هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
۶
خیلی از آدمهای بزرگ و موفق مسئولیتپذیرند ولی «حسین»، «مسئولیتساز» بود. نمیشد چند دقیقه کنارت بنشیند و بعدش احساس نکنی عجب! چه مسئولیت سنگینی در عالم داری. و اینقدر دردمندانه میگفت که تمام وجودت درد میکشید. تو را متوجه فلسفهی انسانیتت میکرد. مداومت در ارتباط با او دمای انسانیت را بهقدری بالا میآورد که به جوش میآمدی و ناخودآگاه «قیام» میکردی. لحظات آخر وداع با پیکرش در حسینیهی امیرچقماق یزد یکی از خانمهایی که اخیراً در یکی از دورهها پای مباحث استاد فرخنژاد بود خواهش میکرد: «از طرف من از استاد حلالیت بطلبید. چون با وجود بچهی کوچکی که دارم نمیتوانم برخی تکالیفی که ایشان گفتند را انجام بدهم. ما شرمنده ایشان هستیم!»
۷
بعضی از کلمات با «حسین» برایم معنی واقعی پیدا میکند؛ «عمیق»، «جدی»، «پُرکار»، «قانع»، «بیادعا». یعنی اندیشه، رفتار و کردارش تجسمبخش فضائلی بود که یک «مؤمن مجاهد انقلابی» به تعبیر حضرت آقا در وجودش موج میزند.
۸
«حسین» تجلی «فَمَن یَکفُر بِالطّاغوتِ وَ یُؤمِن بِاللهِ» بود. حضرت آقا در تفسیر آیه 256 سوره بقره اشاره میکنند: «فرمود: فَمَن یَکفُر بِالطّاغوتِ وَ یُؤمِن بِاللهِ فَقَدِ استَمسَکَ بِالعُروَةِ الوُثقی لَاانفِصامَ لَها؛ این یک معرفتی است، این یک اصل است؛ کفر به طاغوت و ایمان به خدا. یعنی ما همهی عالم وجود را تقسیم میکنیم به دو قسمت: یک قسمت منطقهی نفوذ طاغوت است، باید به آن کفر ورزید؛ یک قسمت منطقهی نفوذ الله است، باید به او ایمان آورد، باید او را باور کرد؛ هویّت ایمانی در مقابل هویّت کفر...» شالودهی همه مباحثی که در فلسفهی علم، فلسفه هنر، ماهیت سینما و رسانه، فلسفه طب، غربشناسی، دشمنشناسی، فلسفه سیاست و... از او میشنیدیم همین ایجاد «هویت ایمانی در مقابل هویت کفر» بود. روی همهی وایتبردها و تختهسیاههای کلاسهایش عالم را با یک خط عمودی تقسیم میکرد به منطقهی نفوذ الله و منطقهی نفوذ طاغوت. این مسئله و ملکهی تمام زندگی شخصیاش هم بود. کارها و رفتارهای شخصی و خانوادگیاش هم در منطقهی الله جا داشت و برای همین هم برای برخی رفتارهایش تعجببرانگیز بود.
۹
انقلابیبودن «حسین» ترازی داشت که شاید خیلی از ماها نسبت به این تراز فاصله داریم. قطبنمای حرکتش متأثر از تمایلات و اجتهاد شخصی نبود. همواره متوجه امامین انقلاب اسلامی بود و برای همین مسئلهی اولش، مسئلهی اول جهان اسلام بود. یعنی آرمان آزادی قدس شریف و محو اسرائیل و صهیونیسم از جهان. این مسئله خیلی نیاز به توصیف و نقل خاطره ندارد. نیاز به تأمل دارد که چگونه یک مؤمن خود را تماماً در جنگ حق و باطل میبیند و در جبههی حق نگاه همه را متوجه به ماهیت، هویت، مأموریت، نقشه و ابزار شیطان و اصحابش میکند. پس تمرکز او در مسئله ضدیت با صهیونیسم جهانی یک برداشت شخصی از اولویت نبود. منبعث از موقف مجاهدت او بود در نزاع جهانی حق و باطل.
۱۰
«حسین» با این نحوه عروجش در شام عرفه و شب عید قربان با تمامی اعضای خانواده عزیزش برای همه رفقا و دوستان نکتهای ناب داشت و آن هم: «ضرورت جهاد و مبارزه خانوادگی». حتماً این تقدیر که حقیقتاً برای همهی ما جانسوز بود، پیامآور معیت خانوادگی او بود در عرصه مبارزه. خداوند همهی آنان را در سفر به جهان آخرت همراه و همسفر کرد تا سیر اصلی حیات و این زندگی بدون وقفه ادامه یابد و این تلخی دنیایی این داغ را برای او و عزیزانش شیرین میکند.
۱۱
امروز در عالم ظاهر «حسین» رفته است و کتابها و آثاری از او به یادگار مانده. اما حقیقت آنست که «حسین» مانده است و به اعتبار همهی لحظات مجاهدتش و همهی انسانهای دلبستهاش همچنان در مسیر مبارزه با طاغوت حضور دارد و این حضور مرهون لطف الهی به همهی آنانیاست که در راه حق جان و مال و عزیزانشان را فدا کردند.
«وَلاتَحسَبَنَّالَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِاللَّهِ أَمواتًا بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ؛ (ای پیامبر!) هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زندهاند، و نزد پروردگارشان روزی داده میشوند...» (۳)
۱۲
میماند یک دعا:
خدایا برادر عزیزمان «محمدحسین فرجنژاد» را با برادر شهیدمان «محمدحسین محمدخانی» در رجعت موعود بازگردان تا بار دیگر در رکاب ولیاللهالاعظم جانی دوباره تقدیم کنند.
🚩🚩🚩
انشاءالله
سیداحمد عبودتیان
------‐--------------------------------------
(۱) بقره/ آیه ۲۶۹
(۲) امام صادق علیهالسلام، اصول کافی، جلد ۲، ص ۱۲۸
(۳) آل عمران/ آیه ۱۶۹
#یادداشت_وارده
ادبیات حال به هم زنی به نام "سیاستگذاری"،"گزارش سیاستی"، "سیاستگذار"
۱.این ادعا شاید ادعای نابجایی نباشد اگر بگوییم یکی از مهمترین نیروهای دخیل در عقب ماندگی این سرزمین افراد دانشگاهی هستند که عمدا یا سهوا این کشور را به بیراهه می برند و بر درد و رنج مردمان آن می افزایند.
۲.شنیده ام در کلاسی دانشجویان از یکی از استادان می پرسند استاد برای پولدار شدن چه کار کنیم.استاد در جواب می گوید به جایی بروید که ثروت در آنجا انباشت شده است و چون ثروت در دست دولت است به سمت دولت بروید تا به منابع دسترسی پیدا کنید و به آرزوی خود برسید.
۳.یکی از مهمترین اهداف برخی از نیروهای تحصیل کرده این سرزمین همواره تلاش برای نزدیک شدن به دولت و دسترسی آسان به منابع آن بوده است.اگر اندکی تاریخی به این ماجرا نگاه کنیم متوجه می شویم که ورود این افراد فرصت طلب به ساختار دولت و دسترسی به منابع آن همواره مبتنی بر یک گفتمان اقناع کننده علمی می باشد.در گذشته معمولا کلماتی چون "کارشناس"،"کار کارشناسی"، " جلسه کارشناسی"، و....همواره کننده راه ورود این افراد به ساختار دولت بوده است و این کلمات سالهاست که ساختار عقب مانده ما را حول خود چرخانده و چرخانده و از منابع آن به جیب این به اصطلاح کارشناسان اضافه کرده است.چند سالی است،اما،ما با یک ادبیات و شگرد جدید روبروییم که اتفاقا توسط نسل جدیدی از تحصیل کردگان دانشگاهی در رشته هایی همچون مهندسی صنایع،مدیریت تکنولوژی،سیاستگذاری عمومی،آینده پژوهی و حتی جامعه شناسی تولید می شود و چون راهی برای ورود به بانک دولت عمل می کند.کلماتی همچون "سیاستگذار، سیاستگذاری،گزارش سیاستی،آمایش،آینده نگری،سنجش سود و زیان،" و.....که اغلب در قالب پاورپوینت های رنگارنگ در جلسات دولتی طرح می شوند راهی برای دستیابی به منابع این سرزمین در قالب ادبیات دانشگاهیانی است که نام "دکتر" را با خود به همه سو می برند.
۴.در این که ممکن است این علوم کمکی جزیی به رشد و توسعه این سرزمین بکنند شکی نیست.اما،حاکم شدن این نوع گفتمان بر فضای علمی این کشور حکایت از شکل گیری یک بیراهه بزرگ دیگر در تاریخ این سرزمین دارد.بی شک،اگر رابطه ای عمیق میان دانش و توسعه یافتگی وجود دارد این رابطه رابطه ای است که بنا به تاریخ جوامع توسعه یافته میان علوم پایه و توسعه برقرار شده است و نه میان علوم دسته دومی همچون مدیریت و مهندسی صنایع و سیاستگذاری عمومی و توسعه آنچنان که در کشور ما شاهد آن هستیم.
۵.رشد علمی یعنی رشد علوم پایه.به عنوان مثال رشد دانش جراحی در علم پزشکی یک کشور هرگز به معنای تحول در علم پزشکی آن سرزمین نیست.علم پزشکی زمانی رشد می کند که دانش های پایه ای همچون سلول شناسی،بافت شناسی،عصب شناسی،خون شناسی،ویروس شناسی،میکروب شناسی،و....رشد کنند.در حوزه اجتماع نیز افزایش گزارش های سیاستی به معنای استفاده از علوم انسانی در فرآیند توسعه یک کشور و رشد علوم انسانی آن کشور نیست.رشد علوم انسانی زمانی ممکن می شود که دانش های پایه ای همچون ارزش شناسی،روایت شناسی،زبان شناسی،روان شناسی،انسان شناسی،دین شناسی،خدا شناسی،و....در یک جامعه رشد بیابند نه میزان گزارش های بی معنایی که انباشته از جدول و طرح و مدل و نمودار و فلش و رنگ و.....هستند.
۶.مصیبت بزرگتر در کشور ما وجود دانشگاهیانی است که هم در پی خوردن از توبره هستند و هم در پی خالی کردن آخور.این گروه از افراد هم خود را متخصص علوم پایه می دانند و هم از هیچ فرصتی برای تهیه پاورپوینت های رنگارنگ سیاستی برای خالی کردن جیب این سرزمین در جیب های شخصی شان کوتاهی نمی کنند.این افراد دغلبازان میدان دانشگاه هستند.افرادی که بی ذره ای اندیشه به درد و رنج های مردم این سرزمین صرفا به انباشته کردن ثروت در زندگی نحیف و بی معنای خود مشغولند و البته گاه برای خالی نبودن عریضه نشان های مردم داری به گردن می آویزند.
#معرفی_کتاب
کتاب «عصر هوش مصنوعی و آینده ما انسانها»
نوشته هنری کیسینجر، اریک اشمیت و دانیل هوتنلوچر
«هر که میخواهد ژئوپلیتیک امروز را درک کند، باید فصلهای مربوط به امنیت و نظم جهانی این کتاب را بخواند». (روزنامه فایننشال تایمز)
نشر کتاب پارسه
۲۳۲ صفحه
۹۸ت
👇
https://eitaa.com/Andishnaak
هدایت شده از رسانه علوم انسانی اسلامی
آشنایی با متاورس و فناوریهای مربوط به آن- دکتر کاظم فولادی .mp3
50.68M
📣💯#بشنوید
💠صوت جلسه "آشنایی با متاورس و فناوریهای مربوط به آن"
🎙دکتر کاظم فولادی قلعه (دکترای هوش مصنوعی و رباتیک و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران)
❇️جلسه اول دوره آشنایی با فناوریهای هوشمند
28 تیر 1401
🏫 برگزار کننده: ستاد راهبری فناوریهای هوشمند حوزه های علمیه
#متاورس
#هوش_مصنوعی
🔊رسانه علوم انسانی اسلامی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1640431707C83fef8f05c
هدایت شده از رسانه علوم انسانی اسلامی
چیستی هوش مصنوعی و کاربردهای آن _دکتر مینایی.mp3
37.41M
🔉💯#بشنوید
💠جلسه "چیستی #هوش_مصنوعی و کاربردهای آن در علوم اسلامی"
🎙دکتر بهروز مینایی (ریاست دانشکده کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت)
❇️دوره آشنایی با فناوری های هوشمند
📆زمان برگزاری 1401/4/29
🏫 برگزار کننده: ستاد راهبری فناوریهای هوشمند حوزه های علمیه
🔊رسانه علوم انسانی اسلامی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1640431707C83fef8f05c
هدایت شده از رسانه علوم انسانی اسلامی
نشست تخصصی هوش مصنوعی.mp3
42.21M
◀️#صوت نشست تخصصی "#هوش_مصنوعی"
✳️ حوزه دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف
🎙حجتالاسلام و المسلمین استاد امینینژاد
⏱زمان: ۱۱۹ دقیقه
💿حجم: ۴۰ مگابایت
🔊رسانه علوم انسانی اسلامی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1640431707C83fef8f05c
هدایت شده از رسانه علوم انسانی اسلامی
HoshMasnoei.mp3
11.37M
💯🔊 #بشنوید
🔸 صوت کامل نشست علمی "هوش مصنوعی قوی و حکمت متعالیه "
🎙 با ارائه:
#علیرضا_قائمی_نیا
⏰ سه شنبه 17 خردادماه 1401
#هوش_مصنوعی
#حکمت_متعالیه
🔊رسانه علوم انسانی اسلامی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1640431707C83fef8f05c
هدایت شده از رسانه علوم انسانی اسلامی
هوش مصنوعی و الهیات- دکتر مینایی.mp3
44.12M
🔊💯#بشنوید
💠#هوش_مصنوعی و الهیات
🎙دکتر بهروز مینایی (ریاست دانشکده کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت)
❇️دوره آشنایی با فناوری های هوشمند
📆زمان برگزاری 1401/4/29
🏫 برگزار کننده: ستاد راهبری فناوریهای هوشمند حوزه های علمیه
🔊رسانه علوم انسانی اسلامی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1640431707C83fef8f05c
مرحوم «سیّد بن طاووس» نقل کرده است که در روز آخر ذی الحجة، دو رکعت نماز مى خوانى و در هر رکعت، یک مرتبه سوره «حمد» و ده مرتبه سوره «قل هو الله» و ده مرتبه «آیة الکرسى» را مى خوانى و پس از نماز مى گویى:
«أللهُمَّ ما عَمِلتُ فى هذِهِ السّنةِ مِنْ عَمَل نـَهَیتـَـنى عـَـنهُ و لمْ ترْضَهُ، و نـَسیتهُ ولمْ تنسَهُ، وَدَعَوتنى اِلى التوبَةِ بَعْدَ اجْتِرائى عَلیْکَ، اَللهُمَّ فاِنى أسْتغفِرُکَ مِنهُ فاغفِرْ لى، وَما عَمِلتُ مِنْ عَمَل یُقَرّبـُـنى اِلیکَ فاقبَلهُ مِنى، وَلا تقطعْ رَجائى مِنکَ یاکَریمُ.»
وقتی چنین کردى شیطان مى گوید: واى بر من! هرچه در مدّت این سال زحمت کشیدم (و او راوسوسه کردم) با این عمل، همه را از بین برد و سالش را به خیر پایان داد.
👇
https://eitaa.com/Andishnaak
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
✅ اولین دوره موسسه رسانهای استاد فرج نژاد برگزار میشود
🔓 علاقمندان برای ثبت نام اینجا کلیک کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 09105836641 (@s_farajnejad) تماس حاصل فرمایید.
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 aparat.com/Faraj_Nejad
🆔 t.me/Faraj_Nejad