نکته ای از طب ایرانی (۱۰)
کاسر ریاح
شکننده باد. چیزی که داخل بدن، باد را رقیق کرده ، دفع می کند. برگ سداب، خردل، رازیانه (بادیان) ، فلفل سیاه ، نعناع، زیره و .... نفخ را کم می کنند. لازم به ذکر است که بدن انسان بویژه آقایان برای برخی از فعالیت ها به باد (ریح) نیازمند است و در تخلیه باد بدن نباید ، افراط کرد.
@drsmma55
1_14825329216.pdf
4.91M
گونه شناسی روایات تفسیری در فضیلت امام حسین علیه السلام ، ۱۳۹۵
#مقالهعلمی
🔸لازِم اَغسِل اِیدِي
🔹باید دستمو بشورم
🔸اِغسِل اِهدومَک
🔹لباساتو بشور
#عراقی
نکته ای از طب ایرانی (۱۱)
دابق
به معنای چسبنده، موادی که صفت چسبندگی دارد . مانند عسل ، لاک مغسول، صمغ عربی، سیریش و ....
لاک مغسول ، ماده ای است که باید در آب شسته شده باشد.
@drsmma55
دربارهی تأثیر شناخت زمان در فهم روایات ، باید به زمان نخستین رویداد نقل و ثبت و ضبط آن توجه داشت. احادیثی را که یکی از مسلمانان عهد پیامبر یا امامان شنیده است و در زمان وقوع رویداد حدیثی حضور داشته است ،-به نحو شنونده یا پرسشگر - چه نقشی در تولید حدیث داشته باشد و چه فقط ناظر سامع باشد - تا زمانی که آن را برای شخص دیگر نقل می کند، هیچ گاه در تاریخ حدیث مورد توجه و بحث قرار نگرفته است.
این فاصله زمانی که بر اساس عنصر دوم از ویژگی ضبط حدیث تعریف می شود - یعنی در سهگانه ی دریافت ، نگهداری و روایت - گاه کوتاه و گاه بلند است. به گونهای که گاهی تا چند سال طول می کشد - باید مورد مطالعه قرار گیرد.
پاسخ به این پرسش که چه ضرورتی موجب شده که راوی ، خاطره ی حدیثی خود را از میان شنیده ها و دیده های خود که در حافظه ثبت کرده است ، برگزیند و آن را بازگوید؟
عنصر زمان ، مکان ، اوضاع و شرایط ، مخاطب، هدف و انگیزه و ... از مواردی هستند که به گاه نقل حدیث ، باید مورد مطالعه قرار گیرد ، و کارشناس فقه الحدیث هم باید در هنگام بازخوانی و فهم روایت، آن را در منطق فهم حدیث، مورد دقت و بازکاوی قرار دهد.
🖊️دکتر سید محسن موسوی
🆔@drsmma55
نقل روایت یا سخن توسط راوی در یک حادثه - واقعه- رویداد یا مناسبت ، با توجه به ایجاد رابطه ی این همانی یا رابطهی مصداق و مفهومی و روابط متناسب دیگری است که راوی برداشت می کند. باید اذعان داشت که ایجاد این رابطه نیز خود نوعی فقه الحدیث است. شبیه به حالتی که یک فرد در یک موقعیت مناسب زمانی و مکانی ، نقل یک مثل (ضرب المثل) را مناسب می بیند
🖊️ دکتر سید محسن موسوی
🆔@drsmma55
نکته ای از طب ایرانی (۱۲)
رادع
مواد رادع ، خلاف مواد محلل و جاذب کار می کند. مواد رادع فضولات و سموم را برمیگرداند و از بدن دفع می شود. مانند عنبر نصاری (پشکل الاغ ماده)، حنا، نوره زرنیخ دار ، گلنار، ختمی، فلوس، سرکه و ...
مثلاً ماده ای در حال ریختن به مفصل زانو است. شما رادع را روی زانو می گذارید ، مواد زاید از زانو خارج شده و بر می گردد و ورم و درد زانو برطرف می شود. (البته این تدبیر در ابتدای بیماری موثر است. نه وقتی که بیماری کهنه شده است).
حنا را که روی سر می گذارند، فضولات سر خارج می شود ، سلامت سر بیشتر شده و مغز تقویت می شود.
@drsmma55
درباره منشأ و مستند صدقه دادن برای سلامتی امام زمان نکته ای در آثار پیش از سید بن طاووس یافت نمی شود.
ایشان در بحث صدقه و نماز اول ماه قمرى ، نكاتى را با سرخط " اقول" به مخاطب نوشته خود يادآوری می کند.
«اقول و مما ینبغی ان تعرفه من سبیل أهل التوفیق و تعلمه فهو ابلغ فی الظفر بالسلامة على التحقيق و ذلك أن تبدأ في قلبك عند صلاة الركعتين و عند الصدقة و الدعاء، بتقديم ذكر سلامة من يجب الإهتمام بسلامته قبل سلامتك و هو الذي تعتقد أنه امامك و سبب سعادتك في دنياك و آخرتك.
و اعلم أنه صلوات الله علیه غير محتاج الى توصلك بصلاتك و صدقتك و دعائك في سلامته من شهره.
لكن إذا نصرته جازاك الله جل جلاله بنصره و جعلك في حصن حريز . قال الله جل جلاله: ولينصرن الله من ينصره ان الله لقوي عزيز .
... و لأن من كمال الوفاء لنائب خاتم الأنبياء ان تقدمه قبل نفسك في كل خير تقدر عليه و دفع كل محذور أن يصل إليه و كذا عادة كل إنسان مع من هو أعز من نفسه عليه.
و لأنك إذا استفتحت ابواب القبول بطاعة الله جل جلاله و الرسول يرجى ان تفتح الأبواب لأجلهم. فتدخل انت نفسك في ضيافة الدخول تحت ظلهم و على موائد فضلهم». (ابن طاووس، الدروع الواقیة ، ١٤١٤ق، ص٣١)
🆔@drsmma55
4_5807948141097389594.mp3
25.08M
🔰 مباحث نقد متن حدیث
جلسه هشتم
🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی
نکته ای از طب ایرانی (۱۳)
دافع الخمار
موادی که حالت خماری را کم می کند یا از بین می برد. مانند گلاب ، انواع ترشی، انواع معطس ها(مواد عطسه آور)، عرق لیمو و ....
معطس ها مانند سعوط ، رطوبت سر را خارج می کند . سینوزها را تخلیه می کند. رطوبت زیادی در اعضای بدن بویژه سر موجب انواع بیماری، حتی مرگ میشود.
@drsmma55
Article.pdf
533.7K
نگارش های ابن بابویه درباره حضرت زهرا سلام الله علیها
🖊️ دکتر سید محسن موسوی
#مقالهعلمی
safinahjrn-v11n44p11-fa.pdf
711.4K
اختلاف حدیث و رفع آن در آثار شیخ صدوق
#دکتر_سیدمحسن_موسوی
#مقالهعلمی
مجمع البیان، ج۶۹.aac
23M
تفسیر مجمع البیان،جلسه ۶۹
سوره بقره ، آیه ۳۵(۱)
دکتر سید محسن موسوی
#مجمعـالبیان
4_5814285781954464949.mp3
25.19M
مباحث نقد متن حدیث
جلسه نهم
🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی
🔸اِختِیاراتَک الیُوم هِیَّ الِّي تِصنَع مُستَقبَلَک
🔹انتخاب های امروزته که آینده تو می سازه
#عراقی
در پژوهش های علوم انسانی و علوم اسلامی و دانشهایی مانند تفسیر و فقه الحدیث ، تأثیر عوامل بیرونی بر ذهن پژوهشگر و در نهایت ، تحت تاثیر قرار گرفتن نتیجه پژوهش از جمله آسیب های است که کمتر به آن پرداخته شده است. از کوچک ترین مثال هایی که دربارهی تأثیر عوامل بیرونی در تحلیل ها و برون داد نظرات وجود دارد، تحلیل راست دستها در مقابل چپ دست ها است. راستدست ها به خاطر غلبه شان، اصالت و حقانیتی ویژه برای خود و همسانان خود قائل اند. برای دست راست ، شرافتی ویژه در نظر گرفته و دست چپ و چپ دستی را نکوهیده و همچون نقصی به آن می نگرند.
ابن طاووس در فصل نخست کتاب الدروع الواقية نوشته است: تکتب علی یدک الیسری بسبابة يمينك: محمد وعلى وفاطمة و ...
سپس از این که این نوشته با دست چپ باشد ، پرهیز داده و به دلایلی ناپسند می داند.
ان الید الیسری محل استعمال النجاسات، «و هذه الأسماء من أشرف المسميات فان أراد الإنسان ان يكتبها في رقعةو يجعلها في كفه اليسار عند رؤية الهلال و يقول ما ذكرناه فعسى ان يكون احوط في تعظيم من سميناه».(ابن طاووس، ١٤١٤ق، ص٢٥)
🖊️ دکتر سید محسن موسوی
🆔@drsmma55
10.3250346.1
+500,000
09/02_13:16
مانده: 542,800
خیر دنیا و آخرت ، نصیبتان
5041721089747134
http://farhikhtegandaily.com/news/33839/%D9%81%DB%8C%D9%84%D8%B3%D9%88%D9%81-%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C/
یادداشت دکتر سید محسن موسوی درباره علامه طباطبایی
منتشر شده در روزنامه فرهیختگان👆
HA_Volume 13_Issue 26_Pages 47-69.pdf
434.5K
مقاله علمی ترویجی بررسی ویژگیهای منا بودن سلمان فارسی بر اساس تحلیل روایات لیس منا
مجله حدیث و اندیشه
سید مرتضی حسینی امین
و دکتر سید محسن موسوی
#مقالهعلمی