eitaa logo
اندیشه ما
456 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
142 ویدیو
3 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ ظلم نسبت به همه حرام است حتي نسبت به سگ 🎙 آیت‌الله العظمی جوادی آملی ✂️ برش‌هایی از متن: 🔴 محور بحث این است که عدالت بر همه لازم است و ظلم نسبت به هیچ کس روا نیست 🔴 ظلم نسبت به همه حرام است حتی نسبت به سگ! سگی که کاری به کسی ندارد، ستم کردن نسبت به آن بد است، چه اینکه سگی اگر تشنه باشد بخواهند آن را سیراب کنند این کار ثواب دارد 🔴 آنچه جنگ جهانی اول و دوم را تشکیل داد، آنچه جنگ های نیابتی را الان اداره می کند و آنچه جریان غزه را متأسفانه به راه انداخته و همه ما را متأثر کرده است و جامعه انسانیت را داغدار کرده است، به سبب ظلم است .... 🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/zolm-be-digaran 🌐 اندیشه‌ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
❇️ صدور احکام نابجا اعتماد به دستگاه قضا را دچار خدشه می کند 🎙 آیت الله محمد محمدی قائینی ✂️ برش‌هایی از متن: 🔴 قضات در ارتباط با همه حقوق باید رعایت و ملاحظه داشته باشند اما در مواردی که مساله حفظ دم (خون) مطرح است، باید بیشتر به بررسی مساله اهتمام داشته باشند، مستقل عمل نکنند و از نظر مشورتی قضات مجرب و علما در این زمینه هم بهره بگیرند. 🔴 اگر به دستور قاضی به ناحق خون شخصی ریخته شود، قاضی به عنوان یکی از موارد تسبیب محکوم به قصاص است. «عِرض» هم از مواردی است که شریعت نسبت به آنها تاکید فراوانی نموده است. 🔴 صدور احکام نابجا به طور کلی، اعتبار و اعتماد به دستگاه قضا را دچار خدشه نموده و مردم احساس امنیت نمی کنند و اعتماد آنان برای رجوع به دستگاه قضایی جهت احقاق حقوق خود سلب می شود و چنانچه به صورت مستقیم برای احقاق حقوق خود اقدام کنند امنیت عمومی جامعه مختل می شود. 🔴 عنوان «مفسد فی الارض» داریم که معنای آن از نظر برخی فقها وسیع و مبسوط است که در جرایم اقتصادی کلان یا مواردی از این قبیل حکم به اعدام می شود. در این موارد اگر قاضی، مقلد فقیهی است که عنوان افساد فی الارض غیر باب حدود را مستوجب اعدام می داند و قاضی هم می خواهد براساس نظر این فقیه حکم بدهد ولو نظر خلاف مشهور است باید به حداقل مجازات حکم کند و در حد امکان متصدی انجام قضاوت در این موارد نشود، چون مساله اختلافی است و در موردی که قاضی به قطعیت نمی رسد نمی تواند براساس نظر دیگران حکم صادر کند .... 🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/564 🌐 اندیشه‌ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
❇️ یکی مجتهد خیلی متفاوت 🎙 استاد ابوالفضل طریقه دار ✂️ برش‌هایی از متن: 🔴 در عرصه سیاسی ایران، فعال بود و در دوران نهضت ملی شدن نفت، همراه کاشانی و مصدق بود. دکتر مصدق اصرار داشت که عضو شورای مرکزی جبهه ملی شود، نپذیرفت. اولین مجتهدی بود که حدود شصت سال پیش درباره حقوق بشر، مقاله نوشت، با نام« آزادی و حقوق بشر» 🔴 از شاگردان مراجع بزرگی چون: میرزای نائینی، سید ابوالحسن اصفهانی و شیخ محمد حسین غروی( معروف به کمپانی) است و از آنان اجازه اجتهاد دارد. صلاحیت افتا و چاپ رساله عملیه داشت. از نظر تفسیری، برجسته بود و به قول استاد مطهری: مقام تفسیری او در برخی جهات، برتر از علامه طباطبایی است. آیت‌الله طالقانی، استاد مطهری، روحانیان و دانشگاهیان نزدیک به او از این مرد، حرف شنوی داشتند. استاد مطهری می‌گفت:« من آخوندی خداترس‌تر از او کم دیده‌ام یا اصلا ندیده‌ام» 🔴 امام خمینی به یارانش تاکید می‌کرد که او را به عضویت در شورای انقلاب، ترغیب کنند، ولی او نپذیرفت و پیام داد که: « این کارها برای من مفسده دارد و نمی‌پذیرم». در سال ۱۳۵۹ نامه مفصلی به امام خمینی نوشت و ضعف‌های انقلاب و نقاط آسیب‌پذیر را دلسوزانه برشمرد و نسبت به ادامه آن هشدار داد. این نامه، خواندنی است و اکنون یکی از اسناد مهم در تاریخ معاصر و در تحلیل انقلاب اسلامی است 🔴 این مجتهد بزرگ وصیت کرد: مرا همانند مردم معمولی، تشییع کنید.عمامه‌ام را روی تابوت نگذارید. شاخه گل نیآورید. مراسم هفتم و چهلم و سالگرد برایم نگیرید، پول این کارها را صرف مستمندان کنید. در قبرستان عمومی شهر و کنار مردم معمولی مرا دفن کنید. به سخنران و قاری مجلس توصیه کنید که برای من القاب به کار نبرند. روی قبرم فقط نام و نام خانوادگی‌ام را بنویسید و هیچ لقبی را در پس و پیش آن به کار نبرید. پس از مرگش به همه این وصایا عمل کردند و اکنون در آرامستان بهشت سکینه شهر کرج، قبری در میان قبرهای معمولی است که این عبارت روی آن، حک شده است: سید ابوالفضل مجتهد زنجانی، فرزند سید محمد، وفات ۱۳۷۱/۵/۲ 🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/mojtahed-motefavet 🌐 اندیشه‌ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
❇️ اولويت تعطيلي شنبه بر مبناي منافع ملی 🎙 دکتر محمدرضا یوسفی ✂️ برش‌هایی از متن: 🔴 یکی از موانع مهم که همواره مورد نظر بخش خصوصی بوده است، تعداد روزهایی است که امکان تجارت با جهان خارج وجود دارد. روزهای تعطیلی در بسیاری از کشورهای جهان شنبه و یکشنبه و در ایران روز جمعه تعطیل کامل و پنج شنبه نیمه تعطیل است. بدین ترتیب امکان ارتباطی با جهان خارج به نیمی از هفته تقلیل می یابد. 🔴 واقعیت این است که از منظر منافع ملی، اگر تعطیلی شنبه موجب بهبود روابط بنگاه های اقتصادی کشور با جهان بیرون را فراهم آورد و از این طریق بر حجم تجارت ایران و سهم آن موثر باشد، بستر رونق اقتصادی، افزایش نرخ اشتغال و کاهش زمینه اعمال تحریم های بیشتر و یا حتی کاهش تحریم ها فراهم خواهد شد. تعطیلات نظام آموزشی در پنج شنبه ها را نیز پس از قانون تعطیلی شنبه می توان طی یک فرایند، با روال جدید تنظیم کرد. 🔴 از این گذشته، اکنون که ایران عضو شانگهای و بریکس شده و دولت سیزدهم به آن افتخار کرده، آن را با نگاهی ایدئولوژیک راهی برای تقابل با امریکا می داند، توجه به این نکته لازم است که بسیاری از این کشورها نیز در شنبه تعطیل هستند. از این رو برای بهبود مراودات مالی با این دسته از کشورها نیز بهتر است، شنبه تعطیل گردد ..... 🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/6367 🌐 اندیشه‌ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
❇️ آیت الله العظمی جوادی آملی درآیین معرفی موسوعه معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه: این موسوعه می تواند از منابع علم کلام حوزه باشد. ✂️ برش‌هایی از متن: 🔴 در این موسوعه مبارک که می تواند از منابع علم کلام حوزه باشد سه اصل خیلی برجسته خودش را نشان می دهد و این سه اصل درباره اصول دیگر هم حاکم است: یکی مسئله توحید است یکی وحی و نبوت است یکی امامت و ولایت 🔴 اگر ما درباره توحید و مسئله وحی و نبوت این راه پیمودیم و اگر بعد از وحی و نبوت به ولایت و امامت رسیدیم و مقام والای امامت و امام را با این راه که راهنمایی کردند پیمودیم، هم مجتهد می شویم در معارف کلامی و هم مجتهد می شویم در مسائل سیاسی و اجتماعی، چون این بزرگواران به ما راه نشان دادند که اگر خواستید چیزی را بشناسید از درون آن بشناسید نه از بیرون. بیرون ممکن است تبلیغی و سفارشی یا کذب باشد، ولی شناخت از درون و با درون، حق است .... 🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/mosoe-maref-ahl-beyt 🌐 اندیشه‌ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
❇️ منطقِ امامت در مواجهه با مردم، حکمت و تکریم و موعظه 🎙 استاد غلامرضا بنی اسدی ✂️ برش‌هایی از متن: 🔴 مردمان نه با تندی و داغ و درفش که با حکمت و وعظ و استدلال پای کار می آیند. امام منطق قرآن و برهان قاطع دارد. تیغ و تیر و تازیانه برایش راه باز نمی کند بلکه کلام او سلام می شود تا سلامت مردم و جامعه تحقق یابد. سلامی که با علیکِ جامعه، بسترساز خوبی ها و زیبایی ها می شود 🔴 با وجود امام است که زکات در جایگاه خود به فقرزدایی از جامعه می انجامد و می شود حوزه حکومتی امام علی(ع) که بعد چهار و اندی سال، به رغم سه جنگ طولانی و پر هزینه، فقر به حاشیه رانده می شود تا همگان از مسکن و نان گندم و آب گوارا بهرمند شوند 🔴 فراوانی فیء و صدقات هم از راستی آموزی مردم در نظام تربیتی امام است که به ظهور می رسد. حدود به حق و احکام به عدل اجرایی می شود. مرزها حفظ و حراست می شود هم مرز های مملکت و هم مرز های حریم خصوصی .... 🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/mantegh-emamat 🌐 اندیشه‌ما http://eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
❇️ پیوند معنای زندگی و مسئله رنج ✅ آفرینش بدون شر امکان ندارد ✂️ برش‌هایی از متن: 🔴 عاطفه مروی پژوهشگر فلسفه دین؛ اگر رنج‌ها معنادار باشند ضروری تلقی می‌شوند و هر امر ضروری شر تلقی نمی‌شود 🔴 یکی از کارکردهای رنج شناخت خود است. ما در رنج‌ها می‌توانیم خودمان را بشناسیم. دومین کارکرد رنج این است وجه گریز ناپذیر وجود انسانی است که موجب می‌شود صیرورت انسان شکل بگیرد 🔴 اگر کسی معنای زندگی را در این دنیای محدود ببیند طبیعتا رنج بی‌معنا خواهد بود و تبدیل به شر می‌شود ولی کسی که این دنیا را مقدمه حیات ابدی می‌داند رنج برایش امری ضروری است و شر نیست 🔴 اکبر قربانی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی: مسئله شر از مسائل اندیشه‌ساز و اندیشه‌سوز در تاریخ تفکر فلسفی بوده و هم برای بحث معنای زندگی و هم باور به خدا چالش جدی است و یکی از پایه‌های اصلی خداناباوران برای حمله به باور به خدا مسئله شر است ..... 🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/manaye-zendegi 🌐 اندیشه‌ما http://eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
❇️ از معرفت های سطحی و عوامانه نسبت به معصومین بپرهیزیم 🎙 استاد حامد قرائتی ✂️ برش‌هایی از متن: 🔴 در هر مناسبت دینی و مذهبی تلاش نماییم تا علم و معرفت ما نیز در تناسب با شور و محبتمان ارتقاء یابد 🔴 در موارد متعددی آنچه در مقام بیان زندگی اهل بیت (ع) در محافل و مجالس گفته می شود به موضوعات حماسی (کیفیت شهادت، مصائب و مظلومیت ها) و در قالب های آئینی و مناسکی محدود شده است و کمتر منطق عملی، سیره و قانون رفتاری حضرات معصومین(ع) مورد توجه قرار می گیرد 🔴 آنچه می بایست از ائمه هدی(ع) در کتابها، محافل و محتواهای تبلیغی و رسانه ای انتشار یابد، قواعد زیست مومنانه است 🔴 اصرار بر نصوص روایی در برنامه ها و دوری گزیدن از اجتهاد و تفقه در اخبار منجر به ساده انگاری مسائل و مشکلات موجود در جامعه و در نتیجه ارائه راهکارهای جزمی و یکجانبه شده و در نهایت یاس و ناامیدی مردم از دین را به دنبال خواهد داشت 🔴 به نظر می رسد که ما در فهم مکتب اهل بیت(ع) و استخراج قواعد زیست مومنانه از کلام و سیره ایشان دچار یک خطای روشی هستیم و آن بسنده کردن به خبر است 🔴 به جای اینکه در سیری قهقرایی جامعه را به اعصار گذشته بازگردانیم، نظر دین را برای بشر امروزین بیان نماییم ..... 🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/marefat-sathi-va-amvamane 🌐 اندیشه‌ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
❇️ اگرحکومت دینی را کارآمد می‌کردیم، الان حجاب مسئله کشور نبود 🎙 استاد سید جواد ورعی ✂️ برش‌هایی از متن: 🔴 اگر جمهوری اسلامی بتواند نظامی کارآمد و الگو در زمینه‌های مختلف بسازد و در مقابل دیدگان فرزندان این سرزمین بگذارد، آن روز گروه گروه از دین، نمادهای دینی و حکومت دینی استقبال خواهند کرد 🔴 در شرایط کنونی سخنرانی و خطبه جمعه و کار فرهنگی، یا زبان تهدید و مانند آن کارایی ندارد، بی‌جهت نیروی خود را در این عرصه‌ها نباید صرف کرد 🔴 مهمترین دغدغه امام خمینی در اواخر عمر شریف شان “کارآمدی حکومت دینی” بود، ولی افسوس که روحانیت و متولیان امور این دغدغه را جدی نگرفتند، یا برای اثبات کارآمدی به کجراهه رفتند، و همین عامل دین گریزی طیف وسیعی از دختران و پسران این سرزمین است 🔴 پس از گذشت بیش از چهار دهه از آن روزها، باز هم عاملی که می‌تواند دختران و زنان را به حجاب، و پسران و مردان گریزان از نمادهای دینی را به دین و مذهب فرابخواند، اثبات کارآمدی حکومت دینی است ..... 🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/hojomat-dini-karamad 🌐 اندیشه‌ما @andishemaa
❇️ محو تنبیه بدنی زن 🎙 استاد نفیسه مرادی ✂️ برش‌هایی از متن: 🔴در روایات چارچوبی برای تنبیه بیان شده و آن زدن زن با چوب مسواک است، بدون اینکه سیاه یا قرمز شود، یا منجر به جراحت و شکستگی گردد که از آن با عنوان «ضرب غیر مبرح» یاد می شود. اما سوال این است آیا واقعا تنبیه بدنی زن ناشزه از منظر قرآن، حتی با رعایت تمام شرایط گفته شده در روایات و کتب فقهی، هدف اصلی قرآن بوده و در عصر حاضر مجاز است؟ 🔴 متاسفانه تنبیه بدنی زنان امر رایجی در میان تمام فرهنگ ها و ملل بوده و هست، و مردان به هر بهانه ای زنان را می زدند و می زنند، با مراجعه به قرآن در می یابیم که اولا تنبیه صرفا به ناشزه بودن زن محدود شده و مرد حق ندارد در شرایط دیگری زن خود را بزند. ثانیا برای سر به راه نمودن زن ناشزه هم دو راهکار قبل از «ضرب» قرار داده و تنبیه در صورتی بیان شده که دو راه قبلی جواب ندهد. ثالثا روایات تنبیه را صرفا به «زدن با چوب مسواک» بدون هیچ عارضه ای محدود نموده اند. 🔴 همه این ها حاکی از آن است که رویکرد دین «حذف تنبیه بدنی زن» است، اما به دلیل شرایط عرفی حاکم بر عصر نزول این روش تادیبی را به صورت تحمیلی امضا نموده است. همانطور که در گذشته والدین برای تربیت فرزندانشان از زدن و تنبیه ایشان استفاده می کردند، اما امروزه این عمل مذموم و به دور از روش های تربیتی نوین است، لذا «تنبیه بدنی زن» نیز امروزه به شدت مذموم و به دور از عقل جمعی است، و بحث بر سر «ضرب زن ناشزه» توسط شوهر منتفی و به قول آیت الله معرفت دچار «نسخ تمهیدی» شده است. پیامبر صلی الله علیه و آله: تعجب می‌کنم از مردی که همسرش را کتک می‌زند در صورتی که خودش در کتک خوردن سزاوارتر از همسرش می‌باشد .... 🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/tanbih-badani-zan 🌐 اندیشه‌ما @andishemaa
❇️ دامنه برخی حدود مستوجب اعدام به لحاظ موضوعی گسترده شده است 🎙 دکتر رحیم نوبهار ✂️ برش‌هایی از متن: 🔴 مسئله قضاوت و دادرسی، رویکرد قانونگذار است که می تواند به دادرسان کمک کند؛ به این معنا که اگر قانونگذار از «کیفرگرایی» پرهیز کند، علی القاعده مجازات هایی که پیش بینی می کند مجازات های متناسبی خواهند بود مجازات ها باید از وصف «تنوع» برخوردار باشند؛ قاضی هم در بکار بردن آنها اختیار داشته باشد تا بتواند در راستای اصل «شخصی کردن کیفر»، مجازات متناسب را پیش بینی کند و به اصل «ضرورت در کیفردهی» که از اصول بنیادین اخلاقی، انسانی، اسلامی و شرعی است توجه نماید. در واقع اصل تناسب میان جرم و مجازات، ترجمان اصل و قاعدۀ کلی «عدالت» است و خروج از آن، خروج از عدالت و اعتدال است 🔴 خیر و مصلحت عمومی ایجاب می کند که دادرسان از زیاده روی در جزادهی و افزودن بی وجه به میزان کیفر اجتناب کنند. جامعه ای که در آن، جرم و مجازات های سنگین، زیاد باشد، سالم تلقی نمی شود؛ البته این هرگز به معنای تجویز دستکاری آمار جرائم و محکومیت ها و عدم ارائه آمار صحیح به جامعه نیست؛ ولی نهاد مجازات برای حراست از مصالح اجتماعی و صیانت از ارزش ها پیش بینی شده است. پس مانند دارویی است که اگر بیش از اندازه مصرف شود و درست بکار گرفته نشود، هم خاصیت کیفر را از بین می برد، هم به مصالح و «خیر عمومی» و حتی به «اخلاق عمومی» آسیب وارد می­آید 🔴 متاسفانه « نظارت افکار عمومی» مسئله مغفولی است. سالها در نوشته های متعدد و با تعابیر مختلف گفته ام که یکی از کاستی های جامعه کنونی ما، فقدان یک حوزه عمومی جدا از دولت و قدرت است که سالم باشد و افکار و اندیشه های آن برخاسته از استدلال، نقد و انتقاد و دقیقا متناظر به خیر عمومی باشد. به هرحال، افکار عمومی به اعتباری می تواند در مورد چند و چون مجازات نقش منفی ایفا کند؛ همچنانکه می تواند نقش مثبت ایفا کند و این وابسته به وضعیت افکار عمومی است و اینکه آیا افکار عمومی اصیل، معقول، برخاسته از فضای گفتمان انتقادی است؛ یا برعکس، دستکاری شده توسط نهاد حاکمیت یا مراکز قدرت در بیرون از مرزهای کشور است 🔴 فقها در منابع فقهی از قاعده ای به نام «اصالت عصمت دم» سخن می گویند که به معنای اصل احترام جان انسان است؛ برابر این قاعده، برای گرفتن جان یک انسان- از هر جنس و کیش و آیینی که باشد- بویژه به نام مقدس پروردگار و به نام دین و شریعت باید حجت و دلیل کافی و وافی وجود داشته باشد. واقعیت این است که در تدوین قوانین متناظر به اعدام، این اصل، آنگونه که باید مراعات نشده و در پیش بینی موارد اعدام نوعی بی توجهی به اصل احتیاط صورت گرفته است 🔴 سیاسی شدن نظام دادگستری و بویژه عدالت کیفری در یک جامعه، به منزله مرگ آن نظام است. مراجع تجدیدنظر احکام جنایی بویژه اعدام باید با وسواس و دقت خاص و جدای از فشارهای سیاسی و هیجانی و در کمال بی طرفی با لحاظ روح احتیاط تام، مبادرت به صدور حکم کنند. قضات باید به طور قطع، فرد را مستوجب اعدام ببینند تا بتوانند حکم بدهند. این قطعیت با توجه به انواع شبهه های حکمی و موضوعی به ندرت حاصل می شود 🔴 به نظر این جانب بر مبنای فقه حکومتی، حاکمیتی که تصمیم می گیرد به نام خداوند، احکام حدود و قصاص را اجرا کند، این اختیار را دارد که اجرای احکام قصاص را در مورد نوبالغان (کسانی که به بلوغ شرعی رسیده اند) متوقف کند. ما در واقعیت جامعه امروزی می دانیم که یک دختر ۹ ساله یا یک پسر ۱۵ ساله که به بلوغ شرعی رسیده است، هنوز درک کاملی از بسیاری مسائل ندارد، به نظر من از لحاظ مبانی فقهی این راه باز است که قصاص مثلا نسبت به افراد ۲۵ سال به بالا اجرا شود و برای نوبالغان مجازات بازدارنده دیگری پیش بینی شود. نباید گمان کنیم که قصاص صرفا جنبه شخصی دارد و تابع بلوغ شرعی است؛ جنبه های عمومی و حکومتی آن هم کم نیست .... 🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/55533 🌐 اندیشه‌ما @andishemaa