eitaa logo
اندیشه دینی
401 دنبال‌کننده
597 عکس
392 ویدیو
49 فایل
#اندیشه_دینی کانالی است جهت ارائه مفاهیم و معارف دینی و پاسخ به شبهات 🚩حرفی اگر بود🌱: سوالی اگر داشتید👈 🔸 @shahadat1419 ✔ناشناسمون🍃: 🔸 http://payamenashenas.ir/Hassan
مشاهده در ایتا
دانلود
📌سلسله نشست‌های اندیشه تمدنی ♦️بررسی نقش نهاد علم در تمدن اسلامی 🔻ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین جلیلی فر پژوهشگر فرهنگ و تمدن دینی 🕰زمان: پنجشنبه ۴ آبان 1402، ساعت: 6 صبح 📍مکان: بلوار امین، کوچه ۱٧، پلاک ۳۷ موسسه بین‌المللی حضرت زینب سلام الله علیها 📥لینک مجازی ورود به جلسه: https://gharar.ir/r/f1f0b652 📮موسسه بین‌المللی حضرت زینب (س)👇 @hazratzainab_com 📮تشکل تبلیغ تخصصی یاوران اندیشهٔ‌دینی 👇 https://eitaa.com/Andyshedini
📍 چند تاست؟ قسمت 2⃣ یک. به نظر می رسد که اصطلاح «اصول دین» بتواند به حسب معیارهای متفاوت، مصادیق مختلفی داشته باشد. دو. یکی از معیارهایی که می تواند مورد لحاظ قرار گیرد آن است که اصول دین آن اموری هستند که پذیرش آنها موجب ورود در دین و انکار آنها ـ هر چند سهوی و از روی جهل باشد ـ موجب خروج از دین می شود. سه. طبق این معیار، باید دید که از نظر اسلام، چه چیزهایی موجب ورود در دین و چه چیزهایی موجب خروج از دین می شود؟ بر اساس آموزه های دین، شهادتین ـ یعنی شهادت به یگانگی خداوند متعال و رسالت پیامبر اکرم (ص) ـ موجب ورود در دین می شود. اگر کسی یکی از این دو را ـ هر چند از روی جهل ـ انکار کند، از دین اسلام خارج می شود. مانند مسیحانی که جاهل قاصر هستند، و از روی جهل پیامبری پیامبر اکرم (ص) را انکار می کنند، مسلمان به شمار نمی روند. بر این اساس، ما دو اصل دین داریم: توحید و رسالت پیامبر اکرم (ص). چهار. البته، دین دارای آموزه های مهم و بنیادین فراوانی است. انکار عالمانه و عامدانۀ هر کدام از آنها که به انکار توحید و پیامبری پیامبر اکرم (ص) بینجامد، به منزلۀ خروج از دین باشد. پنج. مثلا معاد یکی از آموزه های مهم دین است. ولی اگر کسی از روی جهل، آن را انکار کند، از دین خارج نمی شود. چون معاد از اصول دین نیست. بله، اگر کسی یقین داشته باشد که خدا و پیامبر، آموزۀ معاد را بیان کرده اند، ولی او آن را قبول نکند، بدون شک، او کافر است؛ چرا که لازمۀ حرف او، انکار پیامبری پیامبر است. بدین معنا که پیام آوری پیامبر را در این آموزه انکار کرده است. شش. انکار عالمانۀ حتی یکی از آموزه های فقهی ـ نه فقط ضروریات دین ـ نیز مستلزم کفر است. مثلا اگر کسی یقین کند که پیامبر، دستور داده که مسح پا در وضو با کیفیت خاصی انجام شود، ولی او زیر بار این مسئله نرود و آن را نپذیرد، بدون شک، او کافر است. چراکه پیام آوری پیامبر را در اینجا انکار کرده است. هفت. در مسئلۀ امامت، اگر کسی یقین کند که پیامبر اکرم (ص)، امام علی علیه السلام را به عنوان امام بعد از خود معرفی کرده است، ولی او بگوید که زیر بار این سخن پیامبر نمی رود، او کافر شده است. ولی اگر انکارش به دلیل جهل باشد. یعنی تصور کند که پیامبر (ص) کسی را به عنوان جانشین معرفی نکرده و به این دلیل، زیر بار امامت امام علی علیه السلام نرود، او کافر نیست. مانند عموم اهل سنت که چنین تصور می کنند. بنا بر آن معیاری که گفتیم، اصول دین فقط توحید و رسالت پیامبر اکرم (ص) است. ✏️ @Andyshedini
❇️ افتخاری دیگر از مبلغان تخصصی گروه کلام و فلسفهٔ‌‌ دین مؤسسه امام خمينی(ره) 🥉کسب مقام سومِ مقالهٔ «نقد الحاد عملگرایانه ریچارد داوکینز با تکیه بر کتاب توهم خدا» در 📌 توسط اعضای تشکل تبلیغ تخصصی یاوران اندیشهٔ ‌دینی حجج اسلام «حمیدرضا رمضانی؛ دانش‌پژوه دکترای کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی» و «روح الله نظری؛ دانش‌آموختهٔ مؤسسه و دانشجوی دکترای دانشگاه قم» این موفقیت را به این عزیزان و تشکل تخصصیِ کلام و فلسفهٔ دینِ «یاوران اندیشهٔ دینی» تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم. 🌷🌹🌷 @meshkatnoor @Andyshedini
💢💢💢 نشست علمی: نگاهی به نظریهٔ طراحی هوشمند (ناظر به تکامل داروینی) با ارائهٔ: حجت الاسلام دکتر رضا کشاورز سیاهپوش میزبان: آریا تخت فیروز استادراهنمای معارف: سعیدریحانی زمان: پنج شنبه(۱۶آذر)؛ ساعت ۱۴:۳۰ لینک ثبت‌نام: https://survey.porsline.ir/s/azIPFPR لینک شرکت: https://vroom.ut.ac.ir/mae2 🔹معاونت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی تهران ❇️ معاونت علمی-فرهنگی مؤسسهٔ بین المللی حضرت زینب- سلام الله علیها- ➺ @Andyshedini
هدف آفرینش انسان🌱💚 •lیاوران اندیشه دینی •|@Andyshedini
❓سوالی برای تأمل آیا قبول دارید که بسیاری از اوقات، زندگی ما یک است؟ تفاوت میان و مشرکانه چیست؟
🔸تفاوت زندگی موحدانه و مشرکانه در چیست؟ 🔹اعتقاد شرک آلود آنگاه شکل می‌گیرد که انسان به غیر خدا، نگاه خدایی و استقلالی داشته باشد و آنها را مستقل از خدا موثر در عالم بداند. 🔹آتش می‌سوزاند، آب خیس می‌کند، تیغ می‌برد، قلب می‌تپد، چرخاندن کلید موجب بازشدن در می‌شود و ... اما تمام اینها بدون اذن خدا اثربخش نیستند. نگاه شما به پزشک چیست؟ نگاه استقلالی یا ابزاری؟🤔 یکی از نشانه‌های اینکه ثابت می‌کند ما به اشیای دنیا و انسانها نگاه ابزاری داریم یا استقلالی، این است که وقتی از امکانات دنیا استفاده میکنیم خدا را هم یاد می‌کنیم یا خیر. ☑️برای نمونه، وقتی رانندگی می‌کنیم احتمالا هرگز یاد خدا نمی‌کنیم، ولی وقتی ماشین نصف شب در بیابان خراب می‌شود، آنجاست که یاد خدا می‌کنیم، گویی تا قبل از آن، نیازی به خدا احساس نمی‌کنیم و این همان شرک است. تا وقتی بدنمان سالم است، یاد خدا نمیکنیم، وقتی بیماری ساده‌ای سراغمان می‌آید، بیش از آنکه به خدا احساس نیاز کنیم، احساس نیاز به پزشک در ما بیدار می‌شود. بله وقتی کاری از دست پزشک بر نیاید، آنجاست که واقعا احساس می‌کنیم به خدا نیازمندیم. از این رو است که زندگی ما انسان‌ها گاه یک زندگی شرک آلود است.👌🏻 @Andyshedini
بخش ۱
بخش ۲
☝️☝️☝️ ارائه: نگاهی به نظریه
❌❌ با عرض سلام ❌❌ سوالات و شبهات خود را برای ما ارسال کنید تا همراه با پاسخ در کانال قرار گیرد و دیگران هم بتوانند استفاده کرده و نقطه نظرات خود را به ما انتقال دهند تا تبیین بهتر و کاملتری داشته باشیم ممنون از همراهی شما @Andyshedini
فراموشی و غفلت✨ •lیاوران اندیشه دینی •|@Andyshedini ❇️ با ما همراه باشید: 👇👇👇👇💐👇 🔸 https://eitaa.com/Andyshedini
برای اندیشیدن تفاوت با چیست؟ کدام نوع از آنها را مساوی با شرک می‌داند؟
✅تفاوت توسل با استغاثه(۱) ✍در توسل، ما برای رسیدن به حاجت خود، کسی را نزد خداوند به عنوان وسیله و واسطه قرار می‌دهیم. برای نمونه می‌گوییم: خداوندا به حق امام رضا علیه السلام فلان حاجتم را بده. در اینجا، کسی که حاجت می‌دهد، خداوند متعال است نه امام رضا علیه السلام. 🍀در استغاثه، انسان خود امام رضا علیه السلام را مخاطب قرار داده و حاجتش را از او می‌خواهد و می‌گوید: ای امام رضا، فلان حاجتم را بده. در اینجا کسی که حاجت می‌دهد، خود امام رضا علیه السلام است. البته همانطور که ما انسان‌ها در انجام کارهای معمولی خود، از خدا بی نیاز نیستیم و تمام کارهای ما با اذن خداوند متعال است، امام رضا علیه السلام نیز در دادن حاجت، از خدا بی نیاز نیست، در عین حال، همانطور که فاعل کارهای ما خود ما هستیم، امام رضا علیه السلام نیز فاعل کارهای خود از جمله حاجت دهی به دیگران است. تفاوت ما با امام رضا علیه السلام به تفاوت در میزان قدرت برمیگردد. ما فقط بر انجام کارهای معمولی قدرت داریم، ولی ایشان بر انجام کارهای خارق‌العاده نیز قدرت دارد، با این وجود، هم ما و هم ایشان در به‌کارگیری قدرتمان، به اراده و اذن خداوند نیازمندیم. ادامه دارد ...
ارسالی یکی از گرامی ✅یکی از سوالاتی که دانشجویان دارند این است که اگر مشیت خداوند بر وقوع جریان عاشورا بوده چرا ما قاتلان امام حسین را لعن می کنیم؟
پاسخ1⃣: 📌اینکه مشیت خداوند بر این تعلق گرفته است و خداوند علم به این اتفاق را داشته است، دلیل بر این نمی شود که قاتلان سید الشهداء اختیار نداشته باشند و آگاهانه دست به این کار نزده باشند. ❇️علاوه بر اینکه همان گونه كه فطرت انسان بر این است كه كسى را كه به او خدمت مى‌كند دوست بدارد، فطرتش نیز بر این است كه كسى را كه به او ضرر مى‌زند دشمن بدارد. البته ضررهاى مادىِ دنیوى براى مؤمن اهمیتى ندارد. چون اصل دنیا براى او ارزشى ندارد. اما دشمنى كه دین را از انسان بگیرد، دشمنى كه سعادت ابدى را از انسان بگیرد، آیا قابل اغماض است؟ 🔺قرآن مى‌فرماید: «انَّ الشَّیْطانَ لَكُمْ عَدُّوٌ فَاتَّخِذُوهُ عَدُّواً» شیطان دشمن شما است، شما هم باید با او دشمنى كنید. 🔸 با شیطان دیگر نمى‌شود لبخند زد و كنار آمد. وگرنه انسان هم مى‌شود شیطان. اگر باید با اولیاى خدا دوستى كرد، با دشمنان خدا هم باید دشمنى كرد. این فطرت انسانى است و عامل تكامل و سعادت انسانى است. اگر «دشمنى» با دشمنان خدا نباشد، به تدریج رفته رفته رفتار انسان با آن ها دوستانه مى‌شود، و در اثر معاشرت، رفتار آن ها را مى‌پذیرد و حرف هایشان را قبول مى‌كند. كم كم شیطان دیگرى مثل آن ها مى‌شود. 🔻 ببینید قرآن در این زمینه چه مى‌فرماید: «وَ اِذا رَأَیْتَ الَّذینَ یَخُوضُونَ فى آیاتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُم حتّى یَخوضُوا فى حَدیث غیرهِ»، چنانچه ببینى كسانى نسبت به دین بدگویى و اهانت مى‌كنند، با سستى و با زبان مسخره و استهزا سخن مى‌گویند، به آن ها نزدیك نشو. هر چه گفتند، گوش نده تا زمانى كه به بحث دیگرى بپردازند
پاسخ2⃣: 🔸ابتدا باید بین اراده تکوینی و اراده تشریعی خداوند تفاوت قائل شد. اراده تکوینی خداوند به اختیار انسان تعلق گرفته است و اینکه گفته میشود حادثه کربلا به مشیت و خواست خداست به این معنی است که خداوند تکوینا انسان را مختار آفریده است و این انسان با قوه اختیار خود هر کاری را انجام می دهد حتی کشتن امام حسین علیه اسلام. 🔸حال باید پرسید هر چه انسان انتخاب میکند مراد تشریعی خداوند هم هست یا نه؟ قطعا پاسخ منفی خواهد بود زیرا اراده تشریعی خداوند به انجام فعل حسن تعلق گرفته است که مطابق با حکمت و هدف نهایی انسان می باشد. 🔹بنابراین کشتن امام حسین اگر چه مطابق اراده تکوینی است اما خواست تشریعی خداوند به آن تعلق نمیگیرد زیرا فعل حسنی که مطابق با هدف نهایی انسان است، نیست و از این جهت میتوان شخصی که برای هدایت بشر مفید است توسط شخص ظالم کشته میشود را لعن کرد. ♦️مثالی برای تقریب به ذهن: مثلا پدری به فرزند خود پول میدهد که با پول خودت هرچی دوست داری بخر یعنی به او قوه اختیار را داده است اما آیا این فرزند میتواند هرچیزی رو بخرد حتی اگر پدر ناراضی است یا به مصلحت و هدف او سازگار نیست؟
منتظر شما هستیم دوستان خود را با ما همراه کنید👇 @Andyshedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرحوم حضرت آیت الله مصباح یزدی(رحمه الله) : یقه همه ما را میگیرند! یک دهم وظایف شرعی که بر گردنمان هست را هم انجام نمی‌دهیم! اینها اگر کافر شدند، مسئولیتش با ماست! خواهند پرسید در دوران جمهوری اسلامی چکار کردید برای جوانان و مردم!؟ 🔸 •lیاوران اندیشه دینی •|@Andyshedini
✅توسل و استغاثه (۲) بعد از شناخت تفاوت میان توسل و استغاثه، اینک به بیان دیدگاه وهابیان می‌پردازیم. وهابیان توسل را قبول دارند، ولی توسل به افراد _ مانند پیامبر و اولیای الهی _ را نمی‌پذیرند، بلکه معتقدند که اموری مانند ایمان و عمل صالح باید به عنوان وسیله نزد پیشگاه خداوند مطرح شود. و اما درباره استغاثه به غیر خدا، وهابیان بحث را در چهار مورد مطرح می‌کنند: یک. استغاثه به فرد زنده در امور عادی. دو. استغاثه به فرد زنده در کاری که فقط خدا بر آن تواناست. یعنی امور خارق العاده. سه. استغاثه به فرد مرده در امور عادی. چهار. استغاثه به فرد مرده در کاری که فقط خدا بر آن تواناست. وهابیان استغاثه را در سه مورد اخیر، مصداق شرک می‌دانند، این در حالی است که شیعه، هم توسل به افراد صالح و استغاثه به آنها در تمام مورد انکار وهابیان را می‌پذیرد. 💜@Andyshedini
✴️رحمت الهی و عذاب دائمی برای گناه✴️ ❇️اشكال) خداى سبحان با اينكه داراى رحمت واسعه است، چگونه اجازه ميدهد كسى را بيافريند كه بازگشت او بسوى باشد، عذابى كه هيچ موجودى تاب تحمل آن را ندارد...! ✅ (ره): عذاب خالد اثر و خاصيت آن صورت شقاوت بارى است كه نفس انسان گناهکار بخود گرفته و او را نوع‏ مخصوصى از انسانها كرده، همانطور كه گاو نميتواند روزى غير گاو شود، اين نوع انسان هم نميتواند نوع ديگرى شود، چون گفتگوى ما از چنين انسانی بعد از آن است كه وی نخست به اختيار خود گناهانى مرتكب شد و سپس بدنبال آن گناهان احوالى پى در پى در نفس او پديد آمد و بدنبالش استعداد شديدى در ذات نفس پيدا شد و همين شدت يافتن استعداد نفس، علتى است كه در تمامى حوادث باعث ميشود صورتى متناسب با سنخ آن استعداد در نفس پديد بياورد. 🌾 در نتيجه همانطور كه بعد از انسان شدن نان و گوشت و ميوه و عناصر و مواد ديگرى كه انسان مركب از آن است، ديگر صحيح نيست بپرسيم چرا اين مركب شعور پيدا كرده و چرا فكر دارد و چرا و چرا و صدها چراى ديگر، براى اينكه پاسخ به همه اين سؤالات يك كلمه است و آن اين است كه چون انسان شده این تغییرات در انها بوجود آمده است. 🌱همچنين در مورد بحث ما، صحيح نيست بپرسيم چرا شقاوت دست از يقه او بر نميدارد و دائما آثار شقاوت از آن سر مى‏زند؟ كه يكى از آن آثار، عذاب جاودانه است، چون جواب همه اينها اين است كه چون او بدست خود و به اختيار خود، خود را شقى ساخت، يعنى انسانى خاص كرد كه شقاوت، لازمه وجود او است. 🍃اندیشه دینی @Andyshedini