زیارت بامعرفت
روایات مختلف و متعدد نشان می دهد زیارت هرگاه ازروی معرفت باشد زائر را به اهداف عالی می رساند. از امام باقر ـ علیه السلام ـ در این باره چنین نقل کرده اند: «فمن زاره عارفاً بحقه.»
«کسی که حضرت را زیارت کند و حق او را بشناسد.»
این تعبیر از امام صادق، امام کاظم، امام رضا، و امام جواد ـ علیهم السلام ـ درباره آن حضرت نقل شده است. برطبق این روایات، پاداش زیارت آن حضرت زمانی به انسان خواهد رسید که زائر به حق آن حضرت معرفت داشته باشد و به درستی بداند چه کسی را زیارت می کند.
از بررسی مجموع روایات استفاده می شود که زیارت از روی معرفت آن است که زائر معتقد باشد امام علی بن موسی الرضا ـ علیه السلام ـ هشتمین معصوم، حجت وخلیفه خدا ست وپس از او چهار معصوم حجت وخلیفه خدا در روی زمین خواهندبود. به عبارت دیگر، زایری حق امام هشتم رابه درستی می شناسد که شیعه دوازده امامی باشد، و تنها محبت ودوست داشتن ایشان کفایت نمی کند.
بزنطی از آن حضرت چنین نقل کرده است:
«هر کس از دوستان من که حق مرا بشناسد و زیارتم کند، روز قیامت او را شفاعت خواهم کرد.»
بر طبق این حدیث، افزون بر دوستی حضرت، شناخت حق وی برای دستیابی به شفاعت آن حضرت لازم است.
در روایتی دیگر از آن حضرت این گونه نقل کرده اند:
«هرکس مرا زیارت کند و حق اطاعتی از مرا که خدای تبارک و تعالی بر مردم واجب کرده، بشناسد، من و پدرانم روز قیامت شفاعت کنندگان او خواهیم بود.»
امام صادق ـ علیه السلام این حق راکه شناخت آن اهمیت ویژه ای دارد به روشنی توضیح داده است آن حضرت فرمود:
«یکی از فرزندان من درشهر طوس در سرزمین خراسان کشته خواهد شد، هر کس او را زیارت کند و حق او را بشناسد، روز قیامت خودم دست او را خواهم گرفت و روانه بهشت خواهم کرد؛ گر چه از اهل گناه کبیره باشد.»
از امام صادق پرسیدند: شناخت حق آن حضرت یعنی چه؟ حضرت فرمود:
«یعنی بداند که او امام و حجت خدا ست و اطاعت از او واجب و غریب و شهید است.»
بر طبق روایتی دیگر، امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود:
«زیارت با معرفت امام حسین - علیه السلام- آن است که زائر بداند آن حضرت از ناحیه خدای - عزوجل - امام است و بر همه مردم اطاعت از ایشان واجب است.»
درباره حضرت رضاـ علیه السلام ـ نیز فرمود:
«کسی که آن حضرت را زیارت کند و معتقد باشد که ایشان پس از پدرش موسی بن جعفر، امام معصوم وحجت خدا ست و بر همه مردم اطاعت از ایشان واجب است، مانند کسی است که رسول خدا- صلوات الله علیه وآله - را زیارت کرده است.»
به طور خلاصه، بر طبق روایات مختلف زیارت از روی معرفت عبارت است از:
یک. زائر معتقد باشد که امام رضا ـ علیه السلام ـ امام معصوم و حجت خدا است؛
دو. زائر بر این باور باشد که او هشتمین امام معصوم است؛
سه. زائر اعتقاد داشته باشد که پس از ایشان چهارامام معصوم دیگر و قبل از ایشان هفت امام معصوم دیگر که آخرین آن ها حضرت موسی بن جعفرـ علیهما السلام ـ است، وجود داشته است.
همه این سه نکته را می توان در یک مسئله خلاصه کرد و آن این که زائر شیعه دوازده امامی باشد. افزون بر نکته های یاد شده، در برخی از روایات اشاره شده بود که زائر آن حضرت بداند که ایشان غریب است و در غربت و به دور از خانواده اش به شهادت رسیده است؛ یعنی امام غریب و شهید است.
بقعه بهشتی
همان طور که به شرح آورده شد، زیارت حضرت رضا ـ سلام الله علیه ـ پاداش بی نظیری دارد و زمانی انسان به همه این پاداش ها دست می یابد و زیارت او مقبول خواهد بود که آگاهانه و از سر معرفت به زیارت امام خود بشتابد. از نکته هایی که در این باره سودمند به نظر می رسد، آگاهی از موقعیت برجسته و منزلت ویژه بقعه مبارک امام رضا ـ علیه السلام ـ است. بر طبق روایات معتبر، مرقد مطهر علی بن موسی الرضا ـ علیه السلام ـ بوستان سرسبز و خرمی است از بوستانهای بهشتی، و اگر آدمی بتواند خود را از پلیدی ها و وسوسه های شیطانی رهانیده و روح خود را شکوفا سازد و نفس رابه فضیلت ها و پرستش خدای متعال آرایش دهد، در همین دنیا می تواند عطر دل انگیز بهشتی را از رواق های نورانی و اطراف ضریح که امواج ناپیدا کرانه انوار معنوی آن را در خود گرفته اند، ببوید و صداهای آن جهانی را بشنود و به طور فشرده دریابد که حرم مطهر رضوی از باغ های خرم و بی نظیر بهشتی است، بلکه به یقین منزلت آن حرم فراتر از آن است؛ چه این که امام رضا ـ علیه السلام ـ جلوه رضوان خدای متعال است و این جلوه به حدی است که باغ های بهشتی در مقابل آن ناچیز می نماید.
حضرت رضا ـ علیه السلام ـ فرمود:
«وهی بارض طوس وهی والله روضة من ریاض الجنة.»
«این بقعه در سرزمین طوس است و سوگند به خدا که باغی است از باغهای بهشت.»
در روایتی دیگر فرمود:
«این بقعه، بوستانی است از بوستان های بهشت و محل رفت و آمد فرشتگان الهی و همواره تا زمانی که در صور دمیده شود، گروهی از فرشتگان از آسمان به سوی آن مرقد مطهر فرود می آیند و گروهی از آنان از آن جا به سوی آسمان بالا می روند.»
امام هادی ـ علیه السلام ـ پس از آن به مستجاب بودن دعا در آن بقعه مبارک اشاره می کند و می فرماید:
«دلیل مستجاب شدن دعا در آن جا آن است که آن محل و قبر آن حضرت، از بقعه های بهشت است و هر مؤمنی که آن جا را زیارت کند، خدای او را از آتش نجات داده و داخل بهشت خواهد کرد.»
طبق روایت جناب شیخ صدوق ـ قدس سره ـ امام جواد ـ علیه السلام ـ با تعبیری لطیف به این نکته اشاره می کند. آن حضرت فرمود:
«میان دو کوه طوس، مشتی [بخشی] از خاک بهشت گرفته شده و در آن جا گذاشته شده است، هرکس داخل آن شود، روز قیامت از آتش جهنم در امان خواهد بود.»
به احتمال زیاد، مقصود امام جواد ـ علیه السلام ـ از داخل شدن در حرم، زیارت آن حضرت باشد، به همان سان که احتمال می رود مقصود ظاهر سخن باشد. بر طبق ظاهر این حدیث حتی داخل شدن در روضه مطهر آثار شگفت انگیزی دارد.
پیش گویی از آینده
همان طور که از جناب علی بن مهزیار و حضرت عبدالعظیم حسنی نقل شد، در آن روزگار شمار زائران حضرت رضاـ علیه السلام ـ بسیار کم بود، به گونه ای که جناب عبدالعظیم حسنی از امام جواد ـ علیه السلام ـ نقل کردند که از این مسئله بسی شکوه داشت، تا آن جا که اشک های آن حضرت بر گونه هایش جاری شد. از این رو، همواره مومنان را
تشویق می کردند به زیارت آن مرقد مطهر بروند، اما حضرت رضا ـ علیه السلام ـ خود از آینده مرقد مطهرش خبر داد. آن حضرت به شاعر معروف، جناب دعبل خزاعی فرمود:
«طوس در آینده به محل رفت و آمد شیعیان و زائران من تبدیل خواهد شد. شیعیان و دوستانم از دور و نزدیک برای زیارت من به طوس خواهند آمد.»
نیز از آن حضرت نقل شده است:
«خدا این مکان (مرقد مرا) محل رفت و آمد شیعیان و دوستان من قرار خواهد داد....»
همان طور که آن حضرت اشاره فرمودند: مرقد ایشان از غربت در آمده و در روزگار ما شب و روز مردان و زنان مؤمن از دور و نزدیک با دل هایی آکنده از عشق و محبت فرزند فاطمه، به سوی آن مرقد مطهر می آیند و با سلام های برآمده از ژرفای جانشان در برابر علی بن موسی الرضا ـ علیه السلام ـ فروتنی کرده و می کوشند قطره ای از دریای ناپیدا کرانه حقوق اهل بیت را ادا کنند، و از آن پایگاه معنویت و کانون ریزش و خیزش رحمت های الهی جرعه ای بنوشند و از آن بوستان سرسبز و با صفای بهشتی گلی بچینند.
آنان بارها و بارها تجربه کرده اند و مزه شیرین زلال گوارای آن کوثر بی نظیر را چشیده اند. مردم از پیر و جوان، زن و مرد، شیعه و غیر شیعه در آن مرقد بهشتی کرامت دیده و معجزاتی را لمس کرده اند، که از اعماق جان به آن مرقد جانان ایمان آورده و برای زیارتش سر از پا نشناخته و همواره آروزی آن را بر دل دارند و تکرار آن نه تنها برایش ملالت آور و خسته کننده نیست، بلکه دل و جانشان را صیقل داده و شکوفا می سازد.
زمان زیارت
زیارت پیامبر خدا ـ صلوات الله علیه و آله ـ و همه معصومان ـ علیهم السلام ـ در همه زمان ها مفید و مناسب است؛ چه این که در نهایت از بهترین راه های تقرب به خدای متعال است و نباید از آن غفلت ورزید، بلکه باید فرصت ها را غنیمت شمرد و هرگاه زمینه زیارت حضرت رضا ـ علیه السلام ـ فراهم شد، از آن بهره برده و به زیارت آن حضرت شتافت.
اما به طور کلی عبادت خدای متعال در برخی از زمان ها و مکان ها مؤثرتر است. به عنوان مثال، ماه رمضان، شعبان، رجب، شب و روز جمعه و دسته ای دیگر از ایام و لیالی که بر طبق روایات، دعا، زیارت و عبادت در آن زمان ها بیشتر اثر دارد. از این رو، زیارت آن حضرت نیز در چهارچوب این قاعده کلی در ساعت های خاص ـ مانند ثلث آخر شب، قبل از اذان صبح، بین الطلوعین، شب جمعه و... مؤثرتر خواهد بود. با این حال، بر زیارت آن حضرت در دو زمان خاص تأکید شده است.
الف ـ ماه رجب
بر طبق روایتی که پیش تر از این نقل شد و در کتاب های معتبر شیعه، از قبیل کافی، تهذیب الاحکام، کامل الزیارات، عیون اخبار الرضا و... گزارش شده است، امام جواد ـ علیه السلام ـ فرمود:
«زیارت حضرت علی بن موسی الرضا - علیه السلام - از حج فضیلت بیشتری دارد.»
آن حضرت در پاسخ به این سؤال که هر گاه کسی به حج رفته و پس از بازگشت از حج به زیارت امام حسین ـ علیه السلام ـ مشرف شده و آن گاه هزینه و مقدمات سفر دوباره به حج برایش فراهم شد، آیا بهتر است به حج رود یا برای زیارت امام رضا ـ علیه السلام ـ راهی خراسان شود، فرمود:
«... اگر به خراسان رود و به امام رضا - علیه السلام - سلام کند، فضیلت بیشتری دارد، لیکن این سفر باید در ماه رجب باشد و سزاوار نیست در این ماه انجام شود؛ چون حکومت به خاطر آن از ما و شما بدگویی می کند.»
همان طور که جناب علامه مجلسی از این روایت برداشت کرده، این روایت نشان گر آن است که زیارت آن حضرت در ماه رجب مستحب مؤکد است و به طور خاص در این ماه بر آن تأکید شده است. دومین نکته ای که جناب مجلسی از این روایت فهمیده آن است که به سبب تقیه، زیارت آن حضرت ترک می شود؛ زیرا امام جواد ـ علیه السلام ـ فرمود: اگر در این زمان به زیارت آن حضرت روید، ما و شما، یعنی شیعیان را آزار خواهند داد؛ از این رو، هر زمانی که این گونه باشد، زیارت حضرت طبق این حدیث ترک می گردد.
یکی از استادان، از واژه «هذا الیوم» تفسیری ارائه داده اند که پرده ابهام را از این روایت کنار می زند؛ وی «هذا الیوم» را به معنای ذی الحجة دانسته است. شاید علت نهی امام جواد از تشرف به زیارت حضرت رضا در ماه ذی الحجة به جای زیارت خانه خدا، آن است که حکومت و خلافت زمان که با شیعیان و رهبری آنان سرستیز داشت و از مبارزه شیعیان با ظلم بسی می هراسید، در پی بهانه و دستاویزی بود که آبروی آنان را ببرد و اندیشه هاو باورهای آنان را زشت جلوه داده و زمینه عدم نفوذ آنان در افکار عمومی و نیز سرکوب به موقع آنان را فراهم آورد، و این خود می توانست بهانه ای مناسب باشد که اینان به جای زیارت خانه خدا بر خلاف بقیه مسلمانان پشت به کعبه کرده و به زیارت امامشان در طوس می روند! از این رو، آن حضرت فرمود: در این زمان چنین اقدامی نکنید و گرنه در ماه ذی الحجة نیز زیارت ایشان مستحب است و هیچ نهی ای از آن نشده است.
در روایتی دیگر، از امام جواد ـ علیه السلام ـ نقل کرده اند:
«زیارت امام رضا - علیه السلام - در همه زمان ها خوب است، ولی با فضیلت ترین زمان زیارت آن حضرت ماه رجب است.»
ب ـ ایام مخصوص به حضرت رضا - علیه السلام -
سخنان جناب علامه مجلسی در بحارالانوار نشان گر آن است که بر استحباب زیارت آن حضرت در ایامی که به گونه ای به ایشان ارتباط دارد، تأکید بیشتری دارد. این ایام عبارت است از:
یک. روز تولد آن حضرت؛ یعنی یازدهم ذی قعده؛
دو. روز شهادت آن حضرت؛ آخر ماه یا هفدهم ماه صفر و یا بیست و چهارم ماه رمضان؛
سه. روز بیعت مردم با ایشان؛ یعنی روز اول یا ششم ماه رمضان. در آینده به ششم رمضان اشاره خواهد شد؛
چهار. روز بیست و سوم ذی قعده ـ که بنابر قولی در چنین روزی آن حضرت به شهادت رسیده است ـ سید بن طاووس می نویسد: در برخی از آثار دانشوران غیرعرب شیعه بر این نکته تأکید شده است؛
پنج. روز بیست و پنجم ماه ذی القعده، معروف به روز «دحو الارض»؛ یعنی روزی که خدای متعال زمین را گسترانید و عبادت در آن روز آثار و برکت های عظیم و بی مانندی دارد. زیارت حضرت رضا ـ علیه السلام ـ در این روز بسیار تأکید شده است و جناب میرداماد آن را از افضل اعمال این روز دانسته است؛
شش. روز ششم ماه رمضان. سید بن طاووس می نویسد: روایت شده است که مناسب است دو رکعت نماز خوانده شود و در هر رکعت حمد یک بار و سوره توحید بیست و پنج بار قرائت شود و مناسب آن است که این نماز در حرم مطهر حضرت رضا پس از زیارت آن حضرت خوانده شود؛
هفت. روز چهارشنبه. سید بن طاووس در جمال الاسبوع می نویسد: روز چهارشنبه به نام امامان موسی بن جعفر، علی بن موسی، محمد بن علی و علی بن محمد ـ علیهم السلام ـ است. از این رو، زیارت آن حضرت در چنین روزی مستحب است؛
هشت. روز جمعه، زیارت پیامبر، حضرت فاطمه و دوازده امام و از جمله حضرت علی بن موسی الرضا ـ علیه السلام ـ مستحب است.
آداب زیارت حضرت رضا - علیه السلام -
مرقد مطهر حضرت رضا ـ علیه السلام ـ کانون فراز و فرود آمدن فرشتگان الهی و محل عبادت و راز و نیاز بندگان شایسته خدا و عارفان و عالمان خداشناس است. این ها و جز این ها نشان گر آن است که هماره باید با ادب و فروتنانه وارد این بارگاه با عظمت شد و حرمت حریم علی بن موسی الرضا ـ علیه السلام ـ را به گونه ای شایسته پاس داشت. رساترین و زیباترین تعبیر در این باره در قرآن آمده است. خدای متعال می فرماید:
«فی بیوت اذن الله ان ترفع و یذکر فیها اسمه یسبح فیها بالغدو و الآصال....»
«نور خدا... در خانه هایی است که خدا اذن داده است که بلند مرتبه شوند و بزرگ داشته شوند و نام وی در آنها یاد شود و بامدادان و شامگاهان تسبیح می کنند خدا را در آن خانه ها مردانی که بازرگانی و خرید و فروش آنان را از یاد خدا باز نمی دارد....»
عالمان بزرگ شیعه برای زیارت آدابی آورده اند که رعایت آنها در همه حرمهای ائمه ـ علیهم السلام ـ مورد نظر است. افزون بر آنها، در خصوص آداب زیارت حضرت رضا ـ علیه السلام ـ در روایات نکته هایی آمده است که بدان ها اشاره خواهد شد.
آداب زیارت معصومان - علیهم السلام -
دانشور بزرگ شیعه، جناب محمد بن جمال مکی معروف به شهید اول، در این باره چنین نوشته است:
زیارت آدابی دارد که عبارت است از:
1ـ غسل. شیخ مفید آورده است: با غسل و طهارت وارد حرم شود؛
2ـ لباس های تمیز، پاک و نو بپوشد؛
3ـ با حالت خضوع و خشوع به سوی حرم حرکت کند؛
4ـ چون به درگاه حرم رسید، بایستد و دعا و اذن دخول بخواند و بکوشد تا حالت خشوع و خضوع و رقت قلب در خود پدید آورد و باید بداند که این حالت است که زمینه را برای فرود آمدن رحمت الهی فراهم می آورد؛
5ـ چون خواست وارد حرم شود، پای راست را جلو بگذارد، به همان سان که در هنگام خروج پای چپ را جلو گذاشته و خارج شود؛
6ـ در مقابل ضریح بایستد و خود را به ضریح بچسباند و آن را ببوسد؛
7ـ پشت به قبله و رو به ضریح بایستد و زیارت و دعا بخواند؛
8ـ پس از زیارت، گونه راست را بر ضریح بگذارد و از روی تضرع و خشوع دعا کند، آن گاه گونه چپ را بر ضریح بگذارد و خدای را به حق خودش و به حق صاحب قبر قسم دهد و بخواهد که خدای او را شفیع او قرار دهد. در دعا کردن اصرار ورزیده و پافشاری کند، آن گاه به بالای سر بیاید و دو باره دعا کند؛
9ـ تنها سلام و حضور در حرم کفایت می کند و زیارت به حساب می آید، ولی بهتر است با زیارت هایی که از ائمه ـ علیهم السلام ـ به ما رسیده، زیارت کند؛
10ـ پس از زیارت دو رکعت نماز بگذارد؛ اگر پیامبر اکرم را زیارت می کند این نماز را در «روضه» بخواند و اگر یکی دیگر از معصومان را زیارت می کند، در بالای سر نماز بخواند. اگر این نماز را در مسجدی که در مرقد است، بخواند کفایت می کند؛
11ـ پس از نماز زیارت، دعاهایی که نقل شده بخواند و اگر دعایی وارد نشده، برای امور دینی و دنیوی خود دعا کند و هر چه دعا را به دیگران تعمیم دهد، به اجابت نزدیک تر است؛
12ـ مقداری قرآن تلاوت کند و ثوابش را به صاحب قبر اهدا کند. این عمل به نفع زائر است و نوعی تعظیم و بزرگداشت صاحب قبر محسوب می شود؛
13ـ بکوشد در همه این مراحل حضور قلب داشته باشد؛
14ـ استغفار کرده و از گناهان خود توبه کند؛
15ـ خادمان، محافظان و دیگر دست اندرکاران حرم را بسیار احترام کند؛ چه این که در واقع نوعی احترام به صاحب قبر به شمار می آید. آنان نیز باید اهل خیر، شایسته، متدین، و دارای جوانمردی، تحمل، شکیبایی و خویشتن داری باشند و با زائران مهربانی کنند، به زایران نیازمند کمک کرده و گمشدگان را راهنمایی کنند و اگر خدای ناخواسته زایران مرتکب خطایی شوند، با توجه به شرایط و مراتب امر به معروف و نهی از منکر، آنان را از خطایشان باز دارند؛
16ـ تا زمانی که در آن شهر اقامت دارد، مستحب است پس از خروج از حرم و استراحت در محل اقامت خود، مکرر به حرم باز گردد؛
17ـ در آخرین زیارت خود، زیارت وداع بخواند و از خدای متعال بخواهد دوباره زیارت آن معصوم را روزی او کند؛
18ـ بکوشد به گونه ای معصوم ـ علیه السلام ـ را زیارت کند که پس از هر زیارت به لحاظ معنوی و روحی بهتر از گذشته باشد؛ چون زیارت گناه را می ریزد و آدمی را سبک می کند، اگر زیارت او قبول شده باشد؛
19ـ برای احترام به امام معصوم و باقی ماندن شدت شوق به زیارت، چون از زیارت فارغ شد و بهره خود را از آن برد، در خارج شدن از حرم عجله نکند؛
20ـ در هنگام خروج به حالت قهقهرا راه برود؛ یعنی پشت به قبر حرکت نکند؛
21ـ بر نیازمندانی که در بقعه مبارک و یا مجاور آن هستند، صدقه داده و انفاق کند، به ویژه اگر از سادات باشند؛
22ـ سعی کند در زمان هایی که زیارت در آنها مستحب مؤکد است، زیارت کند [به عنوان مثال] در ماه رجب به زیارت حضرت رضا رود که از افضل اعمال است؛
23ـ همان طور که اشاره شد، بوسیدن ضریح هیچ کراهتی ندارد، بلکه فقهای شیعه آن را مستحب می دانند و اگر بوسیدن و دست مالیدن مشکلی ایجاد می کند، تقیه کند بهتر است و اگر زائر برای شکرگزاری نعمت توفیق زیارت سجده شکر کند، بهتر است؛
24ـ اگر روز جمعه را درک کرد قبل از نماز ظهر از سفر برنگردد و پس از نماز خارج شود؛
25ـ کسی که به حرم مشرف می شود و وقت نماز فرا می رسد، یا امام جماعت نماز جماعت می خواند، اول نماز بخواند و بعد زیارت کند و هر گاه در وسط زیارت وقت نماز می رسد، مستحب است زیارت را قطع کرده و نماز بخواند؛
26ـ وقتی جمعیت زائران زیاد است، مستحب است آنان که در کنار ضریح یا مکان های با فضیلت و مورد توجه زائران قرار دارند، زودتر عمل خود را تمام کنند تا نوبت به دیگران هم برسد؛
27ـ زنان باید جدای از مردان زیارت کنند و با حجاب کامل به گونه ای که شناخته نشوند به زیارت روند، و از آرایش بپرهیزند و اگر با مردان زیارت کنند، جایز ولی مکروه است؛
28ـ مستحب است کسی که به زیارت می رود به نیابت از پدر و مادر و دوستان بلکه همه مؤمنان زیارت کند.
آدابی که برای زیارت آورده شد، عام است و شامل همه مرقدهای شریف معصومان ـ علیهم السلام ـ می شود، اما بر طبق روایات، زیارت امام رضا ـ علیه السلام ـ نیز آدابی دارد که به آن ها اشاره می شود.
نکته هایی در باره آداب زیارت حضرت رضا ـ علیه السلام ـ
دراین جا به چند نکته در باره زیارت حضرت رضا ـ علیه السلام ـ اشاره می شود:
1ـ غسل، چون خواستی به زیارت حضرت رضا روی پیش از آن که از خانه خارج شوی غسل کن و در هنگام غسل این دعا را بخوان؛
2ـ دعای بر در خانه. هنگامی که از خانه خارج شدی، در خانه خود بایست و بگو؛
3ـ هنگامی که به مشهد رسیدی وقتی خاستی به زیارت روی، غسل کن و در هنگام غسل این دعا را بخوان ؛
شیخ صدوق از ابی صلت هروی روایت کرده است که حضرت رضا ـ علیه السلام ـ فرمود:
«هر کس مرابا حالت غسل زیارت کند، از گناهان خود پاک می شود، مانند روزی که از مادر متولد شده است .»
امام هادی ـ علیه السلام ـ فرمود:
«هر کس حاجتی از خدا می خواهد به زیارت قبر جدم علی بن موسی الرضا ـ علیه السلام ـ بشتابد، در حالی که غسل کرده باشد و نزد سر آن حضرت دو رکعت نماز بخواند و در قنوت از خدا حاجت خود را بطلبد، دعایش مستجاب خواهد شد.»
4ـ پوشیدن پاک ترین و بهترین لباسها. چون خواستی به زیارت روی، پاکیزه ترین و بهترین لباس هایت را بپوش؛
5ـ با آرامش و قار و پای برهنه به سوی مرقد مطهر حرکت کن و گامها را آهسته و کوتاه بردار و در مسیر «سبحان الله و الحمد الله ولا إله إلا الله والله اکبر» بگو.
🌷 آیت الله کشمیری (ره) :
✍ 70 مرتبه #استغفار بعد از نماز عصر ، مفید است برای روشنایی دل
🖋 چنانکه امام صادق (علیه السلام) فرمود : هفتصد گناه را خدا می آمرزد.
📚 روح و ریحان ص ۸۳
«#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج»
#نماز_اول_وقت
▬▬▬▬▬▬▬
💠 سه توصیه ویژه آیت الله کوهستانی(ره) :
✍ سه چیز را سرلوحه کارتان قرار دهید:
۱ _ همراه با قرآن باشید و از قرآن جدا نشوید
۲ _ نماز شب را ترک نکنید.
۳ _ ((نماز را اول وقت بخوانید.))
🌷 آن مرد الهی در ادامه فرمودند:
👈 مواظب شیطان باشید که برای فریب دادن هر انسانی آماده است.
آیت الله #مجتهدی_تهرانی:
جوانی در مسجد گوهرشاد به من گفت:
"لباسهایی که چروک و کثیف است موادی برای شستشو و تمیز کردن آنها هست؛ حال اگر قلب را زنگار بگیرد آیا وسیله ای برای پاک کردن آنها داریم؟"
از سوال او خوشم آمد و گفتم :
" بله! با دو کار میشود این زنگارها را از دل برد؛ یکی #تلاوت_قرآن و دیگری #استغفار کردن خصوصا در سحرها"
🔅 پیامبر اکرم (ص)فرمودند:
"دلها را زنگار میگیرد مانند زنگار مس، پس آنها را با #استغفار و #قرآن_خواندن جلا دهید"
📚 بحارالأنوار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢استاد حسینی قمی
👈 زنی که آیت الله بهجت به تشییع جنازه او رفت و او را شهید خطاب کرد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👶قنداقهٔ نوزاد
🎥عارف کامل مرحوم حاج سید هاشم حداد قدس سره
#کلیپ_تصویری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 «شرمنده شدم»!!
🔹 ماجرای توسل به امام زمان ارواحنا فداه
🎙#استاد_عـالـی
🔴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 توصیه آیة الله بهجت به سخنرانان، استفاده از نهج البلاغه در منبر
🎙 استاد حسینی قمی
🔴 مومنان حقیقی، شریک در مصائب اهل بیت...
🌕 آقا امام صادق علیهالسلام فرمودند:
«رَحِمَ اللَّهُ شِیعَتَنَا شِیعَتُنَا وَ اللَّهِ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ فَقَدْ وَ اللَّهِ شَرَکُونَا فِی الْمُصِیبَةِ بِطُولِ الْحُزْنِ وَ الْحَسْرَةِ.»
خداوند شیعیان ما را رحمت کند؛ به خدا که مؤمنین حقیقی آنانند؛ آنانکه به حزن و حسرت طولانـــــــــی، شریک مصیبت ما هستند.
📗بحار الأنوار، ج ۴۳، ص ۲۲۱
📗اللهوف، ج ۱، ص ۱۳۷
🔴 خواندن زیارت آل یاسین و بیعت نمودن با امام زمان ارواحنافداه در هر روز ....
مرحوم خادم الحجه خطاب به محصلین علوم دینی گوشزد میکرد:
شما باید هر صبح با امام زمان علیه السلام تجدید بیعت کنید، یعنی متذکر حضرت شوید، یعنی زیارت های وارده را بخوانید.
زیارت «سَلَامٌ عَلَى آلِ يس» را که جزو زیارات وارده در سرداب مطهّر است، بخوانید.
این زیارت، زیارتی است که خود حضرت دستور داده و فرمودهاند: هرگاه خواستید ما را زیارت کنید اینطور متوجّه ما شوید!
من زیاده گویی نمیکنم. پشتوانه حرف های من به کوه متصل است؛ آن بزرگانی که شما به خواب هم ندیده و نخواهید دید در روزهای دوشنبه و پنجشنبه که روز عرضه اعمال به امام زمان است، این زیارت را تا آخر عمرشان تعطیل نمی کردند.
هفته ای دو روز، با اینکه حضرت بنا به مقام امامت خود، به تمام ذرات این عالم احاطه علمی دارند، ولی روی نظم و انضباط اداری، هفته ای دو روز، اعمال شما را بر حضرت عرضه می دارند. همه این حرفها را می نویسند و اعمال و اقوال ما را حضور آن حضرت تقدیم می دارند.
شما باید همه روزه متوسّل به حضرت شوید، هر صبح امام زمان خود را زیارت کنید.
توسّلی هست که صاحب مفاتیح به عنوان دعای توسل « سَلَامُ اللهِ الْكَامِلُ التَّامُّ » آورده است. شما این سلام را هر صبح به امام زمان بدهید.
هر صبح بعد از نماز خود، متوسّل به امام زمان بشوید، سلام بدهید. شما نوکر او هستید، هر صبح باید به ارباب خود سلام دهید تا او به شما توجه کند، تا او شما را در شغلتان کمک کند.
هر شام ، هر عصر، زیارت «سَلَامٌ عَلَى آلِ يس» را بخوانید. اگر تنبلی، کسلی یا اهمال نکنید، و به این حرفهایی که از من می شنوید، عمل کنید، و الله العلی العظیم در علم، طیر خواهید کرد، نه سیر خواهید کرد، بلکه پرواز خواهید کرد.
لااقل روزهای دوشنبه و پنج شنبه «سَلَامٌ عَلَى آلِ يس» را بخوانید . با اقیانوس علم خدا، با اقیانوس قدرت خدا، با اقیانوس عظمت خدا، با اقیانوس کمالات خدا، یعنی امام زمان اتصال پیدا میکنید
جداً ، از شما می خواهم، خدا می داند شما را دوست می دارم. به خاطر علاقه به شما است که اینجا منبر می آیم. دلم می خواهد آنچه را در دوران عمر فهمیده ام به شما ساده بگویم.
ماه صفر ۱۳۹۶قمری، مدرسه آقای مجتهدی تهران
توصيه هاى پیامبر به یکی از زنان مدینه:
ای حولاء! هر زنی نمازش را بگزارد و ملازم خانه اش باشد و اطاعت شوهرش کند، خداوند همه گناهان پیشین و پسین او را بیامرزد.
💥💥رنج افکندن شوهر
ای حولاء! حلال نیست که زنی شوهرش را بیش از توانش به تکلف و زحمت اندازد و این که از شوهرش نزد هیچ یک از خلق الله از خویش و غیر خویش گلایه و شکایت نبرد.
استقامت در سختی و آسانی
ای حولاء! بر زن است که در سود و زیان و بر سختی و آسانی شوهرش صبر و استقامت کند، همچنانکه همسر ایوب مبتلا(ع) صبر کرد. همسر ایوب بر خدمت شوهرش ۱۸ سال صبر کرد و او را بر دوش با باربران حمل میکرد و با آسیاب کنندگان، آسیاب میکرد و با غسل کنندگان او را میشست و غذایی میآورد که بخورد و خدایش را حمد و سپاس میگفت و او را در کساء قرار میداد و بر دوشش حمل میکرد و این همه را برای شفقت و احسان و تقرب به خدای عز و جل انجام میداد.
ای حولاء! سوگند به کسی که مرا به حق به پیامبری و رسالت فرستاده، هر زنی بر سختی و آسانی شوهرش صبر کند و مطیع شوهرش و دستورهایش باشد، خداوند تبارک و تعالی او را با همسر ایوب(ع) محشور میکند.
ای حولاء! زینت خود را جز برای شوهرت نمایان مساز! ای حولاء! حلال نیست بر زن که دستبندها و خلخال هایش را جز برای شوهرش آشکار سازد؛ و اگر این چنین کرد همواره در لعنت و خشم الهی است و خداوند بر او غضب میکند و فرشتگان خدا بر او لعنت مى فرستند و برایش عذاب دردناکی فراهم شده است.
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج 🌹
❇️🌤❇️
✅ حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله وسلم:
«ِبه زودی در آخرالزمان، عُلمایی می آیند که مردم را به خودداری از دنیا میخوانند، اما خود زهد نمیورزند؛ به آخرت ترغیب میکنند ولی خود بدان رغبت نمیکنند؛ از وارد شدن به دستگاه حکمرانان نهی میکنند، اما خود از این کار، خودداری نمیورزند؛ از تهیدستان دوری میکنند و به ثروتمندان نزدیک میشوند.
اینان، همان جباران دشمن خدا هستند»
🔹«سَیأتِی فی آخِرِ الزَّمانِ عُلَماءُ یزَهِّدُونَ فِی الدنیا ولا یزهَدُونَ، ویرَغِّبونَ فی الآخِرَةِ ولا یرغَبُونَ، وینهَونَ عنِ الدُّخولِ علَی الوُلاةِ ولا ینتَهُونَ، ویباعِدُونَ الفُقَراءَ، ویقَرِّبونَ الأغنیاءَ، اُولئک هُمُ الجَبّارُونَ أعداءُ اللّه»
📚الکافی، جلد ۲، صفحه ۱۱۷
❇️🌤❇️
برگزیدههایی از برنامهی دروب الرجاء
۲۶/۸/۲۰۲۳
۲۷/۸/۲۰۲۳
۲۸/۸/۲۰۲۳
۲۹/۸/۲۰۲۳
قسمت اول
▪️و جز اندک دانشی به تو داده نشد. و دربارهی واگنر میپرسند و تو چه میدانی واگنر چیست! نزد جهینه خبر یقین است.
مردم بدانند واگنر رئیس گروه به قتل نرسید و در هواپیمایدیگری بود و این هواپیما با بمبی از داخلش منفجر شد و فرماندهان ردهی اول واگنر کشته شدند تا آنها را تغییر دهند و اطلاعات روسی از همان روز اول( اعلان خیانت واگنر) برای آن کار میکرد. اکنون او زنده است و هرگز نمیتوانند ثابت کنند او مُرده است مادامی که من و معلمم زنده ایم. معلمم به فاصلهی دوکمان و شاید کمتر به او نزدیک تر بود چون رخداد جهانی است. رخداد بزرگتر مکهاست. اتفاقی که دو روز پیش در مکه افتاد و حادثهی واگنر به فاصلهی ۲۴ ساعت بود. در مکه زلزال هولناکی بود و شما فیلمهای منتشرشده را دیدید.
▪️ به خداوند علی العظیم قسم امام علیه السلام در حال آمدن به سوی شماست. چیزی جز مرگ پادشاه نمانده و این پیام در مکه چیزی نیست جز زلزال کوچکی که به دنبالش زلزالی بزرگ است.
▪️هنگامی که کعبه را دیدم و خداوند طوفانیاش کرد. آیا این نشانهی بزرگ نیست ای آل سعود و ای دولتهای خلیج!
اگر عبرت نمیگیرید پس منتظر چیزی باشید که در تصورتان نیست. به خداوند علی العظیم قسم، شما را دیدم که میگریزید همانند پرنده هایی که از شاهین گرسنه میگریزند.
رخداد هولناکی داریم، بعضی پیشگوها میگویند اتفاقی که در کعبه افتاد طوفان استوایی است خب چرا کعبه دقیقا؟
چرا در الاحسا و قطیف اتفاق نیفتاد. مردم را در هوا پرواز داد و هتلها را سوزاند و کعبه دچار صاعقه شد. اینها بر چه چیزی دلالت دارند؟
به مردمی که در کعبه هستند میگوید بروید! شما مردمی نجس هستید!
چون نمیشود این خانهها، خانههای خداوند باشد و اتفاقی در آن بیفتد!
پس اگر خانهی خداوند امن نباشد نمیتوانی بین خانهی مردم و خدا تمییز دهی.
میشود خانهات از خانههای خداوند باشد؟ بله هر خانهای از خانههای اهل عراق در جنوب خانهای از خانههای خداوند است. به معلمم گفتم: چگونه سَرورم؟
معلمم گفت: این خانههای برای زوار کربلا آماده شده...عجیب است پس خانهای از خانههای خداوند شده...
معمولا ثروتمند به فقیر غذا میدهد و در عاشورا فقیر به ثروتمند غذا میدهد. مردم برای خدمت امام حسین علیه السلام میآیند. ما عراقی ها ۶۰ روز گریان و سینه زن اطعام میکنیم و گرسنهای نمییابی و فقیر گمشدهاش را پیدا میکند.
▪️اکنون این طوفانی که در کعبه اتفاق افتاد بر هشداری شوم دلالت دارد. منتظر بعد از طوفان باشیم. مردم کشته خواهند شد و پادشاهی آل سعود این بار برای ابدیت خواهد رفت و من چیزی نگفتم جز بر نشانهای از امرم. و وهابیت و بنی عباس قویتر و شدیدتر باز خواهد گشت؛ چون مُلکشان رفت. هنگامی که ترکی شیخ را بر حکم آوردند جایگاهش رفت و رحمت خدا کم شد و رویشان سیاه شد.
چون این سرزمین مقدس، مردم در آن در میانهی کعبه بازی میکنند و شراب مینوشند. پس کسی برای پاکسازیاش آمد و به آنها گفت...بروید و همهتان از آن خارج شوید لیاقت ندارید به این خانهی عظیم بیایید...این هشداری شوم بود.
▪️میدانید مردم هنوز دربارهی فرمانده واگنر گیج هستند! من به شما میگویم او کشته نشده و در هواپیمای دیگری بود که با موشک های ضد زمینی یا هشدار هوایی در فرودگاهی دیگر فرود آوردند.
پس آنها را فریب داد و هنگامی که جسدش را پیدا نکردند، گوشیاش را کنار یکی از اجساد گذاشتند...
جهان منتظر است پوتین چه میکند...پوتین نه؛ بلکه خداوند و پوتین یکی از سربازان خداست. کافر سربازی از سربازان خداست. یعنی کسی که آمد و دولت بعث را نابود کرد سربازی از سربازان خداست و شیطان سرباز خداست؛ چون از آفریدههای خداوند است.
#ادامه_دارد
❇️🌤❇️
برگزیدههایی از برنامهی دروب الرجاء
۲۶/۸/۲۰۲۳
۲۷/۸/۲۰۲۳
۲۸/۸/۲۰۲۳
۲۹/۸/۲۰۲۳
قسمت دوم
▪️اکنون ما نیاز داریم که بدانیم جماعت آمون کجا میروند...جماعت آمون به یوسف نیاز ندارند...چون ما امام مهدی علیه السلام را داریم. کسی که یوسف خادم خادم او بود. حتی اگر پیامبر باشد... موسی و خضر را داریم...ابراهیم فرمود: به من نشان بده چگونه مردگان را زنده میکنی...تا قلبم مطمئن شود. اهل بیت علیهم السلام این را نمیگویند؛ بنابراین امام مهدی علیه السلام را داریم و باید آمون و کسانی که با آن هستند را ترک کنیم و دنبال نجات دهنده باشیم قبل از آن که امر از دستمان برود و پشیمان شویم...چیزی که درکعبه اتفاق افتاد کوچک بود.من دیدم کعبه شکافته شد...کمی تاخیر شد و عراقی ها آمریکایی ها را به سخره میگیرند.
آنها در حال آمدن هستندپس هنگامی که میگویم دیدم یعنی من نشسته ام و معلمم همراهم هست.
▪️در روز عاشورا، در اربعین امام حسین علیه السلام سعی کنید کفن بپوشید و بیرون بروید و بر روی کفن" لبیک یا قائم آل محمد" بنویسید. تو به سوی امام حسین علیه السلام میروی غیر از انتقام و خونخواهی چه میکنی...چه کسی انتقامش را میگیرد، جماعت آمون؟
یا امام مهدی علیه السلام...شعارتان این باشد؛ هرکس مهدی علیه السلام مولایش نباشد، شیطان مولای اوست.
▪️و من دربرنامه بودم و معلمم با عجله آمد و گفت: اگر کسی با تو دربارهی حلیمهی سعدیه جدل میکند، این دروغی است بزرگ. برایشان این آیه را بخوان...
القصص
وَحَرَّمْنَا عَلَيْهِ الْمَرَاضِعَ مِن قَبْلُ فَقَالَتْ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَىٰ أَهْلِ بَيْتٍ يَكْفُلُونَهُ لَكُمْ وَهُمْ لَهُ نَاصِحُونَ
ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺧﻮﺍﻫﺮ ﻣﻮﺳﻲ، ﻛﺎﺭی ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺳﻴﻨﮥ ﺑﺎﻧﻮﺍﻥ ﺷﻴﺮﺩﻩ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﻜﻨﺪ. ﺧﻮﺍﻫﺮﺵ ﮔﻔﺖ: «ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩﺍی ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﺑﻜﻨﻢ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺩﻟﺴﻮﺯیِ ﺗﻤﺎم ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﻧﮕﻬﺶ ﺩﺍﺭﻧﺪ؟» (١٢)
یک پرسش، تمامی سینهی بانوان شیرده را حرام کرد... به مادرش بازگرداند تا شیرش بدهد. و محمد علیه السلام مادرش او را شیر ندهد!
من چیزی به شما نمیگویم قرآن بخوانید، تمامی این کتابها را در دریا خواهید ریخت...چون مردم چیزی در آن میگذارند و رنگ است...و آن دروغ است.
▪️کسی از کوتهفکران میگوید علی علیه السلام ولی نیست، از اصول دین نیست و آیا پدرت از اصول دین است؟
از موهای سفیدت شرم کن...ای کسی که شرم نداری...علی علیه السلام از اصول دین نیست؟ علی علیه السلام خودش کل دین است. ( کل ایمان در برابر کل کفر به پا خواست) آیا من و تو دربارهاش اختلاف داریم؟
نمیتوانیم اختلاف داشته باشیم؛ چون همگان این را میدانند، ایمان نمایندهی چیست؟ نمایندهی خداست و تو میگویی علی علیه السلام از اصول دین نیست.
علی علیه السلام کل دین است...بدون علی علیه السلام بهشت و جهنمی وجود ندارد؛ بنابراین همه چیز با علی علیه السلام است...الله اکبر...ای علی علیه السلام چه کسی هستی...ای علی...
▪️معلمم میگوید؛ خانهی بیماری در جهان، عراق است. هنگامی که مردم نفس هایشان را تزکیه دهند و بهسوی بیعت با امام علیه السلام بروند چیزی جز ساعتی نمیبینند که امام علیه السلام به سرعت میآید و میفرماید: لبیکم...
خود امام علیه السلام به آنها خواهد فرمود لبیکم و نه آنها به امام علیه السلام.
چون امام علیه السلام به آنها نیازدارد تا از ظلمات بهسوی نور نجاتشان دهد. نور محمد و آل محمد علیهم السلام هستند و ظلمات سقیفه است...
آیا دکانداران می پذیرند که امام علیه السلام ظهور میکند. رسوایی است اگر ظهور کند...تو برای چیزهایی دعوت میکنی تا ظهور نکند. من کسی از این بزرگان را نیافتم که شرح دهد امام علیه السلام چه میخواهد و چگونه دوستدار او باشیم آیا با حرف؟
یا با عمل؟ و تفاوتی که ایمان به امام مهدی علیه السلام ایجاد میکند چیست. زیر و رویش میکند...
از نشانههای بزرگ چیزی نمانده...برکناری صدام لعنت شده مقدمه و آمادهسازی برای ظهور بود ولی ما آمدیم و بدترش کردیم...
▪️سَرورم این جهان در حال رسیدن به انتهاست و در حال پوسیده شدن... همجنس بازی و قوم لوط...
آن را زیر و رو کردید وقتی که خواستید آن را زیر و رو کنید. آیا این آغاز پایان است یا پایان آغاز؟.. ما منتظر زلزال بزرگ در ترکیه هستیم. مرا لعنت کنید اگر راستگو نبودم.
من سیاه نپوشیدم مگر این که بعدش زلزال [حادثه] بزرگی بود. معلمم میگوید تا برنامه را تشخیص بدهید؛ چون هر وقت سیاه بپوشم، زلزال هولناکی اتفاق میافتد..
#ادامه_دارد
❇️🌤❇️
برگزیدههایی از برنامهی دروب الرجاء
۲۶/۸/۲۰۲۳
۲۷/۸/۲۰۲۳
۲۸/۸/۲۰۲۳
۲۹/۸/۲۰۲۳
قسمت سوم
▪️من آمدم تا شما را از این قضایا برحذر دارم... به شما می گویم در سوریه آمریکا به ساعت صفر نزدیک میشود و قرقیسیا اتفاق میافتد و جنگ به فاصلهی دوکمان یا کمتر نزدیک شده و این امر به ظهور ارتباط دارد.
غرب تصرف جهان عرب را میخواهد تا بقیهی جهان را بگیرد از چین و غیره... نفت و گاز... برای شما آماده سازی میشود.. بله اوکراین!
برای خودشان یک عروسک رقصان [اشاره به زلنسكى رئیس جمهور اوکراین] پیدا کردند... بازیگر بود و فکر میکرد بازی سادهای است و اکنون ملتش را نابود کرد و پایان کار، آمریکا از او دست خواهد کشید همان طور که با صدام کردند.
از او [صدام] خواستند تا جنگ با ایران چندین سال طول بکشد و بدون دستور جنگ را تمام کرد پس او را وارد کویت کردند و... بنابراین اکنون اتفاقی که در حال افتادن است بازی جهانی هولناکی است... این بازی جهانی پشتش (مدیر و مدبرش) امام مهدی علیه السلام است... ظالم شمشیر من است با او انتقام میگیرم و از او انتقام میگیرم.
▪️زلزال بزرگی در دریا وجود دارد. مردم بدانند ان شاالله اسرائیل با ضربهی کُشنده نابود میشود... بر ماست استغفار را آغاز کنیم و شما ای زوار حسین علیه السلام... این میلیونها، اسرائیل و دشمنان وهابی و غیرشان را نگران کرد. دهها میلیون بهسوی امام حسین علیه السلام میآیند.
حسین علیه السلام انتخاب کرد که زنده بماند و یزید انتخاب کرد هر روز هزاران بار با لعن بمیرد.
▪️اکنون درگاه امام علی علیه السلام امام مهدی علیه السلام است همان طور که درگاه محمد علیه السلام امام علی علیه السلام بود. و به امام علی علیه السلام نمیرسی مگر از راه امام مهدی علیه السلام...
هرکس امام مهدی علیه السلام مولایش نباشد؛ شیطان مولای اوست. اگر امام مهدی علیه السلام امور ما را مرتب نکند و نگذارد این میلیونها بهسوی امام حسین علیه السلام بیایند خب پس چه کسی صاحب عزاست؟ امام مهدی علیه السلام یا خیر؟
▪️بنابراین چیزی نمانده... ما اکنون پیشرویمان مظلومیت امام حسین علیه السلام است. این میلیون ها که میآیند فساد دارند یا نه؟
آیا امام مهدی علیه السلام از آنها استقبال میکند یا خیر؟
پس کسی که امام علیه السلام از او استقبال میکند گناهش را میبخشد یا نه؟
ملزم است گناهش را ببخشد وقتی که گناهش بخشیده میشود؛ چون بهسوی امام آمده است. پس چگونه است امام بخشندگی اش به اندازهی زمین و آسمان است و رحمتش نمیدانید تا کجاست...
این بار شرم کنید و دکانداران به شما دروغ نگویند... از امام علیه السلام شرم کنید.
امام علیه السلام و مردمش حاضرند تا به شما تسلیت بگویند همانطور که شما تسلیت میگویید... ولی تسلیت امام بخشایش گناهانتان است... گویی که همين امروز به دنیا آمده اید.
▪️من به شما گفتم دنیا بههم ریخته است... قابل بازگشت نیست. امروز بهتر از فرداست... هرروز که میگذرد از فردا بهتر است. پس اگر هر روز از فردا بهتر است بلا چهقدر بزرگ است؟ من تانک ها را در "مصنع" سوریه یافتم... مرا لعنت کنید اگر راستگو نبودم. معلمم دستم را گرفت و گویی با او رفتم... آیا این رویاست؟ آیا من دنبال رویا هستم... تانک های آمریکایی و اسرائیلی را در مصنع سوریه دیدم... منتظرش هستم و روزهای پیش رو درستی سخنانم را ثابت میکند...
▪️مجری:
الحشر
هُوَ الَّذِي أَخْرَجَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مِن دِيَارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ مَا ظَنَنتُمْ أَن يَخْرُجُوا وَظَنُّوا أَنَّهُم مَّانِعَتُهُمْ حُصُونُهُم مِّنَ اللَّهِ فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا وَقَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُم بِأَيْدِيهِمْ وَأَيْدِي الْمُؤْمِنِينَ فَاعْتَبِرُوا يَا أُولِي الْأَبْصَارِ(2)
دکتر آیا فکر میکنند پناهگاهایشان آنها را از عقوبت خداوند حفظ میکند و آیا زمانی مانده تا اینان عبرت بگیرند؟
منادی: نه این بار امام علیه السلام همراه حزب الله میجنگد و در "خیام" جنگید و ۳۰ جنگجو با او بود که کفن پوش بودند و در این جنگ امام علیه السلام مجروح شد. در این جنگ امام علیه السلام با سلاحی هولناک میآید و برای مردم ظاهر میشود و مردم می شناسند که او جنگید. و حزب الله می گوید چیزی عجیب است... سوری ها و غیرهم... و کسانی که خدا و رسولش صلوات الله علیه و آله را دوست دارند فقط این چیز را میبینند؛ بله به خدا قسم امام علیه السلام را کنارشان خواهند دید که با آنها میجنگد که کمِ کمش تانک های دشمن و هواپیماهایشان خواهند سوخت.
همراهان امام علیه السلام دستگاهی ساختند که نه میگذارد هواپیما پرواز کند و نه خودرویی حرکت کند.
#پایان
❇️🌤❇️
موسی (علیه السلام) و تلخی فراق
روزی عزرائیل نزد موسی (علیه السلام) آمد، موسی (علیه السلام) پرسید: برای زیارتم آمدهای یا برای قبض روحم؟
عزرائیل گفت: برای قبض روحت آمده ام...
موسی گفت: ساعتی به من مهلت بده تا با فرزندانم وداع کنم.
عزرائیل گفت: مهلتی در کار نیست.
موسی (علیه السلام) به سجده افتاد و از خداوند خواست تا به عزرائیل بفرماید که مهلت دهد تا با فرزندانش وداع کند.
خداوند به عزرائیل فرمود: به موسی (علیه السلام) مهلت بده.. عزرائیل مهلت داد.
موسی نزد مادرش آمد و گفت سفری در پیش دارم!
مادر گفت: چه سفری؟
موسی گفت: سفر آخرت
مادر گریه کرد.
موسی (علیه السلام) نزد همسرش آمد، کودکش را در دامن همسرش دید، با همسرش وداع کرد، کودک دست بر دامان موسی (علیه السلام) زد و گریه کرد، دل موسی از گریه کودکش سوخت و گریست..
خداوند به موسی (علیه السلام) وحی کرد: ای موسی! تو به درگاه ما می آئی، این گریه و زاری برای چیست؟
موسی (علیه السلام) عرض کردن دلم به حال کودکانم می سوزد.
خداوند فرمود: ای موسی! دل از آنها بکن، من از آنها نگهداری می کنم، و آنها را در آغوش محبتم می پرورانم.
دل موسی (علیه السلام) آرام گرفت، به عزرائیل گفت: جانم را از کدام عضو میگیری؟
عزرائیل گفت: از دهانت.
موسی گفت: آیا از دهانی که بی واسطه با خدا سخن گفته است جانم را می گیری؟
عزرائیل گفت: از دستت.
موسی گفت: از دستی که الواح تورات را برگرفته است؟
عزرائیل گفت: از پایت.
موسی گفت: از پایی که من با آن به کوه طور برای مناجات با خدا رفته ام؟
عزرائیل یک نارنج🍊 خوشبو به موسی (علیه السلام) داد، موسی (علیه السلام) آن را بو کرد و جان سپرد.
فرشتگان به موسی گفتند: یا اهون الانبیاء موتا کیف وجدت الموت: ای کسی که در میان پیامبران، از همه راحت تر مردی، مرگ را چگونه یافتی؟
موسی (علیه السلام) گفت: کشاة تسلخ وهی حیة: مانند گوسفندی که پوستش را زنده زنده بکنند!
📚عالم برزخ در چند قدمی ما
✍🏻محمد محمدی اشتهاردی
❇️🌤
🔴 فوری
گویا پایگاه های موشکی ایران در شمال غرب کشور به حالت آماده باش در آمده.
فوری - زلزله M4.7 در 1293 کیلومتری غرب پورتو ویلامیل (اکوادور)
♕ نيبيرو
🔴 مدودوف : امریکا ممکن است بزودی مورد حمله ای به سبک ۱۱ سپتامبر قرارگیرد اما اینبار با سلاح هسته ای
🔴 اخباری از آمادگی فرانسه برای شروع تهاجم به نیجر در روز های آینده.