eitaa logo
اندیشه ما
666 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
184 ویدیو
18 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ استثناء غیبت متجاهر به فسق 🎙 آیت‌الله سید محمدهاشمی ✂️ برش‌هایی از متن: 🔴 ازجمله مواردی از حرمت غیبت در نظر عده ای از فقهاء استثناء شده ،غیبت متجاهر به فسق است ، ازکلام مرحوم نراقی استفاده میشود جواز غیبت متجاهر به فسق اجماعی نیست بلکه جماعتی از فقهاء به جواز ان قائل شده اند 🔴 یکی از شرایط صدق عنوان متجاهر به فسق، این است که «فعل متجاهربه» کاری را که تجاهر به ان نموده موجب فسق او شود بنابراین اگر کاری را به دلیل شبهه حکمیه مثل نوشیدن آب انگور بعد از غلیان پیش از آنکه دوسوم ان تبخیر شود به ظن اباحه از دید اجتهادی خود یا نظر مرجع تقلیدش و یا شبهه موضوعیه ای که در ذهن متجاهر است مانند قتل انسان به اعتقاد اینکه مقتول مهدورالدم است انجام دهد متجاهر به فسق نیست حتی مذنب هم نمی باشد 🔴 با توجه به ضعف (دلالی و یا سندی) مطلقات استناد به آنها برای هتک عرض مومن مطلق و افتضاح او بین همه مردم جایز نیست و چنین مطلقاتی صلاحیت تقیید مطلقاتی که دلالت بر حرمت غیبت می‌کند ندارد بنابراین غیبت متجاهر فقط پیش ان افراد خاصی که نزد انها متجاهر است ودرهمان گناهی که تجاهر به کرده جایز است نه اینکه اشاعه گناه و گناهان دیگر او در پیش همه افراد جایز است، دلیل جوازهم دلالت روایات نیست زیراهمه آنها ضعف سندی و یا دلالی دارند بلکه به دلیل عدم تحقق عنوان غیبت است، یعنی کشف ستر پیش عده ای خاص که نزد آنها تجاهر به فسق کرده تخصصا غیبت ... 🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/motejaher-befesgh 🌐 تهیه شده توسط اندیشه‌ما https://eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
❇️ دین‌گریزی ستیزه‌جویانه! 🎙 استاد مهراب صادق‌نیا ✂️ برش‌هایی از متن: 🔴 هر کس و به هر بهانه‌ای آب به آسیاب این لج‌بازی و دیگرانکاری بریزد، به خونین شدن تمایزات فرهنگی و فروپاشی اجتماعی دامن زده است 🔴 بارها می‌دیدم که دختری با پوششِ کم برای دوست خود که چادری بود در کافه‌ای جشن تولد گرفته و با دوستان مشترکشان شادی می‌کردند و عکس می‌گرفتند 🔴 از حق نگذریم که گروه‌های مذهبی هم‌چنان از رواداری بیش‌تری برخوردارند و به رغم این که جسته و گریخته رخدادهایی چون درمانگاه قم و یا حوادث مترو اتفاق می‌افتد؛ گروه‌های مذهبی تلاش بیشتری دارند تا غیر خودشان را پذیرفته و با آن‌ها از سرِ مدارا رفتار کنند. اما در سوی دیگر ماجرا، رگه‌هایی از خشم و ستیزه‌جویی در میان گروه‌های کم‌تر وفادار به دین (در خوانش سنتی‌اش) به چشم می‌خورد 🔴 راه حل مشکلات فرهنگی و رسیدن به وضعی که پسندیده می‌دانیم، این نیست که مردم را با هم دست‌به‌یقه کرده و به جان هم بیاندازیم، اصلاح و تربیت یک امر ارتباطی است و هر کاری که به روابط و پیوندهای اجتماعی آسیب بزند، اصلاح را ناممکن‌تر می‌کند .... 🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/din-gorizi-setiz-joyane 🌐 تهیه شده توسط اندیشه‌ما https://eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
❇️ استادابوالفضل طریقه‌دار در نوشتاری با عنوان «آیا در شب قدر باید قرآن را بر سر بگیریم و مصیبت بخوانیم؟» ✂️ برش‌هایی از متن: 🔴 به گواهی قرآن، یکی از مناسبت‌های پرعظمت، شب قدر است. در این شب آدمی فرصت و انگیزه‌ی مضاعفی می یابد تا در خود، فرو رود و در خلوتی آرام، با تفکر و توبه و تصمیم، آینده بهتری برای خود، رقم بزند. اما نکته این است که متاسفانه این نجوا و حالت دعا و راز و نیاز را با حالت مصیبت خوانی و شیون و زاری، اشتباه گرفته‌اند. بیشتر متولیان امر، مجلس دعا را به مصیبت‌خوانی‌های طولانی و شلوغ و خسته‌کننده تبدیل می‌کنند. هنر این است که مبلغان با روان‌شناسی ویژه، حالت دعا در جمع ایجاد کنند و مردم را بر بال‌های زمزمه، در آسمان معنویت به پرواز درآورند. در این شب باید بر خطاهای خود و جفای به معشوق، اشک بریزیم نه بر مصیبت ائمه. این شب، شب «سلام» است، سلام بر عشق. دعا و تضرع و راز و نیاز باید در حالتی آهسته همراه با سوز و آه درونی ، صورت گیرد. شیون و نعره و مصیبت خوانی و خستگی قرآن به سر گرفتن، حالت تمرکز در دعا را به هم می‌زند. برخی شب قدر را با ایام محرم، اشتباه گرفته‌اند و یک‌سره مصیبت می‌خوانند، حال آنکه محرم به جای خود و رمضان و قدر هم به جای خود .... 🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/shab-ghadr-mosibat 🌐 تهیه شده توسط اندیشه‌ما https://eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
❇️ نمی‌شود گفت هر چه در غرب هست برای سلطه بر جهان سوم است ✳️ ما طب اسلامی نداریم 🎙آیت‌الله فاضل لنکرانی ✂️ برش‌هایی از متن: 🔴 قم منبعی غنی برای نشر دین گردد، یعنی امروز توقع از قم و حوزه علمیه قم قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست. باید مراکز علمی حوزه متون دینی را پژوهش جدید کنند و مطالبی عمیق مناسب نیازهای جامعه بشری خصوصا نیازهای فکری نظام جمهوری اسلامی به دست آورند و در اختیارشان قرار دهند 🔴 همینطور در مورد اقتصاد اسلامی که بگوئیم اسلام تمام ریزه‌ کاریهای اقتصاد را مطرح می‌کند، اصلاً در زمان حدوث اسلام مسائلی که الان با آن مواجهیم مثل تورم و بورس وجود نداشته است. بله یک قوانین کلی دراسلام هست که باید مورد توجه قرار گیرد مثل اینکه در اقتصاد ربا نباشد، در معاملات دقیق عمل کنید که در آن غَرر و جهالت نباشد، اکل مال به باطل نباشد؛ اما با وجود این همه مسائل اقتصادی جدید نمی‌توان گفت امروز بشر از علم اقتصاد بی‌نیاز است 🔴 از من زیاد پرسیده‌اند که طب اسلامی داریم یا نه؟جواب من این است که ما طب اسلامی نداریم بلکه یک دستورات کلی برای حفظ سلامت جسم و روح داریم؛ اما هیچ فقیه و اسلام شناسی نمی گوید اسلام برای صد نوع سرطانی که امروز به وجود آمده دارو داده، در بعضی از موارد به مقتضای اشخاص و زمان و مکان ائمه علیهم السلام یک دستوراتی داده اند اما نمی‌شود آنچه به آن مریض فرموده اند را برای کل انسان ها تجویزکنیم .... 🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/qarb-teb-eslami-nadarim 🌐 تهیه شده توسط اندیشه‌ما https://eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
⚫️ آیت الله سید محمد هاشمی در نوشتاری کوتاه با عنوان «وما ادراک ما لیله القدر» اینگونه نوشته است: 🎙 آیت‌الله سید محمد هاشمی ✂️ برش‌هایی از متن: سلام علیکم ⚫️ آیا سروران بزرگوار به حقیقت لیلهالقدر که به فرموده کریمه فوق انسان کامل مطلقی چون رسول الله (ص) درکش نکرده است توجه فرموده اند راستی چرا سوره قدر خود این حقیقت پنهان را روش نکرده و تنها به بیان فضلیت این شب که از هزار ماه بالاتر و به وقوع حوادث و رخدادهائی چون تنزل فرشته گان و روح و اینکه این شب، شب سلام وعنایت باریتعالی است بسنده کرده، اما از بیان حقیقت آن راز گشائی نکرده است. آنچه در تفاسیر دربیان و ترجمان حقیقت شب قدر گفته شده امری نیست که دور از درک اشرف کائنات باشد، پس باید حقیقتی وراء آنها باشد، شاید آنچه گفته شده شب سلام است، یعنی شب عنایت و رحمت بی انتهاء و نامحدود خداوند بر موجودات است و چون رحمت خدا همانند ذاتش نامحدود است بتمامه مورد احاطه هیچ ممکن محدودی ولو انسان کامل نخواهد بود و تنها ذات نامحدود حضرت باریتعالی بر آن احاطه مطلق دارد. التماس دعا 🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/shab-ghadr3 🌐 تهیه شده توسط اندیشه‌ما https://eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
◾️ بجز از علی (ع) که گوید به پسر که قاتل من ◾️ چو اسیر توست اکنون، به اسیر کن مدارا . . . ⚫️ شهادت سمبل کرامت و عدالت و شجاعت، امیرالمومنین حضرت علی (ع) تسلیت و تعزیت باد 🥀 📌 شما عزیزان میتوانید جهت استفاده از موشن گرافی های بالا آن ها را دانلود و در شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید. https://andishehma.com/shahadt-emam-ali/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما https://eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
⚫️ منظور از "فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَة" چیست؟ 🎙 عباس محمود العقاد (ادیب و اندیشمند مصری) ✂️ برش‌هایی از متن: ⚫️ 《من تا به حال ندیده و نشنیده‌ام حاکمی در پایتخت خود شود و در حالی که به خدای كعبه سوگند یاد می‌کند، بگوید: «فُزْتُ!» ⚫️ این چه نوع بُرد و فوزی است که علی بن ابی طالب از آن صحبت می‌کند؟ او در هشتاد غزوه شرکت کرد و بر پهلوانان و بزرگان عرب چیره شد، اما هرگز نگفت «فُزْتُ!» مردم با او در صحنه‌ای بی‌نظیر در تاریخ بیعت کردند، اما او نگفت «فُزْتُ!» ⚫️ سال‌هاست که هر بار به این سخن «فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَة» برمی‌خورم، حس می‌کنم تمام منظومه‌ی فکری‌ام به لرزه در می‌آید. ⚫️ اگر علی علیه السلام فائز و برنده است، پس بازنده کیست؟! برد و باخت در قاموس علی، بر اساس نقشه‌ی انسانیت ترسیم شده است، همان انسانیتی که خداوند اراده کرد آن را در عالم وجود خلیفه‌ی خود بنهد.هر انسانی باید «برد» و «باخت» خود را با قاموس علی علیه السلام مقایسه کند و بر اساس آن ارزیابی کند... ⚫️ به خدای کعبه قسم علی فاتح شد و انسانیت با فقدان او، مغلوب.》 .... 🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/2943 🌐 تهیه شده توسط اندیشه‌ما https://eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
❇️ یکی از مشکلات امروز فرهیختگان ما این است که فضای یأس را می‌­گسترانند 🎙 آیت‌الله سید محمدعلی ایازی ✂️ برش‌هایی از متن: 🔴 به نظر ما مسأله صبر یعقوب کار بسیار بزرگی در آن تاریخ در حوزه خانواده بود و امکان الگوگیری کردن از این مسأله برای امروز وجود دارد. اینجا به دو نکته باید توجه کنیم. اول این‌که برای یعقوب مسأله فقدان فرزند نبود بلکه نگرانی از تداوم نبوت با فقدان یوسف بود. نکته دوم این است که این داستان در خاندان رسالت و در میان بنی اسرائیل است. حضرت یعقوب به عنوان پیغمبر خدا مردم را بسیار نصیحت، موعظه و راهنمایی کرده است 🔴 قرآن کریم می‌خواست مسأله صبر، خویشتن‌داری و تحمل را در قالب یک داستان عینیِ حساس خانوادگی در بیت پیامبری بزرگ بیان کند و شاید امروز که در ادبیات اجتماعی مسأله تاب‌آوری را مطرح می‌کنند، قرآن در حوزه نه فقط فردی، بلکه در حوزه اجتماعی می‌خواهد بگوید که چگونه جامعه در برابر مشکلات و سختی­ها تاب‌آوری کند؛ مأیوس نشود، از کشور فرار نکند و در کشور بماند و با سختی‌­ها دست و پنجه نرم کند تا این کشور ساخته شود 🔴 یکی از مشکلات امروز فرهیختگان ما این است که از مشکلات، ستم­‌ها و ناکارآمدی می‌گویند و فضای یأس را می­‌گسترانند؛ در حالی که باید در ضمن بیان هشدار به مردم بگویند، مأیوس نشوید. این داستان به ما در مسأله زندگی، یک نوع اسوه‌گیری و الگو را در برابر سختی و جفاها نشان می‌دهد تا بتوانیم از ...... 🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/3325 🌐 تهیه شده توسط اندیشه‌ما https://eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
❇️ امام علی(ع) در تشکیل و حفظ حکومت دینی، استفاده از وسایل نا مشروع را اجازه نمی دهد 🎙 استاد مهدی مهریزی ✂️ برش‌هایی از متن: 🔴 امیر المومنین علیه السلام استفاده از وسیله نا مشروع در حکومت دینی و حکمرانی علوی مجاز و مشروع نمی داند، و توسل به دروغ و فریب در حکمرانی علوی جایگاه ندارد 🔴 در سیره امام پیمان شکنی به منظور رسیدن به هدف بزرگتر مشروعیت ندارد 🔴 آنچه باعث ثبات وامنیت در جامعه می گردد پایبندی به تعهدات استف بین عهد و وعد تفاوت وجود دارد 🔴 در سیره علوی و حکمرانی دینی، خداوند اجازه نمی‌دهد که از اراذل‌واوباش برای حفظ حکومت و قدرت استفاده کنیم 🔴 جامعه نیازمند حکومت است چه حاکم نیکو کار باشد یا فاجر وبد کار، ولی ظالم نباشد حضرت امیر حکومت ظالم را قبول ندارد .... 🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/taashkil-va-hefz-hokomat-dini 🌐 تهیه شده توسط اندیشه‌ما https://eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
❇️ قدرت سیاسی و لزوم محدود سازی دولت 🎙 استاد محمود شفیعی ✂️ برش‌هایی از متن: 🔴 دولت ها با ابزارهای سخت و نرمی که در اختیار دارند، در عمل، همیشه در راستای بقای خود می کوشند حوزه خصوصی و جامعه مدنی را مورد تعرض قرار دهند 🔴 بدون محدود کردن قدرت سیاسی دولت، نمی توان نظامی مردم سالار که در آن مردم عزیز بمانند و تحقیر نشوند، و از بند استخفاف ها، استضعاف ها و جهالت ها و انواع محرومیتهای مادی و معنوی رها گردند، به وجود آورد 🔴 امروزه بیشترین آسیب های وارده بر حقوق بشر، به ویژه در وجه سیاسی، از سوی صاحبان قدرت بوده است .... 🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/ghodrat-siyasi 🌐 تهیه شده توسط اندیشه‌ما https://eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
19.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️ آن لحظه که قلبت به خدا نزدیک است ◾️ آن لحظه که دیده ات ز اشک خیس است ◾️ یاد آر که محتاج دعایت هستم 🤲🏻 📌 شما عزیزان میتوانید جهت استفاده از موشن گرافی بالا آن ها را دانلود و در شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید. https://andishehma.com/shab-ghadr2 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما https://eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034