eitaa logo
اندیشه دینی
397 دنبال‌کننده
609 عکس
405 ویدیو
50 فایل
#اندیشه_دینی کانالی است جهت ارائه مفاهیم و معارف دینی و پاسخ به شبهات 🚩حرفی اگر بود🌱: سوالی اگر داشتید👈 🔸 @shahadat1419 ✔ناشناسمون🍃: 🔸 http://payamenashenas.ir/Hassan
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ ایا وعده ، موجب تجری و گستاخی مردم در ارتکاب گناهان و پیمودن کژراهه‌ها می‌شود؟ 🍀پاسخ: این اشکال ‌که در مورد قبول توبه و بخشش سیئات نیز جریان دارد، ‌این است که مشمول و مغفرت واقع شدن، مشروط به شرایطی است که شخص گنهکار نمی‌تواند یقین به حصول آنها پیدا کند و از جملۀٔ شرایط شفاعت شدن این است که ایمان خود را تاواپسین لحظات حیاتش حفظ کند و می‌دانیم که هیچ‌کس نمی‌تواند به تحقق چنین شرایطی یقین داشته باشد. 🌱از سوی دیگر، کسی که مرتکب گناهی شد، اگر هیچ امیدی به آمرزش نداشته باشد، گرفتار یأس و نومیدی می‌شود و همین نومیدی، انگیزۀٔ ترک گناه را در او ضعیف می‌کند وبه ادامه راه خطا و انحراف می‌کشاند. 🌳 ازاین‌روست که روش تربیت مربیان الهی این است که همواره مردم را بین خوف و رجا نگه‌ دارند و نه چندان به رحمت الهی امیدوارشان کنند که دچار «اَمن از مکر الهی» شوند و نه چندان آنان را از عذاب بترسانند که گرفتار «یأس از رحمت الهه» گردند و چنانکه می‌دانیم اینها از گناهان کبیره به‌شمار می‌روند. 🆔@Andyshedini
خداوند دارد که از یاد خدا و توجه به ذات وی آن‌چنان و غرق مى‌شوند که تمامى لذت‌هاى دیگر دنیا، در مقابل آن، صفر و هیچ است! نزد آنها کارها و حرکات ما مثل بازى‌ها و حرکات و لذت‌هاى است. کسانى هم که به مقامات عالى رسیده‌اند دعواها و قهر و آشتى‌هاى ما بر سر امور دنیا را دقیقاً به همین صورت بى‌ارزش و بى‌مفهوم مى‌بینند و در دل به ما مى‌خندند که خود را صرف چه چیزهاى و بى‌ارزشى مى‌کنیم. 🌱لذت 🌱کودکان 🌱بازی 🌱اندیشه_دینی @Andyshedini
1597825991-10195-97-6.pdf
361.5K
یکی از ها بر وجود استدلال از طریق است. این استدلال در فلسفه معاصر غربی تدوین شده است و برای اولین بار آن را صورت بندی کرده است. به ادعای او پیش از وی کسی این استدلال را تقریر نکرده است، جز آنکه جان لاک اشاره ای مبهم به آن داشته است. در این استدلال، وجود پدیده های ذهنی مانند احساسات، عواطف، نیّات و اندیشه ها که از نظر علمی تبیین ناپذیرند و تنها تبیین ناظر به شخص را قبول می کنند، دال بر وجود خدا شمرده می شوند. تقریر سوئینبرن از این استدلال تقریری استقرایی است و احتمال وجود خدا را تأیید و تقویت می کند. با بررسی استدلال ها بر وجود خداوند در سنّت فلسفه اسلامی، درمی یابیم برای نخستین بار ملاصدرا نیز از طریق آگاهی عقلی بر وجود خدا استدلال کرده است. استدلال ملاصدرا از طریق آگاهی بر وجود خدا استدلالی قیاسی و مفید یقین است. در این مقاله با روش توصیفی تحلیلی این دو تقریر از برهان از طریق آگاهی بر وجود خداوند در دو سنت فلسفی غربی و اسلامی بررسی می گردد و نقاط اشتراک، افتراق و قوّت و ضعف آنها با هم مقایسه می شوند.
⁉️ احمد الحسن کیست؟ : ⭕️ از تناقضات در گفتار احمد الحسن تا دعوت به مناظره حضوری و غیرحضوری از سوی یکی از اساتید حوزه چرا «احمد الحسن» که صاحب ادعاست برای مناظره نمی‌آید؟! چرا شاگردان طراز اول او که در عراق یا سوئد مخفی هستند برای مناظره نمی‌آیند و شماها را جلو می‌اندازند؟!👇 http://hawzahnews.com/detail/News/446387 🌐 اندیشه_دینی @Andyshedini
ها از مجسمه و صلیب بالا رفتن تا بتونن ببوسنش و لمسش کنن بعد اسلام ستیزان تو دنیا جار میزنن شیعیان چرا ضریح ایمه(س) رو بوسه میزنن و شیعه رو متهم میکنن به خرافاتی بودن😒 @Andyshedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜ اونایی که میخوان بعد از ظهور کار کنند، نمازشون قضا میشه! 🎤 آیت‌الله حائری شیرازی @Andyshedini
✅ یکی از مزایایی که خدای متعال به اختصاص داده، این است که اگر شخص مؤمن، ایمان خودش را تا هنگام مرگ حفظ کند و مرتکب گناهانی نشود که سلب توفیق و سوء عاقبت و سرانجام شک و تردید یا انکار و جحود را به بار می‌آورد، و در یک جمله، «اگر باایمان از دنیا برود»، به عذاب ابدی مبتلا نخواهد شد. گناهان کوچکش به‌واسطۀٔ اجتناب از کبایر، بخشوده می‌شود و گناهان بزرگش به‌وسیله توبۀ کامل و مقبول، آمرزیده می‌گردد، و اگر موفق به چنین توبه‌ای نشد، تحمل گرفتاری‌ها و مصائب دنیا بار گناهانش را سبک می‌کند و سختی‌های برزخ و مواقف آغازین رستاخیز، ناخالصی‌هایش را می‌زداید و اگر بازهم از آلودگی‌های گناهان پاک نشد، به‌وسیله ـ که تجلی بزرگ‌ترین و فراگیرترین رحمت الهی در اولیای خدا، به‌ویژه رسول اکرم و اهل‌بیت کرامش‌علیهم‌السلام است‌ـ از عذاب دوزخ نجات خواهد یافت @Andyshedini
☘مهبانگ 🌱مهبانگ نظریه‌ای برای انکار خدا(6) در مقام پاسخ به نگاه به نظریۀ انفجار بزرگ در مرحله سوم با فرض یقینی بودن این نظریه و اینکه بتواند آغاز جهان و وجود خدا را اثبات کند؛ پرسش این است که آیا توجیهات ملحدان میتواند به کلیت نظریه یا تفسیر مهبانگ خدشه وارد نموده و وجود آغازی برای جهان را نفی کند؟ 🌱پاسخ این سئوال نیز منفی است و هر سه استدلال ارائه شده [نظریۀ حالت پایدار، نظریۀ کیهان نوسانی، نفی اصل علیت بنا بر نظریۀ کوانتوم] برای توجیه نظریه ملحدین در نفی وجود خدا نادرست است: 🌿- مبدع نظریۀ حالت پایدار تلاش کرده نشان دهد اتم‌های هیدروژن به تدریج و در طول یک زمان و فضای بی‌نهایت، پا به عرصۀ هستی گذاشته‌اند و عالم در این تغییرات از ازل یکنواخت بوده و تا ابد هم همین‌گونه خواهد بود. با کنکاش بیشتر روشن می‌شود این نظریه نه براساس زمینه‌‌های علمی که متاثر از باورهای الحادی نظریه‌پرداز ا‌ست. 🌾در واقع او با این پیش‌فرض که جهان آفریدگاری ندارد به سراغ تحلیل آغاز جهان رفته است و برای پرهیز از تن دادن به وجود خالقی برای عالم تلاش کرده است تا با فرض‌های اثبات نشده نشان دهد جهان آغازی ندارد. هرچند اگر این فرض موفق هم بود قابلیت نفی وجود خدا را نداشت. 💫 پ.ن؛ حجه الاسلام دکتر فاضل @Andyshedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ سوال؟!! 🔻چطور می شود یک به دین باور داشته باشد؟! استاد فیزیک امریکایی پاسخ می دهد؟! 🆔@Andyshedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کاتولیک های فیلیپینی در یک آیین شبیه ‌سازی، لباس سربازان رومی را می پوشند و داوطلب را با میخ واقعی به صلیب می کشند. @Andyshedini
🌱خداشناسی ساده 🍀راه ساده ، تأمل در نشانه هاى خدا در جهان، و به تعبير قرآن كريم «‌تفكر در آيات الهى‌» است. گويى هر يك از پديده هاى جهان در زمين و آسمان و در وجود انسان، نشانى از مقصود و مطلوب آشنا دارند و عقربه دل را بسوى مركز هستى كه هميشه و در همه جا حضور دارد هدايت مى‌كنند. ✨همين نوشته كه در دست داريد نشانه‌اى از اوست، مگر نه اينست كه با خواندن آن، با نويسنده آگاه و هدفدارى آشنا مى‌شويد؟ ⚡️ آيا هيچگاه احتمال داده‌ايد كه اين نوشته در اثر يك سلسله فعل و انفعالات مادى بى هدف بوجود آمده و نويسنده هدفدارى ندارد؟ ⚡️ آيا احمقانه نيست كه كسى بپندارد كه يك دائرة المعارف بزرگ چند صد جلدى در اثر انفجارى در يك معدن فلزات بوجود آمده است بدينگونه كه ذرات آنها بصورت حروفى در آمده و با برخورد تصادفى با پاره هاى كاغذ، نوشته هايى را پديد آورده و سپس كاغذها با تصادف ديگرى تنظيم و صحافى شده است؟! اما پذيرفتن تصادفات كور براى تبيين پيدايش اين جهان عظيم با آن همه اسرار و حكمتهاى شناخته و ناشناخته، هزاران بار احمقانه‌تر از آن پندار است! ☀️آرى، هر نظم هدفمندى نشانه‌اى از ناظم هدفدار است و چنين نظمهايى در سراسر جهان، مشاهده مى‌شود و همگى يك نظام كلى را تشكيل مى‌دهند كه آفريننده حكيمى آن را پديد آورده و همواره دست اندركار اداره آن است. 🌷بوته گلى كه در باغچه روييده و از ميان خاك و كود، با چهره رنگارنگ و بوى خوش، ظاهر گشته است، و درخت سيبى كه از دانه كوچكى برآمده و هر ساله مقادير زيادى سيب خوشرنگ و خوشبوى و خوشمزه ببار مى‌آورد و ساير درختان مختلف با شكلها و رنگها و خواص گوناگون... 🆔@Andyshedini
💢 آرامش شیطانی! ✍️ 🔻 مدعیان معنویت، یکی از کارکردهای مهم معنویت را ایجاد آرامش می‌دانند و آرامش مدنظر معنویت‌های سکولار، آرامشی مادی است؛ علاوه بر اینکه راه رسیدن به این آرامش، اصلا مهم نیست. ▪️ آقای ملکیان می‌گوید: «انسان معنوی از نتیجه اعمالش آرامش می‌‌طلبد؛ شادی و رضایت باطن می‌طلبد.» ولی این سخن به این دلیل است که ملاک شادمانی و بهشت در آخرت را شادمانی در دنیا می‌داند که حرف جدیدی نیست. 📖 کتاب 📍 برای تهیه این کتاب کلیک کنید. 🆔 @iictchannel 🆔 @Andyshedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️عاقبت لیدرهای روشنفکری!!! به کجا میرویم⁉️ 🆔@Andyshedini
درباره ریشه چنین شبهات و سوالاتی نسبت به وجود خداوند و صفات ایشان و....، باید خاطر نشان کرد که علت اساسی چنین رویکردهایی، در نوع ذهنیت افراد از خداوند است. در واقع این افراد بدلیل شناخت اشتباه از خداوند و صفات ایشان و نیز معرفی ناقصی که در برخی ادیان تحریف شده، از خداوند صورت گرفته است، رو به انکار وجود وی می¬آورند. حال آنکه اگر شناخت خداوند درست و مبتنی بر مبانی عقلی صحیح باشد، چنین تصورات و به تبع انکارهایی رخ نخواهد داد. به طور مثال خدا یا خدایانی که در ادیان شرقی و یا حتی مسیحیت و... مورد بحث قرار می¬گیرند و به تبع در فضای تمدن غرب رواج پیدا کرده اند، بیشتر به خدای ساعت ساز(۱) و یا خدای رخنه پوش(۲) شبیه هستند که به طور منطقی قابلیت دفاع عقلانی ندارند. 1⃣clock maker divine 2⃣God of gaps باغی @Andyshedini
❌مؤسس فرقه انحرافی وهابیت احمد بن عبدالحلیم مشهور به ابن تیمیه و ملقب به شیخ‌الاسلام در سال ۶۶۱ق در منطقه حران (جایی میان موصل و شام) در خانواده‌ای از مشایخ حنابله متولد شد.وی در شش سالگی همراه خانواده خود برای گریز از حمله مغولان به دمشق مهاجرت کرد و در آنجا تحصیلاتش را زیر نظر عالمانی از جمله ابن عساکر تکمیل کرد و در ۱۷ سالگی گواهی اجتهاد خود را از علمای حنبلی دریافت کرد. ابن تیمیه در بسیاری از علوم متداول زمانه خود مانند فقه، اصول، حدیث، کلام، تفسیر، فلسفه و ریاضیات تحصیل کرد و اطلاعاتی درباره دیگر ادیان به ویژه یهودیت داشت. او به دلیل مطالعاتی که در فقه دیگر مذاهب اسلامی داشت، فتاوایی مستقل از تمام مذاهب صادر می‌کرد. شهرت ابن تیمیه به دلیل قدرت بیان، خشونت در بحث با مخالفان خود، مخالفت با علمای زمانه خود، بی‌پروایی در مقابل حاکمان، حضور در کارهای سیاسی، اجتماعی و جنگ‌ها و سخت‌گیری در مسأله امر به معروف و نهی از منکر بوده است. ابن تیمیه پس از تصدی منصب شیخ الحنابله دمشق با تدوین آثاری از جمله کتاب العقیدة الحمویة الکبری، اعتراض‌های گسترده‌ای را در میان علما و مردم برانگیخت. درگیری‌ها و مناظرات او با فرقه‌های مختلف ادامه داشت تا آنکه در سال ۷۰۵ق به مصر فراخوانده شد و به دلیل آنچه انحرافات عقیدتی خوانده می‌شد به زندان افتاد. وی بعد از آزادی در مصر ماند و دیدگاه‌هایش را منتشر کرد و به همین دلیل چندین بار به زندان افتاد. ابن تیمیه در سال ۷۱۳ق همراه با ملک ناصر که برای مقابله با حمله مغولان رهسپار شام بود به دمشق بازگشت و دوباره به تبلیغ و تدریس مشغول شد. در سال‌های حضور در دمشق به دلیل اختلاف که با فقهای دیگر مذاهب، چندین بار دیگر به زندان افتاد تا در سال ۷۲۸ق در زندان قلعه دمشق وفات یافت. 🆔@Andyshedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از مشکلات در مواجهه با عرفان‌های نوظهور، نداشتن علم دقیق عموم جامعه و حتی بعضی مروجین این فرقه‌ها از مبانی و اصطلاحات آن فرقه است. ما در جامعه در برخورد اولیه با فردی که از یوگا دفاع می‌کند پی می‌بریم وی با اصطلاحات یوگا و مکتب آن هیچ آشنایی ندارد و اساسا وی سعی می‌کند برای آموزه‌های موجود در یوگا حدیث یا روایت در دین بیاورد تا برای ما اثبات کند که یوگا نیز معنویتی الهی است! یکی از مراحل یوگا «سشه» است، «سشه» یعنی نظافت کردن؛ در مواجهه با یوگا کاران چنین می‌گویند. در اسلام نیز بسیار به نظافت تاکید شده است. فطرت و عقل نیز نظافت را می‌پسندد. اما غافل از این‌که «سشه» آن نظافتی نیست که در ذهن ما است و انسان‌ها انجام می‌دهند. بلکه منظور از «سشه» چند عمل خاص است. مانند نوشیدن آب نمک و استفراغ آن، کشیدن آب به داخل روده و سپس تخلیه‌ی آن، وارد کردن نخ از یک سوراخ بینی و خارج نمودن آن از سوراخی دیگر و غیره... اساسا اگر به محل زندگی هندوها مراجعه کنید می‌بینید که آن‌ها در مکانی کاملا آلوده و کثیف زندگی می‌کنند. @Andyshedini
در باب این توهین و استهزاء باید گفت; ✅فتوای فقهای بزرگوار این است که اگر امری سبب وهن مذهب و دین و ... شود انجام دادن آن جایز نیست!! از همین رو وقتی به برخی از عزاداران گفته می شود که از قمه زنی و او او کشیدن و قلاده بستن و... دست بکشند، سریع موضع گرفته می شود که شما با دستگاه امام حسین علیه السلام و رفتار ما کاری نداشته باشید. 🔆در حالی که، سیره و سخنانی که از امامان بزرگوار به ما رسیده هر کدام یک دریاست که موضوعات کلیدی و زیربنایی مهمی برای اهل عبرت و اهل عمل مطرح کرده است؛ این نکات می تواند برای تنظیم صحیح مسیر زندگی انسان کافی باشد، اما پرسش این است که آیا به آثار، کلمات و بیانات فراوانی که از امامان به دست ما رسیده، عمل کرده ایم؟ دوستان و عزاداران عزیزی که چنین سخنانی را بیان می کنند خوب است یکبار حدیث زیر از امام صادق علیه السلام را بخوانند و تامل کنند: 🔸کار خوب از هر کسی خوب است ولی از تو بواسطه انتسابی که به ما اهل بیت داری خوبتر و زیباتر است و کار بد از هر کسی بد است، ولی از تو به خاطر همین انتساب، زشت تر و قبیح تر است🔸 آیا عملی که به گفته مراجع بزرگوار و متدینان سبب وهن و پایین آمدن جایگاه عزاداری و شیعه می شود و دشمنان از آن سوء استفاده می کنند می کنند، سبب خشنودی اهل بیت علیهم السلام است یا کار زشتی است که آنان از ما چنین توقع و انتظاری ندارند؟!؟ باغی 🌷پ.ن: (قال الصادق علیه السلام: ان الحسن من کل احد حسن و انه منک احسن لمکانک منا و ان القبیح من کل احد قبیح و انه منک اقبح) 🆔@Andyshedin
✅ از ديدگاه اسلام، قوانين اجتماعي بايد به‌گونه‌اي باشند كه زمينه رشد معنوي و سعادت ابدي انسان‌ها را فراهم كنند و دست‌كم تضادي با تكامل روحي و معنوي نداشته باشند؛ زيرا در بينش اسلامي، زندگي اين جهاني مرحله‌اي گذرا از كل زندگي انسان است كه در عين كوتاهي، نقش اساسي را در سرنوشت ابدي انسان، ايفا مي‌كند. يعني در همين مرحله است كه انسان بايد با رفتار آگاهانه خود، سعادت يا شقاوت جاوداني را براي خويش فراهم كند. پس فرضاً اگر قانوني بتواند نظم اجتماعي را در اين جهان، فراهم كند ولي موجب بدبختي ابدي انسان شود، از ديدگاه اسلام قانون مطلوبي نخواهد بود هرچند مورد قبول باشد. ☘اندیشه_دینی 🍀@Andyshedini