📌میلاد حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) مبارک باد
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
📌مرکز اندیشهورزی زنان ایران میکوشد در راستای ماموریت قرارگاهی خود، به موارد زیر بپردازد:
🔹 رصد فعالیتهای در حال انجام در حوزه زن و خانواده
🔹 شناسایی و رفع خلأهای فکری جبهه انقلاب اسلامی در حوزه زن و خانواده با استفاده از ظرفیتهای موجود
🔹 شناسایی ظرفیتهای مختلف میدان و کمک به تجمیع و همافزایی آنان به فراخور، در راستای پشتوانهسازی برای کنشهای میدانی
🔹 تولید محتوا به طور موردی در صورت فقدان محتوای پشتیبان برای کنشگران میدان
🔹 شناسایی مسائل اصلی حوزه زن و خانواده و طراحی همکاری و همافزایی برای پاسخدهی به آنان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
خواهر خورشید خانم فاطمه معصومه(س) به دایرهی تاریخسازان و تشنگان معارف دین چنان مرکزیتی بخشیده که به واقع عاجزان از تفسیر حقیقت وجودیشان به تکریم صورتنمایی پناه بردهاند، شاید در سایهی واژگان پرتکرار برای ستودن یک دست نیافتنی حق مطلب ادا شود. اما کاش بهانه کنیم و اینبار توصیف واقعش را هدیه کنیم.
👈جریان وجودی زهراگونه که زینبوار روایت شد، معصومهای را به تاریخ هدیه کرد که امتدادش تعریفی باشد بر هوای تنفس آخرالزمانیها.
🔹اینجا و در این وقت از عالم بود که تقدیر الهی دختر ماه را برای فصلی که ماهها وسالها را ماندگار میکند ذخیره کرد، فصلی که دخترانگی معصومه(س) را تا احیای هویت تمدنی مهیای قامت بلند صاحب عصر و زمان(عج) امتداد میدهد.
باشد که دختران عصرش با تکیه بر آفرینش نظامسازشان دخترانگی بسازند به وسعت مبدا ومبنایی که از زهرا(س) به ارث بردهاند وخوب راویانی باشند بر امتداد روایت ماندگار زینب (س) و بالا ببرند پرچمی که فاطمه معصومه(س) بلند کرده وبر آن نگاشته که"يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ ۖ لَا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ ۚ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ"
ای اهل ایمان، شما (ایمان) خود را محکم نگاه دارید، که اگر همه عالم گمراه شوند و شما به راه هدایت باشید زیانی از آنها به شما نرسد. بازگشت همه شما به سوی خداست و همه شما را به آنچه کردید آگاه میسازد.
👈این باشد آرمان امتداد حضوری تمدنساز با پیشرانی دختران سرزمینم
✍️مریم محمدی
#یادداشت
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
📌چالشهای تحقق الگوی سوم (نشست اول)
با حضور:
🔹خانم دکتر طائب
🔹خانم الماسی
🔹خانم خادمی
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
👈نشست اندیشمندان جوان
🔹باتوجه به فقدان مکتوبهای مشخص در الگوی سوم و نظرات متفاوت در ساحت نظر و عمل، مرکز اندیشهورزی زنان برآن شد تا با جمعآوری مباحث نظری شکل گرفته در قالب نشست، مقاله، کتاب، صوت و ... و تحلیل آن به تجمیع آراء و نظرات اندیشمندان جوانی که در این زمینه کار و فعالیت داشتند، بپردازد.
🔹هدف از این نشستها دستیابی به مؤلفههای اثرگذار الگوی سوم است که در قالب چالشها، بایدها و نبایدها و راهکار مورد بررسی قرار میگیرد. هریک از اندیشمندان این حوزه از منظر خود به تحلیل، تفسیر و برداشتی که از مبحث الگوی سوم دارند، خواهند پراخت.
👈#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
34.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌چالشهای تحقق الگوی سوم (قسمت اول)
🔹لازمه خودشناسی آنست که شخص خود را از دید دیگری هم ببیند؛ آیا مردها میدانند از نظر زنان چگونه موجوداتی هستند؟
🔹بخشی از ستم تاریخی نسبت به زنان، ستم معرفتیست.
🔸خانم دکتر طائب
👈#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
📕از سلوک عرفانی تا تمدن اسلامی
🔹کتاب زن، از سلوک عرفانی تا تمدن اسلامی، نوشته حجتالاسلام محمدحسن وکیلی، در دو بخش به رشته تحریر در آمده است.
🔹در بخش اول، سلوک فردی، و تفاوتهای سلوک آقایان و بانوان به خوبی و قوت مطرح و تبیین میشود.
🔹بخش دوم که در باب نقش زن در تمدن اسلامی است، با تعریف تمدن، و نحوه اثرگذاری زن در ایجاد تمدن اسلامی، از سه مدخل فردی، خانوادگی و اجتماعی بررسی میشود.
در حوزه فردی، زنان با اصلاح و خودسازی، به عنوان یک فرد از جامعه اسلامی، میتوانند نقش خود در ساخت تمدن اسلامی را ایفا کنند.
در حوزه خانوادگی، مادری و فرزندآوری، و تلاش برای رشد دیگران نقاط اثرگذاری زنان نام برده شدهاند.
🔹و اما در حوزه اجتماعی، نگارنده اذعان دارد که اسلام با حضور اجتماعی زنان مخالف نیست و بلکه تمدن اسلامی بدون حضور زنان در اجتماع ساخته نخواهد شد. خطوط قرمز حضور اجتماعی، اولویتبندی و توجه به نقش مادری و همسری، توجه به نافع بودن علم یا کار، و حفظ حریم ارتباطی با نامحرم عنوان میشود. نویسنده حیطه اثرگذاری زنان در اجتماع را محدود به چهار حوزه بهداشت جسمی (پاسخگویی به نیازهای درمانی بانوان)، بهداشت معنوی (آموزش و تربیت بانوان)، عرصه خدمات اجتماعی (نقشهای خدماتی که به حوزه خود بانوان مربوط است)، و عرصه مقابله با ظلم و استکبار (جهاد، امربه معروف و نهی از منکر، جهاد تبیین برای مخاطبین بانو) میداند. وی اشتغال به نقشهای دیگر را غیرضروری و بر هم زننده تعادل جامعه میداند.
#معرفی_کتاب
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌چالشهای تحقق الگوی سوم (قسمت دوم)
🔹الگوی سوم؛ هدف یا وسیله؟! مسئله اینست!
🔸خانم الماسی
👈#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
31.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌چالشهای تحقق الگوی سوم (قسمت سوم)
🔹تشریح نظرات موافقان و مخالفان فعالیت اجتماعی زنان...
🔹آیا فعالیت اجتماعی زن، در راستای عمل به تکلیف است؟
🔸خانم الماسی
👈#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
🔹سالگرد ارتحال امام خمینی(رحمتاللهعليه) است و در میان مرور تاریخ زندگی امام(رحمتاللهعليه) و انقلاب تاریخسازش و آن همه تحولی که با خود آورد و زلزلهای که در افکار و اندیشههای ملتهای جهان ایجاد کرد؛ سوال اینجاست که جای همسر امام کجاست؟ آن دختر جوان متجددی که به واسطه آن خوابهای متبرکی که دیده بود به عقد امام درآمد کجای این دستگاه انسانسازی است؟ روزی که از خانواده مرفهی که داشت جدا شد و به خانه ساده امام در قم آمد به چه فکر میکرد؟ شب ۱۵ خرداد ۴۲ وقتی خانهاش را محاصره کردند و همسرش را بردند چه حالی داشت؟ آن روزها و شبهایی که امام در زندان ساواک بود را چگونه میگذراند؟ آن سالهایی که دور از فرزندان و خانواده برای همراهی امام(رحمتاللهعليه) به تبعیدگاه رفت چه بر او گذشت؟ آن روزی که با پیکر بیجان آقا مصطفایش روبرو شد چه؟ و روز پر التهاب پرواز امام از پاریس به تهران؟ و روزهای پر آشوب ابتدای پیروزی انقلاب که از هر گوشهای خبری از ترور و بمبگذاری و کودتا به گوش میرسید و همه نگران جان امام بودند آیا کسی به دلواپسیهای این زن فکر میکرد؟
🔹شاید در تاریخ حیات سیاسی ایران، روزی غمبارتر و تلختر از ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ نبوده باشد. روزی که امام خمینی(رحمتاللهعليه) رهبر بزرگ و دوراندیش ایران، مردمش را ترک کرد. آیا در آن بحبوحه کسی به بیتابی همسر امام(رحمتاللهعليه) فکر میکرد؟
🔹حضرت امام برای ملت ایران تنها یک سیاستمدار نبود، بلکه عالمی بزرگ، مظهر مبارزه با ظلم و بیعدالتی رهبری مردمی و سادهزیست به شمار میرفت. این است که با وجود گذشت سالها از رحلت ایشان، یاد وی همچنان در دلها زنده و رهنمودهایش راهگشاست. در این که مکتب امام(رحمتاللهعليه) از خانم خدیجه ثقفی "بانوی قدس ایران" را ساخت تردیدی نیست اما سوال اینجاست که در این میان، آیا گوهر وجود این زن و نقش حمایتها و همراهیهایش، سازگاری و صبوریاش و در یک کلام تمام قد ایستادنش را در قیام امام(رحمتاللهعليه) دیدهایم؟
👈خوب است ببینیم که اگر مردی انقلاب به پا میکند، مسیر تاریخ را دگرگون میکند و انسانساز میشود پای یک زن هم در میان بوده است همانگونه که در قیام جهانی حضرت حجت(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) هم پای زنان در میان است...
✍️نفیسه طهوری (عضو مرکز اندیشهورزی زنان ایران)
#یادداشت
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
🔹بیش از چهل سال از انقلاب اسلامی میگذرد و با تهاجم فرهنگی بیوقفه دشمن بهویژه در حوزه زن و خانواده، بازخوانی و یادآوری اندیشه بنیانگذار جمهوری اسلامی در خصوص هویت زن، برای تقویت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف ضروری مینماید.
🔹امام خمینی(ره) در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، به تبیین چارچوبها و اصول انقلاب اسلامی پرداختهاند و بارها متذکر شدهاند که جامعه در مسیر رسیدن به جامعه اسلامی قرار دارد و هنوز در اول راه است. به تعبیر ایشان، زمانی میتوان گفت مملکت، اسلامی است که تمام معانی که در اسلام است، تحقق یابد، زن و مرد اسلامی شوند و الگویشان حضرت رسول صلیا...علیه و آله و حضرت زهراسلاما...علیها باشند(۱). به تعبیری، حرکت از وضعیت موجود جامعه به سمت وضعیت مطلوب که اسلامی شدن در همه ساحتهای زندگی فردی و اجتماعی است، فرآیندی و زمانبر است که ایشان، این فرآیند پیشرفت را با بیان لزوم خروج همگان از فرم غربی، بازگشت به فرم اسلامی(۲) و بیرون رفتن قبلهی غرب از اذهان نسل فعلی و نسلهای آتی(۳) یادآور میشوند.
🔹در کنار این توصیه و راهکار عمومی، ایشان بانوان را بهطور ویژه مورد توجه قرار داده و جایگزین کردن اخلاق اسلامی بهجای اخلاق اروپایی و فعالتر شدن در علم، صنعت، تحصیل، تدریس و سایر کارهای اسلامی را برای حفظ اسلام به ایشان توصیه میکنند و از آنان میخواهند که همانطور که اسلام آنها را حفظ کرده، آنان نیز اسلام را حفظ نمایند(۴). چرا که «نقش زنان در عالم از ويژگیهاى خاصى برخوردار است. صلاح و فساد يك جامعه از صلاح و فساد زنان در آن جامعه سرچشمه میگيرد(۵)» و چنانچه زنان در دامن اسلام رشد و تربیت شوند، مردان آن جامعه نیز اسلامی میشوند(۶). بنابراین تمرکز بر زنان از اهمیت ویژه برخوردار است که در حقیقت، یکی از مهمترین عرصههای مخاصمه جبهه دشمن با انقلاب اسلامی نیز همین عرصه است. به تعبیری، زنان قوی، ایران قوی را رقم میزنند و چنانچه در صدد نیل به تمدن اسلامی و مقدمهسازی برای ظهور هستیم، موظفیم شرایط رشد همه جانبه زنان در ساحات خانواده، علم و سیاست را در پرتو رشد معنوی و اخلاقی آنان بیش از پیش فراهم نماییم و با دسیسههای دشمنان اسلام که در قالب کفر و نفاق در صدد ضربه به بانوان و آینده کشورمان هستند، مبارزه کنیم.
🔹در پایان، سوال قابل طرح این است که حوزههای علمیه، دستگاههای تبلیغی، نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی به ویژه در حوزههای علوم انسانی و عرصههای هنری، چقدر به خروج افراد به ویژه زنان جامعه از فرم غربی و اسلامی شدن آنان کمک کردهاند؟ از سویی چقدر مراقبت شده تا با خروج از فرم غربی، گرفتار فرم شرقی و متحجرین سنتی نشویم؟ دوگانهای که امام راحل تحت عناوین دشمنان و برخی آخوندهای بیاطلاع از مصالح مسلمین در برابر زنان ترسیم میکنند(۷).
۱. بیانات در تاریخ 8/3/1358، صحیفه امام، ج 7، ص 533؛ بیانات در تاریخ 29/2/1359، صحیفه امام، ج 12، ص 313.
۲. بیانات در تاریخ 22/6/1358، صحیفه امام، ج 9، ص 501.
۳. بیانات در تاریخ 14/6/1358، صحیفه امام، ج 9، صص 433-432.
۴. بیانات در تاریخ 19/1/1363، صحیفه امام، ج 18، صص 403-402.
۵. بیانات در تاریخ 25/1/1361، صحیفه امام، ج 16، ص 192.
۶. بیانات در تاریخ 17/12/1357، صحیفه امام، ج 6، ص 358.
۷. وصیت نامه سیاسی-الهی، نقل در صحیفه امام، ج 21، صص 398-397.
✍️دکتر حمیده طائب (عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس)
#یادداشت
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌چالشهای تحقق الگوی سوم (قسمت چهارم)
🔹میزان بودن "نیت" در الگوی سوم
🔸خانم خادمی
👈#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
❇️چالشهای تحقق الگوی سوم
🔹باید مشخص کنیم منظور از زنی که میخواهیم برایش الگو مطرح کنیم کدام زن است و در چه بازه سنی؛ کودک، نوجوان، دخترمجرد، زن متاهل بدون فرزند یا مادر؟ اگر زن را بدون درنظرگرفتن هدف کلان خلقت او ببینیم باعث رشد کاریکاتوری او میشویم؛ رشدی غیرمعمول، نامتعادل و نامناسب!
🔸خانم دکتر حمیده طائب
👈#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌چالشهای تحقق الگوی سوم (قسمت پنجم)
🔹لزوم ارائه الگوی دست یافتنی برای زنان
🔸خانم دهقانپور
👈#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
🌐نقاط قوت و ضعف لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب کدامند؟
🔹یکی از بحثهای داغ این روزهای جامعه «لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» است. در این راستا لازم است درباره این لایجه هم از نظر نقاط ضعف و هم از نظر نقاط قوت شفافسازی شود تا افکار عمومی مواجهه آگاهانهتری با آن داشته باشد.
🔹«لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» ذیل 15 ماده توسط قوه قضائیه تدوین و پس از تصویب با قید دو فوریت در جلسه هیئت وزیران، مورخ 1402/2/27 در تاریخ 1402/02/31 تقدیم مجلس شد. همانگونه که در مقدمه متن لایحه نیز ذکر شده، این بسته پیشنهادی به منظور اهمیت دادن به رعایت هنجارهای اجتماعی (خاصه مقوله حجاب) در حفظ سلامت جامعه و لزوم حفظ کرامت، منزلت و امنیت اخلاقی افراد به ویژه بانوان و نقش بنیادین آنها در تحکیم خانواده و همچنین وظیفه حاکمیت و عموم مردم برای تحقق این هنجارها و سلامت جامعه، تدوین شده است.
🔹بنا به اهمیت موضوع مورد توجه لایحه و همچنین حساسیت آحاد جامعه نسبت به کم و کیف وضع سیاست در حوزه حجاب، تدقیق محتوا و سیاستهای مندرج در لایحه پیشنهادی را ضروری مینماید. در این گفتوگو، بهزاد خلیلی؛ مدیر اندیشکده سیاستپژوهی و مطالعات راهبردی «بهآیند» با بررسی کارشناسی لایحه، نقاط قوت و ضعف آن را بیان کرده و به منظور ارتقاء سطح کارآمدی بسته سیاستی یاد شده، پیشنهاداتی ارائه داده است.
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
🌐 نماینده مجلس: نخبگان معترض هستند که لایحه حجاب «بازدارندگی» ندارد / نمیتوانیم بیعفتی و تنبرهنگی را بپذیریم
🔹باقری: در بحث حجاب و عفاف تلاش میکنیم تمام ظرایف و لطایف اجتماعی و قابلیت اجرا را مدنظر قرار داشته باشیم و کاری کنیم فضای جامعه مصون از خطاها و اشکالات باشد، زیرا صلاح نیست در جامعه اسلامی اتفاق بیفتد. ما نمیتوانیم بیعفتی و تن برهنگی را از لحاظ قانونی و شرعی بپذیریم و قطعا باید قوانین بازدارندهای را برای آن تنظیم کنیم. البته نباید طوری باشد که نگرانی عمومی ایجاد شود و بنا باشد رفتارهای تند و سخت سلبی با عموم جامعه اتفاق بیفتد.
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan