هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسولَهُ بِالْهُدی وَ دینِ الْحَقِّ لِیظْهِرَهُ عَلَی الدّینِ کلِّهِ وَ لَوْ کرِهَ الْمُشْرِکونَ
دو رکن رسالت عیسی علیه السلام
حضرت عیسی بن مریم، پیامی که برای مردم آورد دو نکته بیشتر نبود. یکی تأیید تورات بود؛ میفرمود: من نیامدهام که چیزی از تورات کم کنم یا زیاد کنم. همانطور که قرآن مجید نقل کرده، حضرت عیسای مسیح قسمت خیلی کمی از احکام شریعت حضرت موسی را تغییر داد، یعنی ایشان پیغمبر صاحب شریعت بود نه اینکه صاحب شریعت نبود، ولی شریعت او اختلاف کمی با شریعت موسی داشت و لهذا خود را مصدّق تورات، کسی که برای تأیید تورات آمده است، یعنی برای این نیامده است که این کتاب را به کلی نفی کند [معرفی کرد.]نکته دیگر اینکه میفرمود به عنوان مبشّر آمده؛ یعنی خودِ بشارت، رسالت حضرت عیسای مسیح بوده است.
توضیح اینکه یک وقت است که پیغمبری در ضمن تعلیماتش، مبشّر هم هست، یعنی بشارت هم میدهد به پیغمبری که بعد از او میآید یا مثلًا با اسلام نبوت پایان یافته است ولی مسئله بشارت ظهور حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه مطرح شده است. البته جزء تعلیمات اسلامی، این مطلب هم هست، اما نه این است که پیغمبر ما آمده است برای دادن این بشارت، که اصلًا رکن رسالت پیغمبر این بشارت باشد. حضرت مسیح رکن رسالتش بشارت بوده، یعنی درواقع عیسای مسیح یک رکن رسالتش جنبه پیشقراولی و جنبه مقدّمی بوده است برای پیغمبری که بعد
از او میآید و اوست که جهان باید منتظر او باشد و اوست که آن شریعت را میآورد. این مطلبی است که قرآن با یک لطافت مخصوص بیان کرده است و ما به حکم اینکه قرآن برای حضرت عیسای مسیح عظمت و جلالت قائل است، برای ایشان جلالت قائل هستیم و او را یکی از پنج پیغمبر بسیار بزرگ عالم میشماریم ولی در عین حال این نکته باید مشخص باشد که عیسی علیه السلام همین دو جنبه را داشت: مصدِّق و مؤید تورات بود با تغییرات بسیار کمی: «وَ لِاحِلَّ لَکمْ بَعْضَ الَّذی حُرِّمَ عَلَیکمْ» و دیگر اینکه مبشِّر بود؛ آمدهام برای اینکه به شما آمدن پیامبری را که بعد از من خواهد آمد نوید دهم و لهذا تواریخ در این جهت اتفاق دارند و فرنگیها هم این مطلب را قبول دارند که دوره مأموریت حضرت عیسای مسیح برای ابلاغ رسالت، بسیار کوتاه بوده است. حضرت عیسی همانطور که خود مسیحیها هم اعتراف دارند تا سی سالگی رسالت خود را هیچ ابراز نکرد و در سی سالگی رسالت خود را ابراز کرد. بعد یا در سی و سه سالگی به قول بعضی و یا در سی و شش سالگی و حداکثر سی و هفت سالگی، عیسی به قول آنها کشته شد؛ میگویند بعد از سه سال و یا شش سال و یا هفت سال کشته شد. عیسای مسیح دوره زیادی نداشت، علتش این است که تعلیمات زیادی نداشت که دوره زیادی بخواهد؛ آمده بود برای تصدیق و تأیید تورات و برای اصلاح مردم بر اساس شریعت موسی و بعد هم برای همین بشارت، و لهذا نام کتاب عیسی علیه السلام (انجیل) در اصل افاده معنای بشارت میکند.از اینجا میتوان فهمید که چقدر مسئله بشارت در رسالت عیسی علیه السلام اساسی بوده و رکن رسالت ایشان بوده که اصلًا اسم کتاب ایشان «بشارت» است که همان جنبه مقدّمیت را میرساند.
📚آشنایی با قرآن، ج ۷، صفحه ۱۲-۱۰
@andishe_motahar_jz
🔵 حضرت عیسی در زمان ظهور حضرت مهدی عج، نزول خواهند کرد و پشت سر آن بزرگوار اقامه نماز خواهند نمود.
🌕 حضرت عیسی(ع) به عنوان وزیر حضرت مهدی عج هستند یعنی جزء ۳۱۳ یار امام زمان(عج) / با اقتدای او به بقیهالله(عج)، جهان حقانیت شیعه را درک میکند.
🔻نکته: تاریخ میلاد حضرت مسیح علیه السلام قراردادی است.
مقصود ما تجلیل از مقام حضرت مسیح علیه السلام می باشد.
🔸تاریخ پیغمبر ما تاریخ بسیار روشن و مستندی است. در این جهت هم رهبران دیگر جهان با ما شرکت ندارند. حتی دقایق و جزئیاتی از زندگی پیغمبر اکرم به صورت قطع و مسلّم امروز در دست است که درباره هیچ کس دیگر چنین نیست؛ از سال و ماه و حتی روز تولدش و حتی روز هفتم تولدش، دوران شیرخوارگیاش، دورانی که در صحرا زندگی کرده است، دوران قبل از بلوغش، مسافرتهایش به خارج عربستان، شغلهایی که قبل از نبوت مجموعاً داشته است، ازدواجش در چه سن و سالی بوده است، چه فرزندانی برای او متولد شدهاند و آنهاشان که قبل از خودش از دنیا رفتهاند در چه سنی از دنیا رفتهاند، و امثال اینها. تا میرسد به دوران رسالت و بعثتش، که اطلاعات دقیقتر میگردد چون حادثه بزرگی میشود: اول کسی که به او ایمان آورد که بود؟ دومین و سومین فرد که بود؟ فلان کس در چه سالی ایمان آورد؟ چه سخنانی میان او و دیگران مبادله شد؟ چه کارهایی کرد؟ چه روشی داشت؟ در صورتی که حضرت عیسی- که نزدیکترین پیغمبر از پیغمبران بزرگ صاحب شریعت به ماست- اگر تأیید قرآن از او نبود که مسلمانان عالم، عیسی را به حکم قرآن یک پیغمبر حقیقی و الهی دانستهاند، اصلاً عیسی را در دنیا نمیشد اثبات و تأیید کرد. خود مسیحیها از جنبه تاریخی اصلاً اعتقاد ندارند به تاریخ میلادی که مثلاً میگویند از تاریخ میلاد حضرت مسیح 1975 سال گذشته است؛ یک حرف قراردادی است نه حقیقی. اگر ما میگوییم از هجرت پیغمبر ما 1395 سال قمری و 1354 سال شمسی گذشته است به اصطلاح مو لای درزش نمیرود، اما اینکه از میلاد مسیح 1975 سال گذشته باشد یک حرف قراردادی است و تاریخ آن را هیچ تأیید نمیکند. احتمال هست دویست سیصد سال قبل از این تاریخ بوده و احتمال میرود دویست سیصد سال بعد از این تاریخ بوده است. و عدهای از مسیحیهای جغرافیایی- نه مسیحیای که ایمانی هم به مسیح داشته باشد- اساساً میگویند: آیا مسیحی در دنیا وجود داشته یا مسیح یک شخصیت افسانهای است و او را ساختهاند؟ اصلاً در وجود مسیح شک میکنند. البته این حرف از نظر ما چرند است. قرآن [وجود مسیح را] تأیید کرده و ما از آن جهت که به قرآن ایمان داریم، در این مطلب شک نداریم.
📚سیری در سیره نبوی، صفحه ۳۹-۳۸
دست لطف خدا، ورای همه اسباب:
«قُلْ أَرَأَیتُمْ انْ اصْبَحَ ماؤُکمْ غَوْراً فَمَنْ یأْتیکمْ بِماءٍ مَعینٍ»
در بعضی از روایات به تعبیر این آیه توجه شده است؛ که مقصود از آن چشمه، تنها این چشمه ظاهری نیست، چشمه معنوی هم هست؛ درواقع کأنّه اشاره است به خود حضرت رسول و ادامه وجود ایشان به وسیله اوصیاءشان؛ یعنی قدر این سرچشمه آب جاری و قدر این آب زلال را بدانید. اگر خدا بخواهد این سرچشمه را خشک کند و بگیرد، آن وقت کیست که برای شما آبی از نو جاری کند؟ آیا دیگر پیغمبری برای شما خواهد بود، هادی و راهنمایی برای شما خواهد بود؟ امامی برای شما خواهد بود؟ در احادیث آمده که اشاره به غیبت امام زمان است. بگو اگر این آب پنهان شود (چون آب اگر قاعر بشود معدوم که نشده، میرود در قعر زمین و مخفی میشود)، بگو اگر این آب که آب هدایت و راهنمایی است و به وسیله مقام امامت در میان شما جاری میشود از شما مخفی و پنهان بشود، کیست که باز آب جاری را به شما برگرداند غیر از ذات اقدس باریتعالی؟
📚 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج 8، ص232
@andishe_motahar_jz
یک معنا و اثر صلوات :
اگر انسان را در فضای لایتناهی قرار دهند او را محدود نکردهاند. فضای لایتناهی توقف ندارد، یعنیای انسان! تو اگر لایتناهی هم بروی باز به سوی کمال میروی. خدا یک موجود نامحدود است که اگر آن کاملترین بشرها (یعنی خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله) تا ابد نیز پیش برود، سیر او به پایان نمیرسد. خدا یک موجود پایان پذیر نیست و این تنها میدان بیپایان بشر است.
راجع به مسئله صلوات، بحثی در میان علماست که ما که صلوات بر پیغمبر میفرستیم معنایش چیست و چه اثری دارد که در صلوات، از خدا برای پیغمبر طلب رحمت و خیر میکنیم؟ یک عده میگویند: پیغمبر انسان کامل است، پس اینکه برای پیغمبر طلب رحمت میکنیم یعنی چه؟ در جواب گفته میشود: پیغمبر هم آناً فآناً در حال رفتن و حرکت است و الی الابد هم که برود، این راه به پایان نمیرسد. پس باز تعلق به ذات پروردگار هرگز منشأ این نمیشود که «صیرورت» انسان تبدیل به «کینونت» شود.
📚 انسان کامل، صفحه ۳۰۶
@andishe_motahar_jz
اندیشه مطّهر جامعهالزهرا(سلاماللهعلیها)📚
🔴 هو الحق 🔸️ستاد اندیشه مطهر با همکاری حوزه آزاد برگزار می کند: 🔸️اولین دوره طرح تربیت مدرس تبیین
دوستان گرامی
این جلسه مهم و تأثیر گذار را از دست ندهید!🌿
دوستان خود را هم دعوت نمایید.
♦️توییت مقام معظم رهبری: اگر مسیح(ع) درمیان ما بود لحظه ای برای مبارزه با سران ظلم و استکبار جهانی درنگ نمی کرد.
شهید مطهری(ره):
آن مسیحی که اینها ساختهاند که در قاموسش جز محبت چیزی نبود یعنی در قاموسش دفاع و مبارزه با ظلم وجود نداشت، در قاموسش فقط انظلام بود که اگر به طرف راست صورتت زدند طرف چپش را بگیر! اصلا آیا این قانونی است که دنیا با آن اداره میشود؟! پس چرا خود مسیحیها این کار را نمیکنند؟ کدام مسیحی در دنیا تا حالا این کار را کرده؟ این که تسلیم است. صلح خواهی غیر از تسلیم بودن و انظلام است. اگر پیغمبر چنین چهرهای میداشت و اگر مسیح چنین چهرهای داشته باشد ـ که العیاذ بالله مسیح چنین چهرهای نداشته است و به این شکل بر مسیح بستهاند ـ [بر پیامبری آنها خدشه وارد میشد.] مسیح در یک شرایطی ظهور کرد که در آن شرایط مردم بیشتر متعدی بودند، مردمِ متعدی را دستور آرامش میداد نه اینکه یک دستور کلی باشد که مردم را [به ظلمپذیری دعوت کرده باشد.] این که دستور خُمود و رکود و انظلام و بدبختی است. این گونه اخلاق، اخلاق انسانی نیست، تسلیم است. صلحخواهی غیر از مسئله تسلیم بودن در مقابل متجاوز است.
📚 آشنایی با قرآن، ج ۱۱، صفحه ۹۱-۹۰
@andishe_motahar_jz
101.6K
🔺️قرائت متن توییت مقام معظم رهبری
🌿سرکار خانم زینب محمدی
عضو محترم کارگروه زباندانان اندیشه مطهر
اندیشه مطّهر جامعهالزهرا(سلاماللهعلیها)📚
🔴 هو الحق 🔸️ستاد اندیشه مطهر با همکاری حوزه آزاد برگزار می کند: 🔸️اولین دوره طرح تربیت مدرس تبیین
🔴 دقایقی تا آغاز دوره طرح تربیت مدرس
🌿به مناسبت روز بصیرت :
✳️اسلام بصیرت میخواهد؛ هم عمل میخواهد و هم بصیرت.
این آدم (خواجه ربیع) بصیرت ندارد. در دوران ستمگری مانند معاویه و ستمگرتری مانند یزیدبن معاویه زندگی میکند (معاویهای که دین خدا را دارد زیرورو میکند، یزیدی که بزرگترین جنایتها را در تاریخ اسلام مرتکب میشود و تمام زحمات پیغمبر دارد هدر میرود)، آقا رفته یک گوشهای را انتخاب کرده، شب و روز دائماً مشغول نماز خواندن است و جز ذکر خدا کلمه دیگری به زبانش نمیآید؛ یک جملهای هم که به عنوان اظهار تأسف از شهادت حسین بن علی علیه السلام میگوید، بعد پشیمان میشود که اینْ حرفِ دنیا شد، چرا به جای آن سُبْحانَ الله، الْحَمْدُ للَّهِ نگفتم؟ چرا به جای آن یاحَی یا قَیوم نگفتم؟ چرا اللهُ اکبَر نگفتم، لا حَوْلَ وَلا قوَّةَ الَّا بِالله نگفتم؟ این با تعلیمات اسلامی جور درنمی آید.
📚 آزادی معنوی، صفحه ۷۸
@andishe_motahar_jz
🔻برخی فواید حوادث سخت اجتماعی:
( بخش اول )
✳️ لِیمیزَ اللهُ الْخَبیثَ مِنَ الطَّیبِ وَ یجْعَلَ الْخَبیثَ بَعْضَهُ عَلی بَعْضٍ فَیرْکمَهُ جَمیعاً فَیجْعَلَهُ فی جَهَنَّمَ اولئِک هُمُ الْخاسِرونَ.
(سوره انفال، آیه ۳۷)
در دنیا بد مطلق وجود ندارد. هیچ بدی نیست که یک نتیجه خوب نداشته باشد. یکی از چیزهایی که به حسب ظاهر به نظر میرسد بد است و در باطن خوب است آزمایشهای الهی است. وقتی اجتماع آرام است یعنی یک امتحان بزرگی پیش نیامده است، انسان همه مردم را یکرنگ و مانند هم میبیند، همه شبیه همدیگرند.
انسان خیال میکند یک مردم یکدست وجود دارد و حتی بعضی از افراد خیلی بهتر از دیگران جلوه میکنند و انسان آنها را بهتر تشخیص میدهد تا اینکه یک حادثه تندی و به تعبیر قرآن یک امتحانی پیش میآید. یک وقت انسان میبیند که گویی مردم غربال میشوند. مثل غربال که ریز و درشت میکند، ریزها به یک طرف میروند درشتها به یک طرف، مردم غربال میشوند، یک عده یک طرف قرار میگیرند و یک عده طرف دیگر. به اصطلاح امروز صفها از همدیگر جدا میشود. از یک نظر خیلی اسباب تأسف است. انسان یک وقت میبیند افرادی که هیچ از آنها انتظار نداشت چغاله از آب درآمدند. ولی از نظر افراد دقیق و باریکبین باید گفت خوب شد که صفها از همدیگر جدا شد...
امیرالمؤمنین علی علیه السلام در یکی از خطبههای نهجالبلاغه میفرماید: لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً،وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً، وَ لَتُساطُنَّ سَوْطَ القِدْرِ، حَتّی یعودَ اسْفَلُکمْ اعْلاکمْ وَ اعْلاکمْ اسْفَلَکمْ یعنی شدایدی برای شما پیش خواهد آمد و شما مانند دانههایی که در غربال ریخته باشند و غربال آنها را تکان بدهد به طوری که از همدیگر جدا بشوند، غربال خواهید شد؛ و مانند دیگ جوشانی خواهید شد که در اثر حرارت دادن زیاد به آن آنچه در ته دیگ است بالا بیاید و آنچه در بالاست پایین برود. چه تشبیه عجیبی است! ...
📚 آشنایی با قرآن، ج۳، صفحه ۵۲-۵۱
@andishe_motahar_jz
🔻برخی فواید حوادث سخت اجتماعی:
(بخش دوم)
✳️ امیرالمؤمنین علیه السلام میفرماید در تکانهای شدید و شدایدی که در میان مردم رخ میدهد و در امتحاناتی که پیش میآید، مردم مثل دانههایی که در غربال، غربال بشوند غربال میشوند و مثل محتوای دیگی میشوند که در اثر حرارتِ زیاد به جوش میآید و بالا، پایین و پایین، بالا میرود.
غرضم این جهت است که یکی از فواید مبارزات و تضادهای شدید و جنگ حق و باطلی که در اجتماع پیش میآید این است که صفوف از یکدیگر جدا میشوند و این چقدر خوب است که صفوف مشخص و جدا بشود. آن وقت اهل حق و بصیرت تکلیف خودشان را بهتر میفهمند. خدا به صورت یک فایده ذکر میکند:
لِیمیزَ اللهُ الْخَبیثَ مِنَ الطَّیبِ بگذار اینها این کارها را بکنند تا خدا به این وسیله پلید را از پاکیزه جدا کند و صفوف از یکدیگر جدا بشوند. وَ یجْعَلَ الْخَبیثَ بَعْضَهُ عَلی بَعْضٍ فَیرْکمَهُ جَمیعاً و پلیدها را بر روی یکدیگر قرار دهد و انباشته کند، همه به یک طرف بروند، و همه را در یک نقطه متراکم کند. بگذار پاکان از میان آنها جدا بشوند، خودشان باشند با خودشان. وقتی که اینطور شد که صفها جدا شد، پاک در یک صف قرار گرفت و پلید در یک صف، آن وقت نتیجه نهایی با پاکان است .
آشنایی با قرآن، ج ۳، صفحه ۵۳
🌿 ۹ دی : پیروزی ملت امام حسین علیهالسلام بر فتنه ۸۸
@andishe_motahar_jz
هو القیوم
🔸️ستاد اندیشه مطهر جامعة الزهرا سلام الله علیها
با همکاری
🔸️بسیج اساتید و نخبگان
برگزار می کند:
نظر به جایگاه متعالی و تأثیر گذار اساتید محترم جامعة الزهرا سلام الله علیها در ایجاد بسترهای رشد طلاب عزیز ، با افق زمینه سازی و دست یابی به تمدن نوین اسلامی ، و با توجه به اهمیت احاطه بر نقشه علمی و روش اندیشمندی در منظومه علوم اسلامی، با الگو قرار دادن اندیشمند بزرگ قرن ، استاد شهید مطهری(ره) برآنیم تا
جلسه کارگاهی
آشنایی با منظومه فکری استاد شهید مطهری(ره) در یک نگاه
را با حضور استاد بزرگوار
سرکار خانم توحیدی
برگزار نماییم.
بدين وسیله از شما استاد باورمند به آرمان های متعالی انقلاب و تلاشگر در زمینه سازی ظهور مولا حجت بن الحسن علیه السلام
دعوت به عمل می آوریم تا در این جلسه که امید می رود سرآغاز یک مسیر حرکت نوین و منسجم باشد، حضور بهم رسانید.
توفیق روزافزون شما را از دریای لطف بی پایان الهی خواستاریم.
با تشکر فراوان
مدیریت بسیج اساتید و نخبگان
مدیریت ستاد اندیشه مطهر
تاریخ: شنبه ، ۱۵ دی ماه
زمان: ساعت ۱۲-۸
مکان: اتاق بسيج اساتید.همکف قدوسی،انتهای سالن
✅ الزام اطلاع حضور در جلسه با ارسال نام و نام خانوادگی به آیدی زیر:
@vajebfaramoshshode
حضور به موقع و از ابتدای جلسه مزید امتنان خواهد بود.
✨باسمه تعالی✨
°•اولین جلسه ماهیانه هیئت زینبیه اندیشه در شب اول ماه رجب•°
🌸با سخنرانی مدیریت محترم اندیشه مطهر
🌱همراه با مولودی خوانی مداح اهل بیت
🌸بیان تجارب مقاومتی خواهران بین الملل
🌱پویش اهدای طلا و جمع آوری کمک برای جبهه مقاومت
🌸بازارچه مقاومتی(وسایل مورد نیاز ایام امتحان
🌱پذیرایی شام
مکان: نمازخانه ی خوابگاه حضرت خدیجه
زمان: چهارشنبه ۱۴۰۳/۱۰/۱۲ ساعت ۱۷ الی ۱۹:۳۰
@andishe_motahar_jz
🔴 پویش هر روز یک کمک معنوی به جبهه مقاومت
- روز بیست و دوم
🔴 ساعت شروع ۸:۱۰
امروز(دوشنبه): قرائت دعای چهاردهم صحیفه سجادیه
@andishe_motahar_jz
✨باسمه تعالی✨
ستاد اندیشه مطهر با همکاری بسیج طلاب
برگزار می کند:
°•اولین جلسه ماهیانه هیئت زینبیه اندیشه مطهر در شب اول ماه رجب•°
🌸با سخنرانی سرکار خانم مزینانی
🌱همراه با مولودی خوانی مداح اهل بیت
🌸بیان تجارب مقاومتی خواهران بین الملل
🌸آشنایی با اندیشه های یهود و صهیونیست
🌱پویش اهدای طلا و جمع آوری کمک برای جبهه مقاومت
🌸بازارچه مقاومتی(وسایل مورد نیاز ایام امتحان
🌱پذیرایی شام
مکان: نمازخانه ی خوابگاه حضرت خدیجه
زمان: چهارشنبه ۱۴۰۳/۱۰/۱۲ ساعت ۱۷ الی ۱۹:۳۰
@andishe_motahar_jz