🌿بسم الله الرحمن الرحیم 🌿
🍃امام زمان(عج) در کلام آیت الله بهجت(ره)
🔸قسمت اول
دعای فرج، دوای دردها✨
دعای تعجیل فرج، دوای دردهای ماست. در روایت است که در آخرالزمان همه، هلاک میشوند «إِلا مَن دَعَا بِالفَرَج».
ائمه ما (ع) با این بیان، خیلی به اهل ایمان و شیعیان عنایت کرده اند تا خود را بشناسند. علامت گذاری برای آنان است، یعنی اگر برای فرج دعا می کنید، علامت آن است که هنوز ایمانتان پابرجا است.
دستورهای عجیب و غریب دیگر هم داده اند، زیرا در آخرالزمان، گرفتاری اهل ایمان خیلی سخت می شود به حدی که در روایت آمده است: «يُنْكِرُهُ اَكْثَرُ مَن قَال بِإِمَامَتِه.»۱ یعنی بیشتر مردم از اعتقاد و ایمان به امامت بر می گردند. هم چنین فرموده اند که در آخرالزمان این دعای فرج را که دعای تثبیت در دین است بخوانیم «یا الله یا رَحْمَانُ، يَا رَحيمُ، يَا مُقَلِّبَ القُلوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ.»۲یعنی آن مرتبه ای از ایمان را که به من منّت نهادی، حفظ کن، نه این که مسلمان باشد و به همان باقی باشد، چون این معنا، تثبیت در دین نیست، این توسلات، عزاداریها، سوگواری ها، زیارت قبور اهل بیت (ع) علامت آن است که اهل ایمان به آنان اتصال و الصاق دارند و هنوز از آنان منحرف نشده اند، لذا کفار و دست نشانده های آنان دستور داشتند که بین مسلمانان و قرآن تا چه برسد به مساجد و تکایا و مجالس عزا و روضه خوانی - جدایی بیندازند.
زیرا همۀ آنها ضد خواسته های سلاطین جور بود، لذا فرمان هدم قبور یا تعطیلی مجالس روضه خوانی را دادند.۳
📚*منابع:
۱_بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۳۰
۲_بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۴۸
۳_ ۶۰۰ نکته، ص ۳۶۳، به نقل از آیت الله بهجت (ره)
✍جمعآوری مطالب: سیّده زینب میری
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
💠انجمن علمی علوم قرآن و حدیث؛ مسیرِ از نو اندیشیدن
🆔@anjomanquranandhadithumz
🍀مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهالسّلام فرمودند:
اَوَّلُ الاِْخلاصِ اَلْيَأْسُ مِمّا فِى اَيْدِى النّاسِ.
سرآغاز اخلاص، نااميدى از چيزى است كه در دست مردم است.
📜 غررالحکم، جلد ۲، صفحهی ۳۲۹٠
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
💠انجمن علمی علوم قرآن و حدیث؛ مسیرِ از نو اندیشیدن
🆔@anjomanquranandhadithumz
#امروز
دانشگاه مجازی المصطفی
معاونت پژوهشی
با سلام و احترام؛
نشست علمی پژوهشی به زبان انگلیسی با عنوان:
وحدت ادیان ابراهیمی در دوره مدرن: چالش ها و فرصت ها برای آینده ای هماهنگ
Unity of Abrahamic Religions in Modern Era: Challenges and Opportunities for a Harmonious Future
🗓 شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۴
⏰ ساعت ۱۰صبح
📜با اعطای گواهی
🔗لینک ثبت نام در جلسه:
Live.mou.ir/research
آدرس ورود به میز کاربری(پس از ثبت نام آن جلسه):
my.mou.ir
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
💠انجمن علمی علوم قرآن و حدیث؛ مسیرِ از نو اندیشیدن
🆔@anjomanquranandhadithumz
اعتقاد و احترام سادات
از لحاظ تاریخ اجتماعی، اعتقاد و احترام سادات در جوامع اسلامی و چگونگی برخورد با ایشان در زمان ها و سرزمین های مختلف، مورد بررسی بوده است.
ابوجعفر محمد بن على بن بابویه معروف به شيخ صدوق، در اواسط قرن چهارم هجری، کتاب الاعتقادات فی دین الامامية را نوشته و در چهل و پنج باب، مجموع اعتقادات اصلی و فرعی شیعیان را تدوین کرده است.
در کنار بیان اعتقاد شیعه به توحید و معاد و نبوت و امامت و .... صدوق باب چهل و یکم کتابش را "باب الاعتقاد فی العلویة" ناميده و به بيان اعتقاد درباره سادات و ذريه ى رسول الله (ص) پرداخته است.
در بخشی از این نوشتار آمده است:
«اعتقاد ما دربارهی علویان این است که ایشان خاندان پیامبر خدا ص هستند و دوستی آنان واجب است، چون این دوست داشتن، مزد پیامبری پیامبر ص است.
خدای عزوجل فرموده : قل لااسئلکم علیه اجرا الا المودة في القربى؛ بگو من در ازای رسالت، مزدی از شما نمی خواهم، جز دوستی با خویشانم.
و دیگر اینکه صدقه بر ایشان حرام است ... اما زکات در حال حاضر برای آنها حلال و در عوض خمس است، چون از خمس ممنوع گشته اند.
... همچنین اعتقاد ما آن است که سادات گنهکار ، کیفرش دوچندان است و نیکوکارش دوچندان پاداش داده می شود ... »
📚(رسائل صدوق، ابن بابویه، ۱۳۹۸ش، ص۱۶۲)
✍دکتر سیّد محسن موسوی
🆔@drsmma55
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
💠انجمن علمی علوم قرآن و حدیث؛ مسیرِ از نو اندیشیدن
🆔@anjomanquranandhadithumz
📢#فراخوان_جذب امریه سر بازی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
👨🎓ثبت نام از میان دانش آموختگان مقاطع ارشد و دکتری
⏳ مهلت ثبت نام: ۲۰ مهرماه
📡اطلاعات بیشتر
https://www.msrt.ir/fa/news/88085
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
💠انجمن علمی علوم قرآن و حدیث؛ مسیرِ از نو اندیشیدن
🆔@anjomanquranandhadithumz
#اطلاعیه
#دانشجویانکارشناسی
📣قابل توجه دانشجویان کارشناسی ورودی ۱۴۰۰👉
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
💠انجمن علمی علوم قرآن و حدیث؛ مسیرِ از نو اندیشیدن
🆔@anjomanquranandhadithumz