eitaa logo
اندیشکده‌ی آیت
31 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
0 فایل
• اندیشکده‌ی آیت ورامین. • مرکز بررسی‌های معرفت توحیدی.
مشاهده در ایتا
دانلود
• بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ...
• سیــد کلمــات — شاید روزی که سید حسن پانزده ساله به محض ورودش به نجف بدون گذراندن مقدمات حوزه توسط شهید محمدباقر صدر عمامه‌گزاری شد، خود شهید صدر هم که عظمت این انسان رو فهمیده بود فکر نمی‌کرد چنین نصرت الهی نصیبش شود. — طبیعتا پرداختن به وجوه شخصیتی سید بزرگوار، سیدالشهدای مقاومت، شهید سید حسن نصرالله در چند بند و سطر نگنجد. مسئله میدان و کم و کیف ماجرای و چرایی گستاخی صهیون‌ها نیز جای خود محل پرداخت دارد و صد البته  که مکتب مقاومت امتداد دارد، اما در سید عزیز مقاومت خصلتی بی‌بدیل بود، به عنوان یک رهبر کم‌نظیر که جبران‌پذیر نیست و این خصلت، مسئله اصلی این متن است. — ویژگی که شاید برجسته‌ترین خصال سید شهید مقاومت و یک تنه نیمی از قدرت نرم حزب الله لبنان را تشکیل میداد. خصلت همه رهبران بزرگ تاریخ است که سخنورانی ماهر بودند اما وقتی این رهبر الهی باشد امر فراتر است. — خصلتی که اسمش «عجین کردن روح بشر با کلمات مقاومت» است. نوعی دم مسیحایی یا بتوان گفت بیان علی‌وار. — شخصیت جامع الاطراف سید حسن به جای خود اما بیان و نطق احیا کننده او بود که در طول دهه ها تشکیلات و امت حزب الله را روح می‌بخشید، کلام امر عجیبی است، فراتر از شناخت و معرفت، کلمات به حیات اتصال مستقیم دارند. به قول شهید رحیمی روح انسان با روح کلمات در می‌آمیزد. انسان، کلمات را زندگی می‌کند. صرف ساخت نظام معرفتی و امثالهم نیست. — علی (ع) می‌فرماید: «ما مِن شَيءٍ أجلَبَ لِقَلبِ الإنسانِ مِن لِسانٍ» زبان انسان است که قلب (نه مادون اش از پیکره وجودی انسان) را جلب می‌کند. سید عزیز مقاومت فراتر از مدیریتی که در تشکیلات حزب الله صورت داد. فراتر از پیروزی‌هایی که با گذر از بحران‌های داخلی و منطقه ای به دست آورد. فراتر از همه این‌ها با کلماتش روح مقاومت را ابتدا در عرب‌زبانان و سپس در مسلمانان دمید. — توان کلمات سید که مخزن آمونیاک رژیم صهیونیستی را تخلیه کرد فراتر از برد موشک‌ها و پهپادهای حزب الله بود. شاید هیچ‌گاه این ماشین معرفتی مقاوم در برابر غرب یعنی زبان عربی این مقدار اثرگذار نبوده که در دست سید عزیز مثل شمشیری بران عمل می‌کرد. تدریس دو واحدی سخنرانی‌های نصرالله در دانشگاه تل‌آویو سند برندگی این سلاح است. — اما حالا ما ماندیم و انگشت سبابه سید که به نشانه تهدید همیشه برافراشته است و ایضا میراثی از کلمات سید عزیز که هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد. «نحن شیعه علی ابن ابی طالب فی العالم لن نتخلی عن فلسطین...»   «لبیک یا حسین، یعنی...» «ما ترکناک یا ابن الحسین» «واللهی اوهن من بیت العنکبوت...» - امیر ایوب @AndishkadehAyat | تل‌گرام
• جلسه‌ی نخست ‹خوانش کلبه‌کرامت› — بازخوانی: - کرسی نظریه‌پردازی کلبه‌کرامت - روی‌کردهای طرح‌ریزی استراتژیک - روی‌کرد انسان‌مدار • ۰۰۰۹ | انسان‌شناسی تطبیقی یونانی و قرآنی • استاد حسن عباسی - پنج‌شنبه، ۱۴۰۳/۰۷/۱۲ - ساعت ۱۶ - دارالقرآن ثقلین @AndishkadehAyat | تل‌گرام
| جلسه ۱ خوانش کلبه‌کرامت ۰۰۰۹ | انسان‌شناسی تطبیقی یونانی و قرآنی — از نام جلسه پیداست که روش‌شناسی کلبه‌کرامت تطبیقی است. این روش در اکثر قریب به اتفاق اندیشمندان دیده نمی‌شود و در نوع خود کم‌نظیر است. یکی از شاخصه‌های تفکر صحیح، تطبیقی بودن آن است. دیدگاه تطبیقی بر خلاف منطق این‌هم‌آنی است. این روش می‌باید در مواجهه‌ی اسلام و خرد بشری [که قله‌ی ام‌روز آن غرب است] به کار بسته شود؛ تشابه دال بر تطابق نیست، یعنی اشتراکات این دو را لزوما به معنای تطابق نبینیم — روش دوم در این جلسه در ورود به مبحث مشهود است؛ ریشه‌شناسی و مفهوم‌شناسی واژه. این روش نیز معمولا در تفکر اندیشمندان نیست.. در آغاز به ریشه‌شناسی [اتیمولوژی] و مفهوم‌شناسی [ترمینولوژی] واژه‌ی سایکو در سایکولوژی پرداخت و در ادامه نیز به مفهوم‌شناسی مفاهیم قرآنی در نسبت با سایکولوژی پرداخت. — در ادامه خیلی مختصر به مفهوم‌شناسی صدر، شغاف، قلب، فؤاد در برابر مغز، ذهن، حواس، غدد پرداخته شد. و در ادامه به نقد غرب پرداختند و اندیشه‌ی فروید در باره‌ی انسان. سپس مسأله‌ی انسان‌شناسی را در حوزه اجتماعی بررسی می‌کند. — نکته‌ی مهم این است که مبحث انسان‌شناسی با هم‌آن شاخصه می‌تواند اجتماعی شود؛ یعنی شما با ‹قلب› هم می‌توانید انسان را بشناسید هم ‹انقلاب› را. اما این در غرب دو روش دارد روش روان‌شناسی که به انسان‌شناسی می‌پردازد [مانند عقده ادیپ و الکترا] که توسط راست‌ها استفاده می‌شود و روش جامعه‌شناسی که مطالعات اجتماعی است [مانند گروه‌های مرجع و وجدان عمومی] که توسط چپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در اسلام انسان و اجتماع هر دو با هم بررسی می‌شود. — در غرب عمیق‌تر از جدال میان فرد و جامعه، بین سوژه [ذهنیت] و ابژه [عینیت] جدل است؛ دیدگاه راست‌ها کاملا سوبژکتیویستی است و اصالت را به سوژه می‌دهد و چپ‌ها اصالت را به ابژه می‌دهند [مانند ابزار تولید در مارکسیسم] (اما دیدگاه برخی از چپ‌های نو نیز سوبژکتیویستی است). در اسلام این‌چنین تقسیمی نیز مبنا ندارد و درون و بیرون هر دو اصالت دارد. @AndishkadehAyat | تل‌گرام
• جلسه‌ی ۲ ‹خوانش کلبه‌کرامت› — بازخوانی: - کرسی نظریه‌پردازی کلبه‌کرامت - روی‌کردهای طرح‌ریزی استراتژیک - روی‌کرد انسان‌مدار • ۰۱۶۱ | ظرفیت‌شناسی انسان • استاد حسن عباسی - پنج‌شنبه، ۱۴۰۳/۰۷/۱۹ - ساعت ۱۶ - دارالقرآن ثقلین @AndishkadehAyat | تل‌گرام
🔴 متأسفانه جلسه ۲ خوانش کلبه‌کرامت ام‌روز برگزار نخواهد شد.
🔶 جلسه‌ی ۲ ‹خوانش کلبه‌کرامت› — بازخوانی: ▫️   کرسی نظریه‌پردازی کلبه‌کرامت ▫️   روی‌کردهای طرح‌ریزی استراتژیک ▫️   روی‌کرد انسان‌مدار ▫️   ۰۱۶۱ | ظرفیت‌شناسی انسان ▫️   استاد حسن عباسی ▪️ پنج‌شنبه، ۱۴۰۳/۰۷/۲۶ ▪️ ساعت ۱۶ ▪️ دارالقرآن ثقلین 🔸 @AndishkadehAyat | تل‌گرام
• یحیی؛ تعریف زندگانی، فلسطین و نزاع تعریف‌ها — این جنگ وسیع است، نه از حیث صرفا جغرافیایی، که بالاتر، از حیث اراده و هّم طرفین. — نزاع بر سر تسلط بر منابع و راه‌ها و مکان‌های سوق الجیشی بین شرق و غرب و ترانزیت آسیا به اروپا نیست(صرفا) که بلکه بر سر معنی زندگی است. جنگ بر سر میزان فهم بشر است، بر سر این‌که زندگی چیست؟ — البته که این تعریف همان اصل قضیه تمدن است که فرمود سبک زندگی اصل قضیه در تمدن‌سازی است. — فلسطین امروز به مسأله وجدانی آحاد مردم در جهان تبدیل شده. تئاتری است از بازی متفاوت دو بازی‌گر متفاوت، که مخاطبان با یکی‌شان به دل‌خواه همراه شوند. — یک تعریف از زندگی، قرین مرگ با ترس از آن و زنده ماندن به ضرب و زور آهن و فولاد و هوش مصنوعی و اتم و تسلط بر شاه‌راه و نیکل و سرب و پترول و ناتو و وتو و اشغال‌گری و تجاوزگری و تفرد و بی‌خانوادگی و ترس از فقر و فقرا و امت جنوب و تهور و خشونت بزدلانه و نیروهوایی گران قیمت و حمایت دول شمال و انسانی پوچ مجهز به به‌ترین عصاهای علمی تمدن است. این تعریف، نظام مفاهیم خود را دارد. در این تعریف، علم و تکنولوژی ضامن حیات و زندگی است. فولاد محکم‌تر، نظام مستحکم‌تر، ثروت بیش‌تر، تکونولوژی به روز تر و جاهلیت، قائم است. علی ابن ابی طالب (ع) می‌فرماید: «وقتی جاهلیت حکم‌فرما شد، بذر ترس پاشید و اقامه شمشیر كرد»، «وَ شِعَارُهَا الْخَوْفُ و دِثَارُهَا السَّيْفُ». و این صفات جاهلیت مدرن صهیونی است. — طرف دیگر ممات و حیات را به طور دیگری تفسیر می‌کند. ترس از آن ما نیست و ملک عوام الناس جاهلیت است. ما نیز نظام مفاهیم خود را داریم. صبر و جهاد و توکل و استقامت و شرافت و کرامت و عزت و ذلت و حکمت، هیچ‌کدام ما به ازا در قاموس طرف مقابل ندارد. صبر، وصف امروز فلسطین و غزه، تجلی صبری است که در قرآن قرین به کل عمل صالح است در قسم والعصر. در تعریف ما از زندگی، شجاعت برآمده از صبر و استقامت است نه مثل طرف مقابل که جسارت و تهورش برون داد ترس است. در قاموس ما زندگانی، مرگ با عزت و مرگ، زندگی با ذلت است که علی ابن ابی طالب (ع) فرمود: «فَالْمَوْتُ فِی حَیَاتِکُمْ مَقْهُورِینَ وَ الْحَیَاةُ فِی مَوْتِکُمْ قَاهِرِینَ». — یحیی بشارتی بود که یهود و مسیحیت و مسلمانان می‌شناسندش. یحیی یا یوحنای آن‌ها، آغازی بود بر سن پایین به نبوت رسیدن و «اتیناه الحکم صبیا» برای مقدمه‌سازی نبوت عیسی در گهواره، و مرگش خونین به دست پادشاه زمان مثل امام جواد ما که اولین امامی بود که در سنین کودکی به امامت رسید و مقدمه‌ای بود برای فرزندش مهدی(عج) که در پنج‌سالگی به امامت رسید. — حالا با گذشت یک سال از حرکت سیل الاقصی، شهادت یحیی که زنده کننده است بشارتی است بر آن‌چه خواهد آمد به دست نسل جدیدی که در سنین جوانی در میدان نبرد لبنان و فلسطین فرماندهی کردند و نسلی که از کودکی با جنگ و نبرد بزرگ شدند و مقاومت جز لاینفک روحیات و اخلاق‌شان خواهد بود. آن‌چه خواهد آمد پیروزی شجاعت بر تهور، پیروزی انسان مومن مستضعف بر ماشین جبار اشغال‌‌گری، و پیروزی حیات آیت‌بین ما بر حیات آرخه‌مبنای آن‌ها، پیروزی شرق خانواده‌محور بر غرب متفرد، پیروزی جنوب فقیر و پر زاد و ولد بر شمال ثروت‌مند کم تعداد، پیروزی اصل کوچکی، سبکی و ارزانیِ دفاع از میهن مقدس در برابر بزرگی، حجیمی و گرانی اشغال‌گری است. - امیر ایوب @AndishkadehAyat | تل‌گرام
🔶 جلسه‌ی ۳ ‹خوانش کلبه‌کرامت› — بازخوانی: ▫️   کرسی نظریه‌پردازی کلبه‌کرامت ▫️   روی‌کردهای طرح‌ریزی استراتژیک ▫️   روی‌کرد انسان‌مدار ▫️   ۰۱۷۶ | روی‌کرد انسان‌مدار (۱) ▫️   استاد حسن عباسی ▪️ جمعه، ۱۴۰۳/۰۸/۰۴ ▪️ ساعت ۱۶ ▪️ دارالقرآن ثقلین 🔸 @AndishkadehAyat | تل‌گرام