eitaa logo
اندیشه ما
669 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
182 ویدیو
18 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ جای خالی دیپلماسی دینی برای بهبود روابط خارجی 🎙 دکتر محمد مسجدجامعی 🔴 رابطه با مرکزیت کلیسای کاتولیک، که جمعیت بزرگی را در سطح جهان نمایندگی می‌کند، هم برای ما و هم برای آنها مهم است. این موضوع از دو منظر اهمیت دارد: 🔴 یکم. اهمیت رمزی و سمبلیک: این اهمیت برای افکار عمومی بین‌المللی است و اینکه طرفین با یکدیگر رابطه محترمانه‌ای دارند؛ خصوصاً در آنجا که این روابط با کشور حساسی همچون ایران است. در شرائط کنونی حسّاسیت‌ها نسبت به ایران فراوان است و گفتگوی با این کشور حداقل برای ناظرانی که همه مسائل و تحولات ایران را رصد می‌کنند، معنی‌دار است. 🔴 دوم. اهمیت متقابل: برای واتیکان مهم است که با ایران به عنوان یک کشور تأثیرگذار در منطقه و در جوامع شیعی رابطه خوبی داشته باشد، و برای ما نیز ارتباط با این مرکز که موقعیت جهانی شناخته شده‌ای دارد، می‌تواند در عرصه‌های مختلف مفید باشد. 🔴 دیپلماسی دینی به این معنا است که از ارتباطات دینی جهت تسهیل ارتباط‌ها و تقویت اعتماد چه برای طرفین و چه برای طرف‌های دیگری که ناظر هستند، بهره گرفته شود، برای ارتقای روابط، ایجاد ثبات، تقویت همکاری‌های متقابل، و اطمینان‌بخشی به کسانی که به این روابط و یا به طرفی که گفتگو می‌کند، حساس هستند. 🔴 واتیکان سیاست مستقلی دارد و نمی‌خواهد به‌عنوان شریک یا واسطه در مسائل حضور داشته باشد. اما رابطه خوب ایران و واتیکان می‌تواند در تلطیف فضای بین‌المللی و تغییر دیدگاه‌ها نسبت به ایران مؤثر باشد. برای کشورهای غربی و حتی کشورهای امریکای لاتین و حتی افریقایی و آسیایی، رابطه نزدیک ایران و واتیکان مهم است و تصویر بهتری از ایران در ذهن آن‌ها ایجاد می‌کند. 🔴 واتیکان برای گفتگو نمی‌تواند به دنبال دانشگاه عبدالعزیز مکه یا جامعه اسلامی مدینه برود. تلقی خشک دینی آنها مانع از هر گفتگویی است. مضافاً که آنان در مجموع نفوذ و مقبولیت ازهر را ندارند. بهترین گزینه برای گفت‌وگو با واتیکان، الازهر است، زیرا از نظر مسلمان‌ها و نیز واتیکانی‌ها، الازهر مجموعه‌ای محترم و متعادل است. موسسات دینی عربستان سعودی و سازمان دیانت ترکیه نمی‌توانند هم‌عرض او باشند. 🔴 واتیکان به این نتیجه رسید که بهتر است با شیعیان به عنوان یک مجموعه بزرگ نیز ارتباط داشته باشند. ارتباطشان با ایران به دلیل اینکه مرکز ثقل تشیع است، به معنی ارتباط با مجموع شیعیان است. شیعیانی که در لبنان و خاورمیانه هستند، برای آنها اهمیت ویژه‌ای دارند .... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/diplomasi-ravabet-kharji 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
♦️نگاهی گذرا به برخی دیدگاه های اقتصادی آیه الله منتظری ✍🏻دکترمحمدرضا یوسفی 🔹 29 آذر امسال، پانزدهمین سال درگذشت فقیه آزاده، آیه الله منتظری است. به این بهانه و به احترام این مرد بزرگ، نگاهی گذرا به برخی از مهمترین دیدگاه ها و مواضع اقتصادی ایشان خواهیم داشت. 🔹 ورود به دیدگاه های اقتصادی آیه الله منتظری حداقل از دو زاویه ممکن است. اول؛ بررسی دیدگاه های ایشان در متون فقهی ایشان و دوم؛ بررسی دیدگاه های ایشان از زمان وقوع انقلاب تا پایان زندگی در مواجهه با پدیده های روزآمد زمان. 🔹 در محور نخست، ایشان به عنوان فقیهی برجسته در کتاب های فقهی خویش به طرح مباحثی مرتبط با اقتصاد پرداخته اند. کتاب های خمس، زکات، دراسات و تا اندازه ایی مکاسب محرمه مهمترین منبع جهت این دست از مطالعات بوده که ایشان با روش استدلالی به طرح مباحث پرداخته است. همچنین در رساله عملیه و استفتائات نیز متعرض مباحث بانکداری و برخی از مسائل جدید نیز شده اند. 🔹 یک ویژگی برجسته در این متون این است که ایشان با درکی از جهان نو به سراغ فهم روایات رفته اند و با التزام کامل به روش های مرسوم فقهی، استدلال هایی برای نگاه های جدید بیان می کردند. دو مورد را از باب مثال ذکر می کنم. 🔹 وی معتقد است که اصل وجوب زکات و مستحقین در قرآن آمده است اما در روایت نبوی است که زکات به چه چیزی تعلق می گیرد. وی با ذکر ادله قرآنی، عقلایی و روایی این احتمال را تقویت می کند که زکات یک مالیات حکومتی و در نتیجه، قابل تغییر در طول زمان است. گرچه ایشان چندین بار این نکته را مطرح می کند که نشان از تعلق خاطر وی به این نکته دارد اما در نهایت رعایت احتیاط را کرده و به این امر فتوا نمی دهند. نگارنده در مقاله « بررسی ادله مالیات عرفی بودن زکات » در مجله دین و دنیای معاصر شماره 17، 9 دلیل در تقویت این نظر بیان کرده و البته 5 چالش برای اظهار نظر نهایی برای آن ذکر کردم. 🔹 دومین مورد در خمس ارباح مکاسب، چالش تشریعی یا ولایی بودن خمس ارباح را ذکر می کند. ایشان شواهدی از جمله طرح خمس ارباح در زمان ائمه متاخر، تحلیل و ماهیت مالیات گونه را برای اثبات ولایی بودن خمس ارباح بیان می کند. هر چند به مانند بحث زکات در نهایت قول به تشریع را ترجیح می دهند. 🔹 موارد متعددی در مکتوبات فقهی ایشان می توان مثال زد که به مانند محقق اردبیلی، محقق سبزواری و فیض کاشانی که یکی با ذکر شواهدی احتمالی را طرح کرده، دومی آن را تقویت نموده و سومی به آن فتوا داده است، ایشان با نگاهی نو به مسائل فقهی به طرح احتمالاتی پرداخته و راه را برای محققان بعدی باز کرده است. 🔹 امروزه بیشتر به دیدگاه های حقوق بشری و تحولات نگاه سیاسی آیه الله منتظری به دلایلی توجه بیشتری می شود. اما نوع نگاه ایشان برای محققان در فقه الاقتصاد و فقه نظام بسیار مفید و راهگشاست که متاسفانه مغفول مانده است. از این رو بازخوانی مکتوبات فقهی ایشان در این حوزه فکری را به همه محققان و به ویژه به مخالفان سیاسی وی پیشنهاد می کنم. مزج سنت گرایی و نواندیشی، تلاش برای فهم دنیای جدید، دوری از فقه فردگرا و نگاه اجتماعی و سیاسی به مسائل فقهی، موجب طرح نکات ابداعی و دیدگاه های بدیعی از سوی این فقیه برجسته شده است. 🔹 دومین زاویه نگاه به دیدگاه های آیه الله منتظری، نظریاتی است که ایشان به فراخور مسائل پیش آمده بیان نموده اند. یکی از دلایل اهمیت دیدگاه های اقتصادی ایشان، موقعیت برجسته وی در پیش از انقلاب، دوران قائم مقامی و پس از آن به عنوان منتقد داخل نظام است. 🔹 در اینجا تنها به طرح مهمترین محورها بدون بررسی، تحلیل و قضاوت پرداخته می شود. در مجموع می توان موارد ورود ایشان را در چهار محور خلاصه نمود: * نقش آیه الله منتظری در تدوین فصول اقتصادی قانون اساسی؛ * نقش وی در مصوبه شهریور 1358 شورای انقلاب در مورد اصلاحات ارضی؛ * دیدگاه های وی در زمان جنگ، در مورد میزان دخالت دولت و اقتصاد بازار، قیمت گذاری و.. * اعتراض ایشان به استقراض خارجی در برنامه اول پس از انقلاب. بحث در مورد هر محور نیازمند تفصیل است که در این مختصر ممکن نیست. خداوند روح آن مرد آزاده و شارح نهج البلاغه را با صاحب آن محشور کند. 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
🔷 روح، جنسیت بردار نیست 🎙 حضرت آیت الله جوادی آملی 💠 دیگر حرف های زمخشری و امثال زمخشری که چرا (اناث) مقدّم بر (ذکور) شد با اینکه ذکور مقدّم است ...؛ این حرف ها، حرف های قرآنی نیست! فرمود: چه مذکر، چه مونث! اینچنین نیست که حالا اگر یک کسی مذکر شد، اشرف از مونث باشد؛ کارها تقسیم شده است. کمال مال جان انسان است، (نفخت فیه من روحی)* مال آن (یاء) است؛ آن (یاء) نه مذکر است نه مونث! وقتی انسان یک مقدار بالاتر آمد، از " تجرد نفس " سر در آورد، مگر موجود مجرد زن و مرد است!! این بدن است که یا اینچنین ساخته شده یا آنچنان ساخته شده، و گرنه روح نه مذکر است نه مونث. فرمود: ما این روح را که خلیفه اوست، (نفخت فیه من روحی)؛ هم درباره آدم (سلام الله علیه) هست، هم درباره حوا (سلام الله علیها)؛ اینطور نیست که حالا روح مذکر و مونث باشد! و قرآن هم آمده برای پرورش روح ما، تربیت روح ما، تکمیل روح ما؛ این روح نه مذکر است نه مونث؛ لذا فرمود: (من عمل صالحاً من ذکر او اُنثی و هو مومن)*، این کار را می کند، این کار را می کند، ... . ✅اگر به ها میدان بدهند، نه میدان به اینکه " کمال زن " این باشد که برود فلان جا بازی بکند، پا بلند بکند، جایزه بگیرد؛ این کمال زن نیست، این هنر زن نیست، این فضیلت زن نیست! فضیلت زن آن است که بتواند انسان کامل تربیت کند، بشود؛ به تعبیر امام (رضوان الله علیه) از دامن او افراد به معراج بروند*. تاثیر مهم مال مادر است و زن هست! او این سِمت را دارد که " مجرای فیض خالقیت " است. ✅حالا ما بیائیم بحث بکنیم مثل زمخشری که چرا اناث را بر ذکور مقدّم داشت، با اینکه حق بود ذکور بر اناث مقدّم باشد!! این همان دقت های اقیانوسی است، نه دقت های عرشی. --------------------------------------------- 📌 سوره حجر / آیه ۲۹ و سوره ص / آیه ۷۲ 📌 سوره نحل / آیه ۹۷ 📌 ر.ک صحیفه امام / جلد ۷ / صفحه ۳۴۱ 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۴/۰۸/۲۷ 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
⭕️ شیشه می در شب یلدا شکست 🎙دکترسيدحسن اسلامي اردكاني 🔷فارغ از ریشه و خاستگاه تاریخی شب یلدا، در این شب همه اعضای خانواده دور هم جمع می‌شویم، به بهانه این شب کمی انار می‌خوریم و بعد هم به دیوان حافظ تفألی می‌زنیم و غزلی را که می‌آید، به سود خودمان، شرح و تفسیر می‌کنیم و یکی دو ساعتی بگو بخند داریم. 🔷این سنت سال‌ها است که ادامه دارد. با این حال، سنت‌های ایرانی از جمله همین شب یلدا مخالفانی دارد و آن‌ها گاه استدلال‌هایی بر ضد این قبیل کارها می‌کنند. برای نمونه،‌ به خاستگاه و پیشینه تاریخی این سنت‌ها می‌پردازند و آن‌ها را از این منظر نقد می‌کنند. طبق این نگرش، برای مثال چهارشنبه سوری بد است چون که مثلاً ریشه در آتش‌پرستی دارد! عید نوروز بد است، زیرا یکی از سنن باستانی است، سیزده به در نادرست است، زیرا ریشه در سنت و فرهنگ اسلامی ندارد و... 🔷این منطق و شیوه نگرش به جای بررسی جایگاه فعلی یک سنت و کارکرد آن، منحصراً یا عمدتاً به خاستگاه تاریخی، جغرافیایی، اجتماعی یا روان‌شناختی آن توجه می‌کند و اگر این خاستگاه قابل دفاع نبود، فارغ از کارکرد فعلی آن، نادرستش قلمداد می‌کند. در اروپای قرن هیجدهم و نوزدهم، همین منطق و روش برای بررسی دین به کار می‌رفت و با توجه به خاستگاه تاریخی آن، جایگاه فعلی آن ارزیابی و نقادی می‌شد. برای مثال، مارکس، نیچه و فروید با همین سنجه و شیوه دین و اخلاق را بررسی و داوری می‌کردند. در نتیجه کافی بود مثلاً نشان بدهیم دین یا اخلاق برآمده از فعالیت یا وضعیت فلان طبقه یا حالت روانی است. همین کافی بود تا داوری قاطعی درباره آن مسأله داشته باشیم. 🔷امروزه منطق دانان این شیوه را نوعی مغالطه می‌دانند و آن را مغالطه خاستگاه یا مغالطه منشأ (Genetic fallacy) می‌نامند. کمی به اطراف خودمان توجه کنیم، متوجه کاربرد گسترده این شیوه می‌شویم. دوستمان لباسی به تن دارد که به تنش زار می‌زند و کلاً او را از ریخت انداخته است. می‌گوییم که این لباس به تو نمی‌آید! فورا پاسخ می‌دهد: «این تازه از پاریس آمده است!» دیگری می‌خواهد عرفان را نقد کند می‌گوید «از هند آمده است» و سومی می‌خواهد یک ایده را رد کند، قاطعانه می‌گوید: «این حرف غربی‌ها است». در واقع، از این منطق هم برای تأیید یک دیدگاه و هم برای نفی آن استفاده می‌شود. حال آنکه هر دو غلط است. هر مسأله یا پدیده‌ای را باید بر اساس وضع فعلی آن بررسی کرد. از این منظر، نه گذشته درخشان ایران، به داد وضع فعلی آن می‌رسد و نه گذشته نداشته مالزی به موفقیت کنونی آن آسیب می‌زند. 🔷از بحث کمی دور شدم. شب یلدا، چه بیانگر تولد حضرت مسیح باشد و چه سنتی مانوی، در میان خانواده های ایرانی کارکرد خوبی دارد و دست کم بهانه‌ای است تا اعضای خانواده‌ها، به جای چشم دوختن به تلویزیون یا سر فرو کردن در گوشیهای خود، دور هم جمع شوند؛ به طنز و طیبت یا حتی جدی فال حافظی بگیرند؛ درباره آینده و برنامه‌های خود گفتگو کنند و ساعتی خوش باشند. همین یک کارکرد کافی است تا این سنت نگهداشته شود. 🔷از این رو، تردید درباره آن و بی‌مهری به آن توجیهی ندارد. هرچند در سنت شعری ما شب یلدا چندان ستوده نشده است و حافظ بر تیرگی و درازای آن این گونه انگشت می‌گذارد: «صحبت حکام ظلمت شب یلدا است» و شیدا هم از ناکامی خویش این گونه سخن می‌راند:‌ «شیشه می در شب یلدا شکست». با این همه،‌ امید که به جای شیشه می، در شب یلدا «شیشه غم»تان بشکند. شب یلداتان در کنار اعضای خانواده و عزیزان دراز باد. روزنامه اعتماد، چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۷ 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
🔻 کاش فال حافظ شب یلدا همه این بشود: 🔸 "یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم مخور 🔸 کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور" 🔴 شب شیرین یلدایی تون به خیر و خوشی ….🌺🎉🎊 📌 شما عزیزان میتوانید جهت استفاده از موشن گرافی های زیر آن ها را دانلود و در شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید. https://andishehma.com/yalda-mobarak/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 آیدی اندیشه‌ما در شبکه‌های اجتماعی: @andishemaa
🌷 بمناسبت شب یلدا ✅️حافظ بزرگ یک عارف بزرگ و حافظ قرآن و مفسر قرآن بوده . 📌فرمایش شیخ عارف و استاد علامه حسن زاده آملی چنین است : "برخی از امور باید "باور" انسان باشد تا اثر داشته باشد . کاری را بی باوری و یا از روی امتحان انجام دادن،موثر نمی افتد." پس کسی که حافظ و تفأل به دیوان او را باور ندارد ، اگر هم تفأل بزند ، قطعا چیزی گیرش نخواهد آمد. 📌درباره تفال به دیوان حافظ استادعزیز آیت الله جوادی آملی مینویسند: "تفال به حافظ ، یک نوع سرگرمی است و اگر خاطری را مشوش نکند و برای پیشرفت و کمال وی مانعی ایجاد ننماید، اشکالی ندارد." 📌درسیره برخی علماء عارف چنین شنیده ایم؛ یکی از شاگردان علامه طباطبائی میگوید: "در خدمت علامه طباطبایی بودیم و از ایشان در مورد فال حافظ سوال شد، ایشان فرمودند: در مورد فال حافظ روایت و یا سند منقولی در دست نیست، ولی به تجربه ثابت شده است که جواب می دهد! من خودم زمانی درحوزه قم آمدم به این دلیل که درس فلسفه وجود نداشت ، آمدم تا علوم عقلی را ترویج دهم، وبه تدریس فلسفه مشغول شدم، پس از مدتی مشکلاتی پیش آمدکه چاره ای جز تعطیلی فلسفه نبود .. تا در فکر رفتم که چه کارکنم؟روزی در همین افکار بودم که چشمم به دیوان حافظ که روی کرسی بود افتاد، نیت کردم و تفألی به آن زدم، چنین آمد: 《من نه آن رندم که ترک شاهد و ساغر کنم...》 وفهمیدم که باید درس فلسفه ادامه یابد، و من ادامه دادم و آن مشکلات هم تا حدودی کم شد . متن کامل مقاله 👇👇 http://soroushmarefat.blogfa.com/post/1480 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
🛑چلهٔ ۱۴۰۳ و چهار نکته علی سلطانی✍🏻 ✅ یک- هر کشوری با چه چیز کشور می‌ماند؟ با زبان مشترک، مشاهیر مشترک، تقویم مشترک و… .و یکی از مهم‌ترین‌ مؤلفه‌ها: آیین‌های مشترک. من و فردی دیگر، هزار یا پنج هزار کیلومتر آن‌طرف‌تر، که هیچ شباهت فرهنگی و فکری و رفتاری با همدیگر نداریم، نخِ رسوم مشترک ما را به هم پیوند می‌زند و بس. وگرنه ارومیه‌ای را چه‌چیز با مشهدی، هم‌وطن، و با شهروند ترکیه خارجی می‌کند؟ ✅ دو- از این نظر مراسم‌های ملی قوام هر جامعه‌اند. چسبی‌اند که مردم را به هم پیوند می‌زنند و ملت نگه می‌دارند. از این نظر آیین‌های جمعیِ ریشه‌دار و کهن از نان شب برای ملت‌ماندن واجب‌تر می‌شود. ملت‌ماندن نیز برای سرزمینی اصیل که قرن‌ها کشور بوده و مانده، باز حیاتی‌تر از کشورهای تازه و بی‌تاریخ است. حال اگر ریشه‌داری و کهن‌بودن سرزمین مهم باشد و بخواهیم فهرستی از کشورهای کهن تنظیم کنیم، مگر نه این است که ایران در صدر آن است؟ ✅ سه- اگر آیین‌ها نخ مشترک ملت‌ماندن باشد و ملت‌ماندن هم امری شاخص، نیز اگر ایران در صدر سرزمین‌های ریشه‌دار باشد و به ملت‌ماندن در این روزهای سخت بیش از هر زمان دیگر محتاج، آن‌وقت گرامی‌داشت مناسبت‌های ملی قدر و قیمتش تشدید می‌شود. آن‌وقت ارزش آیین‌های شادی چون شب چله و نوروز عیان می‌شود؛ رسومی که ما را با طراوتشان، ایرانی می‌کنند و سرِ پا ایرانی نگه می‌دارند. حتی اگر بساطشان کیلومترها دور از سرزمین مادری گرامی داشته شود. اینجاست که چله‌ها چون چلچراغ می‌درخشد. ✅ چهار- دین و آیین‌های دینی به اندازه‌ی آیین‌های ملی نمی‌تواند نخ تسبیح مشترک جامعه‌‌‌های متنوع، آن‌هم در روزگار مدرن باشند. به این استدلال آسان که در عصر ملت-دولت ایم و همهٔ شهروندان دیندار نیستند. حال این یعنی اینکه آیین‌های ملی بی‌ربط و یا حتی باب طبعِ دوقطبی‌سازان، در تقابل با آیین‌های دینی است؟ آن‌هم در ایران؟ پاسخ بسیار کوتاه من اکیداً منفی است. 🔰ایرانی‌بودن و مسلمان‌بودن مثل شیر و شکر در تاریخ ایران به همدیگر آمیخته‌اند و تلاش بنیادگرایان هر دو اردوگاه برای جدایی‌شان آب در هاون کوبیدن است. البته که مسلمان‌ِ ایرانی مختصاتی متفاوت از مسلمان ترک یا مسلمان عرب دارد؛ با این حال از محمد بقایی ماکان آموخته‌ام که هدف [اصیل] حفظ ایران با فهرست بلندبالایی از خادمان اسلامی چون غزالی و جابربن‌حیان و یعقوبی و خواجه نصیرالدین طوسی و طبرسی و طبری و طوسی و عطار و حافظ و مولانا و فردوسی و ابن‌سینا و شیخ اشراق و ملاصدرا و فارابی و قاریان سبعه و کاتبان صحاح سته و کتب اربعه و …، عین حفظ فرهنگ دینی است. چون نگاه و فهم ایرانیان از اسلام در تاریخ، متفاوت از دیگر کشورهای اسلامی، همواره جانی تازه به اسلام بخشیده است. دریغا که سخن از ایران و اشاره به ایران، در گفتمان بسیاری از محافظه‌کاران دینی غایب اندر غایب است. دردا که سخن از بُعد اسلامی‌ِِ تاریخ و فرهنگ پسااسلامِ ایران، از سوی باستان‌گرایان و اسلام‌ستیزان سانسور می‌شود. 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
🛑آینده دین و مرجعیت دینی در ایران ✍🏻مقصود فراستخواه ✅سی‌وچند سال پیش سیاه‌مشقی با عنوان سرآغاز نواندیشی معاصر با قلم بنده چاپ شد و در آن کتاب از متفکران بزرگ جهان اسلام از جمله علی عبدالرازق مصری بحث کردم و به تفصیل، دیدگاه‌های ایشان را توضیح دادم که تفکیک دین و دولت را مطرح کردند؛ معتقد است که حتی رسول‌الله به اقتضای شرایط حکومت ایجاد کرد. عبدالرازق در این مبحث توضیح می‌دهد که تفکیک دین و دولت، هم به نفع دموکراسی است و هم پاسخگویی دولت را بیشتر و کنترل دولت را راحت‌تر می‌کند و بعلاوه منجر به حفظ اصالت دین می‌شود و نفوذ معنوی و اجتماعی دین را افزایش داده و می‌تواند موثر شود. ✅در سی سال گذشته از نظر من این نظریه عبدالرازق در ایران نیز آزموده شد و پیمایش‌ها نشان داد که دین در ایران همچنان بخشی از فرهنگ و بخشی از جامعه است و در دل‌ها وجود دارد اما از آنجایی که تداعی سیاسی دارد (سیاست به معنای دولت) در نتیجه در ذهن و جان برخی از طیف‌های اجتماعی نفوذ خود را از دست داده و محل مناقشه شده است. ✅بیست‌وچند سال پیش بحثی در انجمن جامعه‌شناسی داشتم و در آنجا توضیح دادم که تفکیک دین و دولت به معنای خصوصی‌سازی اسلام و دین نیست بلکه آن دین اجتماعی با تفکیک دین و دولت خوب می‌تواند کار کند؛ دینی که با نهادهای اجتماعی، علمای دین، فرهنگ‌ها و حوزه‌ها معرفی شود، بهتر می‌شود از آن مراقبت کرد و غایات آن دنبال شود. ✅دین اهداف اجتماعی دارد که از طریق مسلمانان و علمای دینی می‌تواند دنبال شود. از نظر من آراء متأخر آیت‌الله منتظری نیز به همین سمت سوق پیدا کرد و این بسیار مهم است. ادراک‌های آیت‌الله منتظری کار کرد و شواهد و مظاهر را دید و تجربه‌ها را دید و یادگرفت. او به حقایق گشوده بود و تأمل کرد و حتی در دیدگاه‌های خود تأمل کرد و سیر الی‌الله خود را از دست نداد. او در پی حقیقت دویدن را از دست نداد و توانست از حقایق، آزادگی و عدالت دفاع کند. متن کامل در لینک زیر: https://hammihanonline.ir/fa/tiny/news-30119 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ توجه به ظاهر زهرا (س) بسیار و از حقیقت زهرا (س) دور هستیم. 🎙 حجت الاسلام و المسلمین محمد پروازی 🔴 در مورد آنچه از حضرت زهرا(س) برای امروز به شکل قالبی ارایه دادیم (حجاب، خانه داری، همسرداری و تربیت فرزند) دو نکته وجود دارد، نکته اول اینکه می توانیم شکل این قالب را تغییر دهیم و نکته دوم اینکه بررسی کنیم که زهرا(س) امروز می تواند چگونه باشد. 🔴 امروز بسیار تبیین می کنیم که حجاب، همسرداری، حضور در اجتماع و… حضرت به چه شکل بود و در این زمینه ها از سوی عده ای به خصوص جوانان سوالاتی مطرح است، برای پرسش به این سوالات بانوان کشور باید وارد عرصه شوند و به اسناد، روایات و سنتی که از آن زمان تا به امروز در دست ماست، توجه کنند و مسایل مربوطه را به طور صحیح و کامل تشریح نمایند. 🔴 معتقدم به درستی از حضرت زهرا(س) الگوبرداری نداشته ایم و نیاموخته ایم چون تا مادامی که زهرا(س) به عنوان یک شخص ظاهری و زهرای (س) دیروز دیده شود و این نگاه نتواند بانوان را تحت تأثیر زهرای امروز و زهرای در عرصه و حقیقی قرار دهد، طبیعی است که مردان هم هیچ بهره مندی از حقیقت هستی حضرت زهرا(س) پیدا نخواهند کرد. 🔴 حضرت زهرا(س) در حدود ۱۸ سالگی از دنیا رفتند و در واقع موقعیت های بسیار متفاوتی برای این بانوی بزرگوار به وجود نیامد تا حضرت در هر زمینه و موضوعی سیره خود را به تصویر بکشند، اما تا زمانی که در قید حیات بودند، در زمینه های ازدواج، مهریه، همسرداری، فرزندداری و حضور در عرصه جنگ، آموزه هایی برای امروز ما بر جای گذاشتند. 🔴 نمی توان تحلیل کرد که اگر حضرت زهرا(س) عمر طولانی تری داشتند، سیره ایشان در چه عرصه هایی بر جای می ماند، اما دو موقعیت پیش آمد؛ یکی در زمان دفاع از حق و حقیقت سینه سپر کردند و در میان سران یک حکومت سخن گفتند؛ دوم هم در زمانی که پیامبر اکرم(ص) به ایشان مأموریت می دهد در جنگ مسئول بهداری و رسیدگی به مجروحین، جانبازان و شهدا باشند. همین دو نمونه نشان می دهد که اگر حضرت زهرا(س) مدت بیشتری در قید حیات بودند، حضورشان در عرصه های بسیار مختلف و تأثیرگذاری بیش از پیش ایشان را شاهد بودیم؛ قرآن نیز با ذکر نمونه ها و جایگاه زنانی چون ملکه سَبا، همسر نوح، خواهر موسی(ع) و مادر عیسی(ع) به نقش و تأثیرگذاری زنان در عرصه های مختلف از جمله حاکمیت، قضاوت، پادشاهی و تربیت انبیاء به وضوح اشاره می کند ..... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/tavajoh-be-zaher-zahra 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️وفاق ملی و دین ،ظرفیت هاو موانع 🔷دبیر نشست: رضا تاران ♦️با حضور اساتید محترم ✅دکتر سید صادق حقیقت ✅استاد مهاجر نیا ✅استاد بهروزلک 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
🔸 از آسمان قدوسیان آواز کردند 🔹 درهای رحمت را دوباره باز کردند 🔸 در موسم میلاد یاس باغ عصمت 🔹 در باغ جنت بلبلان آواز کردند 🔻 ولادت حضرت فاطمه (س) و روز مادر مبارک باد 💐🎉 📌 شما عزیزان میتوانید جهت استفاده از موشن گرافی های زیر آن ها را دانلود و در شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید. 🌐 تهیه شده توسط اندیشه ما 🖇 آیدی اندیشه‌ما در شبکه‌های اجتماعی: eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034