eitaa logo
اندیشه ما
646 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
176 ویدیو
13 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
67.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️ به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه (س) و سالگرد استاد داود فیرحی 🔸 زن و حکمرانی در صدر اسلام بخش اول 🎙 استاد داود فیرحی ⏱ زمان مورد نیاز برای مشاهده این ویدیو: ۲۹ دقیقه 🔖 منبع: موسسه پژوهشی فرهنگی فهیم 🖇 آیدی اندیشه‌ما در شبکه‌های اجتماعی: eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ درآمدی بر تأثیر تحولات‌ اجتماعی بر فقه‌ سیاسی شیخ‌ انصاری 🎙 حجت‌الاسلام علی آقاجانی 🔴 حضور قوی علما در صحنه جهاد با روس و سپس متهم کردن آنها تاثیر بسیاری بر علمای‌ معاصر آن‌ دوران و شیخ‌ انصاری داشته است به‌گونه‌ای که باید گفت که شیخ در سیاست‌ عملی مرجعیت تغییر به‌وجود آورد و سعی بر جلوگیری از اختلاط آن با مسایل‌ حکومتی دربار نمود. همچنین به‌نظر می‌آید در بعد فکری و نظری هم بی‌تاثیر نبوده باشد. 🔴 شیخ انصاری با بررسی ادله و روایات و با استناد و نقد ۱۰ مورد از روایات،نتیجه می‌گیرد که فقیه به‌مانند پیامبر و امام معصوم مستقل از تصرف در اموال و انفس نیست. وی دو دلیل را بر می شمارد. ۱- با ملاحظه صدر و ذیل روایات مشخص می‌شود که این روایات در مقام بیان وظیفه فقها از جنبه رسالت بیان احکام شرعیه و تبلیغ آنهاست. ۲- بر فرض این که عموم ادله شامل چنین تصرفات مستقلی هم بشود و فقیه را در جایگاه پیامبر(ص) و امام معصوم قرار دهد ناگزیریم از چنین ظهور و دلالتی صرف‌نظر کنیم. چون موجب تخصیص اکثر می‌شود که قبیح است. زیرا موارد تصرف‌فقیه بر اموال و جانهای مردم اندک است(انصاری، ۱۴۱۵، ج ۳: ۵۵۳). 🔴 این پژوهش بر آن‌ است تا نشان‌ دهد جنگ‌های ایران‌ و‌ روس فی‌الجمله متغیر‌ ثابتی در بررسی اندیشه‌ فقها در دوره خود می‌تواند باشد. چنان‌که بر اندیشه و عمل شیخ‌ انصاری بی‌تأثیر نبوده است و به‌ همراه شخصیت‌ محتاط شیخ چندگانگی و اضطراب را در نگاه ایشان به ولایت‌ فقیه رقم زده است، به‌گونه‌ای که شیخ حداقل دارای دو دیدگاه متفاوت در مکاسب و کتاب‌ القضاء است. 🔴 در هرحال این قرینه‌قوی نشان از آن دارد که جنگ ایران و روس تا حدودی موجب اضطراب‌ نظری در آرای شیخ حداقل تا مدت‌زمان خاصی بوده است. چنان‌که امروز نیز در دریافت‌ نظر ایشان همین‌ اضطراب موجود است. گرچه از نظر عملی شیخ هیچ‌گاه رویه خود مبنی بر عدم‌ دخالت در امور دولتی را ترک ننمود. شاهد آن نیز عدم فتوای‌ جهاد علیه‌ انگلیسی‌ها در قضیه‌ هرات و عدم‌ پذیرش عواید منطقه‌ اوَد هند بوده است. 🔴 بدون آن‌که در دام نسبیت‌اندیشی‌ معرفت‌ شناختی‌ مطلق گرفتار آییم و همه‌اندیشه را به پس‌ زمینه‌ اجتماعی و محیطی و سیاسی و یا شخصیت‌ روان‌ شناختی احاله و تقلیل دهیم می‌باید به‌ صورت‌ منطقی وضعیت‌ زمانه شیخ، محمل‌ها و بسترهای‌ موجود و رفتار شخصیتی شیخ را واکاویم. بر این‌ اساس جنگ‌های ایران و روس که جنگی‌ بزرگ در صحنه‌ سیاسی‌ایران محسوب می‌شود و جنگ‌های بزرگ همواره تأثیرات‌ علمی و نظری برجای گذاشته‌اند به‌طور حتم بر اذهان‌ علما تأثیر داشته است. 🔴 پس از جنگ ایران و روس دو رهیافت‌کلی در میان عالمان‌دینی در تحلیل علل شکست‌ ایران به‌وقوع پیوست. رهیافت‌ اول به‌لحاظ نظری به‌صراحت بر عدم‌ کارایی تئوری سلطنت‌ مأذون و لزوم مبسوط‌الید بودن فقها تأکید داشت که در آثار محمدحسن نجفی صاحب‌ جواهر و ملااحمد نراقی تجلی یافت. در واقع این‌ مرحله، مرحله گذار از سلطنت‌ مأذون به ولایت‌ عامه‌ فقیه است. رهیافت‌ دوم ظاهراً در طول‌ زمان در ترد میان سلطنت‌ مأذون و ولایت‌ عامه‌ فقها است. از منظر عملی نیز تمایلی به دخالت در امور حکومتی به‌ شکل خاص نشان نمی‌دهد. این‌رویکرد در آثار شیخ‌ انصاری و در رویه علمی ایشان قابل‌ مشاهده است ..... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/tasir-tahavolat-ejtemaii-bar-fegh 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
📖 معرفی کتاب: «عقل وسکون در حکمرانی» 🖋 مولف: دکتر علی لاریجانی 🏢 ناشر: انتشارات دانشگاه تهران ⌛️ سال انتشار: ۱۴۰۳ 🔴 کتاب «عقل و سکون در حکمرانی» از آن جا دارای اهمیت است که جناح میانه رو در حاکمیت سیاسی، در برابر جناح تندرو که می تواند از اسلام سیاسی سنتی، با رویکرد تندروانه بهره بگیرد و رای مردم را زینتی و مشارکت آنان را بی اهمیت تلقی کند، با بازسازی آن، دارای نظریه ای دمکراتیک در باب حکومت شده، و این امر می تواند جناح سنتی و اصولگرا را به خود جذب کند. 🔴 اهمیت نظریه حکمرانی لاریجانی در پنج خط نخست مقدمه کتاب آشکار است. او می نویسد: «مجموعه ای که در پیش رو دارید، بر محور حکومت مطلوب و به تعبیر اعم، حکمرانی خوب قلم زده شده است. واژه حکمرانی که در چند دهه اخیر در قلمرو فلسفه سیاسی و حوزه سیاست و اقتصاد به آن پرداخته شده ، ترجمه «good governance» است و ترکیبی از سنن، و آداب و رسوم جامعه و روابط نهادهای مدنی با حکومت می باشد که می تواند به بهبود شرایط زیست اجتماعی بینجامد.» 🔴 به هر روی اصلاحات در ایران در همه ابعاد در حال رشد، و تقویت است. دیدگاه های علی لاریجانی در این باره، حکایت بارز و روشنی از این گزاره است. او در صفحه ۸۸ به یکی از مهمترین موضوعات در باره مبنای تشکیل حکومت به نظریه ابن سینا اشاره می کند: « مبنای اصلی ابن سینا در حکومت به نظریه او در تکوین جامعه و این اصل که بقای انسان به مشارکت با دیگران در مسایل مختلف ممکن است، بازمی گردد، و چون همکاری و تعاون در جامعه را امری لازم می داند، لذا قانون، و عدالت و حکومت ضرورت پیدا می کند.» 🔴 شهید مطهری در باره حجاب نکات خیلی جالبی را مطرح کرده اند. به این معنا که عقلا افراد را قانع کنید که به سمت منکر نروند. نه این که تندی به آنان بکنید. شما الآن چنین حالی را در امور احساس می کنید؟ دولت باید زمینه هایی را فراهم بکند که افراد با اراده خودشان به سمت منکر نروند چون که عمل ارزشمند آن است که افراد با اراده خود حرکت کنند. 🔴 نویسنده کتاب «عقل و سکون در حکمرانی» در ادامه با اشاره به این که تلقی برخی آن است که «در باره اداره کشور بهتر از دیگران می فهمند، این به آن معنا است که باید طراحی بکنند دیگران (مردم) در حوزه سیاسی چه بکنند. در حالی که مرحوم شهید مطهری عبارتی دارد، و می گوید اگر ۱۰۰ بار هم مردم به نادرستی افرادی را انتخاب بکنند، جای تاسف و تاثر دارد، ولی جای منع ندارد.» .... 🔺 جهت مطالعه کامل این معرفی کتاب به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/aghl-va-sokon-dar-hokmrani 🌐 تهیه شده توسط اندیشه‌ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ جدال اسلام مقاصدی با اسلام روشن فکری 🎙 دکتر عبد الوهاب فراتی 🔴 اسلام سنتی نظام واره تنها ظرفیتی از حوزه هاست که توان گفتگو با اسلام روشنفکری دارد 🔴 گرچی برخی، عالمانی چون آیت الله علیدوست را نماینده واقعی فقه سنتی نمی دانند اما به نظر می رسد نود و نه صدر روحانیت کنونی ما هواخواه اسلام سنتی اند. 🔴 اسلام سنتی قدرتمند ترین اندیشه در درون حوزه های شیعی است که بسیاری از روحانیون بدان تعلق دارند اما از درون به سه طیف متمایز می شوند: ۱) اسلام سنتی درجه اول و ناب، ۲) اسلام سنتی وظیفه گرا و ۳) اسلام سنتی نظام واره. اسلام سنّتی ناب، قرائت رسمی از اسلام است که قرن های متمادی در محافل حوزوی مورد وفاق بوده است. 🔴 سخنان سروش حرف جدیدی نداشت و به پرسش های کنونی نسل جدید پاسخی نمی داد. شاید دلیل آن این بود که اساسا پروژه روشن فکری دینی در ایران به پایان رسیده و حتی عنوان پر ابهامی چون نواندیشی دینی نتوانسته است جای آن را پر کند. 🔴 فقه سنتی حتی در قالب فقه مقاصدی نیز راه حل جدیدی برای عبور تنگناهای فقه وظیفه گرا که بر ارکان فقهی جمهوری اسلامی سیطره دارد بیان نکرده و هنوز از واقعیت های اجتماعی جامعه ما عقب مانده است. 🔴 با این همه باید از سامانه فقه نظام واره دفاع کرد و فقهیان دیگری که جسارت بیشتری در این باره دارند را روانه این نوع گفتگوها کرد. 🔴 آیت الله علیدوست قصد دارد با فقه مقاصدی به جنگ شبهات افرادی چون سروش رود اما خود می داند که با اتکاء تنها برفقه المقاصدی و البته رعایت حال دو گروه دیگر از فقهیان سنتی در حوزه، توان خارج کردن فقه سنتی در رویارویی با اندیشه مرده روشن فکری دینی در ایران را ندارد و باید مسیری دیگر انتخاب نماید ..... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/jedal-eslam-maghasedi-ba-eslam-roshanfekri 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ بازیابی جایگاه انسان در مکتب لیبرالیسم در شرایط مرگ عاجل 🎙 فرزین رحیمی زنوز 🔴 تفکر لیبرالی، با محوریت قرار دادن حقوق طبیعی فرد و قوانینی که ضامن حقوق بنیادین وی باشند معنا یافته است. از این منظر، انسان‌ها به صرف انسان بودن واجد حقوق برابری هستند که نقض آن‌ها در تعارض با کرامت ذاتی ایشان است. 🔴 هر کنش اقتصادی که به فرد قدرت مبادله آزادانه کالا و خدمات خود با مایحتاج لازم برای ادامه حیات انسان را بدهد، منطقاً در زمره حقوق طبیعی وی تلقی خواهد شد. بدین معنا، مالکیت خصوصی و تمکن فرد بر دارایی‌هایش می‌بایست توأم با حق صیانت از جان، جز لاینفک حقوق طبیعی وی در نظر گرفته شوند. 🔴 از طرفی، لاک با فرض این که تلاش برای نقض حریم و آزادی فرد، ممکن است به نقض حقوق طبیعی فرد منتهی شود، بر جایگاه آزادی به عنوان یکی از بنیادی‌ترین حقوق انسان تأکید کرده است. به بارو لاک، حق یعنی آزادی انتفاع از چیزی و بنابراین، حق و آزادی مفاهیمی هستند که می‌توانند به جای هم به کار گرفته شوند. 🔴 آزادی در نظر کانت عبارت از آن است که انسان مجبور به اطاعت از اراده انسانی دیگر نباشد. فی‌الواقع، آزادی فرد تا آنجا که بتواند به آزادی دیگران بر حسب یک قانون عام هم‌زیستی داشته باشد، تنها حق اصیل و فطری‌ای است که هر انسان به اقتضاء انسان بودن از آن برخوردار است ..... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/liberalism-mar-agel 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ بنای عقلا آموخته‌های انبیای نخستین است 🎙 آیت‌الله العظمی جوادی آملی 🔴 ما چیزی نداریم که بنای عقلا باشد؛ البته مرتب در درس و بحث‌ها گفته می‌شود که فلان اصل، بنای عقلا و امضای شارع است؛ اوفوا بالعقود را می‌گوییم بنای عقلاست و حرف رایج ما این است که فلان چیز امور عقلایی‌ است و آنچه را شارع آورده تاسیس نیست و امضای امور عقلاست ولی وقتی جلوتر برویم می‌بینیم که عقلایی در کار نبودند که شارع بیاید و کار آنان را امضا کند. 🔴 انبیاء چند چیز آوردند؛ اول اینکه اساس علم، علم حضوری است و نه حصولی و علم حضوری هم از معرفت نفس شروع می‌شود. انسان خودش را با مفهوم نمی‌شناسد بلکه با علم حضوری می‌شناسد و می‌یابد؛ او وقتی خود را می‌یابد حقیقت و وجود خارجی است نه صورت ذهنیه؛ گاهی انسان مسجد و خیابان و … را تصور می‌کند و تصویر و مفاهیم آن‌ها را به ذهن می‌آورد که علم حصولی است ولی گاهی خود این‌ها را مشاهده می‌کند که علم حضوری است. 🔴 مردم سه قسم هستند؛ عالم ربانی که فرمود من ربانی شما هستم و از عالم ربانی خودتان تبعیت کنید؛ من شدیدالربط به رب هستم و شما را هم ربانی می‌کنم و همه ۱۴ معصوم اینطور هستند و قسم دوم شاگردان ایشان که متعلم علی سبیل نجات هستند، قسم سوم هم کسانی هستند که یا به فکر خوردن و خوابیدن هستند یا به فکر حقوق و کم و زیاد آن یا به فکر اینکه من برترم و یا عالم است ولی عاقل نیست و با هر بادی می‌لرزد؛ به هیچکدام از این افراد اعتمادی نیست. 🔴 اگر مال کوثر باشد چند برابر خواهد شد ولی اگر برای تکاثر و هوای نفس باشد از بین می‌رود؛ اینکه حضرت فرمود نفقه مال را از بین می‌برد ناظر به این بحث است ولی علم اگر صرف شد افزوده خواهد شد؛ وقتی انسان مال را صدقه بدهد چند برابر پاداش می‌گیرد لذا کار عالمانه است. اگر درس و بحثی داشت همان علم برای او ملکه خواهد شد و علم او چند برابر می‌شود و اگر قرض دهد مال او ۱۸ برابر می‌شود ولی اگر بخشید ده برابر. در سوره بقره فرمود که «مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا کَثِیرَهً ۚ وَاللَّهُ یَقْبِضُ وَیَبْسُطُ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ». 🔴 کیفر و عذاب کسی که خدا را نشناسد فراموشی خودش است، پس اگر کسی خدا را شناخت خودش را خواهد شناخت و اگر کسی خودش را نشناخت خدا را هم نمی‌شناسد؛ فرمود این آیه نقیض آن روایت است. 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/amokhtehaye-anbiya 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
82.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️ به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه (س) و سالگرد استاد داود فیرحی 🔸 زن و حکمرانی در صدر اسلام بخش دوم 🎙 استاد داود فیرحی ⏱ زمان مورد نیاز برای مشاهده این ویدیو: ۲۱ دقیقه 🔖 منبع موسسه پژوهشی فرهنگی فهیم 🖇 آیدی اندیشه‌ما در شبکه‌های اجتماعی: @Feirahi eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ گستره فقه یا گستره بحث از فقه؟ ( تأملی کوتاه بر مناظره عبدالکریم سروش و ابوالقاسم علیدوست) 🎙 دکتر فرهاد شفتی 🔴 دکتر سروش بر این است که فقه ظرفیت بسط (گسترش) ندارد، بلکه باید قبض (کاسته) شود، جناب علیدوست اما در فقه قابلیت بسط می‌بیند و بسط فقه را لازم و مفید می‌داند. 🔴 سروش بخش قابل توجهی از فرصتی را که در اختیار داشت به استدلال بر مبنای آیه ۱۰۱ سوره مائده اختصاص داد: «یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْیاءَ إِنْ تُبْدَ لَکمْ تَسُؤْکمْ وَ إِنْ تَسْئَلُوا عَنْها حینَ ینَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَکمْ عَفَا اللَّهُ عَنْها وَ اللَّهُ غَفُورٌ حَلیم».به نظرم اگرچه اشاره‌ای مختصر به این آیه مفید بود اما ارائه آن به منزله یکی از شواهد اصلی به نفع قبض فقه در نخستین نشست مناظره چندان کارآ نبود. 🔴 از مهمترین و تعیین‌کننده‌ترین موضوعاتی که در این مناظره مطرح شد بحث هدف دین بود. به نظرم اصرار طرفین بر موضع خاصّ خود در رویکرد به متن، مجال به تبادل نظری ثمربخش در این موضوع را نداد. از یک سو علیدوست با شمردن چندین آیه از قرآن برای اسنتباط هدف دین، رویکردی ذرّه‌ای به متن را نمایش داد. 🔴 بخشی از مناظره به ارتباط بین فقه و اخلاق گذشت. سروش بر این است که فقه از اخلاق تهی است و تنها به صورت اخلاق کار دارد. 🔴 علیدوست بخشی از فقه را ناظر به اخلاق می‌داند. به نظرم بحث در این قسمت می‌توانست کمی متمرکز، مفصل و عمیق‌تر شود و به ارتباط فقه و اخلاق بپردازد، به خصوص این پرسش اساسی که آیا اخلاق بر احکام شریعت و به تبع آن فقه تقدم و تفوق دارد، یا اینکه این دو در اصل دو مبنای مرتبط اما متفاوت دارند. 🔴 اصولاً و با توجه به اینکه بسیاری از احکام دین از نوع امضایی هستند و برخی از آنها نیز تنها پس از پیش آمدن پرسشی یا مشکلی به زبان وحی جاری شدند، آیا احکام غیر عبادی و غیر فردی دین به تمامی جزوی از ماهیت دین هستند،و یا به اصطلاح از جنس عرَض‌اند؟ 🔴 قرآن قطعاً گزاره‌های جهانی و مخاطب جهان‌شمول دارد، امّا آیا دغدغه غالب و گفتمان عمومی قرآن نیز جهانی و جهان‌شمول است، یا بر مبنای محتوای آیات و نیز به شهادت آیاتِ بسیاری که منظور اصلی قرآن را ساکنان محلّ نزول وحی (امّ القری و من حولها) می‌دانند مخاطبان اصلی قرآن محلی هستند ..... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/gostare-fegh-ya-gostare-bahs-az-figh 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
چراغ هدایت در بستر شهادت ✍🏻دکتر محمود شفیعی ✅روزی که گذشت بنابر یک دیدگاه، سالگرد شهادت بزرگ بانوی جهان اسلام حضرت صدیقه کبرا فاطمه زهرا سلام الله علیها بود. 🖊به نص صریح قرآن کریم "و لکل قوم هاد. و برای هر گروهی از مردم راهنمایی است. " رعد/۷. بی تردید صدیقه طاهره س در عمر کوتاه، اما بسیار پربرکت خود، در نظر و عمل، بر همگان به عنوان بزرگترین چراغ فروزان و روشن ترین نشانه برای جدا کردن راه هدایت و نیفتادن در چاه ضلالت، شناخته شد. 🖊آن حضرت با اتصالی که با عالم علوی یافت و همنشینی که با رسول الهی داشت، توانست بعد از قرآن مجید، صحیفه دیگری برای هدایت بشر به یادگار نهد و، به ویژه، حجت بر حق بودن خود بر فرزندان طاهرش را به اثبات برساند. ائمه اطهار ع معترفند که در دین شناسی بر سر خوان نعمت مادر نشسته بودند و از شهر علم او توشه بر می گرفتند. 🖊هدایت گری آن یگانه بانوی اسلام، تنها در سطح کتاب و اندیشه نبود؛ بلکه در میدان های عمل نیز در سخت ترین لحظه از تاریخ صدر اسلام به ایفای نقش خطیر سیاسی پرداخت و با ایستادن در مقابل انحراف بزرگ سیاسی در راه توحید، دوست و دشمن را بر عظمت وجودی خود آگاه ساخت. 🖊او می توانست سکوت راحت طلبانه برگزیند تا قدر بیند و در صدر نشیند. اما همه می دانیم که آن حضرت همچون اولاد پادشاهان نبود که بر سر سفره عافیت درآید؛ از درد جامعه دامن برکشد و در گوشه ای بیاساید. او فرزند پیامبری بود که لحظه ای در نجات انسان ها راحتی ندید. دخت گرامی اسلام نیز همان راه را انتخاب کرد و در عمل نشان داد که "لعلک باخع نفسک ان لا تومنوا بهذا الحدیث اسفا." 🔷پایان سخن اینکه بر آن حضرت جایگزینی دنیاطلبی و استبداد ورزی، واژه ای که او اولین بار برای ترسیم فضای تیره سیاسی مسلط بر وضعیت پس از نبی گرامی ص بکار برد، با نظام نوپای مدنی نبوی، چنان گران آمد که نتوانست بیش از چند ده روزی پس از رحلت رسول خدا ص زنده بماند. این چنین بود که شهادت مظلومانه زود هنگام آن حضرت، جهان اسلام را به مصیبت بزرگ دیگری بعد از وفات پیامبر گرامی اسلام ص مبتلا ساخت. سلام علیها یوم ولدت و یوم ماتت و یوم تبعث حیا. 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
♦️ کشورداری به کوشش و بخشش آموزۀ سیاسی ایرانشهری ✍🏻 دکتر محمود فتوحی ✅در تدبیر مُلک و سیاست مُدُن، برای کشورداری دو زمان متناظر را بسیار یاد کرده‌اند: روز کوشش و روز بخشش. امیر معزی نیشابوری در ستایش ملکشاه سلجوقی می‌سراید که: روز بخشش نیکخواهان پیشِ جاهت جان‌فشان روز کوشش بدســــگالان پیش تیغت جان‌ســپار (امیر معزی نیشابوری) روز کوشش و روز بخشش دو روز متناظرند با دو سیاست متضاد. کوشش، زمان نبرد و برای جهانگیری و کشورستانی است؛ زمانی که فرمان‌روا بر پشت زین باید شمشیر بزند و دلاوری کند. اما روز بخشش، همان سلطان تندخویِ تیغ زن، بار عام می‌دهد و در جشن با مردم خود مهربان، بخشنده، دادرس و انباز و یاور است. ✅شاهان با کوشش، کشورگشایی می‌کردند و با بخشش کشورداری. گفته‌اند که کشور ستاندن آسان است اما کشورداشتن دشوار. فرمانروا با دو چیز می‌تواند کشورداری کند: با دادگری و بخشش. به زبان فردوسی«با داد و دهش». او اگر عدالت را پایدار نکند، نظم و امنیت فرو می‌ریزد و فتنه برمی‌خیزد. و خرابی جای آبادانی را می‌گیرد. فتور در شهر و سستی در مرز پدید می‌آید. فرمانروا با بخشش و بخشایش می‌تواند دل مردمان را با خود همراه کند که بزرگترین پشتوانه برای نظام و خود اوست. و خوش گفت نظامی گنجوی که «دادگری شرط جهانداری است». اینها ابتدائی‌ترین آموزهای کشورداری در اندیشۀ سیاسی ایرانشهری بوده و سیاستنامه‌نویس و قصیده‌سُرای و حکیم، همواره در گوش پادشاه نجوا می‌کردند. شاعران نامبردار درباری - که اغلب ایشان حکیم لقب داشتند - به ترغیب وزیران و دیگر نخبگان سیاسی برای جشنهای ششگانه (نوروز، تیرگان، مهرگان، سده، فطر، قربان) و دیگر مناسبت‌های درباری، مدایح خسروانی می‌سرودند و آموزه‌های سیاسی را با زبان زیبا و اسلوب فاخر به پادشاه گوشزد می‌کردند. آنگاه که شاه را به دادگری، آبادانی ایران، ایجاد امنیت و آسایش و بخشش مال و بخشایش جان مردم می‌ستودند در واقع یک مطالبۀ جمهور را از نظام سیاسی یادآور می‌شدند. ✅دو اصطلاح روز کوشیدن و روز بخشیدن از قصاید مدحی رودکی تا ایرج میرزا در روزگار نزدیک به ما دیده می‌شود. روز کوشیدن چو تیغت شیر جان اَوبار نیست روز بخشیدن چو کفَّ‌ات ابر گوهر بار نیست (قطران تبریزی) سایه او روز کوشش خاره گرداند چو موم همت او روز بخشش صبح بخشد شام را (حکیم سنایی غزنوی) روز بخشش آفتابی جام زرین بر یسار وقت کوشش آسمانی تیغ هندی بر یمین (حکیم انوری) روز کوشش هست پیل عرصه ی جنگ و جدل گاه بخشش هست شیر بیشه جود و کرم (خواجوی کرمانی) روز بخشش راستگوی و روز کوشش راستکار (قطران) به روز بخشش گویی من و توایم انباز (کمال اسماعیل) کفِ رادش تو گویی روز بخشش زبان پنــــــــــج دارد پنــج ناخن (ایرج میرزا در مدح ناصر الدین شاه) 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
♦️فیرحی و خوانش دموکراتیک از اسلام ✍️ دکتر علی میرموسوی ♦️انسان ها را از نظر نسبت حیات آن‌ها با عمر طبیعی‌شان می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:۱. با حیاتی کوتاه تر از عمر طبیعی ۲. با حیاتی همسان با عمر طبیعی ۳. با حیاتی ماندگار تر از عمر طبیعی. زنده یاد دکتر داود فیرحی از دسته اخیر بود و رمز ماندگاری او افزون بر اخلاق و سیره والای وی، خدماتی است که در زندگی نسبتاً کوتاهش به ایران و پیشرفت آگاهی و دانش ایرانیان کرد. 🔹فیرحی از اندک اندیشمندانی بود که در زندگی علمی و سیاسی خویش پروژه مشخصی را دنبال می‌کرد. پروژه فکری او در مجموع ارائه خوانشی دموکراتیک از اسلام با تمرکز بر فقه بود. دغدغه او بیش از آن که دینی باشد، ملی بود و او نجات و توسعه ایران را در گرو تقویت چنین برداشتی می‌دانست. باور فیرحی به این خوانش به طور خلاصه بر مقدمات و پیش فرض های زیر استوار بود: ۱. گذار به تجدد و دموکراسی در ایران از مسیر خوانشی دموکراتیک از اسلام و فقه می‌گذرد، همان گونه که تجدد غربی نیز ریشه های الهیاتی داشت. ۲. نصوص و آموزه‌های دینی و شریعت اسلام ظرفیت چنین خوانشی را دارد. ۳.اسلام تاریخی و سنت اسلامی در سایه ساختار اقتدار گرایانه قدرت و تعامل با آن، بیشتر به خوانش اقتدارگرایانه و غیر دموکراتیک از این نصوص مجال و فرصت ظهور داده‌اند، ولی این تنها خوانش ممکن نیست. ۴. خوانش دموکراتیک از اسلام نیز سنتی نوپا دارد که از عصر مشروطه و در پرتو تلاش مجتهدان مشروطه خواه همچون آخوند خراسانی و نایینی شکل گرفته و در این راستا باید آن را بازخوانی و تقویت کرد. ۵. این خوانش در ایدئولوژی انقلاب اسلامی نیز جایگاهی با اهمیت داشت و اندیشه رهبر فقید آن را نیز می‌توان بر این اساس تفسیر کرد. 🔹فیرحی بر این اساس با دیدگاه ها و جریان‌های دیگر مرز بندی می‌کرد. او نخست در برابر جریانی قرار داشت که خوانشی اقتدارگرایانه از دین ارائه می کردند و به تعبیر وی جریان قدرت را یک سویه و از بالا به پایین می‌دانستند. او استبداد دینی را محصول این جریان می دانست و تمام تلاش خود را برای رد و مبارزه با آن به کار گرفت. دومین جریان مقابل وی مخالفان سازگاری اسلام و دموکراسی بودند؛ کسانی که به تنش ذاتی بین دین و دموکراسی باور داشتند و تلاش برای جمع و سازگار کردن آن ها را بیهوده و پوچ می‌پنداشتند. در نهایت او با جریانی که چنین خوانشی را برای گذار به دموکراسی در ایران لازم نمی دانست، نیز مخالف بود. 🔹موضوع رابطه و نسبت اسلام و دموکراسی از مسائل محوری اندیشه سیاسی معاصر ایران است. این مسئله از هنگام رویارویی و آشنایی با تجدد و شناسایی استبداد به عنوان یکی از عوامل اصلی انحطاط و عقب ماندگی ایران، همواره مورد توجه و بحث بوده است. در این مدت ایده سازگاری اسلام با دموکراسی از سوی بسیاری اندیشمندان با دیدگاه های گوناگون طرح و تقویت شده است. اما این تلاش ها کمتر در چارچوب فقه و نگرش فقهی بود. ویژگی ممتاز فیرحی این بود که کوشید بیشتر از این دیدگاه به بررسی موضوع بپردازد. 🔹بی تردید برخی از پیش فرض ها و مقدماتی که اندیشه استاد فیرحی بر آن استوار بود، جای نقد و تشکیک دارد. برای مثال در سومین سالگرد درگذشت وی، پیش فرض اول را مورد نقد قرار دادم و بر خلاف وی استدلال کردم که گذار به دموکراسی در ایران از مسیر فقه عبور نمی‌کند و دموکراتیک شدن فقه بیش از آن که علت این گذار باشد، معلول آن خواهد بود. با وجود این نمی توان اهمیت خوانش دموکراتیک از اسلام را برای گذار از وضعیت کنونی انکار کرد. به ویژه به این دلیل که اقتدار گرایی دینی عامل اصلی این وضعیت است و چنین خوانشی بی تردید می تواند در تضعیف و به حاشیه راندن آن موثر باشد. 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
🔴 بی‌‏عدالتی معرفتی (درباره انکار نسل‏‌کشی اسرائیل در غزه) ✍️ یاسر میردامادی ✅ سکوت در برابر نسل‏‌کشی نیز بخشی حیاتی از روند انکار نسل‏‌کشی اسرائیل در غزه است و انکار نسل‏‌کشی اسرائیل در غزه بخشی حیاتی از استمرار، تعمیق و تکرار نسل‏‌کشی است؛ نسل‏‌کشی‌‏ای که اکثریت «وجدان‌‏های بیدار» در باب آن سکوت معنادار پیشه کنند، گویی هیچ‏گاه رخ نداده است. هیچ تردید موجهی در این داوری نیست که نسل‌کشی اسرائیل در غزه مصداق بسا انواع بی‌عدالتی است، چه بی‌عدالتی معرفتی و چه بی‌عدالتی غیرمعرفتی. دست‌کم چهار نوع بی‌عدالتی غیرمعرفتی را می‌توان در نسل‌کشی اسرائیل در غزه برشمرد: ۱ـ بی‌عدالتی حقوقی ۲ـ بی‌عدالتی سیاسی ۳ـ بی‌عدالتی اخلاقی و ۴ـ بی‌عدالتی قضایی. گرچه تمرکز بحث من در این نوشته بر بی‌عدالتی غیرمعرفتی نیست بلکه بر بی‌عدالتی معرفتیِ حاصل از نسل‌کشی اسرائیل در غزه است، از باب مقدمه‌چینی، این چهار قسم بی‌عدالتی غیرمعرفتی را به اختصار تمام توضیح خواهم داد. 1️⃣ بی‌عدالتی حقوقی: نسل‌کشی اسرائیل در غزه نقض فاحش و نظام‌مند حقوق بشردوستانه‌ بین‌الملل است؛ نقض حقوقی که دست‌کم شامل این موارد می‌شود: کشتار غیرنظامیان، حمله‌ عامدانه و وسیع به مراکز درمانی و امدادی و تخریب عامدانه‌ و نظام‌مند زیرساخت‌های غیرنظامی. حق حیات به‌منزله‌ اساسی‌ترین حق بشری به‌شکل وسیعی از سوی اسرائیل نادیده گرفته شده و مردم غیرنظامی غزه در معرض کشتار گسترده‌ اسرائیل قرار گرفته‌اند. 2️⃣ بی‌عدالتی سیاسی: شورای حقوق بشر با گذشت بیش از یک‌سال از نسل‌کشی اسرائیل در غزه حتی از برگزاری یک نشست ویژه برای بررسی وضعیت حقوق بشر در غزه ناتوان مانده است. اسرائیل شش دستور موقت دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر جلوگیری از نسل‌کشی و فراهم کردن دسترسی مردم غزه به کمک‌های بشردوستانه را نادیده گرفته است. 3️⃣ بی‌عدالتی اخلاقی: سکوت و بی‌تفاوتی در برابر نسل‌کشی اسرائیل در غزه، از نظر اخلاقی خود نوعی مشارکت منفعلانه در این جنایت محسوب می‌شود. کشتار کودکان، زنان و افراد بی‌گناه و محروم کردن مردم از نیازهای اولیه‌ زندگی نقض آشکار اصول اخلاقی و انسانی است. 4️⃣ بی‌عدالتی قضایی: به‌‌رغم وجود سازوکارهای لازم برای تعقیب و محاکمه‌ افراد دخیل در جنایات جنگی اسرائیل، اقدام مؤثری در این زمینه صورت نگرفته است. دیوان بین‌المللی دادگستری به‌‌رغم شواهد کافی، حکم قاطعی برای توقف عملیات نظامی نسل‌کشانه از سوی اسرائیل در غزه صادر نکرده است. ✅ اما از همه‌ این‌ها گذشته، ادعای من در این نوشته آن است که نسل‌کشی اسرائیل در غزه، علاوه بر آن‌که مصداق بسا انواع بی‌عدالتی غیرمعرفتی‌ای است که به برخی از آن‌ها گذرا اشاره شد، از مصادیق نوع خاص دیگری از بی‌عدالتی است که بسیار کمتر به آن پرداخته شده است: «بی‌عدالتی معرفتی» (epistemic injustice). در یک کلام، ادعای من در این نوشته آن است که انکار نسل‌کشی اسرائیل در غزه مصداق بی‌عدالتی معرفتی است. 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
♦️انتظار از سیاست ✍🏻جواد کاشی ✅در دهه هفتاد سوال «انتظار از دین» در ذهنیت اهل فکر و نظر محوریت پیدا کرد. کاش قبل از آن سوال «انتظار از سیاست» را طرح کرده بودیم و به آن می‌اندیشیدیم. هر پاسخی به پرسش «انتظار از سیاست» پیامدهای تلخ و شیرین خود را در همه عرصه‌ها به بار می‌آورد منجمله بر دین. تجربه جنگ هشت ساله با عراق، پاسخی به پرسش انتظار از سیاست ساخت و پیش روی ما قرار داد: اقتدار، عزت و شکوه. نظام سیاسی با این پاسخ سامان یافت و مسیر خود را پی گرفت. ما در انتخاب میان دو گزینه «عزت و ذلت» قرار گرفتیم. پیداست که نباید تن به ذلت می‌دادیم و همیشه در جهت عزت و اقتدار و شکوه ملی حرکت می‌کردیم. ✅این امکان وجود داشت که به پرسش انتظار از سیاست، پاسخ دیگری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دادیم و در مقابل دوگانه‌های دیگر قرار می‌گرفتیم. «فضیلت» یک پاسخ دیگر به سوال انتظار از سیاست بود. آن را رها کردیم. فضیلت در ادبیات سیاسی به معنای اولویت بخشی به خیر عمومی در مقابل خیر یا نفع خصوصی است. اگر انتخابش کرده بودیم در میان دوگانه آنچه خیر عموم مردم را تامین می‌کند و آنچه نفع یک گروه خاص را قرار داشتیم. ✅رفاه و خوشی یک پاسخ دیگر به پرسش ما بود. آنگاه می‌توانستیم در دوگانه هر آنچه موجبات رفاه و شادی اکثر مردم است و آنچه سبب رفاه و خوشی اقلی از مردم قرار داشتیم. آزادی یک پاسخ دیگر بود. آنگاه می‌توانستیم در دوگانه کاستی یا افزونی هستی آزاد تک تک شهروندان قرار داشته باشیم. ✅گسترش میدان رقابت یک پاسخ دیگر بود. اگر آن را اختیار کرده بودیم می‌توانستیم به عرصه سیاسی به مثابه میدان بازی بیاندیشیم تا خود را در دوگانه برد و باخت بیابیم. آنگاه از یکی دو باخت، خود را نمی‌باختیم و آماده بازی‌های بعد می‌شدیم. ✅اختیار هر پاسخی به سوال انتظار از سیاست، پیامدهای خود را به بار خواهد آورد. می‌توانستیم انتخاب‌های دیگر کنیم و اینک در موضع پاسخ‌گویی به پرسش‌های دیگر باشیم. سخت است، اما می‌توانستیم به توازن میان این همه بیاندیشیم. متاسفانه مثل کشتی بانانی عمل شد که همه چیز را هیزم سوخت حرکت کشتی می‌کنند منجمله بدنه خود کشتی‌ را. اگر هم فر و شکوه و عزت نصیب ایران شده، باید پاسخ دهیم چقدر یک جامعه و حکومت فضیلت‌مند داریم به طوری که دلمشغول خیر عمومی مردم باشیم؟ رفاه و خوشی مردم را تا کجا افزون کرده‌ایم؟ چقدر مردم احساس آزادی در انتخاب و مشارکت و زندگی می‌کنند، چقدر آموخته‌ایم با قواعد یک بازی منصفانه در داخل، منطقه و عرصه بین‌الملل بازی کنیم؟ ✅اقتدار و عزت را نمی‌توان از دایره حیات سیاسی حذف کرد. اما امروز بیش از هر وقت نیازمند آن هستیم که پنجره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دیگر را هم به پرسش انتظار از سیاست بگشائیم. نباید آنچه تاریخ پیش روی ما قرار داده، به تقدیر و زندان ما تبدیل شود. برخیزیم پنجره‌ها را بگشائیم. 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ به مناسبت چهارمین سالگرد درگذشت مرحوم دکتر داود فیرحی، از دو کتاب «پیامبری و قرارداد» و «عاشورا، فساد و اصلاح» رونمایی شد. 🔴 محمدی: دکتر فیرحی در آثار خود به بررسی دولت نبوی پرداخته و قرائت قراردادگرایانه از سیره سیاسی پیامبر، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای فکری فیرحی است. او همچنین به این موضوع پرداخت که پیامبر ظرف ده سال از هجرت، اکثریت قبایل حجاز را به عضویت جامعه اسلامی درآورد و ۱۳۲ قرارداد با قبایل بست. 🔴 دکتر فیرحی معتقد است که اگر پیامبر(ص) دو معجزه داشته باشد، یکی قرآن و دیگری قرارداد مدینه است. 🔴 تاریخ دولت و فکر اسلامی معمولاً از سقیفه به بعد مورد توجه قرار می‌گیرد و دولت پیامبر علیرغم اهمیت آن مورد غفلت سیستماتیک قرار گرفته است. 🔴 دکتر حقیقت : گفتمان نواندیشی دینی در برابر دیگر گفتمان‌های موجود در تشیع تعریف می‌شود که سه گفتمان اصلی وجود دارد: ۱. گفتمان سنتی (فقهای سنتی) ۲. گفتمان اسلام سیاسی (که در ایران حاکم است) ۳. گفتمان اسلام سیاسی رادیکال که به خشونت برای تحقق دولت اسلامی اعتقاد دارد و به نقش مردم توجهی ندارد. 🔴 گفتمان نواندیشی دینی که دکتر فیرحی در ذیل آن قرار می‌گیرد، به‌طور خاص در تقابل با گفتمان اقتدارگرا و رادیکالیسم اسلامی قرار دارد. 🔴 فیرحی جوان بیشتر تحت تأثیر گفتمان اسلام سیاسی بوده است. 🔴 استاد محمد اسفندیاری:فیرحی برای بررسی قیام امام حسین(ع)، زمانه حضرت و سال‌های قبل، به ویژه ۶۰ سال هجرت را مورد بررسی قرار داده و علل بعیده را در کنار علل واقعه عاشورا واکاوی کرده است. 🔴 حرکت امام حسین(ع) یک قیام بوده و نه یک حرکت اصلاحی، برخلاف نظریات برخی تحلیل‌گران معاصر. او تأکید کرد که نمی‌توان قیام امام حسین(ع) را تنها با دو کلمه امر به معروف و نهی از منکر تفسیر کرد. همچنین به باور او، پرده آخر قیام امام حسین نه دوراهی بیعت و عدم بیعت با حاکم، بلکه دوراهی قتال و تسلیم بود و ایشان هرگز حاضر به تسلیم و خفت نشد..... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/9632 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
🔻 درمراسم گرامیداشت مرحوم فیرحی مطرح شد: ❇️ عباس آخوندی: مرحوم فیرحی یک اندیشمند مدرن بود ✳️ میرموسوی: دکتر فیرحی پروژه فکری مشخصی را دنبال می کرد 🔴 عباس آخوندی:مرحوم فیرحی از جمله کسانی است که از دو مدرسه مختلف یعنی «مدرسه دینی» و «مدرسه مدرن» بهره مند بوده و در واقع محل تلاقی واقعی این دو مدرسه است. شاید کسانی دیگر نیز پیش از انقلاب مشهور به این بحث بودند، اما عمق و یکپارچگی ذهنی مرحوم فیرحی بسیار بیش از گذشتگان خود حتی در پیش از انقلاب بوده است لذا حتماً مرحوم فیرحی یک نگاه مدرن داشتند و دنبال این بودند که با نگاه مدرن مساله سیاست و ایران را نگاه کنند. 🔴 دکتر فیرحی به فهم مدرن ما از متن دینی خدمت بسیار بزرگی کرد و تلاش ایشان این بود که دین را در چارچوب نظریه مدرن فهم کند و هیچ اصراری به دین امانی نداشت و می خواست یک بحث مستقل اصیل را مطرح کند. دکتر فیرحی با نگاهی مدرن به قرارداد اجتماعی اشاره کرد و به حکومت به شدت پایبند و علاقه مند بود، ولی مشکل اصلی دکتر فیرحی در این بحث این بود که نگاه تاریخی به قرارداد و متن نداشت لذا موضوع «ملت» همچنان مساله گمشده ای در منظومه فکری مرحوم فیرحی است. 🔴 سید علی میر موسوی : دکتر فیرحی از جمله استادان و اندیشمندانی بود که پروژه فکری مشخصی را دنبال می کرد و آن را «ارائه یک خوانش دموکراتیک از اسلام با تمرکز بر فقه» نامید و این صرفا دغدغه دینی نبود بلکه دغدغه ایران هم داشت و چه بسا دغدغه ایران در نزد او بیشتر از دغدغه دینی بود چون تصور می کرد، نجات و توسعه ایران در گرو چنین خوانشی از اسلام است. 🔴 دکتر محمودی جانکی:دکتر فیرحی می گویند که متفکران شیعه در عصر مشروطه در دو عرصه، وضع قانون را مهم می دانستند، یکی اعمال حقوق عمومی یعنی حق عمومی مشترک ملی که از باب تعهد به وفای به عهد است که بحث قرارداد را اشاره می کند و دیگری اجرای احکام شرع است که عنوان می کند تفرع است یعنی ظاهر آن قانون است اما محتوای آن شرع است. در امور جزایی و مقررات مدنی بخش مهمی از قوانین ما از این دست هستند یعنی ظاهر قانون دارد، اما محتوا را از شریعت گرفته است. 🔴 دکتر رضا تاران،به سه دوره فکری دکتر فیرحی اشاره نموده و اظهار داشت: دوره اول فکری، از سال ۷۸ تا اواسط سال ۸۰ است. در این دوره کتاب «قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام» تألیف می شود. استاد فیرحی در این کتاب بررسی می کند که فقه اقتدارگرا در چه زمینه و بافتی شکل گرفته است. کتاب دوم «نظام سیاسی و دولت در اسلام» است که دکتر فیرحی در این کتاب تلاش می کند آرای سیاسی اهل سنت و شیعه را بررسی کند و ببیند که چه مقداری توانستند وارد تفکرات جدید شوند، اما در نهایت باز توضیح و تفصیل فقه اقتدارگراست. کتاب سوم «تاریخ تحول دولت در اسلام» است. چون دکتر فیرحی رویکرد فوکویی داشت، دوره های گسست یعنی صدر اسلام و دوره مشروطه را بررسی می کرد و در حال رفت و برگشت میان این دو دوره بود .... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/amdishmand-modern 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
♦️ممیزی کتاب: مهم‌ترین مانع «وفاق» در حوزه‌ی فرهنگ ✍️ محسن‌حسام مظاهری ✅صفحه‌آرایی کتاب جدیدم تمام شده. مجموعه مقالات و تأملاتم است درباره‌ی نسبت مناسک با سیاست هویت و دین عامه؛ مباحثی که تصور می‌کنم اگر منتشر شود، مورد توجه علاقه‌مندان این حوزه خواهد بود و زمینه‌ای برای گفتگوهای تازه ایجاد خواهد کرد. اما دستم به نمونه‌خوانی کتاب نمی‌رود. چراکه کتاب قبلی‌ام (تورم مناسک) ـ که پشتوانه‌ی این کتاب است و برای تألیفش سه سال وقت صرف کردم و زحمت فراوانی کشیدم ـ از اسفند سال گذشته تا امروز کماکان پشت دیوار ممیزی ارشاد گیر افتاده و بلاتکلیف است. تما‌س‌ها و پیگیری‌های مکررم از کانال‌های مختلف بی‌فایده بوده و مسئولان اداره کتاب، با رفتار آزاردهنده و غیرمسئولانه‌ی‌ همیشگی خود، حاضر به پاسخ‌گویی نیستند. خبر دارم که در بین اهالی قلم و نشر، بسیاری دیگر نیز وضعیت مشابهی دارند. ✅یکی دو روز تا پایان اولین هفته‌ی کتاب در دولت جدید باقی مانده است. کاش متولیان وزارت فرهنگ به‌جای دیدارها و برنامه‌های نمایشی در این هفته برای وضعیت فاجعه‌بار و آسیب‌زننده‌ی ممیزی و سانسور تدبیری می‌اندیشیدند. این بهترین هدیه‌ای بود/هست که دولت نوپا می‌توانست/می‌تواند به بدنه‌ی خسته و دلسرد اهالی قلم و نشر کتاب اهدا کند و امیدی بیافریند. ✅من از دولت نخست احمدی‌نژاد تا امروز، هم به‌عنوان نویسنده و هم ناشر، با وزارت فرهنگ و ممیزی سروکار داشته‌ام و می‌توانم شهادت دهم که مدیریت حوزه‌ی کتاب و مشخصاً ممیزی، در دولت قبل به سیاه‌ترین و مبتذل‌ترین سطح خود رسیده بود. نادانی و تنگ‌نظری و برخوردهای سلیقه‌ای و بی‌ضابطه، در کنار رویه‌های غیرشفاف و عدم پاسخگویی سبب نارضایتی و خشم بسیاری از نویسندگان و مترجمان و ناشران از طیف‌های فکری مختلف شده که فریاد اعتراض‌شان به جایی نرسید. ✅امید داشتیم که با استقرار دولت جدید گشایشی حاصل شود. اما عجبا است که به‌رغم مطالبه و انتظار گسترده‌ی فعالان حوزه‌ی کتاب، تا امروز کوچکترین تغییری در بدنه‌ی بی‌کفایت اداره‌ی کتاب داده نشده و کماکان شاهد استمرار همان رویه‌ها و سیاست‌های مخرب دولت قبل و سیطره‌ی همان تفکر هستیم. ✅به گمان من، مصداق روشن شعار «وفاق» که مورد تأکید رییس‌جمهور است، در حوزه‌ی کتاب، ایجاد تحول بنیادین در سیاست‌ها و ساختار و رویه‌های ممیزی کتاب است و باید دید در بدنه‌ی مدیریتی جدید وزارت فرهنگ اراده و همت و جسارت ایجاد چنین وفاقی هست یا خیر. 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ در هیچ آیه و روایتی ندیده‌ام که بی حجاب، بیمار معرفی شده باشد. 🎙 استاد هادی سروش 🔴 در رابطه با حجاب تعبیر “کلینیک” نشان از بی اطلاعی مسئول یا مسئولینی است که این برنامه‌ها را تنظیم می‌کنند و به جامعه ارائه می‌کنند. به نظر من این یک اهانت است. 🔴 ما در اینجا از سه زاویه بحث می‌توانیم داشته باشیم که کارشناس خودش را دارد. 🔴 زاویه‌ی اول این است که بی‌حجابی را متهم به بیماری از نظر جسمی کنیم! خب اینکه خیلی روشن است که حرف باطلی است و بسیار حرف غلطی است. 🔴 زاویه دوم این است که ما بی‌حجابی را متهم به بیماری روانی کنیم! خب در اینجا کارشناسان روانی و روانپزشکان در مورد بی حجاب ارائه نظر علمی کرده اند که اگر کسی پوشش طبق معیار دینی یا معیارهای قومی یا معیارهای منطقه‌ای نداشت، واقعاً از نظر روانی بیمار است؟! یعنی آزمایشگاه‌ها و اطبای روانپزشک و اساتید روانشناس آیا چنین فردی را به عنوان بیمار روانی معرفی می‌کنند که باید با دارو درمان و یا بستری شدن مداوا بشود؟! من فکر نمی‌کنم یک روانشناس و یا روانپزشکی را پیدا کنید که چنین نظری دهد! 🔴 و اما زاویه‌ی سوم در این اتهام به بیماری و کلینیک ترک بی‌حجابی مسئله مربوط به دین و فقه است. بنده به عنوان کسی که نزدیک به چهار دهه فقه خوانده ام و آن را تدریس کرده ام و الان هم هم در حوزه قم مشغول هستم اعلام میکنم؛ در هیچ آیه و روایتی و یا سخنِ فقیهی ندیده ام که فرد بی حجاب به عنوان یک بیمار معرفی شده باشد. 🔴 نگاه دین نسبت به کسانی که به بخشی از شریعت و یا اصلا احکام را بطور کلی عمل نمی‌کنند، یک نگاه خیرخواهانه توام با کرامت و حفظ شخصیت است.هیچگاه دین و شریعت به انسانی که مرزهای فقهی را رعایت نکرده تعبیر به بیمار نمی‌کند ..... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/bihejabi-va-bimari 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ کشور در شرایط کنونی بیش از همیشه به فلسفه نیاز دارد. 🎙 دکتر داوری اردکانی 🔴 ایران گرچه در طی تاریخ دگرگونی‌های بسیار داشته، همواره ایران بوده و ایران مانده است. از ایران سه درک و شناخت می‌توان داشت: اول، درک جغرافیایی -سیاسی، دوم، درک فرهنگی- تاریخی و بالاخره سوم، درک و دریافت ایران به عنوان وطن. از نظر جغرافیایی- سیاسی ایران کشوری است دارای حدود و مرزهای جغرافیایی و دارای حکومتی که نامش جمهوری اسلامی است. 🔴 اینکه ما از این تاریخ چه آموخته و می‌توانیم بیاموزیم و اکنون در چه وضعی از دانایی و خرد قرار داریم مطلب بسیار مهمی است. اشاره شد که معنی ایران با وصف جغرافیایی-سیاسی تمام نمی‌شود، بلکه ایران را با توجه و تذکر به عظمت دیرینش می‌توان شناخت. این شناخت مخصوصاً از آن جهت لازم است که ما را متوجه آینده می‌کند. برای اینکه وضع و موقع کنونی ایران را درک کنیم لازم است بدانیم که با فرارسیدن دوران تجدد ما هم مثل همه اقوام دیگر جهان، دچار انقطاع و گسست تاریخی شدیم. 🔴 تجدد صرفاً سودای تسخیر سرزمین‌ها و غلبه سیاسی-اقتصادی نبود، بلکه تفکر و نظمی تازه از زندگی بود که بر اساس اصول و مبانی خاص و تلقی تازه از عالم و آدم قوام یافت. 🔴 علمای دین تجدد را نپذیرفتند و با بعضی اصول آن و مخصوصاً با اصل استقلال سیاست از دین مخالفت کردند. در سرزمین ما از هزاران سال پیش میان حکومت و دین جدایی نبوده و دین و دولت با یک قرارداد نانوشته کار حکومت و اداره جامعه و مناسبات و معاملات را میان خود تقسیم کرده بودند. 🔴 اکنون وظیفه ما این است که به وضع ایران بیاندیشیم. تاریخ ما هم مثل تاریخ همه اقوام و مردمان و سرزمین‌ها شکست و پیروزی و غم و شادی و رکود و رونق داشته و متأسفانه در دو قرن اخیر سهم پیروزی و رونق و نشاط علمی-فرهنگی و شادی رو به کاهش بوده است. 🔴 ما نباید از این نکته غافل باشیم که گره کار فروبسته کشور جز با آگاهی به حدود دانایی و نادانی و توانایی و ناتوانی و خردمندی و بی خردی گشوده نمی‌شود. این است که کشور در شرایط کنونی بیش از همیشه به فلسفه نیاز دارد و برای اینکه پایدار بماند باید بتواند به وضع کنونی و امکانات آینده آن بیندیشد. ما هم بهتر است کمتر غم روزگار بخوریم و بیشتر غمخوار ایران باشیم.» ..... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/niyaz-be-falsafe 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
📖 معرفی کتاب: الاهیات سیاسی در یهودیت 🖋 مولف: مهدی فدایی مهربانی 🏢 ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ⌛️ سال انتشار: ۱۴۰۳ 🔴 ما به‌عنوان افرادی مسلمان برای یهودیان باورمند به شریعت حضرت موسی (ع) احترام قائلیم. باید دلیل اندیشیدن به اسرائیل را در نسبتی که او با ما برقرار کرده است، جست‌وجو کرد. 🔴 از نگاه یک صهیونیست، خشونت نسبت به غیریهودیانی که در سرزمین مقدس هستند، نه‌تنها امری اخلاقی، بلکه یک امر الاهیاتی و ضروری برای تحقق وعده‌های خداوند است. دلیل همبستگی غرب و حمایت از اسرائیل نیز –تا جایی‌که هفتاد کشور در یک سال گذشته برایش سلاح فرستادند- ذیل الاهیات مکاشفه و جایگاه آخرالزمانی اسرائیل آشکار می‌شود. 🔴 با مقایسۀ میان صهیونیسم و داعش از سویی و مقایسۀ میان صهیونیسم و نازیسم از سوی دیگر، می‌توان دلیل رفتارهای اسرائیل را بیشتر فهمید. این هر سه خشونت‌های زیادی به‌بار آورده‌اند. داعش و صهیونیسم هر دو پشتوانه‌ای از نوعی الاهیات خشونت دارند، با این تفاوت که داعش کماکان به امر ایمانی پایبند است اما ملاک و مشخصۀ ایمان را خود می‌داند. نازیسم هیچ امر ایمانی‌ای ندارد اما به‌شدت قومیت‌گرا است و همین موضوع باعث خشونت نسبت به دیگران می‌شود. از این منظر صهیونیسم بیشتر منطبق بر نازیسم است. 🔴 چگونه اندیشیدن ما دربارۀ اسرائیل، نسبت‌های جدیدی را مشخص می‌کند که طبیعتاً جهت‌گیری‌های متفاوتی را رقم می‌زند. 🔴 در متن کتاب می‌خوانیم: «موضوع فرجام ویژه‌گرایانۀ جهان، نقطۀ مشترک یهودیت بنیادگرا و مسیحیت صهیونیستی است. موعودگرایان مسیحیت صهیونسیتی و یهودیانِ بنیادگرا، فرجام جهان را با مفهومی مانند انتظار پیوند نمی‌زنند؛ به‌زعم آن‌ها، تنها از طریق یک کنش مستقیم و خشونت‌آمیز می‌توان فرجام و وعدۀ الهی را محقق کرد». 🔺 جهت مطالعه کامل این معرفی کتاب به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/elahiyat-siyasi2 🌐 تهیه شده توسط اندیشه‌ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ نظریه اعتباریات علامه طباطبایی گذر از فلسفه غربی و اسلامی بود 🎙 حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا قائمی‌نیا 🔴 برخی گفته‌اند مهمترین تجلی هوش مصنوعی رباتیک است. البته سابقه رباتیک محدود به قرن بیستم نیست و به دوره یونان باستان برمی‌گردد؛ در کتاب خدایان و ربات‌ها به ظهور ربات‌ها در اساطیر یونانی اشاره شده است ولی رباتیک در قرن بیستم ظهور خاصی پیدا کرده است طراحی دستگاهی که فکر می‌کند و می‌اندیشد به فلاسفه دوره مدرن برمی‌گردد و از زمان دکارت به این طرف تئوری‌پردازی شده است؛ رباتیک در قرن بیستم از توابع هوش مصنوعی است. 🔴 یکی از حوزه‌های مهم دیگر تعامل انسان‌ها با ربات‌ها است؛ همچنین در فلسفه رباتیک نگرش‌های متفاوتی نسبت به ربات‌ها وجود دارد که با آینده‌پژوهی رباتیک هم مرتبط می‌شود. 🔴 بخشی از الهیات جدید مسیحی معتقد است که ربات‌ها از صورت انسانی‌دادن به هوش ایجاد می‌شود؛ طبق کتاب مقدس خداوند انسان را بر صورت خود آفریده است که می‌تواند تفسیرهای مختلفی داشته باشد؛ در عرفان اسلامی هم به تجلی انسان نسبت به خدا اشاره شده است. 🔴 یکی از مباحث مهم بحث استقلال ربات‌ها و هویت استقلالی آنان است؛ دیدگاه دیگر این است که ربات‌ها خادم انسان هستند و برای خدمت به او تولید شده و در این راستا هم در آینده باقی خواهند ماند. برخی هم گفته‌اند انسان چون محدودیت بدنی و شناختی و فکری دارد این ربات‌ها می‌توانند این ضعف‌ها را جبران کنند. دیدگاه سوم این است که انسان، خادم آن‌ها خواهند شد و این ابزار انسان را به تسخیر و خدمت خود در خواهند آورد. دیدگاه چهارم معتقد است که ربات‌ها در آینده دشمنان انسان‌ها خواهند بود و به مرحله‎‌ای از ادراک می‌رسند که خواهند فهمید انسان آن‌ها را خلق کرده است تا به بردگی بکشاند لذا انسان را خواهند کشت. 🔴 علامه طباطبایی معرفت‌شناسی موجود را آسیب‌شناسی کرد و همین آسیب‌شناسی دامان فلاسفه اسلامی را گرفت یعنی نه تنها معرفت‌شناسی غربی دچار اشکال است بلکه معرفت‌شناسی فلاسفه اسلامی هم که فقط مشغول حقیقت بودند اشکال دارد؛ لذا فرمود ما با ساحاتی از ادراکات روبرو هستیم که در برخی موارد بر ادراکات حقیقی ما غلبه دارد و فلسفه باید در اینجا هم بیاندیشد. 🔴 علامه، اعتباریات را در سیاق نقد تجربه‌گرایی غربی و مارکسیستی مطرح کرد زیرا آن‌ها می‌گفتند ادراکات حقیقی است و از بیرون می‌آید. هیوم می‌گفت ذهن وقتی با خارج روبرو می‌شود ذهنیاتی برای او ایجاد می‌شود؛ علامه گفت ما به معرفت‌شناسی دیگری نیاز داریم یعنی ادراکاتی داریم که از مواجهه با خارج ایجاد نمی‌شود بلکه از اینکه حق چیزی را به چیزی بدهیم پیدا می‌شود یعنی اعتباریات است ..... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/allame-tabatabaii 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ مایکل گیلسپی و پرسش از الهیات و تجدد ❇️ پدیدارشناسی مدرنیته 🎙 احمد بستانی 🔴 سنت الهیات سیاسی مسیحی عموماً در چارچوبی اشمیتی و متاثر از مباحث مسیح شناسی، توحید و تجسد درکی کمابیش همگن و یکپارچه از الهیات داشت و نسبت آن را با اندیشه سیاسی مدرن برمی رسید. 🔴 در مباحثه ی میان اشمیت و پترسون هم که بیشتر جبه ی الهیاتی داشت تا فلسفی، بحث عموماً حول مفاهیم اساسی اندیشه و ایمان مسیحی است و حتی اشارات تاریخی هم بیشتر به سرآغازهای الهیات مسیحی ناظر است و نه تکوین تاریخی آن. 🔴 تحلیل اشمیت عموماً در چارچوب نظریه دولت و نظامهای حقوقی مدرن بود. اما برخلاف نگرش اشمیت و سنت الهیات سیاسی که به جزئیات تاریخی کم توجه بوده اند، نگاه گیلسپی بسیار دقیق و مبتنی بر جزئیات تاریخی و متون متنوع اصلی تفاسیر آنهاست. 🔴 وی تحلیل خود از تکوین مدرنیته را به نظریه دولت محدود نمی کند بلکه کمابیش می کوشد پایه های نگرش جدید به انسان و جهان را، که به مدرنیته انجامید، در سنت الهیاتی نشان دهد. این نگرش مدرن عموماً مبتنی بر دو اصل بنیادین است: نخست این ایده که انسان حاکم بر طبیعت و جهان است (اومانیسم) و دوم ایده آزادی و خودمختاری انسان (فردگرایی). 🔴 آنچه در بحث او اهمیت کلیدی دارد این است که برخلاف سنت الهیات سیاسی اشمیتی، او الهیات کاتولیک را درمعنایی همگن و یکدست درنظر نمی گیرد بلکه به تنوع درونی و ناپیوستگی های الهیات قرون وسطی تاکید دارد و این تعارض ها و منازعات درونی را موتور محرک شکل گیری مدرنیته تلقی می-کند...... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/elahiyat-va-tajadod 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ «بُردن مردم به بهشت» ارتباطی به دانش فقه ندارد! 🎙 دکتر عبدالوهاب فراتی 🔴 باید پرسید که آیا جمهوری اسلامی برنامه‌ای درباره امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر دارد یا نه؟ پاسخ روشن است و اصل هشتم قانون اساسی، «امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» را به‌عنوان وظیفه و تکلیفی همگانی مورد توجه قرار داده است. 🔴 مسئله بالاتر و مهم‌تری که مطرح می‌شود آن است که آیا از نظر فقهی، حاکم اسلامی می‌تواند اذن عام دهد و مردم را نسبت به انجام همه مراحل امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر مأذون بدارد؟ یعنی اینکه مردم را علاوه بر تذکر گفتاری، مجاز به ضرب‌وجرح نیز بدارد؟ در فرض دیگر، آیا حاکم اسلامی می‌تواند جهت انجام همه مراحل امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر به افراد یا نهادهایی اذن خاصی بدهد؟ و دست آنها را در انجام همه مراحل امربه‌معروف و نهی باز بگذارد؟ بررسی اولیه نشان می‌دهد که چنین اذن‌های عام و خاصی وجود ندارد و حاکم اسلامی نمی‌تواند چنین وظیفه‌ای را به دیگران تنفیذ کند. بااین‌همه، پاسخ به این سؤال نیز نیازمند بررسی‌های اجتهادی‌تری است. 🔴 به نظر من، «بهشت بردن» گزاره فقهی نیست و نمی‌توان از ادله، چنین وظیفه‌ای را استنباط کرد. فقه همانند حقوق، بر اساس ضوابط حرف می‌زند و بهشت بردن، سخنی منبری است و طرحش نیز از منظر فقه خطرناک است و آبروی فقه را می‌برد؛ چرا که فقه در صدد برقراری یک انضباط دینی در جامعه مؤمنان است و هوای اقامه عدالت و نظم دینی دارد. اینکه سارق باید مجازات شود بحثی نظری و فلسفی است. اینکه دست سارق باید دستش قطع شود بحث فقهی است؛ اما اینکه این ضوابط برای کمال انسان است یا نه؟ آیا انجام این تکالیف مؤمن را به بهشت می‌برد یا نه؟ از حیطه تأملات فقه خارج است. 🔴 در نظریه ولایت، انواعی از تفسیرها وجود دارد که بر این بحث تأثیر می‌گذارند. به‌عنوان‌مثال، نظریه‌های ولایت‌فقیه قبل از انقلاب، مداخلات کمتری را در زندگی مؤمنان روا می‌داشتند؛ اما نظریه‌های ولایی بعد از تصویب قانون اساسی که اندکی رادیکال‌تر شدند، پذیرای گستره‌ای از مصلحت شده و می‌توانند خیلی از پرسش‌های بی‌جواب را پاسخ دهند. 🔴 طبق این نظریات،حاکم بنا به مصالحی که تشخیص می‌دهد می‌تواند به آمرین معروف و ناهین از منکر، اذن عام یا خاص دهد. ضمن اینکه روحیات فقیه حاکم نیز در تحلیل این پاسخ هم تأثیرگذار است و میزان مدارای مذهبی او بر رواداری با تخلفات اجتماعی و دینی تأثیر می‌گذارد. ازاین‌رو، باید تحقیقی مستقل در این باره صورت گیرد و ظرفیت هر یک از این نظریه‌ها در این باب مورد توجه قرار گیرد. 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/bordan-mardom-be-behesht 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅آیا تغییر جنسیت اشکال دارد؟ 🔹حضرت آیت الله العظمی سیستانی به پرسشی درباره تغییر جنسیت پاسخ داده اند. پرسش: آیا تغییر جنسیت اشکال دارد ؟ پاسخ: اگر مقصود از تغییر جنسیت این باشد که با عمل جراحی آلت تناسلی مرد را قطع کنند و به جای آن برای او مجرای ادرار و آلت تناسلی مصنوعی بسازند و با تزریق هورمون علامات زنانگی از قبیل ریختن موهای صورت و برآمدگی سینه در او ایجاد کنند ، یا در مورد زنی که تغییر جنسیت می دهد مقصود این باشد که برای او آلت تناسلی مردانه مصنوعی قرار دهند و با تزریق هورمون علامات مردی از قبیل کوچک شدن سینه و روییدن موی صورت ایجاد کنند ، این امر موجب تغییر واقعی جنسیت نیست و احکام شرعی او تغییر نمی کند و از جهتی چون مستلزم کشف عورت و لمس آن است جایز نیست. 📌شفقنا 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ انتقاد استاد رسول جعفریان، به سختگیری‌ها، نبود قانون دسترسی آزاد به اسناد و خودخواهی مدیران 🔴 برخی از کشورها بر اساس قانون، اسناد را به آسانی در اختیار مراجعین قرار می دهند. در برخی از زمینه ها، اسناد یا تصاویر و نسخ خطی خود را به آسانی و بدون پول روی وبسایت های خود قرار داده اند. برخی از کشورها مانند هند نیز که اتفاقا هم به اسناد و هم نسخ آنها نیاز داریم، سختگیر هستند و از ما بدترند. در روسیه هم همین مشکلات وجود دارد. 🔴 آنچه ممکن است محرمانه تلقی شود، تابع قوانین یک کشور است، و شاید هم اگر قانونی نباشد، برخی از عمومات از نصوص شرعی یا اخلاقی، برای حفظ حرمت افراد یا گروهها، احتیاط در عدم انتشار را توصیه کند، اما به طور کلی چنین امری محرمانه نیست. 🔴 مراکز اسناد دولتی، بویژه سازمان اسناد ملی باید تصاویر اسناد خود را فهرست کرده روی وبسایت های خود قرار دهند. لزوما باید هزینه های آن را هم دولت تقبل کند. به نظر می رسد هرچه قوانین ما در این باره شفاف تر باشد و نظارت بر اجرا هم در آنها باشد شرایط بهتر خواهد شد. مدیران این کتابخانه ها، هم خودشان باید دیدشان بازتر شود، و هم نظارت بر مدیران پایین دستی داشته باشند 🔴 جالب است که در باره برخی از نسخ خطی توهم بدتری هم هست، این که کسانی فکر می کنند این ها علوم ماست که نباید به آسانی در اختیار دیگران قرار گیرد. گاهی هم تعبیر نامحرمان را به کار می برند. تجربه این سالها نشان داده است که انتشار اسناد برای یک ملت و برای روشن کردن تاریخش، بسیار سودمند است و قانون باید به صراحت از آن حمایت کند و دست افرادی را که در این باره مشکل درست می کند، از تسلط بر آنها قطع کند. 🔴 به نظر شما دلایل این سخت‌گیری‌ها و مانع تراشی‌ها برای دسترسی پژوهشگران به تصاویر آثار و اسناد تاریخی چیست؟ به نظرم نوعی حس مالکیت شخصی در اذهان آنها وجود دارد، حالا یا به عنوان عضوی از یک اداره، یا حس شخصی، چون فعلا مسئولیت دارند. این حس، یعنی حس مالکیت، حس غریبی نیست، به هر حال در موارد دیگر هم دیده می شود. عامل دیگر، ذهن بسته است، یعنی شخصی که اختیاردار این اسناد است، درک درستی از علم و دانش ندارد، و متوجه نیست که اسناد چه نقش مهمی در روشن کردن حقایق تاریخی یک جامعه دارد و می تواند در فهم و درک عمومی جامعه و در کل تربیت فکری آن موثر باشد 🔴 ستایش کردن بی جهت یا تحقیر کردن، هیچ کدام به صلاح ما نیست. ما در این زمینه در سطحی متوسط قرار داریم و باید تلاش کنیم ..... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/asnad-sazmani-va-dastrasi-azad 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
✅ ناترازی در عقلانیت و ایده‌ی کلینیک ترک بی‌حجابی 🎙 فریبا نظری 🔴 کسانی به حجاب باور دارند که این نوع پوشش نزدشان در مرتبه‌ی حقیقت باشد و از این روست که همه‌ی کسانی که بدان به‌عنوان یک حقیقت باور داریم، پوشش و حجاب هستیم و نه دیگرانی که آن‌را باور ندارند. این نه‌تنها گزاره‌ای منطقی و معرفت شناختی است که از قضا عبارتی شرعی و دینی است و بر تفسیر بسیاری از دین‌پژوهان از آیات قرآن دلالت دارد. 🔴 واقعیت آن است که تغییر قواعد زندگی اجتماعی در ایران وارد مرحله جدیدی شده و جامعه به عنوان یک ارگانیسم زنده راه خودش را در سازگاری با این مرحله جدید پیدا خواهد کرد. 🔴 مردم در گروه‌های مختلف سنی و جنسی یعنی زن و مرد و پیر و جوان با باورهای مختلف دینی و غیردینی، تصمیم گرفته‌اند که این تغییر قواعد زندگی اجتماعی را بپذیرند و حق انتخاب افراد در تحولات هنجاری زندگی اجتماعی را محترم بشمارند. 🔴 گروهی که این موضوع را به عنوان خط قرمز جمهوری اسلامی می‌دانند و اصرار بر اجرای آن به هر قیمتی دارند، قدرت درک تحولات هنجاری قواعد زندگی اجتماعی بخش زیادی از جامعه را ندارند و با پیشنهادهایی این‌چنین ، ناترازی بیش از پیش در عقلانیت و تدبیر اداره نهادهای سیاسی و اجتماعی جامعه را به نمایش می‌گذارند. 🔴 در صورتی که موافقان این لایحه قدرتشان بیشتر باشد و در نهایت تصمیم به تصویب و اجرای آن با هر شیوه و ابزاری گرفته شود، به نظر می‌رسد با توجه به ورود دوران جدید تغییر قواعد زندگی اجتماعی در ایران؛ جامعه به شکل عمومی با آن همراهی نخواهد داشت و متأسفانه شاهد گسترش ناآرامی و قطبی‌سازی عمیق تر میان مردم خواهیم بود ..... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/kelinik-bi-hejabi 🌐 اندیشه ما eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034