May 11
💯
░░░░░░░░░░░░░░░░
🇮🇷 #اندیشه_ورزی # #
░░░░░░░░░░░░░░░░
⚐ـــ باماباشـෆــ ➴⁀ٓ 💬
༄⁀ـــــ⁀@Andishe_Varzi
▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒
🔻🔸اندیشه ورزیـــ🔸🔻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ووكيسم یا بیداری چیست؟
دوستی و عشق
در آثار صدرالمتألهین عشق به معنای عام، (قابل اطلاق به همه موجودات) حالت ناشی از ادراک کمال است.
یعنی وقتی موجودی، کمالی را درک و شهود میکند، حالتی ایجاد میشود که به آن عشق گفته میشود.
«و العشق هو الشعور بالکمال»
(صدرا،1380: 147)
یا به عبارت دیگر عشق حالت ابتهاج و سروری است که با حضور کمال و جمال در نزد مُدرِک حاصل میشود.
«أن العشق أیضا معناه الابتهاج بتصور حضرة ذات ما»
(همان:152)
پس قوام عشق به سه چیز است؛
یکی وجود مُدرک(فاعل شناسا)،
دوّمی حضور کمال و جمال و
سوّمی درک، شهود و وجدان آن کمال و جمال.
عشق به معنای خاص یعنی عشق انسانی هم در واقع همین تعریف را دارد.
العشق أعنی الالتذاذ الشدید بحسن الصورةالجمیلة و المحبة المفرطة لمن وجد فیه الشمائل اللطیفة و تناسب الأعضاء و جودةالترکیب.
(صدرا،1410: 7/172)
در آثار صدرالمتألهین اقسام مختلفی برای عشق ذکر شده است که یکی از آنها عشق به ساختن و پدید آوردن آثار زیبا و تزیین و تحسین آنهاست.
«و منها محبة الصناع فی إظهار صنائعهم و حرصهم على تتمیمها و شوقهم إلى تحسینها و تزیینها کأنه شیء غریزی لهم لما فیه من مصلحة الخلق و انتظام أحوالهم.
(صدرا،1410: 7/164)
لذّت
فاعل شناسا با درک زیبایی، احساس لذّت و خوشایندی میکند. زیبایی هم نوعی ملایمت، هماهنگی و سازگاری با نفس است و لذّت هم چیزی جز ادراک امر ملائم با نفس نیست.
صدرالمتألهین بعد از ردّ برخی تعاریف لذّت، مانند تعریف آن به بازگشت از حالت غیرطبیعی یا تعریف سلبی آن به عدم وجود درد و رنج، تعریف مشهور حکما را با تفسیر خاص خود مبتنی بر اصالت وجود و بحث اتحاد عاقل و معقول، میپذیرد.
(صدرا،1410 : 4 /117)
«و لاشک أن اللذة هو إدراک الملائم من حیث هو ملائم، و الألم إدراکالمنافی من حیث هو مناف»
(صدرا ،1410: 4/117)
لذّت یعنی ادراک کمال و جمال و درد یعنی ادراک ضد کمال و ضد زیبایی.
«وبالجملة فاللذةکمال خاص بالمدرک بما هو إدراک لذلک الکمالو الألم ضد کمال خاص بالمدرک بما هو إدراک لذلک الضد»
(صدرا،1410: 4/123)
مراد از ملائم در تعریف لذّت چیست؟
ملائم یعنی کمال برای مُدرِک یا همان فاعل شناسا، که به این معنا در آثار ایشان تصریح شده است.
«أن الملائم لکل شیء ما یکون کمالا و قوة له»
(همان:142)
در حکمت متعالیه، وجود با کمال و خیر یکی است.
یعنی عین هم هستند نه غیر هم (مساوق همند).
از این رو در حکمت صدرایی هر وجودی لذیذ است.
«الوجود لذیذ و کمال الوجود ألذ»
(صدرا، 1410: 7/148)
چون طبق اصل تشکیک در وجود، وجود دارای مراتب گوناگون است، از این رو هرچقدر وجود کاملتر باشد، لذیذتر است.
(همان)
طبق این اصل حق تعالی لذیذترین وجودهاست.
(صدرا ،1380:151)
ادراک شهودی حق تعالی، والاترین لذّتهاست.
تحسین بر انگیزی
یکی از آثار زیبایی بر روی نفس مدرِک، تحسیم برانگیزی است.
«الجمیل هو الذی یُستحسن»
(صدرا،1410: 1/128)
«و لو اَعجبک حُسنهنّ»
(احزاب،33/ آیه52)
«... فلما رأینه اَکبَرْنَه و قطَّعن ایدیهنَّ و قُلن حاشَ لله، ما هذا بشراً، انْ هذا الا ملکٌ کریمٌ»
(یوسف،12،آیه31)
احکام زیبایی
احکام زیبایی در آثار صدرالمتألهین عبارتند از:
1. زیبایی کمال است.
2. زیبایی امر عینی است.
3. وجود با زیبایی یکی است.
4. همه موجودات زیبا هستند.
5. زیبایی امر مشکّکی است.
6. حق تعالی زیباترین وجود و جمیل مطلق است.
7. عالم هستی جمال خداوند است.
8. همه زیباییهای عالم، پرتوی از زیباایی مطلقاند.
9. همه موجودات جویای جمال مطلق هستند.
10. مرتبه هستی، هرچه والاتر است، زیباتراست.
11. هر زیبایی در عالم پایین سایه ای از زیبایی عالم بالاست.
12. تصور جمال سبب عشق است.
13. زیبایی ظاهری از جمله خوشبختی هاست.
14. ادراک زیبایی سبب لذّت است.
15. زیبایی ظاهری هم نافع است.
۴ مرتبه سیستم و سبك مدیریت سازمانی
۱- سبک مدیریت آمرانه
مدیریت سازمان، اعتماد و اطمینان کافی به زیردستان خود ندارد.
به همین دلیل بیشتر تصمیمات و تعیین اهداف، در سطوح بالای سازمانی اتخاذ میشود و براساس سلسله مراتب ابلاغ میشود.
ویژگیها :
زیردستان مجبور به انجام وظایف محوله هستند، ترس، تهدید و تنبیه برمحیط کار حاکم است.
پاداشها، در جهت ارضای نیازهای جسمی و ایمنی است.
تعامل به صورت جزئی بین افراد برقرار میشود و همراه با ترس و عدم اعتماد است.
کنترل بطور متمرکز از سطوح بالا انجام میگیرد و سازمان غیررسمی هرگز معنا نمییابد.
۲- سبک مدیریت دلسوزانه
مدیریت سازمان، اعتماد واطمینان زیادی به زیردستان خود دارد.
تصمیمات در چهارچوبهای از پیش تعیینشده و در سطوح پایین گرفته میشود.
ویژگیها :
از پاداش و تنبیه برای ایجاد انگیزه در کارکنان استفاده میشود.
ارتباط میان مافوق با زیردستان همراه با ترحم و دلسوزی است و البته زیردستان احتیاط لازم را دارند.
بیشتر تصمیمات و تعیین اهداف، در ردههای بالای سازمان صورت میگیرد.
در فرآیند کنترل، تا حدی تفویض اختیار صورت میگیرد.
در چنین سیستمی، سازمان غیررسمی شکل میگیرد هرچند که در برابر اهداف سازمان رسمی از خود مقاومتی نشان نمیدهد.
۳- سبک مدیریت مشاوره ای
مدیریت سازمان، اعتماد و اطمینان قابل ملاحظهای به زیردستان دارد.
تعیین خطمشی و تصمیمگیری های عمومی، در سطح بالا انجام میگیرد ولی ارتباط زیردستان در سلسله مراتب دو طرفه است.
ویژگیها :
برای ایجاد انگیزه در زیردستان، افراد را در جریان امورات قرار میدهند و از سیستم پاداش و جریمه در برخی اوقات استفاده میشود.
ارتباطات میان مافوق و مادون، نسبتا متقابل است که با اعتماد و اطمینان خوبی همراه میباشد.
بیشتر فرآیند کنترل، به قسمت پایین سلسله مراتب تفویض میشود و با یک حس مسئولیتپذیری در همه سطوح اجرا میشود.
سازمان غیررسمی تشکیل میشود ولی براساس اهداف سازمان رسمی فعالیت خواهد کرد.
۴- سیستم مدیریت روابط انسانی
مدیریت سازمان، اعتماد و اطمینان کامل به زیردستان خود دارد.
تصمیمگیری بطور گستردهای در سراسر سازمان توزیع شده است.
ویژگیها :
ارتباطات گستردهای در تمامی سازمان شکل گرفته است.
فرآیند کنترل توسط ردههای عملیاتی صورت میپذیرد.
سازمان رسمی و غیررسمی با یکدیگر یکی شدهاند، بنابراین تمامی نیروها سعی دارند تا اهداف سازمان را برآورده کنند.
شکل فوق میزان مشارکت زیردستان در فعالیتهای سازمانی را نشان میدهد.
نتیجه:
این که یک مدیر کدام سیستم را برای مدیریت در سازمان خود انتخاب کند به شرایط مدیریتی، وضعیت سازمان و توانایی مدیر بستگی دارد.