eitaa logo
اندیشه ما
642 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
169 ویدیو
7 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ روند مجالس عزا را رو به رشد نمی‌دانم 🎙 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست 🔴 گاهی مادحین و وعاظ برای گرمی مجلس از مطالبی ضعیف با بی سند استفاده می‌کنند؛ مجالس کنونی به نظر جنابعالی در قیاس با مجالسی که در دهه‌های گذشته برگزار می‌شده، چه کیفیتی دارند؟ 🔴 این سؤال را شاید جواب ندهم بهتر است زیرا نیازمند یک تحقیق میدانی و حداقل حضور در تعداد قابل توجهی از مجالس است ولی در همین حدی که می‌بینم و می‌شنوم روند مجالس را رو به رشد نمی‌دانم؛ اشک‌ گرفتن ارزش است ولی لازم نیست اشک را از روایات و گزارش‌های ضعیف بگیریم؛ گاهی بیان صحنه بدون اینکه پیاز داغ آن را زیاد کنیم می‌تواند اشک بگیرد؛ البته خود اشک هم موضوعیت ندارد بلکه حالت تضرع و ناراحتی مهم است؛ هنر مداح و واعظ این است که در همین تراث موجود به هدف خود برسد؛ توجه داشته باشید رویکرد ما ماکیاولیستی نیست که بگوییم «هدف، وسیله را توجیه می‌کند و اگر دروغ هم بگوییم اشکالی ندارد زیرا برای امام حسین(ع) است و برای گرفتن اشک»؛ دروغ بد است به خصوص اینکه برای عزاداری امام حسین(ع) به کار برود. 🔴 صوت حرام بد و حرام است به خصوص در مجالس عزاداری امام حسین(ع)؛ بنده فکر می‌کنم واعظان و مادحین باید هنر خود را بالا ببرند؛ برای پرهیز از کلی‌گویی به ماجرای بالابردن حضرت علی اصغر(ع) بر روی دستان امام حسین(ع) و خداحافظی از مادرش رباب اشاره می‌کنم؛ این ماجرا تا این حد جزء گزارش‌های قابل اطمینان است؛ این بچه خردسال در گرمای ظهر روز عاشورا روی دستان پدر قرار گرفته است بدون اینکه شیری خورده باشد و تشنگی به او فشار می‌آورد و رنگ در صورت ندارد؛ همین مقدار می‌تواند انسان را محزون کند و اشک را درآورد ولی اینکه بخواهیم چیزهای دیگری به آن اضافه کنیم مانند اینکه عمرسعد به حرمله گفت مگر سرخی گلوی علی اصغر را نمی‌بینی و حرمله هم بگوید چرا، پس بزن و یا اینکه امام(ع) فرموده باشند اگر فکر می‌کنید من آب برای خودم می‌خواهم این بچه را بگیرید و سیراب کنید… این موارد در حادثه وجود ندارد زیرا وقتی امام(ع) علی‌اصغر(ع) را از مادر گرفت همانجا تیر به بدن ایشان خورد. حالا آیا ضرورت دارد ما این مسائل را افزوده کنیم ..... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/25220-2 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ هیئت از نگاه قرآن و عترت ✳️ قرآن؛ محور هدایت در هیئت 🎙 آیت‌الله محمد عندلیب همدانی «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ وَیُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا کَبِیرًا »٩/ اسراء 🔴 بنیان هیئت بر هدایت خلق برای گام نهادن بر استوارترین راه است ، و راه استوار را باید از قرآن آموخت 🔴 هیئتی ها ، انسان های قرآنی و مؤمنی هستند که به دستور کتاب الهی در پی انجام عمل صالح بوده و همین ایمان و قرآنی بودنشان باعث می شود که قرآن به آنها بشارت پاداشی بزرگ دهد 🔴 قرآنی بودن هیئت فقط به این نیست که فقط در ابتدای مجلس چند آیه قرائت شود بلکه لازم است مطالب سخنران بر محور قرآن باشد ، همانگونه که اگر در بین مداحی و حتی سینه زنی به مناسبت با صدای زیبا تلاوت قرآن شود، بسیار دلنشین خواهد بود 🔴 مداحان پیشکسوت سعی می کردند نخست سروده های ناب اخلاقی را که مستند به قرآن مجید و احادیث آل الله ( علیهم صلوات الله) بود می خواندند ، استمرار و تکامل این سنت زیبا ضروری است. 🔴 از آنجا که زیبنده نیست برخی از هیئتی های ما حتی با روخوانی قرآن آشنا نباشند پس چه نیکوست سرپرستان هیئت زمانی را مستقلا برای آموزش قرآن در نظر بگیرند 🔴 چه زیباست هیئت ها از کودکان ، نوجوانان و جوانانی که در پی تدبر در قرآن و یا حفظ آن هستند ،حمایت و تقدیر کنند 🔴 روشن است که جلسات و محافل قرآنی در زمینهٔ تعلیم کتاب خدا و گسترش حفظ قرآن کریم و ترویج آموزه های آن وظیفهٔ ویژه دارند اما این باعث نمی شود که هیئت های حسینی از این امور مهم غافل بمانند 🔴 نکند ما هیئتیان اعم از متصدی ، منبری ، مداح و مستمع جزء گروهی باشیم که پیامبر رحمت( صلی الله علیه و آله و سلم) در روز جزا از ما شکوه و شکایت کند که اینان در هیئت خود قرآن محور نبودند. « وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا »۳۰/فرقان ..... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/heyat-az-negah-quran3 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ خطرِ انتقال فکریِ موعودگرایی به موهوم گرایی!! 🎙 استاد هادی سروش 🔴 در زمینه “تربیت کادر نیرومند و محل حکومت جهانی” ما هیچ گزاره عقلی و یا دینی نداریم . محل حکومت جهانی در روایتی [اگر صحت سند ان را بپذیریم] کوفه ذکر شده ، و در مورد “تربیت کادر نیرومند” همان یک روایت ضعیف را هم نداریم! 🔴 مسئله مهدویت طبق روایات متعدد از “اسرار الهیه” است و از جوانب آن بی اطلاع هستیم و فقط موظف به “حفظ دینداری” در دوران پر غم غیبت هستیم ، والسلام! 🔴 در زمان “دولت معجزه هزاره سوم!” که باب توهمات و موهومات در زمینه حضرت بقیهالله (عج) رواج پیدا کرد ؛ آیت الله آقای سیستانی -در دیدار با مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی- در این موضوع ، اعلام هشدار جدی نمودند! چرا که روشن است اظهار نظرهای شخصی و بدون مستند به دلیل عقلی و شرعی باعثِ انتقال فکریِ جامعه دینی از موعود گرایی به موهوم گرایی میشود 🔴 بر اساس آموزه های اجتهادی فقه و فقاهت ؛ وقتی در موضوع مهمی ، نه مستند روایی داریم و نه اعتبار عُقلایی ، آن نظریه چیزی بیش از تَوهُم و خرافه نخواهد بود 🔴 هرازگاهی در زمینه “مهدویت” سخنی در رسانه ها پخش میشود که نتیجه ای جزء تضعیف باورهای دینی را بدنبال ندارد! .... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/mood-geraii-be-mohom-geraii 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ مفهوم شناسی و موارد جواز لعن 🎙 آیت‌الله سید محمدعلی ایازی 🔴 اندیشه ما- اخیرا در فضای مجازی کلیپ سخنرانی یکی از اساتید مشهور فلسفه که از اعضای مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و هیات امنای موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) هستند منتشر شده است؛ در آن کلیپ به تکفیر برخی از اندیشمندان تأثیر گذار جامعه و لعن برخی از متفکران و قرآن پژوهان معاصر که حدود چهار دهه با حکم امام و رهبری مسئولیت اقامه نماز جمعه تهران را بر عهده داشته است و همچنین لعن برخی از شخصیت های که دارایی وجه ملی و بین‌المللی هستند پرداخته است. 🔺 سایت اندیشه‌ما، به منظور بررسی مفهوم و مصادیق جواز لعن و لعن افراد ظاهر الصلاح که بر اساس دیدگاه فقهی مشهور فقهای امامیه محکوم به عدالت هستند؛ گفت و گویی اختصاصی را با آیت الله سید محمد‌علی ایازی از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و قرآن پژوهان معاصر انجام داده است که در اسلایدهای بالا مشاهده می‌کنید ..... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/mafhom-shenasi-laen 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ فلسفه جنگ و صلح و مسئولیت سیاستگذار بر اساس فقه و حقوق ایران 🎙 آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد 🔴 اتخاذ تصمیمات ‌ راجع به جنگ و صلح باید با توجه به عواقب و پیآمدهای مسئولیت آور آن انجام شود و به گونه ای باشد که حداکثر حمایت و محافظت از جان و اموال و آسایش و اقتصاد آحاد ملت را تضمین کند 🔴 مسئولیت نهاد رهبری و سایر سیاستگذاران و تصمیم گیران در ارتباط با جنگ و صلح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از ظرافتها و دقتهای بی نظیر برخوردار است و بدون توجه به عواقب و پیامدهای آن و مسئولیت‌های برآمده از آن انجام نمی‌شود و مقام معظم رهبری( حفظه الله) در طول این سالها با تکیه بر چنین منابعی، کشور را از فرو رفتن در باتلاقهای جنگی نگه داشته‌اند 🔴 قابل پذیرش نیست که صدا و سیما و برخی تریبون‌داران به صورت بی‌محابا بر حل مساله از طریق اقدامات نظامی و جنگ‌سالارانه تأکید و زمینه مداخله در اختیارات انحصاری نهاد رهبری را فراهم کنند 🔴 این اقدام ها و اظهار ات از آن نظر که زمینه تشویش افکار عمومی و تلاطم در شاخص‌های اقتصادی، بورس و بازار را فراهم کنند، یقیناً موجب ضمان مرتکبین نیز خواهد بود 🔴 به صورت کلی، در فقه اسلامی تاکید بر « مهام ثلاث» (حفظ جان +حفظ مال+ حفظ آبرو) بسیار مورد توجه بوده و منشأ احکام فقهی فراوان است تا جایی که از نظر بسیاری از فقهای اسلامی، اهمیت محافظت از مهام ثلاث(جان و مال و آبرو) به منزله مقاصد اصلی شریعت شمرده شده است. به اعتقاد این گروه از فقها حتی فلسفه وجودی شریعت نیز برای حفظ و حمایت از مهام ثلاث دانسته شده است 🔴 آنچه در منابع اسلامی در رابطه با فلسفه جنگ و صلح آمده و آنچه در رابطه با مسئولیت نهاد سیاستگذار و تصمیم گیر در حفاظت از جان و مال آحاد جامعه آمده است، از نظر قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز باید رعایت شود؛ بنابراین، نهاد تصمیم گیر و سیاستگذار در انجام وظیفه خود مقید به ضوابط مشخص شده در منابع اسلامی است .... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/falsafe-jang-solh 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ فلسفه زیارت اربعین چیست؟ 📚 معرفی کتاب عنوان: «جامعه شناسی پدیده اربعین» 📝 مولف: حجت الاسلام والمسلمین شمس الله مریجی 🏢 مرکز انتشار:مؤسسه بوستان کتاب 🖇 ساختار اثر: 🔴 این اثر در سه بخش تألیف شده است؛ بخش اول با عنوان «زیارت اربعین بخش شناختی فرهنگ شیعه» جامعه و فرهنگ، زیارت اربعین عنصر شناختی فرهنگ و پیاده‌روی اربعین؛ هنجاری اجتماعی را مورد بررسی قرار داده است. 🔴 نویسنده در بخش دوم با عنوان «کارکردهای اجتماعی و تمدنی اربعین» ارائه سبک زندگی جدید، ایجاد همبستگی اجتماعی و قدرت نرم کارکرد پنهان اربعین را بیان کرده و چالش تمدنی غرب با وجه قدسی اربعین، الگوی مبارزه و مقاومت، تربیت انسان تمدن ساز و زیارت اربعین و انتظار فرج را به رشته تحریر درآورده است. 🔴 «آسیب‌های اجتماعی زیارت جمعی اربعین» عنوان سومین و آخرین بخش از کتاب حاضر است که در آن سطحی نگری و نبود نگرش عمیق و شناختی درباره اربعین، تفرقه و شکاف فکری و فرهنگی و عدم استمرار یافته‌های زیارت اربعین مورد تأکید قرار گرفته است. 🔻 ‌مصادیق سبک زندگی اربعینی 🔴 پدیده عظیم اربعین حسینی با توجه به رهاوردهایی که دارد، می‌تواند زمینه مناسبی باشد برای تحقق وعده خداوند و ائمه معصوم (ع)، یعنی ظهور حجت الله الاعظم و برپایی حکومت واحد جهانی. با عنایت به این واقعیت که امام عصر (عج) در حکومت الهی خود سبک زندگی جدیدی ارائه خواهند نمود، چون شرکت کنندگان در پدیده نورانی اربعین، سبک زندگی جدیدی با محوریت امام حسین (ع) را تجربه کرده اند و لذت آن را چشیده اند، بیش از دیگران مشتاق زیست در پرتو نسخه‌ای خواهند بود که توسط امام زمان (عج) در جامعه مهدوی، برای اعضای آن جامعه ترسیم می‌کنند؛ صد البته تشنگان حقیقت و مشتاقان حیات طیبه نیز با دیدن و شنیدن نسخه واقعی، از خداوند متعال طلب تعجیل در فرج می‌کنند و ان‌شاءلله آن وعده محقق خواهد شد. البته سخن در اینجا بیان این مهم نیست، بلکه تلاش بر این است که به برکت وجود مبارک چهارده معصوم (ع)، چهارده مصداق از مصادیق و جلوه‌های سبک زندگی اربعینی را مرکز توجه قرار دهیم. گفتنی است که نگارنده در قامت محقق اجتماعی بنابر مشاهدات خود در آن سفر نورانی، بنا دارد به چهارده مورد از آن اشاره کند، وگرنه مصادیق بیشتری قابل احساس خواهد بود. 🔴 مصادیق مذکور عبارتند از: قدرشناسی از ولی نعمت، احیای ارزش شهادت، ایثار و از خود گذشتگی، تکریم و نیکی کردن، عفاف و حیا، حسن معاشرت، قناعت و اندک خواهی، محبت متقابل صالحان، تواضع و افتادگی، حفظ حرمت هم‌نوعان، مساوات و یاری رسانی، میهمان‌نوازی، تقویت معنویت، و هدفمندی در زندگی ..... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/falsafe-ziyarat-arbaiin 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ تبلیغ و ترویج مکتب های انحرافی و فرهنگ های فاسد و محرومیت نسل نو از دین عقلانی و اخلاقی و سازنده 🎙 آیت‌الله محمد عندلیب همدانی امام صادق ( علیه السلام) : «بَادِرُوا أَوْلَادَکُمْ بِالْحَدِیثِ‌ قَبْلَ أَنْ یَسْبِقَکُمْ إِلَیْهِمُ الْمُرْجِئَهُ» کافی ج ۶ /ص ۴۷ 🔴 با نگاهی گذرا به قرآن کریم از جمله آیات مربوط به حضرت ابراهیم و جناب لقمان می توان به اهمیت توجه قرآن به تربیت اخلاقی و دینی نسل های آینده پی برد. 🔴 دشمنان اخلاق و ادب انسانی و بدخواهان آئین آسمانی همواره در پی به انحراف کشاندن نوجوانان و جوانان بوده و هستند ، تبلیغ و ترویج مکتب های انحرافی و فرهنگ های فاسد و خرافی برای این است که نسل نو از دین عقلانی و اخلاقی و سازنده بی بهره باشند 🔴 بر دانشمندان دینی و بر هیئتیان آگاه است که اساس برنامه های خود را بر تعلیم و تبیین صحیح مبانی قرآنی و روایی برای نوجوانان و جوانان قرار دهند و علاوه بر پاسخ به پرسش ها و شبهه ها ، به صورت عالمانه راه های نفوذ بیگانگان را ببندند 🔴 در طول عمر تبلیغی خود هیئت هایی را دیده ام که ادارهٔ جلسه توسط جوانان ولی با مشورت و بهره برداری از تجربیات پیشکسوتان صورت می گیرد و این امر می تواند در همهٔ هیئت های ما اجرا شود 🔴 وقتی خطیبی به جای بکار گیری تمام توان خود برای ارائهٔ خطابه ای بر پایهٔ برداشت صحیح از قرآن کریم و بر اساس تبیین درستی از روایات معتبره ، به لفاظی و خواب و خیال و خرافه و افسانه و کذب روی آورد؛ وقتی مداحی بدون اطلاعات دینی و بدون دیدن استاد لایق ، محور محافل مذهبی قرار گرفت و شروع به خزعبلات و دروغ و بافندگی کرد ، دیگر نباید انتظار داشت که جوانان تحصیل کردهٔ ما رغبتی به حضور در مجالس دینی از خود نشان دهند. در چنین حالتی اگر مشاهده کردیم دشمنان قرآن و عترت با نقشه های شیطانی خود این سرمایه های عظیم را جلب می کنند ، باید فقط خود را سرزنش کنیم و از ادامهٔ این مسیر غلط بپرهیزیم ..... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/tabligh-va-tarvij-maktab 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
📚 معرفی کتاب عنوان: پیاده روی اربعین تأملات جامعه شناختی 🔸 به کوشش: محسن حسام مظاهری 📝 نویسنده: محمدرضا فخر روحانی 🔴 کتاب «پیاده‌روی اربعین؛ تأملات جامعه‌شناختی» مجموعه مقالات از نویسندگان مختلف است که به کوشش محسن حسام مظاهری گردآوری شده است و محمدرضا فخر روحانی در مطلب زیر این کتاب را به‌طورمختصر معرفی کرده است: زیارت کردن نوعی از تجربه دینی است که تقریباً در همه ادیان، خواه الهی و خواه ساختگی وجود دارد. از این رو، اهداف زیارت و هدفی که زائر به دنبال آن است در تبیین کارکردها و تأثیرات این عمل و تجربه دینی (زیارت) هم متنوع و هم متکثر است. از آن جا که در مذهب شیعه زیارت اربعین تنها برای حضرت امام حسین برپا می شود این مراسم در گذر تاریخ از ویژگی هویت سازی و هویت بخشی برای شیعه برخوردار بوده است. جدا از تأکیدات فراوانی که درباره استحباب قریب به وجوب برای زیارت حضرت امام حسین در برخی از روایات شیعه وجود دارد زیارت اربعین وجوه دیگری هم دارد که از آن جمله آداب روز اربعین است. 🔴 اجرای هر عمل دینی معمولاً با یک سری مناسک و شعائر همراه است. اگر این عمل دینی از دایره وجوب شرعی بیرون بوده و مستحب تلقی شود، از آزادی عمل بیشتری برای اجرا کنندگان آن برخوردار بوده و به دلیل سهولت در اجرا از اقبال همگانی بیش تری برخوردار میگردد. به جز حج تمتع که با شرایط خاصی برای افراد مستطیع واجب تلقی می شود، سایر زیارات مستحب بوده و تقریباً در هر زمانی امکان پذیر هستند. از سوی دیگر، انجام ندادن یک عمل مستحب، مانند زیارت، توبیخ، مجازات و کفاره ندارد. 🔴 هر چقدر مناسک اولیه واجب و تابع مقررات و آدابی خاص و غالباً غیر منعطف هستند، مناسک ثانویه و مستحب از آزادی عمل بیشتری برای اجراکنندگان برخوردار هستند. شاید از این رو است که اقبال مردمی برای انجام دادن مناسک ثانویه و مستحب بیش تر است. البته خود این مناسک ثانویه و مستحب هم دارای اعمال و اذکاری هستند که در درون خود میتوانند به صورت لازم الاجرا و یا اختیاری طبقه بندی شوند. اطعام کردن زائران و یا برپا کردن مجالس و موکب ها از جمله جنبه های اختیاری و نمادین مراسم حسینی است که مراسم اربعین هم یکی از آن ها است. 🔴 عنوان و موضوع اصلی کتاب مورد بررسی به جنبه هایی از پیاده روی در مراسم اربعین مربوط می شود و از این رو از این حسن برخوردار است که کشکولی آشفته و در هم و برهم نیست. کشکول وار بودن و غیر متخصصانه بودن برخی از کتابهای دینی آفتی است که در اغلب کتاب های دینی دیده میشود و محققان جدی جنبه های علمی یک پدیده دینی را از دایره مخاطبان و مشتریان حرفه ای کتاب خارج می سازد. این کتاب به بررسی اجتماعی پدیده ای می پردازد که در تاریخ شعائر حسینی از سنخ پدیده های متأخر است. 🔴 هر چند پیاده به سفر زیارتی حرم مطهر حسینی با رفتن از فضیلت بالایی برخوردار است، اما سنت پیاده روی دسته جمعی ظاهراً از زمان شیخ مرتضی انصاری و میرزا حسین نوری طبرسی که از علمای برجسته ایرانی در حوزه علمیه نجف اشرف بودند. باب شد. شاید بتوان گفت که پیاده روی اربعین بیش تر و در اصل ابتکار علما و مراجع بزرگ تقلید ایرانی الاصل مقیم نجف بوده است و بعدها به دلیل موقعیت جغرافیایی دو شهر زیارتی نجف و کربلا به عنوان سنتی عراقی و نه ضرورتاً عربی در مقابل غیر عربی با (ایرانی) شناخته شده است. بعدها این پیاده روی در ابعادی کوچک تر به عاشورا هم تسری داده شده است.کتاب مورد بحث این پدیده و یافته های مربوط به آن را از چشم اندازی جامعه شناسانه و در هفت فصل بررسی می کند .... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/piyadehravi-arbaiin-2 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ عشق خالص به امام حسین(ع) است که همه را به وحدت می‌رساند 🎙 آیت‌الله احمد مبلغی 🔴 اربعین مدرسه‌ای است که از آن نسل‌هایی بیرون می‌آیند تا بیاموزند چگونه مفاهیم اخلاقی خود را شکل دهند و براساس آن‌ها پایه‌های جامعه خود را بر بنیاد عزت و عظمت بنا کنند 🔴 این اربعین چراغ راهنمایی است که به ما نشان می‌دهد چگونه با شرافت و عزت زندگی کنیم و چگونه با افتخار و سربلندی راه خود را ادامه دهیم و چگونه یاور ستم دیدگان باشیم 🔴در اربعین، عشق فضا را پر می‌کند. مرزها محو می‌شوند و تفاوت‌های اجتماعی، نژادی به سرابی بی‌اثر تبدیل می‌شوند. زائران از هر سوی جهان در این مسیر پیش می‌روند، گویی که رودخانه‌ای از امید هستند که به سوی کربلا، مقصد دل‌ها، با وحدت و همدلی بی‌نظیری پیش می‌روند. گویی نخی از نور دل‌هایشان را به هم پیوند داده است 🔴اربعین مشعلی است برای رهروان حق و دعوتی است خالصانه به رهایی از سستی و رکود و حرکت به سوی تحول و ارتقا؛ دوری از انزوا و جمود، و پرهیز از گمراهی و از دست دادن هویت 🔴اربعین به عنوان یک فریاد بلند در برابر ظلم و ستم جلوه می‌کند؛ فریادی که از اعماق دل‌ها برمی‌خیزد و اعلام می‌کند پایبندی به حق و اصرار بر مقاومت در برابر هرگونه انحراف از انسانیت و اخلاق و دین. این یک تابلو است که ارزش‌های والای انسانی را به تصویر می‌کشد و رنگ‌های آن فداکاری، استقامت و آزادی است تا نام حسین(ع) در هر زمان و مکانی به عنوان چراغی برای عموم انسان‌ها و قطب‌نمایی برای مظلومان باقی بماند .... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/eshgh-khales-be-emam-hoseine 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ مطالعات اربعین؛ ضرورت‌ها و عرصه‌ها 🎙 علی راد 🔴 اربعین جزء مهم حماسه حسینی و مکمل آرمان و ارزشهای این مکتب است از این رو نباید اربعین را گسسته و بریده از قیام عاشوراء و عاشورا را نباید بریده از بعثت نبوی،‌ غدیر و قرآن تفسیر نمود 🔴 اربعین فقط بازگشت و مرور ساده و تاریخی یک عدد نیست، بلکه فراخوانی است بر بازخوانی حماسه عاشوراء و زنده نگه داشتن پیام آن در امتداد تاریخ، تا خفتگان در خوابِ غفلت و جهالت مقدس را از غلتیدن در آغوش جُور و طاغوت و فرو رفتن در حیرت و سرگردانی بیدار سازد 🔴 در رویکرد برون دینی اربعین به مثابه یک جریان و اجتماع انسانی – معنوی تعریف می‌شود که سالیانه یکبار در زمان و مکانی مشخص برای ابراز احساسات و عواطف مذهبی از سوی شیعیان نسبت به امام حسین (ع) برگزار می‌شود 🔴 ظاهر گرایی در مطالعه اربعین و اکتفا به ظهورات و نمادها، عدم الزام مرجعیت قرآن و سنّت در تبیین و تحلیل اربعین در رویکرد برون دینی، تفسیر آزاد از ماهیت و ابعاد اربعین و غفلت از ارتباط و انسجام آن با آموزه‌های اسلامی از جمله شاخص‌های این رویکرد در مطالعه و تفسیر اربعین حسینی است 🔴 مرجعیت قرآن و سنّت در تبیین عمیق و روشمند اربعین بر پایه مبانی و اصول دانش‌های دینی، ارزیابی اربعین با آموزه‌های اسلامی و ارائه تفسیری منسجم از آن با دیگر مناسک شیعی از جمله اصول و رویکردهای رویکرد درون دینی در مطالعه اربعین حسینی است ..... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/zarorat-ha-va-arseha 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ نگاه صرف مناسکی؛ مانع از گسترش کارکردهای اجتماعی اربعین 🎙 حجت‌الاسلام شمس‌الله مریجی 🔴 مناسک و آداب و رسومی که ریشه در واقعیت‌های دینی و ارزشی دارند طبعاً انسجام اجتماعی ایجاد می‌کنند که تداوم بیشتری دارد و یکی از عوامل انسجام‌زا بحث اربعین است. البته انسجام اجتماعی که اربعین ایجاد می‌کند نه تنها جنبه ملی بلکه جنبه بین‌المللی دارد و امت اسلامی انسجام پیدا می‌کند و این برکت به تک تک جوامع گسترش پیدا می‌کند 🔴 پیاده‌روی اربعین کارکرد اجتماعی گسترده و وسیعی دارد؛ کارکردهایی که مصادیق آن متعدد بوده و به حدی مهم است که از منظر تداوم این کارکردها در زندگی روزمره نیز باید به آنها توجه کرد 🔴 باید آنچه در اربعین تجربه و کسب می‌شود، درونی شده و بروز بیرونی در زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها در طول سال داشته باشد 🔴 این احساس آرامش و امنیت در زندگی چند روزه اربعین ما را ترغیب می‌کند که انتظار حکومت مهدوی را داشته باشیم، احساس و لمس کنیم که حکومت مهدوی چه قدر مطلوب خواهد بود پس باید منتظر باشیم 🔴 اگر پیاده‌روی اربعین سطحی شود و مردم فکر کنند به همین اندازه که در مراسم پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند کافی است و یا حتی بدتر از این، مردم فکر کنند می‌توانند باقی روزهای سال هر طور که دوست دارند زندگی کنند و فقط چند روز اربعین به زیارت بروند، دیگر شاهد نتایج مطلوب و کارکرد اجتماعی اربعین در جوامع نخواهیم بود 🔴 تعامل و گفت‌وگو‌های بین افراد با محور اربعین می‌‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. زائران باید در اربعین خود را در موج اربعین قرار دهند و اینکه افراد به صورت مستقل یا با گروه خاص بروند و برگردند خوب نیست و تعامل را کمتر می‌کند در حالی که تعامل بیشتر به خود و دیگران در درک عمیق و هدف اربعین کمک بیشتری می‌کند ..... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/negah-serf-manaseki 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ اربعین، مهمانی خدا و رستاخیز انسانیت 🎙 دکتر ابوالفضل فاتح 🔴 اگر کسانی این نگاه فرابشری را قبول ندارند، لابد می پذیرند که «اربعین» نماد همزیستی انسان ها و فرهنگ ها و تجلی انسانیت در اعلی درجه است. در جهانی، که مکاتب مختلف می کوشند، تا شاید جلوه هایی از سخاوت و انسانیت را در نزد پیروان خود، نهادینه سازند، به ناگهان میلیونها انسان از پیر و جوان و کودک در تقدیس یک ایستادگی و فداکاری شکوهمند، گرد هم می آیند و برای چند روز متمادی در گرما و سرما، سخاوتی اسطوره ای و ملکوتی از خود بروز می دهند 🔴 عقلانیت شیعی و بیداری شبکه ای شیعیان، عطش صدها سال تنگنا و محرومیت از زیارت حسین ابن علی (ع)، سنت ها و هویت جویی های شیعی و ملی عراق امروز، تعلقات هویتی و مذهبی ایرانیان و دیگر شیعیان جهان، نقش رسانه ها و همچنین تریبون های جامعه ی شیعی تا حدی وسعت کمّی اربعین را توضیح می دهد، اما این باور در نزد بسیاری از زائران اربعین جدی است که آنچه «اربعین» را «اربعین» ساخته و چنین بر عرش عزت نشانده، ریشه در معنویت و نهضت فراتاریخی حسین (ع) دارد 🔴 در این حال، اربعین محکی برای ارزیابی صداقت دولت ها و احزاب و تریبون ها و قلم ها نیز هست. حساب مردم که برای تعظیم شعائر و تطهیر درون و اعلای کلمه حق در این گردهمایی عظیم مشارکت دارند، معلوم است. اما آیا سیاستمدارانی که خود را حامی اربعین می دانند، در پیاده کردن مشی و مرام اخلاقی و انسانی حسین (ع) در همه عرصه ها نیز جدیت داشته و یا نسبت به حقوق قانونی و انسانی سایر اقشار مردم و آنان که اربعینی نیستند اما از همین ملت ها هستند، نیز تعهد نشان خواهند داد؟ 🔴 برخی به اشتباه این مراسم را مراسمی حکومتی معرفی می کنند. من حکومتی را نمی شناسم که قادر باشد هر ساله میلیون ها انسان را وادار کند تا کیلومترها راه را با پای پیاده و تاول زده و در گرمای ۵۰ درجه بپیمایند. ضمن آن که کم نیستند آنان که راهی این مسیر دشوار می شوند و به شواهد فراوان، منتقد وضع دولت هایشان هستند و اگر هم نباشند به آسانی نمی توان کنشگری آنها را به امری دولتی تقلیل داد ..... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/arbaiin-va-rstakhiz-ensan 🌐 اندیشه ما https://eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ امکان جدایی اخلاق از سیاست وجود ندارد 🎙 دکتر سیدحسن اسلامی اردکانی 🔴 می‌گویند سیاست با واقعیت سر و کار دارد و اخلاق با آرمان‌ها و به همین دلیل مدعی هستند که اخلاق را باید از سیاست جدا کنیم. در این قضیه به نظر بنده غلو شده است زیرا نه همه سیاست با واقعیت سر و کار دارد و نه همه اخلاق با آرمان‌ها و ارزش‌ها و ما هم در سیاست با آرمان سر و کار داریم و هم در اخلاق با واقعیات 🔴 هر چه ما بگوییم سیاست و اخلاق با هم نسبت دارند ممکن است برخی بگویند تجربه نشان داده است که غالبا سیاستمداران غیراخلاقی رفتار کرده‌اند که باز جواب ما این است که مگر هزار و چهارصد سال نیست که قرآن فرموده است که غیبت نکنید و به تمسخر دیگران نپردازید ولی آیا همه رعایت می‌کنند؟ بنابراین اینکه برخی سیاستمداران غیراخلاقی رفتار کرده‌اند دلیلی بر آن نیست که بگوییم اخلاق و سیاست از یکدیگر جدا هستند. ما افراد متعددی داشته‌ایم که اخلاق را وارد سیاست کردند 🔴 چند نظریه در این رابطه وجود دارد؛ یکی اینکه اخلاق و سیاست کاملا از هم جدا هستند؛ دوم اینکه اخلاق تابع سیاست است؛ سوم نظریه دو سطحی اخلاق فردی و اجتماعی و چهارم، نظریه وحدت اخلاق و سیاست که بنده به آن قائل هستم 🔴 اگر ما به شهروندان بیاموزیم که اخلاق از سیاست جداست در این صورت وقتی از ما بخواهند که اظهارنامه مالیاتی پر کنیم از زیر آن فرار خواهیم کرد و توجیه می‌کنیم ولی اگر اخلاق و سیاست یکی باشند در این صورت راهی جز تن دادن به آن نیست وگرنه فرد گرفتار عذاب وجدان خواهد شد 🔴 هیچ ساحتی از انسان نیست که از اخلاق تهی باشد، هر رفتار اختیاری ما تابع اخلاق است و هر چیزی اختیاری باشد مشمول داوری اخلاقی ماست و سیاست هم امری اختیاری است ..... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/emkan-jodaii-akhlagh-az-siyasat 🌐 اندیشه ما https://eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ زبان زیارت 📝 دکتر احمد مسجد جامعی 🔴 زیارت‌نامه، همچون دعا یک رسانۀ شیعی است و این رسانه تا دوردست‌ترین مناطق و بیرون و اندرون خانه‌ها، ساری و جاری بوده است 🔴 ادبیات زیارت از روز عاشورا آغاز شد و ادامه یافت در واقع، نه فقط خود زیارت بلکه زبان زیارت‌نامه‌ها در بیان باورهای شیعی در بین مردم تأثیری شگفت‌انگیز داشت؛ به‌ویژه که لزومی نداشت زیارت‌نامه بر سر مزار ائمه قرائت شود و می‌شد آن را مانند زیارت عاشورا روی بلندی و زیر آسمان خواند 🔴 در قدیم‌ترین زیارتنامه‌ها، این پیوستگی باورها آمده است؛ به‌ویژه دربارۀ حسین سیدالشهدا که نورانیت ایشان چراغ هدایت و کشتی نجات است 🔴 زیارت نامه‌ها عقاید و احوال و آداب شیعی را از عرصۀ اجتماع تا پستوها و زیرزمین‌های خانه‌ها وسعت بخشیدند. توجه به ویژگی‌های زبانی زیارت‌نامه‌ها بسیار راهگشاست 🔴 نقش زیارتنامه‌ها در نگاهداشت باورهای خوانندگان در طول تاریخ موضوعی قابل بررسی است. در برخی از زیارتنامه‌ها، حسین سیدالشهدا شخصیتی از آنِ همۀ بشریت و فراتر از هر رنگ و نژاد و دین و آیین و تماماً انسانی معرفی می‌شود 🔴 در زیارت عاشورا تأکید بر این است که مصیبت شهادت حسین سیدالشهدا بر «اهل اسلام» گران آمده است. در اینجا، گویی این کلام فراتر از دین اسلام به معنای مرسوم آن است؛ بلکه به معنای هر موحدی است که در برابر امر الهی تسلیم است؛ درواقع، قاتلان حسین سیدالشهدا کسانی‌اند که در برابر همۀ انبیا و اولیا در طول تاریخ ایستادند و طبعاً خونخواه او همۀ طوایف اهل ایمان‌اند. خود این عبارات بیانگر معنی دیگری از مناسبات اعتقادی است ..... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/zaban-ziyarat 🌐 اندیشه ما https://eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ بحث انتخاب و رای مردم در مشروعیت ولایت فقیه 🎙 استاد هادی غلامی 🔴 بحث انتخاب و رای مردم در مشروعیت ولایت فقیه جایگاه مردم در انتصاب و مشروعیت ولایت فقیه را می‌توان درچهار قول بیان کرد 1️⃣ نظریه انتصاب قائلین به این نظریه معتقدند رای مردم جایگاه در مشروعیت ولایت فقیه ندارد 2️⃣ نظریه دوم،نظریه ی است که برخی به امام خمینی نسبت داده اند؛که ایشان در مرحله ثبوت، قائل به ولایت فقیه است ولیکن در مرحله إعمال و فعلیت رای مردم را دخیل می‌داند 3️⃣ نظریه سوم ، نظریه انتخاب ولی فقیه است قائل این نظریه هم چون ولایت را منحصر در ولی فقیه می‌دانند پس انتخاب فقیه از ناحیه آن‌ها،نه به معنای عدم مشروعیت ولایت فقیه در صورت عدم انتخاب است. بلکه می‌خواهند؛ بگویند: «انتخاب مردم معین فقیه حاکم است» 4️⃣ نظریه چهارم، نظریه وکالت است؛یعنی ولی فقیه، وکیل مردم هستند و مردم حقشان را به فقیه واگذار کرده‌اند به عبارت دیگر «فقیه وکیل ایشان است» 🔴 بر اساس نظر مشهور چه در ابتدای امر و چه در ادامه تشکیل حکومت در مقام فعلیت و اعمال قدرت ،مشروط به خواست مردم است و اگر مردم نخواستند و یا منصرف شدند قدرت بر اعمال ولایت و اجرای احکام اسلام در جامعه امکان ندارد و وقتی امکان اجرای احکام الهی نبود تکلیف از فقیه برای تشکیل حکومت ساقط خواهد ..... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/bahs-entekhab-va-raie-mardom 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ شعارهای اربعین باید در جهت خدمت به فرهنگ و عقلانیت جامعه باشد 🎙 استاد فاضل میبدی 🔴 هر نوع شعار مذهبی اربعین، دسته، کتل، هیئت و … باشد، اگر در جهت خدمت به انسان و فرهنگ و عقلانیت جامعه بود، این درست و خوب است و الا ارزشی ندارد 🔴 تعادل در جامعه، زمانی اتفاق می‌افتد که جان انسان دگرگون شود و اگر جان دگرگون شد، جهان هم دگرگون می‌شود. امروزی‌ها در زمینه توسعه بحثی دارند می‌گویند توسعه باید از درون انسان‌ها شروع شود و بیاید در جامعه آنجا درست شود. به تعبیر دیگر تغییرات روان‌شناسی بر تغییرات جامعه‌شناسی مقدم است. تا روان‌شناسی جامعه درست نباشد، جامعه‌شناسی جامعه هم درست نمی‌شود 🔴 اگر در جامعه‌ای آدم‌ها به نیازهای فطری‌اشان درست نمی‌رسند، یا اگر نیاز پسر و دختر جوان به شغل و مسکن و آزادی‌های مدنی و تحصیل رایگان و بهداشت پاسخ داده نشود، معلوم می‌شود این جامعه جامعه‌ی باطل‌مدار است نه حق‌مدار 🔴 کسی که آن بالا نشست، چه خیانت کند، چه بلد نباشد کار کند، مانند هم است و نابلدی و خیانت در لسان امام صادق(ع) فرقی نمی‌کند و خروجی‌اش یکی می‌شود. یکی خوب است امانابلد است که خیانت می‌کند، یا افرادی که بلدهستند و در جهت رضایت نابلدان حرکت می‌کنند.ان‌شاءالله در دوران جدید که تجربه می‌کنیم هم فهم درست از قانون و هم اجرای درست داشته باشیم 🔴اگر حکمت و عقل و رشد عقلانیت جامعه بالا بیاید دیگر قانون کمتری لازم دارد، سرهنگ کمتری می‌خواهد .... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/shoar-arbaiin 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034