eitaa logo
اندیشه دینی
406 دنبال‌کننده
597 عکس
392 ویدیو
49 فایل
#اندیشه_دینی کانالی است جهت ارائه مفاهیم و معارف دینی و پاسخ به شبهات 🚩حرفی اگر بود🌱: سوالی اگر داشتید👈 🔸 @shahadat1419 ✔ناشناسمون🍃: 🔸 http://payamenashenas.ir/Hassan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
و اولیای خدا نیرومندترین است که در برابر همۀ گناهان و جاذبه‌های انحرافی، به انسان شکیبایی و پایداری می‌دهد تا بر آنها پیروز و مسلط شود. ✳️راه سادۀ دستیابی به این محبّت‌ها اندیشیدن دربارۀ نعمت‌ها و لطف‌هاست. 🌱 در حدیثی قدسی آمده است که خدای متعال خطاب به حضرت موسی فرمود: «یا مُوسی حَبِّبْنی اِلی خَلْقی» مرا در دل خلق محبوب و چنان کن که مرا دوست بدارند. حضرت موسی از خداوند پرسید چگونه؟ 🍀خداوند در پاسخ فرمود: نعمت‌های مرا یادآوریشان کن و مورد توجهشان قرار بده. 🌟🌟⭐️ @Andyshedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ با ما همراه باشید:👇👇👇👇💐👇 🔸https://eitaa.com/Andyshedini
✅برخى تصور مى‌کنند که ، در «توحید در خالقیت» خلاصه مى‌شود و کسى که تنها معتقد باشد که آفریننده عالم یکى است، موحد مى‌باشد. ◀️اینان کلمه «الله» در جمله «لا إلهَ إلاَّ الله» را فقط به معناى «خالق عالم» مى‌دانند. اگر نظر این گروه را بپذیریم، باید مشرکان مکه را موحد بدانیم، چرا که آنان حدود سیصدو شصت بت داشتند و آنها را مى‌پرستیدند و در عین حال «الله» را به عنوان خالق آسمان ها و زمین قبول داشتند و هرگز بت ها را خالق نمى‌دانستند. چنان که قرآن مى‌فرماید: «وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الاَْرْضَ لَيَقُولُنَّ اللهُ و اگر از آنها بپرسى: چه کسى آسمان ها و زمین را خلق کرده؟ قطعاً خواهند گفت: خدا». پس مشرکان و بت پرستان عصر پیامبر‌(صلى الله علیه وآله) هیچ‌گاه بت ها را خالق جهان نمى‌دانستند زحمات و مبارزات پیامبران نیز فقط براى اثبات این نبود که خالق جهان یکى است. ✅بنابراین توحید مطلوبِ اسلام، در خلاصه نمى‌شود. توحید در خالقیت و اعتقاد به خالق عالم، شرط و رکن اول توحید است و رکن دوم آن، اعتقاد به خداوند مى‌باشد؛ اعتقاد به اینکه تدبیر و اداره جهان در اختیار خداست؛ چیزى که مشرکان منکر آن بودند. البته آنان با استدلال قرآنى ملزم به پذیرش آن مى‌شدند؛ استدلالى که بر پایه استناد همه خیرها، برکات، مرگ و زندگى به خداوند استوار است و بر اساس آن، راهى جز پذیرش تدبیر و خداوند باقى نمى‌ماند: «قُلْ مَنْ يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّماءِ وَ الاَْرْضِ أَمَّنْ يَمْلِكُ السَّمْعَ وَ الاَْبْصارَ وَ مَنْ يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ يُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَ مَنْ يُدَبِّرُ الاَْمْرَ فَسَيَقُولُونَ اللهُ فَقُلْ أَفَلا تَتَّقُونَ؛ بگو کیست که از آسمان و زمین به شما روزى مى‌بخشد؟ یا کیست که حاکم بر گوش ها و دیدگان است؟ و کیست که زنده را مرده بیرون مى‌آورد و مرده را زنده خارج مى‌سازد؟ و کیست که کارها را تدبیر مى‌کند؟ خواهند گفت: خدا. پس بگو: آیا پروا نمى‌کنید»؟ ✅بنابراین خداوند نه تنها خالق است، بلکه رب و پروردگار نیز مى‌باشد؛ اما کسانى معتقدند که خداوند جهان را آفریده و قوانینى براى آن قرار داده است و براى تدبیر آن، دیگر نیازى به خداوند نیست و او تأثیرى در گردش عالم ندارد. 💬علامه مصباح یزدی، محمدتقی، به سوي تو ، ص52 با ما همراه باشید: 👇👇👇👇💐👇 🔹https://eitaa.com/Andyshedini
♦️آیا دلیلی برای اثبات ادعای شیعه در برابر وهابیان دارید؟ به ویژه استغاثه به افراد مرده.
🟣دلیل شیعه بر اثبات عقیده خود در مسأله استغاثه 🔻یک. جواز استغاثه در امور خارق العاده به فرد زنده: بنا بر آیات قرآنی، حضرت سلیمان علیه‌السلام درخواست یک کار خارق‌العاده _ حاضر ساختن تاج و تخت بلقیس نزد خود _ از بزرگان قوم خود کرد که آصف بن برخیا گفت این کار را در کمتر از چشم به هم زدنی انجام می‌دهد و سپس انجام داد. (نمل، ۴۰) اگر چنین استغاثه و درخواستی، شرک بود، پیامبری مانند سلیمان نباید آن را انجام می‌داد. ضمن آنکه ثابت می‌شود برخی انسان‌ها بر انجام کارهای خارق‌العاده توانا هستند. 🔻دو. جواز استغاثه به فرد مرده: اولا حقیقت انسان همان روح اوست و مرگ به معنای جدایی روح از بدن است و روح انسان در عالم برزخ به زندگی خود ادامه می‌دهد. وهابیان این مطلب را می‌پذیرند. 🔻ثانیاً ثابت شد که برخی انسان‌ها بر انجام کارهای خارق‌العاده توانا هستند. 🔻ثالثا کارهای خارق‌العاده با توجه به قوت روح آنها انجام می‌شود نه قوای بدنی آنها. 🔻رابعاً روح انسان پس از مرگ، می‌تواند از این عالم دنیا آگاه شود. به همین دلیل است که در تشهد نماز پیامبر را مخاطب قرار میدهیم و بر او درود و سلام می‌فرستیم. ضمن آنکه در روایات اهل سنت آمده که مرده، حتی صدای نعلین تشییع کنندگان خود را نیز می‌شنود (صحیح بخاری، ج۲، ص۹۲) 🔸اگر روح آدمی پس از جدایی از بدن، زنده است و اگر کارهای خارق‌العاده به وسیله روح و اراده ی آن صورت می‌پذیرد، پس همان روح پس از جدایی از بدن نیز می‌تواند کارهای خارق‌العاده انجام دهد و مانعی در کار نیست. ♦️بنابراین استغاثه به چنین افرادی پس از مرگشان نیز صحیح و جایز است. 🆔@Andyshedini
گاو پرست، آتش پرست و ... در صدر تولید محتوای ضداسلام در جهان هستند. اطلاعات کامل زیر عکس و منبع آن نوشته شده. کشور شیطان بزرگ دوم و روباه پیر سوم است 💜@Andyshedini
منتظر شما هستیم دوستان خود را با ما همراه کنید👇 @Andyshedini
✅اگر بخواهیم طرحی برای جامعه اسلامی خودمان داشته باشیم، اگر بخواهیم انقلاب واقعی در جامعه اسلامی رخ بدهد و طرح انقلابی جامعه اسلامی ما بر اساس اسلام باشد و از جامعه اسلامی الگو بگیریم، در طرح اصلاح جامعه اسلامی از اول باید برویم سراغ اسلام.
❓انگیزۀ چیست؟ ✅می‌توان گفت انگیزه‌ای که انسان را به ایمان آوردن وا‌می‌دارد، می‌تواند و رسیدن به و جاودانی باشد. نیز ممکن است انگیزۀ انسان در ایمان آوردن، وصول به کمال باشد؛ یعنی پذیرش چیزی را که تشخیص می‌دهد حق است، کمال برای خود بداند. حال اگر هر یک از این دو، انگیزۀ ایمان آوردن انسان باشد اشکالی ندارد و بعد از اینکه به هر یک از این دو انگیزه، ایمان پیدا کرد، خود ایمان باید انگیزۀ سایر کارها باشد و ریشۀ ارزش‌های دیگر اعمال انسان خواهد بود؛ یعنی اعمالی که از ایمان سرچشمه می‌گیرند پ.ن: علامه مصباح یزدی، انسان‌سازي در قرآن ، ص67 🌿اندیشه دینی @Andyshedini
🌿دو در یک قلب ❤️ @Andyshedini
⚫️ چرا دو فاطمیه داریم؟ ◾️ راجع به اینکه وفات حضرت صدّیقه طاهره چه روزی بوده میان علما اختلاف است. در نقل‌هایی که آمده است، ۷۵ روز و ۹۵ روز بعد از رحلت پیغمبر(ص) ذکر شده است. چون حضرت در ۲۸ صفر از دنیا رفته‌اند ۷۵ روز با «سیزدهم جمادی‌الاولی» منطبق می‌شود. در بعضی روایات دیگر ۹۵ روز است که با «سوم جمادی الثانی» منطبق می‌شود. ◾️علت این اختلاف این است که «تسعین» و «سبعین» در کتابت خیلی نزدیک به یکدیگر نوشته می‌شده. بعضی از نسخه‌نویس‌ها که از رو نوشته‌اند، یا سبعین را تسعین خوانده‌اند و یا تسعین را سبعین خوانده‌اند. ◾️ ولی در اواخر، بعضی از محققینِ علما از روی قرائنی به دست آورده‌اند که اصل، تسعین بوده است. لهذا تقریبآ در نیم قرن اخیر علما بیشتر ۹۵ روز را ملاک قرار داده و سوم جمادی الثانیة را روز وفات حضرت صدّیقه طاهره سلام‌ الله‌ علیها می‌شمارند. 📗 شهید آیت‌الله مطهری، آشنایی با قرآن، ج۱۱، ص۱۴۲
❤️ که هنوز چشم انتظار بازگشت فرزندش است این طور در کنار تابوت شهید گمنام گریه می کند از داغ فراق و شاید مادری می کند برای شهیدی که مادر ندارد❤️
📌علم و فراعلم جلسه دوم ♦️بررسی تاثیر گزاره‌های غیر تجربی بر علم مدرن 🔻ارائه دهنده: حجت الاسلام عیسی معلم پژوهشگر علم دینی 🕰زمان: پنجشنبه 30 آذرماه 1402، ساعت: 6:30 صبح 📍مکان: بلوار امین، کوچه ۱٧، پلاک ۳۷ موسسه بین‌المللی حضرت زینب سلام الله علیها 📥لینک ورود به جلسه مجازی: https://eitaa.com/Andyshedini 📌 گروه تبلیغ تخصصی یاوران اندیشه دینی 📮موسسه بین‌المللی حضرت زینب (س) وبگاه | اینستاگرام | تلگرام @hazratzainab_com
تفاوت دو تفاوت دو تفاوت دو تفاوت دو @Andyshedini
📌 درسنامۀ تبلیغ تخصصیِ «علم و دین ۱»؛ اولین جلد از سلسله درسنامه‌های اندیشۀ دینی (که با هدف پاسخ به شبهات برآمده از تمدن الحادی مدرن تدوین شده است) در آستانۀ انتشار قرار گرفت. 🔹 🔸 نگاهی به ساختار کتاب حاضر: 👇 🔹 در بخش اول (قرآن و علم) حجج اسلام جواد گلی، جواد قلی‌پور و عیسی معلم در دو درسنامۀ «اعجاز قرآن» و «قرآن و یافته‌های علمی» ابعاد ادبی، علمی و هدایت‌بخشی قرآن را بررسی کرده و شبهات علمی ناظر به مباحث زیست‌شناسی را پاسخ داده‌اند. 🔸 در بخش دوم ( مدرنیته و تمدن دینی) حجج‌اسلام، داود فاضل فلاورجانی، حسن قره‌باغی و امیر پژوهنده در درسنامه‌های «محصولات مدرنیته؛ آری یا نه» و «جایگاه علم طب در تمدن دینی» به چگونگیِ مواجهه با محصولات علم مدرن و نیز امکانِ تحقق علم طب با صبغۀ دینی پرداخته‌اند. 📝 ↩️ 🔹🔹 🌿اندیشۀ دینی 👇↙️ @Andyshedini
📌آیا در دوران حکومت مهدوی، عدالت واقعی اجرا می‌شود؟ 👈 پاسخ 1⃣ عدالت به معنای قراردادن هر چیزی سر جای خود یا دادن حق به صاحب حق است. 2⃣ بنا بر این دو تعریف، بر پایی عدالت دست کم در سه حوزه قابل بررسی است: الف. تعیین مسوولان در مناصب اجرایی مانند استانداری، فرمانداری، بخشداری، امور مالی، امور خدماتی، امور قضایی و ... ب. تصمیم گیری درباره قوانین و اجرای صحیح آنها. ج. برخورد مناسب با خاطیان و مجرمان. 3⃣ وقتی می‌توان از عدالت در این سه عرصه، سخن به میان آورد که یا گفته شود امام زمان علیه السلام خود با علم خدادادی اش، تمام مسوولان را از بالا تا پایین تعیین می‌کند و تصمیم گیری ها، همه با خود اوست و اجرای آنها نیز با خودش است. خاطیان را نیز او شناسایی و تعیین تکلیف کرده و با آنها برخورد می‌کند. یا آنکه بگوییم این امور به ویژه جزییات امور به عهده مدیران و منصوبان آنهاست ولی آنها، در این کار معصوم هستند؛ نه خطا میکنند و نه ناحقی به خرج می‌دهند. 4⃣فرض اول که امام علیه‌السلام خودش بخواهد تمام مسوولان را تعیین کند و تصمیمات را خودش اتخاذ و اجرا کند، فرضی بعید است؛ چراکه حکومت مهدوی، یک حکومت جهانی است و صدها هزار مسوول ریز و درشت برای هزاران اداره در نقاط مختلف جهان باید داشته باشد و بناست که هم شکل گیری و هم اداره آن با همکاری مردم و از طرق عادی انجام شود. 5⃣فرض دوم هم که بگوییم تمام افراد تصمیم گیرنده و اجراکننده در تعیین کارمندان و ... همگی معصوم هستند، منتفی است. 6⃣بنابراین، انتظار اینکه، همه چیز، دقیقاً همه چیز، سر جای خودش باشد، انتظار نامعقولی است، بله، با توجه به وعده‌های داده شده در روایات، بیشترین عدالت در آن دوران در این حوزه، محقق می‌شود و وقتی زمینه برای فساد نباشد، ازاین رو، انتظار بیشترین عدالت، انتظاری معقول است نه آنکه هیچ خطایی رخ ندهد. ✅ حجت الاسلام و المسلمین فاریاب @Andyshedini
✅ گاهى گفته مى‌شود « فوق قانون است و نمى‌توان آن را محدود کرد»، دیدگاه در این باره چیست؟ ✳️ پاسخ: در اعلامیه ، حقوقى براى انسان‌ها مطرح شده است که از جمله آنها حق آزادى بیان، آزادى اختیار مسکن، آزادى عقیده، آزادى اختیار شغل، آزادى اندیشه، آزادى انتخاب مذهب و آزادى انتخاب همسر است، از سوى دیگر این آزادى‌ها فوق قانون شناخته مى‌شوند و هیچ قانونى حق تعرّض به آنها را ندارد. 🌱در اینجا پرسش‌هاى زیادى پیش مى‌آید: آیا مقصود از فوق قانون بودن این آزادى‌ها آن است که هیچ قانونى اجازه نداشته باشد آنها را محدود کند؟ آیا این آزادى‌ها حدّ و مرز مشخصى دارند یا خیر؟ آیا به عنوان نمونه آزادى بیان این است که هر کس هرچیز دلش خواست بگوید؟! مى‌بینیم در هیچ کشورى چنین اجازه‌اى را نمى‌دهند و براى آزادى بیان حد و مرزى قائل مى‌شوند‌؛ مثلا توهین به شخصیت افراد در هیچ جاى عالم پذیرفته نیست. 🍀در پاسخ به این سؤال که حد و مرز آزادى‌ها تا به کجاست و چه کسى آن را تعیین مى‌کند؟ یک جواب کلى داده شده است که: 🌱حد و مرز آزادى‌ها تا آنجاست که باشد، یعنى منظور، آزادى‌هاى مشروع است. در بعضى از بندهاى اعلامیه حقوق بشر نیز تعبیر «اخلاقى» وجود دارد که رعایت حقوق همراه با موازین اخلاقى را متذکر مى‌شود . ✋ البته مقصود این افراد از کلمه «مشروع» این نیست که شریعتى مثل اسلام آن را تجویز کرده باشد، بلکه مرادشان آن است که قانونى باشد و دولت آن را معتبر بداند و مى‌گویند همین قانون است که حدود آزادى را تعیین مى‌کند. 🔅این جاست که اولین تناقض و تعارض پیدا مى‌شود: از یک طرف مى‌گویند این حقوق و آزادى‌ها فوق قانون است و هیچ قانونى نباید آنها را محدود کند. از طرف دیگر مى‌گویند چون آزادى مشروع ـ نه مطلق ـ مطلوب است قانون باید حدود آزادى را بیان کند و آن را محدود نماید! 📖پ.ن: مرحوم علامه مصباح یزدی، پاسخ استاد به جوانان پرسش‌گر، ص57 🌱اندیشه دینی @Andyshedini
🌱خدا خدا است و در برابر او جز بندگى کارى نمى توان کرد این عالیترین خواست فطرى انسان است که در مقابل یک موجود عظیم و غنى و کامل مطلق بدون هیچ چشم داشتى خضوع کند.... 💐اندیشه دینی @Andyshedini
توییت نماینده سابق هلند: تنها یک راه برای نجات خانواده وجود دارد...
منظور از شرک خفی چیست؟
ممنون از سوال شما: علما شرک را با توجه به آیات و روایات به دو قسم شرک عقیدتی و شرک عملی تقسیم می کنند: شرک عقیدتی مانند اینکه فرد اعتقاد به دو خدا و خالق داشته باشد و... شرک عملی به این نحو است که فرد اعتقاد به دو خالق و هستی بخش ندارد اما در عبادت و استناد افعال و اعمال دچار مشکل است و به نحوی در برخی مواقع نگاه استقلالی به موجودات و انسان های دیگر دارد حالا در اینجا اگر مستقیم بیاد و کسی رو و یا شیئی عبادت کنه می شود شرک جلی و آشکار ولی اگر چنین نباشد و مثلا ریا در اعمال کند و... شرک خفی خواهد بود چون در اینجا می داند باید برای خدا عبادت کند اما به سبب سستی در ایمان و باور و یا گناه باعث می شود عمل عبادی و... خود را برای دیده شدن و رضایت دیگران انجام دهد روایت زیر هم همین رو می گوید پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلّم) مى فرمایند: «خطرناک ترین چیزى که از آن بر شما مى ترسم، شرک اصغر است. اصحاب گفتند: شرک اصغر چیست اى رسول خدا؟ فرمود: ریا کارى، روز قیامت هنگامى که مردم با اعمال خود در پیشگاه خدا حاضر مى شوند، پروردگار، به آنها که در دنیا «ریا» مى کردند مى فرماید: به سراغ کسانى که به خاطر آنها ریا مى کردید، بروید، ببینید پاداشى نزد آنها مى یابید»