eitaa logo
دانلود
✴️هفتمین دوره طرح سراسری نذری آموزشی 📌مجموعه علمی آموزشی فرادرس همزمان با ماه محرم برگزار میکند: در این طرح سراسری ۴٠ عنوان آموزشی غیر رایگان فرادرس، جهت استفاده دانشجویان بصورت ارائه شده است. https://faradars.org/ev/moharam99/ 💎با انجمن علمی، متفاوت بیاندیشید💎 🆔@anjomanelmiquran
طبق محاسبه مرحوم دکتر احمد بیرشک در «گاهشماری ایرانی» واقعه کربلا به حساب گاهشماری شمسی 21 مهر سال 59 هجري شمسی می شود. تاریخ شمسی هم که مثل قمری نیست که تغییر کند. موقعیت زمین نسبت به خورشید ثابت است و می شود با در آوردن اوقات شرعی شهر کربلا در این تاریخ حرفهای مقتل نویسان را به ساعت و دقیقه برگرداند. در این تحقیق علمی، اوقات شرعی روز 21 مهر به افق کربلا (که در طول قرون حداکثر 3-+ دقیق اختلاف می تواند داشته باشد) را استخراج کرده ایم و روایات مقتل نگارها را با این ساعتها تنظیم کرده ایم. 5:47 اذان صبح امام (ع) بعد از نماز صبح برای اصحابش سخنرانی کرد. آنها را به صبر و جهاد دعوت کرد. و بعد دعا خواند: «اللهم انت ثقتی فی کل کرب... خدایا تو پشتیبان من هستی در هر پیشامد ناگواری» طرف مقابل نيز نماز را به امامت عمر سعد خواند و بعد از نماز صبح به آرایش سپاه و استقرار نیرو مشغول شدند. حدود 6 امام حسین(ع) دستور داد تا اطراف خیمه ها خندق بکنند و آن را با خاربوته ها پر کنند تا بعد آن را آتش بزنند و مانع از حمله سپاه از پشت سر بشوند. 7:06 طلوع آفتاب کمی بعد از طلوع آفتاب. امام سوار بر شتری شد تا بهتر دیده شود. روبه روی سپاه کوفه رفت و با صدای بلند برای آنها خطبه ای خواند. صفات و فضایل خودش و پدر و برادرش را یادآوری کرد و اینکه کوفیان به امام (ع) نامه نوشته اند. حتی چند نفر از سران سپاه کوفه را مخاطب قرار داد و از حجّار بن ابجر و شبث ربعی پرسید که مگر آنها او را دعوت نکرده اند؟ آنها انکار کردند. امام نامه هایشان را به طرف آنها پرتاب و خدا را شکر کرد که حجت را بر آنها تمام کرده است. یکی از سران جبهه مقابل از امام (ع) پرسید چرا حکم ابن زیاد را نمی پذیرد و آنها را از ننگ مقابله با پسر پیامبر نمی رهاند؟ اینجا امام آن جمله معروفشان را فرمودند: «أَلَا وَإنَّ الدَّعِيَّ ابْنَ الدَّعِيِّ قَدْ رَكَزَ بَيْنَ اثْنَتَيْنِ: بَيْنَ السِّلَّه وَالذِّلَّه؛ وَهَيْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّه ... فرد پستی که پسر فرد پست دیگری است. من را بین کشته شدن و قبول شدن و قبول ذلت مجبور کرده. ذلت از ما دور است.» سخنرانی امام (ع) حدوداً نیم ساعت طول کشده است. حدود 8 بعد از سخنرانی امام (ع) چند نفر از اصحاب آن حضرت به روایتی بُرَیر که «سید القرآء» (آقای قرآن خوانهای) کوفه بود (الفتوح) و به روایتی زهیر (تاریخ یعقوبی و طبری) خطاب به کوفیان سخنان مشابهی گفتند. بعد از سخنان زهیر و بریر، امام فریاد معروف «هل من ناصر ینصرنی» را سر داد. چند نفری دچار تردید شدند؛ از جمله حُر. فرد دیگری به نام ابوالشعثا و دو برادر که در گذشته عضو خوارج بودند. بعید نیست که کسانی دیگری هم با دیدن شدت گرفتن احتمال جنگ، از سپاه کوفه فرار کرده باشند. حدود 9 روز به وقت چاشت رسیده بود که شمر به عمر سعد پرخاش کرد که چرا این قدر تعلل می کند؟ عمر سعد عاقبت رضایت به شروع جنگ داد. اولین تیر را به سمت سپاه امام (ع) رها کرد و خطاب به لشگریانش فریاد زد: «نزد عبیدالله شهادت بدهید که من اولین تیر را رها کردم.» بعد از انداختن تیر توسط عمر سعد، کماندارهای لشکر کوفه همگی با هم شروع به تیراندازی کردند. امام به یارانش فرمودند: «اینها نماینده این قوم هستند. برای مرگی که چاره ای جز پذیرش آن نیست. آماده شوید.» چند نفر از سپاه امام در این تیر باران کشته شدند. (تعداد دقیق را نمی دانیم . تعداد کشتگان تیر اندازی. با تعداد کشتگان حمله اول 50 نفر ذکر شده است.) حدود 10 بعد از تیراندازی ،«یسار»، غلام «زیاد بن ابیه» و «سالم» غلام عبیدالله ابن زیاد از لشکر کوفه برای نبرد تن به تن ابتدای جنگ بیرون آمدند. عبدالله بن عمیر اجازه نبرد خواست. امام حسین(ع) نگاهی به او کرد و فرمود: «به گمانم حریف کشنده ای باشی» عبدالله آن دو نفر را کشت. البته انگشتان دست چپش قطع شد. بعد از این نبرد تن به تن، حمله سراسری سپاه کوفه شروع شد. ابتدا حجار به جناح راست سپاه امام حسین (ع) حمله کرد؛ اما حبیب و یارانش در برابر او ایستادگی کردند. زانو به زمین زدند و با نیزه‌ها حمله را دفع کردند. همزمان شمر به جناح چپ سپاه امام‌(ع) حمله برد. زهیر و یارانش به جنگ مهاجمین رفتند. خود شمر در این حمله زخم برداشت بعد از عقب نشینی هر دو جناح کوفی، عمر سعد 500 تیر انداز فرستاد که دوباره سپاه امام(ع) را تیر باران و آن حملات، علاوه بر از پا درآمدن هر 23 اسب لشکریان امام(ع) تعدادی دیگر از اصحاب شهید شدند. الفتوح آن نفرات را 50 نفر و این شهر آشوب 38 نفر ذکر کرده است. اولین شهید، ابوالشعثا بود و 8 تیر انداخت که 5 نفر از دشمن را کشت. امام(ع) او را دعا کرد. گروهی از سپاه شمر خواستند از پشت سر به امام(ع)حمله کنند زهیر و 10 نفر به آنها حمله کردند. حدود 11 بعد از این حملات، امام‌(ع) دستور تک تک به میدان رفتن را به یاران داد. اصحاب با هم قرار گذاشتند
تا زنده‌اند نگذارند کسی از بنی‌هاشم به میدان برود. انگار برای شهادت با هم مسابقه داشتند. ‌بعضی «در مقابل نگاه امام‌(ع)» شهید شدند. یکی از اولین کسانی که کشته شد، پیرمرد زاهد، جناب بریر بود. مسلم بن عوسجه بعد از او کشته شد. حبیب بر سر بالین او رفت و گفت کاش می‌توانستم وصیت‌های تو را اجرا کنم. مسلم با دست امام حسین(ع) را نشان داد و گفت: «وصیت من این مرد است».  یک بار هفت نفر از اصحاب امام‌(ع) در محاصره واقع شدند، حضرت عباس(ع) محاصره آنها را شکست و نجاتشان داد. ۱۲:۵۰ اذان ظهر  حبیب بن مظاهر موقع اذان ظهر شهید شد. چون که نوشته‌اند امام(ع) خطاب به اصحاب گفت یکی برود با عمر سعد مذاکره بکند و بخواهد برای نماز ظهر جنگ را متوقف کنیم. یکی از لشکر کوفه صدا زد: «نماز شما قبول نمی‌شود.» حبیب به او گفت: «ای حمار! فکر می‌کنی نماز شما قبول می‌شود و نماز پسر پیامبر(ص) قبول نمی‌شود؟» به جنگ او رفت اما از سپاه کوفی به کمکش آمدند و حبیب کشته شد. امام(ع) از شهادت حبیب متاثر شد و برای اولین بار در روز عاشورا گریست. رو به آسمان کرد و گفت: «خدایا رفتن جان خودم و دوستانم را به حساب تو می‌گذارم.»  امام‌(ع) نماز را شکسته و به قاعده «نماز خوف» خواند. گروهی از اصحاب به امام‌(ع) اقتدا کردند و بقیه به جنگ پرداختند. زهیر و سعید بن عبدالله حنفی خودشان را سپر امام کردند. نوشته اند سعید بن عبدالله ۱۳ تیر و نیزه خورد و به شهادت رسید. در آخرین نفس از امام پرسید: «آیا وفا کردم؟» حدود ساعت ۱۳ ۳۰ نفر از اصحاب امام(ع) تا وقت نماز زنده بودند و بعد از این ساعت شهید شدند. بعد از کشته شدن اصحاب، نوبت به بنی هاشم رسید. اولین نفر، حضرت علی اکبر پسر امام حسین(ع) بود. البته الفتوح عبدالله بن مسلم بن عقیل را اولین شهید بنی هاشم خوانده است. این عبدالله بن مسلم، به طرز ناجوانمردانه‌ای شهید شد. شهادت او بر جوانان بنی هاشم گران آمد. دسته جمعی سوار شدند و به دشمن حمله بردند. امام آنها را آرام کرد و فرمود: «ای پسرعموهای من بر مرگ صبر کنید. به خدا پس از این هیچ خواری و ذلتی نخواهید دید.»  حدود ساعت ۱۴  عاقبت امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) تنها ماندند. عباس(ع) اجازه میدان خواست اما امام او را مامور رساندن آب به خیمه ها کرد. دشمن بین دو برادر فاصله انداخت. عباس(ع) دلاور در حالیکه با شجاعت تمام سعی در آوردن مشک آب برای زنان و کودکان داشت در محاصره دشمن دو دستش قطع شده و با عمودی آهنین بر سرش زدند که از اسب بر زمین افتاد. اباعبدلله سراسیمه خود را بر پیکر قطعه قطعه برادر رساند. دشمن کمی به عقب رفت. امام(ع) برای دومین بار بعد از مرگ برادر عزیزش گریه کرد و فرمود «اکنون دیگر پشتم شکست.»  حدود ساعت ۱۵   امام(ع) به طرف خیمه‌ها برگشت تا خداحافظی بکند. همچنین پیراهنش را پاره پاره کرد و پوشید تا بعدا در وقت غارت کردن توسط دشمن برهنه‌اش نکنند. وقت وداع با اهل بیت، کودک شیرخواره اش علی اصغر را به میدان برد تا او را سیراب کند که به تیر حرمله کشته شد.  امام(ع) به میدان رفت اما کمتر کسی حاضر به مقابله با ایشان می‌شد. بعضی تیر می‌انداختند و بعضی از دور نیزه پرتاب می‌کردند. شمر و ده نفر به مقابله امام(ع) آمدند. بعد از شهادت امام(ع)، بر پیکر مبارکش جای ۳۳ زخم نیزه و ۳۴زخم شمشیر شمرده شد. در مقاتل نوشته اند زمانی که امام(ع) در آستانه شهادت بود اما کسی جرات نمی‌کرد به سمت ایشان برود اهل حرم از صدای اسب ایشان ذوالجناح متوجه شده و بیرون دویدند. کودکی به نام عبدالله بن حسن (ع) دوید و به طرف مقتل امام آمد. او را در بغل عمویش کشتند. امام ناراحت شدند و کوفیان را نفرین کردند: «خدایا باران آسمان و روییدنی زمین را از ایشان بگیر!» ۱۶:۰۶ اذان عصر وقت شهادت امام(ع) را وقت نماز عصر گفته‌اند. روایت تاریخ طبری به نقل از وقایع‌نگار لشکر عمر سعد چنین است: «حمید بن مسلم گوید: پیش از آن که حسین کشته شود شنیدم که می‌گفت «به خدا پس از من کس را نخواهید کشت که خدای از کشتن او بیش از کشتن من بر شما خشم آرد.» گوید: آن‌گاه شمر میان کسان بانگ زد که «وای شما منتظر چیستید؟ مادرهایتان به عزایتان بنشینند، بکشیدش!» گوید در این حال سنان بن انس حمله برد و نیزه در قلب امام(ع) فرو برد ...»  حدود ساعت ۱۷  بعد از شهادت امام(ع)، عده‌ای لباس‌های آن حضرت را غارت کردند که نوشته اند تمام این افراد بعدها به مرض‌های لاعلاج دچار شدند. غارت عمومی اموال امام حسین(ع) و همراهانش آغاز شد. عمر سعد ساعتی بعد دستور توقف غارت را داد و حتی نگهبانی برای خیمه‌ها گذاشت. یکی از شیعیان بصره به اسم سوید بن‌مطاع بعد از شهادت امام به کربلا رسید و برای دفاع از حرم امام جنگید تا شهید شد. نزدیک غروب آفتاب است . سر امام را جدا می‌کنند و به خولی می‌دهند تا همان شبانه برای ابن زیاد ببرد. بعد به دستور عمر سعد بر بدن مطهر امام و یارانش اس
ب می‌دوانند تا استخوان‌هایشان هم خرد شود.  ۱۸:۴۹ اذان مغرب   داستان روز غم انگیز عاشورا این‌طور تمام می‌شود که درحالی که عمر سعد دستور نماز جماعت مغرب را می‌داده، سنان بن انس بین مردم می‌تاخته و رجز می‌خوانده که «افسار و رکاب اسب مرا باید از طلا بکنید؛ چرا که من بهترین مردمان را کشته ام!
📌وفاداری حضرت اباالفضل العبّاس هم از همه جا بیشتر در همین قضیه وارد شدن در شریعه فرات و ننوشیدن آب است. البته نقل معروفی در همه دهانها است که امام حسین علیه‌السّلام حضرت اباالفضل را برای آوردن آب فرستاد. اما آنچه که من در نقلهای معتبر مثل مفید و ابن‌طاووس دیدم، اندکی با این نقل تفاوت دارد که شاید اهمیت حادثه را هم بیشتر میکند. در این کتابهای معتبر این‌طور نقل شده است که در آن لحظات و ساعت آخر، آن‌قدر بر این بچه‌ها و کودکان، بر این دختران صغیر و بر اهل حرم تشنگی فشار آورد که خود امام حسین و اباالفضل با هم به طلب آب رفتند. اباالفضل تنها نرفت؛ خود امام حسین هم با اباالفضل حرکت کرد و به طرف همان شریعه فرات -شعبه‌ای از نهر فرات که در منطقه بود- رفتند، بلکه بتوانند آبی بیاورند. این دو برادر شجاع و قوی‌پنجه، پشت به پشت هم در میدان جنگ جنگیدند. یکی امام حسین در سن نزدیک به شصت سالگی است، اما از لحاظ قدرت و شجاعت جزو نام‌آوران بی‌نظیر است. دیگری هم برادر جوان سی‌وچند ساله‌اش اباالفضل العبّاس است، با آن خصوصیاتی که همه او را شناخته‌اند. این دو برادر، دوش به دوش هم، گاهی پشت به پشت هم، در وسط دریای دشمن، صف لشکر را می‌شکافند. برای این‌که خودشان را به آب فرات برسانند، بلکه بتوانند آبی بیاورند. در اثنای این جنگِ سخت است که ناگهان امام حسین احساس میکند دشمن بین او و برادرش عباس فاصله انداخته است. در همین حیص و بیص است که اباالفضل به آب نزدیکتر شده و خودش را به لب آب میرساند. آن‌طور که نقل میکنند، او مشک آب را پر میکند که برای خیمه‌ها ببرد. در این‌جا هر انسانی به خود حق میدهد که یک مشت آب هم به لبهای تشنه خودش برساند؛ اما او در این‌جا خویش را نشان داد. اباالفضل العبّاس وقتی که آب را برداشت، تا چشمش به آب افتاد، «فذکر عطش الحسین»؛ به یاد لبهای تشنه امام حسین، شاید به یاد فریادهای العطش دختران و کودکان، شاید به یاد گریه عطشناک علی‌اصغر افتاد و دلش نیامد که آب را بنوشد. آب را روی آب ریخت و بیرون آمد. در این بیرون آمدن است که آن حوادث رخ میدهد و امام حسین علیه‌السّلام ناگهان صدای برادر را میشنود که از وسط لشکر فریاد زد:«یا اخا ادرک اخاک» 🔸بیانات خطبه نمازجمعه رهبری 26/1/7 💎با انجمن علمی، متفاوت بیاندیشید💎 🆔@anjomanelmiquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه ي آخر از نشست علمي «نهضت حسيني در آيينه ي قصص قرآن» با حضور جناب استاد ديمه كار در حال برگزاري. آدرس براي حضور:⬇️⬇️ http://82.99.217.99/meet/ 💎با انجمن علمی، متفاوت بیاندیشید💎 🆔@anjomanelmiquran
📌 بعد از واقعه عاشورا حدوداً سه مرتبه ۳ گروه به ندای هل من ناصرٍ امام حسین علیه‌السلام پاسخ دادند 🔹گروه اوّل توابیّن بودند؛ همونهایی که روز عاشورا و قبل از اون سکوت کردند، همگی قیام کردند تقریباً همه کشته شدند. ۵۰۰۰ نفر *«ولی دیر شده بود.»* 🔹گروه دوّم مردم مدینه بودند بعد از عاشورا قیام کردند همگی کشته شدند حدود ۱۰۰۰۰ نفر یزید گفت: لشکری که به مدینه حمله کنه ۳ روز جان و مال و ناموس مردم مدینه برايش حلاله. آورده‌اند اهل‌بیت امام سجاد(ع) رو در این زمان از مدینه خارج کردند [در یک صحرا]، تا در مدینه شاهد جنگ نباشند. *«امّا دیر شده بود.»* 🔹گروه سوّم مختار بود که بعد از جنگ‌های فراوان و کشته شدن حدود ۱۵۰۰۰ نفر شکست خورد و حدود ۷۰۰۰ نفر هم از اسرا گردن زده شدند. مجموعاً حدود ۲۰۰۰۰ نفر کشته شد *«امّا دیر شده بود.»* مردمی که بعدها به کمک امام رفتند _*«ولی دیر شده بود.»*_ امام سجاد هم استقبال خاصّی از این حرکتها نمی‌کردند. *«چون دیر شده بود.»* حدود ۳۵۰۰۰ نفر کشته شدند _*«امّا دیر شده بود.»*_ خیلی فرق هست بین اون ۷۲ نفری که به موقع به یاری امام‌شون رفتند با این ۳۵۰۰۰ نفری که بعد از کشته شدن امام قیام کردند. ما باید مراقب باشیم از امام خودمون عقب نیافتیم. _*☝🏼الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ*_ *☆هر که بر ایشان تقدم جوید از دین بیرون رفته و کسى که از ایشان عقب ماند به نابودى گراید.* ✋🏼والسلام علی من اتبع الهدی سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان صلوات 💎با انجمن علمی، متفاوت بیاندیشید💎 🆔@anjomanelmiquran
شرکت در این کارگاه برای همه دانشجویان و دانش آموختگان آزاد است فقط ثبت نام انجام شود:⬇️⬇️ @falimohamadi دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان 🔹️لینک کانال: @nahj_olbalagheh 💎با انجمن علمی، متفاوت بیاندیشید💎 🆔@anjomanelmiquran
هدایت شده از 
moharam2.mp3
36.77M
صوت جلسه ی نشست علمی نهضت حسینی در آیینه ی قصص قرآن 💎با انجمن علمی، متفاوت بیاندیشید💎 🆔@anjomanelmiquran
📌امام سجاد (ع) در سخت ترین برهه از تاریخ که ائمه با آن روبرو بوده اند می زیسته است. حضرت در این دوران پر خطر با استفاده از ابزارهایی همچون گریه، دعا، زندگی اجتماعی صحیح و موضع گیری سیاسی مناسب فعالیت نمود. ایشان با مراتب اعتراض خود به حکومت را ابراز داشت، با مفاهیم بلند عرفانی را منتقل نمود، با سلوک هرگونه شک حکومت به خویش و یاران محدودش را از میان برد. مهم ترین اقدامات حضرت عبارتند از: 🔹موضع گیری سیاسی مناسب 🔹نگارش صحیفه 🔹تحریف زدایی از سیره نبوی 1⃣ابعاد مبارزات سیاسی امام سجاد(ع) عبارتند از: ۱- مبارزه با مفاسد ظلم زمان و افشاگری حاکمان اموی ۲- انتقاد از کوفیان ۳-معرفی اهل بیت و زنده نگه داشتن یاد شهدای کربلا ۴- مبارزه منفی در قالب گریه ۵- انتقال آموزش های سیاسی خود از طریق دعا (۱- با صلوات، اصول توحید و نبوت و امامت به طور هم زمان ارائه می شود ۲- یاد اهل بیت در شرایطی که از سوی حکومت رسما به آنها ناسزا گفته می‌شد و سعی در به فراموشی سپردن ایشان داشتند، حفظ می‌شد.) ۶- حفظ جامعه شیعه برای تبیین نسبت اخلاق و سیاست در آموزه ها و آرای امام سجاد (ع)، سه سطح را بررسی می‌کنیم؛ رفتار سیاسی امام سجاد (ع) با مردم،رفتار سیاسی امام با اصحاب، موضع گیری امام در برابر گروه های منحرف زمان خود 🔴تاسیس نظام سیاسی_الهی و مردمی ۱- نقش محوری مردم در رهبری جامعه از سوی امام ۲- محوریت قانون و تساوی افراد در برابر آن (عدالت) ۳- معاشرت صمیمانه با مردم ۴- سنت تکریم و تعظیم (اصل عزت و کرامت انسانی) ۵- خدمت به مستضعفان و محرومان ۶- برداشتن موانع و حجاب ها میان حاکم و مردم ۷- ارزش دادن به خواست و نظر مردم در مسائل سیاسی (اصل توسعه مشارکت سیاسی) 🔴رفتار سیاسی امام با اصحاب و نزدیکان(ترسیم خط مشی های کلی برای اصحاب و نزدیکان خود به عنوان کارگزاران و مبلغان) ۱- صبر و بردباری ۲- مدارا با مخالفان سیاسی ۳- دعوت مخالفان به اسلام با برهان و استدلال 💎با انجمن علمی، متفاوت بیاندیشید💎 🆔@anjomanelmiquran
2⃣مضامین دعاهای صحیفه: ۱- مفاهیم سیاسی_اجتماعی که در آن انتقال و احیای دستورات سیاسی، منظور امام است ۲- مفاهیم تربیتی که در آن امام می‌خواهد با دعا مردم را از شیطان دور کند ۳- مفاهیم فرهنگی که در آن مردم را از دنیا گرایی و تجمل دور می سازد و اخلاق و ارزش های الهی را می آموزد 3⃣تحریف زدایی از سیره نبوی روایات امام سجاد(ع) درباره سیره نبوی از دو جریان فعال تحریف گرا و تحریف زدا پرده برمی دارد اصل جریان تحریف گرا، کاستی بخشی به جریان فعال علوی بوده و هدف اصلی سیر در روایات امام، دفاع از هویت خاندانی و تحریف زدایی از سیره نبوی بوده است که مشتمل بر کمتر از پانزده روایت است. 📚منابع: 🔸مقاله نقش امام سجاد(ع) در تحریف زدایی از سیره نبوی از حسین حسینیان مقدم 🔸مقاله نقش آفرینی تاریخی امام سجاد (ع) از سال ۶۱ تا ۹۴ هجری قمری از سید حسن قریشی و سید محسن شیخ الاسلامی 🔸مقاله نسبت اخلاق و سیاست در سیره سیاسی امام سجاد (ع) از جلال درخشه و جبار شجاعی 🔸مقاله اصول سیاست خارجی در سیره سیاسی امام سجاد (ع) از جلال درخشه و جبار شجاعی 💎با انجمن علمی، متفاوت بیاندیشید💎 🆔@anjomanelmiquran
اعلام نتایج کنکور ارشد 💎با انجمن علمی، متفاوت بیاندیشید💎 🆔@anjomanelmiquran
🌸 🌸 دوره مجازی تربیت مربی فکرپروری و خلاقیت کودک و نوجوان 👦🏻👧🏻 موسسه آموزشی توسعه تفکر با همکاری موسسه نیروی انسانی شهید مهدوی برگزار می کند. با اعطای مدرک مورد تایید سازمان مدیریت و سازمان آموزش و پرورش 🇮🇷 🌸 ویژه مربیان کودک، والدین و معلمان تمام مقاطع تحصیلی و تمامی فعالان  و علاقه مندان به کار در حوزه کودک و نوجوان 🌺 زمان: نیمه دوم شهریور 1399🌸 🕑🕕 🎀برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: شماره تماس و واتساپ : 09916364380 آیدی تلگرام: https://t.me/fekrparvari آیدی بله: @fekrparvari_dr_hashemii اینستاگرام : @fekrparvari
📝فلسفه و هدف قیام امام حسین (ع) ▪️درباره هدف و فلسفه قیام امام حسین (ع)دیدگاه های متفاوتی وجود دارد .به طور کلی ،هدف قیام باید به گونه ای باشد که سنت تمام امامان را در بر داشته باشد و خاص امام حسین (ع)نباشد . ▪️پس از بیان و نقد نظرات در می یابیم که امام معصوم قیام کرد تا حجت را بر مردم تمام کند و مردم در پیشگاه خداوند علتی برای نافرمانی نداشته باشند . 🔷تعبد در شهادت: صاحب جواهر و علامه مجلسی و بسیاری از بزرگان دیگر معتقدند حرکت امام یک حرکتی است که فقط مخصوص خود آن حضرت است . در این صورت واقعه بزرگ عاشورا قابلیت الگو برداری ندارد،حال اینکه این گونه نیست . 🔷قیام برای تشکیل حکومت: از زمان شیخ مفید و بیشتر در دوران انقلاب اسلامی قیام امام را حرکتی سیاسی برای تشکیل حکومت اسلامی و مبارزه با ظلم و ستم دانستند . اهل سنت حرکت امام به کوفه را برای تشکیل حکومت و عدم آگاهی امام از عهد شکنی مردم را علت شهادت میدانند.ولی حرکت امام با خانواده نقیض تشکیل حکومت است. 🔶🔸پس چرا امام قیام کرد ؟؟؟⁉️ 🔶امام در مقام حجه الله علی الخلق: امام در تشیع نه فقط به معنا حاکم بلکه هدایت کننده مردم و حجت خدا یعنی نماینده تام الاختیار خدا روی زمین است و وظیفه تعالی و تکامل بخشی مردم را به عهده دارد ،تا حجت بر مردم تمام شود . پس در مقابل درخواست مردم کوفه باید حرکت کند . همچنین بیعت یزید را نپذیرد ،تا ظلم و ستم و نادرست بودن جایگاه او را برای مردم روشن سازد. همچنین امر به معروف در دایره همین حجت خدا بودن است؛ پس هدف امام اتمام حجت بر مردم است .همانطور که امامان معصوم در دوران های قبل و بعد به روشنگری و هدایت پرداختند . 🔈منبع: برگرفته از سخنرانی استاد طباطبایی باتلخیص 💎با انجمن علمی، متفاوت بیاندیشید💎 🆔@anjomanelmiquran
کاربرانی که در نشست علمی «نهضت حسینی در آیینه قصص قرآن» با نام های کاربری زیر(که کامل نبوده) وارد شده بودند اگر خواهان هستند، فقط تا ساعت۱۰ فرصت دارند به آیدی زیر مشخصات خود را بفرستند: @nosaybe77 لطفا نام های کاربری زیر پیام بدهند(بقیه بزرگواران لازم نیست) : فاطمه (جلسه اول و دوم) مهدی(جلسه اول) محقق (۵جلسه) سجاد(جلسه اول) الهام(جلسه اول و دوم) فاطمه سرچاهی(جلسه پنجم) رضا عابد (۴جلسه) اصفهان(جلسه اول و سوم) 💎با انجمن علمی، متفاوت بیاندیشید💎 🆔@anjomanelmiquran
برگزاری سلسله نشست های علمی غیرحضوری در دانشکده علوم قرآنی مشهد متن خبر در پایگاه قرآنی دانشگاهی ایحا http://ihaa.ir/vdcd5f0f.yt0fo6a22y.html دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇 اینستاگرام: 🆔 https://www.instagram.com/quran.ac.ir/ سروش: 🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir ایتا: 🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir 💎با انجمن علمی، متفاوت بیاندیشید💎 🆔@anjomanelmiquran
💢♨️ سلسله کرسیهای ترویجی در جستجوی روش شناسی کرسی علمی ترویجی فرایند روش مطالعه علوم انسانی با رویکرد اسلامی پیش نشست کنفرانس بین المللی نقش معرفت دینی در علوم انسانی ارائه کننده: دکتر مجید کافی 🗓چهارشنبه نوزدهم شهریور ساعت ۱۱ 🏡پژوهشگاه حوزه و دانشگاه لینک ورود به جلسه https://www.skyroom.online/ch/rihu/meeting1 💎با انجمن علمی، متفاوت بیاندیشید💎 🆔@anjomanelmiquran
جلسه3_نهضت_حسینی.mp3
22.14M
صوت جلسه ی نشست علمی نهضت حسینی در آیینه ی قصص قرآن 💎با انجمن علمی، متفاوت بیاندیشید💎 🆔@anjomanelmiquran
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 پیام رهبر انقلاب در پی اهانت یک نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اعظم ▫️ حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای در پیامی، اهانت اخیر یک نشریه فرانسوی به ساحت نورانی پیامبر اعظم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلّم را محکوم کردند. 📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است: بسمه‌تعالی گناه بزرگ و نابخشودنی یک نشریّه‌ی فرانسوی در اهانت به چهر‌ه‌ی نورانی و قدسی حضرت رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله) بار دیگر عناد و کینه‌ی شرارت‌بار دستگاه‌های سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام و جامعه‌ی مسلمانان را آشکار ساخت. بهانه‌ی آزادی بیان برای محکوم نکردن این جرم بزرگ که از سوی برخی سیاستمداران فرانسوی گفته شده کاملاً مردود و غلط و عوام‌فریبانه است. سیاستهای عمیقاً ضدّ اسلامی صهیونیست‌ها و دولتهای استکباری عامل این‌گونه حرکتهای دشمنانه است که هر چند یکبار بُروز می‌یابد. این حرکت در این برهه‌ی زمانی میتواند، نیز به انگیزه‌ی منصرف کردن ذهن ملّتها و دولتهای غرب آسیا از نقشه‌های شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند. ملّتهای مسلمان بویژه کشورهای غرب آسیا، ضمن حفظ هوشیاری در مسائل این منطقه‌ی حسّاس، باید هرگز دشمنی‌های سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند. والله غالب علی امره سیّدعلی خامنه‌ای ۹۹/۶/۱۸
محورها و موضوعات مورد نیاز نگارش مقاله مجله پژوهشنامه نقد آرای تفسیری- مشهد.pdf
377.9K
فراخوان مقاله دوفصلنامه «پژوهش نامه نقد آرای تفسیری» دانشگاه علوم و معارف قرآن دانشکده علوم قرآنی مشهد، پژوهشگران محترم می توانند مقالات علمی ارزشمند خویش را از طریق سامانه مجله به آدرس «http://naghdeara.quran.ac.ir» ارسال نمایند. شماره تلفن جهت اطلاعات بیشتر: 05138449600 داخلی 33 (دفتر پژوهش) ایمیل مجله: pnat@quran.ac.ir 💎با انجمن علمی، متفاوت بیاندیشید💎 🆔@anjomanelmiquran
📌 چهل جلسه توجیهی! ◾️ قرار است با هم چهل جلسه توجیهی داشته باشیم؛ چهل جلسه که فقط باید یک کار کنیم: کلاه خود را قاضی کنیم. می‌خواهیم حتی شده به ناحق، به کوفیان در تنها گذاشتن امام حسین حق بدهیم! ◽️ می‌خواهیم بدانیم چه شد که اینطور شد، تا عبرت بگیریم. اگر تکراری در کار تاریخ باشد که قطعا هست، بدانیم توجیه کردن، همان عذر شرعی آوردن است. اگر قرار است علمدار و رسانه‌ی امام زمان‌مان باشیم، یا اگر دوست داریم حضرت عباس و حضرت زینب را الگوی خود قرار دهیم و مثل آنها باشیم، باید از این کلاه برداریِ دینی، یعنی توجیهِ مسائل، فاصله بگیریم. 📚 مطالب چهل‌گانه‌ی این مبحث، برداشتی است از کتاب توجیه المسائل کربلا. 📎 ۱ کانال مهدویت مهدیاران: eitaa.com/joinchat/2885222402Ce75349b11c 💎با انجمن علمی، متفاوت بیاندیشید💎 🆔@anjomanelmiquran
📌 بگو بهترین عمل چیه تا توجیه را شروع کنیم! ▪️ یکی از سنت‌های خدا، امتحان و ابتلاء (آزمودن) است. همه‌ی ما باید امتحان شویم تا عیارمان مشخص شود؛ پس راهی برای فرار از امتحان نیست. ▫️ حالا یک راه مانده و یک قدرتِ انتخاب؛ می‌توانی پیروزی را انتخاب کنی یا رفتن به سمت شکست را، اما آن را جور دیگری بخوانی و در واقع توجیه کنی! ▪️ اما چه کسی پیروز است؟ تعبیرِ قرآن از پیروزی در امتحانات، تعبیرِ «أَحْسَنُ عَمَلاً» است؛ یعنی کسی پیروز می‌شود که بهترین عمل را انجام دهد، نه هر عملِ خوبی را. (سوره ملک، آیه۲) اگر زمانت را صرفِ هر کار خوبی بکنی، اما آن کار، بهترین کار نباشد، محکوم به یک پیروزی با توجیه هستی و این یعنی شکست! ▫️ حالا کلاهت را قاضی کن و به این سوالات پاسخ بده: بهترین عمل در کربلا چه بود؟ آیا عیار ۷۲ تن بیشتر است یا ...؟ امروز بهترین عمل چیست؟ 📎 ۲ کانال مهدویت مهدیاران: eitaa.com/joinchat/2885222402Ce75349b11c 💎با انجمن علمی، متفاوت بیاندیشید💎 🆔@anjomanelmiquran
📌 فتوکپیِ اشتباهات دیگران یعنی... ▪️ این که کار اشتباهَت را گردن جامعه بیندازی و بگویی «رسم جامعه اینطوره؛ سنّت خانوادگیه؛ الان اینطوری مُد شده و...»، خودش اشتباهی دیگر است. حتی اگر مانند حادثه کربلا ۳۰ هزار نفر کار اشتباهی انجام دهند، دلیل نمی‌شود که تو هم فقط به این خاطر که بی اراده هستی، آنها را همراهی ‌کنی. ▫️ اگر با توجیهاتی همانند خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت باش! یا چون همه رفتند و هیچ کس نمانده، من هم می‌روم، کارها به تایید می‌رسید، ما هم امروز باید دست از یاری امام زمان برمی‌داشتیم. ▪️ یکی از مهمترین کارها برای تعجیل در ظهور، گناه نکردن است، اما این روزها خوب و بدِ خیلی از کارها در جامعه جور دیگری اِلقا و تعیین شده و در واقع به سنّت و عُرف جامعه تبدیل شده است (درحالیکه آن کار از نظر اسلام شایسته نیست)؛ مانند سنّت‌های غلط در مورد ازدواج، مهریه و... ▫️ اگر دیگران کار بدی می‌کنند، تو مانند فردی بی اراده تقلید نکن! تو حقِ انتخاب داری؛ باور کن متفاوت بودن، بهتر از گناهکار بودن است. اگر نمی‌توانی شرایط را تغییر بدهی، لااقل برای اشتباه دیگران کف نزن! ▪️ ذغال سنگ و الماس هر دو از جنس کربن هستند، ولی الماس چون فشار بیشتری را تحمل کرده، تبدیل به سنگی با ارزش شده است. 📎 ۳ کانال مهدویت مهدیاران: http://eitaa.com/joinchat/2885222402Ce75349b11c 💎با انجمن علمی، متفاوت بیاندیشید💎 🆔@anjomanelmiquran
📌 دعا خوبه، اما تو فرق می‌کنی! ▪️ شما به کسانی که در هنگام لشکرکشی دشمن، بجای کمک به امام زمانشان، تنها برای او دعا می‌کنند و در هنگام کشته شدن او، گریه و زاری می‌کنند، چه می‌گویید؟ ▫️ بگذارید اول آنها توجیهشان را بگویند. آنها می‌گفتند ما چون عمیقاً دعا کردیم، لازم نبود عمل دیگری انجام دهیم. ▪️ آیا در شرایط حساسِ کربلا، بی‌عملی و فقط دعا کردن کار درستی بود؟ دعا خوب است اما بعنوان مکمل در کنار باقی کارهایمان و یا در زمانی که قدرت انجام کاری جز دعا را نداریم، نه به تنهایی و نه در زمانی که سرنوشت ما در گرو همت‌ و تلاشمان است. ▫️ خدا در آیه ۱۱ سوره رعد می‌فرماید: «خدا حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خودِ آن قوم حالشان را تغییر دهند.» ▪️ در زمانیکه دشمن به شدت بر ضد امام زمان کار کرده و شُبهه درست می‌کند، دعا کردن به تنهایی کافی نیست. اگر امروز وارد میدانِ عمل نشویم و دلمان را به دعا کردن‌هایمان خوش کنیم، چگونه می‌توانیم در هنگام ظهور، همچون شهیدانِ کربلا جان خود را تقدیم امام زمانمان کنیم؟ 📎 ۴ کانال مهدویت مهدیاران: eitaa.com/joinchat/2885222402Ce75349b11c 💎با انجمن علمی، متفاوت بیاندیشید💎 🆔@anjomanelmiquran