eitaa logo
اندیشه رضوان
1.5هزار دنبال‌کننده
527 عکس
46 ویدیو
5 فایل
📌 پایگاه تحلیل و بررسی چالش‌ها و پرسش‌های دینی و اندیشه‌های تمدنی 📚 اندیشه رضوان، برای اندیشه، برای تو.... 📝 منتظر دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم مدیریت: @Andisheh_rezvan ادمین تبادل1:@mmadreza21 ادمین تبادل 2: @hadifh81
مشاهده در ایتا
دانلود
کلام جدید 🔹کلام جدید نوشته حسن یوسفیان سعی می‌کند مسائل جدیدی که در الهیات اسلامی طرح می‌شود را بررسی کند. 🔸از جمله آن مباحث می‌توان به اثبات وجود خدا، صفات خدا و مسئله شرور اشاره کرد که در این کتاب با رویکردی که مورد توجه کلام جدید و فلسفه دین می‌باشد پرداخته شده است. 🔺از دیگر موضوعاتی که در این کتاب مطرح شده نیز می‌توان به «خاستگاه دین»، «نیاز به دین» «زبان دین» «عقل و وحی» «تجربۀ دینی» «کثرت گرایی دینی» «دین و جامعه» «دین و اخلاق» و ... اشاره کرد. ▪️اگرچه عموم این مسائل در رنسانس و مدرنیته و ناظر به الهیات مسیحی پدیدار شدند ولی امروزه آن‌ها، در ارتباط با الهیات اسلامی نیز مطرح می‌شوند و بخش مهمی از چالش‌های امروز این دانش‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. 📌از اینرو خوانش این کتاب برای علاقه‌مندان مسائل اعتقادی، دانش کلام و نیز فلسفه دین توصیه می‌گردد. 🌱اندیشه رضوان 📎 ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
از سکولاریسم تا سکولاریزاسیون 🔹 در واقع یک امر فکری و مفهومی است اما سکولاریزاسیون یک فرایند اجتماعی و عینی، جهت برقراری سکولاریسم [در جامعه] است. 🔸گفته می‌شود که تعبیر سکولاریزاسیون در زبان‌های اروپایی برای اولین بار در پیمان صلح معروف به «پیمان وستفالی» به سال ۱۶۴۸ میلادی به کار رفته است؛ پیمانی که به جنگ‌های سی‌سالۀ مذهبی در مناطق آلمانی‌نشین پایان داد و موجب برپایی اقتدار غیرکلیسایی در برخی مناطق گردید. 📚 برگرفته از واژه‌نامۀ سیاسی _ فرهنگی، ص ۱۴۳. 🌱اندیشه رضوان 📎 ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
مشروعیت در فلسفه سیاسی اسلام 🔺مشروعیت از نگاه اسلام، مفهومی فراتر از آن چیزی است که در علوم سیاسی مدرن است. در واقع این مفهوم جایگاهی عمیق‌تر و برتر از مقبولیت عمومی دارد. 🔻در نظام سیاسی اسلام علاوه بر مقبولیت، از بار اعتقادی نیز برخوردار بوده و به معنا و مفهوم گسترده تر و عمیق تری می‌باشد که آن انطباق با نظام تشریع الهی و هماهنگی عمل و نظر با قرآن و سنت است. 🔷لیکن این هرگز بدین معنا نیست که در اسلام مردم بر سرنوشت خویش مسلط نبوده و صاحب اختیار خود نیستند و حق انتخاب و عمل ندارند. 🔸در اسلام تمام آزادی‌های فردی و اجتماعی به رسمیت شناخته شده است. ولی آزادی‌ها و اختیارات منطقی و معقول و در چارچوب ارزش‌های دینی و الهی بر اساس خدا محوری نه است. 🌱اندیشه رضوان 📎 ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
علاقه‌مندان برای دریافت پاورپوینت‌های کتاب کلام جدید به کانال اندیشیار مراجعه نمایید: 🔸کلام جدید - حسن یوسفیان ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @Andishyar_ir
32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یه محاسبه ساده درباره مردم و کشور... 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
سکولاریسم در جهان اسلام 🔹 اگرچه زادگاهی در غرب دارد ولی اگر سکولاریسم را به معنای یک رویکرد بدانیم، می‌توانیم سابقه آن را در صدر اسلام هم پیدا کنیم. 🔸 مهمترین جریانی است که رویکردی سکولار را در صدر اسلام در پیش گرفته است؛ چراکه بخش مهمی از ادعای اهالی سقیفه آن بود که علی بن ابیطالب (ع) در علم و تقوا شخصیتی وارسته است ولی شأنی در حاکمیت ندارد. 🔺 در واقع سقیفه باوری به نداشت؛ در نتیجه معتقد نبود که تعیین حاکم بایستی امری دینی و از جانب خداست بلکه آن را امری مادی و از جانب انسان‌ها قلمداد می‌کرد. ▪️ اهالی سقیفه در عمل شأن حاکمیتی پیامبر (ص) را از شأن رسالت و نبوتش جدا کردند و بذر جدایی دین از سیاست و به تعبیر عام بذر جدایی دین از دنیا را در جهان اسلام کاشتند. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
سکولاریسم در جهان اسلام 🔸تبلور در جریان‌های مقابل امیرالمومنین (ع) را می‌توان در نامه معاویه بن ابی‌سفیان مشاهده کرد. 🔹وی در نامه‌ای به تئوری اشاره می‌کند مبنی بر اینکه پیامبر (ص) فقط یک رسول بود و شأن دیگری نداشته است. پس این که علی بن ابیطالب خود را ازجهات گوناگون به پیامبر (ص) منتسب می‌کند، آورده‌ای حاکمیتی برایش ندارد. 🔸این فقره به وضوح رویکرد سکولاریستی را نشان می‌دهد که البته با پاسخ هوشمندانه امیرالمومنین (ع) مواجه شد؛ پاسخی که شواهد متعددی از جایگاه حاکمیتی پیامبر را ارائه میدهد 📌برای مطالعه متن نامه به اینجا مراجعه کنید 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
نسبت دین و دنیا 🔷کتاب «نسبت دین و دنیا: بررسی و نقد نظریه »، نوشتۀ آیت‌الله جوادی آملی در واقع نسبت میان شئون دنیوی انسان مثل اقتصاد، سیاست و فرهنگ را با دین بیان می‌کند. 🔸 در حقیقت این کتاب پاسخ به پرسش‌هایی بنیادین است که جایگاه دین را مشخص و در پرتو آن به چگونه ارتباط و تعامل دین با دنیا می‌پردازد. از جمله رویکردهای اساسی این کتاب بررسی مسائلی همچون علم گرایی، عقل گرایی و انسان مداری است؛ اینکه آیا این مسائل می‌توانند مبنای جدایی دین از دنیا یا بالعکس باشند؟ 🔺این کتاب در حدود ۳۰۰ صفحه و در پنج فصل، به مفهوم سكولاریسم، حكومت دینی، زمینه‌های پیدایی سكولاریسم، بررسی دلایل سكولاریسم، دلایل بطلان سكولاریسم، نگرش‌های تطبیقی میان دیدگاه‌های اسلام و سكولاریسم و… نظر دارد. 📌پرواضح است که مقصود از نسبت دین و دنیا، آن نیست که در زندگی فردی چه مقدار از دنیا و امکانات آن استفاده کنیم یا نکنیم، بلکه مقصود آن است که آیا اساساً دین می‌تواند برای ساختارهای کلان دنیوی و حیات مادی بشر برنامه ارائه دهد؟ 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
زمینه‌‌ی سکولاریسم 🔸نباید گمان کرد که سکولاریسم (به معنای جدایی دین از شؤون دنیوی به خصوص عرصه‌های اجتماعی) نظریه‌ای است که از سوی معاندین و مخالفین دین مطرح شده است 🔹برخی افراد بدان جهت سکولار شدند که رشد و شکوفایی علم تجربی عملا حوزه‌های دینی را نیز تحت شعاع قرار داده بود و چالش‌هایی را برای مسیحیت فراهم آورده بود 🔺از طرف دیگر مسیحیت نیز در عرصه‌هایی به جدایی دین از دنیا و تقابل آن‌ها تن داده بود. ▪️از اینرو برخی متفکران برای حفظ دین از چالش‌های علم تجربی، به سکولاریسم باورمند شدند یعنی معتقد شدند که دین ارتباطی به شؤون دنیا ندارد تا با علم تعارض یا درگیری پیدا کند. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
با دقت کافی رأی بدید نتیجه انتخاب به خودتون برمیگرده! 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
مهدویت؛ گفتمانی سکولارستیز 🔸 گفتمانی است که یک سویه آن به دین بازمی‌گردد و سویه دیگر آن به ظلم‌ستیزی و آبادی دنیا مرتبط است. 🔹این یعنی مهدویت، گفتمانی در مقابل است. 📌 این مهم یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌هایی است که در شناخت گروه‌ها و انجمن‌های مهدوی به کار می‌آید! اینکه کدام گروه و انجمن قرائتی سکولار گونه از مهدویت دارد و کدام یک در راستای مبارزه با سکولاریسم است. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
کدام گزینه درباره رأی ندادن درست است؟ 1) رأی نمی‌دهیم تا دلمان خنک شود و هیچ تغییر رخ نمی‌دهد 2) رأی نمی‌دهیم تا وضعیت بهبود یابد 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
خواجه نصیر الدین طوسی و روز مهندس 🔸خواجه نصیرالدین طوسی هم مهندس بود و هم منجم بود و هم فیلسوف. 🔺وی از جمله شخصیت‌هایی است که امروزه نه تنها در ایران بلکه در جهان به بزرگی شناخته می‌شوند 🔺جالب است که آنها در تمدن اسلامی به رشد و بالندگی رسیدند. 🔹تمدنی دینی که بشریت در بسیاری از پیشرفت‌های علمی خود مدیون اوست. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
نقد مبانی سکولاریسم 🔹نقد مبانی نوشته همایون همتی که توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عرضه شده است، از جمله آثاری است که در کنار بازتعریف سکولاریسم به مبانی آن توجه داشته و به نقد آن‌ها پرداخته است. 📌یکی از نقاط مثبت این کتاب آن است که در کنار تعریف سکولاریسم و مبانی و نقد آن، نویسنده تلاش دارد از فضای علمی و انتزاعی صرف خارج شود و به واقعیت‌های عینی پیرامون سکولاریسم به‌ویژه آنچه در ایران نیز اتفاق می‌افتد هم توجه کند. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
احیاء و شب زنده‌داری از منظر شهید مطهری 🔹احیاء و زنده نگاه داشتن شب آن است انسان تمام یا لااقل پاسی از آن شب را با یاد خدا و با مناجات و راز و نیاز با ذات پروردگار به سر ببرد، و شب مُرده آن شبی است كه انسان تمام آن شب را با غفلت و فراموشی ذات مقدس پروردگار بسر ببرد. 🔸ممكن است كسی خیال كند كه این تعبیر یك تعبیر مجازی است، یك نوع تعارف است: شب كه زنده و مرده ندارد، شب بالاخره شب است، زمانی است وابسته به حرکت کره زمین و زنده و مرده بودن آن معنا ندارد. 🔺این سخن راست [و درست] است ولی آن كسی كه می گوید احیاء، شب را زنده نگه داشتن، مقصودش این نیست كه این قطعه زمان را شما زنده نگه دارید؛ مقصود زنده نگه داشتن خود شماست در این قطعه از زمان. مطالعه بیشتر 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
علی عبدالرزاق و سکولاریسم علی عبدالرزاق از جمله شخصیت‌هایی است که با کتاب «الاسلام و اصول الحکم» موافق با است. اگرچه در گذشته گفته شد که سکولاریسم به معنای جدایی دین از همه شؤون مادی زندگی بشر (اعم از سیاست ، اقتصاد، فرهنگ و..) است ولی برداشت او از سکولاریسم بیشتر به «جدایی دین از سیاست» متمایل است. قابل توجه آنکه او حتی شأن نبوت را نیز جدا از حاکمیت پیامبر (ص) دانسته است و طبیعتا نگاهش به مسائل سیاسی صدر اسلام مثل ، نگاهش دینی نیست. جالب توجه آنکه دیدگاه او به خوبی نشان می‌دهد که نمی‌توان هم به مسائل صدر اسلام مثل مسئله خلافت و امامت، سقیفه به عنوان یک مسئله دینی نگریست ولی در عین حال به سکولاریسم باورمند شد یا باید مسئله و خلافت را مسئله‌ای دینی دانست و یا آنکه سکولار باشیم که در این صورت این سوال از عبدالرزاق باقی خواهد ماند که آیات ناظر به مسئله امامت و نیز دیگر آیات نظامی، حاکمیتی و سیاسی قرآن چگونه قابل تفسیر خواهد بود؟ 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
اسلام و سکولاریسم از آغاز تا امروز 🔹کتابی از محمدحسن زورق که از سویی به در غرب و از سوی دیگر به سکولاریسم در اسلام می‌نگرد. 🔸او در تألیف این کتاب هوشمندانه و متخصصانه قلم زده است و سعی کرده مبتنی بر فلسفه‌ تاریخ به تاریخ اسلام و مسئله سکولاریسم نگاه کند 🔺محمدحسن زورق در این کتاب همچون برخی دیگر از نوشته‌هایش سعی دارد تا تاریخ را معطوف به امروز جامعه بفهمد و بفهماند؛ از اینرو کتاب او می‌تواند برای دانشجویان و پژوهشگران سکولاریسم جذاب باشد. 🔸به عنوان مثال در بخش‌هایی است این کتاب مسائلی همچون «امویان و غرب»، «از مدینه تا مدرنیته» مطرح شده است. همچنین مباحث او درباره «قرون میانی»، «امویان در مغرب زمین» و «زلزله در کلیسا» و نیز گفته‌هایش درباره «سه انقلاب بزرگ یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه و در نهایت «انقلاب آخر» برای دغدغه‌مندان مسائل سکولاریسم مفید خواهد بود. ▪️در حقیقت این کتاب به خوبی توانسته به بازشناسی سکولاریسم و اثرگذاری آن در لایه‌های مختلف غرب و نیز جهان اسلام اشاره کند و مورد استقبال نخبگان قرار گیرد. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
ابوموسی به خاطر آنکه فریب تزویر (همان سکه دو رو که مختار از آن می‌گفت) را خورد، با عمروعاص توافق کرد و گفت: نه تو بده و نه من. عمرو عاص نیز پذیرفت.... و ناگهان سلطنت بنی امیه آغاز شد ابوموسی وقتی فهمید چه شده است که خیلی دیر شده بود... 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نقطه اتصال سکولاریسم و اومانیسم 🔹 به معنای اندیشه متکی بر خرد خودبنیاد انسان در تمام مسائل خود پیوندی ویژه با دارد. 🔸وقتی نظام تمدن‌سازی غرب سکولار شد، طبیعی است که برای تئوری پردازی در حوزه‌های تمدنی و ساختارهای مختلف جامعه همچون حقوق، سیاست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع نیازمند پردازنده‌ است. 🔺این پردازنده همان خرد و عقل مدرن است که از سویی رابطه خوشایندی با وحی و دین ندارد و از طرفی می‌خواهد مسائل جامعه و چالش‌های آن را حل کند. 📌اینجاست که سکولاریسم زمینه را فراهم می‌کند تا تمدن غرب بر محور اومانیسم شکل بگیرد و هر دو آن‌ها نقش مکمل را برای همدیگر ایفاء می کنند. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
شورش انسانیت علیه سکولاریسم و اومانیسم چگونه طوفان الاقصی نظام فکری اومانیستی و سکولاریسم را به چالش کشید؟! 👇👇👇👇👇👇 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
👆👆👆 🔹دکتر حبیب الله بابایی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی و مدیر گروه مطالعات فرهنگی تمدنی دانشگاه باقرالعلوم (ع): وقتی به تاریخ تمدن غرب نگاه می‌کنیم، با دگرگونی‌های بزرگی روبرو می‌شویم. این تحولات عظیم در تاریخ غرب، با شک‌های بزرگی همراه بوده است. غرب مدرن با نخستین شک بزرگ آغاز شد. شک در اعتبار مسیحیت کاتولیک. سؤال و تردید این بود که آیا می‌توان به مسیحیت اعتماد کرد؟ آیا مسیحیت می‌تواند برای ما رفاه، آسایش، آرامش و شادی به ارمغان بیاورد؟ 🔸پاسخ منفی بود! این پرسش‌ها و پاسخ نه، پس از جنگ‌های صلیبی، رنسانس و اصلاحات مذهبی به‌دست آمد. ماهیت سؤالات لزوماً آکادمیک نبود، بلکه سؤالات سیاسی، اقتصادی و شاید روان‌شناختی بود. هرچند این شک بزرگ، نظم نوینی (نظم جهانی و سکولار) بر جهان غرب حاکم کرد. 🔺دومین شک بزرگ پس از جنگ‌های جهانی ظهور کرد. این تردید بزرگ در مورد اعتبار خود مدرنیته، اعتبار عقلانیت مدرن، علم مدرن، اومانیسم مدرن و در نهایت سکولاریسم جدید بود. سؤالاتی که در این زمینه مطرح شد از این دست بود که: آیا این بار می‌توان به خود سکولاریسم اعتماد کرد؟ آیا عقل سکولار می‌تواند برای ما آسایش، آرامش و شادی به ارمغان بیاورد؟ پاسخ دوباره منفی بود. ▪️این بار این شک، شک سیاسی و اقتصادی نبود، بلکه سؤالی برخاسته از وجدان بشری بود. از عقل سلیم آمده بود. این تردید بزرگ، پسامدرنیسم را پدید آورد که از عقل مدرن، علم مدرن و نظم سیاسی مدرن فاصله گرفته بود. در واقع این شک دوم یک شک وجودی برای جهان غرب به‌شمار می‌رفت. شک در تمام زندگی مدرن از جمله فلسفه، هنر، سیاست، علم و غیره وجود داشت.اما این دومین شک بزرگ در جهان غیرغربی، به ویژه جهان اسلام که عمیقاً به غرب خوش‌بین بود، تردید واقعی ایجاد نکرد. هنوز افراد و دانشمندان زیادی بودند که بر پیروی و تقلید از غرب اصرار داشتند. 🔹پس از مدتی، فاجعه غزه و هولوکاست غزه این‌بار (هفتم اکتبر) به ویژه کشتار کودکان و نسل‌کشی اسرائیل آگاهی جهانی جدیدی را در سراسر جهان اعم از جهان مسلمان و غیرمسلمان ایجاد کرد. این آگاهی جهانی و بار دیگر شک بزرگ ناشی از مصائب تاریخی، سؤالات جدیدی را در برابر ارزش‌های ریاکارانه دنیای مدرن مطرح کرد. سؤالی از این قبیل: آیا بین مدرنیته غربی و مدرنیتۀ توصیه‌شده به شرق تفاوتی وجود دارد؟ آیا وقتی از حقوق بشر صحبت می‌کنیم، انسان غربی با انسان غیرغربی تفاوتی دارد؟ آیا ارزش‌های غربی برای جهان غیرغربی و همچنین جهان غربی صلح و رفاه ایجاد خواهد کرد؟ 🔸نکته بسیار مهم این است که، این شک فقط یک شک و انکار نیست. در دنیای دیگر این تردید نه تنها مخرب نیست، بلکه سازنده نیز خواهد بود. در واقع، آگاهی بشردوستانه در سراسر جهان، راه را برای فعالیت‌های جدید و روند جدیدی از تمدن اخلاقی و بشردوستانه در برابر تمدن وحشیانه هموار می‌کند. این روند تمدنی جدید برخاسته از مظلومان و مستضعفان (مسلمان و غیرمسلمان) است. در این رابطه بین آفریقا و فلسطین تفاوتی وجود ندارد. آفریقا و فلسطین امروز عقلانیت مشترک، اخلاق مشترک، همدردی مشترک و مقاومت مشترک دارند. همین اشتراک را می‌توان در میان ملت‌های ایران، ملت‌های یمن، ملت لبنان و ملت‌های آمریکای جنوبی در زمانی‌که با نژادپرستی و تحریم‌های مختلف مواجه می‌شوند، مشاهده کرد. برگرفته از کانال حبیب الله بابایی 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام