eitaa logo
اندیشه تمدنی
2 دنبال‌کننده
194 عکس
165 ویدیو
13 فایل
پرونده شخصی در ایتا (این کانال عضو نمی پذیرد)
مشاهده در ایتا
دانلود
۸- چنان‌که در مقدمه گذشت، یکی از رویکردهای مهم در فقه، «رویکرد حکومتی به فقه» (گفتمان فقه حکومتی) است که معتقد است جغرافیای تکلیف مکلفین و حوزه پاسخگویی فقه، جزءجزء حیات آدمی و تمامی حوزه‌‏های زندگی بشری – اعم از فردی و اجتماعی- می‏‌باشد. لذا اولین و مهم‌ترین وظیفه فقه، استنباط و عرضه «باید و نباید»ها و «الگوهای رفتاری» در حوزه‏‌های مختلف حیات مکلفین از گهواره تا گور است. بر این اساس اولین تأثیر مستقیم فقه در تمدن‏‌سازی نوین اسلامی، بر عهده گرفتن تأمین بخش نرم و اصلی تمدن، یعنی «الگوهای رفتاری و سبک زندگی» است. (مشکانی سبزواری، فقه حکومتی نرم‌افزار توسعه انقلاب اسلامی، فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی، ش۳۲) ۹- همانطور که گذشت بخش سخت تمدن، یعنی ابزارهای عملیاتی کردن الگوهای رفتاری که عبارت از «ابزار، تکنولوژی و صنعت» بود، به صورت پسینی و مبتنی بر الگوهای رفتاری و متناسب با آنها تولید می‏‌شود. این یک اصل پذیرفته شده، عقلانی و عقلایی است که در هیچ تمدنی «ابزار، تکنولوژی و صنعت» به صورت یله، رها و عنان گسیخته و بریده از عقبه فرهنگیِ تمدن خویش تولید نمی‏‌شود؛ بلکه لزوماً در راستای «نظام نیازها»ی آن تمدن و ناظر بر فرهنگ حاکم و به صورت پسینی تولید می‏‌شود. بر این اساس در تمدن‌سازی اسلامی نیز بخش سخت تمدن باید ناظر به نظام نیازها و در راستای برآورده ساختن نیازهای مسلمین و مومنین، که همان عملیاتی کردن الگوهای رفتاری و انجام وظایف شرعی و بایدها و نبایدهای دینی است، طراحی و تولید گردد و روشن است که چنین تولیدی کاملاً به صورت پسینی و تبعی امکان‏پذیر است. لذا فقه در بخش سخت تمدن نیز تاثیر بنیادینی داشته، جهت‌دهی طراحی و تولید بخش سخت را بر عهده‌دارد. ۱۰- علوم انسانی اسلامی و نیز علوم طبیعی اسلامی، نیز دو پدیده‌‏ای هستند که هم در فرآیند «موضوع‏‌شناسی» مورد استفاده فقیه قرار می‌‏گیرند و هم در مسیر تولید بخش سخت تمدن، یعنی «ابزار، تکنولوژی و صنعت» مورد استفاده قرار می‏‌گیرند. بر این اساس متصدی طراحی نرم ‏افزار تمدن نوین اسلامی، «حوزه‏‌های علمیه» و در راس آنها «اندیشه‏‌وران و اندیشمندان فقه» هستند و متصدی طراحی و تولید سخت ‏افزار تمدن نوین اسلامی، «دانشگاه‌‏ها» و در راس آنها «پژوهشگران و اندیشمندان علوم انسانی و طبیعی با رویکرد اسلامی» قرار دارند. (ن.ک. مشکانی سبزواری، مناسبات فقه حکومتی و علوم انسانی اسلامی، فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا، ش۱۴) ۱۱- چنان‌که پیشتر در یادداشتی مورد‌اشاره قرار داده‌‏ام، «فقه حکومتی» همان نرم‌افزار مهندسی تمدن نوین اسلامی است و فرآیند و برآیند این رویکرد، چیزی جز وصول به تمدن نوین اسلامی نیست. فقه حکومتی، عهده‏‌دار استخراج و طراحی و تولید نظام‌‏های مختلف اجتماعی و الگوهای رفتاری در حوزه‌های مختلف حیات بشری از پایگاه حکومت، از طریق مدد از «متد فقاهت حکومتی» است و لذا نشاید که در کنار آن از عناوینی همچون «فقه تمدنی»، «فقه نظام‏‌ساز»، «فقه کلان» و … سخن به میان بیارویم، چه اینکه نتیجه آن چیزی جز تعدد و تشتت در تعابیر و خلط معانی و مفاهیم مختلف با یکدیگر و عدم دستیابی به ادبیاتی واحد پیرامون «فقه مطلوب» نخواهد بود. (ن.ک. مشکانی سبزواری، یادداشت: «آیا فقه حکومتی غیراز فقه تمدنی است»، پایگاه تخصصی فقه حکومتی: http://www.fiqhehokomati.ir/content/1264) نتیجه‏‌گیری بر اساس آنچه گذشت، در تمدن‏‌سازی نوین اسلامی – که مهم‌ترین مرحله در فرآیند تکاملی انقلاب اسلامی به شمار می‌‏رود – حضور و میدان‏‌داری فقه، نه امری ممکن، که امری ضروری و بنیادین است. چه اینکه در صورت غیبت یا حضور کمرنگ فقه در این میان، بخش نرم و اصلی از جایی دیگر تغذیه خواهد نمود و به تبع آن بخش سخت تمدن نیز بیگانه از بخش نرم تولید و طراحی خواهد شد و نتیجه آن چیزی جز شکست پروژه و پروسه تمدن‌‏سازی نوین اسلامی و در حقیقت ناکامی انقلاب اسلامی در وصول به اهداف الهی نخواهد بود.
Hemase-Nader-Sobhehonar.ir_.mp3
5.22M
سرود بسیار زیبا و حماسی: این روزها که بار دیگری در خلیج فارس و دریای عمان شده، یاد شهید گرامی باد که بنیاد تحقیر آمریکا در خانه مادری مان را او پایه گذاری کرد. شادی روح شهدا صلوات
اندیشه تمدنی
#معرفی_علمای_سبزوار ✅ آیت الله عباسعلی اسلامی سبزواری ✔️ از تاسیس جمعیت پیروان قرآن تا تاسیس مدار
🔹خروش_بیدار با روحی پرخروش، خردی بیدار، جانی مشتعل و حماسه¬ای عظیم رویاروییم. روحی که می¬خروشد تا خروش را روش سازد. خردی که بیدار است و بیدارگر، تا بیداری بگستراند. جانی که مشتعل است و اشتعال عنصر اصلی اوست. و حماسه¬ای که اوج می¬گیرد تا به قله¬ها برسد. این خروش و بیداری و این حماسه و اشتعال، آمیخته با تجربه و تعلیمی والا، از او مصلحی ساخته است وسیع اندیش و روحانی¬ای آگاه از حریّت اسلامی و شئون انسانی. از «» تا سواحل نیگلون «خلیج همیشه فارس» را بیدار کردن، شرق و غرب را زیر پا نهادن و آگاهی بخشیدن، و در هندوستان و پاکستان و لبنان و کویت و عراق به یاری پاسداران فرهنگ اسلامی شتافتن، رسالتی بزرگ است. آن روز که خوابی گران بر این قلمرو پهناور سایه افکنده بود، و شبی دیجور بر همه سوی آن رنگ سیاهی و سکوت زده بود، چون خورشید درخشیدن و خواب‏ها را آشفته ساختن و سیاهی¬ها را پراکندن و سکوت¬ها را درهم شکستن، و فرهنگ اسلامی را گستراندن، رسالتی بس سترگ است! دشمنان دیرین دین و ملت، کار خویش را کرده بودند، و یغماگران منابع مادی و معنوی را به یغما برده، یا در معرض یغما قرار داده بودند. آن روز تحصیل¬کردگان و آگاهان! کسانی بودند که در مدارس جدیدالتاسیسِ غربی مسلک به فراگیری دانش! مشغول بودند. در برنامه¬ و گفته¬های مدرسان و سخنان واعظان و گفتگوهای منابر و مساجد، چیزی که بیداری بیافریند و در اجتماع خروش پدید آورد و به حرکت¬ها و آموزش¬ها جهت بخشد، کمتر یافت می¬شد. اقدامی که مردم را به دفاع از دین و فرهنگ دینی برانگیزد و در برابر فرهنگ منحط وارداتی به مقاومت وادارد، کمتر به گوش می‏رسید. دژخیم نابکار، کار خویش را آگاهانه انجام داده بود، غفلت آفریده بود و خواب، ترس پراکنده بود و ترس! سیاست استعمارگر چنان عمل کرده بود که همگان، حتی قاطبه عالمان و فقیهان، مسائل فرهنگ و اجتماع را پس افکنده بودند و به اقدامات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در بیرون از چهاردیواری مدرسه و مسجد نمی‏اندیشیدند. در چنین روزگاری که هر چه بود اینچنین بود، و هر چه جز این بود، چیزهایی بود محدود و محلی، یا آرمان‏های ذهنی و فردی؛ در خطه سربداران شیعه¬پیشه، مجاهدی نستوه و بیداری شجاع و آگاهی متعهد در مسیر رشد می¬خرامید. دیدن اوضاع درهم ریخته سرزمینش و شخصیت خرد شده رجال آئینش و فرهنگ و آئین محو شده مکتبش، خون او را به جوش می¬آورد و دل او را از درد و تحسر می¬آکند، جان او را از حماسه و خروش لبریز می¬ساخت و او را آماده انقلابی بس سترگ می-ساخت، انقلابی که سزاست چنینش نام نهاد: . طرح حاضر جرقه‏ای است برای بزرگداشت و یادکردی از زندگی، احوال، خدمات و افکارِ همو که مصلحی اسلامی، عالمی شیعی و بیدارگری انقلابی است. همو که قله¬ای افراشته از قله¬های بلند اندیشه-های اعتقادی و انقلابی است. مردی از سلاله پاکان و انقلاب پیشگان، مجاهدی از تبار نیک¬ اندیشانِ تاریخ، که با حرکت عظیم خود، نسل انقلاب آفرین ایران اسلامی را ساخت. همو که محرّکِ حرکتی مقدماتی بود که ساختار جامعه اسلامی و انقلابی ما را تنظیم ساخت؛ و این ساختنِ نسلی پرتوان و آگاه برای انقلاب، تنها یکی از هنرهای بزرگ اوست. همو که از سواحل کویر تشیع شعار، «سربداران» سربرآورد و در دامنه کوهساران حریم رضوی نُمُو یافت و در صف فروغ یافتگان و صاحب رسالتان، انقلاب آفرید. یعنی: «آیت¬الله شیخ عباسعلی اسلامی سبزواری رحمه¬الله¬علیه» « ». رحمت الله علیه. ▪️(منبع: مقدمه کتاب خروش بیداری، اثر عباسعلی مشکانی سبزواری)
هدایت شده از . .
هدایت شده از . .
1_1097097859.mp3
2.53M
🔰طلبگی قساوت قلب می‌آورد...!
مبانی و الگوهای فقهی مواجهه معصومین با پدیده بدپوششی.pdf
876.6K
✅ مبانی و الگوهای فقهی مواجهه با بدپوششی در سیره فرهنگی و سیاسی معصومین(ع) ✍️ نویسندگان: 🔹 عباسعلی مشکانی سبزواری 🔹 فاروق اکبر فیروز یزدی 🌐 منبع: گفتمان فقه حکومتی دوره جدید سال دوم پاییز و زمستان 1397 شماره3
المطیع لامر مولاه...❤️
🔰هر جا و هر زمانی که به بسیجی نیاز هست، باید آنجا حاضر باشد 🔻 آیت‌الله خامنه‌ای: افتخار خودِ من این است که یک باشم؛ سعی کرده‌ام این‌جوری عمل کنم. 🔹 سال آخر ریاست جمهوری -دو، سه ماه مانده بود به آخر ریاست جمهوری من- در یکی از دانشگاه ها برای یک جمع دانشجو صحبت می کردم و به سؤالات پاسخ می دادم؛ یکی از سؤالات این بود که شما بعد از ریاست جمهوری قصد دارید چه کار کنید و شغلتان چه باشد؟ گفتم: اگر امام به من بگوید برو بشو رئیس عقیدتی سیاسی فلان پاسگاهِ مرزىِ منتهاالیه جنوب شرقی کشور، من با افتخار می روم آن‌جا و مشغول خدمت می شوم! 🔺 اگر این کار از من برمی‌آید و این کار را از من می خواهند، من حاضرم و به آن‌جا می روم؛ توطین نفس کردم. این را از باب اینکه شما فرزندان من هستید، به شما دارم می گویم. صحبت پدرفرزندی است؛ نمی خواهم راجع به خودم صحبت بکنم. و در به شما ، آن‌جا . این می شود بسیجی؛ بسیج یعنی این. ۸۶/۲/۳۱
aviny-www.Ziaossalehin.ir-24.mp3
651.8K
✅ حزب الله اهل اطاعت و ولایت است ✔️ شهید آوینی(ره) حزب الله است و قدر نعمت می شناسد، فداکار است و از مرگ نمی ترسد و گوش به فرمان "اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم" سپرده است. و اینچنین تو گویی خداوند وظیفه تحقق اهداف الهی همه انبیا را بر گرده صبور و پرقدرت آنان نهاده است و چه شرفی از این بالاتر. حزب الله از جانب خداوند مامور است که انسان را و جهان را تغییر دهد، انسانی که امروز بیش از هر زمان دیگر گرفتار ظلمت شرک و بت پرستی است. در اینچنین دنیایی که بشر امروز بت خویشتن را می پرستد، ظهور حزب الله معجزه ایست که از نفحات قدسی دم مسیحایی امام امت بر می آید. "فان حزب الله هم الغالبون"
از "مطالبه گری علمی-نخبگانی" تا "مطالبه گری چاله میدانی"
eizeinab_alishariati.mp3_85063.mp3
619.5K
ای زینب، ای زبان علی نجوای دردمندانه دکتر علی شریعتی با حضرت زینب(س) «ای زینب ای زبان علی در کام ،با ملت خویش حرف بزن ، ای زن ای که مردانگی در رکاب تو جوانمردی آموخت، زنان ملت ما، اینان که نام تو آتش عشق و درد برجانشان می افکند به تو محتاج اند بیش از همه وقت...
🔻؛ گفتمانی مبتنی بر جملات و گزاره های ذیل را با دقت ملاحظه بفرمائید: 👇 1. در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و اجتماعی اصل بر عدم دخالت حکومت در این عرصه‌ها است ؛ 2. ملاحظه کنید شورای نگهبان تا کجا برای خود حق دخالت قائل است ؛ 3. شان شورا دخالت در این امر [وضع نامطلوب] نیست ؛ 4. اگر مردم تغییر عقیده دادند، جای اجبار و دخالت و زور نیست ؛ 5. دخالت شورای نگهبان در این امور [پرونده هسته‌ای] آن هم در مقام تشخیص صلاحیت افراد، بی‌وجه و خارج از صلاحیت آنان است ؛ 6. شورای نگهبان اینگونه دخالت‌های ناموجه را اصلاح کند. 🔺 این جملات برون تراویده از مبانی بینشی کدام مکتب سیاسی است؟ تعجب نکنید، این جملات، در دفاعیه آقای علی لاریجانی ذکر شده است. وی برای دفاع از حیثیتی که خود بر بادش داده، با چماق لیبرالیسم در حال اعاده حیثیت خود، از نظام اسلامی است!!
🌀 مقالات دوفصلنامه 💠 عناوین و لینک مقالات شماره چهارم به شرح ذیل است: 1. مقدمه ای بر روش شناسی نظام سازی قرآنی (با تأکید بر نظام سیاسی) / عباسعلی مشکانی سبزواری http://ensani.ir/fa/article/474044/ 2. فقه؛ هدایت و حیات (نقدی بر شبهات دکتر عبدالکریم سروش علیه فقه و فقاهت) / آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی http://ensani.ir/fa/article/474045/ 3. درآمدی بر طرح «اتحاد امامت و امارت» / آیت الله سید صمصام الدین قوامی http://ensani.ir/fa/article/474046/ 4. نقدی بر انگاره تفکیک خلافت از امامت (تأملی بر دیدگاه‏‏های دکتر مصطفی محقق داماد) / حجت الاسلام رضا اسلامی http://ensani.ir/fa/article/474047/ 5. اصل امامت و مساله صلح امام حسن‏علیه‏السلام / (نقدی بر دیدگاه دکتر مصطفی محقق داماد) / حجت الاسلام داود مهدوی زادگان http://ensani.ir/fa/article/474048/ 6. «فقه نظام؛ ماهیت، ارکان و مختصات» از دیدگاه آیت‏الله محمد جواد فاضل لنکرانی / عباسعلی مشکانی سبزواری http://ensani.ir/fa/article/474049/ @Nezamevelaee
✅ «فقه نظام؛ ماهیت، ارکان و مختصات از دیدگاه آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی ✔️ عباسعلی مشکانی سبزواری 🔹 چکیده: در یک صورت بندی، دو رویکرد پیرامون فقه نظام وجود دارد: رویکرد تحصیلی و رویکرد حصولی. رویکرد تحصیلی معتقد است مقوله نظام به صورت امری علیحده و طبق یک برنامه ریزی فقاهی، باید از فقه استخراج و استنباط شود. در مقابل رویکرد حصولی، معتقد است «نظام» برایند طبیعی استنباط احکام است و اگر فقیه در مقام فقاهت، رویکرد حکومتی به فقه داشته باشد، نتیجه استنباط های او در حوزه های مختلف منتج به نظام آن حوزه می شود. از جمله قائلان به رویکرد حصولی در فقه نظام، استاد فاضل لنکرانی هستند. ایشان بر این باور است که اولاً: «نظام» برآیند طبیعی استنباط های فقیه در حوزه های مختلف است و لازمه وصول به نظام از طریق استنباط، نصب العین قرار دادن «رویکرد حکومتی به فقه» است؛ ثانیاً: در پروژه نظام سازی، فقه، بخشی از اجزای نظام های اجتماعی را تامین می کند (بخش حُکمی و تجویزی) و بخش های دیگر باید از طریق دانش های دیگر تامین شود (بخش توصیفی [تئوری ها، راهکارها و ابزارها]). ایشان ناظر به بخش اخیر مربوط به نظام سازی، معتقد به پیوند، پیوستگی و ارتباط دوسویه فقه با علوم انسانی، علوم طبیعی و هم چنین عرصه تکنولوژی و ابزار است. در نهایت نیز از نگاه ایشان، «فقه نظام» نه یک رویکرد در فقه، که «نتیجه و غایت فقه» است و رویکردی که در پرتو آن، فقه نظام قابل وصول است، فقه حکومتی (رویکرد حکومتی به فقه) است. در مورد نسبت فقه حکومتی و فقه اجتماعی نیز بر این باور است که «فقه اجتماعی» در مقابل «فقه فردی» قرار دارد و به مثابه بخشی از فقه بوده و نسبت آن با فقه حکومتی، «عام و خاص مطلق» است. 🔹 واژگان کلیدی: نظام، فقه نظام، رویکرد حصولی، رویکرد تحصیلی، فقه حکومتی، فقه اجتماعی، استاد فاضل لنکرانی 🌐 لینک دانلود مقاله: http://ensani.ir/fa/article/474049/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 مردم انقلابی سبزوار، این وارثان به حق حماسه سربداران، در روز نهم دی 1388 در برائت از فتنه گران، حماسه ای دیگر آفریدند و چشم فتنه 88 و حامیان آن در سبزوار را کور کردند... ❤️آفرین بر این مردم انقلابی و حماسه ساز...
✅ جایگاه و نقش آیت ‏الله (ره) در ✔️عباسعلی مشکانی سبزواری 🔹«همراهی آن عالم ربانی با حرکت مبارزان در دوران طاغوت و با فعالیت‌های انقلابی در دوران جمهوری اسلامی، حسنه‌ ارزشمندی در محاسبات الهی و قدرشناسی‌های مردمی است». (بخشی از پیام امام خامنه ‏ای به مناسبت رحلت آیت ‏الله علوی سبزواری).🔹 1️⃣ غالباً هر انقلابی در روند رو به رشد خود، طی مراحل مختلفی به اهداف خود نائل می‌‏آید؛ انقلاب اسلامی نیز مستثنای از این قاعده نیست. فرآیند تکاملی انقلاب اسلامی و مراحل تحقق آرمان‏‌های آن، تا دستیابی به الگوی جامع انقلاب و در نهایت تشکیل تمدن اسلامی، از سوی رهبر معظم انقلاب در فرآیندی پنج مرحله‏ای تبیین شده است: «فرآیند تحقق انقلاب اسلامی همین طور، قدم به قدم به نتایج نهایی خود نزدیک می‏‌شود؛ این فرآیند یک فرایند طولانی و البته دشوار است که انسان به طور نسبی به آن اهداف نزدیک می‌‏شود، اما تحقق آنها خیلی طولانی است. این مراحل عبارتند از: ایجاد انقلاب اسلامی، ایجاد نظام اسلامی، ایجاد دولت اسلامی، ایجاد کشور اسلامی، ایجاد تمدن اسلامی» (مقام معظم رهبری، 12/9/80). فرآیند تکاملی انقلاب اسلامی علواه بر این تحلیل پنج‏مرحله‏ای، با تحلیل سه‏مرحله‏ای نیز قابل تبیین است: «1. ایجاد انقلاب اسلامی؛ 2. استقرار انقلاب اسلامی؛ 3. استقرار انقلاب اسلامی» (ن.ک. مشکانی سبزواری، 1392). 2️⃣ بدیهی در هر یک از این مراحل پنجگانه، اقدامات مختلفی از سوی امامین انقلاب (امام خمینی و امام خامنه‏ای) و یاران و اصحاب ایشان نمود و بروز یافته و هر کدام از آنها نقشی را برعهده داشته‏اند. در این میان نقش شخصیت‏هائی گرانقدر مانند خیل عظیمی از بزرگان، علما، فرزانگان و شهدای والا مقام در طول انقلاب، از مراجع عظام تقلید تا بزرگانی مانند شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید مفتح، شهیدان رجائی و باهنر و... از انقلابیون، در پیشبرد اهداف الهی انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره)، مورد توجه قرار گرفته و به تفصیل در منابع مختلف تاریخی مربوط به انقلاب و جمهوری اسلامی ذکر شده است. ▪️در کنار این مهم اما، با مروری بر تاریخ انقلاب اسلامی، شاهد خیل عظیمی از بزرگان، علما و انقلابیون هستیم که در نقاط دور دست‏تر از پایتخت و مرکز انقلاب، در اقصی نقاط کشور، در شهرها و روستاها، جزو مبارزان،مبلغان و حامیان انقلاب اسلامی بوده و در این راه جانفشانی‏های فراوانی کرده‏اند، اما به دلائل گوناگونی، گاهاً از این زحمات و جان‏فشانی‏ها کمتر یاد شده و شرح حقایق و وقایع مربوط به این قشر از انقلابیون، به ندرت در منابع تاریخی انقلاب اسلامی، مورد توجه و اهتمام قرار گرفته است. این امر در حالی است که با ضرس قاطع می‏توان ادعا کرد اگر زحمات و مبارزات این قشر از انقلابیونِ دور از مرکز نبود، پیام انقلاب اسلامی به اقصی نقاط کشور نمی‏رسید و در صورت وصول نیز، پیگیری و عملیاتی نمی‏شد و فراگیری پیام انقلاب و رهبری انقلاب در اقصی نقاط کشور، بر عهده این قشر از انقلابیون گمنام بوده است. بخشی از این انقلابیون، «» هستند که در شهرهای محل سکونت خود، سردمداری و رهبری انقلاب اسلامی در منطقه خود را بر عهده داشته‏اند. 3️⃣ از جمله شخصیت‏هایی علمی/فقهی که نقش و تاثیری اساسی و بنیادین در ایجاد و سپس استقرار انقلاب اسلامی در منطقه «خراسان» عموماً و شهرستان «سبزوار» خصوصاً، داشته است، مرحوم آیت‏الله علوی سبزواری(ره) است، شخصیتی مبارز، انقلابی و اثرگذار، که موقعیت و نیز اقدامات راهبردی‏اش در نسبت با انقلاب اسلامی، کمتر مورد تشریح و تبیین قرار گرفته و گاهاً حتی با تحریف و تبليغ‎هاي غلط و نادرستِ برخی، به فراموشی سپرده شده و کمتر به چشم محققان آمده است. این در حالی است که به تصریح و شهادت رهبری معظم انقلاب، امام خامنه‏ای، «» و «» آیت‏الله علوی سبزواری(ره)، «حسنه‏ای ارزشمند» است که در پیشگاه خدای متعال و مردم، معیاری وزین برای تحلیل شخصیت انقلابی آن بزرگ‏مرد به شمار می‏رود. ▪️پرداختن به شخصیت این انقلابیِ بزرگ، علاوه بر تبیین حقایق تاریخی و غنا بخشیدن به «تراث شخصیتی» انقلاب اسلامی، می‏تواند الگوی یک «» را به جوانان این مرز و بوم و نیز «» را به طلاب و روحانیون و حوزه‏های علمیه ارائه دهد. الگوئی از یک شخصیتِ انقلابیِ سیّاس، بصیر، ساده‏زیست، فداکار، ایثارگر، حامی دین و نبوت و انقلاب اسلامی؛ و خلاصه الگوی انقلابیِ تراز اسلام و انقلاب اسلامی.
تبیین فقهی تابعیت ملی بر اساس انگاره حکومت محوری اسلامی و احکام اسلامی.pdf
341.2K
🔻تبیین فقهی تابعیت ملی با تأکید بر انگاره حکومت‏ محوری اسلام و احکام اسلامی ➖ نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی ✔️ نویسندگان: عباسعلی مشکانی سبزواری، ابوالقاسم علیدوست،قاسم شبان نیا 🔹چکیده: «تابعیت ملی»، از جمله مفاهیم حقوقی در نظام حقوقی ایران است که موافقان و مخالفانی دارد. مخالفان معتقدند در اسلام چنین مفهومی اساساً امکان وجودی نداشته و در گذشته تاریخ اسلام نیز واقع نشده است. در مقابل، موافقان علاوه بر استدلال به امکان و ضرورت وجود چنین مفهومی در اسلام و حکومت اسلامی، بر وجود آن در معارف و تاریخ اسلام تأکید دارند. پرسش محوری مقاله حاضر این است که آیا «تابعیت ملی» از منظر فقهی قابل توجیه و تبیین است یا خیر؟ در پاسخ به این پرسش، تلاش شده از طریق تبیین حکومت‏محوری اسلام و احکام اسلامی، حجیت و مشروعیت تابعیت ملی به اثبات برسد. بدین منظور با استفاده از روش مطالعات کتابخانه و متکی بر رویکرد تحلیلی ـ توصیفی، با طرح موضوع تابعیت ملی در قالب‏های «حکم اولی، حکم حکومی و حکم ثانوی»، این مهم به عنوان «حکم اولی» تبیین و تثبیت شده است. 🔹 کلیدواژه‌ها: تابعیت تابعیت ملی فقه اسلامی حکومت‏محوری فقه حکومت اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ هزاران شوریده، فدای بغض نازت دلبرم...😭 روایت بغض‌آلود رهبر انقلاب از انتظار حاج قاسم سلیمانی پشت درب اتاق عمل جراحی و همراهی با خانواده دوست شهیدش...
«» و «»
درد دل با حاج قاسم.mp3
591.5K
درد و دلی با حاج قاسم عزیز...