eitaa logo
اندیشه ما
667 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
182 ویدیو
18 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 آیا بدن زن عورت است؟ ✍🏻 مهدی عسگری 🔴در برخی از کتب حدیثی شیعه و سنی روایاتی با مضمون نسبتاً مشترک آمده که در آن‌ها بیان شده بدن زن یا جسد زن یا زن عورت است. با توجه به این مطلب، مسئله اصلی این نوشتار اولاً نقل این دسته از روایات از کتب فریقین است؛ هرچند که تکیه اصلی بحث به احادیث وارد شده در کتب شیعه است. ثانیاً بررسی سندی این دسته از روایات و اعتبارسنجی آن‌ها از لحاظ علم رجال است. ثالثاً اگر علماء شیعه درباره این دسته از احادیث اظهارنظر کرده‌اند، این اظهارنظرها نیز مطرح شود. 🔴 مرحوم آیه‌اللّه بروجردی می‌فرماید در روایات اهل سنت وارد شده است که (جسد المرأه) یا(بدن المرأه) یا (المرأه عوره). ایشان در ادامه اضافه می‌کنند که این روایت از پیامبر (ص) است و هرآنچه از پیامبر باشد و از طریق شیعیان نقل نشده باشد به‌خودی‌خود ضعیف است، 🔴اما جبران ضعف سند یا این‌که این دسته از روایات در کتب اهل سنت وارد شده این است که اصحاب امامیه (فقهای امامیه) بر مقتضای این روایات عمل کرده‌اند، همان‌گونه که مرحوم علامه حلی (رحمه اللّٰه علیه) فرموده که: «بدن زن بالغ آزاد، عورت است» و برای این مسئله به روایات نبوی استدلال کرده است. مرحوم بروجردی می‌فزاید: همین عمل اصحاب به این روایات، جبران ضعف سند را می‌کند، در ضمن این روایات در کتاب‌های شیعیان نیز وارد شده است 🔴در روایاتی که زن را «عوره» می‌دانند، حدیث صحیح وجود ندارد و آنچه سبب جبران ضعف سند در این دسته از روایات می‌شود، عمل اصحاب به این دسته از روایات است. جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید https://andishehma.com/1065/ اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ احزاب در جامعه امروز نقش مهمی در ساماندهی به مردم و افکار عمومی دارند 🎙 حجت‌الاسلام و المسلمین مهاجرنیا 🔴 احزاب موتور محرکه و چرخ‌دنده مشارکت توده‌ها و اتاق فکر مردم‌سالاری دینی هستند. در واقع، احزاب محلی برای تجمع متفکران، فرهیختگان و پیشگامانی است که دغدغه تحول و اصلاح جامعه را دارند 🔴 از آنجایی که در نظام مردم‌سالاری، اراده و خواست مردم اهمیت دارد، مهم‌ترین دغدغه احزاب، تمرکز بر فعال‌سازی نقش مشارکتی مردم در تعیین سرنوشت جامعه است 🔴 احزاب در جامعه وظیفه دارند تا گفتمان‌های موجود را سطح‌بندی و سازماندهی کنند. در کشور ما، احزاب در ایجاد گفتمان‌های ملی موفق نبوده‌اند و در بسیاری از موارد به تخریب یکدیگر می‌پردازند تا همکاری و همبستگی. در واقع احزاب باید در مواقع بحران یا نیاز به منافع ملی، همبستگی بیشتری از خود نشان دهند 🔴 احزاب باید با استقلال و نوآوری در آموزش‌های حزبی، سطح آگاهی و مشارکت عمومی را بهبود بخشند و به تقویت ساختار سیاسی کشور کمک کنند. برای افزایش مشارکت و تقویت نظام مردم‌سالاری دینی، احزاب باید نظارت همگانی را به‌عنوان یکی از وظایف اصلی خود قرار دهند و در عین حال به‌عنوان واسط میان دولت و ملت عمل کنند 🔴 احزاب با ایفای نقش فعال‌تر و مستقل‌تر می‌توانند به ارتقاء مشارکت اجتماعی و سیاسی کمک کنند تا به تقویت ساختار سیاسی کشور و تحقق مردم‌سالاری دینی منجر شود ...... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/naghsh-ahzab-dar-jamee 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
❇️ *آیت‌الله صانعی؛ فقیه آزاده* ✍️ ابوالفضل طریقه‌دار 🔻۲۲ شهریور، سالگرد فقیه نواندیش، حضرت آیت‌الله شیخ یوسف صانعی است. مجتهد برجسته‌ای که پاره‌ای از دیدگاه‌هایش نقطه عطفی در تاریخ اجتهاد شد. ایشان به سال ١٣١۶در نیک‌آباد اصفهان به دنیا آمد. پدر و جدش از عالمان دین بودند. در سال ١٣٢۵ به حوزه علمیه اصفهان آمد. دروس مقدماتی را در همین شهر گذراند. در سال ١٣٣٠ برای تحصیل ، راهی قم شد. در تحصیلاتش بسیار کوشا بود، به‌طوری که در امتحانات سطوح عالی، رتبه اول را کسب کرد. اساتیدش همگی از اساتید و مراجع طراز اول بودند؛ آیات عظام بروجردی، خمینی، سید محمد محقق داماد، محمدعلی اراکی از آن جمله‌اند. ❇️ آیت الله صانعی از سال ١٣۵۴ رسما تدریس خارج فقه و اصول را با کتاب زکات در مدرسه حقانی آغاز کرد. وی در مبارزات سیاسی قبل از انقلاب، درمیان روحانیان، بسیار برجسته بود. ❇️ پس از پیروزی انقلاب، امام خمینی ایشان را به عنوان یکی از فقهای شورای نگهبان منصوب کرد‌(سال١٣۵٨). پس از سه سال خودش کناره‌گیری کرد. سال ١٣۶١ در اولین دوره مجلس خبرگان رهبری از تهران به این مجلس راه یافت. از سال١٣۶١ تا ١٣۶۴ دادستان کل کشور شد. وی از این سمت نیز استعفا داد و برای اینکه امام خمینی استعفایش را بپذیرد، نذر هم کرده بود. ❇️ سرانجام به قم آمد و در کارهای علمی و پژوهشی متمرکز شد. در سال ١٣٧٢ رساله عملیه خود را منتشر کرد. برخی فتواهای ایشان درباره فرزندخوانده، تساوی دیه زن و مرد، بلوغ دختران در سیزده‌سالگی، پاک بودن پوست و چرم‌های خارجی، ارث بردن زن از همه اموال شوهر(منقول و غیر منقول. قبلا دیگران می‌گفتند که زنان از اموال غیرمنقول، مثل خانه و زمین و باغ و ملک ارث نمی‌برند)، روا بودن قاضی، رهبر و مرجع تقلید شدن زن و امثال این‌ها و همچنین برخی موضع‌گیری‌های صریح و علنی ایشان درخصوص مسائل اجتماعی و سیاسی روز، به مذاق بعضی نهادهای دینی رسمی حکومتی مثل جامعه مدرسین خوش نیآمد و علیه ایشان بیانیه دادند و کوشیدند تا مردم را از از رجوع به ایشان بازدارند. اما این اقدام موثر نیفتاد و از قضا سرکنگبین، صفرا فزود و اقبال به ایشان بیشتر شد. ❇️ آیت‌الله صانعی، با تاکید بر عقلانیت، عدالت، انصاف و سهله و سمحه بودن دین خدا، صفحه جدیدی در فقاهت شیعه گشود و پاسخگوبودن فقه در دنیای مدرن را معنا کرد. وی تا پایان عمر بر مواضع خویش ایستاد و از تهدیدها نهراسید. این فقیه نواندیش و آزاده، سرانجام در ٢٢ شهریور٩٩ در ٨٣ سالگی چشم از جهان فرو بست و کارنامه‌ای درخشان از دانش پژوهی، اسلام‌خواهی، مردم‌دوستی و حریت را از خود برجای گذاشت. 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
♦️معیار سازی ایدئولوژی و گریز از واقعیت ✍🏻دکتر محمود شفیعی 🔻ایدئولوژی معناهای گوناگونی دارد. در این یادداشت منظور از آن، مجموعه عقاید سیاسی است که، به تدریج، این عقاید، برای پذیرندگانش، تقدس می یابد و ایدئولوگ ها با چنگ زدن به آن بر حکومت تفوق می یابند و در پاسداری از ایدئولوژی و حکومت و حکمرانی مبتنی بر آن سر از پا نمی شناسند. 🔶پذیرندگان یک ایدئولوژی، اگر مذهبی باشند، از آن لحظه ای که ایدئولوژی برایشان تقدس پیدا می کند، چنان عشق و علاقه ای به ایدئولوژی پیدا می کنند، دیگر آن را نه صرف یک عقیده سیاسی که مجموعه عقاید دینی خطاناپذیر تلقی می کنند و همواره آن را معیار سنجش حقانیت قرار می دهند. 🔶در این فرآیند ایدئولوژی همچون پرده ای ستبر اجازه نمی دهد ایدئولوگ ها واقعیت های بیرونی ناسازگار با ایدئولوژی خود را بپذیرند؛ چرا که مساله وابستگان به یک ایدئولوژی تحقق ایدئولوژی آنان در جامعه و حکومت و حکمرانی است و نه هیچ چیز دیگر. 🔶ایدئولوگ ها تا آنجا واقعیت را می پذیرند که با ایدئولوژی آنان سازگار باشد. آنان واقعیت ها را آن قدر تحریف می کنند تا با عقاید ایدئولوژیک آنان هماهنگ گردند و اگر هماهنگ نشدند تا آنجا که ممکن است یا صورت مساله را حذف می کنند یا وارد معرکه بی امان با واقعیت ها می شوند. 🔶برای ایدئولوگ ها، اگر ایدئولوژی در صحنه سیاسی حضور داشته باشد، هیچ بحرانی و هیچ خلائی در سیاست، اقتصاد، فرهنگ، مذهب و دیگر حوزه های زندگی به رسمیت شناخته نمی شود. فقر اقتصادی، فروکش کردن مشروعیت سیاسی با نارضایتی گسترده مردم از حاکمان، جایگزین شدن فرهنگ منحط بدوی با فرهنگ فاخر مدنی، بی رمق شدن روح مذهب و فروکش کردن اخلاق دینی و معنویت، اگر ایدئولوژی و نشانه های آن در جامعه و حکومت برقرار باشد، هیچگاه نه به رسمیت شناخته می شوند و نه به دغدغه ایدئولوگ ها تبدیل می گردند. 🔶اصرار بی حد و حصر ایدئولوگ ها بر ایدئولوژی هم علت اولیه دارد و هم علت تداوم بخش. علت اصلی اولیه این وضعیت جهل و جزم اندیشی سیاسی است؛ اما علت تداوم بخش آن دسترسی ایدئولوگ ها به مواهب بادآورده حکومت و حکمرانی مانند قدرت، ثروت، امنیت و شوکت بی حد و حصر به نفع ایدئولوگ ها، و به هزینه فقر و فلاکت یک ملت، است. 🔶ایدئولوژی و نشاندن عقاید سیاسی متصلب به جای صدق بیرونی، سوقات نامیمون مارکسیست ها در جهان معاصر بود که وارد بسیاری از کشورهای دیگر شد و گاهی رنگ دینی و مذهبی به خود گرفت و فاجعه های زیادتری در آن کشورها به بار آورد. 🔶زبان حال آنان این شعر مولانا است که: ای خدا این وصل را هجران مکن سرخوشان عشق را نالان مکن 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ علاوه بر توسعه مرزهای دانش نیازمند بازسازی و تولید ادبیات جدید هستیم 🎙 آیت‌الله علیرضا اعرافی 🔴 علاوه بر توسعه مرزهای دانش نیازمند بازسازی و تولید ادبیات جدید هستیم؛ فقه حاوی جهانی بی پایان از فروعات است و اگر آن را در کنار مکاتب حقوقی قرار دهیم ثمراتش را خواهیم دید 🔴 حوزه یک هویت دیرپای تاریخی، تمدنی، معنوی، روحی و عبادی دارد و آشنایی با جنگ نفس جزء مقومات هویت حوزوی است؛ قرآن تندترین تشبیهات خود را در مورد عالمان بی عمل به کار برده است که نمونه آن را در سوره جمعه با تعبیر کمثل الحمار و تعبیر کمثل الکلب در آیات دیگر داریم 🔴 علوم انسانی ابزار و نرم‌افزار حکمرانی است که در غرب هم کار شده است؛ سخن ما هم در این زمینه منصفانه است؛ ما معتقد نیستیم که تحقیقات غربی ثمری ندارد بلکه از آن استفاده هم می‌کنیم ولی سخن این است که پیکره علوم انسانی غربی خالص نیست و هم در ریشه و هم در شاخ و برگ قابل نقد است ما باید از نقد عبور کرده و نظریه تولید کنیم 🔴 در گسترش مرزهای علوم اسلامی باید به چند نکته توجه کنیم؛ اول اینکه دائما مسائل جدید ایجاد می‌شود و باید این مسائل در بستر تراث علمی سنتی پاسخ داده شود؛ دوم اینکه این علوم سنتی باید خیلی بیشتر از وضع کنونی رشد کند تخصصی شود از جمله در فقه یعنی هم باید ابواب موجود را بسط دهیم و هم ابواب جدیدی را تولید کنیم لذا معتقدم ۱۰ تا ۲۰ باب جدید فقهی دیگر در کنار ابواب موجود لازم داریم 🔴 زیرساخت تحول در علوم انسانی متوقف بر فقه، فلسفه، تفسیر، حدیث و علوم پایه حوزه است و باید در این علوم تحولاتی رخ دهد تا به نظریاتی برسیم لذا همه حوزه باید تلاش کنند. الان ۱۰۰ طرح تحولی تدوین و کارهای عملیاتی برخی هم شروع شده است که یکی از آن بحث درختواره حوزه است که ۵ سال قریب به هزار نفر در تدوین آن نقش ایفا کردند ...... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/tolid-adabiyat-jadid 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ یک استثنا از پرداخت زکات به مؤمنان 🔴 در پرداخت زکات، شرط آن است که کسی که به او زکات را پرداخت می‌شود، مؤمن (شیعه) باشد. بنابراین به کافر زکات داده نمی‌شود. این حکم در میان عامۀ مسلمانان و شیعیان هیچ مخالفی ندارد.[۱] به باور فقیهان شیعه، همچنین است حکم زکات دادن به مخالف، و باورمندان به غیر حق از دیگر فرقه‌های مسلمانان. دلیل این حکم عبارت است از اجماع فقیهان[۲]، و نصوص متواتر.[۳] 🔴 از جمله در روایتی که زراه و بکیر و فضیل و محمد بن مسلم و برید، همگی از امام باقر و امام صادق علیهما السلام نقل نموده‌اند، که ایشان تصریح دارند: محل خرج نمودن زکات، اهل ولایت(شیعیان) است.[۴] حتی در برخی از روایات به تصریح، از پرداخت زکات به زیدیه منع شده است.[۵] همچنین در پاره‌ای دیگر از روایات تأکید شده که محل خرج شدن زکات، جز در بین شیعیان نیست.[۶] 🔴 بنابراین اجمالاً ایمان شرط در پرداخت تمام اصناف زکات است؛ اما در عین حال این حکم نیز یک استثنا دارد: 🔻 استثنای حکم: مؤلفه قلوبهم 🔴 استثنای پرداخت زکات به غیر شیعیان، مربوط به «مؤلفه قلوبهم» است. یعنی کسانی که برای نزدیک‌شدن و متمایل شدن قلب ایشان به حق، به آنها پول پرداخت می‌شود. مانند کافرانی که در جنگ برای گرایش پیدا کردن به سمت مسلمانان به آنها توجه می‌شود و یا برای مسلمان شدن‌شان چنین کمک‌های مالی به ایشان پرداخت می‌شود. و یا ممکن است اعم از کفار و یا مسلمانان سست عقیده باشد؛ اگرچه در میان فقیهان شیعه برخی پرداخت زکات را به گروه نخست اختصاص داده‌اند؛ چراکه عنوان حکم بر «مؤلفه أهل الإسلام» نرفته است.[۷] البته گروهی دیگر از فقیهان نیز به عکس این نظر باور دارند. از نظر ایشان، اساساً این عنوان مربوط به مسلمانان سست باور است و شامل کفار نیست.[۸] اما با بررسی و دقت در روایات[۹] می‌توان به این نتیجه رسید که این حکم شامل هر دو گروه می‌شود و اختصاصی به یکی از آنها ندارد[۱۰]؛ چراکه چنانچه در صحیحۀ زراره و محمد بن مسلم نقل شده است، اگر زکات اختصاص به شیعیان داشت، دیگر موردی برای «مؤلفه قلوبهم» که در آیۀ ۶۰ سورۀ توبه آمده، باقی نمی‌ماند .... [۳]. وسائل الشیعه، ج۹، ص۲۲۱، باب ۵٫ [۴]. المقنعه، ص۲۴۲؛ وسائل الشیعه، ج۹، ص۲۲۵٫ [۵]. وسائل الشیعه، ج۹، ص۲۲۲٫ [۶]. همان: «لا تعط الصدقه و الزکاه الا لأصحابک». [۷]. نهایه، علامه حلی، ج۲، ص۳۸۶٫ [۸]. فوائد القواعد، شهید ثانی، ص۲۶۱٫ [۹]. وسائل الشیعه، ج۹، ص۲۰۹، ح۱؛ و ص۲۱۱، ح۷؛ و ج۲۰، ص۵۶۰، ح۱۴؛ و مستدرک الوسائل، ج۷، ص۱۰۱، ح۶،۷، ۱۱٫ [۱۰]. برگرفته از مستنبطات الأعلام، ج۱، ص۴۷۶٫ منبع/ کانال مدرسه فقهی امام باقر(ع) 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/zakat-momenan 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
9.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ مکمل بودن زن و مرد 🎙 حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مسعود آذربایجانی ⏱ زمان مورد نیاز برای مشاهده این کلیپ: ۴ دقیقه 🌐 تهیه شده توسط خانه اندیشوران جوان و اندیشه‌ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ در امتداد موفقیت های بزرگ امام عسکری(ع) در فضای امنیتی و تهاجماتِ فکری 🎙 استاد هادی سروش 🔴 جو سنگین امنیتی در سامرا برقرار بود، اما مردم با توجه به آگاهی شان از اینکه امام را هفته ای دوبار اجبارا به ملاقات معتمدعباسی می بردند، در خیابان ها به بهانه های مختلف جمع میشدند تا با امام دیدار کنند 🔴 نکته قابل دقتی است که از زندان ، برخی شیعیان با امام در ارتباط هستند و امام عسکری توجه به آنان دارد 🔴 از وجود جاسوسان گرفته تا زندان بانان بی مروت جملگی نشان دهنده جو امنیتی دوران امام عسکری است 🔴 در جلسات خصوصی امام با شیعیان ، جاسوس وجود داشت . شیخ طبرسی در اعلام الوری نقل میکند؛ امام در جلسه ای به اصحابش فرمود : چیزی نگویید و نگاه به شخص معین نمود ! بعد وقتی او را تفتیش کردند در لباس او گزارش های متعدد از جلسات امام عسکری (ع) کشف کردند 🔴 دومین مشکل اساسی دوران امام عسکری(ع) تهاجم بر باورهای دینی و خصاص شیعی بود.خود امام عسکری (ع) دوران خود را از تمام دوران امامان دیگر در موضوع تهاجم بر باورها شدیدتر معرفی نموده است 🔴 هرچقدر در نقطه مقابل ائمه (ع) که نقطه قدرت و ثروت است انسان فریب و قدرت پرستی میبیند ، اما در نقطه تمرکز امامت ، آدمی صداقت و سماحت میبین ..... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/dar-emtedad-movafaghiyat 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ نگاهی به پیشینه فقه مقارن وضرورت آن 🎙 آیت‌الله محمد عندلیب همدانی 🔴 شیوهٔ بزرگانی مثل شیخ طائفه ، علامهٔ حلی و…از فقهای گذشته و محقق بروجردی و…. از فقهای متأخر ، توجه به روایات عامه و آراء اهل تسنن در استنباط احکام است ، در توجیه این روش می توان گفت که روایات معصومین ( علیهم السلام) ناظر به تراث روائی و فقهی عامه است، زیرا که این تراث مورد توجه اکثریت مردم و نیز حاکمان آن عصر بوده است ، ائمهٔ هدی ( سلام الله علیهم اجمعین) در این نظارت نقادانه با رعایت تقیه موارد اشتباه را متذکر شده اند، بنابر این لازمهٔ این نظارت دقیق ، اطلاع از روایات و فتاوای علمای آنهاست 🔴 نیاز به فقه مقارن در آن دسته از مباحث فقهی که به نحوی ارتباط با حکومت دارد بیشتر است ، زیرا تقنین ، سیاست و حکومت جامعه در دست آنان بوده ،از این رو اطلاع از احادیث و آراء آنان در فهم دقیق اینگونه مسائل و نیز در برداشت بهتر از روایات اهل بیت ( علیهم السلام ) قطعا مؤثر خواهد بود 🔴 احکام مربوط به غیر مسلمین از جمله اهل_ذمه و نیز ماهیت و احکام جزیه جزء مباحثی است که باید به صورت مقارن مطرح شود ، چون در ارتباط مستقیم با حکومت و سیاست است .... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/feghhe-mogharren 🌐 اندیشه ما https://eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ خوانشی انتقادی بر نقش فرهنگ سیاسی نخبگان بر وضعیت توسعه‌یافتگی ایران 🎙 دکتر محمد محمودی کیا 🔴 ویژگی‌های هر حکومت انعکاسی از فرهنگ سیاسی جامعه متبوع آن است چه این که این فرهنگ سیاسی است که با بازتولید نظام هنجاری جامعه و صیانت از آن، زمینه بقای ساختاری موجود در ساحت نظم سیاسی را امکان‌پذیرمی‌کند 🔴 جمهوری اسلامی ایران نیز به‌عنوان یک نظام سیاسی برخاسته از آرای عمومی مردم در طول چهار دهه گذشته، حسب تحول در مؤلفه‌های شکل‌دهنده به نظم هنجاری و نیز تحولات سیاسی، اجتماعی و نیز فناورانه، فرهنگ‌های سیاسی متفاوتی را تجربه کرده است که هر یک از این گذار فرهنگی، به بازتولید گونه‌ای از روابط قدرت در جامعه ایرانی منجر شده که طبیعتاً توسعه سیاسی نیز از آن ملهم بوده است 🔴 توسعه سیاسی همواره تابعی از وضعیت فرهنگ سیاسی هر جامعه‌ای است؛ لذا اصلاح و بازترمیم فرهنگ سیاسی نخبگان، مقدم بر تعقیب سیاست‌های توسعه سیاسی در سطح جامعه و نهاد دولت است؛ همان‌گونه که در جامعه ایرانی امروز، اصلاح در ساختار اقتصادی مقدم بر اصلاح در ساختار سیاسی است 🔴 توسعه سیاسی را آخرین مرحله از توسعه‌یافتگی یک جامعه و محصول فرایندی تحقق دیگر ابعاد توسعه -و صدالبته هدایت‌شده- می‌دانم که چنان‌چه لوازم و مراحل پیشین آن به‌درستی طی شده باشد وضعیتی با ثبات و پیش‌برنده را در زمینه توسعه تجربه خواهیم کرد 🔴 بروز نوعی از پوپولیسم سیاسی در ساختار سیاسی ایران باعث شده است که اصلاح‌طلبان که از یک نحله روشنفکری برخاسته‌اند نسبت به شاخص‌هایی که نظام سیاسی در آن بیشتر دخیل هستند اعتماد کمتری را از خود نشان دهند و از آن طرف نسبت به شاخص‌هایی که دیدگاه‌های تکثر‌گرایانه بیشتر در آن وجود دارد اقبال بیشتری از خود نشان دهند و اتصال اصول‌گرایان با بازاریان و روحانیون باعث شده است که به فرهنگ سیاسی توده نزدیک‌تر شده و نسبت به شاخص‌هایی که نظام سیاسی بیشتر در آن دخیل هستند اعتماد بیشتری را از خود نشان دهند و همین طور نسبت به شاخص‌های تکثر‌گرا اقبال کمتری از خود نشان دهند ..... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/khanesh-eteghadi-farhang-siyasi 🌐 اندیشه ما https://eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ طالقانی سرو سرسبز ستبر آزادی 🎙 غلامرضا امامی 🔻 طالقانی سرو سرسبز ستبر آزادی در پیچ شمیران، خانه او بود. خانه دل ما و نسل ما. یک خانه نقلی مانند مناره‌ای در کویر 🔴 مثل فانوسی بلند در دریا در شبی تاریک و بیم موج و گردابی چنان هایل. خانه او پناه ما بود و اندیشه او راهنمای ما. دلی به گستردگی دریا داشت و همتی به بلندای کوه. از آن خانه نقلی چونان پلی رنگین‌کمانی، زمین را به آسمان پیوند می‌داد. از میان همه آن رنگ‌ها، رنگ آسمانی آزادی و رنگ سبز امید و مهربانی چشمگیر بود 🔴 او بیماری مهلک شرق را استبداد می‌دانست‌ و درمان را آزادی… و راه رسیدن به آزادی را شورا. همواره در اندیشه میهن و بهروزی مردمش بود. در این راه، به جد و به جهد و به جان کوشید. به توصیه وی کتاب ماندگار «طبیعت – استبداد» کواکبی و به همتش کتاب «تنبیه‌الامه» نائینی بازنشر شد. در ایام حصر در خانه‌اش، پاسبانی بر سر کوچه گمارده بودند که کسی به دیدارش نرود. زمستان بود و از سوز سرما، سرها در گریبان. طالقانی به خادم مسجد هدایت تلفن زد که هیمه‌های هیزم فراهم ‌و به خانه‌اش آورند. هیزم‌ها در وانتی به سر کوچه آورده شد، اما میان راننده و پاسبان گفت‌وگویی تند درگرفت. صداها بلند شد. مأمور با ذکر مذموم «مأمور و معذور» برای بردن هیزم‌ها اجازه کتبی ممهور می‌طلبید. طالقانی که سروصدا را شنید، پنجره را گشود و گفت: سرکار، هوا سرد است، من در خانه بخاری نفتی دارم. این هیزم‌ها برای شماست که از سرما شب تا صبح نلرزی و سرما نخوری. پاسبان از شرم و مهربانی سر به زیر افکند و زارزار گریست.‌ پس از انقلاب، زندانبانش استوار ساقی از کار برکنار شده بود؛ دست به کار شد و حقوقی برایش فراهم آورد. پاسبان زندانش در کنارش ماند و رساندن دارو و دوایش را بر عهده گرفت. طالقانی نماد مهر و مدارا بود؛ نمود رواداری، مظهر آگاهی و آزادی. انسان را باور داشت و رهایی انسان را. در همه عمر، واژه‌ای با جانش عجین شده بود؛ واژه‌ای‌ حرف اول و آخر الفبای فارسی‌ «آ… ز… ا… د…ی». آزادی… ای خجسته آزادی منبع: روزنامه شرق 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/taleghani-sarv-sarsabz-setiz-azadi 🌐 اندیشه ما https://eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ چرا جلال آل احمد دین و روحانیت را نقد می‌کرد؟ 🎙 محمد پناه زاده گله بان 🔴 بررسی تحولات فکری آل احمد در رابطه با دین نشان می دهد آل احمد از یک فرد مذهبی به یک منتقد جدی دین تبدیل شد و این مسئله به واسطه عوامل زیادی پرورش یافته است 🔴 نقدهای آل احمد به روحانیت، نه تنها به خود روحانیت، بلکه به جامعه و روشنفکران ایرانی نیز کمک کرد تا به برخی از مشکلات موجود در جامعه و دین بپردازند و راهکارهایی برای بهبود اوضاع ارائه دهند 🔴 با وجود تمام این انتقادها، آل احمد خود را یک منتقد دین نمی‌دانست. او معتقد بود که دین می‌تواند نقش مهمی در زندگی انسان‌ها ایفا کند، اما باید از خرافات و تعصبات پاک شود و با نیازهای زمانه سازگار شود 🔴 در نهایت، باید گفت که نقدهای آل احمد به روحانیت، نقدهایی سازنده و مبتنی بر واقعیت‌های اجتماعی بود. او با طرح این نقدها، سعی داشت تا جامعه را به سمت تحول و پیشرفت سوق دهد 🔴 رابطه جلال آل احمد با دین، رابطه پیچیده و چند وجهی است که نمی‌توان آن را به سادگی توصیف کرد. آل احمد همواره در حال جستجو و پرسشگری بود و نگاه او به دین در طول زندگی‌اش دچار تحولات بسیاری شد ...... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/naghd-jalal-al-ahmad-az-rohaniyat 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034