eitaa logo
اندیشگان
506 دنبال‌کننده
239 عکس
164 ویدیو
48 فایل
🧩 اندیشگان؛ به فراخی اندیشه ◾جستارهایی در باب علوم انسانی-اسلامی 📮 نقد و نظر: @Andishgan_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
33.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📆 انجمن حجتیه از کجا و به چه هدفی شروع به کار کرد؟ 🔍 هدف شیخ محمود حلبی از این مجموعه چه بود؟ 📌 شاید ندانیم که این مدرسه برای تربیت بچه های مردم شکل گرفت با هدف مقابله با بهائیت. 💡 این مستند کامل ترین اثر رسانه ای درباره انجمن حجتیه می باشد تا به امروز و مهم ترین اثر رسانه ای در این زمینه می باشد چرا که با اعضای خود انجمن مصاحبه کرده و روایتگر طلبه مستند نیز دانش آموخته این مدرسه بوده و از آرشیوهای مهمی درباره سخنرانی های امام راحل و بزرگان انجمن استفاده می کند. 🖌 به بهانه درگشت آقای سید حسن افتخار زاده سبزواری 📎 ورود به کانال
31.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 آشنایی بیشتر با تفکرات انجمن حجتیه 📌 آشنایی با نگاه شیخ محمود حلبی به حکومت و سیاست 📌 نقل خاطراتی مهم در این زمینه از افراد خود انجمن 📎 ورود به کانال
21.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 اختلاف تاریخی دیگر بین انجمن حجتیه و امام راحل 📌تحریم نیمه شعبان سال 57 توسط امام 📎 ورود به کانال
26.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 سخنرانی مهم امام راحل در مدرسه علوی (مقر انجمن حجتیه) بعد از برگشت به ایران و پیروزی انقلاب. 📌 جدایی بچه ها از سیاست درست نیست 📌خدمات انجمن حجتیه 📎 ورود به کانال
چهار پارت بعدی رو فردا خدمتتون تقدیم می‌کنیم... از همراهی شما فرهیخته گرامی سپاسگزاریم 🌷🙏 📮 لطفا با ارسال مطالب به دوستان و گروه هایی که عضو هستید، ما رو یاری کنید.
. ادامه مستند «پوستین وارونه» . . ↘️↘️↘️
19.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 مشی انجمن حجتیه در سیاست و زندگی با تجمل در خاطرات 📌 تفکر انجمن حجتیه درباره انتظار فرج و ظهور 📎 ورود به کانال
23.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 انجمن حجتیه و مساله تقریب مذاهب 📌 مشی انجمن حجتیه در مساله وحدت شیعه و سنی 📌فعال و زنده بودن انجمن در جامعه روز ما 📌 آشنایی با بعض آثار مکتوب و اندیشمندان این انجمن در امروز 📎 ورود به کانال
28.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📆 خاطراتی مهم و گاهی عجیب از اعضا و دانش آموختگان مدرسه علوی (انجمن حجتیه) 📌 اخراج معلم بخاطر آوردن نام امام خمینی از ترس ساواک و شاه 📎 ورود به کانال
33.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📆 دعواها و انگ های سخیف جریان های سیاسی درباره انجمن حجتیه 📌 انگ به شهید دیالمه بخاطر حذفش 📌 انجمن حجتیه تبدیل برچسب ضد ارزشی می شود 📎 ورود به کانال
♨️ آیا باورهای مذهبی در کودکان فطری است یا حاصل دستکاری فرهنگی؟ 🔸 فصل اول کتاب "پیشرفت در رشد و رفتار کودک" (Advances in Child Development and Behavior) که در سال 2023 منتشر شده است، به مقاله‌ای با عنوان "باورهای کودکان در مورد عوامل غیرقابل مشاهده، چه از جنبه مذهبی و چه علمی" اختصاص دارد. این مقاله توسط آیسه پایر، کاتلین اچ. کوریوو و پل ال. هریس نوشته شده است. 🔸 در این مقاله نویسندگان بررسی می‌کنند که آیا کودکان به‌طور طبیعی به علل فراطبیعی گرایش دارند یا بیشتر به توضیحات طبیعی برای پدیده‌ها تمایل نشان می‌دهند. 🔸 نویسندگان استدلال می‌کنند که کودکان به طور ذاتی گرایشی به باورهای فراطبیعی ندارند و ترجیح می‌دهند علل طبیعی را براین وقایع غیرمعمول بیابند. آنها معتقدند که تمایل به پذیرش باورهای ماورایی نتیجه یادگیری فرهنگی است و نه یک گرایش ذاتی به باور در قدرت‌های الهی. 🔸 این دیدگاه در تضاد با نظر برخی از محققان مانند جاستین بارت و برینگ قرار دارد. جاستین بارت، در کتاب مومنان ذاتی، ادعا کرده است که کودکان به طور طبیعی به وجود یک قدرت الهی اعتقاد دارند. برینگ نیز معتقد است که انسان‌ها نوعی "غریزه اعتقاد" دارند که آن‌ها را به سمت باور به امور ماورایی سوق می‌دهد. 🔸 با این حال، نویسندگان مقاله تاکید دارند که کودکان به طور طبیعی به معجزات یا وقایعی که به نظر غیرممکن می‌آیند، باور ندارند و بیشتر تمایل دارند که وقایع را با علت‌های طبیعی توضیح دهند. آن‌ها اشاره می‌کنند که هنگامی که کودکان با روایت‌های دینی مانند داستان‌های خدا، معجزات یا دعا مواجه می‌شوند، این باورها با درک اولیه آن‌ها از علت و معلول در تضاد قرار می‌گیرد. اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند که با شنیدن این روایت‌ها، کودکان آمادگی پذیرش آن‌ها را پیدا می‌کنند. 🔸 در نهایت، نویسندگان مقاله نتیجه می‌گیرند که بزرگسالان و جامعه تأثیر زیادی بر شکل‌گیری باورهای دینی کودکان دارند. اگرچه تفاوت‌های فردی نیز می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند، اما یادگیری فرهنگی عامل اصلی در باور به نیروهای ماورایی است. کودکان از طریق روایت‌ها و آموزه‌های مذهبی به باور به موجودات الهی اعتماد پیدا می‌کنند، حتی اگر این باورها با تفکرات منطقی و طبیعی آن‌ها تضاد داشته باشد. 🔸 این مقاله با تکیه بر یافته‌های موجود، تأکید می‌کند که باورهای فراطبیعی در کودکان بیشتر نتیجه یادگیری فرهنگی است تا یک میل ذاتی. نویسندگان به این ترتیب نقدی بر دیدگاه‌هایی مانند دیدگاه جاستین بارت وارد می‌کنند که گرایش کودکان به باورهای مذهبی را فطری می‌داند. از کانال مدرسه خداباوری شریف @theismschool ▫️اندیشگان https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
اندیشگان
♨️ آیا باورهای مذهبی در کودکان فطری است یا حاصل دستکاری فرهنگی؟ 🔸 فصل اول کتاب "پیشرفت در رشد و رفت
🖋 | لزوم بازنویسی نظریه فطرت و مقایسه آن با دیدگاه‌های رقیب یکی از مبانی فلسفه اسلامی، ، و باورها و گرایش‌های فطری است. بنابر این مبنا، انسانها ذاتاً خداباور و خداجو متولد می‌شوند؛ و این تربیت کودک و سپس کارهای اختیاری او است که فطرت وی را رشد می‌دهد یا از بین می‌برد. اما این مسئله فقط در عالم اسلام مطرح نبوده و در تاریخ اندیشه غرب هم مورد سوال واقع شده است. که منجر به تولید دو دیدگاه عمده، یعنی ذاتی بودن، و برساختی بودن باورها شده است. مقاله ای که در بالا معرفی شد، به فرهنگی و برساختی بودن خداباوری در کودکان تاکید دارد. اما در مقابل، فیلسوفانی چون جاستین بَرت قائل به ذاتی بودن خداباوری کودکان شده اند. یکی از کارهای پژوهشی مهم و جذابی که باید توسط محققان فلسفه اسلامی انجام شود، بازخوانی و بازنمایی نظریه فطرت در مقابل نظریات جدید است. ▫️اندیشگان https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191