🔺✡« علل » پیدایش « عرفان های کاذب »
♦️ گسترهٔ تاریخ نشان میدهد بشر همیشه برای دستیابی به آرامش، به نیروهای ماورایی اتّکا کرده است.
🔷 این اتّکا که از یقین بهوجود عالمی فراتر از مادّه برخاسته، همیشه در طیفی گسترده، انسان را به سوی آرامشی دلنشین هدایت کرده است.
🔶 این گرایش فطری نامهای متفاوتی به خود دیده است؛ عرفان یکی از نامهایی است که بر آن نهادهاند.
🔷 در عالیترین سطح، عرفان، شناختی عمیق از خداوند است که معرفت به علم و قدرت بی حدّ و حصرش انسان را از سقوط در ناملایمات روانی در امان میدارد.
🔶 این معرفت، حاصل شناخت شهودی و باطنی خداوند متعال، اسما، صفات و افعال اوست. این نوع شناخت، پروردهٔ شناختی از جنس یافتن و دریافتن است.
🔷 انسان عارف برای دستیابی به شناخت از گذرگاههای دشواری گذر نموده، به تمرینها و ریاضتهای نظاممند دست مییازد.
🔶 شناختی که متکی بر معرفت خداوند باشد عرفان دینی و معرفتی که بر پایهٔ یافتهها و ادعاهای بشری استوار باشد عرفان سکولار است.
♦️ در عرفان دینی هدف سالک از سلوک، خداجویی است.
🔷 اما عرفان سکولار به دنبال آرامش مادی و دنیوی محض است که در سایهٔ آن بتواند بخشی از ناملایمات روانی و فشارهای روحیاش را کاهش دهد.
🔶 راهی که عرفان سکولار فراروی انسان مینهد چیزی فراتر از دنیا و مادیات آن نیست؛ از همین روی او هرگز نمیتواند راه حقیقی آرامش را دریابد.
♦️ دوری این نوع عرفان از حقیقت و طریقت واقعی است که آن را با نام «عرفان کاذب» همگن ساخته است.
🔷 در واقع عرفان حقیقی برآمده از باورها و مناسک و شریعتی دینی است که با اتکا بر دین حقیقی تولد مییابد؛ اما عرفان کاذب از یافتههای بههمبافتهٔ بشری برمیخیزد.
🔶 درطول تاریخ، در کنار عرفان حقیقی برآمده از دین که متکی بر وحیانیت بوده، عرفان کاذب نیز سر برآورده است.
🔷 مشخصهٔ بارز عرفانهای کاذب در طول تاریخ، قد علم کردن آنها در برابر عرفان حقیقی برخاسته از ادیان بوده است.
🔶 شیوهٔ دیگر تولد عرفانهای کاذب را میتوان در نحله شدن از عرفان واقعی و یا رشد انحرافی عرفان حقیقی برشمرد.
🔷 عرفانهای برخاسته از ادیان آسمانی با کجروی رهروان ناراستین این ادیان به کجی گراییده و نوعی عرفان کاذب را بهوجود آورده است.
🔶 اما عرفانهای نوظهور که نحلهٔ دیگری از عرفانهای کاذباند داستان دیگری دارند. بیشتر این عرفانها یا زادهٔ غرب هستند و یا غرب به بازتولید آن همت گماشته است.
♦️ ریشهٔ رویش و یا گسترش این عرفانها کاذب را باید در مغربزمین جستجو کرد.
🔷 بشر غرب با پای نهادن در عصر مدرن و مدرنیته و نیز ورود او به عصر پست مدرن، گام به گام از معنویّت و خداجویی دور شد تا بدانجا که برخی دوران مدرن را دوران معنویّت ستیزی نام نهادند.
🔶 این واقعهٔ تلخ زاییدهٔ سرخوردگی از عقلانیت و علم مدرن بود که با اثبات نادرستی فلسفههای معنویّتستیز و شکست نظامهای سیاسی معنویّتگریز به بلوغ خود نزدیک شد.
🔷 رواج بیماریهای روانیِ حاصل از نبود آرامش فطری بار دیگر باعث گرایش به معنویّت متکی بر عالم بالا شد.
🔶 این گرایش که سوسوی آن در غرب نمایان گشتهبود با ورود انقلاب معنوی و دینی ایران اسلامی شعلهورتر شد. ترس سردمداران غرب از بازگشت بشریت پست مدرن به دین و دین باوری آنها را به فکر واداشت تا طرحی نو دراندازند.
🔷 به نظر میرسد میدان دادن به افرادی که نوعی گرایش به دینسازی و عرفانبازی داشتند جزو برنامههای دولتها بهویژه کارشناسان اجتماعی و امنیتی قرار گرفت.
🔶 نبود مخالفت جدّی با این پدیدهها، در کنار برخوردهای حذفی و سرسختانه با گسترش ادیان آسمانی میتواند تأییدی بر این ادعا باشد.
♦️ برخی بر این باورند که عرفانهای نوظهور و گسترش آنها نوعی پدیدهٔ «فرادینی» محسوب میشود تا بتوان بار دیگر عرصهٔ جهانی را بر دین و دینباوران تنگ کرد.
♦️ این عرفانها که هرگز نمیتوانستند در قامت دین ظاهر شوند با ادعاهایی فرادینی سعی در برکناری دین از زندگی بشر دارند.
🔷 بررسی محتوای ادعاهای هستیشناسانه، انسانشناسانه و معرفتشناسانهٔ این عرفانها نشان از این دارد که تمام آنها از آبشخور واحدی سربرآوردهاند.
🔶 بسیاری از باورها و نگرشهای میان آنها شبیه هماند، بهگونهای که ترجمان آنها در ایران باعث اشتراک در پیروان شده است.
🔷 برخی از گروندگان به این عرفانها بیآنکه بدانند، به چندین عرفان گرایش دارند و از هر کدام باوری را گلچین نموده، در سخنانشان میگنجانند.
🔶 نباید فراموش کرد که بسیاری از این گروهها در قالب «جنبش» به فعالیت میپردازند و ازهمینروی بسیاری، عرفانهای نوپدید را با نام «جنبشهای نوپدید دینی» (NMR) میشناسند.
🔷 جنبشهای نوپدید دینی که در ایران با اصطلاح «جنبشهای معنوی نوین» و با نام اختصاری «جمن» ها شناخته میشود پدیدهای است که توانسته در کشور ما مباحث فراوانی در افکند.
♦️ برخی محققین، «جنبشهای نوپدید دینی» را فقط نامی زیبا برای فرقهها میدانند و بر این باورند که مناسبترین نام برای این جنبشها همان «فرقه» میباشد. [1]
🔷 این اصطلاح نخستین بار از دهه 70 میلادی در ادبیات جامعه شناسی دین و دقیقاً در برابر اصطلاح «فرقه» طرح گردید. این اصطلاح به موضوعاتی اشاره داشت که در ضمن جنبش ضدفرهنگ در آمریکا شکل گرفته بود.
🔶 در حقیقت این جنبش، اعتراضی علیه مدرنیته و در پاسخ به کاستیهای آن قلمداد میشد و ظهور آن، خبر از بازگشت امر دینی داشت. [2]
🔻 نویسندهٔ کتاب «جنبشهای نوین دینی» دربارهٔ این جنبشها چنین مینویسد:
🔷 «جنبشهای نوین دینی امروزه پدیدهای جهانی است؛ ولی موج این جنبشها که در غرب پدیدار شد با قسمت عمدهٔ موجهای قبلی متفاوت است.
🔶 این جنبشها نه تنها از درون سنت یهودی- مسیحی، بلکه از سنتهای دیگری نظیر هندوئیسم، بودیسم، اسلام، شینتوئیسم و بیدینی و از فلسفهها و ایدئولوژیهای جدیدتری نظیر روانکاوی و داستآنهای علمی – تخیلی نیز بر میخیزد. [3]
♦️ برخی تعداد این جنبشها را در سراسر دنیا بیش از 2000 عنوان کردهاند. [4]
🔻 پینوشت:
[1]. مجله هفت آسمان، کریسایدز، جرج د، ترجمه دکتر باقر طالبی دارابی، ش 19، ص 128.
[2]. جنبشهای نوین دینی، ویلسون، برایان، 1387، با همکاری جیمی کرسول، مترجم محمد قلی پور، با مقدمه دکتر سارا شریعتی، مشهد، مرندیز، ص 11.
[3]. همان، ص 33.
[4]. همان، ص 37.
https://eitaa.com/antihalghe
⛔️⛔️ تقابل معنویت کاذب با قدرت مرجعیت شیعه
🔻 یکی از نیازهای فطری بشر حق جویی و کمال یابی است و برای دستیابی به آن همیشه کوشیده است؛ ولی در عصر حاضر عوامل متعدد باعث شده است تا بر این عطش معنوی افزوده شود و همین امر موجب شده است تا عرفان های کاذب و آیین های نوظهور به اصطلاح معنوی، حربه ای فرهنگی در دست استعمار جهانی قرار گیرد تا با آن، فرهنگ حقیقی و معنویت راستین را تحت الشعاع قرار دهد و اهداف سلطه جویانه و دین ستیزانه خود را در قالب عرفان و معنویت به اجرا گذارد.
🔻 یکی از این اهداف مهار قدرت مرجعیت است. دشمنان تشیع نقش مرجعیت را در خنثی کردن توطئه های خود به وضوح در سده های اخیر دیده اند. نقش حکم یک سطری مرحوم آیت الله میرزای شیرازی، دربارة تحریم توتون و تنباکو، در از بین بردن همة نقشه های استعمار پیر انگلستان؛ نقش فتاوای بنیانگذار جمهوری اسلامی در شکل گیری و پیروزی انقلاب بزرگ اسلامی در ایران؛ نقش آیت الله سیستانی در ناکارآمد گذاشتن نقشه های شیطانی آمریکا برای ملت عراق، این حقیقت را به آنان نشان داده است که در مقابل اقتدار مرجعیت تشیع و با توجه به بیداری مرجعیت هر نقشة ظالمانه ای در مناطق شیعی نشین نقش برآب خواهد شد.
👈 بر این اساس آنها با ترویج فرقه های دروغینی به نام معنویت و عرفان و با محوریت دادن به نقش پیر و استاد در حقیقت می خواهند بدیلی برای مرجعیت ایجاد کنند. به ویژه آن که اغلب قریب به اتفاق سران و رهبران این فرقه ها در اختیار خود آنان و وابسته به غرب هستند.
↙️ دست کم محل سکونت بسیاری از مشایخ آنان در غرب است! و از آنجا سکان هدایت معنوی پیروان را بر عهده دارند! و البته سکان هدایت فکری و عملی خود آنان نیز در دست سیاست بازان و قدرت مداران غربی است.
#عرفان_کاذب
#معنویت_کاذب
https://eitaa.com/antihalghe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماهنگ زیبای «لبیک یا حسین» در کلیسا
https://eitaa.com/antihalghe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای اهل حرم میر و علمدار نیامد
علمدار نیامد، علمدار نیامد...
◼️ فرا رسیدن تاسوعا حسینی را به عموم شیعیان جهان تسلیت میگوید.
https://eitaa.com/antihalghe
بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) درباره مقام و منزلت حضرت ابوالفضل (علیه السلام)
در زیارات و کلماتی که از ائمه(ع) راجع به اباالفضل العباس(ع) رسیده است، روی دو جمله تأکید شده است:یکی بصیرت، یکی وفا. بصیرت اباالفضل العبّاس(ع) کجاست؟ همۀ یاران حسینی، صاحبان بصیـرت بـودنـد؛ اما او بصیرت را بیشتر نشان داد. در روز تاسوعا وقتی که فرصتی پیدا شد که او خود را از ایـن بلا نجات دهد؛ یعنی آمدند به او پیشنهاد تسلیـم و امـاننامـه کـردنـد و گفتنـد "ما تــو را امـان مــیدهیـم"؛ چنـان بـرخــورد جوانمردانهای کرد که دشمن را پشیمان کرد، گفت: "من از حسین جدا شوم؟! وای بر شما! اف بر شما و اماننامه شما".
نمونـه دیگر بصیرت او، این بـود که به سه نفر از برادرانش هم که با او بودند، دستور داد که قبل از او به میـدان بروند و مجاهدت کنند تا اینکه به شهادت رسیدند. میدانید که آنها چهـار بـرادر از یک مـادر بودنـد: «ابالفضل العبّاس(ع) بـرادر بزرگتـر، جعفـر، عبدالله و عثمان». انسان برادرانش را در مقابل چشم خـود برای حسینبن علی(ع) قـربانی کنـد؛ به فکـر مادر داغدارش هم نباشد که بگویـد یکی از برادران برود تا اینکه مادرم دلخـوش باشد؛ بـه فکــر سرپرستی فرزندان صغیر خودش هم نباشد که در مدینه هستند؛ این همان بصیرت است.
حضرت اباالفضل(ع) را بـرای آوردن آب فـرستاد اما آنچه کـه مـن در نقلهای معتبـر مثـل «ارشاد مفیـد» و «لهوف» ابنطاووس دیدم، اندکـی با ایـن نقل تفاوت دارد که شاید اهمیت حادثـه را هـم بیشتر میکند. در این کتابهای معتبر اینطور نقل شده است که در آن لحظات و ساعت آخر، آنقدر بر این بچـهها و کـودکان، بـر ایـن دختـران صغیر و بـر اهل حـرم تشنگی فشار آورد کــه خود امام حسین(ع) و اباالفضل(ع) باهم به طلب آب رفتند. اباالفضل(ع) تنها نرفت؛ خود امام حسین(ع) هم با اباالفضل(ع) حرکت کرد و بهطرف همان شریعه فرات شعبهای از نهر فرات که در منطقه بود رفتند، بلکه بتوانند آبی بیاورند.
این دو برادر شجاع و قویپنجه، پشت به پشت هم در میدان جنگ جنگیدند. یکی امام حسین در سن نزدیک به 60 سالگی است اما از لحاظ قدرت و شجاعت جزو نامآوران بینظیر است. دیگری هم برادر جوان سی و چند سالهاش اباالفضل العباس(ع) است، با آن خصوصیاتی که همه او را شناختهاند. این دو برادر، دوش به دوش هم، گاهی پشت به پشت هم، در وسط دریای دشمن، صف لشکر را میشکافنـد، بـرای اینکه خـودشان را به آب فرات برسانند، بلکه بتوانند آبی بیاورند. در اثنای این جنگِ سخت است کـه ناگهان امام حسین(ع) احساس میکند دشمن بین او و برادرش عباس(ع) فاصله انداخته است. در همین زمان است که اباالفضل(ع) به آب نزدیکتر شده و خودش را به لب آب میرساند.
آنطور که نقل مـیکنند، او مشک آب را پر میکند که برای خیمهها ببرد. در اینجا هر انسانی به خود حـق مـیدهد که یک مشت آب هـم بـه لبهای تشنه خودش بـرساند امـا او در اینجا وفاداری خویش را نشان داد. اباالفضل العباس(ع) وقتی که آب را برداشت، تا چشمش به آب افتاد، «فذکر عطش الحسین» به یاد لبهای تشنه امام حسین(ع)، شاید به یاد فـریادهای العطش دختران و کودکان، شاید به یاد گریه عطشناک علی اصغر(ع) افتاد و دلش نیامد که آب را بنوشد.
آب را روی آب ریخت و بیرون آمد. در ایـن بیرون آمدن است که آن حـوادث رخ مـیدهـد و امام حسین(ع) ناگهان صـدای بـرادر را میشنود که از وسط لشکر فریاد زد «یا اخا، ادرک اخاک».
بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در خطبههای نماز جمعه تهران در 26 فروردین سال 79
https://eitaa.com/antihalghe
نقش امام حسین (ع) در رشد معنوی انسان مدرن و پست مدرن-
#عرفان_اسلامی
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1400/05/27/2556348/%D9%86%D9%82%D8%B4-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%B9-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D9%86-%D9%88-%D9%BE%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D9%86
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️سازمان اطلاعات سپاه فرد هتاک به مقدسات دینی در استان البرز را بازداشت کرد
🔹 روابط عمومی سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز طی اطلاعیهای از بازداشت فردی که در فضای مجازی اقدام به توهین به ساحت مقدس خاندان عصمت و طهارت و مقدسات دینی کرده بود خبر داد.
🔹در این اطلاعیه با هشدار به متخلفان در فضای مجازی و حقیقی آمده است : سربازان گمنام امام زمان(عج)در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر حسب مأموریت ذاتی، برخورد با مجرمان فضای حقیقی و مجازی را در سریعترین زمان وظیفه خود دانسته و اجازه توهین به مقدسات دین مبین اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به ایادی داخلی و خارجی نخواهند داد.
#سربازان_گمنام
https://eitaa.com/antihalghe
1_1138795807.pdf
777.4K
📗 کتاب خواب پریشان
نگاهی به نقش خواب در جریان های انحرافی
🖋استاد محمد شهبازیان
https://eitaa.com/antihalghe
♨️ شیخ لندننشین ژست شیعهدوستی گرفت!
🔺یاسرالحبیب شیخ حامی فرقه شیرازی، از مراجع شیعه خواست به کشتهشدن شیعیان افغانستان واکنش نشان دهند.
👈این طلبه لندننشین در حالی خواستار تشکیل نیروی فرامرزی شیعه برای نجات افغانها شده که بعد از جنایات متعدد داعش علیه شیعه و سنی، ملت عراق را به تجمع در مقابل بیت آیتالله سیستانی تحریک کرد؛ به این بهانه که ایشان با فتوای جهاد، مسلمانان را مقابل هم قرار دادهاند!
🗒یاسرالحبیب که سابقه جسارت به حضرت امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی، آیتالله بهجت و آیتالله سیستانی را در کارنامه دارد، چندی پیش به تعریف و تمجید از محمدجواد علوی بروجردی پرداخت اما این مدعی مرجعیت تاکنون از وی اعلان برائت نکرده است!
📌گفتنی است یاسرالحبیب، از چند سال پیش گروهکی شبه نظامی در لندن با عنوان «خدام المهدی» تاسیس نموده که نمونهای از فعالیت آن، حمله به سفارت ایران در لندن در سال 96 بود. بعد از هتاکیهای این شیعه انگلیسی به جناب عایشه، مفتی اول سعودی با خرسندی واکنش نشان داد که بعد از اسائه یاسرالحبیب به امالمؤمنین عایشه، انتشار مذهب تشیع در کشورهای عربی و اسلامی متوقف شده است.
👈زبان، قلم و امکانات این طیف علیه شیعه کار میکند و ژستشیعهدوستیشان هرگز باورپذیر نیست.
https://eitaa.com/antihalghe
◾️در روز عاشورا امورات دنیایی را ترک کنید...
✍ امام رضا علیه السلام فرمود:
هرکس روز عاشورای امام حسین علیه السلام، دنبال کسب و کار نرود، خداوند متعال خواسته ها و حوائج دنیا و آخرت او را برآورده می نماید و هرکس عاشوراء روز مصیبت و حزن و گریه اش باشد، خداوند عزوجل روز قیامت را روز شادی و سرورش قرار خواهد داد و در بهشت چشمانش به دیدار ما اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السلام روشن خواهد شد.
📚أمالی صدوق ص ۱۲۹
🖤فرارسیدن عاشورای حسینی تسلیت باد🏴🏴🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زرتشتیان و سیدالشهداء علیه السلام
https://eitaa.com/antihalghe
اگر کلمه عاشورا و شیعه را در گوگل سرچ کنید تصاویر قمه زنی خونین بعضی فرقه ها رو میبینید‼️😔
https://eitaa.com/antihalghe
قمه زنی یکی از موضوعاتی است که مدت هاست مطرح می شود و طبق فتوای مقام معظم رهبری ، این کار حرام است. متاسفانه دشمن از این ابزار علیه شیعه بسیار استفاده می کند. به گونه ای که اگر واژه های مرتبط با عاشورا و شیعه و .. را در موتور جستجوهای معروف ، جستجو کنید با حجم گسترده ای از تصاویر قمه زنی مواجه خواهید شد به ویژه تصاویری که در آن قمه زنی والدین برای کودکان را نشان می دهد و سبب نوعی اسلام هراسی برای کسانی که با اسلام آشنا نیستند خواهد شد.
حال در تصاویری که در ادامه تقدیم می شود، همین قمه زنی را در مسیحیت خدمت شما تقدیم می کنیم در حالی که رسانه های مسیحی وقتی این گونه آیین ها در خودشان انجام می شود، سکوت می کنند و سعی می کنند فقط تمام آنچه موجب وهن شیعه است را در بوق و کرنا کنند.
👇👇👇
مسیحیان کاتولیک فیلیپین مراسمی شبیه زنجیرزنی دارند اما با تیغ که به وسیله آن پشت خود را به طرز فجیعی زخم می کنند.
https://eitaa.com/antihalghe
آیا با جستجوی مسیحیت در گوگل چنین تصاویری برای شما به نمایش در می آید؟ برای شیعه و اسلام چطور؟چرا؟
https://eitaa.com/antihalghe
کاتولیک های فیلیپینی در یک آیین شبیه سازی، لباس سربازان رومی را می پوشند و داوطلب را با میخ واقعی به صلیب می کشند.
https://eitaa.com/antihalghe
كوش آداسي
خانه حضرت مریم(س)
مسیحیان اعتقاددارند كه هر كس در این چالها پول بريزه حاجتش روا ميشه
پ ن :خوبه اونایی که فقط دنبال خرافه بین مسلمونان اینارم ببینن!😕
https://eitaa.com/antihalghe
دیوار وسیع خانه مریم (س) زائرین حاجتاشونو روی کاغذ ویا روی دستمال مینویسن و آنرا گره زده روی دیوار به نخهائی که بهمین منظور قرار داده شده میبندن تا حاجتشون برآورده بشه
https://eitaa.com/antihalghe
۹ ژانویه هزاران کاتولیک فیلیپینی نشان مسیح رو در خیابان ها حمل می کنن
از سر و کله هم بالا می رن تا گوشه ای از پارچه این مجسمه رو لمس کنن یا ببرن
بعد هی علیه مسلمونا جو میدن 🙄
https://eitaa.com/antihalghe
اینا دارن همو هل میدن برن مجسمه مسیح رو لمس کنن
بعد شما تا حالا اصن اینو بازتابی ازش دیده بودید تو دنیا؟
اگه مسلمونا بودنا رسواشون میکردن😒
https://eitaa.com/antihalghe
کاتولیک ها از مجسمه مسیح بالا رفتن تا بتونن ببوسنش و لمسش کنن
بعد هی اسلام ستیزان تو دنیا جار میزنن شیعیان چرا ضریح ایمه(س) رو بوسه میزنن و شیعه رو متهم میکنن به خرافاتی بودن😒
https://eitaa.com/antihalghe