فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تشریح اومانیسم و انسان محوری از زبان استاد زرشناس
اومانیسم، مردم سالاری و مردم دوستی نیست؛ اومانیسم یعنی ما به جای اینکه خدا رو داعیهمدار هستی بگیریم، انسان رو داعیهمدار هستی بگیریم!
#اندیشه_دینی✴️
@Andyshedini ✴️
#حدیث_روز
🍀امام صادق عليه السلام:
🔺 مَا مِنْ عَبْدٍ كَظَمَ غَيْظاً إِلَّا زَادَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عِزّاً فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَة
🌸هيچ بنده اى خشم خود را فرو نخورد، مگر اين كه خداوند عزّوجلّ بر عزّت او در دنيا و آخرت افزود.
📙كافى،ج2، ص 110، ح5
#اندیشه_دینی
🆔👉 @Andyshedini
🔺اعتقاد « دئیست ها » به معنویتی ورای ادیان ‼️
♦️گرایشهایی وجود دارد که در آنها اعتقاد به خدا وجود دارد و حتی به خدای واحد اعتقاد دارند، و ممکن است محور گرایش در آن عرفان، خدا باشد (علی الادعا) ولی پایبندی به دین، وحی و کتاب آسمانی وجود ندارد.
🔷 اینها را میتوان عرفانهای دئیستی نامید. اینها درواقع منکر نبوت هستند و عقل خود را کافی میدانند. همهی این گرایشها وجود دارند و فقط فرضهای ذهنی نیستند.
🔶 دئیست، کسی است که به خدا اعتقاد دارد؛ ولی معتقد است که وقتی خداوند این عالم را آفرید، کارش تمام شده و کاری به این عالم ندارد. عالَم خودگردان است؛ مثل ساعتی است که خدا کوکش کرده و خود آن بهصورت اتوماتیک کار میکند.
🔷 این مطلب را با توجه به اصول حکمت متعالیه ملّاصدرا مبنی بر مراتب داشتن وجود و اصل تعلّقی بودن وجود معلول و عدم استقلال آن نسبت به علت هستی بخش، بهتر میتوان تبیین کرد.
🔶 حاصل آن، این است که همگی علتها و معلولها نسبت به خدای متعال، عین فقر و وابستگی و نیاز هستند و هیچگونه استقلالی ندارند.
🔷 ازاینرو، خالقیّت حقیقی و استقلالی، منحصر به خدای متعال است و همه موجودات در همه شئون خودشان و در همه احوال و ازمنه، نیازمند به وی میباشند و محال است که موجودی در یکی از شئون هستیاش بینیاز از وی گردد.
🔶 بنابراین، آنچه از برخی فلاسفه غربی نقلشده که جهان طبیعت مانند ساعتی است که یکبار و برای همیشه کوک شده و دیگر کار کردنش نیاز به خدا ندارد، دور از حقیقت است.
🔷 بلکه جهان هستی در همه شئون و اطوارش نیازمند خدای متعال میباشد و اگر لحظهای از افاده هستی خودداری کند، هیچچیزی باقی نخواهد ماند.[1]
🔶 به اعتقاد دئیست ها خدا بعد از خلقت، دیگر در عالم دخالتی ندارد؛ نه دخالت تکوینی و نه دخالت تشریعی. منظور از تکوین این است که مسیر و سرنوشت عالم را قوانین طبیعت تأمین میکند و منظور از تشریع این است که قانون و وظیفهی انسان نیز به انسانها واگذار شده است.
🔷 پس طبیعت کار خود را انجام میدهد و انسانها هم، چون عقل دارند، تکلیف خود را مشخص کنند. به این دئیسم میگویند.
🔶 یعنی اعتقاد به خدا بدون اعتقاد به دخالت خداوند در این عالم، چه دخالت تکوینی و چه دخالت تشریعی. یکی از دئیستهای معروف، ولتر است. میتوان نظریهی تفویض معتزلی را نوعی دئیسم در تکوین محسوب نمود.
🔻این تفکر در غرب رواج زیادی دارد و یکی از زمینههایی که باعث پیدایش این تفکر شده، ادیان تحریف شده و انحرافی است.
🔷 وقتی به ادیانی مثل مسیحیت، یهود و... برخورد میکنند، متوجه میشوند که تعالیم آنها منطقی نیست و برخی از آنها خلاف عقل است؛ بنابراین نتیجه میگیرند که این سخنان نمیتواند سخن خدا باشد.
🔶 از طرفی به خدا اعتقاد داشته، و از طرفی میبینند این سخنان نمیتواند سخن خدا باشد و خودمان بهتر میفهمیم. وقتی عقل خود را کنار چنین دینی میگذاریم و میبینیم که عقل، بهتر از دین واقعیات را درک میکند، دلیلی ندارد از انجیل تبعیت کنیم.
🔷 این خداپرستی بدون دین، مذهب و شریعت است. گاهی با عناوین زیبا و مقدسی از آن تعبیر میشود، مانند دین فطری و طبیعی.[2]
♦️ دئیستها عقاید یکسانی ندارند، امروز بسیاری از متفکران در غرب، مسیحیت را نمیپذیرند؛ اما به خدا اعتقاد دارند. در کشور ما نیز گاهی چنین سخنانی شنیده میشود. آنها در این جهت مشترکاند که به دین پایبند نیستند.
🔷 در برخی از نوشتهها سخن از معنویت بدون دین گفته میشود. از نوعی معنویت سخن گفته میشود که در آن دین وجود ندارد. معنویتی ورای ادیان است. عناصری را برای معنویت برمیشمارند که پایبندی به دین در آنها وجود ندارد.
🔶 معنویت و عرفان شیعی چنین عرفانی را نمیپذیرد. در نگاه قرآنی، خدا همه کارهی این عالم است: «ألاَ لَهُ الخَلقُ وَ الأَمرُ تَبارَکَ اللهُ رَبُّ العَالَمِینَ».[3] پروردگار همهی عالم یکی است، و تدبیر همه امور به دست اوست.
♦️ بنابراین، شکر او و خضوع در برابرش بر همه واجب است و یکی از راههای تأکید بر یگانگی خداوند این است که خداوند کسی است که آسمانها و زمین را آفرید و امور آن را به نظام احسنی که جمیع اجزاء و اطراف آن را به هم مرتبط میسازد تدبیر مینماید، پس او به تنهایی ربالعالمین است.[4]
🔻پینوشت:
[1] . محمدتقی مصباح یزدی، آموزش فلسفه، ۱۳۷۸، ج ۲، ص ۱۹.
[2] . فنائی اشکوری، شاخصههای عرفان ناب شیعی، انتشارات اسراء، ص ۱۹۱ .
[3] . سوره اعراف، آیه ۵۴ .
[4] . تفسیر المیزان، مترجم موسوی همدانی، انتشارات اسلامی ۱۳۷۴، ج ۸، ص ۱۸۴ .
#اندیشه_دینی
#دئیسم
@Andyshedini
امیر عقل.mp3
1.81M
🔹 امیرالمؤمنین علی علیه السلام امام عقل
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#امام_علی_علیه_السلام
#اندیشه_دینی
🆔 @Andyshedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعترافات یک دانشمند #آتئیست (خدا ناباور بودن) به تاثیر مثبت دینداری برنشاط و امیدواری افراد...
پروفسور آتئیست(کسانی به وجود خدا هیچ اعتقادی ندارد) روبرت ساپولسکی دانشمند علوم اعصاب از دانشگاه استنفورد آمریکا:
دین داری استرس را کاهش میدهد و برای من به عنوان یک آتئیست آزار دهنده هست که تحقیقات قوی به تاثیر مثبت دین داری بر سلامت اشاره دارد. اما آتئیست ها غالبا افسرده هستند و چرا ...
#اندیشه_دینی✴️
@Andyshedini ✴️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ حضور اجتماعی، یا خودسازی !!؟
🔺خداوند در قرآن فرموده به نفس خود بپردازید (۱۰۵ سوره مائده)
آیا با این دستور یعنی باید اجتماع را رها کنیم و به خودمان برسیم!؟
✅ پاسخ جالب #علامه_طباطبایی به این اشکال👆
#استاد_امینی_نژاد
#اندیشه_دینی
🆔 @Andyshedini
☘رابطه شهوت و اراده☘
✅به هر اندازه که انسان وابستگیهای حیوانی و شهوانیاش زیاد باشد اراده انسانیاش ضعیف و ناتوان است.
پس انسانِ گرفتار جهالتها و خرافات و تعصبها و تحجرها، آزادی معنوی و عقلی ندارد.
انسانی که شهوتپرست و شهوتران است و وابستگیهای حیوانیاش زیاد است هرگز آزادی معنوی ندارد، روحش واقعاً محبوس است، خودش هم نمیداند.
#اندیشه_دینی
#شهید_مطهری
@Andyshedini
✅جهل پایدار
📘جاهلیت یک مرحله تاریخی نیست که دوره اش بهسر رسیده باشد، بلکه حالتی اجتماعی است که هرگاه شرایطش فراهم شود می تواند تجدید شود؛ زیرا جاهلیت همان کژروی از شریعت خداوند و هدایت پیامبران، و حکومت بر پایه هوس است؛ همچنان که در قرآن کریم آمده است: ﴿أَ فَحُكْمَ الْجَاهِلِيّةِ يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ الله حُكْمًا لِّقَوْمٍ يُوقِنُونَ﴾ آیا حکم جاهلیت را می جویند؟ برای مردمی که یقین دارند چه حکمی بهتر از حکم خداوند است؟
📘بنابراین بازگشت جاهلیت به صحنۀ زندگی یعنی کنار زدن حکم خداوند از صحنه زندگی و محاربه با نظام اسلامی و کشاندن امت از نور حق و دادگری به تاریکی های باطل و ستم.
#اندیشه_دینی
#شهید_صدر
🆔 @Andyshedini
#تامل
وَ لا تَشغَلنا عَنکَ بِغَیرِکَ
خدایا!
ما را از خود به غیر خود سرگرم نکن!
————••🕊⃞••—————
🍃|☫•➜「@Andyshedini
————••🕊⃞••—————
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓مگر خدا نفرموده اگر شکر کنید نعمتتان افزوده می شود؟
❓پس چرا من #شکر کردم ولی چیزی اضافه نشد؟
#اندیشه_دینی
#حجت_الاسلام_دکتر_ساجدی
@Andyshedini
🔷 دو علامت جامعه زنده
💔 در گرفتاری هايى كه امروز براى اسلام هست، مثلًا در همين گرفتارى فلسطين، ما و شما چقدر همدردى داريم؟ واقعاً احساس همدردى ما چيست؟ اگر نباشد، به قول پيغمبر اكرم ما مسلمان نيستيم:
📜 «مثَلُ المؤمنينَ فى تَوادّهِم و تراحُمِهِم و تعاطُفِهِم مثَلُ الجسدِ إذا اشتَكى منه عضوٌ تَداعى له سائرُ الجسدِ بالسَّهَرِ و الحُمّى»
💠 مىفرماید تمام اين پيكر بىخوابی به سرش مىزند، استراحت و آسايش از او گرفته مىشود؛ يعنى آنقدر به تكاپو مىافتد كه ديگر خوابش نمىبرد.
اين جمله از پيغمبر اكرم بود كه نشانهاى از حيات را به دست مىدهد.
🔷 همچنين پيغمبر اكرم فرمود: «مَن سمِعَ رَجُلًا يُنادى يا لَلْمسلمينَ فلم يُجِبْهُ فليس بمسلم». هركسى كه بشنود مردى استغاثه مىكند و مسلمانان را به كمك مىطلبد و او را اجابت نكند و جواب ندهد، در منطق من او مسلمان نيست. كسى كه بستگى و پيوستگى او با برادران مسلمانش اين قدر نباشد، او مسلمان نيست. اين هم يك علامت ديگر.
#شهید_مطهری
#اندیشه_دینی
@Andyshedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ما به حضرت موسی هم نقد داریم!!
▫️افتراء و اتهام #حسن_آقامیری به ساحت حضرت موسی
▪️حجت الاسلام نجفی
✅#اندیشه_دینی
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
@Andyshedini
#حدیث_روز
امام على عليه السلام:
مَن كانَ لَهُ في نَفسِهِ واعِظٌ كانَ علَيهِ مِن اللّهِ حافِظٌ
هر كه واعظى درونى داشته باشد، او را از جانب خداوند نگهبانى است
ميزان الحكمه جلد13 صفحه 318
#اندیشه_دینی
🆔 @Andyshedini
4_5972018511734637151.mp3
12.52M
🔺نقد معارضه با قرآن با کتابی به نام "فرقان الحق"
🎤حجت الاسلام دکتر محمد جعفری
#قرآن
#اندیشه_دینی
🆔@Andyshedini
#بخوانیم|
حجابِ اختیاری یا بیحجابی!
کدام واژه درست است؟!
📌مدتی است اتاقهای فکر غربی با کمک رسانهها و با همراهی برخی همراهان داخلیشان, تلاش هماهنگی را برای زیرسئوال بردن حجاب و ترغیب زن عفیف ایرانی به برهنگی آغاز کرده اند.
📺این رسانهها با کلیدواژۀ حجاب اجباری تلاش دارند اینگونه القا کنند که زن مسلمان ایرانی نه از روی اختیار که با اجبار حکومت و به دلیل قوانین سختگیرانه حکومت، از حجاب استفاده میکند!
⚠️طنین این واژه در داخل با سخنان افرادی همراه شده است که معتقدند هرچند در اسلام پوشش خاصی توصیه شده اما این پوشش با حکم الزام همراه نیست یا اگر با الزام همراه است، اقتضائات زمانه یا سیطره تمدن مدرن اجازه اجرای چنین حکمی را نمیدهد!
📌به نظر میرسد مدافعان این نگاه برای اثبات سخن خود مرتکب مغالطهای آشکار شدهاند و نقطۀ مقابل حجاب را حجاب اختیاری گرفتهاند و از این رو معتقدند اجرای قانون الهی حجاب یعنی حجاب اجباری و سختگیری!
📍در پاسخ باید گفت برادران؛ نقطۀ مقابل حجاب بیحجابی است و بیحجابی هم همان عریانی است؛ حال این عریانی مقید باشد یا مطلق فرقی ندارد؛ با این وصف آیا شما حاضرید به پیامدهای حرف خود پایبند باشید؟
برای روشن شدن بهتر موضوع از این آقایان سئوال میکنیم که دقیقا منظورتان از اختیاری بودن حجاب چیست؟ آیا جز به این معناست که نداشتن حجاب جایز است؟ اگر این گونه است محدودۀ نداشتن حجاب چیست؟
آیا منظورتان عریانی مطلق است؟ اگر اینگونه نیست پس محدودۀ بیپوششی کجاست و این محدوده را چه کسی معین میکند؟ اگر مثلا بگویید مقداری از پوشش -مثلا زیرپوش و شلوارک- الزامی است که این هم باز نوعی حجاب اجباری است! و عدهای میتوانند علم مخالفت با این پوشش الزامی را بلند کنند و بگویند ما نمیخواهیم حتی در همین حد هم پوشیده باشیم و میخواهیم عریان باشیم!
با کمی دقت به وضوح روشن است که دامنۀ بی حجابی حد یقفی ندارد و نهایت سخن این برادران درباب حجاب اختیاری؛ جواز عریانی محض و سوق دادن جامعه به سوی فحشاست؛ موضوعی که امروزه دامنگیر بسیاری از کشورهای دنیا شده است.
🔰پس بیایید با خود صادق باشیم و به جای بازی با کلمات، واقعیت و نهایت حجاب اختیاری که همان رواج فساد است را بپذیریم.
✍️ داود فاضل فلاورجانی از اساتید گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی
#حجاب
#پاسخ_شبهه
#اندیشه_دینی
🆔 @Andyshedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تشرف گروهی به اسلام در کشور نیجریه و انتخاب مذهب تشیع
گرایش به مذهب شیعه در نیجریه نتیجه مجاهدت های شیخ زکزاکی معروف به خمینی آفریقا است، به همین دلیل حکومت قصد کشتن شیخ را داشت اما به لطف الهی با وجود شکنجه های بسیار در زندان زنده ماند و آزاد شد.
#اندیشه_دینی
@Andyshedini
#حدیث_روز
امام كاظم عليه السلام:
ثَمَنُ العَقارِ مَمحوقٌ، إلاّ أن يُجعَلَ في عَقارٍ مِثلِهِ
پولِ زمين و مِلك، از بين مى رود، مگر آن كه با آن، زمين يا مِلكى مانند همان خريده شود
الكافی جلد5 صفحه92
#اندیشه_دینی
🆔 @Andyshedini
20150929163436-9722-179.pdf
291K
#مقاله
#الحاد
نوشتار پیش رو، شرح تقابل اندیشه دو شخصیت معروف در دو حوزه الهیات و الحاد است. یکى از این دو، ریچارد داوکینز، مى کوشد در کتاب «پندار خدا» از همه تخصص خود در حوزه زیست شناسى فرگشتى یارى بجوید و به بى خدایى و الحاد برسد و در نقطه مقابل، آلیستر مک گراث، با تصنیف کتاب «پندار داوکینز» تلاش دارد به نقدى منصفانه از این کتاب بپردازد و به مخاطبان نشان دهد که علوم تجربى و به طور خاص، نظریه فرگشت با خداباورى در تنافى نیستند. نکته درخور توجه اینکه هر دو نفر در فضاى دانشگاه آکسفورد تنفس کرده و هر دو تجربه الحاد را از سر گذرانده اند؛ با این تفاوت که اولى هنوز با پافشارى بر الحاد خود، مشهورترین و پرارجاع ترین ملحد جهان شده، ولى دومى با وجود تخصص در علوم تجربى، از الحاد دست شسته و به مدافعى سرسخت براى خداباورى بدل گشته است.
#داوکینز
#توهم_خدا
#حجت_الاسلام_طباطبائی
#دکتر_یوسف_دانشور
@Andyshedini