رسول گرامى اسلام (صلى الله عليه و آله) مىفرمايد:
أَنَا زَعِيمٌ بِثَلاثٍ لِمَنْ أَكَبَّ عَلَى الدُّنْيا، بِفَقْرٍ لا غَناءَ لَهُ وَ بِشُغْلٍ لا فَراغَ لَهُ وَ بِهَمٍّ وَ حُزْنٍ لا انْقِطاعَ لَهُ.«1»
من سه چيز را براى كسى كه به دنيا بچسبد، حتمى و قطعى مىدانم، فقرى كه هيچگاه به بىنيازى نيانجامد، مشغوليّتى كه هرگز از آن خلاصى ندارد و غم و اندوهى كه براى او پايانى نيست.
امام على (عليه السلام) در حال و هواى دنيا مىفرمايد:
... وَ مَنِ اسْتَشْعَرَ الشَّعَفَ بِها مَلَاتْ ضَميرَهُ أَشْجاناً لَهُنَّ رَقْصٌ عَلى سُوَيْداءِ قَلْبِهِ هَمٌّ يَشْغَلُهُ وَ غَمٌّ يَحْزُنُهُ كَذلِكَ حَتَّى يُؤْخَذَ بِكَظَمِهِ فَيُلْقى بِالْفَضاءِ مُنْقَطِعاً ابْهَراهُ ...«2»
... و آن كه عشقش را به دل گيرد خاطرش را از اندوهها پر كند كه براى آن اندوهها در سويداى قلبش خلجان است، اندوهى مشغولش دارد، و غمى محزونش كند، چنين است تا نفس گلوگيرش شود و او را به بيابان اندازند در حالى كه رگهاى حياتش قطع شده ....
امام صادق (عليه السلام) در مواعظ خويش مىفرمايد:
الرَّغْبَةُ فِى الدُّنْيا تُورِثُ الْغَمَّ وَ الْحَزَنَ وَ الزُّهْدُ فى الدُّنْيا رَاحَةُ الْقَلْبِ وَ الْبَدَنِ.«3»
دنياخواهى، غم و اندوه مىآورد و پشت كردن به دنيا مايه آسايش جان و تن است.
حضرت على (عليه السلام) فرمود:
الرِّزْقُ رِزْقانِ: رِزْقٌ تَطْلُبُهُ وَ رِزْقٌ يَطْلُبُكَ، فَانْ لَمْ تَأْتِهِ اتاكَ، فَلاتَحْمِلْ هَمَّ سَنَتِكَ عَلى هَمِّ يَوْمِكَ، كَفاكَ كُلُّ يَوْمٍ ما فيهِ فَانْ تَكُنْ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِكَ فَانَّ اللَّهَ تَعالى سَيُؤتيكَ فى كُلِّ غَدٍ جَديدٍ ما قَسَمَ لَكَ وَ انْ لَمْتَكُنِ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِكَ فَما تَصْنَعُ بِالْهَمِّ فيما لَيْسَ لَكَ.«15»
روزى دو نوع است: آنكه تو آن را مىطلبى، و آن كه تو را مىجويد، كه اگر دنبالش نروى به دنبالت مىآيد، بنابراين اندوه سال خود را بر اندوه روز خويش بار مكن، كه روزى هر روز تو را كفايت مىكند، اگر سال از عمر تو باشد خداوند متعال در هر روز جديد آنچه نصيب تو نموده به تو مىرساند، واگر سال از عمرت نباشد، پس چه اندوهى مىخورى بر چيزى كه از آنِ تو نيست؟!
توكّل بر تقديرات و الطاف الهى و يقين به آنچه پروردگار قسمت انسان مىكند؛ روحيه اطمينان و آرامش به انسان مىدهد. و اندوههاى ساختگى را از بين مىبرد.
امام صادق (عليه السلام) در مواعظ خويش مىفرمايد:
إِنْ كانَ كُلُّ شَىْءٍ بِقَضاءٍ وَ قَدَرٍ فَالْحُزْنُ لِماذا؟!«23»
اگر همه چيز به حكم و تقدير است، پس اندوه براى چه؟
امام حسين (عليه السلام) مىفرمايد:
زير ديوار يكى از شهرها لوحى پيدا شد كه در آن نوشته بود: من خدا هستم و جز من خدايى نيست و محمّد پيامبر من است. در شگفتم از كسى كه به مرگ يقين دارد، چگونه شادى مىكند و در شگفتم از كسى كه به تقدير يقين دارد، چگونه غم مىخورد.«24»
خرسندى به قضا و قدر خداوند بركات بسيارى دارد از جمله آنها:
آرامش و نشاط هميشگى، زياد شدن توان مقاومت در تنگناها، روحيه رضايت و كفايت در روزىها و آسايش بدن است.
امام صادق (عليه السلام) فرمود:
إِنَّ اللَّهَ بِعَدْلِهِ وَ قِسْطِهِ جَعَلَ الرَّوْحَ وَ الرَّاحَةَ فى الْيَقِينِ وَ الرِّضا.«25»
همانا خداوند به عدل و داد خود، خرّمى و آسايش را در يقين و رضا قرار داده است.
امام كاظم (عليه السلام) فرمود:
مَنِ اغْتَمَّ كانَ لِلْغَمِّ أَهْلًا فَيَنْبَغى لِلْمُؤْمِنِ أَنْ يَكُونَ بِاللَّهِ وَ بِما صَنَعَ راضِياً.«26»
آن كه غم مىخورد، شايسته غم و اندوه است؛ پس مؤمن بايد به خدا و آنچه او مىكند، خشنود باشد.
دنيا سراى غم و دشوارى است و محبّت آن اسارت روحى و روانى دارد، و شادى و راحتى در آن ماندنى نيست. هر كه آن را شناخت به اميدى شاد نمىشود و به سختىها آن اندوهناك نمىگردد.
خداوند كريم مىفرمايد:
﴿لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ﴾«27»
تا [با يقين به اينكه هر گزند و آسيبى و هر عطا و منعى فقط به اراده خداست و شما را در آن اختيارى نيست] بر آنچه از دست شما رفت، تأسف نخوريد، و بر آنچه به شما عطا كرده است، شادمان و دلخوش نشويد، و خدا هيچ گردنكش خودستا را [كه به نعمت ها مغرور شده است] دوست ندارد.
حضرت على (عليه السلام) در اين باره مىفرمايد:
لاتُشْعِرْ قَلْبَكَ الْهَمَّ عَلَى مافاتَ فَيَشْغَلَكَ عَمَّا هُوَ آتٍ.«28»
براى آنچه از دست رفته است اندوه به دلت راه مده، كه تو را از آنچه مىآيد باز مىدارد.
گاهى انسان در اثر حوادث روزگار، دچار بىتابى و حالگيرى مىشود و شيطان هم از اين موقعيّت كمال استفاده را برده و درهاى نااميدى و شك و شبهه را باز مىكند و اندك اندك او را نسبت به پروردگار، ناسازگار و بدبين مىسازد و او ناسپاس مىشود. در چنين حالى پناه بردن به ذات مقدّس الهى و دورى از شيطان، بسيار مؤثّر است.
پيامبر گرامى اسلام (صلى الله عليه و آله) مىفرمايد:
مَنْ أَكْثَرَ الْاسْتِغْفارَ جَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْ كُلِّ هَمٍّ فَرَجاً وَ مِنْ كُلِّ ضِيقٍ مَخْرَجاً وَ يَرْزُقُهُ مِنْ حَيثُ لايَحْتَسِبُ.«29»
هر كه زياد استغفار كند خداوند گره غمهاى او را بگشايد و از هر تنگنايى بيرونش برد و از جايى كه گمان نمىبرد روزيش رساند.
و نيز خطاب به امام على بن ابى طالب (عليه السلام) فرمود:
يا عَلِىُّ! أَمانٌ لِأُمَّتى مِنَ الْهَمِّ: لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ الَّا بِاللَّهِ. لا مَلْجَأَ وَ لا مَنْجَى مِنَ اللَّهِ الَّا إِلَيْهِ.«30»
اى على! ذكر «لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ الَّا بِاللَّهِ...»امان امّت من از غم و اندوه است.
همچنين نظافت لباس و شستن سر و صورت و خوردن انگور (سياه)، هم سبب از بين رفتن اندوه و نگرانى مىشود.
(1)- بحار الأنوار: 70/ 81، باب 122، ذيل حديث 43؛ كنز الفوائد: 1/ 344.
(2)- نهج البلاغه: حكمت 367.
(3)- بحار الأنوار: 75/ 240، باب 23، ذيل حديث 108؛ تحف العقول: 358.
(4)- حجر (15): 88.
(5)- بحار الأنوار: 70/ 89، باب 122، حديث 58؛ الكافى: 2/ 315، حديث 5؛ تفسير القمى: 1/ 381.
(6)- يوسف (12): 86.
(7)- صحيفه عشق، محمد رضا نيكوكلام: 428، به نقل از خير الكلام فى وقايع الايّام.
(8)- كامل الزيارات: 107، حديث 1 و 2؛ بحار الأنوار: 46/ 109، باب 6، حديث 3.
(9)- بحار الأنوار: 46/ 108، باب 6، حديث 1؛ المناقب، ابن شهر آشوب: 4/ 165.
(10)- الكافى: 2/ 99، حديث 30؛ بحار الأنوار: 68/ 38، باب 61، حديث 25.
(11)- بحار الأنوار: 69/ 70، باب 97، حديث 1؛ مصباح الشريعة: 187.
(12)- بحار الأنوار: 70/ 157، باب 125، ذيل حديث 3؛ الدعوات، راوندى: 56، حديث 142.
(13)- بحار الأنوار: 69/ 73، باب 97، حديث 3؛ التمحيص: 44، حديث 55.
(14)- بحار الأنوار: 100/ 141، باب 2، حديث 4؛ علل الشرايع: 2/ 527، حديث 1.
(15)- نهج البلاغه: حكمت 379.
(16)- بحار الأنوار: 5/ 242، باب 10، حديث 29؛ علل الشرايع: 1/ 94، حديث 2.
(17)- يونس (10): 62.
(18)- احقاف (46): 13.
(19)- فاطر (35): 34.
(20)- بحار الأنوار: 74/ 213، باب 8، حديث 1؛ تحف العقول: 84.
(21)- بحار الأنوار: 75/ 135، باب 21، حديث 3؛ تحف العقول: 278.
(22)- بحار الأنوار: 74/ 27، باب 2، حديث 6؛ إرشاد القلوب، ديلمى: 203.
(23)- بحار الأنوار: 75/ 190، باب 23، حديث 1؛ الخصال: 2/ 450، حديث 55.
(24)- بحار الأنوار: 13/ 295، باب 10، حديث 11؛ عيون أخبار الرضا (عليه السلام): 2/ 44، حديث 158.
(25)- الكافى: 2/ 57، حديث 2؛ بحار الأنوار: 67/ 143، باب 52، حديث 7.
(26)- بحار الأنوار: 68/ 152، باب 63، حديث 57؛ التمحيص: 59، حديث 122.
(27)- حديد (57): 23.
(28)- غرر الحكم: 321، حديث 7460.
(29)- بحار الأنوار: 90/ 281، باب 15، حديث 23؛ جامع الأخبار: 57.
(30)- بحار الأنوار: 74/ 60، باب 3،
چرا بندگان با ایمان غصه رزق و روزی نمی خورند
،در آیه 124 سوره مبارکه بقره قضیه به امامت رسیدن حضرت ابراهیم مورد اشاره قرار گرفته است:
«و [یاد کنید] هنگامى که ابراهیم را پروردگارش به امورى [دشوار و سخت] آزمایش کرد، پس او همه را به طور کامل به انجام رسانید، پروردگارش [به خاطر شایستگى ولیاقت او] فرمود: من تو را براى همه مردم پیشوا و امام قرار دادم.»
سپس حضرت ابراهیم از خداوند درخواست نمود که خدایا دودمان و ذریه ام را نیز به این مقام نائل کن؛ پروردگار فرمود: «پیمان من [که امامت و پیشوایى است] به ستمکاران نمىرسد.» یعنی مسأله امامت بسیار مهم است و نیاز به داشتن لیاقت فراوان دارد و هرکسی نمی شود و نباید که به این جایگاه برسد کما اینکه خود او نیز با وجود مقام نبوت، مورد آزمایشات گوناگون قرار گرفت و سپس به امامت رسید.
اما در آیه 126 همین سوره به درخواست دیگری از سوی حضرت ابراهیم (ع) اشاره می شود که آن نیز مورد مخالفت قرار می گیرد! در این آیه ابراهیم خلیل الله می فرماید که خدایا به مومنان از نعمت هایت روزی بده. اما به او ندا می رسد که درست است که مقام امامت به خانواده تو هم نمی رسد ولی روزی برای همه بندگان من است حتی کافران و گناهکاران!
در آیه 126 سوره بقره می خوانیم:
«وَ إِذْ قالَ إِبْراهِیمُ رَبِّ اجْعَلْ هذا بَلَداً آمِناً وَ ارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَراتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ قالَ وَ مَنْ کَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِیلاً ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلى عَذابِ النَّارِ وَ بِئْسَ الْمَصِیرُ.»
«و (بیاد آور) هنگامى که ابراهیم گفت: پروردگارا! این (سرزمین) را شهرى امن قرار ده و اهل آن را، آنان که به خدا و روز آخرت ایمان آوردهاند، از ثمرات (گوناگون) روزى ده. (اما خداوند) فرمود: به آنهایى که کافر شوند (نیز) بهرهى اندکى خواهم داد. سپس آنها را به قهر به سوى عذاب آتش مىکشانم و چه بد، سرانجامى است.»
سه نکته در خصوص آیات فوق:
* چطور می شود که خداوند در پاسخ به درخواست حضرت ابراهیم (ع) درباره امامت فرمود عهد من به ظالمین نمی رسد ولی درباره رزق دنیا فرمود رزق ما به همه می رسد حتی کافران و ظالمان؟
مفهوم این دو پاسخ متفاوت اینست که ای ابراهیم (ع)، بدان رزق مادى در نظر ما از اهمیت چندانی برخوردار نیست لذا به اهل و نااهل، با ایمان و بی ایمان، ظالم و مظلوم هر دو داده مىشود، اما مقامات معنوى و اجتماعى و رهبرى، بسیار مهم است و به هر کس واگذار نمىشود.
در ضمن همه بندگان خوب و بد نیازمند رزق و روزی در دنیا هستند و خدا کریم تر از آنست که کسی را نیازمند به چیزی کند و سپس از او دریغ نماید.
** حضرت ابراهیم (ع) در این آیه دو تقاضا می نماید؛ یکی اینکه سرزمین شان را امن قرار دهد و دیگر اینکه از ثمرات گوناگون به آنها روزی دهد. در واقع دو خواسته او شامل "امنیت" و "مواهب اقتصادی" می شود. و این دو درخواست می تواند معنایش این باشد که امنیت، مقدمه اقتصاد سالم است. اگر امنیت در کشوری نباشد، اقتصاد هم اصلاح نمی شود.
*** "رحمانیت" صفت رحمت عامه خداست. یعنی همه بندگان از بخشی از نعمت ها برخوردار خواهند شد و سفره الهی برای همه گسترده است.
سعدی علیه الرحمه در مقدمه کتاب گلستان می گوید:
باران رحمت بی حسابش همه را رسیده و خوان نعمت بی دریغش همه جا کشیده پرده ناموس بندگان به گناه فاحش ندرد و وظیفه روزی خواران به خطای منکر نبرد؛
ای کریمی که از خزانه غیب
گبر و ترسا وظیفه خور دانی
دوستان را کجا کنی محروم
تو که با دشمنان نظر داری!؟
اما نعمت هایی هم هست که متعلق به رحمت خاص خداست. عاقبت به خیری و رسیدن به پاداش های اخروی و بهره مندی از سایه رحمت الهی در آخرت مختص بندگان با ایمان است.
لذا بندگان با ایمان هیچگاه غصه روزی را نمی خورند چرا که می دانند رحمت عام خدا حتی به کفار هم می رسد! و در عوض دائماً نگران بهره مندی از رحمت خاص خدا و رسیدن به عاقبت خیر و خوش و مورد رضای الهی هستند.
امام کاظم علیه السّلام فرمودند:
کَثرَهُ الهَمِّ تُورِثُ الهِرَمَ؛
اندوه بسیار، پیری می آورد.
مسند الامام الکاظم(ع)، ج3، ص265
شرح حدیث:
غم و غصّه، جسم را نحیف و لاغر می کند، اشتهای خوردن را از انسان می گیرد و در هضم درست غذا اختلال ایجاد می کند.
موضوعاتی که امروز، انسان معاصر را رنج می دهد عبارت از اینهاست:
احساس تنهایی و پوچی
احساس نداشتن پناهگاه و پشتیبان
ترس از مرگ و نابودی و ترس از آینده
غم و غصّه به خاطر ناکامیها و شکستها
حسرت و اندوه برای از دست دادن عزیزان یا اموال و... .
در مقابل آنچه به بشر روحیّه و نشاط و امید می دهد، عبارت است از:
احساس رضایت و خوشبختی از زندگی، آسان گرفتن مشکلات، خوش بینی و پرهیز از بدگمانی، آمادگی برای گذر از مرحله دنیا و ورود به مرحله آخرت، عمل صالح و نیکی به مردم.
در روایات ما آمده است:
وقتی دنیا گذراست، دل بستن به آن چرا؟
وقتی روزی و رزق مقدّر است، حرص و آز چرا؟
پس بی جهت غصه نخوریم و زندگی را به خاطر امور ناچیز و بی ارزش بر خودمان تلخ نسازیم. اندوه بسیار مایه پیری و بیماری است که جسد و بدن را آب می کند. یکی از پزشکان خارجی نوشته است:
«آنچه می خورید، باعث زخم معده نمی شود، بلکه آنچه شما را می خورد، نگرانی است که موجب پیدایش این زخم می شود.(1)».
این حرف آلکسیس کارل هم خواندنی است:
«پیشه وری که نداند چگونه به جنگ نگرانی برود، جوان مرگ خواهد شد.(2)
پی نوشت:
1. محمد جعفر امامی، نگرانی ها و ناامیدی ها، ص34.
2. همان، ص42.
منبع: حکمت های کاظمی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام کاظم علیه السلام)، جواد محدثی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول (1390)
همّ و غم روزى بدتر از زحمت كار است!
درست است که کسب روزی حلال واجب است. اما گاهی تمام همّ و غمّ انسان، کسب روزی می شود و حتی بسیاری از مسائلی که باید اصل باشد در حاشیه قرار می گیرد.
آیت الله العظمی بهجت (ره) میفرماید: خدا كند یقین براى انسان روزى شود! آیا آدمى هست كه مىترسد از گرسنگى بمیرد؟! ولى باید بداند هم چنان كه امكان دارد از گرسنگى بمیرد، اگر مردن او مقدّر شده باشد، ممكن است از سیرى بمیرد. چه قدر خوب است انسان از ناحیهى امر روزى راحت باشد، زیرا همّ و غم روزى بدتر از زحمت كار است. كسى كه به همّ و غم روزى مبتلاست، شب و روز كار مى كند و پیوسته غصّهى روزى را مى خورد!
غصه روزی را نخورید
هر چند باید به دنبال کسب حلال بود و در حد لازم تلاش نمود، اما نباید برای آن غصه بخورد و همّ و غمّ روزی داشته باشد. از آیت الله العظمی بهجت سؤال شد که: ما زیاد غصۀ رزق و روزی را می خوریم! ایشان در جواب فرمودند: «خداوند تعالی در قرآن، به همان طریقی که معاد، قیامت، بهشت و جهنّم را بیان نموده اند، به همان طریق می فرمایند: رزق و روزی همۀ بندگان را من می دهم.» (6)
یقین انسان، روزى او باشد!
آیت الله العظمی بهجت (ره) میفرماید: آن آقا (7) با این كه منقطع بود اَشَدَّ الانْقِطاعِ او، حتّى از انقطاع طلاّب منقطع تر بود ـ زیرا آن ها راه خانه ى علما و مراجع را مى دانستند ولى او آن را هم نمى دانست ـ مى گفت: « هفتاد سال از عمرم گذشته یا بیشتر، ولى یك شب نشده است كه بگوییم، امشب شام نداریم.» خدا كند هر كسى یقینِ او، روزىِ او باشد!
پیرمردى در كاروانسرایى ساكن بود. قافلهاى وارد شدند و شام خوردند، مقدارى زیاد آمد، گفتند: ببینیم آیا كسى در این جا هست، جست و جو كردند و به آن پیرمرد رسیدند و به او گفتند: شام خورده اى؟ گفت: نه. گفتند: مقدارى غذا داریم، آیا میل دارى؟ گفت: اگر شكر پلو باشد مى خواهم، ولى چون غذاى آن ها پلو مرغ بود قبول نكرد. قافله ى دیگر آمد آن ها هم غذاى دیگرى داشتند لذا باز قبول نكرد و گفت: اگر پلو شكر باشد مى خواهم. تا این كه قافله ى سوّم آمد و آن ها پلو شكر داشتند و قبول كرد و گفت: پانزده سال است كه شام من، غیر از پلو شكر نیست!
عوامل وسعت رزق
درباره چیزهایی که موجب وسعت رزق مى شود، موارد مختلفی را در روایات به ما آموختهاند از جمله: صدقه، استغفار، شستن دست قبل غذا، خوش خلقى، خوشرفتارى با همسایه و با ضعیفان، احسان زیاد به والدین، خوبى نیت، جارو كردن خانه و جلوی درب، شانه كردن مو، خط زیبا، انگشتر عقیق، فیروزه و یاقوت، توكل به خدا، مداومت در وضو و طهارت، عفت كلام، میهمانى دادن، حضور در مسجد قبل از اذان، گرفتن ناخن هر جمعه (8)
از جمله درباره «صدقه»، آیت الله العظمی بهجت میفرمایند: بلا با صدقه رفع می شود اگر چه محکمِ محکم شده باشد... این نقص فعلی، موجب ازدیاد است، موجب تنزیل رزق است. (9)
دعایی برای ازدیاد روزی و برای پیدا کردن شغل خوب
در این باره دو سؤال مختلف از مرحوم آیت الله العظمی بهجت پرسیده شده است که با توجه به مشابه بودن پاسخ ایشان، از تکرار خودداری میکنیم.
سؤال: برای پیدا کردن شغل و کار خوب، چه دعایی خوب است؟
سؤال: برای ازدیاد رزق و روزی، به چه دعایی ملتزم باشیم؟
جواب: بعد از نماز صبح این دعا را زیاد تکرار نمایید و قبل و بعد از آن صلوات بفرستید تا إن شاء الله فرج حاصل گردد: اللهمّ أغنِنی بِحلالِکَ عن حرامِک و بِفَضلِکَ عمّن سِواک خدایا مرا به وسیله حلالت، از حرام خویش بىنیاز کن و با فضل و بخشش خودت، از هر چه غیر خودت بىنیاز ساز. (10)
درباره این کلام آیت الله العظمى بهجت (ره) توجه شما را به این روایت جلب مىکنیم: عَنِ الْبَاقِرِ [علیه السلام] عَنْ أَبِیهِ [علیه السلام] عَنْ جَدِّهِ [علیه السلام] عَنْ عَلِیٍّ [علیه السلام] قَالَ شَكَوْتُ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ [صلی الله علیه و آله] دَیْناً كَانَ عَلَیَّ فَقَالَ: یَا عَلِیُّ قُلْ اللَّهُمَّ أَغْنِنِی بِحَلَالِكَ عَنْ حَرَامِكَ وَ بِفَضْلِكَ عَمَّنْ سِوَاكَ فَلَوْ كَانَ مِثْلُ صَبِیرٍ دَیْناً قَضَى اللَّهُ عَنْكَ وَ صَبِیرٌ جَبَلٌ بِالْیَمَنِ لَیْسَ بِالْیَمَنِ جَبَلٌ أَجَلَّ وَ لَا أَعْظَمَ مِنْهُ (11)
پی نوشت ها:
(1) الكافی، ج5، ص78، باب الحث على الطلب و التعرض للرزق؛ تهذیبالأحكام، ج6، ص324، باب المکاسب؛ وسائلالشیعة، ج17، باب استحباب طلب الرزق و وجوبه مع الضرورة
(2) الكافی، ج5، ص77، باب الحث على الطلب و التعرض للرزق، حدیث1؛ تهذیبالأحكام، ج6، ص323، باب المکاسب
(3) در محضر آیت الله العظمی بهجت، ج1، ص337
(4) بقره / 35 و اعراف / 19 (و نزدیك این درخت نشوید تا مبادا از ستمگران شوید)
(5) در محضر آیت الله العظمی بهجت، ج1، ص338
(6) فیضی از ورای سکوت، مسعود دلاور تهرانی، ص230
(7) سیّد على آقا قاضى طباطبایى رحمه اللّه
(8) آداب عملی، روح الله ولی ابرقوئی
(9) گوهرهای حکیمانه، ص120
(10) پرسش های شما، پاسخ های آیت الله بهجت، ص93
(11) بحارالأنوار، ج92، ص301؛ مستدركالوسائل، ج13، ص287
🔴 آخرالزمان سیاه
🔴 ای مردم ای مردم ای مردمی که سرگرم این زندگی موقت دنیا گشته اید و از اصل خویش غافل شده اید و درگیر آثار لهو و لعب این دنیا شده اید و نمیدانید که چه رخداد خوبی در راه است البته که برای مومنان خوب و عالی است و برای گناهکاران کافران و ظالمان عذاب است
🔴 ای مردمی که درگیر این زندان شده اید و صبح خود را مثل روز قبل شب میکنید و از فردا همانا حصار این زندان پست نمور تاریک بسیار نزدیک است که بشکند و تمام غافلان را با خود به قعر جهنم میکشد و شمایی که درگیر کانال های سرگرمی آشپزی و .... شده اید و کانال ها مهدوی یا پیچ های مهدوی کم تعداد ترین هستند و با شما هستیم که فقط در اینستاگرام دنبال بلاگر ها هستید که کدامیک چند هزار دنبال کننده دارد و فقط مشغول آن هستید که 0 های حساب بانکیتان بسیار زیاد شود و زندگیتان پول و ثروت و شهوت و دنیا پرستی شده است دقیقا با شما هستیم دورانی که رو به افول هست ما دورانی را پیش رو داریم که مال ثروت شما را نجات نميدهد باور کنید وقتی عذاب های کل تاریخ جهان بر سر گناهکاران آوار شد و هنگامی که خورشید از مغرب طلوع کرد و درب توبه بسته شد آنوقت میگویید ای کاش توبه میکردیم ولی آن موقع توبه فایده ندارد
🔴 بدانید که این دوره و این دنیا جزء بازی و سرگرمی بیش نیست خودتان را اسیر رسانه های گلوبالیستی نکنید که آن ها شما را به فقط مشغول به رفع نیاز مادی میکنند و هیچگاه به معنویات انسان ها فکر نمیکنند و کسانی که فکر میکنند که نظم نوین جهانی میرسد سخت در اشتباهید شما هنوز قدرت خدا را درک نکرده اید
🔴 خاصیت آخرالزمان این است هر چقدر پیش میرویم گرانی ها و سختی ها و افکار منفی زیاد میشود اگر جهان را نگاه کنید میبینید که گرانی رواج یافته است و الان مردم ایران عده ای کم هستند که قرآن و نماز میخوانند و احترام برای اهلبیت علیهم السلام قائل هستند و در همین سیاهی ها است که انسان های کار آزموده و مومنان واقعی بالا می آیند
🔴 ای کسانی که منتظران ظهور را مسخره میکنید و منتظر در جمعی جرئت نمیکند که سخنی از ظهور به زبان بیاورد از ترس کوبیدن آن شخص و تمسخر شدن در بین افراد ما به شما میگوییم که به زودی نقش های اصلی جهان را منتظران ظهور ایفا میکنند و شما ها تمسخر کنندگان در قعر جهنم و بلایا و جنگ ها حذف شده اید
🔴وعده ما ساعت 22 امشب
🟢🔴دعای مبارزه با شیاطین را با هر دین و مذهب و عقیده هستید ترک نکنید
🟢 دعای مبارزه با شیطان تا 40 شب ادامه دارد
🟢 بعد از این 40 شب متوجه این دعا خواهید شد که چه اثری مثبت بر شما داشته است
🟢 دعای زیر روزی 5 بار خوانده بشود
🟢رَّبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنۡ هَمَزَٰتِ ٱلشَّيَٰطِينِ ، وَأَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَن يَحۡضُرُونِ، أَنِّي مَسَّنِيَ ٱلشَّيۡطَٰنُ بِنُصۡبٖ وَعَذَابٍ، وَإِنِّيٓ أُعِيذُهَا بِكَ وَذُرِّيَّتَهَا مِنَ ٱلشَّيۡطَٰنِ ٱلرَّجِيمِ، رَبِّ فَلَا تَجۡعَلۡنِي فِي ٱلۡقَوۡمِ ٱلظَّـٰلِمِينَ، رَّبِّ أَدۡخِلۡنِي مُدۡخَلَ صِدۡقٖ وَأَخۡرِجۡنِي مُخۡرَجَ صِدۡقٖ وَٱجۡعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلۡطَٰنٗا نَّصِيرٗا،
🟢 رَبِّ نَجِّنِي وَأَهۡلِي مِمَّا يَعۡمَلُونَ، رَبَّنَا ٱغۡفِرۡ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسۡرَافَنَا فِيٓ أَمۡرِنَا وَثَبِّتۡ أَقۡدَامَنَا وَٱنصُرۡنَا عَلَى ٱلۡقَوۡمِ ٱلۡكَٰفِرِينَ، رَبَّنَآ ءَاتِنَا فِي ٱلدُّنۡيَا حَسَنَةٗ وَفِي ٱلۡأٓخِرَةِ حَسَنَةٗ وَقِنَا عَذَابَ ٱلنَّارِ))
🔴 دعای نجات در آخرالزمان را بخوانید و توبه کنید و ثابت قدم باشید که رخدادها نزدیک است
🛑از همه ی اعضای کانال خواهشمندیم به این توصیه ها که از استاد صادر شده عمل کنید در غیر اینصورت دچار بدترین گرفتاری ها خواهید شد
1- از تمام گناهان کبیره دوری کنید و به گناه کبیره فکر هم نکنید
2- چشم و زبان خود را کنترل کنید
3- مطلقا غصه ی معاش و مسائل دنیوی و مالی را نخورید و از کم و زیاد شدن آن نه خوشحال و نه دلگیر شوید
4- چشم طمع خود از دنیا و زخارف دنیارا کور کنید و تا دولت جاویدامام الحجه قناعت پیشه کنید
5- امام متکفل امورات معیشت شماست پس به آنچه مقدر است تسلیم باشید و دنبال رفاه در این آخرالزمان سیاه نباشید و بدانید گناه و شک و گمان بد روزیتان را کم خواهد کرد
6- تا می توانید استغفار کنید و از تخیلات باطل و توهمات مادی و شهوانی دوری کنید زیاد صلوات و ذکر حوقله و ذکر لااله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین بخوانید
7- از خواندن قرآن در هر روز غفلت نکنید و سور یاسین واقعه و حشر را هر شب در حد توان بخوانید
8- زیارت عاشورا و حدیث کسا و دعای یا من تحل را فراموش نکنید و به آن ملتزم باشید
9- نماز شب را فریضه ی خود بدانید و هرگز خواندن نماز شب را ترک نکنید که نجات شما در آن است
10- به پدر و مادر خود حتی اگر ظالمند احترام کنید و دستشان را ببوسید و به همسر و فرزندان خود اهتمام بورزید
11- از روابط دوستانه با غیر از دوستان امام زمانی خود داری کنید و با اهل دنیا نشست و برخواست نکنید
12- ذکر مصیبت اهل بیت را فراموش نکنید
13- دعای عهد را هر صبح بخوانید و ملتزم به زیارت آل یاسین باشید
14- گناه نکنید و از اهل گناه فاصله بگیرید
15- فکر دنیا و غصه دنیا را از خود دور کنیدو هر روز با امام زمان خود ساعتی خلوت کنید و درد دل نمایید امام کلام شمارا می شنود
دلی که مشغول دنیا باشد با امام زمان کاری ندارد آن دل حتی امام خود را برای دنیای خود می خواهد امام هم دیگر با او کاری ندارد همان گونه که امام حسین به عبیدالله بن حر جحفی گفت تو با دنیایت بمان با تو مارا کاری نیست و او بدبخت ترین مردم زمانش شد
مراقب باشید از چشم مهدی فاطمه نیفتید
امام هادی علیه السلام:
إنَّ اَللَّهَ جَعَلَ اَلدُّنْيَا دَارَ بَلْوَى وَ اَلْآخِرَةَ دَارَ عُقْبَى وَ جَعَلَ بَلْوَى اَلدُّنْيَا لِثَوَابِ اَلْآخِرَةِ سَبَباً وَ ثَوَابَ اَلْآخِرَةِ مِنْ بَلْوَى اَلدُّنْيَا عِوَضاً
خداوند، دنیا را سرای بلا و آزمایش و آخرت را سرای ابدی قرار داده است و گرفتاری دنیا را سبب پاداش آخرت ساخته و ثواب آخرت را عوض بلای دنیا قرار داده است.
تحف العقول ج1 ص483
🏴 سالروز شهادت امام هادی علیه السلام را تسلیت عرض می نماییم
📝شکر کدام نعمت؟
✍️یکی از جلوههای علم امام، علم غیب آن انوار الهی میباشد که تردیدی در اصل آن نیست. رخدادهایی که از اهلبیت علیهمالسلام رخداده است، هرکدام بیانگر علم غیب آن بزرگواران میباشد.
🔻ابوهاشم جعفری قضیه ملاقات خود با امام هادی علیهالسلام را چنین نقل میکند:
🔸عَنْ أَبِی هَاشِمٍ الْجَعْفَرِی قَالَ: أَصَابَتْنِی ضِیقَةٌ شَدِیدَةٌ فَصِرْتُ إِلَی أَبِی الْحَسَنِ عَلِی بْنِ مُحَمَّدٍ علیهماالسلام فَأَذِنَ لِی فَلَمَّا جَلَسْتُ قَالَ یا أَبَا هَاشِمٍ أَی نِعَمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَیک تُرِیدُ أَنْ تُؤَدِّی شُکرَهَا قَالَ أَبُو هَاشِمٍ فَوَجَمْتُ فَلَمْ أَدْرِ مَا أَقُولُ لَهُ فَابْتَدَأَ علیهالسلام فَقَالَ رَزَقَک الْإِیمَانَ فَحَرَّمَ بِهِ بَدَنَک عَلَی النَّارِ وَ رَزَقَک الْعَافِیةَ فَأَعَانَتْک عَلَی الطَّاعَةِ وَ رَزَقَک الْقُنُوعَ فَصَانَک عَنِ التَّبَذُّلِ یا أَبَا هَاشِمٍ إِنَّمَا ابْتَدَأْتُک بِهَذَا لِأَنِّی ظَنَنْتُ أَنَّک تُرِیدُ أَنْ تَشْکوَ إِلَی مَنْ فَعَلَ بِک هَذَا وَ قَدْ أَمَرْتُ لَک بِمِائَةِ دِینَارٍ فَخُذْهَا؛
🔹ابو هاشم جعفری میگوید:
گرفتاری شدیدی به من روی آورد. نزد امام هادی علیهالسلام رفتم و آنگاه که نشستم، حضرت فرمود:
ای ابو هاشم! میخواهی کدام نعمت خداوند را سپاسگزار باشی؟ چهره درهم کشیدم و حیران ماندم.
حضرت فرمود: خداوند به تو ایمان را عطا کرده است که به کمک آن، بدن تو بر آتش حرام خواهد بود و نیز سلامت به تو بخشید و بر فرمان بردنش به تو کمک کرد. خداوند با عطا کردن قناعت، آبروی تو را نگاه داشت.
ای ابو هاشم! من اینگونه گفتم، چون قصد شکایت از کسی [خدایی] داشتی که به تو چنین نیکی کرده است. فرمان دادم صد دینار به تو بدهند، آنها را بگیر [و به خاطر مشکلات مالی از خداوند ناسپاس نباش].
📚الامالی، ص412، ح11.
🔖توضیح:
🔸شکر نعمتهای بیعدد خداوند متعال از عهده ما برنمیآید و طبق همین روایت، امام هادی علیهالسلام به ما آموزش دادند تا همیشه نیمهپر لیوان را ببینیم و سریعاً لب به شکایت از خداوند باز نکنیم.
🔹توسل به اهلبیت علیهمالسلام برای برطرف شدن مشکلات ما، مورد تأکید انوار قدسی الهی است و در رأس همه مشکلات، باید برای تعجیل در فرج امام زمان سلاماللهعلیه بسیار دعا کنیم.
#امام_هادی علیهالسلام
#خداوند
#علم_غیب
#شکر_نعمت
🗒جرعهای از روایات ناب اهلبیت علیهمالسلام بر اساس کتاب شریف «امالی»
نماز شب ششم 🌙 رجب
2 ركعت
در هر ركعت بعد از حمد، آیت الکرسی 7 مرتبه.
🌷اثر اين نماز:
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
هر كس اين نماز را بخواند:
🔹 منادی از آسمان ندا میدهد: ای بنده ی خدا، تو حقیقتاً و واقعاً دوست خدا هستی و در برابر هر حرف که در این نماز خوانده ای، شفاعت یک مسلمان برای تو است.
🔹 هفتاد هزار عمل نیک که هرکدام از آنها نزد خدا برتر از کوه های دنیاست، برای تو خواهد بود.
📚 اقبال الاعمال ج 2 ص 782
👈به نيت سلامتی و فرج امام زمان سلام الله علیه بخوانید.
#نماز_شبهای_ماه_رجب
🆔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 لحظاتی از آخرین غبارروبی حاج قاسم سلیمانی در حرم امام هادی (علیه السلام)
هیات مجازی انصار الحجه ارواحنا فداه ✅
🛑از همه ی اعضای کانال خواهشمندیم به این توصیه ها که از استاد صادر شده عمل کنید در غیر اینصورت دچار ب
دوستان این دستورالعمل استاد را انجام دهید این آخرین اتمام حجت است