کارگاه فرم و محتوا. قسمت اول.mp3
40.06M
🔸صوت جلسه گفتگوی زنده پیرامون نسبت فرم و محتوا در جشنواره پلک
#قسمت_اول
با حضور استاد محمدرضا جوان آراسته و سرکارخانم معصومه امیرزاده؛ دبیر علمی جشنواره
🗓17 دی ماه 1403
با ما همراه باشید...🍃
⭕️جشنواره ناداستان پلک
✅جشنواره را در فضای مجازی دنبال کنید:
اینستاگرام| ایتا | بله | سایت
کارگاه فرم و محتوا. قسمت دوم.mp3
30.33M
🔸صوت جلسه گفتگوی زنده پیرامون نسبت فرم و محتوا در جشنواره پلک
#قسمت_دوم
با حضور استاد محمدرضا جوان آراسته و سرکارخانم معصومه امیرزاده؛ دبیر علمی جشنواره
🗓17 دی ماه 1403
با ما همراه باشید...🍃
⭕️جشنواره ناداستان پلک
✅جشنواره را در فضای مجازی دنبال کنید:
اینستاگرام| ایتا | بله | سایت
10000000_160709292777157_7004472495556703263_n.m4a
11.03M
🌺اینم یه آموزش کامل از پیرنگ نویسی در پیج اینستاگرام خودنویس فیلم این جلسه موجود است.
#پیرنگ
JLC_Volume 7_Issue 14_Pages 529-489.pdf
379.7K
#مقاله
بررسی شگردهای ایجاد خلاقیت در نوع ادبی «ناداستان» با تأکید بر مجموعة کورسرخی اثر عالیه عطایی
https://eitaa.com/andokhteha
دستاوردها_و_پیشرفتهای_زنان_در_ایران(1).pdf
5.93M
📗 کتابچه دستاوردها و پیشرفت های #زنان در ایران
📌با مستندات و منابع معتبر
#معرفی_کتاب
🔻نمو | پایگاه تزکیهای، علمی، بصیرتی و مهارتی
1597811194-9804-29-6.pdf
529.8K
#مقاله
بررسی جایگاه پیشه ها و حرﻑ در اندیشه عارفان و سالکان مسلمان تا پایان قرن ششم هجری (بر اساس متون منتخب منثور عرفانی)
نویسندگان:
سید مهدی طباطبائی
ملیکا حاجی شعبانیان
.
این مدل ششعنصری، میتواند به عنوان چارچوبی برای طبقهبندی نظریات ادبی مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه، این عناصر را با برخی از نظریات ادبی رایج تطبیق میدهیم:
1. پیام
نظریاتی که بر متن یا پیام تأکید دارند، عمدتاً به تحلیل خود ساختار یا محتوای اثر میپردازند:
- فرمالیسم: این نظریه به فرم و ساختار متن اهمیت میدهد. فرمالیستها به چگونگی شکلگیری زبان و نظم آن در متن توجه دارند و به دنبال زیباییشناسی و کیفیت خود اثر هستند، بدون آنکه به فرستنده یا گیرنده توجهی کنند.
- ساختارگرایی: ساختارگرایان به شبکهای از نشانهها در پیام توجه میکنند و به دنبال کشف الگوهای تکرارشونده و عناصر ساختاری اثر هستند.
2. فرستنده (مولف یا شاعر)
نظریاتی که بر مولف تأکید دارند، به زندگی، اندیشه و ذهنیت خالق اثر توجه میکنند:
- نقد مولفمحور: این نوع نقد تلاش میکند که متن را با زندگی و تجربههای مولف تفسیر کند.
- نقد روانکاوانه: با الهام از نظریات فروید، این نقد بر ناخودآگاه و روان مولف تمرکز دارد و به دنبال تفسیر متن از طریق تحلیل روانشناختی نویسنده است.
3. گیرنده (خواننده یا مخاطب)
نظریاتی که بر مخاطب تمرکز دارند، به واکنش خواننده و تاثیر متقابل بین اثر و خواننده توجه میکنند:
- نقد خوانندهمدار (Reader-Response Criticism): در این نظریه، اثر تنها از طریق خواندن و دریافت توسط مخاطب معنا مییابد و خواننده نقش اصلی در تولید معنا دارد.
- هرمنوتیک: این نظریه به فرآیند تأویل و تفسیر توسط خواننده میپردازد و بر تعامل خواننده با متن تاکید دارد.
4. رمزگان (نظام نشانهای و زبان)
نظریاتی که بر نظام نشانهای و زبان تأکید دارند، به بررسی نشانهها و ساختار زبان در اثر توجه میکنند:
- نشانهشناسی: این نظریه زبان و نظام نشانهای اثر را تجزیه و تحلیل میکند و به دنبال کشف معانی پنهان و روابط درونی نشانهها است.
- پساساختارگرایی: پساساختارگرایان به این باورند که معنا متکثر و ناپایدار است و زبان به جای ارائهی حقیقت، بیشتر به بازی با نشانهها و نشانهگذاری میپردازد.
5. مجرای ارتباطی (رسانه یا قالب انتقال)
نظریاتی که بر رسانه و مجرای انتقال تأکید دارند، به اثرگذاری شیوه و قالب انتقال پیام میپردازند:
- نظریه رسانه: به بررسی چگونگی تأثیر قالب رسانه بر محتوا و نوع دریافت اثر توسط مخاطب میپردازد. هر رسانه ویژگیها و محدودیتهای خاصی دارد که بر انتقال پیام تأثیرگذار است.
- مطالعات فرهنگی: این نظریه به تأثیر رسانهها در شکلگیری و انتقال فرهنگ و بازنمایی ایدئولوژیها توجه میکند.
6. موضوع (هدف و معنای پیام)
نظریاتی که بر موضوع و محتوای پیام تأکید دارند، بیشتر به جنبههای اجتماعی، تاریخی و ایدئولوژیک اثر توجه میکنند:
- نقد مارکسیستی: این نقد به مسائل طبقاتی، ایدئولوژی و روابط قدرت در متن میپردازد و تحلیل میکند که چگونه اثر نمایانگر یا نقدکننده ساختارهای اجتماعی است.
- نقد تاریخی: این نظریه به بررسی تاثیرات تاریخ و شرایط اجتماعی و سیاسی بر معنای متن میپردازد و به دنبال پیوند دادن اثر با زمانهی خود است.
- نقد فمینیستی: این نظریه به موضوعات جنسیتی، نقشهای اجتماعی زنان و بازنمایی آنان در اثر میپردازد و از این منظر اثر را نقد میکند.
و...