#️⃣ #دروازه_بهشت
💬 سلام علیکم
🔻برای خانمی بایک دختر معلول و یتیم که پدرشان یک ماه پیش بدلیل بیماری کبد فوت شدند نیازمند پول پیش و ماهی ۲ ونیم اجاره هستیم.
🎗کس و کار خاصی هم ندارند و ۳ ماه هم اجاره عقب افتاده دارند
خانواده ای آبرومند هستندوبسیار نیازمند .
🔻لطفا بسم الله گفته وکمکهای خداپسندانه خود را به کارت زیر واریز فرمایید :
💳 ۶۰۶۳۷۳۱۰۸۴۰۸۸۵۸۳
بنام قاسمی
@andishehdini |حـسـیـنـےیـمـیـن
‼ #سوال_مخاطبین
⁉️ #شبهه
💬 سلام خدمت شما استاد بزرگوار
وقتتون بخیر
🔻من یک دختر دبیرستانی هستم که در مدرسه با دختری آشنا شدم که به تناسخ اعتقاد داشت.من شروع به مباحثه با اون کردم.اون هم مثل من زیاد مطالعه میکنه و وقتی باهم بحث می کنیم سوالاتی می پرسه که قبلا برای من هم پیش اومده اما با جوابهای ساده قانع شدم.اما اون اینطور نیست.
✨ من هم بعد از اینکه یکم سعی میکنم با دانسته هام قانعش کنم اگر قانع نشد بهش میگم باشه بزار برم بیشتر در موردش بخونم بعد بهت میگم.حتی اعتقاد داره اسلام و قرآن هم مانند ادیان دیگه تحریف شدن.اما اینترنت منبع معتبری برای پاسخگویی نیست.
🎗من خیلی از سخنرانی های شمارو گوش دادم و به نظرم اومد میتونید پاسخگوی این سوالات باشید.به همین خاطر هست که الان دارم بهتون پیام میدم.
بعضی از سوالات اینا هستن:
@andishehdini |حـسـیـنـےیـمـیـن
۱.mp3
674.1K
‼ #سوال_مخاطبین
⁉️ #شبهه
🎗۱ ) در خطبه ۸۰نهج البلاغه آمده که زن ناقص العقل است.در همان خطبه دلیل این امر را این بیان کرده که شهادت دادن دو زن برابر شهادت دادن یک مرد است.سوال اینجاست که چرا شهادت دو زن برابر یک مرد است؟
@andishehdini |حـسـیـنـےیـمـیـن
۲.mp3
334.6K
‼ #سوال_مخاطبین
⁉️ #شبهه
🎗۲ ) اگر ما کاری را(خوب یا بد)انجام دهیم کائنات پاسخ ما را می دهد.پس چه نیازی به بهشت و جهنم است؟
@andishehdini |حـسـیـنـےیـمـیـن
۳.mp3
1.12M
‼ #سوال_مخاطبین
⁉️ #شبهه
🎗۳ ) چرا خدا جهان را آفرید؟
(خود اون دختر میگه خدا میخواسته تجربه کسب کنه به همین دلیل جهان رو آفریده.
همچنین میگه ما هم جزی از خدا هستیم که پس از هفت بار تناسخ دوباره به خدا می پیوندیم.اما من میگم خدایی که بخواد تجربه کنه خدا نیست. اونم میگه پس چه دلیلی داشته؟)
@andishehdini |حـسـیـنـےیـمـیـن
۴.mp3
759.4K
‼ #سوال_مخاطبین
⁉️ #شبهه
🎗۴ ) قبل از اینکه این گونه تکامل یافته انسان به وجود بیاید هم کره زمین وجود داشته و موجوداتی در آن زندگی می کردند.از کجا بدانیم این انسان تکامل یافته همان موجودات نیست و داستان حضرت آدم دروغ است؟
@andishehdini |حـسـیـنـےیـمـیـن
۵.mp3
227.6K
‼ #سوال_مخاطبین
⁉️ #شبهه
🎗۵ ) مسئله بعدی این است که به نظر من اگر کمی با بچه های کلاس ما از طریق دوستی و محبت صحبت کرد و ذره ذره آنها را به فکر وا داشت قابل تغییر هستند چون پس از مدت کمی گفتگو با آنها متوجه پاکی وجود آنها می شوید.حال به نظر شما من از کجا شروع کنم؟
(مشکل اصلی من همان دختری است که به تناسخ اعتقاد دارد چون وقتی من دارم با بچه های کلاس صحبت می کنم با پراکندن شبهه کار من را خراب میکند.)
@andishehdini |حـسـیـنـےیـمـیـن
⚜ دوره آموزشی انتخاب آگاهانه زندگی عاشقانه ⚜
🎙 مدرس:
سید مجتبی حسینی یمین
⏰ زمان :
۲۸ آذر ماه
📍مکان :
جهاد دانشگاهی
@andishehdini |حـسـیـنـےیـمـیـن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#️⃣ #کلیپ
⚠️ چطور سیم کارت فرزندم رو طوری
تنظیم کنم که محتوای غیراخلاقی
رو در اختیارش قرار نده؟؟
🔻دیدن و ارسال این کلیپ واجبه
@andishehdini |حـسـیـنـےیـمـیـن
#️⃣ #پیام_مخاطبان
💬 سلام و احترام
🎗بنده پارسال کنکوری بودم و نذر کردم اگه نتیجهی کنکورم خوب و مطلوب شد، ۱۴ تا دانش آموز کنکوری که توانایی مالی خوبی ندارن، مشاوره و برنامهریزی کنکورشونو تا روز کنکور به عهده بگیرم.
الحمدالله نتیجه رضایتبخش بود و حالا میخوام نذرمو ادا کنم.
✨ ممنون میشم هرکس کنکوری نیازمند میشناسه با بنده تماس بگیره.
البته برای برقراری ارتباط بهتر، فقط کنکوری دختر قبول میکنم.
🔻جهت ارتباط:
۰۹۳۷۳۲۴۲۷۲۴(اسلامی) @andishehdini |حـسـیـنـےیـمـیـن
ویژگی پدر مقتدر.mp3
2.72M
🎵 #فایل_صوتی
👼 #تربیت_فرزند (۱۷)
🎗عامل شکست اقتدار پدر :
🔻دستور دادن زیاد
🔻فشار و تهدید
✨ از جیب پسرم سیگار پیدا کردم حالا چیکار کنم؟
✨توی فلش فرزندم چیزهایی دیدم که نباید...
✨ تغافل،رفتار بین علم و جهل
✨ نتیجه ی اقتدار چیست؟
@andishehdini |حـسـیـنـےیـمـیـن
ازدواج موفق همایش.pptx
1.12M
#️⃣ #فایل_pdf
✍ فایل و صوت های همایش ازدواج موفق تقدیم میشود.
@andishehdini |حـسـیـنـےیـمـیـن
همایش ازدواج موفق ۱.mp3
17.09M
🎵 #فایل_صوتی
📌 با موضوع:
✨ همایش ازدواج موفق ۱
@andishehdini |حـسـیـنـےیـمـیـن
همایش ازدواج موفق ۲.mp3
22.58M
🎵 #فایل_صوتی
📌 با موضوع:
✨ همایش ازدواج موفق ۲
@andishehdini |حـسـیـنـےیـمـیـن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ
💌 فرزندم با نامحرم ارتباط داره / سیگار میکشه...
چه کار کنم؟!
🎙 سید مجتبی حسینی یمین
@andishehdini |حـسـیـنـےیـمـیـن
⚜ دورهمی مجردها این بار با موضوع دوگانههای ازدواج ⚜
🎙 با حضور :
سید مجتبی حسینی یمین
⏰ زمان :
دوشنبه ۴ و ۱۱ دی ماه ساعت ۱۱:۱۵ الی ۱۲
📍مکان :
آمفی تئاتر دانشکده دندانپزشکی
@andishehdini |حـسـیـنـےیـمـیـن
#رویداد_گام
#بازاریابی_فروش_حرفهای
#سمینار_کسب_کار
دومین رویداد گام(گفتمان اقتصاد مقاومتی):
✅اولین سمینار تخصصی بازاریابی و فروش حرفهای در ۲۶ ام بهمن ماه برگزار می شود.
⚠️ظرفیت سمینار: ۲۰۰ نفر
✏️شماره تماس جهت ثبت نام در سمینار:
مهندس فلاحیان: ۰۹۱۸۷۰۱۴۶۴۰
به شبکه مهندسین صنعت و معدن بپیوندید:
لینک کانال ایتا👇👇
🆔https://eitaa.com/hmd_engineers
لینک گروه تلگرام👇👇
🆔https://t.me/kasbokarhmd
@andishehdini |حـسـیـنـےیـمـیـن
▪️مراسم عزاداری وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها و قرائت دعای پر فیض کمیل
🎤 باکلام:
#حجت_الاسلام_سید مجتبی حسینی یمین
🎤 بانفس:
#حاج مرتضی طاهری از تهران
#کربلایی پیام محمدی
📆 پنجشنبه ۷ دی ماه
⏰ شروع برنامه بعد از نماز مغرب و عشا
📍میدان پاسداران خیابان چمران مسجد امام حسین علیه السلام
🏴 هیئت محبین حضرت ابوالفضل العباس (ع)
@andishehdini |حـسـیـنـےیـمـیـن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐#اجرای_برنامه_های_شاد_و_جذاب😃💐
#جشن_تکلیف_های_به_یاد_ماندنی
#جشن_قرآن
#مناسبت_های_ملی_مذهبی
🔴بااجرای مربی و مدرس کشوری کودک ونوجوان
#حاج_آقای_شکری
#عمو_روحانی
#عمو_شکری
#عمو_روحانی_همدان
💐اجرا در صدا وسیما، مدارس آموزش وپرورش ،سازمان ها ،مساجد و منازل 💐
✳️#آموزش_خانواده
✳️#دوره_های_تربیت_مربی_خواهران_و_برادران
✳️#هنر_و_خلاقیت_
✳️#کار_با_قیچی_بادکنک_ و..
💐آدرس #کانال_گل_های_بهشتی💐
ایتا :🌷🌷
@golhaybeheshty313
روبیکا💐💐
@Ali_shokri12
ارتباط به ما 09102041342
@andishehdini |حـسـیـنـےیـمـیـن
✍ با سلام
🏴 انا لله و انا الیه راجعون
✨ رحلت استاد اخلاق علمی و عملی حاج آقای مسگریان را خدمت خانواده محترم و همه دوستداران این مرد نورانی و محجوب تسلیت عرض میکنم.
💌 نثار روح ایشان محبت بفرمایید فاتحه ای قرائت بفرمایید.
@andishehdini |حـسـیـنـےیـمـیـن
تربیت فرزند ۱۸.mp3
598.6K
🎵 #فایل_صوتی
👼 #تربیت_فرزند (۱۸)
🎗آستانه تحمل بچه را بالا نبریم
🎗جمله ای که باید با آب طلا نوشت
🎗به بچه ی آدم یکبار حرف را میگویند
🎗راهکار بیدار کردن بچه ها برای نماز صبح
@andishehdini |حـسـیـنـےیـمـیـن
💢 ترجمهٔ پیشنهادی آیهٔ ۳۴ سورهٔ نساء 💢
✳️ الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعضٍ وَبِما أَنْفَقُوا مِن أَمْوَالِهِم فَالصَّالِحَاتُ قانِتاتٌ حَافِظاتٌ لِلْغَيبِ بِمَا حَفِظَ اللّهُ وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظوهُنَّ وَاهجُرُوهُنَّ في المَضَاجِعِ وَاضرِبُوهُنَّ فَإِن أَطَعنَكُم فَلا تَبغُوا عَلَيهِنَّ سَبيلًا إنَّ اللَّهَ كانَ عَليًّا كَبيرًا ﴿۳۴﴾
⬅️ مردان بهخاطر برتریهای خدادادی افراد نسبت به یکدیگر و بهخاطر هزینههایی که از داراییهایشان میکنند، بپا خاستگانی کوشا برای ادارهٔ امور زناناند؛ و زنانِ شایسته، فرمانبرانی فروتن و - بهخاطر آنچه خدا نگاه داشته است - مراقبانی برای امور پنهانیاند. و زنانی که بیم ناسازگاریشان را دارید، پندشان دهید و در خوابگاهها ترکشان کنید و از آنها رویگردان شوید؛ اما اگر از شما فرمان بردند، دیگر در پی راهی برای سلطه بر آنها نباشید که بهراستی خدا بلندمرتبهای بزرگ است.
🔺«قوّام» صیغهٔ مبالغه از مادهٔ «قیام» بهمعنی «بپا خاستن، اقدام کردن و بر عهده گرفتن» است و وقتی همراه با «علی» بهکار رود، بهمعنی «اقدام و تلاش جدی و فراوان برای ادارهٔ چیزی» است. البته با توجه به اینکه «بسیار و جدی بپا خاسته» در فارسی بهکار نمیرود، برای بیان مفهومش از تعبیر «بپا خاستهٔ کوشا» استفاده شد.
🔺تعبیر «بما فضّل الله بعضهم علی بعض» بهمعنی «بهخاطر آنچه خدا آنها را بر یکدیگر برتری داده» است که با توجه به کاربرد نداشتن این تعبیر در فارسی از معادلش استفاده شد. به هر حال این جمله بهمعنی برتری مردان بر زنان نیست؛ بلکه از برتریهای زن و مرد نسبت به هم و وظایف متفاوت آنها سخن میگوید.
🔺در معنای مادهٔ «قنت» هر دو مفهوم «فرمان بردن» و «خضوع» وجود دارد. البته با اینکه موضوع اطاعت زنان از مردان در ادامهٔ آیه مطرح میشود، ولی چون اینجا متعلق قنوت ذکر نشده است، در ترجمه نیز نباید آن را بیاوریم؛ بهویژه با توجه به توضیحی که دربارهٔ «حافظات للغیب» بیان خواهد شد.
🔺در ترجمهٔ آیهٔ سوم سورهٔ بقره بیان شد که مناسبترین معادل برای واژهٔ «غیب» در قرآن، تعبیر «ماوراء» است؛ ولی از مجموع ۴۸ کاربرد این واژه در قرآن، حدود ده بار همراه با قرائنی بهکار رفته که آن را از مفهوم گستردهٔ امور ماورائی منصرف و معنایش را به امور یا محل خاصی محدود ساخته است. در اینجا نیز باید به همراه شدنش با مادهٔ «حفظ» و «لام» توجه کنیم. این ترکیب در آیهٔ ۸۱ سورهٔ یوسف نیز بهصورت «وما کنا للغیب حافظین» تکرار شده است که هر دو جا باید یکسان و بهمعنی «مراقبت کردن و در نظر گرفتن امور پنهانی» ترجمه شود. پس تعابیری چون «در غیاب شوهران به آنها خیانت نمیکنند» یا «اسرار آنها را حفظ میکنند» که اغلب مترجمان بهکار بردهاند، صحیح بهنظر نمیرسد. زیرا تفاوت «للغیب» با «بالغیب» واضح است و قرینهای نیز برای «حفظ اسرار یا خیانت نکردن در غیاب مرد» وجود ندارد. البته مفهوم کلی «مراقبت نسبت به امور پنهانی» مصداقی چون امانتداری و حفظ اسرار افراد را نیز در بر میگیرد.
🔺«نشوز» در لغت بهمعنی «بالا آمدن و بلند شدن» و منظور از آن در اینجا «گردنکشی و ناسازگاری» است و با توجه به اینکه در آیهٔ ۱۲۸ عیناً برای مردان بهکار رفته است نمیتوان آن را در «زیر سر بلند شدن» و دیگر مفاهیم مرتبط با خیانت جنسی منحصر ساخت.
🔺در لغتنامههای معتبر برای مادهٔ «ضرب» معانی متعددی ذکر شده و منبع کهنی چون العین این ریشه را بهمعنی «انجام هر کاری» دانسته است. با بررسی کاربردهای «ضرب» در قرآن که برای معانی گوناگونی چون «مثال زدن»، «حرکت و سفر کردن»، «ایجاد اتصال»، «قطع کردن»، «قرار دادن»، «کتک زدن» و «باز داشتن و رویگردانی» بهکار رفته است به این نتیجه میرسیم که آنچه فراهیدی در العین گفته دقیقترین معنای این ماده است. زیرا در هر ترکیبی بهتناسب مفهوم کلی جمله، قطعی شدن و انجام آن مفهوم را بیان میکند. پس در اینجا برای درک معنای «اضربوهنّ» باید به سیاق آیه و پیام و هدف آن توجه کرد. دقت در هدف و پیام آیه و سوره و بهویژه توجه به آیهٔ ۱۲۸ که دقیقاً در ادامه و مرتبط با آن است نشان میدهد برخلاف نظر اغلب مفسران و مترجمان، موضوع آیه قطع کردن حمایت از زن و «اعراض» از اوست و نه تنبیه زن ناشزه و «کتک زدن» او. بهیاری خدا دلایل این ادعا در یادداشتی جداگانه تقدیم خواهد شد.
🔸این ترجمه با نقد و نظر شما اصلاح و ویرایش خواهد شد.
#ترجمه_گروهی_قرآن
⭕️ @hamidhossaini
💢 معنای «اضربوهنّ» کتک زدن نیست 💢
🔸بخش نخست
آیهٔ ۳۴ سورهٔ نساء یکی از چالشیترین فرازهای قرآن است. اغلب مفسران و مترجمان، واژهٔ «اضربوهن» در این آیه را فرمان یا توصیهای دربارهٔ «کتک زدن زنان ناشزه» دانستهاند. این موضوع از دیرباز پرسشها و بحثهای فراوانی را پدید آورده و در دوران جدید به مستندی برای غیراخلاقی نشان دادن قرآن تبدیل شده است.
بسیاری از پیروان و مخالفان قرآن بر این باورند که منظور آیه همان است که عموم مفسران و مترجمان گفتهاند و بیان هر معنای متفاوتی را نشانهٔ سستی ایمان و نداشتن تعبد یا توجیهی برای مخفی کردن حقایق میدانند، ولی عقل و تجربه حکم میکند نظر مشهور را مبنای حقیقت ندانیم و همواره تابع استدلال باشیم.
برای رسیدن به مقصود آیه لازم است معنای واژههایی چون «نشوز» و «ضرب» را با دقت بررسی کنیم؛ ولی از آن مهمتر این است به پیام آیه در بافتار آیات مرتبط و جهتگیری سوره توجه داشته باشیم؛ سورهای که از ابتدا تا پایانش به دفاع از حق و کرامت زنان میپردازد و بر راهکارهای حفظ و استحکام خانواده تأکید میکند.
این آیه پس از آیاتی که از بیربط بودن انسانیت به جنسیت سخن میگوید و بر حقوق متقابل زن و مرد تأکید میکند، به مصداقی از این حقوق پرداخته و با توجه به توانایی طبیعی مردان و تعهدشان نسبت به تأمین مالی خانواده، ادارهٔ امور زن را وظیفهٔ مرد و اطاعت از این مدیریت توافقی را وظیفهٔ زن اعلام کرده است.
هر توافقی تا وقتی برقرار است که طرفین به آن پایبند باشند؛ لذا بهمحض تخلف و بدعهدی یک طرف میتوان آن را منتفی دانست و پایان رابطه را اعلام کرد؛ ولی از آنجا که قرآن خانواده را رکن اصلی اجتماع و مهمترین زمینهساز رشد فرد میداند، تلاش میکند تا جایی که ممکن است این پیوند گسسته نشود. لذا نه فقط در برابر اقدامات ویرانگر، بلکه به آنچه پایههای بنای خانواده را متزلزل سازد نیز حساسیت نشان میدهد تا در حد امکان از رسیدن کار به نقطهای برگشتناپذیر جلوگیری کند. مطرح شدن «خوف نشوز زن» در این آیه و «خوف نشوز مرد» در آیهٔ ۱۲۸ دقیقاً بر همین اساس و با هدف جلوگیری از جدایی است.
«نشوز» در لغت بهمعنی «بالا آمدن و بلند شدن» و در جایی چون روابط زوجین بهمفهوم «گردنفرازی و ناسازگاری» است. راز استفاده از چنین تعبیری برای بیان مفهوم پایبند نبودن به تعهدات زناشویی را میتوان در تقابل آن با «قنوت و خضوع در برابر خدا» و «فروتنی در برابر قول و قرارهای انسانی» جستجو کرد.
راه حلی که قرآن برای رفع نگرانی از نشوز زن ارائه میدهد، ابتدا موعظه و سپس ترک بستر و نهایتاً «ضرب» است؛ اما وقتی به نگرانی از نشوز مرد میپردازد، روشی متفاوت را پیش میگیرد و اولاً نگرانی از «اعراض» را نیز در کنارش مطرح میکند و ثانیاً بهجای راه حل، از بلامانع بودن توافقی جدید سخن میگوید.
تنها دلیلی که برای تفاوت نگرانی زنان و مردان و برخورد متفاوت قرآن با آن به ذهن میرسد این است که معمولاً (بهویژه در جامعهای چون محیط نزول قرآن) زنان به حمایت و پشتیبانی بیشتری نیاز دارند؛ لذا وقتی زنی حقوق همسرش را رعایت نمیکند، شاید بتوان از طریق کاهش تدریجی حمایتها او را اصلاح کرد.
بر همین اساس در این آیه پس از بیان وظیفهٔ حمایتی مردان در قبال زنان، به آنان توصیه میشود بهمحض مشاهدهٔ علائم ناسازگاری از سوی همسرشان، حمایتهای خود را قطع نکنند؛ بلکه ابتدا از در پند و موعظه وارد شوند و سپس حمایتهای عاطفی را محدود سازند و اگر نتیجه نگرفتند به سراغ «ضرب» بروند.
اما از آنجا که مردان معمولاً نقش حمایتکننده دارند، در کنار نگرانی از نشوز، نگرانی از اعراض آنها نیز مطرح میشود. زیرا با بیتوجهی مرد، احتمال بدون حامی ماندن زن جدی است. لذا قرآن به زن حق میدهد یا جدا شود، یا با کوتاه آمدن از انتظارات قبلی، توافقی جدید را بپذیرد تا حمایت مرد را از دست ندهد.
👇ادامه در بخش دوم 👇
⭕️ @hamidhossaini
💢 معنای «اضربوهنّ» کتک زدن نیست 💢
🔸بخش دوم و پایانی
با دقت به نکاتی که گذشت و توجه به تعبیر «خوف شقاق» در آیهٔ بعد، تردیدی باقی نمیماند که «اضربوهن» در ساختاری بهکار رفته که پیامش بهتعویق انداختن قطع حمایت مرد از زن ناشزه و هدفش جلوگیری از جدایی زوجین تا حد امکان است. لذا میتوان محتوای آیات ۳۴ و ۳۵ و ۱۲۸ سورهٔ نساء را اینگونه بیان کرد:
🔹مسئولیت حمایت از زنان و ادارهٔ امور آنان بر عهدهٔ مردان است.
🔹زنان شایسته، بهاحترام فرمان خدا و ارزشهای اخلاقی به تعهدات خود عمل میکنند.
🔹مردان نباید با بروز علائم ناسازگاری زن، بلافاصله حمایت خود را قطع کنند؛ بلکه باید ابتدا آنها را پند دهند و در مرحلهٔ بعد، حمایتهای عاطفی را محدود کنند و سپس به «ضرب» آنها روی آورند.
🔹اگر مراحل بالا تأثیر نگذاشت و شرایط به سمت جدا شدن زوجین پیش رفت، باید نمایندهای از خانوادهٔ زن و نمایندهای از خانوادهٔ مرد میان آنها حکمیت کنند تا شاید راهی برای توافق و اصلاح پیدا شود.
🔹با بروز علائم ناسازگاری یا «اعراض» مرد، زنان میتوانند با مصالحه و توافقی جدید همچنان از حمایتهای مرد برخوردار باشند.
همهٔ این نکات بیان شد تا بدانیم معنای «ضرب» را باید در چنین ساختاری بهدست آورد، نه با ذهنیتهای دیگری که به برداشتهایی مخالف هدف آیه یا بیربط با آن میانجامد. تحلیل این آیات نشان داد نگرانی اصلی زن، «اعراض» مرد یعنی قطع حمایت اوست و این آیه میخواهد چنین اقدامی را حتی دربارهٔ زنان ناشزه بهتعویق بیندازد.
پس وقتی به مردی گفته شود حمایتت را دریغ نکن، بلکه زن ناشزه را پند بده و سپس حمایتهای عاطفی را قطع کن و اگر این کار سودی نداشت به سراغ «ضرب» برو، اگر معنای ضرب «کتک زدن» باشد، هر شنوندهای از بیربط بودن این مفهوم با موضوع سخن تعجب میکند؛ مگر اینکه به اصل حرف توجه نداشته باشد.
اما بررسی لغوی و کاربردهای مادهٔ «ضرب» در قرآن که برای معانی گوناگونی چون مثال زدن، حرکت و سفر کردن، ایجاد اتصال، قطع کردن، قرار دادن، کتک زدن، باز داشتن و رویگردانی بهکار رفته نشان میدهد همانگونه که کهنترین کتاب لغت یعنی العین گفته است، این ماده بهتناسب مفهوم کلی عبارت، بر انجام هر کاری دلالت میکند و این نکته ربطی به حروف اضافه ندارد. لذا در «ضرب مثلاً» مفهوم بیان و در «یضربون وجوههم» مفهوم کتک زدن و در «ضُرب بینهم بسور» مفهوم قرار دادن و در «نضرب عنکم الذکر» مفهوم باز داشتن و در «ضربت علیهم الذلة» مفهوم واقع شدن و در «یضربون في الأرض» مفهوم حرکت کردن و در سایر تعابیر، مفاهیم دیگر را نه از آمدن و نیامدن حروف، بلکه از هدف و محتوای عبارت بهدست میآوریم.
بنا بر این معنای «اضربوهن» را نیز باید از محتوا و هدف آیه بهدست آورد و با توضیحی که ارائه شد دانستیم موضوع آیه «اعراض» و قطع حمایت است و نه تنبیه و برخورد با زن ناشزه.
#ترجمه_گروهی_قرآن
⭕️ @hamidhossaini
#️⃣ #معرفی_کانال_خوب
✍ کانال جناب آقای سید حمید حسینی معرفی میشود.
🎗 در این کانال از ابتدای قران شروع به ترجمه گروهی قران شده است.
🔻علاوه بر اینکه ترجمه ایه ۳۴ سوره نسا که جز بحث برانگیز ترین ایات قران است تقدیم میشود ، کانال فوق هم معرفی میشود.
🆔️ https://t.me/hamidhossaini
@andishehdini |حـسـیـنـےیـمـیـن