🔰 #نوروز از دیدگاه اسلامی
➕ شرح دعای تحویل سال بر اساس بیانات حضرت آیتالله خامنهای
🔍 بخوانید👇
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=42032
https://eitaa.com/antihalghe
⚠️سبک زندگی افراد پس از عضویت در فرقه ها چگونه است ⁉️🔻
♦️ یکی از وجوه بارز تاثیر عضویت در فرقه بر روی فرد تغییر سبک زندگی است.
🔷 به دیگر سخن پس از اینکه فردی به عضویت یک فرقه درآمد ماهیت زندگی او دچار تحول میشود.
🔻 بررسی برخی از ابعاد این تحول که سازو کار فرقه آن را به وجود میآورد :
♦️ تشخّص فرقهای
🔷 اولین و اصلیترین کاری که هر فرقه انجام میدهد دست و پا کردن نوعی تشخص فرقهای برای خود است تا از این روش به هویت مستقلی برسد و اعلام موجودیت نماید.
🔶 نوع خاص لباس، آرایش مو و صورت، انتخاب حرکات نمادین، اصلاحات سمبولیک و نامهای جدید فرقهای از رایجترین این کارهاست.
🔷 برخی فرقهها همچنین از لباس مخصوص یا هر نمود خارجی دیگری به عنوان نشانههای قابل رؤیت در تغییر دادن تازهواردان در جهت روش زندگی فرقهای استفاده میکنند. اگر شما واقعاً بخواهید افراد را تغییر دهید باید ابتدا به تغییر ظاهر آنان بپردازید.
♦️ بنابراین از اعضای فرقه خواسته میشود یا به آنها دستور داده میشود که موهای خود را کوتاه یا بلند کنند یا به مدل خاصی درآورند، لباسهای متفاوتی بپوشند، اسامی جدید برای خود انتخاب کنند و قیافهها و یا رفتارهای خاصی را از خود نشان دهند.
♦️ قطع یا محدود سازی روابط با بیرون از فرقه
🔷 تقریبا همه روابط قبلی اعضای فرقه حتی با پدر و مادر باید به صورت تعلیق درآید یا به شدت محدود گردد. این مقوله عبارت از کنترل کامل ارتباطات در درون گروه است.
🔶 مطالعه کتاب در برخی از فرقهها هدفمند و با نظارت دقیق رهبر فرقه و یا منتصبان او باید صورت گیرد و مطالعه کتابهایی که علیه تعالیم فرقه نوشته شده باشد ممنوع است.
🔷 ارتباطات دوستانه در داخل گروه نیز نباید از حد مشخصی فراتر رود. به عبارت دیگر، ارتباط میان دو نفر نباید به حدی برسد که یکی از آن دو بتواند بر دیگری اثرگذار باشد. این کار موجب پیشگیری از خارج شدن افراد از حوزه نفوذ رهبر گروه است.
🔶 رهبر گروه همواره افراد را کف دست خویش میخواهد و باید همه چیز برایش روشن و آسان و در دسترس باشد. بنابراین ارتباطات دوستانه باید فقط حول محور فرمان های فرقه و شخص اول گروه باشد.
🔷 در بسیاری از گروهها ، قانونِ «هرگونه شایعه پراکنی ممنوع» که افراد را از بیان تردیدهایشان یا ایراداتشان نسبت به آنچه اتفاق میافتد باز می دارد، اعمال میگردد.
🔶 این قانون را معمولاً به این صورت توجیه میکنند که گفته میشود شایعهپراکنی بافت گروه را از هم میدرد یا اتحاد را تخریب میکند، در واقع این قانون مکانیسمی برای بازداشتن اعضا از ارتباط با یکدیگر درباره هر چیزی غیر از اظهار تائیدات مثبت است.
🔷 به اعضا آموخته میشود کسانی را که این قانون را میشکنند، لو بدهند. روشی که همچنین باعث میشود میان اعضا جدایی روی دهد و وابستگی آنها به رهبر افزایش یابد.
♦️ محدودسازی دریافت اطلاعات از خارج از فرقه
🔷 هیچ اطلاعاتی خارج از فرقه نباید به اعضا برسد خصوصاً آنکه این اطلاعات بر ضد فرقه باشد. پس غالب کانالهای ارتباطی با بیرون از فرقه باید قطع شود یا به صورت خیلی محدود و مدیریت شده اطلاعات به صورت قطرهای به اعضا داده شود.
🔶 برای کنترل کردن اعضای فرقه، رهبر فرقه مجبور است که محیط اطراف اعضا را نیز کنترل کند. گام نخست برای کنترل محیط پیرامون افراد این است که باید ورودی اطلاعات را کنترل کرد زیرا اگر ذهن افراد بتواند هرگونه اطلاعات تازهای بگیرد، دنیایی که رهبران فرقه در اطراف افراد ساختهاند صدمه میبیند.
🔷 از نظر رهبران فرقه، حقیقت تنها همان است که خودشان میگویند. اگر گروهی به شما آموزش میدهد که اطلاعات انتقادی درباره گروه را نخوانید، پس نشانی از فرقه بودن دارد.
♦️ تقسیم دنیا به «ما» و «آنها»
🔷 اصلیترین چیزی که اعضای فرقه باید بیاموزند این است که آنها با افراد بیرون از فرقه فرق دارند و لذا پررنگ ترین خطکشی در ذهن هر عضو فرقه خطی فرضی است که بین خود و دیگران رسم میکند و به این ترتیب دنیای فرقهها به ما و آنها تقسیم میشود.
🔶 در اصلِ گروهیِ « ما در برابر آنها» از نظام اعتقادی « همه چیز یا هیچ چیز» استخراج میشود: حق با ماست، آنها (بیرونیها، غیر عضوها) اشتباه میکنند. آنها شیطانی، ارشاد نشده و ... هستند. هر عقیده یا عملی خوب است یا بد است، خالص است یا شیطانی است.
🔷 کسانی که عضو میشوند به تدریج در جوهره محیط نقادانه و غیرواقعی فرقه – که تولید کننده ی احساس گناه و شرمساری است - حل میشوند.
🔶 بسیاری از گروه ها مطرح میکنند که تنها یک شیوه ی فکر کردن، واکنش نشان دادن یا عمل کردن در هر وضعیت به خصوصی وجود دارد و جایی در وسط یافت نمیشود.
🔷 بنابراین از اعضا انتظار میرود که در مورد خودشان و سایرین به توسط همین معیار «همه چیز یا هیچ چیز» قضاوت کنند.
🔶 باید افزود تمامی این مباحث تنها بخشی از سبک زندگی عضو فرقه است که پس از ورود به یک فرقه انحرافی تغییراتی در آن به وجود میآید. اما به نظر میرسد مهمترین آنتحول در شخصیت عضو است که با عنوان تشخصسازی مورد بحث قرار گرفت.
♦️ در این مرحله شخص دارای یک شخصیت کاذب شده و به واسطه همین شخصیت که غالبا توسط قطب فرقه به او تحمیل میشود قربانی مطامع درون فرقهای شده و با پیروی کامل از قطب به تمامی دستورات او عمل میکند که گاه با زیر پا گذاشتن مرزهای اخلاقی و انسانی همراه است.
#عرفانهای_کاذب
https://eitaa.com/antihalghe
⚠️کریشنا مورتی و سفسطه هایش!!!
🔺الفاظ و کلمات مبهم و غیرقابل فهم در آثار « کریشنا مورتی »
♦️ کریشنا مورتی متولد سال 1896 میلادی، در جنوب هند به دنیا آمد و به سال 1986 میلادی در 91 سالگی دیده از جهان فرو بست.
🔷 کریشنا در خانوادهای بَرَهمَن «روحانی» متولد شد. تحصیلاتش را در اروپا در رشتهی روانشناسی به اتمام رساند.
🔶 چکیده اندیشهی کریشنا مورتی، خودشناسی و روانشناسی درونی است که پر است از الفاظ و کلمات مبهم و غیرقابل فهم.
🔷 او اعتقاد به سفر روحی و درونی داشت و طی مسافرتهای متعددی که به سراسر اروپا و آمریکا داشت، بر آن بود که در درون یکایک آدمیان رستاخیزی بزرگ همراه با صلح و آرامش ایجاد کند!
🔶 مرحوم علامه جعفری (رحمة الله علیه) کتابی دارد با عنوان «کریشنا مورتی و سفسطههایش» که در آنجا برخی از افکار و عقاید کریشنا را موردنقد و برسی قرار داده است.
🔷 کریشنا مورتی در اغلب آثار خود با حمله به دین و شریعت آن را مورد هجمه و تمسخر قرار داده و مدعی است دین و مذهب چیزی جز یک سیستم و تشکیلات دروغین برای فریب انسانها نیست.
🔻 برخی از دیدگاههای کریشنا در رابطه با نفی دین و مذهب
🔷 کریشنا مورتی مذهب را پروپاگاندا «یک بزرگنمایی دروغین» نامیده و از آن با عنوان یک تشکیلات بوروکراتیک معنویت یا روحانیت نامبرده و میگوید:
🔶 امروز مذهب در معنای پذیرفتهشدهی آن به صورت یک ابزار پروپاگاند درآمده است؛ بهصورت یک تشکیلات بوروکراتیک «معنویت» یا «روحانیت» درآمده است، با «رئیس» و مادون و مافوق. در آن علائق شخصی و اندوختن ثروتهای کلان مطرح است. مذهب بهصورت شعارها و باورهای دگم و متعصب درآمده است. [1]
🔷 کریشنا مورتی در رابطه با مذهب و دین میگوید: «پیروی کورکورانه و مقلد وار نباید کرد و به همین خاطر مخاطبین خود را دعوت به تفکر و تأمل میکند.»
🔶 ولی همین کریشنا مورتی فکر را اساس بدبختیها و نکبتهای انسان میشمرد و به انسانها توصیه میکند که از ذهن و فکر تهی گردند. او میگوید:
🔷 «مذهب هرگز به انسان فضیلت و حقیقت نمیدهد و بهجای آن رنجها، پریشانیها، نفرتها و خشونتها را به ارمغان میآورد. برای اینکه انسان جوهر مذهبی داشته باشد باید نخست از تعصبها و باورهای دِگم و فشارهای پروپاگاند آزاد و رها گردد، تقلید را رها کرده به تأمل و تعقل روی آورد.» [2]
🔶 توصیفات کریشنا مورتی شاید در مورد دین مسیحیت واقعیت داشته باشد ولی ازآنجا مترجم آثار کریشنا در پاورقی کتاب به نکته جالب اشاره میکند، و آن اینکه کریشنا کمترین اطلاع و آشنایی را از دین اسلام نداشته و به همین خاطر گفتههای او درباره روحانیت و معنویت شامل دین اسلام نمیشود.
♦️ البته نمیتوان بهطور مطلق چنین تحلیلی را پذیرفت، چون کریشنا در موارد متعددی به ادیان دیگر توهین کرده است. [3]
🔷 کریشنا از دین و مذهب با عنوان تشکیلات بوروکراتیک یاد میکند، درحالیکه او از یک طرف معتقد است اعلان حقیقت نیازمند تشکیلات نیست و به همین خاطر هم انجمن تئوسوفیان را منحل اعلام کرد.
🔶 ولی از طرف دیگر خود بهسختی به دنبال ایجاد تشکیلات با عناوین مدرسه، موسسه یا آموزشگاه است، تا بتواند از این طریق تعالیم و اندیشههای خود را بهصورت تشکیلاتی به پیروان خود ارائه دهد.
🔷 بههرحال خلاصه مطلب این میشود که پروپاگاند ازنظر کریشنا عامل اصلی شرطی شدن ذهن است.
🔶 او میگوید: «نفس ماهیت و طبیعت تبلیغ و پروپاگاند، قالبگیری و شرطی کردن ذهن دیگران است. هر نوع تبلیغ و پروپاگاند (خواه تبلیغ کمونیست باشد یا فلان فرقه مذهبی) منجر به شرطی کردن ذهن میشود.» [4]
♦️ از کریشنا مورتی باید پرسید آیا تبلیغ اندیشهها و ایدههای او، ترویج افکار بودا، آئین ذن و همچنین یوگا، همین حکم پروپاگاند را دارند یا فقط این فتوای کریشنا شامل مذهب و دین میشود❓
♦️ کریشنا معتقد است که ذهن انسان تنها به تقلید و کپی و تکرار عادت کرده و کتابهای مقدس او را ازلحاظ عقلی و ادراکی، خالی، تیره و منگ کردهاند و یک انسان دیگری به وجود آوردهاند.
🔷 ازنظر وی دعا و عجز زاییدی دلسوزی و ترحم کردن به خویش است. انسان هرگاه اندوهناک است یا مشکلی بر سر راه دارد، دست به دعا برمیدارد و این هم یک تصویر ذهنی است از خدایی ذهنی و آرامش ذهنی و هر نوع فلسفه و دریافت مبنی بر الهیات که تنها فرار از واقعیت را به ارمغان میآورد.
🔶 هرگاه بکوشید که خود را با یک ایدئولوژی انطباق دهید، خود را سرکوب میکنید. درحالیکه آنچه واقعاً حقیقت دارد، ایدئولوژی نیست، بلکه شما هستید. [5]
🔷 کریشنامورتی معتقد است مذاهب مختلف در جهان، فقر را تلقین کرده و اعتقادات و مذاهب موجود آتش جنگها را برافروختهاند و هنگامیکه انسان ملیگرا باشد، این ملیگرایی به او قدرتی میبخشد که دیگران را بکشد. [6]
🔶 او میگوید: «در طول تاریخ ادیان، راهنمایان مذهبی این اطمینان را به ما دادهاند که اگر تشریفات مذهبی خاصی را اجرا و مانتراها و دعاهای معینی را نیز تکرار و از الگوهای خاص پیروی کنیم و تمایلهای خود را سرکوب کرده و افکارمان را کنترل نماییم،
🔷 یا احساساتمان را پاک نگهداشته و خواستهها و آرزوهایمان را محدودسازیم و از زیادهروی در مسائل جنسی اجتناب بورزیم، پس از تحمل کلیه ریاضتهای ذهنی و بدنی، به چیزی ماورای این زندگی کوچک دست خواهیم یافت و این کاری است که میلیونها نفر از انسانهای بهاصطلاح مذهبی در طی اعصار و قرون انجام دادهاند.
🔶 یعنی: با توسل به خلوتگزینی و تنهایی یا با رفتن به صحرا و کوهستانها و غارها یا با سرگردانی و رفتن با کاسه گدایی از دهکدهای به دهکده دیگر یا با پیوستن به گروهی در یک خانقاه یا صومعه و یا با واردکردن ذهنشان به پیروی از الگویی دادهشده در جهت تحقق آن کوشیدهاند. و در ادامه میگوید:
🔷 «علت اولیه اختلال و بینظمی درونی ما، جستجویی واقعیتی است که توسط (دیگری) به ما وعده دادهشده است.» [7]
🔶 با توجه به اینکه کریشنا مورتی در نوشتههای خود به دنبال بیاعتبار جلوه دادن مذهب، ایدئولوژی، تفکر، و هرنوع قانون و تشکیلاتی است، همین حرف علامه جعفری (رحمة الله علیه) درباره او کافی است و تمام مبانی فکری و نظری او را زیر سؤال برده و بهطور کامل رد میکند.
🔷 علامه جعفری (رحمة الله علیه) : «نخستین مسئلهای که متوجه نویسنده است این است که اگر آثار قلمی شما بر هیچ مبنا و اصل و قانونی مستند نیست، چه طور واجب میدانید که مردم این آثار گسیخته و پاشیده را موردمطالعه قرار دهند و ابعاد زندگی خود را بر اساس آن تنظیم نمایند؟
♦️ اگر هم آثار قلمی شما بر پایه اصول و قوانین خاصی استوار است، پس خود یک دستگاه ایدئولوژی است.» [8]
🔻پینوشت:
[1]. کریشنا مورتی، خشونت و خلاقیت، ترجمه پیمان آزاد، نشر هیرمند، تهران، 1380، ص 71-77
[2]. کریشنا مورتی، فراسوی خشونت، ترجمه محمدجعفر مصفا، نشر قطره، 1389، ص 61
[3]. نگرشی بر آراء و اندیشههای کریشنا مورتی، محمدتقی فعالی، تهران، نشر عابد، 1388
[4]. کریشنا مورتی، فراسوی خشونت، ترجمه محمدجعفر مصفا، نشر قطره، 1389، ص 127
[5]. کریشنا مورتی، عشق و تنهایی، ترجمه محمدرضا مصفا، نشر قطره، تهران، ص 151-153
[6]. کریشنا مورتی، آغاز و انجام، ترجمه مجید آصفی، نشر کلام شیدا، 1384، ص 173
[7]. کریشنا مورتی، رهایی از دانستگی، ترجمه مرسده لسانی، نشر بهنام، 1384، ص 35-37
[8]. کریشنا مورتی و سفسطههایش، علامه محمدتقی جعفری، تهران، نشر فرهنگ اسلامی، 1377، ص 5
https://eitaa.com/antihalghe
🔴 با حقه های حلقه آشنا شوید‼️
⚠️ توهم کثرت‼️
یکی از ادعاهای اعضای فرقه انحرافی حلقه، برای فریب افکار عمومی، ادعای عضویت میلیونها نفر در فرقه حلقه است.
اعضای حلقه وانمود می کنند آموزه های طاهری در طی 25 سال از اعلام موجودیت این فرقه، به شدت مورد استقبال مردم دنیا قرار گرفته و عده بیشماری عضو این جریان شده و همچنان به آن وفادار بوده و اخبار و آموزه های آن را پیگیری می کنند و به جِدّ سرسپرده طاهری و افکار انحرافی هستند.
اما واقعیت چیست؟
تعداد اعضای این فرقه بعد از گذشت 25 سال تبلیغ و جذب، اکنون چند نفر است؟
چه تعداد هنوز پیگیر مطالب طاهری، سرکرده فراری فرقه هستند؟
با هم ببینیم...
👇👇👇
🔴 قضاوت با شما....
در خوشبینانه ترین حالت می توان گفت کمتر از 50 هزار نفر در دنیا عضو فرقه حلقه هستند و هنوز در این جریان انحرافی فعالیت دارند...
توهم کثرت یکی از فریب های فرقه ها و عرفان های کاذب برای فریب افراد است.
#هشیار_باشیم
#عرفانهای_کاذب
#عرفان_حلقه
https://eitaa.com/antihalghe
🔻جریانی سراسر تهدید...
🔷جریان احمداسماعیل برای جهان اسلام و به ویژه کشور اسلامی عراق تهدید محسوب می شود.
♨️ طرح ریزیِ اختلافات قومی و مذهبی توسط جریان مدعی یمانی، درکشوری با ترکیب ناهمگون و پیچیده مانند عراق، بحران ایجاد می کند.
✴️ جریان مدعی یمانی با ایجاد اختلافهای قومی و مذهبی تلاش دارد برخی فریفتگان جریان خویش را در برابر علما و مراجع عراق قرار دهد و حتی با ایجاد فتنه های شیعی-شیعی به دنبال تقابل دو کشور ایران و عراق است.
⛔️جریان مدعی یمانی می کوشد با تضعیف هویت ملی مردم عراق و بازیچه قرار دادن آنان و ایجاد فتنه های مذهبی و طایفه ای مانع تشکیل حکومت و نظام منسجم و فراگیر در عراق شود تا از این رهگذر مقاصد پلید اربابان آمریکایی- صهیونیستی- عربی خود را تامین کند.
❗️در این رهگذر استکبار جهانی برای متزلزل ساختن اعتقادات دینی مسلمانان عراق با ایجاد گروه های منحرف در میان شیعیان (احمدالحسن، الصَّرخی، جندالسما و...) و اهل تسنن(داعش، القاعده و...) به دنبال اهداف استعماری خویش است.
📚منبع: تحلیل جریان مدعی یمانی(با رویکرد کلامی و فقهی) ص۲۶۶تا۲۷۰
https://eitaa.com/antihalghe
▫️ اکنون عرفانهای #سکولار و نوظهور بسیاری از افراد را شکار میکنند نقش حوزه این است که #عرفان کارآمد را در یک نظام #سلوکی و #تربیتی به راه بیاندازد.
▫️ کمیته عرفانی در حوزههای علمیه تشکیل شده است و قرار است که از پژوهشگران در حوزه عرفان حمایت همه جانبه شود و خودش برخی از خلاءها و نیازهایی که در مراکز آموزشی و پژوهشی وجود دارد را بررسی کند.
_ استاد محمدجواد #رودگر
.............................................
✍ پن:
منتظر تبیین چگونگی عملکرد و اهداف و افراد کمیته عرفانی مزبور هستیم. چرا که در عرصه مقابله با عرفانهای #نوظهور، نیازمند جایگزینی عرفان صحیح و در عین حال همهجانبه و در قالبهای گونهگون و جذاب هستیم، که یک #مدیریت چابک و توانمند و دارای مجال زمانی میطلبد.
https://eitaa.com/antihalghe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺اعترافات محمد ثلاث از حوادث تلخ گلستان هفتم
🎥انتشار برای اولین بار
🔸باتوجه به ادعای سراسر کذب شب گذشته شاخه جدید صوفیه گنابادیه در فضای مجازی درباره محمدثلاث به انتشار این کلیپ پرداختیم تا با مقایسه آن از حادثه تلخ گلستان هفتم رمزگشایی کرده و به ماهیت اصلی و چهره حقیقی دراویش مدرن پی ببرید!
#نقد_صوفیه
#کارگروه_فرق
#واحد_خواهران_مفام
https://eitaa.com/antihalghe