eitaa logo
اندیشه ما
667 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
182 ویدیو
18 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ علم دینی از منظر شهید مطهری 🎙 استاد رمضان علی تبار ✂️ برش‌هایی از متن: 🔴 دین‌شناسی شهید مطهری در مسأله علم دینی، قابل امتداد است. مسائل و مبانی در حوزه چیستی دین، هدف و رسالت دین، قلمرو دین و امثال آن. مراد ایشان از دین عبارت است از: دین اسلام، به عنوان دین کامل، جامع با اهداف دنیوی و اخروی که پاسخگوی نیازهای بشر در همه شئون بشر است 🔴 علم دینی از منظر شهید مطهری عبارت است از: علم نافع و مفید، علوم فریضه و واجب و نظایر آن برای جامعه به ویژه مسلمان‌ها و همچنین علوم مقدمه‌ای برای یک واجب (مثل نحو و صرف و معانی بیان و منطق تا علوم ناظر به اقتصاد و اجتماع و روان‌شناسی و غیره که ما را آماده انجام فرایض دینی می‌کند) 🔴 مراد از تولید نه لزوماً به معنای تولید یک رشته مستقل علمی بلکه عزیمت و طرح مسائل و پاسخ آنها و تولید نظریه، پاسخ‌گویی به پرسش‌ها و شبهات به‌ویژه در زمینه‌های اجتماعی در آثاری چون نظام حقوق زن در اسلام، مسئله حجاب، اخلاق جنسی، تعلیم و تربیت در اسلام، مسئله ربا، نظری به نظام اقتصادی اسلام، بررسی اجمالی نهضت‌های اسلامی، تکامل اجتماعی انسان، آزادی معنوی و امثال آن ..... 🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/elm-dini-az-manzar-shahid-motahari 🌐 اندیشه‌ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
❇️ لزوم مطالعات تاریخ سیاسی در شناخت فقه مذاهب 🎙 استاد علی‌راد ✂️ برش‌هایی از متن: 🔴 فروکاست ادله نقلی فقه به مثابه متون ادبی و بسنده نمودن به تحلیل معناشناختی متن‌گرای محض آن‌ها رهزن نظریه اصیل شریعت در عرصه‌های متنوع فقه اسلامی است و به نص‌گرایی در پژوهش فقهی می‌انجامد که فقط به دنبال تبیین مدلول ادبی و معانی ادله فقهی بدون توجه به پسامتن تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و …. این ادله است 🔴 در این میان آگاهی فقیه از نظریه‌های سیاسی حاکم و رایج در دوره‌های مختلف تاریخ اسلام به ویژه چهار قرن نخست هجری امری اجتناب ناپذیر است زیرا نظریه سیاسی حاکم در جوامع اسلامی نقشی مهم در پدیداری جوامع فقهی، فروکاست و حذف ادله رقیب و چگونگی تفسیر گزاره‌های فقهی داشت. 🔴 از این رو اگر کسى بخواهد بر چگونگى وضع تفقه و اجتهاد در عهدى اطلاعى کامل به هم رساند ناگزیر باید بر اوضاع و احوال دستگاه حاکمه و بر طرز فکر و عمل و علاقه و ایمان کسى که در رأس دستگاه قرار یافته و زمام حکومت بر شئون دین و دنیاى مردم را بدست گرفته و نفوذ و قدرت در اجتماع به همرسانده اطلاع و آگاهى پیدا کند .... 🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/lozom-motaleat-tarikh-siyasi 🌐 اندیشه‌ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
❇️ مشروعیت در نظام سیاسی یک امر نسبی است ولی وجوب حفظ نظام اجتماعی مطلق است 🎙 آیت‌الله سید ضیاء مرتضوی ✂️ برش‌هایی از متن: 🔴 گاهی به نام دین و حاکمیت دین سوء استفاده‌هایی می‌شود و این نقش مستقیم در تخریب چهره دین دارد. اصلا مشروعیت در نظام سیاسی یک امر نسبی است و امر مطلق نیست؛ ولی وجوب حفظ نظام اجتماعی مطلق است 🔴 حفظ نظام یک مسأله مبنایی و یک خاستگاه عقلی، عقلایی و فقهی دارد و در سایر علوم هم از آن استفاده شده یک امری من درآوردی نیست. نظام سیاسی در راستای نظام عام اجتماعی معنا پیدا می‌کند 🔴 موضوع دیگر این است که حفظ اسلام مهمترین تکلیف شرعی است؛ به رغم اهمیتی که حفظ نظام دارد، یکی از مسائل حیاتی در بررسی حفظ نظام، به ویژه نظام سیاسی، توجه به جایگاه اسلام و حفظ چهره آن و نظام دینداری در جامعه و نسبتی است که این امر بی‌بدیل در فرآیند حفظ نظام دارد. 🔴 مساله اول این است که در تقدم حفظ اسلام بر حفظ نظام، به ویژه نظام سیاسی، تردیدی نیست. دوم مسأله پرهیز از تخریب و تشبیه چهره و جایگاه اسلام و شریعت در آنچه که برای حاکمیت دین و نیز حفظ و تقویت نظام صورت می‌گیرد .... 🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/mashroiyat-dar-nezam-siyasi 🌐 اندیشه‌ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
❇️ عیب پوشی و مردم دوستی، دو نشانه مشروعیت سیاسی 🎙 استاد محمود شفیعی ✂️ برش‌هایی از متن: 🔴 از فرمایشات حضرت امیرعلیه السلام این گونه استفاده می شود از تمایل به فرافکنی، متهم سازی مردم، پذیرش سخن چین و پراکنده ساختن خیرخواهان، دلسوزان و پرهیزکاران در وجود سیاست مداران قابل رد یابی است. حداقل، می توان از این فرمایش استفاده کرد که لذت در چنگ داشتن قدرت سیاسی، حاکمان را در معرض بدبینی نسبت به دیگران و کینه توزی به عموم قرار می دهد 🔴 فلسفه حکومت انجام کارویژه هایی چون امنیت و رفاه همگانی، عدالت گستری در جامعه و رفع تبعیض است که همگان بدان ها نیاز دارند. از سوی دیگر همه حکومت ها می خواهند برای همیشه بمانند و بر قدرت خود بیفزایند. دولت های رشد یافته بقای خود را، نه با سرمایه گذاری مستقیم در راستای بقای خود، بلکه بیشتر از راه خدمت به عموم جستجو می کنند. این دولت ها با به دست آوردن مشروعیت عملی که از رضایت عموم بر می خیزد، قدرت خود را به اقتدار تبدیل می کنند 🔴 دولت های نابالغ و محروم از شناخت حکمرانی درست، عقلانی و اخلاقی، از انجام کارویژه های ذاتی خود ناتوانند. برای این دولت ها، در عمل، بقای حکومت مساله اصلی خواهد بود. از آنجا که چنین دولت هایی نمی توانند قدرت خود را به اقتدار تبدیل کنند و ماندگاری خود را از متن جامعه به دست آورند، همواره از مردم خود می هراسند و بقای خود را در سخت گیری بر مردم جستجو می کنند .... 🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/mardom-dosti-va-mashroiyat-siyasi 🌐 اندیشه‌ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
◾️ ما بی وجود لطف تو مذهب نداشتیم ◾️ در دین و علم این همه منصب نداشتیم ◾️ نورت اگر نبود به جز شب نداشتیم ◾️ ذکر حسین جان به روی لب نداشتیم ⚫️ شهادت امام صادق علیه‌السلام تسلیت باد 🥀 📌 شما عزیزان میتوانید جهت استفاده از موشن گرافی های بالا آن ها را دانلود و در شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید. 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
❇️ امام صادق علیه السلام، بزرگترین معلم مکتب ✅ حفظ میراث اهلبیت، بزرگترین تجلیل از امام صادق است 🎙 آیت‌الله علوی بروجردی ✂️ برش‌هایی از متن: 🔴 تمام آنچه امام صادق علیه السلام عرضه می کرد تنها فقه و احکام و سنت نبود، بلکه در علوم مختلف از اخلاق و اعتقاد و کلام و حتی هیئت و شیمی و غیره نیز شاگردان بزرگی تربیت کردند تا جایی که مکتب های دیگر و ائمه ی سایر مذاهب نیز سعی داشتند خودشان را به آن حضرت اتصال دهند 🔴 اگر امام صادق علیه السلام از دوران عمر شریف خود بهره نمی گرفتند و این حرکت عظیم را آغاز نمی کردند، در تاریخ بعدی ائمه نیز این فرصت برای هیچ کس فراهم نمی شد و امروز چیزی به عنوان تفکر شیعه نداشتیم و لذا اینکه گفته می شود «مذهب جعفری»، به حق این مذهب جعفری است و امام صادق علیه السلام حق بزرگی بر گردن ما دارد 🔴 تلاش امام صادق علیه السلام و دیگر ائمه هدی و همچنین بزرگان مکتب، این بود که این میراث عظیم در فقه و اصول و کلام در اختیار ما قرار گیرد و بزرگترین تجلیل از امام صادق علیه السلام این است که این میراث رو حفظ کنیم و حفظ میراث آن حضرت، تنها در کتابخانه ها نیست، بلکه باید با اعمال خودمان این میراث را در دل مردم نیز حفظ کرده و خدای ناکرده باعث نشویم که این میراث از دل مردم خارج شود .... 🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/emam-sadegh-bozorgtarin-moalem-maktab 🌐 اندیشه‌ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
❇️ هشداری بسیار تکاندهنده‌ از امام صادق(ع) 🎙 استاد علی‌ کرمی‌‌فریدنی ✂️ برش‌هایی از متن: 🔴 امام صادق به گزارش از پدران ارجمندش، از پیامبر آزادی و معنویت و اخلاق آورده‌است که آن کسی که زمام و مسئولیت کاری از کارهای جامعه و مردم مرا به‌عهده گیرد و همان‌گونه که برای خود و کار خود دل می‌سوزاند و می‌کوشد ، برای اُمّت من دل نسوزاند و نکوشد خدای دادگر‌ در روز رستاخیز او را به کیفر ناکارآمدی‌ ، او را با چهره‌اش در آتش شعله‌ور دوزخ خواهد افکند 🔴 کاش مقامات و مسئولان تصمیم‌‌ساز و تصمیم‌گیر در واگذاری امانت‌ها و پست‌ها و فرصت‌ها و کارها بیندیشند و روش گردش عادلانه‌ی قدرت را صادقانه درپیش گیرند تا جامعه و کشورمان پس از ۴ دهه به سوی شایسته‌گرایی و شایسته‌سالاری در ابعاد مختلف گام سپارد 🔴 ای کاش کسانی که خود را به هر آب و آتشی می‌زنند تا میز و جایگاه و پستی را، بدون آنکه توانایی و تخصص و اخلاق و پروا و پاسخگویی ومدیریت آن را داشته باشند، به دست آورند، به این هشدار تکاندهنده‌ی پیامبر و امام صادق بنگرند و بیندیشند و از خدا بترسند ..... 🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/hoshdari-besyar-tekan-dahande 🌐 اندیشه‌ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
❇️ گلبانگ اخلاق در حوزه‌های علمیه 🎙 استاد رضا بابایی ✂️ برش‌هایی از متن: 🔴 آری آن روزها و سال‌ها سخن از این بود که حوزه موثر و خدمت‌گزار حوزه اخلاقی است، و برای اخلاقی بودن و اخلاقی ماندن هیچ عاملی مهم‌تر از توجه به خدا و معنویت نیست 🔴 درس اخلاق و برنامه‌های معنوی هنوز مغلوب دروس میان رشته‌ای و جنبی و نیز ده‌ها مؤسسه و پژوهشگاه و نهاد نشده بود. فقه و اصول و علوم عقلی و تفسیر، مهم‌ترین درس‌های حوزه بودند. اخلاق و درس اخلاق دل می‌ربود، و معنویتْ هم‌حجره طلاب بود 🔴 چندین درس اخلاق در حوزه برگزار می‌شد که مهم‌ترین و اقبال‌یافته‌ترین آنها درس اخلاق آیه الله حسین مظاهری در مسجد اعظم بود. شب‌های جمعه صحن مسجد سرشار از طلبه‌های جوان و میان‌سال و نیز پیران حوزه می‌شد. سپس چشم‌ها به سوی چهره مهربان و با صلابت استاد می‌رفت تا با صدای گرم‌ و گیرای خود روح و روان آنان را بنوازد و غبار دنیا از جان شیفتگان علوم دینی بسترد 🔴 یک‌دستی سیاسی و علمی و گفتمانی در میان طلاب به قدری بود که دیدارها خوشایند، و هم نشینی‌ها گرم و مهربان، و دوستی ها پایدار بود. آن روزها سیاست به بهانه‌های مختلف ما را چند پاره نکرده بود. اگر کسی را با سیاست‌های جاری در کشور سرناسازگاری بود، حرمتش حراج نمی‌شد و سرمایه‌اش به هدر نمی‌رفت. هنوز سیاست جای اخلاق و معنویت را نگرفته بود؛ و از همین رو اخلاق‌گویان و اخلاق‌مداران و اخلاق‌دوستان حرمت و آوازه‌ای بیش از سیاست‌پیشگان داشتند 🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/golbang-akhlagh-dar-howze 🌐 اندیشه‌ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
❇️ فقهِ قرآنیِ امام صادق (ع) 🎙 استاد هادی سروش ✂️ برش‌هایی از متن: 🔴 بنیان فقه دارای سه مقطع مهم است که خلط این سه بخش می تواند به نظرپردازی ها آسیب وارد کند و بلکه چه بسا باعث حمله های غیر منصفانه به فقه شود! 🔴 مقطع اول؛ مسائل فقهی است که ریشه آن مسائل در متن روایاتی آمده که آن روایات مستندبه دلیل قرآنی است و دلیل قرآنی در کلام معصوم درج شده 🔴 مقطع دوم؛ مسائل فقهی است که مستند به روایات مورداعتمادی است که در متن آن روایات اشاره به دلیل قرآنی آن فرع فقهی نشده است. 🔴 مقطع سوم؛ مسائل فقهی است که متکی به اجتهاد مجتهدان است و ممکن است آن اجتهاد صرفا متکی به دلیلی مثل اجماع و یا شُهرت باشد 🔴 خط کلی قرآن بر حفظ جان مردم، آرامش و صلح، دوری از جنگ و حتی قبول پیشنهاد دشمن نسبت به صلح است . دو نمونه از “فقه امام صادق” در این رابطه را ملاحظه کنید؛ روایت آقای سراج یا سراد، از امام صادق (ع) در رابطه با عدم کمک به جنگ افروزی قابل توجه است. متن حدیث چنین است: «به امام صادق (ع) عرض نمودم: من فروشنده اسلحه هستم، آیا رواست فروش اسلحه ؟ امام (ع) فرمود:در وقت جنگ مفروش ؛ – قال: قلت له:انی ابیع السلاح؟قال: فقال: لاتبعه فی الفتنه.» (الشافی / ۱۳۵۴ از کافی و تهذیب) .... 🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/fighh-qurani-emam-sadegh 🌐 اندیشه‌ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
❇️ آزمون حکمرانی 🎙 دکتر مسعود امامی ✂️ برش‌هایی از متن: 🔴 گاهی برای بررسی یک ایده و نظریه لازم نیست به ارزیابی علمی دلایل و تبیین رابطه منطقی آنها با اصل نظریه پرداخت، بلکه تامل و دقت در نتایج برآمده از اجرا و پیاده کردن آن نظریه نیز می‌تواند ما را به صحت و سقم نظریه رهنمون سازد. گاهی ایده‌ها و نظریه‌ها را بهتر است در میدان عمل آزمود تا میدان گفتگوهای تحلیلی و انتزاعی محض 🔴 کمونیستها سالها شعارهای فریبنده برای برپایی برابری و عدالت و رفاه در حکومت پرولتاریا و جامعه کمونیستی دادند و ذهن روشفنکران و تحصیل‌کردگان را به بحث‌های تئوریک محض مشغول نمودند، ولی در میدان عمل شکست خوردند و سالها فقر، استبداد و عقب ماندگی را به جوامعی که فریب آنها را خورده بودند، تحویل دادند 🔴 نظام جمهوری اسلامی هم راهی برای فرار از این آزمون عملی ندارد. مردم حق دارند که بر اساس نتایج و دستاوردهای ملموس جمهوری اسلامی در مورد آن قضاوت ‌کنند، حتی اگر فاقد هرگونه دانش سیاسی یا دانش دینی و فقهی باشند. امام علی (ع) به یکی از کارگزاران حکومت خود فرمود:اسْتَعْمِلِ الْعَدْلَ وَ احْذَرِ الْعَسْفَ وَ الْحَیْفَ فَإِنَّ الْعَسْفَ یَعُودُ بِالْجَلَاءِ وَ الْحَیْفَ یَدْعُو إِلَى السَّیْفِ (نهج البلاغه ص ۵۰۲)«به عدالت عمل کن و از خشونت، بی‌تدبیری و ستم پرهیز کن که خشونت و بی تدبیری، مردم را به مهاجرت و ترک وطن، و ستم آنان را به جنگ و شورش وامی‌دارد» 🔴 دو معنا در کتب لغت برای کلمه «عسف» دیده می‌شود. اول بی‌تدبیری و دوم خشونت. امام علی (ع) در این روایت به کارگزار خود می‌آموزد که رفتار حاکمیت نتایج قهری در پی دارد که حتی ممکن است مقصود و مطلوب حاکمان نیز نباشد، ولی نتایج رفتارما به خوشایند و ناخوشانید ما کاری ندارند، بلکه آنها تابع نظام علت و معلول در جامعه و طبیعت هستند. هیچ حاکمی به دنبال این نیست که مردم علیه او شورش کنند، اما حاکمان گاهی چنان مست قدرت و غافل از مردم می‌شوند که این سنت دیرین تاریخ بشر را که ستمگری نتیجه‌ای جز شورش ندارد از یاد می‌برند 🔴 امام در این کلام کوتاه دو واکنش متفاوت از مردم را در مقابل ستم، خشونت و بی‌خردی حاکمان ذکر می‌کند. اول مهاجرت. این واکنش کسانی است که توان فرار از وطن را دارند و بدین طریق می‌توانند خود را از ظلم حکومت نجات دهند. دوم شورش مسلحانه. این راه اقشاری از جامعه است که هیچ چاره‌ای جز ماندن ندارند و همه راههای اصلاح حکمرانی را مسدود می‌بینند ...... 🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/azmon-hokmrani 🌐 اندیشه‌ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
❇️ مهدیگرایی، لغزش گاه مومنان 🎙 استاد محمدرضا یوسفی ✂️ برش‌هایی از متن: 🔴 منظور از مهدیگرایی در این یادداشت، اعتقاد به حضرت مهدی منجی بشریت نیست بلکه مهدیگرایی به عنوان یک جریان سیاسی است که از این اعتقاد ریشه دار سوء استفاده می کند. 🔴 در دوران امام صادق ، حکومت بنی امیه رو به افول بود. بنی عباس احساس میکرد که اگر بخواهد بر موج نارضایتی ها سوار شود باید یکی از خاندان پیامبر را جلو بیندازد. بنی عباس به الرضا من آل محمد شعار میدادند و نامی از خود نمی آوردند 🔴 در جلسه ای که امام صادق حضور داشت نیز این امر مطرح شد امام فرمود هنوز زمان مهدی نرسیده است. هرگاه امام ، نفس زکیه را می دید اشک می ریخت و می گفت او را خواهند کشت. 🔴 اینکه امام صادق اینطور موضع می گیرند یعنی که شیعه باید در هر زمانی هشیار باشد. اگر شیعه از اوضاعی ناراحت است اما مبادا که از چاه به چاله بیفتد . همیشه عده ای آگاهانه یا ناآگاهانه دم از امام زمان می زنند گاه گویند آقا فلان وقت ظهور می کند گاه می گویند آقا فلان پیام را داده است. ما در هر دوره باید به تکلیفمان عمل کنیم و برای ظهورش دعا کنیم . هر گاه امام زمان ظهور کرد چنان نشانه هایش آشکار است که کسی در آن تردید نخواهد کرد ..... 🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/mahdii-geraii 🌐 اندیشه‌ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034