مبادی و اصول فقه حکومتی (دوره چهار جلدی)
مولف : ذبیح الله نعیمیان
ناشر کتاب : کتاب فردا
سال نشر : 1397
تعداد صفحات : 1602
🔹عناوین مجلدات کتاب چهار جلدی مبادی و اصول فقه حکومت
✅جلد اول: خاستگاه و مشروعیت احکام
✅جلد دوم: ماهیت و مناسبات احکام الهی و احکام حکومتی
✅جلد سوم: نسبت احکام و قوانین حکومتی
✅جلد چهارم: ضوابط احکام حکومتی
@andishkade_f_h
اندیشکده فقه حکومتی
مبادی و اصول فقه حکومتی - جلد اول: خاستگاه و مشروعیت احکام حکومتی
مولف : ذبیح الله نعیمیان
ناشر کتاب : کتاب فردا
سال نشر : 1397
تعداد صفحات : 354
قیمت: 350,000
با تخفیف 315,000 ریال
مبادی و اصول فقه حکومتی -
جلد دوم: ماهیت و مناسبات احکام الهی و احکام حکومتی
مولف : ذبیح الله نعیمیان
ناشر کتاب : کتاب فردا
سال نشر : 1397
تعداد صفحات : 448
قیمت: 440,000
با تخفیف 396,000 ریال
خرید از طریق سایت پاتوق کتاب فردا
مبادی و اصول فقه حکومتی -
✅جلد سوم: نسبت احکام و قوانین حکومتی با احکام الهی
مولف : ذبیح الله نعیمیان
ناشر کتاب : کتاب فردا
سال نشر : 1397
تعداد صفحات : 314
قیمت: 320,000
با تخفیف 288,000 ریال
خرید از طریق سایت پاتوق کتاب فردا
مبادی و اصول فقه حکومتی -
✅ جلد چهارم: ضوابط احکام حکومتی
مولف : ذبیح الله نعیمیان
ناشر کتاب : کتاب فردا
سال نشر : 1397
تعداد صفحات : 492
قیمت: 500,000
با تخفیف 450,000 ریال
✅خرید از طریق سایت پاتوق کتاب فردا
✅غرب شناسی انتقادی مسلمین منتشر شد
۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
✅به همت مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی؛
کتاب مجموعه مقالات غرب شناسی انتقادی مسلمین توسط جمعی از نویسندگان و به کوشش ذبیحالله نعیمیان منتشر شد.
✅به گزارش خبرنگار مهر، «غربشناسی» در میان ایرانیان معاصر تنوع بسیاری داشته و تطورات مختلفی را پشت سر گذاشته است.
در ایران با رویکردی غرب باورانه و در قالبهای غرب ستایی رونق گرفت و غربزدگی بر فرهنگ ایرانیان سایه انداخت. بهرغم تنگناهای حاصل از غربزدگی، «غربشناسی اصالت گرا» با گامهای تدریجی به رقابت با «غربشناسیهای تجدد باور» برخاست.
آنگاه با پیدایی نهضت اسلامی امام خمینی (ره) در دهه چهل نوعی از «غربشناسی چندضلعی» به وجود آمد و بازنگری در غرب اندیشی و غربشناسی را باعث گردید. سرانجام «ارتقای غربشناسی» در «افق انقلاب اسلامی» ظرفیتهای مهمی را در افق گشایی برای «غربشناسی تمدنی» موجب گشت.
@andishkade_f_h
اندیشکده فقه حکومتی
May 11
✅ آیندهی جبههی ما و جبههی استکبار از منظر حضرت آقا:
جوانهای عزیز! نعمت جوانی را، توانائیهای ذهنی و جسمی را، دلهای پاک و نورانی را که خدای متعال به شما داده است، قدر بدانید. تلاش کنید؛ این کشور متعلق به شماست، آینده مال شماست؛ شمائید که باید در پیشانی امت اسلامی و پیشاپیش این قافله، حرکت به سوی تعالی امت اسلامی را با شدت، با سرعت و به طور روزافزون ادامه دهید. گذشتگان این راه را آغاز کردند، مجاهدت کردند، فداکاری کردند. ...
جبههی ظلم و استکبار و زورگوئی و ستمگری در دنیا رو به ضعف است. هیاهوی ظاهری آنها نشانهی قدرت واقعی نیست.
💚بیانات در دانشگاه امام حسین علیهالسلام. 1391/3/3
اندیشکده فقه حکومتی
@andishkade_f_h
اعتماد به صدق وعدهی الهی در مکتب دو امام تمدّنساز✅
💚آنچه را من امروز عرض میکنم جزو مسلّماتِ منطق امام و مکتب امام و راه امام و خطّ امام است ...
💚دوّم: یکی از اصول امام اتّکال به کمک الهی، اعتماد به صدق وعدهی الهی، و نقطهی مقابل، بیاعتمادی به قدرتهای مستکبر و زورگوی جهانی است؛ این یکی از اجزاء مکتب امام است. اتّکال به قدرت الهی؛ خدای متعال وعده داده است به مؤمنین؛
و کسانی که این وعده را باور ندارند در کلام خودِ خداوند لعن شدهاند:
"وَ لَعنَهُمُ الله"(توبه / 68)، "وَ غَضِبَ اللهُ عَلَیهِم"(مجادله / 14) آن کسانی که "اَلظّآنّینَ بِاللهِ ظَنَّ السَّوءِ عَلَیهِم دائِرَةُ السَّوءِ وَ غَضِبَ اللهُ عَلَیهِم وَ لَعَنَهُم وَ اَعَدَّ لَهُم جَهَنَّمَ وَ سآءَت مَصیرًا"(فتح / 6) اعتقاد به وعدهی الهی، به صدق وعدهی الهی ـ که فرموده است "إِن تَنصُروا اللهَ یَنصُرکُم"(محمد / 7) ـ یکی از ارکان تفکّر امام بزرگوار ما است؛ باید به این وعده اعتماد و اتّکال کرد.
💚نقطهی مقابل، به دلخوشکُنَکهای دشمنان، مستکبران، قدرتهای جهانی، مطلقاً نباید اعتماد کرد؛ این هم در عمل امام، در رفتار امام، در بیانات امام بهطور کامل مشهود است
💚بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیست و ششمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهالله) در حرم مطهر: 14/3/1394ش.
@andishkade_f_h
اندیشکده فقه حکومتی
✅ اهمیت تأمل در «مسئلهی پیری و جوانی نظام» از منظر حضرت آقا:
✅یک سؤال این است که مسئلهی پیری و جوانی نظام چگونه قابل تحلیل است؟ هر موجود زندهای دوران جوانیای دارد، دوران پیریای دارد. وضع نظام اسلامی در این زمینه چیست و چگونه خواهد شد؟
آیا نظام اسلامی پیر خواهد شد؟ فرسوده خواهد شد؟ ازکارافتاده خواهد شد؟
برای اینکه چنین وضعی پیش نیاید، آیا راهی وجود دارد؟
اگر یک وقتی چنین حالتی پیش آمد، آیا علاجی برای آن متصور است و وجود دارد؟ اینها سؤالات مهمی است.
✅این سؤالات باید در مراکز فکر و تصمیمگیری و تصمیمسازی - عمدتاً در حوزه و دانشگاه - بین اصحاب فکر مطرح شود؛ باید روی اینها فکر شود، بحث شود؛ شما جوانها هم رویش فکر کنید.
💚بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان کرمانشاه: 24/7/1390ش.
@andishkade_f_h
اندیشکده فقه حکومتی
✅اهمیت درس و اجتهاد از منظر امام تمدّنساز
💚آن وقت بنده یک طلبهای بودم، مدرّس رسائل و مکاسب بودم در حوزهی مشهد ...
💚درس خواندن برای مجتهد شدن لازم است؛ البتّه من نمیگویم همه باید مجتهد بشوند -در واقع یک واجب کفائی است- یک عدّه هم ممکن است نیاز به مجتهد شدن نداشته باشند، امّا برای فراگیری معارف اسلامی اجتهاد لازم است.
💚این یک نکته که درس را باید خوب خواند. طلبهی روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرفها را، [این] درسها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بیمایه [فطیر است].
✅زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب میگفتیم، کفایه میگفتیم، بعضی از طلبههای پُرشور داغ دُور و بَر ما بودند در مشهد که واقعاً هم مبارزه میکردند، [امّا] گاهی میشنفتم میگویند «آقا، این چیست؟»؛
من به آنها میگفتم اگر [این بحثها را] نکنید، بعد نمیتوانید به درد نظام اسلامی بخورید، نمیتوانید استفاده کنید، نمیتوانید به مردم چیزی یاد بدهید
💚 بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب حوزههای علمیه: 18/2/1398ش.
@andishkade_f_h
اندیشکده فقه حکومتی
🔻تغییرپذیری سازوکارهای نظام از منظر امام و رهبر تمدّنساز🔻
✅ بنابراین اگر بخواهیم این بخش را خلاصه کنیم، در پاسخ به این سؤال که مسئلهی جوانی و پیری نظام چگونه قابل حل است،
✅باید بگوئیم: اولاً نوسازی نظام ممکن است، اما به معنای تجدیدنظر در آرمانها نیست؛ زیرا این آرمانها فطری است.
✅دوم، نوسازی به معنای تغییر نظامات، تغییر سازوکارها، تغییر سیاستها، عملی است، ممکن است، در مواردی هم لازم است و مانع از تحجر است؛ منتها باید بر طبق اصول باشد.
✅نکتهی سوم هم همین است که این تغییر باید بر اساس اصول باشد. پس آرمانها که شاکلهی کلی نظام از آنها الهام گرفته، قابل تغییر نیست.
✅نظام جمهوری اسلامی یک چنین نظامی است. با این نگاه، نظام فرسودهبشو نیست، متحجربشو نیست، از راهبازمانده نیست و نخواهد شد؛ همیشه میتواند جوان باقی بماند.
✅ بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان کرمانشاه: 24/7/1390ش.
@andishkade_f_h
اندیشکده فقه حکومتی
🔻بازشناسی «شیوهی رهبری حضرت آقا»1🔻
💠رهبری: «مدیریت کلان ارزشی»؛ نه «مدیریت اجرائی»💠
✅ «رهبری یک مدیریت است؛ البته مدیریتِ اجرائی نیست.
✅ این اشکال و اشتباه هم در طول زمان، از اول انقلاب تا امروز، در بعضی از تبلیغات ادامه دارد. اینجور تلقی کنند که رهبری یک مدیریت اجرائی است؛ نه، مدیریت اجرائی،
✅مشخص است. مدیریت اجرائی در بخش قوهی مجریه ضوابط مشخصی دارد، معلوم است، مسئولین معینی دارد؛ در قوهی قضائیه هم - که آن هم مدیریت اجرائی است - همین طور، هر کدام مسئولیتهائی دارند؛ قوهی مقننه هم که معلوم است. رهبری، ناظر بر اینهاست. به چه معنا؟ به این معنا که از حرکت کلی نظام مراقبت کند.
✅✅در واقع رهبری، یک مدیریت کلان ارزشی است.
✅ همین طور که اشاره کردم، گاهی اوقات فشارها، مضیقهها و ضرورتها، مدیریتهای گوناگون را به بعضی از انعطافهای غیر لازم یا غیر جائز وادار میکند؛ رهبری بایستی مراقب باشد، نگذارد چنین اتفاقی بیفتد.
✅این مسئولیتِ بسیار سنگینی است. این مسئولیت، مسئولیت اجرائی نیست؛ دخالت در کارها هم نیست. حالا بعضیها دوست میدارند همین طور بگویند؛ فلان تصمیمها بدون نظر رهبری گرفته نمیشود. نه، اینطور نیست.
✅مسئولین در بخشهای مختلف، مسئولیتهای مشخصی دارند. در بخش اقتصادی، در بخش سیاسی، در بخش دیپلماسی، نمایندگان مجلس در بخشهای خودشان، مسئولان قوهی قضائیه در بخش خودشان، مسئولیتهای مشخصی دارند.
✅در همهی اینها رهبری نه میتواند دخالت کند، نه حق دارد دخالت کند، نه قادر است دخالت کند؛ اصلاً امکان ندارد.
✅خیلی از تصمیمهای اقتصادی ممکن است گرفته شود، رهبری قبول هم نداشته باشد، اما دخالت نمیکند؛ مسئولینی دارد، مسئولینش باید عمل کنند.
✅بله، آنجائی که اتخاذ یک سیاستی منتهی خواهد شد به کج شدن راه انقلاب، رهبری مسئولیت پیدا میکند. در تصمیم و عملِ رهبری باید عقلانیت در خدمت اصول قرار بگیرد، واقعبینی در خدمت آرمانگرائیها قرار بگیرد.
✅ در قضیهی هستهای، در آن دورهی اول که تلاطمهائی بود، بعضاً اقدامهائی انجام میگرفت که شاید مطلوب نبود. من آنجا در سخنرانی عمومی گفتم اگر چنانچه این کارها انجام نگیرد، خودم وارد میشوم. و همین هم شد. این معنای رهبری است؛ این یک چیزی است که از اسلام گرفته شده است؛ یک نکتهی مثبتی است در نظام اسلامی.
✅ دستگاههای گوناگون - قوهی قضائیه، قوهی مجریه، قوهی مقننه - مثل همهی دنیا، کارهای موظف قانونی خودشان را دارند انجام میدهند، با اختیارات کاملی که در قانون اساسی معین شده؛ اما حرکت کلان و کلی نظام اسلامی به سمت آن آرمانها باید منحرف نشود؛ اگر منحرف شد، باید گریبان رهبری را گرفت، او را بایستی مسئول دانست؛ او مسئول است که نگذارد. البته این مسئله، مثالهای زیادی دارد؛ چون وقت کم است، به یکی از آنها اشارهی مختصری میکنم.
✅ مسئلهی روابط با آمریکا، که در این چند سال چه کارها کردند، چه تلاشها کردند، در دورههای مختلفِ دولتهای گوناگون، تحت تأثیر عوامل مختلف. خب، این به حرکت عمومی نظام ضرر میزد، فایدهای هم برای وضع معیشت و زندگی مردم نداشت. اینجا ممانعت شد. و مسائل گوناگونی از این قبیل هست».
💚 ✅ بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان کرمانشاه: 24/7/1390ش.
@andishkade_f_h
اندیشکده فقه حکومتی
💠 فقه انحرافاتِ سیاسی از منظر امام خامنهای1 💠
✅اگر کسی یا جریانی بخواهد به نام عقلگرائی، از ارزشهای اسلامی و انقلابی عدول کند، این انحراف است.
✅اگر کسی بخواهد به وسیلهی عقلگرائی، در مقابل دشمن بیتقوائی به خرج بدهد، وابستگی به وجود بیاورد، این انحراف است، این خیانت است.
✅آن عقلانیتی که در مکتب امام بزرگوار ما هست، اقتضاء نمیکند که ما از خدعهی دشمن غافل شویم، از کید او غافل شویم، از نقشهی عمیق او غافل شویم، به او اعتماد کنیم، در مقابل او کوتاه بیائیم.
✅هرچه که انسان در مقابل دشمن کوتاه بیاید، پشتوانهی عظیم معنوی در درون کشور و درون ملت را از دست خواهد داد.
💦بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیست و دومین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهالله): 14/3/1390ش.
@andishkade_f_h
🌈اندیشکده فقه حکومتی
💠 فقه عدالتورزیِ اجتماعی ـ سیاسی از منظر حضرت آقا💠
✅ اگر به نام عدالتخواهی و به نام انقلابیگری، اخلاق را زیر پا بگذاریم، ضرر کردهایم؛ از خط امام منحرف شدهایم.
✅اگر به نام انقلابیگری، به نام عدالتخواهی، به برادران خودمان، به مردم مؤمن، به کسانی که از لحاظ فکری با ما مخالفند، اما میدانیم که به اصل نظام اعتقاد دارند، به اسلام اعتقاد دارند، اهانت کردیم، آنها را مورد ایذاء و آزار قرار دادیم، از خط امام منحرف شدهایم.
✅اگر بخواهیم به نام انقلابیگری و رفتار انقلابی، امنیت را از بخشی از مردم جامعه و کشورمان سلب کنیم، از خط امام منحرف شدهایم.
✅در کشور آراء و عقاید مختلفی وجود دارد. اگر چنانچه یک عنوان مجرمانهای بر یک حرکتی، بر یک حرفی منطبق شود، این عنوان مجرمانه البته قابل تعقیب است؛ دستگاههای موظف باید تعقیب کنند و میکنند؛ اما اگر عنوان مجرمانهای نباشد، کسی است که نمیخواهد براندازی کند، نمیخواهد خیانت کند، نمیخواهد دستور دشمن را در کشور اجرا کند، اما با سلیقهی سیاسی ما، با مذاق سیاسی ما مخالف است، ما نمیتوانیم امنیت را از او دریغ بداریم، عدالت را دریغ بداریم؛ «و لایجرمنّکم شنئان قوم علی الّا تعدلوا». قرآن به ما دستور میدهد و میگوید: مخالفت شما با یک قومی، موجب نشود که عدالت را فرو بگذارید و فراموش کنید.
✅«اعدلوا»؛ حتّی در مورد مخالف هم عدالت به خرج دهید. «هو اقرب للتّقوی»؛(مائده / 8) این عدالت، نزدیکتر به تقواست. مبادا خیال کنید تقوا این است که انسان مخالف خودش را زیر پا له کند؛ نه، عدالت ورزیدن با تقوا موافق است.
✅همه هوشیار باشیم، همه بیدار باشیم. این بُعد هم نباید ابعاد دیگر را در سایه قرار بدهد.
💦 بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیست و دومین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهالله): 14/3/1390ش.
@andishkade_f_h
🌈 اندیشکده فقه حکومتی
image_2019-05-16_16-48-19.png
584.8K
@andishkade_f_h
🌈 اندیشکده فقه حکومتی
✅آیت الله فقیهی : کسی صلاحیت برای مرجعیت دارد که از مرجعیت گریزان است
✔️ آیت الله محسن فقیهی در درس اخلاق:🔻
🔹 کسی صلاحیت برای مرجعیت دارد که از مرجعیت گریزان است؛ علما و بزرگان مانند امام راحل و رهبر انقلاب و سایر علما اینگونه عمل کردند و لازم است سایرین هم اینگونه باشند.
🔹 بعد از فوت صاحبِ جواهر، شیخ انصاری حاضر به پذیرش مرجعیت شیعه نشدند و ارجاع به هم بحثی خودش سعیدالعلما مازندرانی میدهد؛ چون سعیدالعلما را اعلم از خود می دانستند. مسئله وقتی جالبتر میشود که سعیدالعلما هم شیخ مرتضی را اعلم از خود میدانستند و نهایتا با اصرار علما، شیخ مرتضی انصاری، مرجعیت شیعه را قبول میکنند.
@andishkade_f_h
اندیشکده فقه حکومتی