تبیین فقهی تابعیت ملی بر اساس انگاره حکومت محوری اسلامی و احکام اسلامی.pdf
341.2K
#معرفی_مقاله
🔻تبیین فقهی تابعیت ملی با تأکید بر انگاره حکومت محوری اسلام و احکام اسلامی
➖ نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
✔️ نویسندگان: عباسعلی مشکانی سبزواری، ابوالقاسم علیدوست،قاسم شبان نیا
🔹چکیده:
«تابعیت ملی»، از جمله مفاهیم حقوقی در نظام حقوقی ایران است که موافقان و مخالفانی دارد. مخالفان معتقدند در اسلام چنین مفهومی اساساً امکان وجودی نداشته و در گذشته تاریخ اسلام نیز واقع نشده است. در مقابل، موافقان علاوه بر استدلال به امکان و ضرورت وجود چنین مفهومی در اسلام و حکومت اسلامی، بر وجود آن در معارف و تاریخ اسلام تأکید دارند. پرسش محوری مقاله حاضر این است که آیا «تابعیت ملی» از منظر فقهی قابل توجیه و تبیین است یا خیر؟ در پاسخ به این پرسش، تلاش شده از طریق تبیین حکومتمحوری اسلام و احکام اسلامی، حجیت و مشروعیت تابعیت ملی به اثبات برسد. بدین منظور با استفاده از روش مطالعات کتابخانه و متکی بر رویکرد تحلیلی ـ توصیفی، با طرح موضوع تابعیت ملی در قالبهای «حکم اولی، حکم حکومی و حکم ثانوی»، این مهم به عنوان «حکم اولی» تبیین و تثبیت شده است.
🔹 کلیدواژهها: تابعیت تابعیت ملی فقه اسلامی حکومتمحوری فقه حکومت اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ هزاران شوریده، فدای بغض نازت دلبرم...😭
روایت بغضآلود رهبر انقلاب از انتظار حاج قاسم سلیمانی پشت درب اتاق عمل جراحی و همراهی با خانواده دوست شهیدش...
بانوي عشق؛ ام بنين سلام عليها.mp3
860.6K
بانوي عشق؛ ام بنين سلام الله عليها...
بدون ماه قدم میزنم سحرها
گرفته اند از این آسمان قمرها
چقدر خاک سرش ریخته است.
معلوم است رسانده است به خانم کسی خبرها....
▪️26 دی ماه 1400 سالروز رحلت ام العباس، حضرت ام البنین (سلام الله علیها)
🔻نحوه مواجه نظام با مخالفین خود
✔️ امام خامنه ای (روحی فداه)
🔹بنای نظام جذب حدّاکثری و دفع حدّاقلّی است امّا...
آنجایی که افراد در چهارچوب اصول رفتار کنند، دنبال خشونت نروند، درصدد برهم زدن امنیّت جامعه نباشند، آسایش جامعه را نخواهند بههم بزنند _ از این کارهای خلافی که انجام میگیرد؛ دروغپراکنی و شایعه _ نظام هیچگونه مسئلهای ندارد. مخالفینی هستند، نظراتی دارند، نظرات خودشان را بیان میکنند؛ نظام برخورد نمیکند. بنای نظام در اینجا، جذب حدّاکثری و دفع حدّاقلّی است. این، روش نظام است. این را همه توجّه بکنند. آن کسانی هم که نظر مخالف دارند، نظرات مخالف با نظرات رسمی دارند، در این چهارچوب میتوانند خودشان را مقایسه کنند.
اگر کسی با مبانی نظام معارضه کند، با امنیّت مردم مخالفت کند، نظام مجبور است در مقابل او بایستد... برخورد با نظام، برخورد با مبانی نظام، ایستادگی و شمشیر کشیدن روی نظام، جواب تند دارد؛ امّا نظر مخالف داشتن، نظر متفاوت داشتن، آن وقتی که با این اشکالات همراه نباشد، تهمت و شایعهافکنی و دروغ و از این چیزها نباشد، نه، نظام هیچگونه برخوردی نخواهد کرد؛ شیوه نظام این نبوده، امروز هم نیست و انشاءالله در آینده هم نخواهد بود.
(20 شهریور 1388)
✅ «#مجاهد_پارسا» و «#انقلابی_مردم_دار»
✔️ عباسعلی مشکانی سبزواری
🔻در عبور از اعصار، و مرور بر امصار، باری دیگر، «بر کرانه کویر میرسیم...»؛
تا به نظاره یکی دیگر از رویندگان قهرمان، صبور و بیباک آن بنشینیم؛
تا به تماشا و شناخت یکی از قله های رفیع فرهنگ جهاد و اجتهاد، خدمت و بصیرت، انقلابیگری و مردمداری، و یکی از اسوه های والای جهاد فکری ـ سیاسی - اجتماعی و حرکتهای دینی دست یابیم؛
بر کرانه کویر می رسیم تا در برابر فروغ دامن گستر خورشیدِ فروزانی که در پهن دشت ها و کرانه های وسیع کویر «سربداران» خراسان، روی نمایانده، درخشیدن گرفته و به همه سوی نور پراکنده، قرار گیریم؛
تا یادکردی داشته باشیم از:
🔹«#شاگردی» فهیم، که در محضر بزرگمردانی همچون «مرحوم آیتالله سید محمدرضا گلپایگانی»، «مرحوم آیت الله میرزا هاشم آملی»، «مرحوم آیت الله مشکینی»، «مرحوم آیت الله شیخ مرتضی حائری یزدی» و «مرحوم امام خمینی» زانوی ادب بر زمین زده و توشهای از خرمن دانش آن بزرگمردان الهی برگرفته است؛
🔹«#عالمی_عامل»، که «از مصادیق بارز کلام گهربار جدش امام صادق(ع) بود که فرمود: مَن تَعَلَّمَ العِلمَ و عَمِلَ بِهِ و عَلَّمَ للّه، دُعِيَ في مَلَكوتِ السَّماواتِ عَظيما، فقيلَ: تَعَلَّمَ للّه، و عَمِلَ للّه، و عَلَّمَ للّه»، و #اندیشمندی «متکلم» و «عارفی» متلبس به «#عرفان_عملی_و_اجتماعی»، روحانیای «والا مقام»، «پارسا»، «پرهیزگار»، «بافضیلت»، «خدمتگزار»، «ربانی»، «متقی» و «مردمی»، و «از نمونههای روحانیّت مهذّب و عامل و بارز در اخلاق و فضایل انسانی»؛
🔹 #پیشگامی از «پیشگامان نهضت اسلامی» و «یاران نهضت حضرت امام خمینی(ره)» که افتخار «راهبری انقلاب اسلامی در خطه سربداران» را در کارنامه خود دارد؛
🔹 «#مبارزی_مخلص» و «#مجاهدی_نستوه»، از «مبارزان و مجاهدان انقلابی در عصر ستمشاهی» که مدال تحسین برانگیزِ «همراهی با حرکت مبارزان در دوران طاغوت» را بر گردن خود آویخته است؛
🔹#انقلابی ای بصیر در «فعالیتهای انقلابی در دوران #جمهوری_اسلامی» که نشان «خدمت صادقانه به انقلاب شکوهمند اسلامی» را بر سینه خود نشانده؛
🔹#حامی_انقلاب و «مدافع صمیمی و صادق جمهوری و انقلاب اسلامی» که «در طول تاریخ انقلاب، حمایتهای بیشائبه خود را نثار جمهوری اسلامی و نظام #ولایت_فقیه نموده است»؛
🔹«#مروجی» کوشا در ترویج «دین»، «معارف نورانی اسلام»، «فرهنگ اسلامی» و «معارف اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام»؛ «#ناشری» خدوم در جهت «اعلای کلمةالله» و احیاء «احکام و شعائر الهی و اسلامی» و «علوم اهل بیت علیهم السلام» و «#خادمی» نمونه برای «دین و مذهب»، «حضرات معصومین(ع) و مکتب اهلبیت علیهم السلام»، که در میدان «خدمت به مکتب اهل بیت» بر دیگران پیشی گرفته و گوی سبقت را از همگان ربوده است؛
🔹«#خدمت_گزاری» صادق در «خدمات عام المنفعة» برای «مردم و مومنین» و «ساعی در امور خیر» و «قضای حوائج مومنین» و «رافع مشکلات مردم»، که «نمونه برجسته از یک #عالمِ_خدومِ_مردمیِ» را به نمایش گذارده است؛
🔹#مبلّغی «مردمی» و «مهذب» که به شدت «مورد علاقه مردم» بود و با «سلوک اخلاقی و عملی» خویش، به مردم «درس عبرت و اخلاق توأم با محبت و احترام» میداد و از باب «كُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ» با «اخلاق حسنه»، «فضایل پسندیده»، «رفتار نیک» و «منش عملیِ» خویش «مایۀ جذب مردم به دین اسلام» بود و «بیش از پنجاه سال در سبزوار با گفتار و کردار خویش چراغ هدایتی برای خواص و عموم مردم بود».
🔹«#روحانی_متعهدی» که اهتمامش به «تهذیب نفس»، نتوانست مایه غفلت او از «#مبارزه_با_ظلم» گردد، و بدین جهت بر خلاف برخی همقطارانش، نام خود را در زمره «#یاران_نهضت_حضرت_امام_خمینی(ره)» ثبت و در صف «مبارزان و #مجاهدان_انقلابی در عصر ستم شاهی پهلوی» و #حامیان انقلاب_اسلامی قرار گرفت.
🔹«#حصن_حصینی» که در بحبوحه سختیهای روزگار «ملجاء و پناهگاه» مردم و مومنین بود و چون «پدری مهربان برای رفع مشکلات و گرفتاریهای مردم» سر از پا نمیشناخت و چونان مادری مهربان، همراه با «صبر و شکیبایی، شنوای دردها و آلام مردم» بود و «ساعی در قضای حوائج آنان»؛
🔻مردی از سادات بزرگوار علوی، از خاندان متصف به علم و تقوا و مکرم به شرف سیادت،
از مدرسه عالمان بزرگ اسلام، «قم مقدس» و از صف فروغ یافتگان و صاحب رسالتان، و از انقلابیانِ کرانه کویر سربدارانِ شیعی منش، «مدرسه حکمت و فقاهت»؛ یعنی:
«مجاهدِ پارسا» و «انقلابیِ مردمدار»
آیت الله علوی سبزواری
«#السید_محمد_حسن»
#دومین_سالگرد_رحلت_آیت_الله_علوی_سبزواری
—————————————————————-————-————--
* #توجه: تعابیر و توصیفات به کار رفته در این نوشته، برگرفته از پیام های رهبری، مراجع و بزرگان است که در زمان رحلت آیت الله علوی(ره) صادر شده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌
hey us!
you started
we will ended!
👊
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #نماهنگ فرمانده با صدای صابر خراسانی
بگویم حاج قاسم را چرا کشتند؟ می گویم:
میان شیعه و سنی زبان مشترک او بود...
#سالگرد_دوم_حاج_قاسم
#راز_کلید
در جریان مک فارلین، هیئت آمریکایی که به طور #مثلا!! سرزده وارد ایران شده بود، با خود یک اسلحه کلت و یک انجیل امضاشده توسط ریگان و یک کیک به همراه داشت. کیک شکلاتی با نظر جورج کِیو به #شکل_کلید و در #تل_آویو پخته شده بود تا سمبلی از گشایش در روابط ایران و آمریکا باشد!
حسن روحانی نیز در جریان مک فارلین، نقش آفرین بوده و با آمریکایی ها در هتل هیلتون تهران دیدار و گفتگو کرده است.
#کلید
#تل_آویو
#حسن_روحانی
4_383628699376812312.mp3
10.85M
🔴🎤 #جهان_مدیا|قطعه صوتی ماندگار حامد زمانی درباره شهید احمدی روشن
♦️رهبرا! من مصطفایی دیگرم فرمان بده...
🌷 ۲۱ دیماه، دهمین سالگرد شهادت مصطفی احمدی روشن و رضا قشقایی.
نقش جامعه مدرسین در فرآیند تکاملی انقلاب اسلامی.pdf
699.9K
#اجلاسیه_دوازدهم_جامعه_مدرسین
✅ نقش جامعه مدرسین در فرایند تکاملی انقلاب اسلامی (با تأکید بر کارویژه فقه حکومتی)
🌀#جامعه_مدرسین؛ خاستگاه و گرانیگاه #اسلام_سیاسی و حکومتی در #دروان_معاصر
✔️ عباسعلی مشکانی سبزواری
🔹 جامعه مدرسین تشکلی برخاسته از حوزه و روحانیت با صبغه کاربری سیاسی- اجتماعی است که در فرآیند تکاملی انقلاب اسلامی نقشی تاثیرگذار و خدماتی چشم گیر نسبت به انقلاب داشته است. مقاله حاضر عهده دار تبیین کارکردها، کارویژه ها و نقش های جامعه مدرسین در فرآیند تکاملی انقلاب اسلامی است. در این بین به جهت اهمیت مرحله توسعه انقلاب اسلامی از کشور و دولت اسلامی به تمدن اسلامی، جامعه مدرسین کارویژه های مهمتری را برعهده دارد. یکی از مهمترین کارویژه های جامعه در این مرحله، مهیا کردن شرایط برای تولید و اشاعه فقه حکومتی به عنوان نرم افزار توسعه انقلاب اسلامی می باشد.
🌐 لینک دانلود اصل مقاله: http://ensani.ir/file/download/article/1601977642-10301-2-6.pdf
#جامعه_مدرسین
#اسلام_سیاسی
#اجلاسیه_دوازدهم_جامعه_مدرسین
🔹 آیا دین مجری نمی خواهد؟!
🔻در کوچه ایستاده بودم که یکی از منبرهای معروف آن زمان آمد و از من سراغ خانه نواب صفوی را گرفت.
بردمش پیش آقا. آقا مرا فرستاد نان و پنیری تهیه کردم و صبحانه ای جلوی مهمان گذاشتم.
آن روحانی خطاب به نواب گفت: «حیف این همه استعداد شما نیست؟ شما اگر چند سال در حوزه باشید، می توانید از مراجع باشید!» کلی از آقا تعریف کرد. بعد انتقاداتی هم به عملکرد ایشان داشت.
🔆صحبتش که تمام شد، نواب فرمود:
«همه اینهایی که گفتی درست، ولی این قدر خوش استعدادها و نویسندگان بزرگ آمده اند و ده ها جلد کتاب نوشته اند، که تمامی آن ها در کتابخانه ها انبار شده است.
این ها یک مجری نمی خواهد که مطالبشان را به صحنه عمل بیاورند؟»
🌺سالروز شهادت سید مجتبی نواب صفوی گرامی باد
#معرفی_مقاله
🔻 تبیین فقهی تابعیت ملی با تأکید بر انگاره حکومت محوری اسلام و احکام اسلامی
✔️ نویسندگان: عباسعلی مشکانی سبزواری؛ ابوالقاسم علیدوست؛ قاسم شبان نیا
🔹چکیده
«تابعیت ملی»، از جمله مفاهیم حقوقی در نظام حقوقی ایران است که موافقان و مخالفانی دارد. مخالفان معتقدند در اسلام چنین مفهومی اساساً امکان وجودی نداشته و در گذشته تاریخ اسلام نیز واقع نشده است. در مقابل، موافقان علاوه بر استدلال به امکان و ضرورت وجود چنین مفهومی در اسلام و حکومت اسلامی، بر وجود آن در معارف و تاریخ اسلام تأکید دارند. پرسش محوری مقاله حاضر این است که آیا «تابعیت ملی» از منظر فقهی قابل توجیه و تبیین است یا خیر؟ در پاسخ به این پرسش، تلاش شده از طریق تبیین حکومتمحوری اسلام و احکام اسلامی، حجیت و مشروعیت تابعیت ملی به اثبات برسد. بدین منظور با استفاده از روش مطالعات کتابخانه و متکی بر رویکرد تحلیلی ـ توصیفی، با طرح موضوع تابعیت ملی در قالبهای «حکم اولی، حکم حکومی و حکم ثانوی»، این مهم به عنوان «حکم اولی» تبیین و تثبیت شده است.
🔹 کلیدواژهها: تابعیت تابعیت ملی فقه اسلامی حکومتمحوری فقه حکومت اسلامی
🌐 لینک دریافت اصل مقاله: http://mag.rcipt.ir/article_142537.html
#تابعیت_ملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻آیت الله العظمی وحید خراسانی:
سلام مرا به آقا (رهبری معظم انقلاب) برسانید و بگوئید از صمیم قلب دوست شان دارم .
و اعتقاد ما این است هیچ کس، جز ایشان نمی تواند کشور را به این خوبی اداره کند.
🔹من سه دغدغه دارم:
- حفظ تشیع
- حفظ نظام
- روحانیتی که در مصادر نظام است، باقی بمانند.
#رحلت_آیت_الله_صافی_گلپایگانی
💠آیةالله صافی گلپایگانی:
✅ تقویت آقای خامنهای تقویت نظام و انقلاب است، خدا را شکر کنید که ایشان در تمام خطرات پیشقدم بودهاند و واقعا ناخدای خوبی است در این دریای طوفان زده. ما چه حکومتی را بپذیریم که در رأس آن مثل آقای خامنهای را پیدا کنیم؟ کی بهتر از ایشان که با تمام وجود مقابل دنیای زورگو و بیمنطق ایستاده است و دنیا هم از ایشان حساب میبرد ایشان نعمت بزرگ خداست و اگر قدر ایشان را ندانیم چوب میخوریم!
▪️منبع: کتاب حضرت ماه ص۲۶
پاسخ به شبهات انقلاب اسلامی.pdf
6.03M
#پیشنهاد_مطالعه
✅کتابی بسیار عالی در راستای پاسخ به شبهات پرتکرار علیه انقلاب و نظام اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✊🏼 انقلابی بودن تا کی؟
⚠️خطر معمولی شدن!
🔻واکنش آیتالله حائری به درخواست قیام علیه رضاخان
پس از تلگراف 11 تیر 1314 آیتالله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی به رضاخان در قضیه کشف حجاب و برخورد رضاخان با وی، برخی از افراد نزد آیتالله حائری رفتند و اظهار داشتند "چرا شما اقدام نمیکنید، چرا مبارزه نمیکنید؟"
آیتالله حائری در جواب گفتند: «کسی که میخواهد قیام کند باید طرفدار داشته باشد. باید همه قیام کنند و از خودگذشتگی داشته باشند. من با نماینده مجلس یا وزیری که حاضر نیست از ماهی دویست تومان بگذرد، با تاجری که حاضر نیست از منافع خودش دست بکشد چه کار میتوانم بکنم...».
➖منبع: حاج شیخ عبدالکریم حائری (مؤسس حوزه علمیه قم)، مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ ص101
❌ #بدترین_وزیر (کارگزار) در دولت اسلامی
حضرت امیر(ع) خطاب به مالک اشتر:
«إنَّ شَرَّ وُزَرَائِکَ مَنْ کَانَ لِلاَْشْرَارِ قَبْلَکَ وَزِيراً، وَمَنْ شَرِکَهُمْ فِي الآْثَامِ فَلاَ يَکُونَنَّ لَکَ بِطَانَةً»؛
«بدترین وزیر تو، وزیری است که پیش از تو وزیر حاکمان اشرار بوده، و در گناهانشان مشارکت داشته است. چنین کسی نباید از محرمان تو باشد؛ که اینان یاران اهل گناه و برادران اهل ستم اند» (نهج البلاغه، نامه 53)
#فقه_دولت_اسلامی
#فقه_کارگزار
#گزینش_سیاسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هفت شهر عشق را رفته اند اینان، و ما...😔
#صدور_انقلاب
#معرفی_مقاله
🔻بررسی و تبیین ادله مشروعیت مرزهای ملی و جغرافیایی
✔️نویسندگان: عباسعلی مشکانی، ابوالقاسم علیدوست
🔹چکیده
پیرامون مرزهای ملی و جغرافیایی دو دیدگاه وجود دارد: دیدگاه اثبات و دیدگاه انکار. منکران با اعتقاد به مرزهای عقیدتی، یا اساساً مرزهای ملی را نمیپذیرند و یا به «عنوان ثانوی» (اضطرار و...) به آن تن میدهند. اما قائلان به دیدگاه اثبات، قائل به مشروعیت مرزهای ملی و جغرافیایی به «عنوان أوّلی» هستند و برای اثبات آن به ادله متعدد و گوناگونی استناد میکنند. مقاله پيشرو تلاش دارد تا ادله و انگارههای دیدگاه اثبات را بررسی و تبیین كند. پرسش اصلی تحقیق از قرار ذیل است: دیدگاه اثبات مرزهای ملی، مبتنی بر کدام ادله و انگارههای فقهی است؟ برای دستیابی به پاسخ، تلاش میشود با رویکرد اجتهادی ـ تحلیلی و با بهرهگیری از روش مطالعات کتابخانهای، ادله و انگارههای دیدگاه اثبات رصد و تبیین شود. انگارههای هفتگانه ذیل بهعنوان دستاورد تحقیق بررسی و تبیین شدهاند: انگاره سرزمین یا قلمرو حاکمیت، انگاره مالکیت مشاع، انگاره حق شرط و اشتراط، انگاره قراردادهای نامعین، انگاره حکومتهای فدرالی، انگاره تحجیر، احیای موات و حق تقدم در سرزمین، انگاره جهاد دفاعی.
🔹 کلیدواژهها: مرز مرزهای عقیدتی مرزهای جغرافیایی مرزهای ملی.
🌐 لینک دریافت اصل مقاله: http://journals.markazfeqhi.com/mfs/details/w233336234351d.pdf
#مرزهای_ملی
#معرفی_مقاله
🔻 راهکارهای فقهی تصحیح شرعی رفتارهای قانونگذارانۀ عُقلا (مطالعۀ موردی: قانون تابعیت ملی)
✔️ عباسعلی مشکانی سبزواری* ، ابوالقاسم علیدوست، قاسم شباننیا
🔹چکیده:
امروزه تقنین در حوزههای مختلف، با اتکا بر سیرههای عقلایی مستحدث، یکی از رویههای معمول در جهان و نیز کشورهای اسلامی است و تابعیت ملی نیز مبتنیبر همین انگاره پذیرفته شده است. پرسشی که در این زمینه مطرح میشود این است که از منظر شرعی/ فقهی، آیا سیره و رویۀ تقنینی عُقلا و تقنین و پذیرش تابعیت ملی مشروعیت داشته و امکان تصحیح شرعی دارد؟ در این زمینه دو اندیشۀ انکار و اثبات وجود دارد. اندیشۀ اثبات معتقد است سیرههای مستحدث عقلایی و قوانین موضوعۀ بشری، ازجمله قانون تابعیت ملی، مشروط به اینکه مخالف با احکام و ضرورتهای شرعی نباشد و در چهارچوب ضوابط نقلی و یا عقلیِ شرعی باشد، از مشروعیت برخوردار است و برای تصحیح شرعی این نوع قوانین، راهکارهایی از قبیل «اثبات حجیت و مشروعیت سیرههای مستحدث عقلایی»، «تحلیل، پیشینهکاوی، واکاوی، پسینهکاوی سیرههای عقلایی مستحدث» وغیره را ارائه کردهاند. مقالۀ حاضر با بهرهگیری از روش توصیفیـتحلیلی و مبتنیبر روش فقهیـاجتهادی به این نتیجه رسیده است که امکان توجیه شرعی سیرههای تقنینی عُقلا و مبتنیبر آن، زمینۀ توجیه و پذیرش شرعی تابعیت ملی، مبتنیبر مبانی فقهی و اصولی، بهعنوان حکم اولی وجود دارد.
🔹واژههای کلیدی: تقنین، سیرۀ عُقلا، سیرههای مستحدث، تابعیت ملی.
#تابعیت_ملی