعال و سکوت نداشته و از جنس «پس‌فرداهای موهوم» نباشد. همین مقدار به عنوان مانعی برای فراموشی کامل بحران حجاب و غرق نشدن در روزمره‌های بیهوده بس است. ✳️ و این مهمترین دستاورد آمران به معروف و فعالان مردمی حجاب در حرکت اخیرشان بود... ؛ مجالی برای تعالی اندیشه 🆔 @andishe_meyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👿☠رسانه‌‌های شیطانی و حیوانی 🎙🗣به روایت ؛ مجالی برای تعالی اندیشه 🆔 @andishe_meyar
36.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قله خروشچف چه بود؟ 🔸بیژن اشتری مترجم آثار روسی به فارسی، چندی پیش بخشی از کتاب در دست ترجمه‌اش را در کانال شخصی‌اش بارگذاری کرده و در آن نوشته بود، خروشچف در سال ۱۹۶۱ در گرماگرم سخنرانی کنگره حزب کمونیست گفته: رفقا! ما به قله نزدیک شده‌ایم و تا سال ۱۹۸۰ درآمد سرانه و حجم تولید ناخالص ملی‌‌مان از آمریکا جلو می‌زند. 🔸اشتری با این متن و آثار ترجمه‌ای‌اش یکی از کارگزاران ایجاد تصور شباهت انقلاب شوروی با انقلاب اسلامی است و اعتقاد دارد هر آنچه بر سر شوروی آمده، بر سر ایران پس از انقلاب می‌آید.‌ یکی از غلط‌های رایج و ذهنیت‌های اشتباه، همین شباهت‌پذیری دو انقلاب گفته شده است که مدام توسط طیفی از مترجمین به‌گونه‌ای هدفدار تقویت می‌شود. 🔸اشتری هم از همین دسته است. او البته بسیار بی‌دقت و مغرض است. در این مستند_ویدیوی کوتاه که امشب فراگیر شده، مستندساز قله واقعی خروشچف را نه لابلای متن‌های هدفدار و روایت‌های جهت‌دار که در دل گزارشات تاریخی و تصاویر مستند، روایت کرده است. 🔸توصیه می‌کنم حتماً این ویدیو را ملاحظه فرمایید. ✍️جعفر علیان‌نژادی ؛ مجالی برای تعالی اندیشه 🆔 @andishe_meyar
🔻حکم حجاب، ضروری اسلام است 🖇 استفتائات امام خمینی، ج۱، ص۳۸۱، سؤال ۸۵۵: آیا حجاب از ضروریات اسلام است؟ منکر آن و کسانی که به این دستور الهی،‏‎ ‎‏مخصوصاً در جامعه اسلامی، بی‌اعتنایی می‌کنند چه حکمی دارند؟‏ بسمه تعالی. اصل حکم حجاب از ضروریات است و منکر آن، حکم منکر‏‎ ‎‏ضروری را دارد و منکر ضروری، محکوم به کفر است؛ مگر این که معلوم‏‎ ‎‏باشد که منکر خدا یا رسول نیست.‏ 🖇 استفتائات امام خمینی، ج۱، ص۳۸۸، سؤال ۸۷۲: بسمه تعالی. کسی که توحید یا نبوت یا یکی از ضروریات دین را انکار‏‎ ‎‏نماید کافر و نجس است.‏ 🖇 ‏‏استفتائات امام خمینی، ج۱، ص۳۹۸، سؤال ۸۹۳: بسمه تعالی، اگر کسی خدا یا رسول یا یکی از ضروریات دین را منکر باشد‏‎ ‎‏محکوم به کفر و نجاست است.‏ 🖇 استفتائات امام خمینی، ج۱، ص۳۹۲، سؤال ۸۸۰: نفی عدل و امامت و ولایت علی (علیه السلام) جزء ضروری دین است؟ و آیا منکر‏‎ ‎‏مسائل فوق، از جرگۀ مسلمین خارج می شود؟ بسمه تعالی. اگر خدا و رسول را قبول دارد، مسلِم است.‏ 🖇 استفتائات امام خمینی، ج۱، ص۳۹۲، سؤال ۸۸۳: اگر کسی به اصول دین و... ایمان داشته باشد ولیکن فریضۀ نماز را به جای‏‎ ‎‏نیاورد، آیا این شخص مسلمان است یا خیر؟ و آیا حق دارد در بین جمع، خود را‏‎ ‎‏مسلمان معرفی کند یا خیر؟ بسمه تعالی. مسلمان است، ولی فاسق است.‏ ؛ مجالی برای تعالی اندیشه 🆔 @andishe_meyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ اطلاعات سیاسی مردم چه میزان است؟! ♨️ عموم مردم آمریکا از طولانی‌ترین و پرهزینه‌ترین کشورشان خبر ندارند!! ⁉️ چند درصد از مردم آمریکا حتی نام سه قوه‌شان را هم بلد نیستند؟! ‼️ قاعده دنیا این است که ظالمین، مردم را در نگه داشتند! حجت الاسلام راجی ؛ مجالی برای تعالی اندیشه 🆔 @andishe_meyar
♨️افتادن نقاب و عریانی 📌قطعا هم رفتنی است! ✍ویراست محمد جوانی ؛ مجالی برای تعالی اندیشه 🆔 @andishe_meyar