eitaa logo
عبدالرحیم انصاری | تحلیلگر سیاسی
21.9هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
882 ویدیو
6 فایل
تحلیل مسائل و موضوعات سیاسی روز/ بررسی تحولات خاورمیانه و بین الملل 🔸️ادمین فقط تبادل با کانال ها: @YaZahra020
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺غول های خودروسازی آمریکا به تولید موشک روی آورده اند! 🔹یکی از موضوعاتی که در طول جنگ اخیر، همواره بعنوان عامل تعیین کننده در دستپاچگی آمریکا برای پایان درگیری از آن یاد میشد، و بنده نیز بارها درباره آن نوشتم، کمبود تسلیحات بود، و کمبود تسلیحات چیزی نیست که کسی بتواند آن را انکار کند. انبوه تسلیحات کُشنده و ارزان قیمت ایرانی، باعث شده بودند تا انبارهای محصولات لوکس و گران قیمت آمریکایی در منطقه خالی شوند و آنها مجبور باشند از آمریکا و سایر نقاط جهان تسلیحات جدید به منطقه گسیل نمایند. 🔹طبیعی بود که با ادامه این روند آمریکا با کمبود تسلیحات در سراسر جهان مواجه میشد و این اتفاق نیز افتاد و سبب وحشت آنها از این بابت گردید که برای مثال اگر در چنین شرایطی جنگ دیگری با چین یا هر کشور دیگری رخ بدهد چه خاکی میتوانند بر سر بریزند! 🔹همان موقع برخی خبرها حکایت از آن داشت که آمریکا میخواهد از ظرفیت شرکت های غیر نظامی نیز برای تولید سلاح و جبران کمبود ها استفاده کند. و حالا خبر آمده است که ترامپ برای پرکردن انبار خالی موشک‌ ها سراغ خودروسازان رفته است! 🔹بنا بر این رسانه های آمریکایی در این خصوص نوشته اند، در حالی که ایالات متحده بخش مهمی از تسلیحات خود را در جنگ علیه ایران مصرف کرده، هم‌اکنون دو غول خودروسازی این کشور به فرمان ترامپ خط تولیدشان را از خودرو به موشک تغییر می‌دهند. 🔹ترامپ گفته است که دو غول خودروسازی آمریکا یعنی جنرال موتورز و فورد، در حال آماده‌سازی برای تغییر کاربری خطوط تولید بلااستفاده خود هستند و تاکنون توافق‌ هایی برای تولید محصولات مرتبط با موشک منعقد کرده‌اند. @Ansari_rahim
🔺من فکر میکنم این حرف حداقل به کسانی که در طول جنگ ۳۹ روزه سه بار هدف ترور دشمن قرار گرفتند و دو بار از زیر آوار حاصل از بمباران بیرون کشیده شدند نمیچسبد! 🔹این روزها مسئول بودن در جمهوری اسلامی خودِ خطر است؛ هر سفری برای این افراد میتواند مساوی با شهادت باشد. در امنیت حاصل از مجاهدت ها نشسته اید، دیگر بی انصافی نکنید. @Ansari_rahim
🔺این لینک کانال بنده در پیام رسان "بله" است؛ تفاوت کانال بله با اینجا این است که شما در بله زیر پست ها میتوانید نظرات خود را بنویسید. 👇 https://ble.ir/Ansarii_rahim
🔺روایت والستریت ژورنال از سرزنش شدید معاون ترامپ توسط قالیباف در سوئیس 🔹روزنامه وال استریت ژورنال از فضای پرتنش حاکم بر آخرین دور مذاکرات ایران و آمریکا پرده برداشت. تلاش‌های دیپلماتیک با تهدیدی که ترامپ در یک پست منتشر کرد به بن‌بست خورد و این موضوع باعث شد هیئت ایرانی به رهبری محمدباقر قالیباف مذاکرات را مستقیماً ترک کند. 🔹در ادامه این گزارش آمده: بر اساس اظهارات منابع آگاه، اتاق مذاکرات شاهد لحظات تنش شدیدی بود. قالیباف در واکنش به توییت ترامپ که در آن تهدید کرده بود در صورت ادامه تأمین مالی حزب‌الله، ایران را بمباران خواهد کرد، مقام آمریکایی «جی دی ونس» را به شدت مورد سرزنش قرار داد. قالیباف این تهدیدها را نقض صریح تفاهمنامه میان دو کشور دانست و فوراً از مذاکرات خارج شد. 🔹در حالی که یک مقام آمریکایی مدعی شد دی ونس خواهان تعلیق موقت مذاکرات بود تا هر دو طرف فرصت بازنگری داشته باشند — نه به خاطر آن توییت — میانجیان و مقامات ایرانی تأکید کردند که تهران در نهایت تصمیم گرفت تهدیدات ترامپ را نادیده بگیرد و آن‌ها را صرفاً یک «سبک مذاکراتی» تلقی کند. ایران در عوض موفق شد آتش‌بسی ۱۵ روزه به دست آورد. 🔹مذاکرات از طریق کانال‌های قطری و پاکستانی ادامه یافت. گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ایران از تیمی متشکل از روانشناسان برای درک «ذهنیت ترامپ» استفاده کرده متضارب بود؛ یک منبع دیپلماتیک ایرانی در سوئیس این موضوع را رد کرد و تأکید داشت هیئت ایرانی روی واقعیت‌ها تمرکز دارد، نه تحلیل‌های روان‌شناختی. @Ansari_rahim
عبدالرحیم انصاری | تحلیلگر سیاسی
🔺دکتر جلیلی در دیدار با نماینده ولی فقیه در سپاه: رهبری مخالفتی با اصل مذاکره ندارند / گلایه جلیلی ا
🔺جناب آقای جلیلی! ما شما را دوست داریم؛ بیایید با مردم حرف بزنید! 🔹حدود ۲۶ ساعت از انتشار خبر نشریه صبح صادق و سایت بصیرت وابسته به معاونت سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دیدار حجت الاسلام دکتر حاجی صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه با دکتر سعید جلیلی، و حدود ۲۴ ساعت هم از تکذیبیه کانال اطلاع رسانی جلیلی گذشته است؛ اما لینک خبر مربوطه علیرغم تکذیبیه آقای جلیلی همچنان در سایت رسانه سپاه موجود است. یعنی معاونت سیاسی سپاه نه دست به حذف خبر زده و نه آن را اصلاح کرده است. 🔹مخاطبان قطعا میدانند اگر خبری دقیق نباشد، رسانه منتشر کننده موظف است آن را اصلاح و جبران نماید، اما اگر خبر از دقت و اعتبار بالایی برخوردار باشد، رسانه ها زیر بار آن نخواهند رفت. در یکی از شبکه های اجتماعی هم زیر توییت سردبیر نشریه صبح صادق دیدم که وی در پاسخ به اینکه آقای جلیلی این چنین خبری را تکذیب کرده، وی بر اعتبار خبر منتشر شده در رسانه سپاه تاکید کرده بود. 🔹با این حساب، رسانه معاونت سیاسی سپاه تاکید دارد که آنچه بعنوان دیدار حجت الاسلام حاجی صادقی و سعید جلیلی منتشر کرده یک واقعیتی است که احتمالا برایش سند دارد و کسی نمیتواند آن را تکذیب کرده یا زیر سوال ببرد؛ اما اینکه آیا جلیلی در جلسه مورد نظر آن حرف های وحدت بخش را زده یا خیر، بحث دیگری است که با توجه به حفظ خبر در رسانه سپاه، حداقل میتوان به این نتیجه رسید که صبح صادق بر رد و بدل شدن آن حرف ها اعتقاد دارد. 🔹اینجا چند مسئله مطرح میشود‌: یا منظور جلیلی از اینکه در کانالش گفته "در روزهای اخیر اخباری منتشر شده که صحیح نمیباشد" اساسا خبر رسانه سپاه نبوده و به شایعات روزهای قبل اشاره دارد، یا اینکه ادمین کانال او بی دقتی کرده و خبری گنگ منتشر نموده که مخاطبان آن را در تقابل با سپاه تلقی میکنند[که البته این هم پس از گذشت ۱۴ ساعت ویرایش یا اصلاح نشده است]. 🔹به این ترتیب با توجه به اینکه رسانه سپاه همچنان بر انجام آن دیدار و رد و بدل شدن آن حرف ها تاکید دارد، و رسانه جلیلی هم با انتشار آن تکذیبیه که عده زیادی از مخاطبان آن را در تقابل با خبر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برداشت میکنند، حالا این انگاره در ذهن مخاطبان شکل گرفته که در نگاه جلیلی و نگاه سپاه حداقل در سیاست های رسانه ای نسبت به یک موضوع خاص تقابلی وجود دارد و این اصلا خوب نیست اینگونه برداشت شود که یک فرد یا یک جریان در کشور مسیری را میرود که با پاسداران این مملکت هماهنگ نیست. 🔹همانطور که قبلا هم عرض شد، هر جا و در هر مسئله ای در کشور که تشخیص واقعیت ها دشوار شد، شایسته و سزاوار آن است که برای دور نشدن از کانون انقلاب ما معیار و شاخص را به جای اشخاص، نهاد مقدسی چون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دهیم. لذا در این فقره خاص نیز تا آن زمان که واقعیت بر همگان روشن شود، روایت اول که وابسته به سپاه است را معیار قرار میدهیم، مگر آنکه رسانه سپاه بعدا دست به اصلاح یا حذف خبر بزند که تا این لحظه این کار را نکرده است. 🔹نا گفته نماند در تکذیبیه کانال جلیلی هم اگر واقعا به این خبر رسانه سپاه اشاره داشته است و نه مسئله دیگری، اساسا به اصل دیدار حاجی صادقی و جلیلی پرداخته نشده است و صرفا بطور مبهم شایعاتی درباره یک سری محتوا تکذیب شده، و آمده که اگر نیاز باشد بعدا جلیلی خود مستقیم با مردم سخن میگوید! این یعنی این امکان هم وجود دارد که اصل دیدار برای ایشان قابل انکار نیست، اما نوع محتوا و زمان انتشار آن را اگر لازم بداند خود تعیین میکند! 🔹اما انتظاری که از آقای جلیلی میرود و ما نیز بارها به آن اشاره کردیم شفاف سازی حوادث و موضوعات اخیر است. همگان دیدند همین خبر نصف و نیمه چه تاثیر مثبتی داشت، اما واقعا نمیدانیم چرا وقتی ایشان میتواند آنقدر در آرامش جامعه و طیف انقلابی موثر باشد، و اگر یک واقعیت را در جلسات خصوصی تایید میکند، آن را بصورت علنی مطرح نمی نماید؟ 🔹واقعا مگر این سیاستمداران چقدر خود را مهم میبینند که بجای خادمی و نوکری مردم، و تلاش برای آرامش و تقویت وحدت در جامعه بخواهند جایگاه ویژه ای برای خود در نظر بگیرند و مثلا بگویند اگر لازم باشد خودمان با مردم حرف میرنیم؟ خب بزرگواران! ای گوی و این میدان بیایید حرف بزنید! @Ansari_rahim
هدایت شده از تبیین روشن
🚨 فریب بزرگ: «یا با مایی یا بر ما!» 🤔 تا به حال دیده‌اید بعضی‌ها مسائل پیچیده را به دو گزینه ساده تبدیل می‌کنند؟ 📌 یا موافق مذاکره‌ای یا خائن! 📌 یا منتقد فلانی هستی یا ضد انقلاب! 📌 یا از این مسئول حمایت می‌کنی یا بی‌بصیرتی! 📌 یا با ما هستی یا علیه ما! ⚠️ این یکی از قدیمی‌ترین تله‌های جنگ شناختی است: «تله یا این یا آن» 🧠 در این روش، به مخاطب القا می‌شود که فقط دو انتخاب وجود دارد؛ در حالی که واقعیت معمولاً بسیار پیچیده‌تر از این دوگانه‌های ساختگی است. 📖 ممکن است کسی: ✅ انقلابی باشد و در عین حال از یک مسئول نقد داشته باشد. ✅ مدافع نظام باشد و با یک تصمیم خاص موافق نباشد. ✅ با اصل یک موضوع موافق باشد اما درباره شیوه اجرای آن سؤال داشته باشد. 🎯 اما جریان‌های هیجانی تحمل این پیچیدگی را ندارند؛ برای همین همه چیز را به دو قطب تبدیل می‌کنند تا مخاطب فرصت فکر کردن نداشته باشد. 🔍 هر وقت شنیدید: "یا این، یا آن" از خودتان بپرسید: ❓ آیا واقعاً فقط همین دو گزینه وجود دارد؟ ❓ یا کسی می‌خواهد مرا وادار کند بین دو انتخاب ساختگی یکی را انتخاب کنم؟ 🌱 انسان آگاه اسیر دوگانه‌های جعلی نمی‌شود؛ او قبل از انتخاب، اول سؤال می‌پرسد و بعد فکر می‌کند. ✍ لیلا اربابی https://eitaa.com/tabeeneroshan
🔺نیروی دریایی سپاه: عبور ایمن از تنگۀ هرمز تنها از مسیرهای اعلامی جمهوری اسلامی ایران ممکن است بسم الله الرحمن الرحیم 🔹ساعاتی قبل بدون اطلاع و هماهنگی با جمهوری اسلامی ایران از طرف برخی مراجع مسیر جدیدی برای تردد کشتی‌ها در تنگۀ هرمز اعلام شده که این مسیر غیرقابل قبول و کاملاً خطرناک است. 🔹به اطلاع همه می‌رساند تنها مسیر مجاز برای عبور از تنگۀ هرمز همان مسیر های اعلام شده از طرف جمهوری اسلامی ایران می‌باشد، و تردد شناورها در خارج از این مسیرها بسیار خطرناک و ممنوع بوده و اخطار می‌دهیم از هرگونه تردد در خارج از مسیر های ابلاغی جدا خودداری نمایید. 🔹هماهنگی با نیروی دریایی سپاه برای عبور از تنگۀ هرمز از طریق کانال ۱۶ الزامی است و با شناورهای متخلف برخورد خواهد شد. نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی @Ansari_rahim
عبدالرحیم انصاری | تحلیلگر سیاسی
🔺نیروی دریایی سپاه: عبور ایمن از تنگۀ هرمز تنها از مسیرهای اعلامی جمهوری اسلامی ایران ممکن است بسم
قطعا ایران اجازه نمیده دسیسه های آمریکایی با نام عمان یا هر کشور دیگری نظم جدید تنگه هرمز رو تغییر بده! این هم پاسخی به نگرانی بعضی دوستان فقط کافیه هر خبری رو میشنوید زود باور نکنید. اندکی صبر لازمه تا حقیقت روشن بشه.
🔺وقتی بعضی انقلابی نماها از مقاومت دم میزنند، اما در سنگر ترامپ با جمهوری اسلامی میجنگند! 🔹این روزها هر آنچه ترامپ یا دیگر سران کاخ سفید میگویند، پیش از آنکه به مصرف داخلی آمریکا برسد، در ایران توسط جریان های منتقد دولت بازتاب داده میشود؛ این در حالی است که ترامپ برای فرار از انتقادها مجبور است امتیازاتی که به ایران داده را ناچیز جلوه دهد و درباره برخی مسائل بزرگنمایی نماید. 🔹در اینکه آمریکا بدعهد است تردیدی وجود ندارد؛ در اینکه میخواهد از هر فرصتی برای فرار از تعهد و ضربه به ایران استفاده کند شکی نیست؛ اما واقعیت این است که این بار آمریکا جنگ خود را کرده، به نتیجه نرسیده، میداند در آینده هم نمیرسد، و مجبور است پای توافق بیاید. 🔹این را خود ترامپ هم اقرار کرده است؛ آنجا که میگوید برای جلوگیری از رکود اقتصاد جهان با ایران توافق کردم، دقیقا اشاره به همان مسئله است. با بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران، آمریکا ایده محاصره دریایی را عملیاتی کرد، اما ایران بجای تسلیم تاب اوری خود را تقویت نمود. دشمن انتظار داشت ظرف دو الی سه هفته نتایج این محاصره را ببیند و شاهد تسلیم ایران باشد؛ اما اینگونه نشد. هرچه این محاصره ادامه یافت، ایران هم استقامت کرد؛ اقتصاد دنیا داشت هر لحظه به سقوط نزدیکتر میشد؛ اینجا ترامپ که دیگر نه راه حل را در جنگ و نه در محاصره میدید پای توافق آمد. 🔹او در مصاحبه ای اعلام کرد، نمیخواهد "هربرت هووِر" باشد. هربرت هوور سی و یکمین رئیس جمهور آمریکا است که نامش با رکود شدید اقتصادی گره خورده است؛ و این ترامپ را که خود یک تاجر است را به وحشت انداخت؛ شخصیت مغروری که هیچ وقت نمیخواست یک بازنده باشد، حالا بر سر دو راهی قرار گرفته است. یا باید امتیاز بدهد، یا اینکه به قول خودش "هربرت هووِر" دیگری لقب بگیرد! 🔹ترامپ که امروز از همه طرف تحت فشار است، دیگر از گفتن واقعیت هم ابایی ندارد و با اشاره به تبعات جنگ با ایران اعتراف میکند که برای جلوگیری از رکود اقتصاد جهان با جمهوری اسلامی توافق کرده است. 🔹پایگاه روزنامه اینترنتی القدس العربی، در گزارشی مینویسد رئیس جمهور آمریکا با اشاره به تبعات جنگ با ایران اعتراف کرد: نمی‌خواستم اقتصاد به فاجعه برسد؛ اگر این روند ادامه پیدا می‌کرد، ممکن بود چنین چیزی پیش بیاید. هر بار که حرف از صلح به میان می‌آمد، بازار سهام بالا می‌رفت. بازار سهام از همه باهوش‌ تر است؛ رهبران جهان همگی از این توافق خوشحال هستند؛ هیچ کشوری نیامد به ما بگوید «خواهش می‌کنم بمب‌های بیشتری روی آنها بریزید»؛ فقط آدم‌های احمق چنین حرفی می‌زنند. 🔹رئیس جمهور آمریکا در واقع با یک معادله واقعی روبرو شده، که در آن راهی برای گریز نمی یابد؛ بنابراین میگوید اگر این توافق را نمی‌بستیم، می‌توانستیم ۲ تا ۳ یا ۴ هفته دیگر یا حتی دو سال بمب‌ های بیشتری بریزیم، اما هیچوقت تنگه هرمز باز نمی‌ شد. 🔹به گزاره ها توجه کنید! حتی تا دو سال دیگر بمب میریختیم تنگه باز نمیشد! این به چه معنا است؟ این در حقیقت به تاب آوری ملت، نظام مقدس جمهوری اسلامی و قدرت نظامی ایران اشاره دارد؛ و ترامپ آن را به خوبی درک کرده است. 🔹حال در چنین شرایطی، نتانیاهو از ترامپ میخواهد به جنگ ادامه دهد؛ و ترامپی که از یک طرف خود را در معرض "هربرت هووِر" شدن میبیند، و از طرفی با فشار لابی صهیونیسم، و سرکوفت های دمکرات ها مواجه است کار بسیار سختی در پیش دارد. 🔹ترامپ در چنین شرایطی مجبور است برای توجیه ضعف های خود در برابر ایران، و برای آنکه به منتقدان خود بگوید امتیاز قابل ملاحظه ای به جمهوری اسلامی نداده، بحث هایی مانند ذرت و سویا را پیش بکشد و با نگاهی تحقیر آمیز به آن، هم ضعف های خود را توجیه نماید و هم از بی اطلاعی یا لجاجت بعضیها در ایران حس نا امیدی را به مردم ما تزریق نماید، حال آنکه حتی اگر خبر ذرت و کنجاله و سویا هم درست باشد که از ریشه ایراد دارد، مردم باید بدانند این موارد از پایه های اصلی امنیت غذایی یک کشور به حساب می آیند که واردات آنها در تامین خوراک دامی، تامین گوشت مورد نیاز مردم، تامین روغن های خوراکی و بسیاری موارد دیگر نقش تعیین کننده دارد. 🔹یعنی اگر دارایی های مسدود شده به طور مستقیم و بدون دخل و تصرف آمریکا هم در اختیار ایران قرار بگیرد، که ان شاالله همینطور هم خواهد بود، باز ما باید همین مواد را با واسطه یا بی واسطه برای تقویت امنیت غذایی و تاب آوری کشور تامین نماییم، و این اصلا چیز عجیبی نیست. 🔹بنابراین مخاطب لازم است که هیچ وقت تحت تاثیر حقیر انگاری، کوچک شماری، تمسخر، و استهزاء واژگانی دشمن و بعضی مخالفین سیاسی داخلی که سعی میکنند با کلماتی چون ذرت و سویا و پفیلا مسئولین کشور را ناموفق جلوه دهند قرار نگیرد و با ذهنی آزاد و مستقل، و با چاشنی صبر مسائل را مورد ارزیابی قرار دهد! @Ansari_rahim
🔺در دوران اوج کرونا رهبر معظم و شهید انقلاب برای تشویق مردم به امر مهم تزریق واکسن، خود پیشقدم شدند و همه ولایتمداران نیز به تبعیت از ایشان به تزریق واکسن کرونا مبادرت ورزیدند. 🔹امروز دوستی از من پرسید آیا دکتر سعید جلیلی هم واکسن کرونا زد؟ عرض کردم با توجه به ولایتمداری ایشان قاعدتا باید واکسن زده باشد. 🔹وی گفت ولی هیچ خبر یا تصویری از واکسن زدن او وجود ندارد. بنده گفتم قاعدتا باید واکسن زده باشند ولی ممکن است در رسانه منتشر نشده باشد. با این وجود این دوستمان حرف بنده را نپذیرفت و گفت در آن زمان بسیاری از چهره های سیاسی و فرهنگی و حتی ورزشی و بعضا سلبریتی ها برای ترغیب مردم واکسن زدن خود را رسانه ای کرده اند، لذا اگر ایشان واکسن زده باشد باید خبر یا تصویری از آن وجود داشته باشد. 🔹بر همین اساس اگر مخاطبان عزیز تصویری از واکسن زدن جلیلی و سایر مسئولان در اختیار دارند لطفا به آی دی ادمین ارسال نمایند. با تشکر🌹 @Ansari_rahim