❇️ بحران معنای زندگی، مشکلی است که اکنون بسیار شدید است، اما اصلا تازگی ندارد
🎙 دکتر زهرا اخوان صراف
✂️ برشهایی از متن:
🔴 امروز ، دیگر کلانروایتهایی که دین در اختیار بشر قرار میداد و به زندگی او معنا میبخشید، کارکرد خود را از دست داده و از کار افتاده است.
🔴 تأکید میکنم صرفنظر از وحیانی بودن قرآن و قطعنظر از اینکه جهان آخرتی درکار باشد یا نباشد، مدلی در قرآن وجود دارد که بتواند بهعنوان کلانروایت به انسان مدرن، عرضه شود و آن فاکتور ارزش ذاتی داشته باشد.
🔴 قرآن اولا میگوید جهان چگونه جایی است. همه ما میدانیم که گزارههای قرآنی، یا هنجاری و توصیهایاند یا توصیفی. اما گذشته از این تقسیمبندیها، قرآن توضیح میدهد که دنیا چگونه جایی است. سپس میگوید شما چگونهاید و انسان چگونه موجودی است؟ اما پیش از همه میگوید غایت، چیست؟ اینها همه سؤالهایی بود که در مجموعه معنای زندگی، مطرح شده
🔴 این بسیار مهم است که قرآن توان گذشتن از گردنهها را مطرح میکند. شما میگویید میدانیم که این موضوع در عرفانهای دیگر و شرق هم بوده که برخی به اوج میرسند و بعد بهیکباره، همه را رها میکنند میرود. این یک ایستگاه قرآنی مهم با دستورالعملهای دقیق است که میفرماید اقتحام عقبه کنید؛
🔴 آنچه گفتم، فقط اشاراتی به توصیف کلانروایتی بود که خود دوستان و عزیزان میتوانند انواع و اقسامش را از قرآن، استخراج کنند بی آنکه نگران باشیم استدلال نهفته در پشت آن چیست. این مجرد عرضه رسولوار است
🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
andishehma.com/bohran-zendegi
🌐 اندیشهما
@andishemaa
❇️ دو الگوی قلمی حوزویان
🎙 استادابوالفضل طریقهدار
✂️ برشهایی از متن:
🔴 دو استاد گرانمایه معاصر، مرتضی مطهری و محمد رضا حکیمی از جنبههای مختلفی برای عالمان دینی، اسوه و الگویند، که بیتردید یکی از آنها «رواننویسی» در عرصه نگارش فارسی است. حوزویان، معمولا پیچیده مینوشتند و خواننده، هنگام مطالعه دو کار دشوار داشت: یکی فهم مطالب علمی و دیگری باز کردن کلاف پیچیدهی جملهها و عبارتها.
🔴 استاد مطهری و حکیمی یاد دادند که چگونه روان و ساده بنویسیم.
اما این دو استاد، در عین رواننویسی، یک تفاوت اساسی هم داشتند و آن، سبک نگارش بود؛ بدین توضیح که:
🔴 استاد مطهری در نثر علمی تواناتر بود؛ یعنی در نگارش ایشان، واژهها مستقیما بر معانی خود، دلالت دارند. نمونه بارز این نوع نثر را میتوان در شرح «اصول فلسفه و روش رئالیسم» دید. قبل از ایشان کسی نتوانسته به زبان فارسی روان، مفاهیم دشوار و اندیشهسوزی چون: حرکت جوهری، وحدت وجود، علت و معلول، جبر و اختیار و دیگر مقولههای فلسفی را به قلم فارسی روان بنویسد. از میان همه آثار استاد، بنده نظرم به همان کتاب است، که بسیار سرراست، روان و بدون پیچیدگی، قلم بر کاغذ آورده است.
🔴 هیچکدام از اساتید برجستهی معاصر همانند: جوادی آملی، حسنزاده آملی، محمدتقی جعفری، که فارسی نویسند، نتوانستند به این سادگی و روانی بنویسند.
🔴 اما در نثر ادبی، استاد حکیمی، زیبا، شورانگیز و شاعرانه مینوشت و از عناصر خیال چون: تشبیه، استعاره و کنایه، فراوان بهره میگرفت و زبان نثر را به زبان شعر نزدیک میکرد.ولی نکته اینجاست که موضوعات علمی را نباید با قلم ادبی نگاشت، چون خواننده دچار ابهام میشود و باید وقت زیادی صرف کند تا مراد نویسنده را دریابد و گاه معنایی خلاف مقصود او را برداشت میکند؛ برای مثال کتاب «مکتب تفکیک» یا «دانش مسلمین» دو موضوع علمیاند و نوشتن در این فضا باید به نثر علمی باشد؛ حال آنکه استاد حکیمی این دو را هم به سبک ادبی، نگاشته است.
🔴 برخی اساتید خوشقریحه در مجله وزین «حوزه» و نیز سرمقالههای مجلهی ارزشمند «آینه پژوهش»، که از شاگردان و علاقهمندان استاد حکیمی بودند، متأثر از قلم ایشان هستند؛ یعنی گرایش آنها به نثر ادبی است.
🔴 به هر جهت در موضوعات علمی، نثر استاد مطهری (آنجا که خودشان قلم زدهاند، نه کتابهایی که از سخنرانیها جمعآوری شده) الگوست و در نثرهای ادبی، آثار استاد حکیمی
🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/do-olgo-ghalam
🌐 اندیشهما
@andishemaa
❇️ اگر بخواهیم در نظام تقنینی اضافه بر جمعه قانونی وضع کنیم، پنجشنبه و یا شنبه اشکالی ندارد.
🎙 آیتالله سید محمد علی ایازی
✂️ برشهایی از متن:
🔴 وقتی ما میگوییم در تعطیلی روز شنبه هماهنگی وجود دارد، هماهنگی با نظام اقتصادی دنیاست نه با دشمن؛ چون یهودیت مساوی با دشمن نیست.
🔴 اساس تقنین در قوانین مسئله رعایت مصلحت است. من صاحبنظر و کارشناس اقتصادی نیستم تا درباره این موضوع نظر بدهم اما اگر کارشناسان فنی به این نتیجه برسند که برای هماهنگی با اقتصاد بینالملل، حتی هماهنگی و مراوده با کشورهای اسلامی که روزهای جمعه و شنبه را تعطیل میکنند، سیاست و قانونی وضع کنند که تعطیلی روز شنبه به جای پنجشنبه مفیدتر است، اجرای آن به لحاظ فقهی ایراد ندارد
🔴 تعطیلی روز شنبه دشمن خوشحال کن نیست. لذا در عرف بسیاری از کشورهای اسلامی که به دلیل اهداف اقتصادی که مد نظرشان بوده، شنبه را تعطیل کردند، هیچ تلقی از هماهنگی و همکاری با دشمن وجود نداشته و ندارد. به خاطر اینکه مسئله تعطیلی در دین یهودیت است فقط در اسرائیل که نیست تا کسی ایراد بگیرد. این مسئله غربی و شرقی هم ندارد بسیاری از کشورهای شرقی هم شنبه را تعطیل میکنند
🔴 در صورتی تشبه به کفار می باشد که اولا این تعطیلی مخصوص به یهودیان باشد در حالی که کشورهای اسلامی بسیاری روز شنبه را با هدف هماهنگی با بازارهای جهانی تعطیل می کنند مثلا کشور عراق شنبه را تعطیل می کند
🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
andishehma.com/36412
🌐 اندیشهما
https://eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
❇️ پیامد تباهگر روش و رفتار فراقانونی و ناپاسخگو
🎙 استاد علیکرمی فریدنی
✂️ برشهایی از متن:
🔴برخی چنین میپندارند که روش حکمرانی بسته و خودکامه و تکصدایی و فرمانده و زمامدار دیکتاتورمنش و ناپاسخگو – که کارش به رویارویی با مردم خود و به بیداد و حقکشی و پایمالساختن کرامت و حقوق مردم میکشد و به تدریج در دروغ و فریب و خشونت و جنایات دهشتناک فرومیرود و هر بیداد و شقاوتی را توجیه میکند و به آن دست مییازد
🔴باید فضا و شرایط را برای مشارکت جامعه و مردم در کار کشورشان مساعد و مناسب ساخت و بر گفتگو و رایزنی و مشورت، به ویژه با آگاهان حقگو و حقطلب و راستگو کوشید،
🔴 به نظارت وشفافیّت و محاسبهجویی ترغیب نمود و به پاسخگوخواستن نهاد قدرت و انگیزش به شور و نشاط و نقد و چون وچرا تشویق کرد و نه در جهت دنبالهروی و سکوت گورستانی هزینه نمود.
🔴ساز و کار سپردن فرصتها و جایگاهها و مسئولیتها بر اساس تخصص و کارآیی و مهارت و امانت و صداقت و اخلاق و معنویت پایبند بود و هر گز به طناب پوسیدهی خودی و ناخودی یا مریدی و مرادی و فامیلی و خانوادگی وباندی و گروهی و در نتیجه حذف حضور و همراهی و نقش جدّی مردم نیاویخت
🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
andishehma.com/payamad-tabahgar-raftar-fara-ghanoni
🌐 اندیشهما
eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
❇️ همراهی با روز تعطیلی دشمن هم به نظر میرسد امر قابل تأملی است
🎙 آیتالله کاظم قاضی زاده
✂️ برشهایی از متن:
🔴 همچنان که درباره روزهای کاری و ساعات کاری و تصمیمگیریهای عرفی دیگری که در زندگی جمعی وجود دارد، درصورتیکه دین نگاه و نظر خاصی نداشته باشد ما باتوجهبه اینکه این موارد از امور مباح اصلی، شناخته میشود دیدگاه نفی یا اثباتی از شریعت به طور خاص نداریم، البته درباره روز جمعه و آن هم زمان نمازجمعه میتوان استفاده کرد که این زمان اختصاص به عبادت و نمازجمعه دارد و باید کار و کسبها در این ساعت تعطیل شود، چرا که در قرآن کریم در سوره مبارکه جمعه میخوانیم «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاهِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَهِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»
🔴 همانطور که اقتباس نحوه لباس پوشیدن، نحوه ورزشکردن، انواع ورزشهایی که هم اکنون در دنیا وجود دارد نحوه غذاخوردن و پخت و صرف غذا نمیتواند در دنیای امروز عنوان تشبه به کفار پیدا کند، تعطیلی هم چنینی عنوانی را پیدا نمیکند؛ بلکه همچنان که بعضی از بزرگان فرمودهاند، این نوع مدیریت در بیشتر شدن روزهای کاری مشترک بین مسلمانان ایران و کشورهای دیگر اسلامی و غیراسلامی خود به معنای تعامل و همکاری است نه به معنای تشبه به کفار
🔴 همراهی با روز تعطیلی دشمن هم به نظر میرسد امر قابل تأملی است اگر اینطور باشد پس ما در نحوه زندگی باید هر نوع روشی که در میان دشمنان ما وجود دارد به کنار بگذاریم و روشهای جدیدی را انتخاب کنیم که عنوان همراهی با دشمن در سلوک اجتماعی، سلوک اقتصادی و سلوک فرهنگی نداشته باشد و به نظر میرسد هر دو استدلال چه تشبه به کفار و چه همراهی با روز تعطیلی دشمن در دنیای امروز مطرح نیست و اگر قرار باشد که بهخاطر این دو عنوان ما با کشورهای غربی و کشورهای غیرمسلمان شرقی تفاوت پیدا کنیم باید این استدلال را در خیلی از امور دیگر به کار ببریم و خود را از آنها دور کنیم
🔴 باید گفت که مسئله ساعات کاری و روزهای کاری باتجربه بشری به شرایط امروز رسیده است، البته در دوران قدیم که بسیاری از شغلها، شغلهای روستایی و کشاورزی و دامداری بود قاعدتاً برای یک دامدار تعطیلی به یک معنا، معنایی ندارد اما در دنیای صنعتی که افراد خود میتوانند زمان و مقدار کار روزانه خود را تعیین کنند مثلاً کسی که کارخانه دارد یا کسی که مغازه دارد یا کسی که کار اداری دارد اینها نحوه تعامل خود با ساعات مختلف شبانهروز را بر اساس تجربیات بشری تعیین کرده و میکنند و حتماً دنیای جدید که به دنبال بیشترین بهرهوری اقتصادی است، برای تعطیلی دو روز و کار پنج روز به تجربیات راندمان بهتر رسیده است درهرصورت این مقدار ساعات کاری و این مقدار هفته و مثلاً مقدار مرخصی سالیانه برای اداریها یا برای کارخانهها و غیره اینها همه به یک نوع، نمیتوان برای آن مبنای دینی در قبول یا رد آن ادعا کرد و لذا تعداد روزهای کاری در سال، تعداد روزهای کاری در هفته و تعداد ساعات کاری در روز اینها همه در منطقه مباحاتی است که میتوان بر اساس تجربه بشری درباره آن نظر داد و شرع مخالفتی با آن ندارد
🔴 پر واضح است که قانون اساسی در وجه اثباتی به تعطیلی روز جمعه نظر داده است، به نظر میرسد این نوع بیان در قانون اساسی برای آن است که تعطیلی روز جمعه مورد فراموشی قرار نگیرد و در حقیقت اثبات تعطیلی روز جمعه در قانون اساسی است، اما به تعبیر خیلی از اصولیون اثبات شی نفی ما عدا نمیکند، ظاهراً نمیتوان، تعطیلی شنبه یا تعطیلی پنجشنبه را مخالف قانون اساسی قلمداد کرد، همانطور که میدانید تا مدت قبل و هم اکنون خیلی از ادارات و مدارس کشور و دانشگاهها روز پنجشنبه را هم تعطیل اعلام کردند و کسی تاکنون تعطیل پنجشنبه را منافی قانون اساسی قلمداد نکرده است، اگر تعطیلی پنجشنبه تاکنون منافی قانون اساسی نبوده است به همان دلیل تعطیلی شنبه هم منافی قانون اساسی نیست .....
🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
andishehma.com/21659-2
🌐 اندیشهما
@andishemaa
❇️ نمیتوان «تعطیلی روز شنبه» را از مصادیق «تشبه به کفار» دانست
🎙 آیتالله قائم مقامی
✂️ برشهایی از متن:
🔴 نمیتوان از منظر فقه ادعا کرد که هرگونه تشبه به غیر مسلمانان بصورت مطلق ممنوع و حرام است چرا که در این صورت بخش عمدهای از مظاهر صنعت و تکنولوژی مدرن نیز باید مورد نهی و ترک قرار گیرد در صورتی که چنین لازمهای عقلاً و شرعاً غیر قابل قبول است و میدانیم که بسیاری از کسانی که از حکم منع تشبه دفاع میکنند خود در زمره بهرهمندان از این ابزار و امکانات میباشند و عملاً اطلاق آن را نقض و رد نموده اند ، از این رو برخی از فقیهان این حکم را در نسبت با آیاتی نظیر آیه نفی سلطه مورد ملاحظه قرار داده اند و طبعاً این بدان معناست که صرفا تشبهی که به سلطه و نفی استقلال بیانجامند مورد نهی قرار گرفته است و حضرت امیر(سلام الله علیه)نیز در موردی خاص،صریحا نهی پیامبر(ص)در آن مورد را معلّل به شرایط(مناط)خاص نموده و نتیجه گرفته اند که چون اکنون برخلاف زمان رسول الله(ص)چنین شرایطی وجود ندارد دلیلی برای حکم به حرمت نیست
🔴 از نظر موضوعی نیز فقیهان تصریح نموده اند که این حکم شامل موضوعات اختصاصی غیر مسلمانان میشود و در امور مشترک جاری نمیگردد، بنابراین حتی اگر موضوعی در گذشته در زمره موضوعات اختصاصی بشمار میرفته و اکنون در گذار زمان تبدیل به موضوع مشترک شده را نمیتوان مشمول چنین حکمی دانست وگرنه انبوهی از رفتار و آداب رایج میان مسلمانان ریشه در آداب و سنتهای سایر ملل دارد و بالعکس. و در حال حاضر در بسیاری از کشورهای مسلمان، تعطیلی روز شنبه به مثابه امری رائج و معمول در جریان است
🔴 از همه اینها که بگذریم ضروریِ فقه است که تشخیص موضوع، خارج از شأن و وظیفه فقیهان بوده و بر عهده خود مکلفان و متشرعان میباشد. بنابراین با فرض قبول بیچون و چرای نظریه مشهور در این خصوص،تشخیص اینکه چه موضوعی در دوران معاصر مصداق” تشبه”به شمار میآید و اینکه موضوعی که پیشتر امری اختصاصی تلقی میشده، آیا اکنون از اختصاصی بودن خارج شده و به امر عمومی و مشترک و میان فرهنگی تبدیل شده است یا نه؛ خارج از عهده و ظرفیت فقیهان قرار دارد و طبعاً اگر بزرگوارانی هم در این زمینه اظهار نظر کرده و میکنند خارج از شأن فقیهانه و به مثابه یک شهروندِ دارای حق ، نظر خود را اعلام میفرمایند و نباید آن را به حساب فقه و فقاهت و یا دین و شریعت گذارد
🔴 ضمن تاکید بر ضرورت جدایی مرز اظهار نظر شخصی فقیهان بزرگوار، از آرا و نظریه های فقهی، یادآور میشود در جامعه کنونی و در شرایطی که بر زندگی اجتماعی حاکم است تنها ملاک مشروع در موضوعات مربوط به نظامات معیشتی، تأمین و تضمین حداکثری منافع عمومی و مصالح عامه میباشد که معمولاً مرجعیت تشخیص آن، عرف خاصِ کارشناسانِ صاحب تجربه در حوزه اقتصاد، سیاست و جامعه میباشد ....
🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
andishehma.com/tatili-shanbe
🌐 اندیشهما
@andishemaa
❇️ نسبت تشیع اقتداگرا با اخلاق
🎙 دکتر محمدرضا یوسفی
✂️ برشهایی از متن:
جریانی در حال رشد است که به نام تشیع، اصالت را به قدرت داده، برای آن تقدس قائل شده و در تعامل قدرت با عدالت، به تقدم قدرت بر عدالت نظر داشت. چالش دومی که این دیدگاه با آن مواجه است، چگونگی تعامل قدرت با اخلاق است. آیا قدرت بدون چارچوب اخلاقی عمل کرده و برای بقای خود، قواعد اخلاقی را زیر پا خواهد گذارد.
🔹 به نظر پناهیان، شیطان به دلیل ولایت ناپذیری از درگاه الهی رانده شد. از این رو هدف از ادیان و اسلام، ولایت پذیر شدن انسان بوده است. به اعتقاد او انقلاب، دفاع هشت ساله و مبارزات مردم نیز با هدف تثبیت ولایت پذیری بوده است که امروز این ولایت در فقیه حاکم تبلور دارد. از نظر وی ولایت جوهر دین است و آنان که راه تبعیت از ولایت را طی نمی کنند در ولایت شیطان وارد شده اند.
🔹 ایشان با تمسک به روایتی از امام صادق، انسان ولایتمدار فاقد اخلاق را مقدم بر انسان اخلاق مدار فاقد ولایت می داند. سپس نتیجه می گیرد که تاریخ بشر، دلالت بر این دارد که اصلیترین امتحان بشر، ولایتمداری او بوده و اصلیترین حکمت همه تحولات اجتماعی از آغاز قیام مردم تا انقلاب و تا به امروز، تثبیت ولایتمداری در ایران بوده و از این به بعد نیز فلسفه همه تحولات اجتماعی، امتحان ولایتمداری است.
🔹 پناهیان، فلسفه انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را برقراری یک جامعه ولایتمدار بیان می کند. به نظر او، وظیفه همه ما این است که «نظام ولایی» را به عنوان نظام جایگزین دموکراسی به جهان معرفی کنیم ( ۱۶ / ۶ / ۱۳۹۰). این دیدگاه دقیقا تحریف مبارزات مردم ایران، انقلاب و بعد از آن است. این در حالی است که زمان زیادی از این وقایع نگذشته و هنوز حافظه تاریخی پابرجاست.
🔹 این جریان قائل به قدلست قدرت، با مشکلات زیادی در مواجهه با تاریخ اسلام، ایران و چارچوبهای دینی مواجه است. از این رو برای پیشبرد افکار خویش به ارائه قرائتی مخدوش و تحریف شده از تاریخ صدر اسلام، انقلاب، مبارزات مردم، دوران دفاع دست زده، همه را در راستای تثبیت ولایتمداری و تبعیت از ولایت که در این دوران همان فقیه حاکم است، بیان میکند.
🔹 یکی از موانع مهم جریان اقتدارگرای شیعی، موازین مسلم اخلاقی است. هر حکومتی موظف به رعایت این موازین است. چنانچه امیرالمومنین در نهج البلاغه بارها بر آن تاکید کرده است. و این امر با تبعیت محض از فقیه حاکم ناسازگار است.
🔹 در ابتدا این جریان سعی میکند به تقلیل ارزش اخلاق از منظر دینی بپردازد. پناهیان با بی اعتبار خواندن سند روایت « انَّما بُعِثتُ لِاُتمِمَّ مکارم الأخلاق» به نفی مأموریت اخلاقی انبیا و هدف از بعثت پیامبر اسلام می پردازد. ( اندیشه ما، ۱۶ / ۲ / ۱۴۰۲). همچنین او اخلاق را به خودی خود ارزشمند نمی داند. زیرا ممکن است برخی از خصوصیات اخلاقی مانند مهربانی منشأ ژنتیکی داشته باشد و یا برخی صفات نیک در حیوانات مانند وفاداری در سگ نیز هست. او می گوید: « بسیاری از اوقات، حیوانات هم این صفات اخلاقی را دارند، مثلاً وفاداری در سگ هست. یعنی ما میخواهیم به جایی برسیم که مانند سگ، وفادار باشیم؟!» ( خبرگزاری فارس، ۷ / ۱ / ۱۴۰۲) به عبارت دیگر، پرسش ایشان این است که آیا برای انسان مانند سگ شدن کمال است؟. نتیجه اینکه اخلاق نه می تواند هدف باشد و نه می تواند کمال باشد. از این رو تقوی و سعی را جایگزین اخلاق می کند.
🔹اما داستان در این مرحله پایان نمی پذیرد. وی معتقد است در طول تاریخ، بهویژه در صدر اسلام، بسیاری از اوقات که میخواستند جلوی انبیاء و خصوصاً جلوی پیامبر و امیرالمؤمنین بایستند، با اخلاق، جلوی دین و ولایت و اسلام ناب ایستادند. ( خبرگزاری فارس، ۷ / ۱ / ۱۴۰۲)
🔹ایشان به برخی از برداشت های سطحی و یا جانبدارانه افرادی که به انتقاد از امیرالمومنین پرداختند، اشاره میکند و به گونه ای، انتقاد به زیر پاگذاردن اصول اخلاقی را از سوی امیرالمومنین می پذیرد اما به نظر او، این انتقادات از این رو نادرست است که آنان باید ولایت پذیر باشند، هر چند به نظرشان اصول اخلاقی زیر پا گذارده شده است.
🔹او فرض می کند که انسان بدون دین می تواند اخلاق مدار کامل باشد و این اخلاق مداری در تقابل با اساس دین یعنی ولایت قرار گیرد. از منظر وی، اخلاق جزئی از دین محسوب نمیشود، امری جدا و مستقل از آن است. از این رو فرض تقابل را بیان می کند. بدین ترتیب و در نهایت، نقد حکومت فقیه از منظر رعایت چارچوبهای اخلاقی را در تعارض با دین که حقیقت آن همان ولایتمداری و تبعیت محض از فقیه حاکم است، می داند.
تمامی تلاش جریان تشیع معطوف به قدرت و اقتدارگرا، قداست بخشیدن به قدرت است. از این دیدگاه راهی باز می شود که برای حفظ قدرت می توان موازین اخلاقی را زیر پا گذارده و در یک کلمه، اخلاق را ذبح کرد. چنانچه به نظر می رسد اصل این دیدگاه نیز زیرپا گذاردن اخلاقی است که دین بر آن تاکید دارد. این جریان برای دین و ایران خطرناک است ....
🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
andishehma.com/23641
🌐 اندیشهما
@andishemaa
❇️ مهمترین یادگاری امام رضا(ع)
🎙 دکتر غلامرضا اعوانی
✂️ برشهایی از متن:
🔴 در حدیث آمده که اولین چیزی که خدا خلق کرد، عقل بود بنابراین عقل بر اساس آیات و روایات اولین مخلوق خداوند است. با توجه به اینکه همه ائمه از یک نور خلق شدند، عقل واسطه حق و خلق است و از این طریق برکات خداوند به سوی انسان سرازیر میشود. ائمه اطهار به ویژه امام رضا(ع) همانطور که در فرهنگ رضوی مشهود است، به عقلانیت تأکید داشتند، امام رضا (ع) عالمی صبور، دیندار بوده که در تمام سیره زندگیشان به عقل تأکید ویژه داشتند
🔴 حکمت فلاسفهای همچون سهروردی و ملاصدرا علوی و رضوی بوده و اصلاً یکی از مهترین عللی که این حکما در ایران زمین و جهان اسلام درخشیدند به دلیل همین تبعیت از ولایت ائمه اطهار(ع) است، فرهنگ رضوی سراسر محتوایش حکمی است.
خداوند در قرآن کریم در آیه «وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَهَ» انبیاء را وارث کتاب و حکمت میداند، پس برجستهترین حکیم رسول اکرم (ص) است. بنابراین فلاسفه و حکمای ما مسبوق به حکمت دینی بودند و این امر از ابن سینا گرفته تا در سهروردی و ملاصدرا مشاهده میشود ....
🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
andishehma.com/yadegari-emam-reza
🌐 اندیشهما
eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
❇️ مراجع عظام تقلید در پیام های جداگانه درگذشت شهادت گونه مرحوم رئیس جمهور وهیات همراه را تسلیت گفتند.
1️⃣ حضرت آیتالله العظمی سیستانی
2️⃣ رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیتالله العظمی خامنهای
3️⃣ حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی
4️⃣ حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی
5️⃣ حضرت آیتالله العظمی سبحانی
6️⃣ حضرت آیتالله العظمی نوریهمدانی
7️⃣ حضرت آیتالله العظمی شبیری زنجانی
🔺جهت مطالعه متن پیامها به لینک زیر مراجعه فرمایید:
andishehma.com/974
🌐 اندیشهما
@andishemaa
❇️ معنای مثبتاندیشی به عالم هستی در قرآن
🎙 استاد محمد پارسائیان
✂️ برشهایی از متن:
🔴انسان مثبتاندیش در تفسیر و بازخوانی وقایع زندگی خود به حکمت و نتایج آنها میپردازد. شکوفایی استعدادهای نهفته انسانی یکی از علل و حکمتهای مصائب است؛ استعدادهایی که در آرامش و آسایش شناخته نمیشوند. چنانکه امیرمؤمنان (علیهالسلام) میفرماید: «در دگرگونی احوال گوهر مردان معلوم شود».
🔴 افراد بدبین سختیها و دشواریها را مزاحم و مانع در مسیر انسان میپندارند، اما افراد خوشبین مشکلات را سکوی پرتاب به سوی مراحل بالاتر تلقی میکنند. مجموعه آیات قرآن کریم مثبتاندیشی و نیکانگاری به خدا و جهان هستی را لازمه زیست مؤمنانه مطرح می کند.
🔴 شخص مثبتاندیش درمییابد که فعل خدا خیر است و مصائب و رنجها یا حاصل اعمال خود اوست: «وَ مَا أَصَابَکُمْ مِنْ مُصِیبَهٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَ یَعْفُو عَنْ کَثِیرٍ؛ و هر آسیبی به شما رسد به سبب اعمالی است که مرتکب شده اید و از بسیاری [از همان اعمال هم]درمی گذرد» (شوری: ۳۰) یا آنکه برخاسته از جانب نفس اوست: «مَا أَصَابَکَ مِنْ حَسَنَهٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ مَا أَصَابَکَ مِنْ سَیِّئَهٍ فَمِنْ نَفْسِکَ؛ [ای انسان!]آنچه از نیکی به تو رسد، از سوی خداست و آنچه از بدی به تو رسد، از سوی خود توست» (نساء: ۷۹) ....
🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
andishehma.com/quran-va-mosbat-andishi
🌐 اندیشهما
@andishemaa