28.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📆 خاطراتی مهم و گاهی عجیب از اعضا و دانش آموختگان مدرسه علوی (انجمن حجتیه)
📌 اخراج معلم بخاطر آوردن نام امام خمینی از ترس ساواک و شاه
#معرفی_مستند
#برش_هفتم_مستند
#مستند_پوستین_وارونه
📎 ورود به کانال
33.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📆 دعواها و انگ های سخیف جریان های سیاسی درباره انجمن حجتیه
📌 انگ به شهید دیالمه بخاطر حذفش
📌 انجمن حجتیه تبدیل برچسب ضد ارزشی می شود
#معرفی_مستند
#برش_هشتم_مستند
#مستند_پوستین_وارونه
📎 ورود به کانال
♨️ آیا باورهای مذهبی در کودکان فطری است یا حاصل دستکاری فرهنگی؟
🔸 فصل اول کتاب "پیشرفت در رشد و رفتار کودک" (Advances in Child Development and Behavior) که در سال 2023 منتشر شده است، به مقالهای با عنوان "باورهای کودکان در مورد عوامل غیرقابل مشاهده، چه از جنبه مذهبی و چه علمی" اختصاص دارد. این مقاله توسط آیسه پایر، کاتلین اچ. کوریوو و پل ال. هریس نوشته شده است.
🔸 در این مقاله نویسندگان بررسی میکنند که آیا کودکان بهطور طبیعی به علل فراطبیعی گرایش دارند یا بیشتر به توضیحات طبیعی برای پدیدهها تمایل نشان میدهند.
🔸 نویسندگان استدلال میکنند که کودکان به طور ذاتی گرایشی به باورهای فراطبیعی ندارند و ترجیح میدهند علل طبیعی را براین وقایع غیرمعمول بیابند. آنها معتقدند که تمایل به پذیرش باورهای ماورایی نتیجه یادگیری فرهنگی است و نه یک گرایش ذاتی به باور در قدرتهای الهی.
🔸 این دیدگاه در تضاد با نظر برخی از محققان مانند جاستین بارت و برینگ قرار دارد. جاستین بارت، در کتاب مومنان ذاتی، ادعا کرده است که کودکان به طور طبیعی به وجود یک قدرت الهی اعتقاد دارند. برینگ نیز معتقد است که انسانها نوعی "غریزه اعتقاد" دارند که آنها را به سمت باور به امور ماورایی سوق میدهد.
🔸 با این حال، نویسندگان مقاله تاکید دارند که کودکان به طور طبیعی به معجزات یا وقایعی که به نظر غیرممکن میآیند، باور ندارند و بیشتر تمایل دارند که وقایع را با علتهای طبیعی توضیح دهند. آنها اشاره میکنند که هنگامی که کودکان با روایتهای دینی مانند داستانهای خدا، معجزات یا دعا مواجه میشوند، این باورها با درک اولیه آنها از علت و معلول در تضاد قرار میگیرد. اما پژوهشها نشان میدهند که با شنیدن این روایتها، کودکان آمادگی پذیرش آنها را پیدا میکنند.
🔸 در نهایت، نویسندگان مقاله نتیجه میگیرند که بزرگسالان و جامعه تأثیر زیادی بر شکلگیری باورهای دینی کودکان دارند. اگرچه تفاوتهای فردی نیز میتواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند، اما یادگیری فرهنگی عامل اصلی در باور به نیروهای ماورایی است. کودکان از طریق روایتها و آموزههای مذهبی به باور به موجودات الهی اعتماد پیدا میکنند، حتی اگر این باورها با تفکرات منطقی و طبیعی آنها تضاد داشته باشد.
🔸 این مقاله با تکیه بر یافتههای موجود، تأکید میکند که باورهای فراطبیعی در کودکان بیشتر نتیجه یادگیری فرهنگی است تا یک میل ذاتی. نویسندگان به این ترتیب نقدی بر دیدگاههایی مانند دیدگاه جاستین بارت وارد میکنند که گرایش کودکان به باورهای مذهبی را فطری میداند.
از کانال مدرسه خداباوری شریف
@theismschool
▫️اندیشگان
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
اندیشگان
♨️ آیا باورهای مذهبی در کودکان فطری است یا حاصل دستکاری فرهنگی؟ 🔸 فصل اول کتاب "پیشرفت در رشد و رفت
🖋#یادداشت | لزوم بازنویسی نظریه فطرت و مقایسه آن با دیدگاههای رقیب
یکی از مبانی فلسفه اسلامی، #فطرت، و باورها و گرایشهای فطری است. بنابر این مبنا، انسانها ذاتاً خداباور و خداجو متولد میشوند؛ و این تربیت کودک و سپس کارهای اختیاری او است که فطرت وی را رشد میدهد یا از بین میبرد.
اما این مسئله فقط در عالم اسلام مطرح نبوده و در تاریخ اندیشه غرب هم مورد سوال واقع شده است. که منجر به تولید دو دیدگاه عمده، یعنی ذاتی بودن، و برساختی بودن باورها شده است.
مقاله ای که در بالا معرفی شد، به فرهنگی و برساختی بودن خداباوری در کودکان تاکید دارد. اما در مقابل، فیلسوفانی چون جاستین بَرت قائل به ذاتی بودن خداباوری کودکان شده اند.
یکی از کارهای پژوهشی مهم و جذابی که باید توسط محققان فلسفه اسلامی انجام شود، بازخوانی و بازنمایی نظریه فطرت در مقابل نظریات جدید است.
#نظریه_فطرت
#روان_شناسی
#علوم_انسانی_اسلامی
▫️اندیشگان
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
دوستان عزیز، لطفا ما رو به مخاطبین خودتون معرفی کنید
این کار میتونه با ارسال یک پست دلخواه از اندیشگان، به یک گروه یا یک دوست باشه، نه بیشتر!
ممنون که هستین
📚🧡
✨ #ویژه_دوره_رایگان 📽 #آنلاین_آفلاین
📣 گفتو گوی فلسفه اسلامی و فلسفه غرب؛ امکان یا امتناع
🔰 کارشناسان: #استاد_حمید_پارسانیا و #استاد_بیژن_عبدالکریمی
🔰دبیر جلسه: #استاد_احمد_ملکی
📡 همزمان انتشار آنلاین، در کانال دفتر انجمن فلسفه اسلامی حوزه علمیه تهران| عضو شوید🔻🔻
https://eitaa.com/anjomantehran
🗓جلسه اول: روز جمعه 05/ 11/ 1403 ⏰10:30
🌐دفتر انجمن علمی فلسفه اسلامی تهران
🆔@anjomantehran
▫️اندیشگان
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
#برشی_از_کتاب | رابطه تولیدی و منطقی بین است و باید
✓ سه گونه رابطه بین است و باید
📕 کتاب دین در ترازوی اخلاق، ابوالقاسم فنائی
#فلسفه
#فلسفه_اخلاق
#فلسفه_دین
▫️اندیشگان
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
علوم انسانی و تعریف «انسان»
🔸️چه کسی باید بگوید موضوع انسانشناسی چیست؟ برخی میگویند موضوع انسانشناسی همین بدن است. ما میگوییم بدن مادی، بُعد کوچکی از انسان است و بُعد بزرگتر انسان، حقیقتی نادیدنی به نام روح است. حقیقت انسان و مسائلی مانند معاد، ارزشها، قرب، و مکانت و کرامتش برای این بدن نیست.
🔸️حال، انسان کدامیک از اینها است؟ موضوع انسانشناسی کدام است؟ کسی که انسان را مادی میداند، از او تعریفی مادی ارائه میدهد. آیا این تعریف مورد قبول است؟ اصلاً بحث در مورد همین است که حقیقت انسان چیست.
🔸️اگر انسان را همین موجود مادی بدانیم، یک نوع حیوانی خواهد بود که زمانی متولد میشود، بعد از مدتی میمیرد، میپوسد و تمام میشود. در این صورت دیگر جایی برای بحث راجع به ارزشها، حیات ابدی، پاداش و کیفر و ... باقی نمیماند.
🔸️...منظور ما از انسانی که کرامت دارد، عمر ابدی دارد، قرب به خدا پیدا میکند و ... انسانِ دارای روح است، و منظور دیگران از انسانی که این ویژگیها را برای او خیالات میدانند، همین انسان مادی و بدن او است. اسم هر دو ـ انسان ـ مشترک است.
🔸️پس، باید پیرامون تعریف انسان توافق کنیم و تعریف را صرفاً آنچه دیگران میگویند ندانیم.
🔺️ آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ، در جمع اساتید مراکز آموزش عالی قم، ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
#انسان
#علوم_انسانی
#علوم_انسانی_اسلامی
#مصباح_اندیشه
📱 @mesbahyazdi_ir
11.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 چقدر دوریم از علی علیهالسلام!
@arzansaraketab261
مقداری از زبان علامه جعفری در وصف امام علی علیه السلام بشنوید...
چقد #علامه_جعفری در میان ماها مهجور مانده اند...
▫️اندیشگان
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
اندیشگان
💠 چقدر دوریم از علی علیهالسلام! @arzansaraketab261 مقداری از زبان علامه جعفری در وصف امام علی عل
#علامه_جعفری(ره):
اگر این انسان های کمال یافته نبودند،
یاس ما را در مبارزه با مجهول نابود میکرد...
دیروزِ مجهول
فردایِ مجهول
وجودِ مجهول (انسان)
ولی اینها هستند، علی بن ابی طالبها هستند...
چقدر دوریم از علی...
به همان مقدار که از علی دوریم، از جان خودمان دوریم...
▫️اندیشگان
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191