🔻برخی فواید حوادث سخت اجتماعی:
(بخش دوم)
✳️ امیرالمؤمنین علیه السلام میفرماید در تکانهای شدید و شدایدی که در میان مردم رخ میدهد و در امتحاناتی که پیش میآید، مردم مثل دانههایی که در غربال، غربال بشوند غربال میشوند و مثل محتوای دیگی میشوند که در اثر حرارتِ زیاد به جوش میآید و بالا، پایین و پایین، بالا میرود.
غرضم این جهت است که یکی از فواید مبارزات و تضادهای شدید و جنگ حق و باطلی که در اجتماع پیش میآید این است که صفوف از یکدیگر جدا میشوند و این چقدر خوب است که صفوف مشخص و جدا بشود. آن وقت اهل حق و بصیرت تکلیف خودشان را بهتر میفهمند. خدا به صورت یک فایده ذکر میکند:
لِیمیزَ اللهُ الْخَبیثَ مِنَ الطَّیبِ بگذار اینها این کارها را بکنند تا خدا به این وسیله پلید را از پاکیزه جدا کند و صفوف از یکدیگر جدا بشوند. وَ یجْعَلَ الْخَبیثَ بَعْضَهُ عَلی بَعْضٍ فَیرْکمَهُ جَمیعاً و پلیدها را بر روی یکدیگر قرار دهد و انباشته کند، همه به یک طرف بروند، و همه را در یک نقطه متراکم کند. بگذار پاکان از میان آنها جدا بشوند، خودشان باشند با خودشان. وقتی که اینطور شد که صفها جدا شد، پاک در یک صف قرار گرفت و پلید در یک صف، آن وقت نتیجه نهایی با پاکان است .
آشنایی با قرآن، ج ۳، صفحه ۵۳
🌿 ۹ دی : پیروزی ملت امام حسین علیهالسلام بر فتنه ۸۸
@andishe_motahar_jz
هو القیوم
🔸️ستاد اندیشه مطهر جامعة الزهرا سلام الله علیها
با همکاری
🔸️بسیج اساتید و نخبگان
برگزار می کند:
نظر به جایگاه متعالی و تأثیر گذار اساتید محترم جامعة الزهرا سلام الله علیها در ایجاد بسترهای رشد طلاب عزیز ، با افق زمینه سازی و دست یابی به تمدن نوین اسلامی ، و با توجه به اهمیت احاطه بر نقشه علمی و روش اندیشمندی در منظومه علوم اسلامی، با الگو قرار دادن اندیشمند بزرگ قرن ، استاد شهید مطهری(ره) برآنیم تا
جلسه کارگاهی
آشنایی با منظومه فکری استاد شهید مطهری(ره) در یک نگاه
را با حضور استاد بزرگوار
سرکار خانم توحیدی
برگزار نماییم.
بدين وسیله از شما استاد باورمند به آرمان های متعالی انقلاب و تلاشگر در زمینه سازی ظهور مولا حجت بن الحسن علیه السلام
دعوت به عمل می آوریم تا در این جلسه که امید می رود سرآغاز یک مسیر حرکت نوین و منسجم باشد، حضور بهم رسانید.
توفیق روزافزون شما را از دریای لطف بی پایان الهی خواستاریم.
با تشکر فراوان
مدیریت بسیج اساتید و نخبگان
مدیریت ستاد اندیشه مطهر
تاریخ: شنبه ، ۱۵ دی ماه
زمان: ساعت ۱۲-۸
مکان: اتاق بسيج اساتید.همکف قدوسی،انتهای سالن
✅ الزام اطلاع حضور در جلسه با ارسال نام و نام خانوادگی به آیدی زیر:
@vajebfaramoshshode
حضور به موقع و از ابتدای جلسه مزید امتنان خواهد بود.
✨باسمه تعالی✨
°•اولین جلسه ماهیانه هیئت زینبیه اندیشه در شب اول ماه رجب•°
🌸با سخنرانی مدیریت محترم اندیشه مطهر
🌱همراه با مولودی خوانی مداح اهل بیت
🌸بیان تجارب مقاومتی خواهران بین الملل
🌱پویش اهدای طلا و جمع آوری کمک برای جبهه مقاومت
🌸بازارچه مقاومتی(وسایل مورد نیاز ایام امتحان
🌱پذیرایی شام
مکان: نمازخانه ی خوابگاه حضرت خدیجه
زمان: چهارشنبه ۱۴۰۳/۱۰/۱۲ ساعت ۱۷ الی ۱۹:۳۰
@andishe_motahar_jz
🔴 پویش هر روز یک کمک معنوی به جبهه مقاومت
- روز بیست و دوم
🔴 ساعت شروع ۸:۱۰
امروز(دوشنبه): قرائت دعای چهاردهم صحیفه سجادیه
@andishe_motahar_jz
✨باسمه تعالی✨
ستاد اندیشه مطهر با همکاری بسیج طلاب
برگزار می کند:
°•اولین جلسه ماهیانه هیئت زینبیه اندیشه مطهر در شب اول ماه رجب•°
🌸با سخنرانی سرکار خانم مزینانی
🌱همراه با مولودی خوانی مداح اهل بیت
🌸بیان تجارب مقاومتی خواهران بین الملل
🌸آشنایی با اندیشه های یهود و صهیونیست
🌱پویش اهدای طلا و جمع آوری کمک برای جبهه مقاومت
🌸بازارچه مقاومتی(وسایل مورد نیاز ایام امتحان
🌱پذیرایی شام
مکان: نمازخانه ی خوابگاه حضرت خدیجه
زمان: چهارشنبه ۱۴۰۳/۱۰/۱۲ ساعت ۱۷ الی ۱۹:۳۰
@andishe_motahar_jz
🔴 پویش هر روز یک کمک معنوی به جبهه مقاومت
- روز بیست و سوم
🔴 ساعت شروع ۸:۱۰
امروز(سه شنبه): قرائت دعای توسل
@andishe_motahar_jz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ سخن آیة الله مصباح یزدی درباره ولایت فقیه
@andishe_motahar_jz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرا یاد آیه ای از قرآن انداخت که میفرماید:
فلینظر الانسان الی طعامه
🌿 این هم یک دلیل خیلی خوب برای ضرورت مطالعه آثار خوب مثل آثار استاد شهید مطهری(ره)
✳️ با ما همراه باشید
@andishe_motahar_jz
✳️ توضیح روایت امام باقر علیه السلام از آیه (فلینظر الانسان الی طعامه) توسط شهیدمطهری(ره):
از امام باقر (ع) در مورد آیه فَلْینْظُرِ الاِْنْسانُ اِلی طَعامِهِ سؤال شد که: ما طَعامُه؟ [طعام او چیست؟[ فرمود: عِلْمُهُ الَّذی یأْخُذُهُ، عَمَّنْ یأْخُذُهُ[1] ؟ یعنی باید در علمی که میگیرد فکر کند که از کجا میگیرد و چه میگیرد؟ این حدیث میخواهد بگوید: انسان دو گونه طعام و غذا دارد و از دو راه فربه میشود و تغذیه میکند؛ یکی همین غذای جسمانی و ظاهری و حیوانی است که در این جهت، انسان مانند هر حیوانی است، منتها برخی حیوانها علفخوارند، برخی گوشتخوار و برخی دانهخوار، ولی انسان حیوانی است که در آنِ واحد هم علفخوار است، هم دانهخوار و هم گوشتخوار و در این جهت، مزیت دیگری بر حیوانات ندارد. در واقع چون هر حیوانی احتیاج به تغذیه دارد، انسان هم از آن جهت که حیوان است احتیاج به این نوع از تغذیه دارد. ولی انسان یک ظرفیت معنوی و روحی هم دارد که از آن نظر نیز تغذیه میکند و غذاهایی جذب روحش میشود. هرچه انسان یاد میگیرد، غذای روح اوست. هر علمی برای انسان، غذای روح است، بلکه هرچه انسان میبیند یا میشنود و در حافظهاش باقی میماند، روح او از آن تغذیه میکند. به قول مولوی : آدمی فربه شود از راه گوش. یعنی غذای روحی از راه گوش وارد میشود و انسان از همین چاق میشود.
از طرف دیگر، همان طور که غذای حلال داریم و غذای حرام (از نظر شرعی)، غذای طبی داریم و غذای غیرطبی، غذای مسموم داریم و غذای غیرمسموم، افکار و اندیشههایی که انسان در روحش جذب میکند، عینا همین گونه است. یعنی فکر و اندیشهای این گونه است که وقتی وارد روح انسان میشود به او حیات میدهد و مثل بارانی که به زمینی مستعد ببارد، حیاتبخش است و فکر و اندیشه دیگری این گونه است که وقتی وارد روح انسان شد، مثل یک غذای سمّی روح انسان را مسموم میکند. این که امروزه میگویند: «افکار مردم را مسموم کردهاند» اصلش درست است (کاری نداریم در چه موردی به کار میبرند) یعنی اصل این مطلب که فکر انسان گاهی مسموم میشود و مزاج فکری او از تعادل خارج میشود، درست است.
اینجاست که اگر کسی حساب کند میبیند که تغذیه جامعه ما صد برابر مقداری که از نظر جسمانی خراب است، از نظر روانی خراب است. ما میگوییم: روغنها تقلّبی شده! گوشتها یخزده و فاسد شده! یک زردچوبه سالم، یک فلفل سالم پیدا نمیشود! درست است؛ ولی شما نگاه کنید! رادیو و تلویزیون انسانها را تغذیه میکند؛ همچنین سینماها، فیلمها، روزنامهها و نطقها. کتابهایی که انسان در طول عمرش میخواند، دائما از آنها تغذیه میشود. آن وقت شما ببینید در میان این تغذیهها چه مقدارش تغذیه سالم و حیاتبخش است و چه مقدارش تغذیه ناسالم و مسموم کننده است.
🌿 اصول کافی، ج 1، کتاب فضل العلم، باب النوادر، حدیث 8.
📚استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج12، ص45_43
@andishe_motahar_jz
1_1448445329.mp3
8.9M
🔊صوت استاد شجاعی و استاد پناهیان
#لیلة-الرغائب
✳️ تأثیر استغفار در هدایت رغبت ها به کارهای پاک و خوب
این حدیث قدسی چقدر عالی توبه را توصیف میکند: انینُ الْمُذْنِبینَ احَبُّ الَی مِنْ تَسْبیحِ الْمُسَبِّحین. خدای تبارک و تعالی، این رحمت مطلقه و کامله فرمود: ناله گنهکاران در نزد من محبوبتر است از تسبیح تسبیح کنندگان. بروید به درگاه خدای خودتان ناله کنید. فکر کنید تا گناهان به یادتان بیاید. به کسی نگویید؛ اقرار به گناه پیش دیگران گناه است، ولی در دل خودتان گناهانتان را در نظر بگیرید. (خودتان که میدانید. خودتان قاضی و مؤاخذ وجود خودتان باشید.) بعد این گناهان را ببرید پیش ذات پروردگار، تقصیرهای خودتان را بگویید، ناله کنید، تضرّع کنید، طلب مغفرت کنید، طلب شستشو کنید. خدا شما را میآمرزد، روح شما را پاک و پاکیزه میکند، به دل شما صفا عنایت میکند، لطف خودش را شامل حال شما میکند و از آن پس یک لذتی، یک حالتی در شما ایجاد میشود که شیرینی عبادت را در ذائقه خودتان احساس میکنید، گناهان و لذات گناهان در نظر شما کوچک میشود، دیگر رغبت نمیکنید که بروید فلان فیلم شهوانی را ببینید، رغبت نمیکنید که به ناموس مردم نگاه کنید، رغبت نمیکنید که غیبت کنید، دروغ بگویید یا به مردم تهمت بزنید؛ میبینید اصلًا همه رغبتتان به کارهای پاک و خوب است.
📚استاد مطهری، آزادی معنوی، ص126
@andishe_motahar_jz
🍃💞
💎#رغائب
💕#رغبت: کشش و جاذبه
دعا کنیم این کشش در ما ایجاد شود؛
کشش به سوی امام زمان ...
به گونهای که هیچ موقعیت و شرایطی از زندگی، ما را در بند خود اسیر نکند، و از دل تمام موقعیتها، این کشش ما را به سمت امام زمان بکشاند ...
برای ملموستر کردن مفهوم👇
مغناطیسی را تصور کنید که روی شنهای ساحل حرکتش میدهید،
میبینید این ذرات چطور از زمین کنده میشوند و به سمت مغناطیس خیز برمیدارند؟!
❣️این همان رغبتی است که باید در ما
نسبت به امام شکل بگیرد ...
💞#میل_به_تو
#اللّهمَّ_عَجِّلْ_لِوَلِیِّڪَ_الفَرَج 🌸
✳️ شهید مطهری هم درباره قدرت تأثیر جاذبه عشق به حق سخن زیبایی دارند:🌿
بشر به اکسیر محبت نیکان و پاکان سخت نیازمند است که محبت بورزد و محبت پاکان او را با آنها همرنگ و همشکل قرار دهد.
برای اصلاح اخلاق و تهذیب نفس طرق مختلفی پیشنهاد شده و مشربهای گوناگونی پدید آمده است. از جمله مشرب سقراطی است. طبق این مشرب، انسان باید خود را از راه عقل و تدبیر اصلاح کند. آدمی اول باید به فواید تزکیه و مضرّات آشفتگی اخلاق، ایمان کامل پیدا کند و سپس با ابزاردستی عقل یک یک صفات مذموم را پیدا کند (مثل کسی که میخواهد موها را تک تک از داخل بینی بچیند، یا مثل کشاورزی که از لابلای زراعت با دست خود یک یک علفهای هرزه را بکند، یا مثل کسی که میخواهد گندم را با دست خود از ریگ و کلوخ پاک کند) و آنگاه آنها را از خرمن هستیاش پاک کند. طبق این روش باید با صبر و حوصله و دقت و حساب و اندیشه، تدریجاً مفاسد اخلاقی را زایل کرد و غشها را از طلای وجود پاک کرد، و شاید بتوان گفت که برای عقل امکان پذیر نیست که از عهده برآید.
فیلسوفان، اصلاح اخلاق را از فکر و حساب میخواهند، مثلاً میگویند: عفت و قناعت باعث عزت و شخصیت انسان است در نظر مردم، و طمع و آز موجب ذلّت و پستی است. یا میگویند: علم موجب قدرت و توانایی است، علم چنین است و علم چنان، «خاتم ملک سلیمان است علم»، علم چراغی است فرا راه انسان که راه را از چاه روشن میکند. و یا میگویند: حسد و بدخواهی بیماری روحی است، از نظر اجتماعی عواقب سوئی را به دنبال خواهد داشت و از این قبیل سخنان.
شک نیست که این راه، راه صحیحی است و این وسیله وسیله خوبی است اما سخن در میزان ارزش این وسیله است با مقایسه با یک وسیله دیگر، همچنانکه اتومبیل مثلاً وسیله خوبی است اما در مقام مقایسه با هواپیما مثلاً باید دید ارزش این وسیله در چه حد است...
اهل عرفان و سیر و سلوک به جای پویش راه عقل و استدلال، راه محبت و ارادت را پیشنهاد میکنند. میگویند: کاملی را پیدا کن و رشته محبت و ارادت او را به گردن دل بیاویز که از راه عقل و استدلال، هم بیخطرتر است و هم سریعتر. در مقام مقایسه، این دو وسیله مانند وسایل دستی قدیم و وسایل ماشینی میباشند.
تأثیر نیروی محبت و ارادت در زایل کردن رذایل اخلاقی از دل، از قبیل تأثیر مواد شیمیایی بر روی فلزات است. مثلاً یک کلیشهساز با تیزاب اطراف حروف را از بین میبرد نه با ناخن و یا سر چاقو و یا چیزی از این قبیل. اما تأثیر نیروی عقل در اصلاح مفاسد اخلاقی مانند کار کسی است که بخواهد ذرّات آهن را از خاک با دست جدا کند. چقدر رنج و زحمت دارد؟! اگر یک آهنربای قوی در دست داشته باشد ممکن است با یک گردش همه آنها را جدا کند. نیروی ارادت و محبت مانند آهنربا صفات رذیله را جمع میکند و دور میریزد. به عقیده اهل عرفان، محبت و ارادت پاکان و کمَّلین همچون دستگاه خودکاری، خودبه خود رذایل را جمع میکند و بیرون میریزد. حالت مجذوبیت اگر بجا بیفتد از بهترین حالات است و این است که تصفیهگر و نبوغبخش است.
آری آنان که این راه را رفتهاند، اصلاح اخلاق را از نیروی محبت میخواهند و به قدرت عشق و ارادت تکیه میکنند. تجربه نشان داده است که آن اندازه که مصاحبت نیکان و ارادت و محبت آنان در روح مؤثر افتاده است، خواندن صدها جلد کتاب اخلاقی مؤثر نبوده است...
نیروی محبت و ارادت است که در تمام ارکان هستی محب اثر میگذارد و در همه حال او را همرنگ محبوب میسازد. این است که هر انسانی باید برای اصلاح خویش دنبال اهل حقیقتی بگردد و به او عشق بورزد تا [به] راستی بتواند خویش را اصلاح کند...
کوشش و کشش یا فعالیت و انجذاب باید همراه باشند. از کوشش بدون جذبه کاری ساخته نیست کما اینکه کشش بدون کوشش به جایی نمیرسد.
📚استاد مطهری، جاذبه و دافعه علی علیه السلام، ص 72-67
@andishe_motahar_jz
✳️ نمونه تاثیر پذیری عمیق و ماندگار فکری و عملی فرزندان از والدین در بیان شهید مطهری (ره):
انسان اول خیال نمیکند که به دنبال خودش چه چیزهایی میآورد. ما که بچه بودیم، در منزل خود ما (من از هفت و هشت سالگی کاملاً یادم هست) اصلاً اینکه ماه رجب دارد میآید مشخص بود؛ میگفتند یک هفته به ماه رجب مانده، پنج روز مانده، سه روز مانده، امشب احتمالًا اول ماه رجب است، برویم برای استهلال؛ میرفتند برای استهلال، ماه را ببینند، شب اول ماه رجب است، اعمال ماه رجب را بجا بیاورند. در مسجد که جمع میشدند، همه صحبت آمدن ماه رجب بود. ماه مبارک رجب و ماه مبارک شعبان پیشدرآمدهای ماه مبارک رمضان هستند. من از بچگی همیشه این را میدیدم، مرحوم ابوی ما و مرحومه والده ما غیر از اول و آخر ماه رجب و غیر از ایام البیض (یعنی سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم این ماه که اعمال بالخصوصی دارد و عمل معروفش به نام عمل «امّ داود» را ما آن زمان بچه بودیم بجا آورده بودیم، بعد بزرگ شدیم فراموش کردیم؛ به تبع آن جوّی که آن وقت وجود داشت، یعنی آب جاریای که در آن وقت بود، ولی وقتی که آبی رفت و مخفی شد، دیگر کیست که از نو آن را جاری کند) این دو غیر از روز اول و روز آخر و سه روز وسط، حداقل پنجشنبه و جمعهها روزه بودند و بلکه مرحوم ابوی ما در بعضی از سالها دو ماه رجب و شعبان را پیوسته روزه میگرفتند و به ماه مبارک رمضان متصل میکردند، یعنی این سه ماه را یکسره روزه میگرفتند. اصلًا این ماه، ماه استغفار و توبه و عبادت است. حتی وارد شده است که اگر کسی نتواند روزه این ماه را بگیرد ذکری وارد شده است که روزی صد بار این ذکر را بگوید به عنوان جبران روزهای که نتوانسته است بگیرد.
📚 آشنایی با قرآن، ج ۸ ، ص ۲۳۴-۲۳۳
ماه رجب برای خود و فرزندانمان سرمایه هایی تدارک ببینیم.
@andishe_motahar_jz
🌿لطفا از غرفه اندیشه مطهر در نمایشگاه ۴۰ سال بالندگی بازدید فرمایید.
_آیا می دانستید شهید مطهری از نخستین اساتید جامعة الزهرا (س) بودند؟📚
اندیشه ی مطهر، تداوم راه استاد بزرگوارمان...✨
@andishe_motahar_jz
#شهادت_امام_هادی(ع)
✳️ روایت امام علی علیه السلام و روایت امام هادی علیه السلام درباره نتیجه احساس کرامت نفس یا احساس خواری نفس:
🔻در اسلام به کرامت و عزت نفس، به محترم شمردن نفس بسیار اهمیت داده میشود، آنهم با کلمه «نفس» مثل: اکرِمْ نَفْسَک عَنْ کلِّ دَنِیةٍ یا: مَنْ کرُمَت عَلَیهِ نَفْسُهُ هانَتْ عَلَیهِ شَهَواتُهُ که کلام امیرالمؤمنین علی علیه السلام است: آن که در خود احساس کرامت و بزرگواری بکند، در جان خود احساس بزرگواری بکند، مخالفت با شهوات حیوانی برای او آسان است. نقطه مقابل، حدیثی است از امام هادی (سلام الله علیه)، میفرماید: مَنْ هانَتْ عَلَیهِ نَفْسُهُ فَلاتَأْمَنْ شَرَّهُ اگر کسی خودش در نزد خودش خوار بشود، اگر کسی احساس بزرگواری را در خودش از دست بدهد، یعنی خود را به عنوان یک موجود بزرگوار حس نکند- و به تعبیری امروزی نزدیک به این تعبیر- کسی که در روح خودش احساس شخصیت اخلاقی و معنوی نکند، از شر او بترس، از شر او ایمن مباش.
برحسب کلام امیرالمؤمنین اگر کسی در روح خود احساس شرافت و بزرگواری بکند، برای او شهوترانی و دنبال هوای نفس رفتن کار منفوری است و نرفتنش کاری آسان [و برحسب کلام امام هادی علیه السلام[ برعکس، آن کسی که این احساس در او نیست و در خود احساس نمیکند که من کسی هستم، شخصیتی هستم، شرافتی دارم، بزرگواریای دارم، آن کسی که این احساس را باخت همه چیز را باخته است، فلا تَأْمَنْ شَرَّهُ...
از نظر اسلامی این مسئله حل شده است. از نظر اسلامی در عین اینکه انسان یک حیوان است مانند هر حیوان دیگر، در عین حال به تعبیر قرآن نفخهای از روح الهی در او هست، لمعهای از ملکوت الهی و نوری ملکوتی در وجود انسان هست. «منِ» واقعی یک انسان آن «من» است. انسان «من» حیوانی هم دارد، ولی من حیوانی در انسان من طفیلی است، منِ اصیل نیست. من اصیل در انسان همان من ملکوتی انسان است ...
📚فلسفه اخلاق، ص ۱۳۷-۱۳۵
@andishe_motahar_jz