eitaa logo
اندیشه ما
670 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
182 ویدیو
18 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ مدارای با مردم 🎙 دکتر مسعود امامی ✂️ برش هایی از متن: 🔴 جامعه امروز ما گرفتار مشکلات و بحران‌های متعدد است و چه بسا در آینده نزدیک چشم انداز روشنی پیش روی ما نباشد و بر مشکلات افزوده شود. در این فضای ناراحت کننده، زمینه برای تنش و درگیری میان افراد، اصناف، قومیت‌ها، طرفداران جناح‌های سیاسی و پیروان مذاهب بیش از پیش فراهم است. یکی از ضروری ترین آموزه‌های دینی و اخلاقی در این فضای ناآرام، مدارای با دیگران است 🔴 مدارا یعنی تحمّل تفاوتها، نواقص و معایب فکری و رفتاری دیگران. مدارا و رفق با مردم، هم می تواند یک ایده و باور باشد و هم یک فضیلت اخلاقی. ایده مدارا مقدمه شکل گیری فضیلت اخلاقی است. آنچه مهم است تحقق این فضیلت اخلاقی در روان انسان است و الّا چه بسا کسانی که از مدارا زیاد سخن می گویند ولی فاقد این فضیلت اخلاقی هستند و در نتیجه در رفتار با دیگران نابردبار می باشند 🔴 تحقق این فضیلت اخلاقی نیازمند این دو مقدمه معرفتی است: الف. درک درست از هدف خلقت که رشد و تعالی انسان است. این هدف ملازم دوست داشتن همه مخلوقات و خیرخواهی برای همگان ـ حتی بدکاران ـ برای رسیدن به هدف غایی آفرینش است. ب. درک درست از تفاوت انسانها در جسم، جنسیت (زن و مرد)، قدرت تعقل، میزان و چگونگی عواطف و احساسات، استعدادها و توانایی‌های روحی و معنوی، سنخ روانی، محیط خانواده و فضای فرهنگی و تربیتی .... 🔺جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/modaraie-ba-mardom/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما @andishemaa
❇️ نامه سید محمد خاتمی به دبیرکل سازمان ملل: فاجعه بزرگ انسانی در غزه شکل گرفته است ✂️ برش هایی از متن: 🔴 عالیجناب آنتونیو گوترش دبیرکل محترم سازمان ملل متحد با احترام 🔸فاجعه بزرگ انسانی که این روزها در غزه شکل گرفته است، جلوه ای دیگر از تضییع تاریخی حقوق ملت مظلوم فلسطین و اعمال صریح زور علیه صاحبان اصلی سرزمین های اشغال شده توسط حاکمان اسرائیلی است. 🔸این روزها مستمراً نه تنها زنان و مردان بی گناه و جوانان و کودکان بی پناه از سوی این قدرت جبار به خاک و خون کشیده می شوند، بلکه بیمارستان ها، مراکز آموزشی و درمانی و امداد رسانی، مسجدها و کلیساها نیز از حمله های وحشیانه و ویرانگر در امان نیستند. 🔸اقدامات اسرائیل نقض بدیهی ترین قوانین جنگ و مبانی حقوق بین الملل بشر دوستانه و مصداق آشکار جنایت علیه بشریت، نسل کشی و پاکسازی قومی است. آقای دبیر کل! 🔻رهبران اسرائیل در همین شرایط نگران کننده با بی‌پروایی به برخوردهای نژاد پرستانه خود در برابر قربانیان فلسطینی افتخار می کنند. آنان نه به قطعنامه های مصوب در سازمان ملل متحد خود را متعهد می دانند و نه حتی پایبند به پیمان های نابرابری هستند که با رهبران فلسطین امضا کرده‌اند. هر روز جنایتی علیه یک ملت آواره از سوی آنان در حال وقوع است و سرزمین‌های اندک نیز در حال تصاحب و تاراج توسط آنان است .... 🔺جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/name-seyed-khatami-faje-bozorg-ensani-gaza/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما @andishemaa
❇️ بررسی رابطه کرامت ذاتی انسان ومجازات 🎙 گفت وگوی اختصاصی اندیشه ما با دکتر جعفر حبیب زاده ✂️ برش هایی از متن: 🔴 کرامت ذاتی قرین با اختیار و آزادی انسان، در ایجاد یک جامعه انسانی مبتنی بر اصول اخلاقی، نقش اساسی دارد و مدارا که مبتنی بر حق انتخاب است، آن را عمق می‌بخشد. بنابراین، تلاش برای حفظ کرامت انسانی، بدون تقویت حق انتخاب، نافی کرامت انسانی خواهد بود 🔴 حکم‌دادن به شستن دستشویی یا مراجعه به روانپزشک، نه در قاموس مجازات تعزیر می‌گنجد و نه در قاموس مجازات‌ها عرفی در نظام‌های حقوقی جایگاهی دارند. این نوع مجازات‌ها نه اسلامی است، نه قانونی و نه‌تنها موجب جذب شهروندان به اسلام نخواهد شد که موجب بدبینی و تنفر از اندیشه دینی خواهد شد. متولیان دین باید در این زمینه موضع‌گیری کنند 🔴 باید به حقوق شهروندان در عرصه عمومی توجه کرد و حقوق و آزادی‌های شهروندان [در ساحت‌های مختلف] را در راستای حفظ انسجام جامعه تأمین کرد. در این سیاست باید مشخص باشد که مجازات به چه منظور و هدفی تعبیه شده است. به‌نظر می‌رسد سیاست کیفری باید تابع مصالح کلی شهروندان و جامعه و پاسدار حقوق انسان‌ها و بالندگی جامعه بشری باشد. بر این اساس، در تعیین مجازات‌های اسلامی، سیاست کیفری ثابتی وجود ندارد. در برخی مجازات‌ها، مانند قصاص و حدّ، جنبه تنبیهی و بازدارندگی مورد توجه قرار گرفته است و در بیشتر مجازات‌ها که ذیل عنوان تعزیر قرار می‌گیرند .... 🔺جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/rabete-keramat-zati-ensan-va-mojazat/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما @andishemaa
❇️ چرا امام خمینی ولایت و منصب سیاسی از ناحیه حاکم جائر را حرام‌‌ می‌داند؟ 🎙 استاد محمدکاظم تقوی ✂️ برش هایی از متن: 🔴 امام ‌‌خمینی (ره) ولایت و منصب سیاسی از ناحیه حاکم جائر را حرام‌‌ می‌داند، چه آن منصب و مقام برای کارهای حلال و مشروع باشد و چه برای انجام کارهای حرام و یا مخلوطی از کارهای حلال و حرام 🔴 ایشان متذکر‌‌ می‌شوند که اساس سلطنت و شؤون آن غیر از اساس تبلیغ احکام الهی است که آن هم شأنی دیگر از شؤون رسول الله‌‌ می‌باشد ـ و ایشان سال‌ها پیش در رساله لاضرر خود شؤونات سه گانه پیامبر اکرم را به تفصیل بیان کرده بود ـحضرت امام البته «صرف کارگری و کارمندی» را از «صاحب منصب بودن» از هم تفکیک‌‌ می‌کند و آن را جایز‌‌ می‌داند .... 🔺جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/velayat-hakem-jaer 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما @andishemaa
❇️ قائلان به تحریف قرآن گرفتار روایات اهل سنت شده‌اند 🎙 استاد عبدالکریم بهجت‌پور ✂️ برش هایی از متن: 🔴 حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور در جلسه دوم نشست علمی «بررسی شبهات در باب قرائت حفص از عاصم و تغییر یا تحریف قرآن» گفت: تمامی آیات در دوره خود نبی اعظم(ص) در داخل سوره‌ها قرار گرفت ولی ترتیب سوره‌ها در دوره ایشان نبوده است 🔴 شیعه معتقد است که همه قرآن در دوره پیامبر جمع شده است ولی تدوین بین‌الدفتین در زمان پیامبر(ص) ممکن نبود زیرا نزول هنوز ادامه داشت 🔴 کسانی مانند حاجی نوری هم گرفتار این قرائت اهل سنت شدند و سخن از تحریف گفتند. اهل سنت می‌گویند قرآن در سینه رجال و روی پوست درختان و کتف شترها و … نوشته و در دوره پیامبر(ص) رها شد و نه خود ایشان و نه صحابه آن را جمع نکردند؛ یکسال بعد از وفات پیامبر(ص) جنگی با مسیلمه کذاب که مدعی نبوت بود صورت گرفت و بیش از هزار نفر از مسلمین کشته شدند و حافظان قرآن زیادی هم در این بین بودند(۴۰ تا ۷۰ حافظ قرآن) لذا خلیفه(ابوبکر) به فکر این افتاد که قرآن را جمع کند بنابراین مدعیان این قرائت، قصد دارند ابوبکر و زیدبن ثابت را در جمع قرآن، محور قرار دهند 🔴 مستشرقین می‌گویند خبری از مصحف در دوره پیامبر(ص) نیست و خلیفه هم مصحفی نداشت و صحابه هر چه خواستند با قرآن کردند و آن را کم و زیاد و حذف و اضافه کردند. اینها هم پشتوانه دوره پیامبر(ص) و هم دوره خلفای اول و دوم را از قرآن می‌گیرند ... 🔺جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/ghaelan-be-tahrig-quran/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما @andishemaa
❇️ هر حکمتی که خواندم بهتر از آن را در قرآن یافته ام 🎙 دکتر غلامرضا اعوانی ✂️ برش هایی از متن: 🔴 عقل جهان امروز فقط دنیوی است و طول ندارد، اما من قرآن را به صورت کتاب حکمت می‌بینم. چراکه هرجا حکمتی دیدم متوجه شدم که قرآن بهتر از آن را بیان کرده است 🔴 اصولاً در گذشته هر علمی را حکمت می‌گفتند و ما چیزی به عنوان فیزیک نداشتیم و به آن می‌گفتند حکمت طبیعی، مثل حکمت ریاضی و … که برگرفته از ماوراءالطبیعه و الهیات است. این درحالی است که ریاضیاتِ ما تصور است، یعنی انتزاع شده است و در علم ارتباط آن را با خدا مطرح نیست، ولی در حکمت یعنی هر مرتبه علم با مرتبه بالاتر توجیه می‌شود. عقل جزئی نمی‌تواند خودش را توجیه کند و باید با عقل کلی توجیه شود 🔴 علومی را که ما عرضی می‌بینیم، حکمت آن را طولی می‌بیند و به عقل می‌رساند. کاری که از دست علوم برنمی آید. این همان کاری است که دین می‌خواهد انجام دهد، آن هم از دیدگاه بحثی، استدلالی و بیان. بر این اساس تنها راه ارتباط دین با علوم و علوم با دین از راه حکمت الهی است .... 🔺جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/hekmat-behtar-dar-quran/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما @andishemaa