eitaa logo
🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
3.7هزار دنبال‌کننده
110 عکس
5 ویدیو
5 فایل
دریچه‌ای برای ارائه‌ گزیده‌های کوتاه از اندیشه‌های راهبردیِ اندیشمند فرزانه، مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی (بنیان‌گذار فرهنگستان علوم اسلامی قم)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 شکستن جرأت روحی دشمن با شهادت‌طلبی 🖊سید منیرالدین حسینیِ هاشمی: 🔸 در جنگ تحمیلی... انسان‌هایی را که اسلام پرورش داده بود، به استقبال شهادت می‌رفتند، و مقصد آن‌ها لقاء رحمت الهی بود. ضربه زدن به دشمن برای آن‌ها اصل بود، نه حفظ خود. این دستگاه پرورشی اسلام دشمن را ضربه می‌خواهد بزند؛ یعنی اصل برایش، اعتلای کلمه توحید است، نه اینکه اصل برای او حفظ جان باشد. 🔹در جنگ جمل علی‌بن‌ابی‌طالب (علیه افضل صلوات المصلین) پرچم جنگ را اول به محمد حنفیه می‌دهد. محمد حنفیه صبر می‌کند که تیراندازها یک خشاب تیر بیندازند، تمام بشود آن خشاب، در آن فرصت مسیر جنگ را عبور کنند. حضرت آمد گفت چرا ایستاده‌ای؟! گفت می‌خواهم یک خشاب‌شان تمام بشود، حرکت کنم. حضرت پرچم را از او گرفت و داد به حسن بن علی. 🔸 این مسئله «أَعِرِ اللَّهَ جُمْجُمَتَكَ»(1) در جنگ برای کسی است که قائل است که قابض روح جناب عزرائیل(علیه السلام) است و دشمن نمی‌تواند قبض روح کند. برای کسی است که می‌گوید «و من یتوکل علی الله، فهو حسبه»؛ من برای یاری دین خدا به استقبال خطر می‌روم تا جرأت دشمن را اول بشکنم، بعد دست او را؛ اول دست روحی او را بشکنم، بعد دست جسمی او را بشکنم. اول «جرأت حرکت روحی» او را سلب کنم و قدرت تصمیم‌گیری او را از بین ببرم، بعد به اسلحه‌اش دربیندازم. پی‌نوشت: 1- «سر خود را به خداوند بسپار». خطاب امیرالمؤمنین در جنگ جمل هنگام دادن پرچم به محمدحنفیه (خطبه 11 نهج‌البلاغه). 🗄 بانک اطلاعات فرهنگستان علوم اسلامی - پژوهش 186 - جلسه 3 (1372) https://eitaa.com/moniroddin
«بسم الله الرحمن الرحیم» این تازه اول بسم‌الله است... .
برکات شهادت قاسم سلیمانی .mp3
14.81M
🎧 استاد میرباقری | قطعۀ صوتی در «تحلیل آثار و برکات شهادت #حاج_قاسم_سلیمانی»، ۱۳۹۸/۱۰/۱۶ (۳۰ دقیقه) 💥با شهادت #حاج_قاسم_سلیمانی دو فتنۀ مهم در منطقه کور شد یا در حال کور شدن است: 1⃣ #فتنۀ_تفرقه (جنگ‌های فرقه‌ای و قبیله‌ای در جبهۀ مقاومت) 2⃣ #فتنۀ_غربگرایی و احیای شبکۀ منفعلین 💥 خداوند گاهی «حق» را با «شهادت» آشکار می‌کند. 💥 جنگ ایران و آمریکا جنگ ایدئولوژیک است. فروپاشی آمریکا _ مثل فروپاشی شوروری _ #فروپاشی_ایدئولوژیک خواهد بود. امام(ره) در نامه به گورباچف متذکرِ این نکته شده‌اند. ☑️ @mirbaqeri_ir
✅ انسان مؤمن، بالاترین اسلحه 🔅 سید منیرالدین حسینیِ هاشمی: 🔹 نظام پرورشی اسلام انسان را تبدیل به اسلحه می‌کند، آن هم بالاترین اسلحه‌ها. هیچ سلاحی در اسلام بالاتر از بنده مؤمن نیست. 🔸 مسئله برتری یک اعتقاد و یک قاطعیت است که به‌صورت برتری تحرک سازمان درآمده. مسئله برتری یقین مؤمنین بر کفار است. 🔹 [در این نوع جنگ] مدیر جنگ، راسخ‌تر از همه، جلوی دشمن است. ◀️ متن کاملِ مطلب در کانالِ علامه «سید منیرالدّین حسینےِ هاشمے»: 🔻 ✔️ https://eitaa.com/moniroddin/241 👈
✅ انسان مؤمن، بالاترین اسلحه 🔅 سید منیرالدین حسینیِ هاشمی: 🔹 در انقلاب ما چه در جنگ، چه در مقابل شاه، خون بر شمشیر پیروز بود، نه اسلحه در برابر اسلحه. نظام پرورشی اسلام انسان را تبدیل به اسلحه می‌کند، آن هم بالاترین اسلحه‌ها. هیچ سلاحی در اسلام بالاتر از بنده مؤمن نیست. قدرت روحی مؤمن و به استقبال خطر رفتن و «ریسک خطر» را به حداکثر رساندن به صورت اجتماعی، از کلیه آیاتی که درباره قتال با کفار هست، در قرآن ظاهر است. مسئله، مسئله معامله با خدا است؛ خدا طرف خرید است. 🔸 مسئله برتری یک اعتقاد و یک قاطعیت است که به‌صورت برتری تحرک سازمان درآمده. مسئله برتری یقین مؤمنین بر کفار است. یقین مؤمنین که در آن یک ذره اضطراب نیست، نسبت به یقین کفار به دنیا که در جنگ، احساس به خطر افتادن آن (دنیا) را می‌کنند و سراسر از خوف و اضطراب می‌شوند و تن به اضطراب کوچک‌تر می‌دهند؛ و وقتی به مرگ می‌رسند که اضطراب بزرگتر است، قدرت تصمیم‌گیری آن‌ها شدیداً تضعیف می‌شود. 🔹 به حداکثر رساندن ریسک خطر، اگر خلق و خوی همه یک ملت و مجموعه شد، تکنولوژی متناسب با خودش را برای توسعه قدرت می‌طلبد. سنخ تکنولوژی نظامی آن با سنخ تکنولوژی کسی که می‌ترسد از جان خود و ریسک را به حداقل می‌رساند متفاوت است. 🔸 این دو ماشین جنگی، لوازم‌شان یکی نیست. این‌جا تشریفاتی برای رئیس نمی‌خواهند. رئیس با همه مؤمنین داخل یک صف می‌ایستد، نماز می‌خواند، یک گونه وضو می‌گیرد. بر خلاف دستگاه کفار که الگوی خوراک، خواب، نشست و برخاست، و امنیت رئیس را متفاوت می‌گذارند، تا وجودش را طوری بکنند که دیگران بپذیرند که باید فدای او بشوند. [در سازمان ایمانی] چنین چیزی نیست. مدیر جنگ، راسخ‌تر از همه، جلوی دشمن است. 🗄 بانک اطلاعات فرهنگستان علوم اسلامی - پژوهش 186 - جلسه 3 (1372) ✔️ https://eitaa.com/Moniroddin
چهل‌ویکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مبارک
بازنشر مطالب پیشین کانال درباره «انقلاب اسلامی»: 👇👇👇
🔵 چند نکته از «علامه سید منیرالدین حسینیِ هاشمی» دربارهٔ «انقلاب اسلامی ایران» 🔆 به نظر ما عدم شكست انقلاب، قطعى است؛ چون انقلاب در وجدان عمومى جهان پيدا شده است. https://eitaa.com/moniroddin/86 🔆 گاهی يک عده از مقدّسين که می‌خواهند به آیت‌الله خامنه‌ای حمله کنند، دعای بر حضرت ولی عصر(عج) می‌کنند! این دعا ازقبیلِ گریه‌هایِ مقدّسینِ نهروان است. https://eitaa.com/moniroddin/94 🔆 در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، کسی به خانم‌ها نگفت که چادر بپوشند، اما خیلی از خانم‌های بی‌حجاب چادری شدند. https://eitaa.com/moniroddin/149 🔆 به مناسبات شخصی‌مان حسّاس هستیم، اما به مناسبات حکومتی، خیر! https://eitaa.com/moniroddin/82 🔆 از گناهان بسيار بزرگ، ايجاد شايعه‌ای است كه دل مسلمين را به نظام اسلامی سرد كند و عزت کفار را القا کند. https://eitaa.com/moniroddin/80 🔆 گناهان اجتماعی، نسبت به مقام ولايت است. https://eitaa.com/moniroddin/72 🔆 شهید بهشتی از بنده سؤال کردند: شما برای حفظ حرکت انقلابی، چه چیزی را لازم می‌بینید؟ عرض کردم: جهان‌بینی، فلسفهٔ تاریخ، جامعه‌شناسی. https://eitaa.com/moniroddin/20 🔆 افرادی كه عليه حكومت دینی نِق می‌زنند، آب به آسياب دشمن می‌ريزند. ما هم، با كوتاهی‌هايِمان، همان كار را می‌كنيم. https://eitaa.com/moniroddin/76 🔆 درس ولایت فقیهِ حضرت امام(ره) در نجف، افقِ دید و اندیشه من را ارتقا داد. https://eitaa.com/moniroddin/77 🔆 در مبارزه، مرز ما مرز اعتقادات است. https://eitaa.com/moniroddin/89 ☑️ @moniroddin
❇️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «اللَّه اکبر ملت ایران لحن و نواى خاصى دارد. چون اللَّه اکبر پیغمبر است، اللَّه اکبر بت شکن است، چون به معناى ناچیز و بى‌مقدار داشتن بتهاى زور و زر است، چون به معناى رشادت و شجاعت یک ملّت در مقابل استکبار جهانى است». (۱۳۶۴/۰۶/۰۶) #الله_اکبر .
شعار.mp3
742.5K
💥 طنین صدای علامه سید منیرالدین حسینیِ هاشمی را بشنوید! (۹۰ ثانیه) ○ زمان: ۳۵ سال قبل (سال ۶۲) ○ مکان: نماز جمعهٔ شیراز 🔹 موضوع: اهمیتِ «شُعار» 💠 سید منیرالدین حسینیِ هاشمی: «خيال نکنيد «شُعار» کم‌ارزش است! اين «شُعار» است که به‌دنبالِ خودش، منطق و مکتبش را جاری می‌‌کند. این «شُعار» است که افکارِ قبل را شست‌وشو می‌‌دهد و زمينه را برای جريان احکام الهی مهیا می‌کند.» ☑️ @moniroddin
📣 برنامۀ تلویزیونی با عنوان: 🖼 اندیشه و عملِ «مرحوم علامه سید منیرالدین حسینی» 📹 با حضور: «استاد سید معزالدین حسینی» و «استاد سید داود ساجدی» 🕘 یکشنبه، ۱۱ اسفند ۱۳۹۸/ ساعت ۲۱/ شبکه ۴ سیما ☑️ @moniroddin
📺 لینک برنامۀ تلویزیونی "اندیشه و عملِ «مرحوم علامه سید منیرالدین حسینی» (شبکه چهار/ ۱۱ اسفند ۹۸/ ساعت ۲۱)، در تلوبیون: http://www.telewebion.com/episode/2223177 🔳 ۱۲ اسفندماه ۹۸، نوزدهمین سالروزِ رحلتِ متفكّرِ فرزانه، علامه سید منیرالدین حسينی الهاشمی است. برای شادی روح آن مرحوم، فاتحه‌ای قرائت بفرمایید. ☑️ @moniroddin
🔹قسمت سوم بررسی زندگی و اندیشه استاد سید منیرالدین حسینی ▫️با حضور آیت الله سید مهدی میرباقری 🔸یکشنبه ۲۵ اسفند - ساعت۲۱ - شبکه۴ ☑️ @moniroddin
نقد مدرنیته.mp3
15.57M
💽 فایل صوتیِ آخرین گفت‌‌وگوی علمیِ «علامه سید منیرالدین » و «استاد سید محمدمهدی » 🔍 تحلیل علامه حسینی از و نقش مدرنیته در 💥 جريان ، يك دستگاه ، يك دستگاه و يك دستگاه دارد که عبارت‌اند از: «مفاهیم»، «ساختارها» و «محصولات». 💥 در مدرنیته، ‌ نقش اصول اعتقادات، نقش فروع اعتقادات، و ، نقش مسائل و حل مسائل را برعهده دارد. 💥 ، ماده را حاكم مطلق بر هر حركتی معرفی می‌كند؛ يعنی هرچند حركت در تنوع و تكثرش نسبيّت دارد و هميشه مدرن مي‌شود، لكن پايگاهش مطلق بودن ماده است؛ به‌اصطلاح، اصل بقای ماده و انرژی بر حركت حكومت می‌كند. 💥 محور ، توسعه اخلاق الهی است و محال است ابزار آن، توسعۀ حضور و توسعه آزادی نباشد. 🗓 ۱۱ اسفند ۱۳‌۷۹ (روز قبل از رحلت) ⌚️۲۵ دقیقه ☑️ https://eitaa.com/moniroddin
🔸️چهارمین برنامه مصیر در مورد زندگی و منش علمی آیت الله سید منیرالدین حسینی 🔸️یکشنبه ۱۸خرداد ساعت ۲۱ شبکه ۴ 🔸️با حضور اساتید حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند و پرفسور درخشان
برنامۀ مصیر _ شبکۀ ۴ .mp3
31.98M
🎧 فایل صوتیِ برنامۀ مصیر | چهارمین ویژه‌برنامۀ معرفی اندیشه‌های علامه سید منیرالدین حسینی، ۹۹/۳/۱۸ ◀️ با حضور استاد و پرفسور ⚡️ بررسی اندیشه‌های علمی و اقتصادی ⚡️ علامه حسینی، به معنی واقعی کلمه، یک بود. ☑️ https://eitaa.com/moniroddin
✅ دکتر در برنامه مصیر (99/3/18): ، به معنی واقعی کلمه، یک بود. رویکرد ایشان در اقتصاد با رویکردهای دیگران کاملاً متفاوت بود. ایشان استقلال فکری داشت و نظام‌مند فکر می‌کرد.‌ وزارت علوم باید همان سال‌ها به منیرالدین حسینی یک در بهترین دانشگاه‌های ایران می‌داد تا محققان را به پژوهش و تفکر بکشاند؛ هم‌چنان‌که در دنیا به نوابغ و فیلسوفان کرسی تدریس می‌دهند و به آنها بسیار احترام می‌گذارند. امروز باید بر روی اندیشه‌های منیرالدین حسینی کاوش‌های فکری صورت گیرد. ☑️ https://eitaa.com/moniroddin
🔸پنجمین برنامه مصیر در مورد زندگی و منش علمی آیت الله سید منیرالدین حسینی 🔸یکشنبه ۲۵خرداد ساعت ۲۱ شبکه ۴ 🔸با حضور استاد حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسینی ☑️ https://eitaa.com/moniroddin
🔸آخرین برنامه مصیر در مورد زندگی آیت الله سیدمنیرالدین حسینی 🔹با حضور حجت‌الاسلام علی محمدی و دکتر عباس جهانبخش 🔸موضوع: مدیریت تحولات اجتماعی برنامه مصیر در تلوبیون: 🎥 telewebion.com/program/62280 ☑️ https://eitaa.com/moniroddin
بازنشر: 👇
💥 کسی که می‌گوید حضرت اباعبدلله(ع) به کوفه رفت تا حکومت اسلامی تشکیل دهد، معنای «تکامل‌گراییِ تاریخی» را نمی‌فهمد. عاشورا ترکیب «ستیز» و «عاطفه» بود، برای هدایت تاریخ بشر. ✔️ استاد مرحوم سید منیرالدّین حسینیِ هاشمی (بنیانگذار فرهنگستان علوم اسلامی قم): «اينكه می‌گويند حضرت اباعبدالله(ع) آمده بود حكومت اسلامی تشکیل بدهد (کتاب «شهيد جاويد» اين را می‌گفت)، به‌خاطرِ این است که معنای «تكامل‌گرايی تاريخی» را نمی‌فهمند. تكامل‌گرايی تاريخي، خيلی عظيم‌تر از تكامل‌گرايی اجتماعی است. ⬅️ تكامل‌گرايی تاريخی، باقی می‌ماند بدون اين‌كه شخص باشد و در همه جريانات تكاملی، موضوع رشد و تكامل قرار می‌گيرد؛ لذا گرايش‌ كه الان به حضرت اباعبدالله(ع) در سراسر جهان وجود دارد، قطعاً در سده اول وجود نداشته است. ⬅️ کسی می‌تواند به زبان تاريخ صحبت كند كه «ستيز» و «عاطفه» را بتواند به عالی‌ترين شكل تاريخی‌اش تركيب كند. در قضيه عاشورا و جريانات بعدش، كاملاً اين امر، واضح است؛ يك ذره آثار ذلّت در اُسرا ديده نمی‌شود؛ ⬅️ نه يك ذره هم پايشان را از مقاومت در برابر دشمن پايين می‌گذارند، و نه يكديگر را توصيه می‌كنند به اين‌كه ابراز عاطفه نكنيد! در ابراز عاطفه كردن هم خيلی شديد هستند! اين با هيچ نظام جنگی كه بخواهد در وهله، ساختار بسازد، نمی‌سازد. اين را در جاهای مختلف مشاهده می‌كنيد. اين‌که در جنگ، عمروعاص خودش را لخت می‌كند، حضرت او را رها می‌كنند، اين دقيقاً معنای انسان‌گرايی است. معنايش اين است كه او ابراز ذلت می‌كند و من به آدمی كه ابراز ذلت می‌كند، ابراز قدرت نمی‌كنم! آيين ما اين است كه فراری از جنگ را تعقيب نكنيد؛ هر چند يقين داشته باشيد او همين كه توانست فرار كند، دوباره نامردی و نامردمی خودش را به شديدترين وجه ابراز می‌كند. اين دقيقاً يعنی باز كردن مشت عمروعاص. يعنی آيين عمروعاص را شكسته؛ نه شخصش را. آيين خودمحوری را در برابر آيين ارزش‌محوری شكسته. ⬅️ اصلاً شمشير علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) و حضرت اباعبدالله(ع) می‌زند برای اين‌كه ارزش، بر تاريخ مسلط بشود؛ نه این‌که مثل انقلاب‌های اجتماعی، ساختاری، در [آن] وهله، ايجاد بشود». ۷۹/۱۲/۶ ☑️ @moniroddin