eitaa logo
اندیشگان
545 دنبال‌کننده
177 عکس
133 ویدیو
20 فایل
✍️اندیشگان؛ تکاپوی اندیشه 📚ارائه جستارهایی در حوزه های مختلف علوم انسانی-اسلامی در سطوح عمومی و تخصصی 🏷️فلسفه، علوم تربیتی، جامعه شناسی، اقتصاد، علوم سیاسی، فقه و حقوق، فضای سایبرو... 📮 نقد و نظر: @Andishgan_Admin 🖇️ تبادل: @Sadrzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 : مساله پوشش و حجاب قطعا حل خواهد شد. 🔺 هم حرام شرعی است و هم حرام سیاسی 🔸من می دانم، خیلی از کسانی که کشف حجاب می‌کنند اگر بدانند چه کسانی پشت سیاست رفع حجاب هستند، حتما این کار را نمی‌کنند. 🔹دستگاه های جاسوسی دشمن پشت این کار هستند. 🔹دشمن با برنامه وارد شده ما هم باید با برنامه وارد شویم. 🔺 نباید انجام بگیرد. 🔅کانال اندیشگان @andishgan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴«حرام سیاسی» بودن «کشف حجاب» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــ رهبر فرزانه انقلاب در دیدار مسؤولان نظام فرمودند: «کشف حجاب هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی». «حرام سیاسی» یعنی 1.نافرمانی نسبت به «ارزش‌های اجتماعی اسلام»؛ 2.همکاری عملی با دشمنان «نظام اسلامی»؛ 3.تضعیف بنیان‌های اجتماعی و فرهنگی «جامعه اسلامی»؛ 4.«تشبّه به کفار و دشمنان دین» در سبک زندگی؛ پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «مَنْ‏ تَشَبَّهَ‏ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُم‏»؛ 5.«امیدوار کردن دشمنان اسلام» نسبت به تأثیرگذار بودن جنگ نرم و تهاجم فرهنگی علیه جامعه اسلامی؛ 6. «تعرب بعد الهجره»؛ و «رهاکردن ولایت حق» و پیوستن به ولایت باطل. بنابراین «حرام سیاسی» ترکیبی از چندین و چند حرام و گناه کبیره دیگر است. به همین دلیل عقاب و کیفر گناه سیاسی به مراتب سخت‌تر و شدیدتر از گناه فردی است. گناهان فردی را با توبه و پشیمانی می‌توان پاک کرد؛ اما گناهان سیاسی و اجتماعی، هم «تضییع حق الناس‌»اند و هم «تضییع شأن و اعتبار نظام اسلامی» و هم «تضییع حق الولایه و الولی» و تضییع این حقوق هرگز با توبه و پشیمانی شخصی بخشیده نخواهد شد. 📍 کانال اندیشگان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جهان روبه پات میریزم امام حسن علیه السلام... خیلی قشنگ بود.... نماهنگ آقای مهربون بااجرای گروه سرود نجم الثاقب
❓مراد از جهاد در فرهنگ قرآنی چیست؟ ❓آیا جهاد فقط به امر نظامی اطلاق میشود؟ ✅آن تلاشی که با درگیری با دشمن همراه نیست اسمش «» نیست یعنی اگر ما بخواهیم یک واژه ی کوچکی را یک لغت بسیطی را در فارسی انتخاب کنیم که جهاد قرآن و جهاد روایت را با آن بخواهیم تطبیق کنیم و این واجب را بفهمیم باید کلمه ی «» را بگوییم؛ مبارزه به این معنا. البته مبارزه در معنای اصلی لغوی اش به این معنا است که در میدان جنگهای رویاروی یک نفر بیاید با یک نفر دیگرتن به تن بجنگد؛ این را میگفتند مبارزه. 🔰یک نفر میرود توی رختخواب گرمش کنار بخاری میلمد از روی فراغت فکر میکند که من درباره ی چه مسئله ای تحقیق کنم؛ ناگهان به یادش میآید که این مسئله هنوز حل نشده است که آیا هفت آسمان از جنس طلا است یا از جنس نقره است یا از جنسی دیگر است؛ بعد بنا میکند کتابها را گشتن مطالعه کردن چه کردن تا این مسئله را تحقیق میکند و حل میکند. به این کار جهاد نمیگویند؛ این اسمش مبارزه نیست یا فرض بفرمایید یک نفر دانشمند محققی برود بنشیند درباره ی یک مسئله ی حقوقی خشک غیر لازم یا حتی لازم - مثل یک مسئله ای که در شیمی است یک مسئله ای که در فیزیک است یک مسئله ای که در ریاضی است، یک مسئله ای که مورد استفاده و انتفاع مردم است - زحمت بکشد و تحقیق کند به کار او جهاد نمیگویند؛ کما اینکه در فارسی هم به آن مبارزه نمیگویند. 🔰به اینشتین یک مبارز نمیگویند به آن کسی که عالی ترین تحقیقات علمی را هم بکند یک مبارز نمیگویند چرا؟ برای خاطر اینکه این ،عمل این تحقیق این کشف، این کاری که به وسیله ی فکر یا به وسیله ی پول یا به وسیله ی دست انجام گرفته در راه پیشبرد یک هدف فکری ایدئولوژیکی و در راه مقابله با دشمن این فکر به کار نرفته لذا به این کار جهاد نمیگویند؛ کما اینکه در فارسی هم به آن مبارزه نمیگویند. آن کسی که پول میدهد و مثلاً فرض بفرمائید یک بنیان رفیع ،میسازد یک خانه ای ،میسازد یک بیمارستانی میسازد حتی یک مدرسه ای میسازد، به این کار مبارزه نمیگویند. به آن جهاد نمیگویند. انفاقی هست، اما این انفاق جهاد نیست. چرا؟ چون در آن درگیری نیست؛ چون در آن مقابله ی با یک قدرت مضری نیست؛ چون در این عمل، یک نوع ستیزه گری با مخالف، با آن کسی که سد راه است، مندرج نیست؛ لذا به آن نمیگویند جهاد البته کار خوبی است اما جهاد نیست. خیلی کارها خوب است اما جهاد .نیست نماز هم خوب است اما جهاد نیست توجه کردید؟ میخواهیم معنای جهاد روشن شود؛ که وقتی میگوییم ائمه علیهم السّلام جهاد میکردند بدانید یعنی چه اما همین آدم کتاب نویس میرود درباره ی یک مسئله ای که در آن درگیری با دشمن ،هست تحقیق میکند... [این مبارزه است]. 📚 آیت الله علیه السلام، ص۱۰۶ 📣کانال اندیشگان https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
عرض توسل به محضر حضرت صاحب الزمان 💠 السلام علیک یا اباصالح المهدی 💠 🔸آقاجان! ما معتقدیم شما صدای ما را می‌شنوید، از احوال و اوضاع ما اطلاع دارید، از نیت‌ها و انگیزه‌های ما هم باخبرید، از مظلومیت اسلام و تشیع در طول تاریخ و مظلومیت امامان معصوم و در این زمان از مظلومیت جانشین به‌حق خودتان حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای آگاه هستید. 🔸ما ارادتمندان به اهل‌بیت و کسانی که افتخارِ اعتقاد به امامت شما دارند و به‌عنوان کسانی که با شما میثاق وفاداری بسته‌اند و همچنین با جانشین شما، بار دیگر میثاق خودمان را تجدید می‌کنیم و به جهانیان اعلام می‌کنیم که تا آخرین نفس دست از حمایت اسلام و نظام اسلامی برنخواهیم داشت. ۱۳۷۸/۰۴/۲۲ 🔅کانال اندیشگان @andishgan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️شاعری که مضمون سخنرانی یک ساعته رهبر عزیزمان را در یک شعر زیبا منعکس کرد... 🔸شعر خوانی «» از کرمانشاه در دیدار امسال شاعران با در موضوع 🔗 🔅کانال اندیشگان @andishgan
📚معرفی کتاب 🖌یکی از زیباترین رمان های زندگی آقا امیر المؤمنین علیه السلام ب کلام خودشون با هنر نمایی خوبی توسط آزاده اسکندری ارائه شده تو این شبهای عزیز ب رفقا پیشنهاد میشه میتونین با عضویت در بینهایت طاقچه به صورت رایگان بخونین👇👇👇 «حیدر» را از طاقچه دریافت کنید https://taaghche.com/book/90159 🔸کانال اندیشگان https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
💠💠💠 دوش وقتِ سَحَر از غُصه نجاتم دادند واندر آن ظلمتِ شب آبِ حیاتم دادند بیخود از شَعْشَعِهٔ پرتوِ ذاتم کردند باده از جامِ تَجَلّیِ صفاتم دادند چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی آن که این تازه براتم دادند بعد از این رویِ من و آینهٔ وصفِ جمال که در آن جا خبر از جلوهٔ ذاتم دادند من اگر کامروا گشتم و خوشدل چه عجب؟ مستحق بودم و این‌ها به زکاتم دادند هاتف آن روز به من مژدهٔ این دولت داد که بِدان جور و جفا صبر و ثباتم دادند این همه شهد و شکر کز سخنم می‌ریزد اجرِ صبریست کز آن شاخِ نباتم دادند همّتِ و انفاسِ سحرخیزان بود که ز بندِ غمِ ایّام نجاتم دادند 📍کانال اندیشگان @andishgan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠از رهگذر خاک سر کوی شما بود 💠هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد ⁉️چگونه شب قدر را درک کنیم؟ @andishgan
الصّادق (علیه السلام)- فِی لَیْلَهًِْ تِسْعَ عَشْرَهًَْ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ التَّقْدِیرُ وَ فِی لَیْلَهًِْ إِحْدَی وَ عِشْرِینَ الْقَضَاءُ وَ فِی لَیْلَهًِْ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِینَ إِبْرَامُ مَا یَکُونُ فِی السَّنَهًِْ إِلَی مِثْلِهَا لِلَّهِ جَلَّ ثَنَاؤُهُ یَفْعَلُ مَا یَشَاءُ فِی خَلْقِهِ. امام صادق (علیه السلام)- برآورد و آمار، در شب نوزدهم صورت می‌گیرد، و در شب بیست‌ویکم به ثبت می‌رسد و در شب بیست‌وسوم امضاء می‌شود؛ اگر خدا بخواهد. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۲۵۰ الکافی، ج۴، ص۱۶۰/ نورالثقلین/ البرهان؛ «بتفاوت» @andishgan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️وصیت حضرت علی(ع) به حسنین پس از ضربت خوردن «نامه‌ی ۴۷ نهج‌البلاغه» 🔹انسانی که از مرگ زود هنگام خود خبر دارد معمولا در تک تک کلماتش بسیار طمانینه می‌کند. خواندن چنین وصیت نامه ای از مولای متقیان - اولین مسلمان و فخر اسلام و انسان- که زیستش با حالت احتضارش ذره‌ای متفاوت نبود، بسیار خواندنی است. این وصیت‌نامه همچون مانیفستِ شیعه- که تا قرن‌های متمادی مورد ظلم قرار گرفت و چندقرنی است در قدرت است- باید آویزه‌ی گوشِ ما باشد. خوبست روی تک‌تکِ جملاتش فکر کنیم. چقدر به این وصیت‌نامه عمل کرده‌ایم؟! 🔹أُوصِیکُمَا بِتَقْوَى اللَّهِ وَ أَلَّا تَبْغِیَا الدُّنْیَا وَ إِنْ بَغَتْکُمَا وَ لَا تَأْسَفَا عَلَى شَیْ‏ءٍ مِنْهَا زُوِیَ عَنْکُمَا وَ قُولَا بِالْحَقِّ وَ اعْمَلَا لِلْأَجْرِ وَ کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً أُوصِیکُمَا وَ جَمِیعَ وَلَدِی وَ أَهْلِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی بِتَقْوَى اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِکُمْ وَ صَلَاحِ ذَاتِ بَیْنِکُمْ فَإِنِّی سَمِعْتُ جَدَّکُمَا ص یَقُولُ صَلَاحُ ذَاتِ الْبَیْنِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّهِ الصَّلَاهِ وَ الصِّیَامِ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْأَیْتَامِ فَلَا تُغِبُّوا أَفْوَاهَهُمْ وَ لَا یَضِیعُوا بِحَضْرَتِکُمْ‏ وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی جِیرَانِکُمْ فَإِنَّهُمْ وَصِیَّهُ نَبِیِّکُمْ مَا زَالَ یُوصِی بِهِمْ حَتَّى ظَنَنَّا أَنَّهُ سَیُوَرِّثُهُمْ وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْقُرْآنِ لَا یَسْبِقُکُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَیْرُکُمْ وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الصَّلَاهِ فَإِنَّهَا عَمُودُ دِینِکُمْ وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی بَیْتِ رَبِّکُمْ لَا تُخَلُّوهُ مَا بَقِیتُمْ فَإِنَّهُ إِنْ تُرِکَ لَمْ تُنَاظَرُوا وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْجِهَادِ بِأَمْوَالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ وَ أَلْسِنَتِکُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ عَلَیْکُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَ التَّبَاذُلِ وَ إِیَّاکُمْ وَ التَّدَابُرَ وَ التَّقَاطُعَ لَا تَتْرُکُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ فَیُوَلَّى عَلَیْکُمْ شِرَارُکُمْ.ثُمَّ تَدْعُونَ فَلَا یُسْتَجَابُ لَکُمْ ثُمَّ قَالَ یَا بَنِی عَبْدِ الْمُطَّلِبِ لَا أُلْفِیَنَّکُمْ تَخُوضُونَ دِمَاءَ الْمُسْلِمِینَ خَوْضاً تَقُولُونَ قُتِلَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ أَلَا لَا تَقْتُلُنَّ بِی إِلَّا قَاتِلِی انْظُرُوا إِذَا أَنَا مِتُّ مِنْ ضَرْبَتِهِ هَذِهِ فَاضْرِبُوهُ ضَرْبَهً بِضَرْبَهٍ وَ لَا تُمَثِّلُوا بِالرَّجُلِ فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص یَقُولُ إِیَّاکُمْ وَ الْمُثْلَهَ وَ لَوْ بِالْکَلْبِ الْعَقُور 🔹شما را به ترس از خدا سفارش می‌کنم، به دنیا پرستى روى نیاورید، گر چه به سراغ شما آید، و بر آنچه از دنیا از دست مى‏‌دهید، اندوهناک مباشید، 🔹حق را بگویید، و براى پاداشِ الهى عمل کنید و دشمنِ ستمگر و یاورِ ستمدیده باشید. شما را، و تمام فرزندان و خاندانم را، و کسانى را که این وصیّت به آنها مى‌رسد، به ترس از خدا، و نظم در امور زندگى، و ایجادِ صلح و آشتى در میانتان سفارش مى‌کنم، زیرا من از جدّ شما پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم شنیدم که مى‌‏فرمود: «اصلاح دادن بین مردم از نماز و روزه‌ی یک‌سال برتر است». 🔹خدا را! خدا را! درباره‌ی یتیمان، نکند آنان گاهى سیر و گاه گرسنه بمانند، و حقوقشان ضایع گردد! خدا را! خدا را! در باره همسایگان، حقوقشان را رعایّت کنید که وصیّت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّمِ شماست، همواره به خوشرفتارى با همسایگان سفارش مى‏‌کرد تا آنجا که گمان بردیم براى آنان ارثى معیّن خواهد کرد. 🔹خدا را! خدا را! درمورد‌ِ قرآن، مبادا دیگران در عمل کردن به دستوراتش از شما پیشى گیرند. 🔹خدا را! خدا را! در باره‌ی نماز، چرا که ستون دین شماست. خدا را! خدا را! درباره‌ی خانه‌ی خدا، تا هستید آن را خالى مگذارید، زیرا اگر کعبه خلوت شود، مهلت داده نمى‏شوید. خدا را! خدا را! در باره‌ی جهاد با اموال و جانها و زبان‏‌هاى خویش در راه خدا. 🔹بر شما باد به پیوستن با یکدیگر، و بخشش همدیگر، مبادا از هم روى گردانید، و پیوند دوستى را از بین ببرید. 🔹امر به معروف و نهى از منکر را ترک نکنید که بدهاى شما بر شما مسلّط می‌گردند، آنگاه هرچه خدا را بخوانید جواب ندهد! (سپس فرمود). 🔹اى فرزندانِ عبدالمطلّب: مبادا پس از من دست به خونِ مسلمین فرو برید. و بگویید، امیر مؤمنان کشته شد، بدانید جز قاتلِ من کسى دیگر نباید کشته شود. 🔹درست بنگرید! اگر من از ضربت او مُردم، او را تنها یک ضربت بزنید، و دست و پا و دیگر اعضاى او را مبرید، من از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم شنیدم که فرمود: «بپرهیزید از بریدن اعضاى مرده، هر چند سگ دیوانه باشد»
📎 تصویر دیده نشده از احیاء شب قدر و قرآن به سرگرفتن آیت الله مصباح یزدی (قدس‌سره) 💠 تو رحیمی، تو حاضر نیستی به من بگویی: بروگم‌شو، آخر تو خدایی. اگر در غیر از تو را می زدم ممکن بود مرا رد کند، اما تو خدایی و نخواهی گفت: برو هر جا که بودی! میدانی من جای دیگری ندارم که بروم. ۱۳۸۶/۰۶/۲۷ 🏷کانال اندیشگان @andishgan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید: 🌹 امشب شب قدره، اینارو خاموش کنید 😢😭 🔺بشنوید دعای شب ۲۱ رمضان را که بر دستان او بوسه زد و درباره او می‌گفت: «اگر در قیامت من را به عنوان نوکر آقای ردانی‌پور در محشر حاضر کنند و بگویند به صدقه سر آقای ردانی‌پور تو را آمرزیده‌ایم، افتخار می‌کنم.» 💠کانال اندیشگان @andishgan
⁉️آیا شب قدر منحصر در حضرت رسول کرم (ص) است؟ ⁉️ آیا آیه از قرآن هست که دلالت بر وجود مقدس بقیة الله کند؟ 💠 پاسخ را از زبان حضرت امیر المومنین (ع) میخوانیم: (دخان/ ۴) 📜 أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- جَاءَ بَعْضُ الزَّنَادِقَهًْ إِلَی أَمِیرِ‌الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) وَ قَالَ لَوْ لَا مَا فِی الْقُرْآنِ مِنَ الِاخْتِلَافِ وَ التَّنَاقُضِ لَدَخَلْتُ فِی دِینِکُمْ فَقَالَ لَهُ عَلِیٌّ (علیه السلام) وَ مَا هُوَ قَالَ قَوْلُهُ تَعَالَی ... وَ لَوْ رَدُّوهُ إِلَی الرَّسُولِ وَ إِلی أُولِی الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِینَ یَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ قَالَ السَّائِلُ مَا ذَاکَ الْأَمْرُ؟ قَالَ عَلِیٌّ (علیه السلام): الَّذِی بِهِ تَنْزِلُ الْمَلَائِکَهًْ فِی اللَّیْلَهًْ الَّتِی یُفْرَقُ فِیهَا کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ مِنْ خَلْقٍ وَ رِزْقٍ وَ أَجَلٍ وَ عَمَلٍ وَ عُمُرٍ وَ حَیَاهًْ وَ مَوْتٍ وَ عِلْمِ غَیْبِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْمُعْجِزَاتِ الَّتِی لَا تَنْبَغِی إِلَّا لِلَّهِ وَ أَصْفِیَائِهِ وَ السَّفَرَهًْ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ خَلْقِهِ وَ هُمْ وَجْهُ اللَّهِ الَّذِی قَالَ: فَأَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللهِ هُمْ بَقِیَّهًْ اللَّهِ یَعْنِی الْمَهْدِیَّ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) یَأْتِی عِنْدَ انْقِضَاءِ هَذِهِ النَّظِرَهًْ فَیَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً وَ مِنْ آیَاتِهِ الْغِیبَهًْ وَ الِاکْتِتَامُ عِنْدَ عُمُومِ الطُّغْیَانِ وَ حُلُولِ الِانْتِقَامِ وَ لَوْ کَانَ هَذَا الْأَمْرُ الَّذِی عَرَّفْتُکَ نَبَأَهُ لِلنَّبِیِّ دُونَ غَیْرِهِ لَکَانَ الْخِطَابُ یَدُلُّ عَلَی فِعْلٍ مَاضٍ غَیْرِ دَائِمٍ وَ لَا مُسْتَقْبَلٍ وَ لَقَالَ نَزَلَتِ الْمَلَائِکَهًْ وَ فُرِقَ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ وَ لَمْ یَقُل تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَ یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ. 🏷 امام علی (علیه السلام)- مردی زندیق (بی‌دین) نزد امیرالمؤمنین‌علی (علیه السلام) آمد و به ایشان عرض‌کرد: «اگر در بین [آیاتِ] قرآن، اختلاف و تناقض وجود نداشت من حتماً به دین شما می‌گرویدم»! ... زندیق پرسید: «این حجّت‌های الهی [بر روی زمین] چه کسانی هستند»؟ امام (علیه السلام) فرمود: «... ایشان صاحبان امری هستند که خداوند در موردشان فرموده است: اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر [خدا] و صاحبان امر خود را. (نساء/۵۹) ...». زندیق پرسید: «منظور از آن امر چیست»؟ امام (علیه السلام) فرمود: «همان چیزی است که فرشتگان به همراهش فرود می‌آیند در آن شبی‌که هر امری بر اساس حکمت، تدبیر و جدا می‌گردد و شامل آفرینش، رزق و روزی، مرگ‌ها، کردارها، زندگی و مرگ، آگاهی از نهانِ آسمان‌ها و زمین و مُعجزات می‌شود، همان معجزاتی که شایسته‌ی خداوند، جانشینانِ او [در زمین] و سفیران که [واسطه‌ی] میان خدا و آفریده‌شدگانش هستند، می‌باشد و این جانشینان و سفیران، همان رویِ خداوند هستند که [درباره‌اش] فرموده: پس به هر کجا رو کنید آنجا روی‌خداست. (بقره/۱۱۵) ایشان همان ذخیره‌های الهی هستند. یعنی همان مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ... و اگر این امری‌که [در شب قدر نازل می‌شود و من] برایت بیان‌کردم [چنین بود که] خداوند فقط به اطّلاع پیامبرش (صلی الله علیه و آله) می‌رساند و شامل دیگران (یعنی جانشینان حقیقی او) نمی‌شد، باید خطاب آیه (در آن شب فرشتگان و روح به فرمان پروردگارشان برای انجام دادن کارها نازل می‌شوند. (قدر/۴)) دلالت بر فعل ماضی (گذشته) می‌کرد نه فعلی‌که دلالت بر پیوستگیِ این کار و آینده (یعنی فعل مضارع) بکند و باید خداوند می‌فرمود: «نَزَلَتِ الْمَلَائِکَهًْ؛ فرشتگان نازل شدند» و «فُرِقَ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ؛ هر امری بر اساس حکمت[الهی] تدبیر و جدا شد» و نمی‌فرمود: فرشتگان نازل‌می‌شوند. (قدر/۴) و [نمی‌فرمود:] یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ. 📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۱۵۴ الاحتجاج، ج۱، ص۲۵۲/ بحارالأنوار، ج۹۰، ص۱۱۸/ نورالثقلین/ البرهان کانال اندیشگان @andishgan
سرگشته چو پرگار همه عمر دویدیم آخر به همان نقطه که بودیم رسیدیم