eitaa logo
پایگاه تخصصی نقد عرفانهای کاذب
11.2هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2.6هزار ویدیو
279 فایل
پایگاه تخصصی مقابله با عرفان های کاذب و دشمن شناسی ارتباط با ادمین: فاطمه میرزاییان، پژوهشگر عرفان های کاذب مسئول شبکه کشوری خواهران مجمع فرق و ادیان خاتم الاوصیاء، مدرس حوزه،مشاور،عضو جمعیت بانوان فرهیخته،عضو مجمع مبلغات تهران @f_Mirzaeeyan
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️بدعتِ باور به تناسخ در برخی از فرقه های اسلامی ♦️ اسلام مانند دیگر ادیان بزرگ توحیدی، تناسخ را مردود و باطل می‏‌داند؛ اما فرقه‏‌هایی در اسلام و میان مسلمانان به‏‌وجود آمده‏‌اند که به نوعی به تناسخ قائل شده و از آن دفاع می‏‌کرده‌‏اند. 🔷 ابن‌‏حزم اندلسی در کتاب معروفش به نام «الفصل فی الملل و ألاهواء و النحل» که‏ در سه جلد پرحجم به چاپ رسیده است، طی بحثی با عنوان: «الکلام‏ علی من قال بالتناسخ» از قول شخصی به نام احمد بن حابط نظریه «انتقال‏ ارواح به نوع خود یا به غیر نوع خود» را نقل می‌‏کند.[1] 🔶 ابن حزم از محمدبن‌‏زکریای رازی نیز نقل می‏‌کند که در کتابش موسوم به «ألعلم الالهی» پس از نسبت تناسخ به فرقه «قرامطه» جواز تناسخ و حلول ارواح در صور بهایم و اجساد بهیمیه را مورد تأکید قرار می‏‌دهد. 🔶 ابن حزم خود منکر تناسخ است و آن‏‌را ادعای بدون دلیل و از خرافات‏ می‌‏داند و معتقد است «آن‌‏چه موجب اشتباه فرقه‌‏های اسلامی شده، در آمیختن‏ تناسخ با مسأله ثواب و عقاب و تجسّم اعمال است». 🔷 او معتقد است پیدایش عقیده‏ به تناسخ در میان بعضی فرقه‏‌های اسلامی تحت تأثیر عقاید هندویی و برهمنی بوده‏ است. 🔶 ابن حزم به تأثیر عنصر مانوی در رسوخ عقیده تناسخ در میان مسلمانان نیز تأکید کرده و در پایان بخش مزبور، عقیده به تناسخ را موجب خروج از اسلام و فسق‏ دانسته و آن‌‏را کذب، باطل و خرافه خوانده و معتقد است حتی یک تن از پیامبران‏ نیز در شریعت خود عقیده تناسخ را قبول نکرده است؛ از این رو اعتقاد به آن خروج از شرایع الهیه است.[2] 🔻 عبدالکریم شهرستانی در کتاب مشهورش الملل و النحل‏‏ که به فرقه‏‌شناسی و تاریخ عقاید کلامی اختصاص دارد‏،‏ در یکی از فصول‏ پایانی کتابش بحثی درباره تناسخیه کرده و می‏‌گوید: 🔷 «و گروه تناسخیه از ایشان، به تناسخ ارواح در بدن‏‌ها قائل شدند و به انتقال روح از شخصی به شخصی، و گفتند که هرچه از راحت و نعمت، محنت و مشقت‏[به انسان‏] رسد، جزای فعلی‏ است که در آن بدنِ دیگر، به هم رسانیده بود از نیکی و بدی. 🔶 و زعم ایشان آن است که‏ آدمی همیشه به یکی از دو امر مبتلاست: یا به فعل و یا به جزا، و آن‏‌چه در حال به آن‏ مبتلاست، یا جزای عملی است که پیش‏تر کرده است و یا جزای عملی که منتظر مکافات آن است. و بهشت و دوزخ در همین بدن‏‌هاست. و اعلی علّیین درجه پیغمبری است و أسفل سافلین: درجه حیه است.»[3] ♦️ به‏‌هرصورت به نظر می‌‏رسد اولین گام‌‏های تناسخ در میان مسلمانان بین غُلات یافت شد. فرقه‌‏های مختلف، مثل حارثیه، حربیه و بَیانیه و دیگر فرقه‏‌های غلات، مثل خَطّابیه، راوندیه، جناحیه، مُخَمَّسه و عَلبائیه، نیز به نوع دیگری از تناسخ اعتقاد داشتند. 🔷 آن‏‌ها بر این باور بودند که روح الهی در امامشان تناسخ یافته است.[4] البته شایان ذکر است که این باور در حال حاضر و با توجه به باورهای شرقیان «آواتار» نام گرفته است. ♦️ غیر از غُلات، نام چند تن از معتزلیان که از نظریه‏‌پردازان مهم معتزلی نیستند، در شمار معتقدان به تناسخ آمده است. احمد بن خابِط/حابِط (متوفی 232) و احمد بن ایوب بن بانوش/مانوش و فضل حَدَثی، شاگردان نَظّام، و فرقه حِماریه که به احمد بن خابط منسوب‌‏اند، عبدالقاهر بغدادی و به تبع او ابوالمظفر اسفراینی و ابن‌‏ابی‌‏العوجاء (زندیق مشهور) را هم به فهرست معتزلیان تناسخی افزوده‌‏اند.[5] 🔻پی‌نوشت: [1]. الفصل فی الملل و الاهواء و النحل، ابن حزم، بیروت، دارالمعرفه، 1986، ج 1، ص 110. [2]. الفصل فی الملل و الاهواء و النحل، ابن حزم، بیروت، دارالمعرفه، 1986، ج 1، ص 90. [3]. توضیح الملل: ترجمه ملل و النحل، جلالی نائینی سید محمدرضا، اقبال، 1361، ص 435. [4]. المقالات و الفرق، اشعری، سعد بن عبداللّه اشعری، چاپ محمدجواد مشکور، تهران، 1361، ص 26و39و59؛ مقالات الاسلامییّن و اختلاف المصلّین، اشعری، علی بن اسماعیل، چاپ هلموت ریتر، ویسبادن، 1400/1980، ص 6؛ الفرق بین الفرق، بغدادی، عبدالقاهربن طاهر، چاپ محمد محیی الدین عبدالحمید، بیروت، دارالمعرفه، بی تا، ص 272ـ273. [5]. الفرق بین الفرق، بغدادی، عبدالقاهربن طاهر، چاپ محمد محیی الدین عبدالحمید، بیروت، دارالمعرفه، بی‌تا، ص 273-277؛ کتاب نهایة الاقدام فی علم الکلام، شهرستانی، محمد بن عبدالکریم احمد، چاپ آلفرد گیوم ، قاهره، [بی تا]، ج 1، ص 60ـ62. [6]. فرجام من و تو، عبدالحسین مشکانی سبزواری، نشر صهبای یقین، قم، ص 61. https://eitaa.com/antihalghe
⚡️ 🔹کارما یا کرمه یکی از باورهای ادیان شرقی است. بر اساس این اعتقاد اعمال خوب و بد انسان نتیجه ای دارد که او را به زندگی بعدی در این دنیا می کشاند. باور به کارما با اعتقاد به تناسخ درهم تنیده اند. تناسخ یعنی هر کس پس از مرگ دوباره متولد می شود و با جسمی تازه و هویتی دیگر به این جهان می آید تا نتیجه اعمالش را ببیند. 🔸اعمال و نیت های خوب موجب می شود که فرد در زندگی بعد سالم، زیبا و در خانواده ای مرفه و جامعه ای پیشرفته به دنیا بیاید. در مقابل اعمال و نیت های بد، موجب می شود که فرد در شرایط دردناکی به دنیا بیاید، تا مجازات شود. حتی ممکن است انسان بدکار در زندگی بعدی به صورت حیوانات در آید تا بیشتر رنج بکشد. 🔹 وابستگی نداشتن به زندگی موجب می شود که اعمال ما هیچ کارمایی تولید نکند و فرد به طور کلی از چرخۀ زاد و مرگ (تناسخ) رها شود. بسیاری از فلسفه های شرقی بر اساس رسیدن به رهایی (موکشا) پایه گذاری شده اند. آنها می کوشند به نوعی زندگی بی تعلق دست یابند، تا از این طریق دیگر به این دنیا نیایند و بتوانند به جهان های بالاتر راه یابند. 🔸اعتقاد به کارما و تناسخ برای نظام سرمایه داری غرب بسیار جذاب بوده است. هم از این رو به ترویج آن در جهان دامن زده اند. زیرا بر اساس این اعتقاد مردمی که در کشورهای پیشرفته به دنیا می آیند و یا در خانواده های ثروتمند متولد می شوند و به طور کلی افراد ثروتمند و مرفه در واقع انسان های پاکی بوده اند که در زندگی قبلی بسیار خوب زیسته اند و در این دوره از زندگی پاداش نیکی های شان را دریافت می کنند. 🔹 در مقابل مردمی که در کشورهای فقیر و خانواده های محروم به دنیا می آیند و به طور کلی مردمان بی چاره و ضعیف در حال تجربۀ مجازات بدی های شان در زندگی گذشته هستند. 🔸بنابراین هرچه تبعیض و اختلاف طبقاتی در جامعه دیده می شود، کاملا عادلانه است و هیچ ظلمی در کار نیست. افرادی که از تبعیض و فقر رنج می برند، بهتر است که به فکر رهایی خودشان باشند و به جای مبارزه با ثروتمندان و طبقۀ مرفه جامعه، باید بکوشند تا وابستگی ها به زندگی دنیوی را کاهش دهند و به رهایی برسند. 🔹هم از این رو موضوع کارما در عرفان های کاذب نقش پررنگی پیدا کرده است. نظام سلطه می خواهد مردم را با اعتقاداتی نظیر کارما و تناسخ آشنا کند و مفاهیم ارزشمند خودسازی، وارستگی، عرفان و معنویت را بر شالوده ای سلطه پذیرانه تعریف کند. با وجود چنین باورهایی اقشار خودشان را عامل تبعیض و فقر می دانند و افراد ثروتمند را شایستۀ تقدیس می پندارند. 🔸 کارما با عنوان قانون بازتاب، بومرنگ یا عکس العمل امروزه در جامعه ما شیوع پیدا کرده است. البته بعضی از افراد برای اینکه تعارض میان این باور با اعتقادات مذهبی را از بین ببرند، می گویند همه اعمال در همین زندگی نتیجه و بازتابی خواهد داشت و موضوع تولدها و زندگی های دوباره را مطرح نمی کنند. آنها می خواهند رابطۀ کارما و تناسخ را نادیده بگیرند و به این ترتیب موانع ترویج عرفان کاذب و معنویت سلطه پذیرانه را از میان بردارند. 🔹بی تردید یکی از فرصت هایی که خداوند عادل و حکیم برای دیدن نتایج اعمال قرار داده، همین زندگی دنیاست. اما این تمام واقعیت نیست و بسیاری از افراد ممکن است در این زندگی فرصتی برای دیدن پاداش یا مجازات اعمال شان نداشته باشند. بر پایۀ باورهای دینی معاد مهمترین موقعیت برای پاداش و مجازات اعمال است و پاداشت و مجازات آن جهان با نتایج دنیوی اعمال قابل مقایسه نیست. https://eitaa.com/antihalghe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سردار بی بدیل قاسم سلیمانی: ولله هرکسی تیر به سمت این نظام انداخت آواره شد... https://eitaa.com/antihalghe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 افشاگری دکتر زرشناس از واقعیتی غیر قابل انکار... ⏪ ریشه اغتشاشات مقصرین اصلی آشوب‌ها 🔸آقایان شورای عالی انقلاب فرهنگی بایست محاکمه و پاسخگو باشند ۲۰۳۰ https://eitaa.com/antihalghe
🎙 | نظم نوین جهانی 🔻 رهبر انقلاب، روز گذشته: علائم زیادی وجود دارد که نظم کنونی جهان دارد تغییر پیدا میکند و نظم جدیدی بر جهان حاکم خواهد شد. نقش ما ایرانی‌ها، جایگاه ما ایرانی‌ها در این نظم جدید چیست؟ این یک سؤال مهم است. حالا این نظم جدیدی که بنده عرض میکنم که نظم کنونی به نظم جدید تغییر پیدا خواهد [کرد]، چیست؟ نمیشود دقیق گفت، نمیشود بدقّت گفت که نظمِ این‌ چنینی است امّا میشود یک خطوطی را ترسیم کرد. ۱۴۰۱/۰۸/۱۱ https://eitaa.com/antihalghe
14010812_42809_192k.mp3
4.75M
🔺️ رسانه KHAMENEI.IR براساس اشاره رهبر انقلاب در دیدار دانش‌آموزان به تغییر نظم کنونی جهان، کلیپ صوتی «نظم نوین جهانی» را منتشر میکند. 🎧 بشنوید👌✌️🇮🇷 https://eitaa.com/antihalghe
⚠️« یوگا » فقط ورزش و تندرستی تناسب اندام نیست‼️ ♦️ سلامتی جسم و روان یکی از ارکان مهم در زندگی هر فرد می باشد. ارتباط ورزش و تندرستی نیز از مفاهیم پر کاربرد در میان انسان ها است. 🔷 طبق نظر پزشکان افرادی که حدود 150 دقیقه در هفته فعالیت بدنی دارند، 33 درصد کمتر از افرادی که از نظر فیزیکی غیرفعال هستند، در معرض خطر مرگ‌ و میر ناشی از همه علل هستند. 🔶 نکته اینجاست که بعضی از فرقه ها و مکاتب انحرافی از این اقبال عمومی استفاده می‌کنند و خود را مکتبی با محتوای سلامتی و ورزش معرفی می کنند. ♦️ با این ترفند افراد زیادی را جذب فرقه انحرافی خود می کنند. مکتب یوگا یکی از همین فرقه ها می باشد که با معرفی خود به عنوان ورزش تعداد زیادی از افراد را جذب این فرقه کرده است.
♦️ مربیان یوگا با ثبت یوگا در فدراسیون ورزش های همگانی، دلیل مردم پسند و وِجهِ قانونی پیدا کردند. در تمامی استان های ایران هیئت های یوگای استانی تشکیل دادند و زیر چتر ورزش، باشگاه های یوگا را گسترش دادند. 🔻 اما یوگا حقیقت دیگری نیز دارد: 🔷 «بسیاری از غربی هایی که یوگا تمرین می کنند، بیشتر بهره هایی چون سلامتی، آرامش وتعادل روحی-جسمی را مد نظر دارند... با این حال، این بهره ها نسبت به هدف های معنوی و عرفانی یوگا، فرعی شمرده می شود. 🔶 در «اوپانیشادها» که در 500 تا 800 سال پیش از میلاد نوشته شده است، اشاره های بسیار به حرکت های یوگا شده است. مثلاً شویت اشواتر اوپانیشاد بین نخستین ثمره های یوگا و هدف برتر یوگا که همانا یگانگی عرفانی است، تمیز می گذارد.»(1) 🔻 در رابطه با بحث فوق، باید چند نکته را مدّنظر داشت : 1️⃣ ترویج یوگا در عصر حاضر توسط دنیای غرب بوده است. غربیان در عصر مدرن به علت دوری از ادیان توحیدی، خلأ معنوی پیدا کرده اند و دچار بحران های هویتی مرتبط با این خلأ معنوی شده اند، لذا به دنبال پیدا کردن یک مُسکّن آرام بخش، یوگا را توسعه دادند. 2️⃣ بهره های سلامتی و آرامش و تعادل روحی-جسمی اموری فرعی شمرده می شوند. آنچه اصل و اساس یوگا است بحث معنوی و عرفانی معرفی می شود. 3️⃣ هیچ مجمع علمی و آکادمیک، به صورت رسمی ارتباط سلامتی و تندرستی را با یوگا اثبات نکرده است. 4️⃣ خیلی از حرکات یوگا یکجا نشستن و بی حرکت ماندن است لذا فعالیت بدنی نیز حساب نمی آید. ♦️ اما متأسفانه غفلت از این تقسیم بندی یوگا به ورزش و یگانگی عرفانی، باعث خَلط مبحث برای مردم شده است و فرع(ورزش وسلامتی)، به جای اصل(سلوک معنوی و عرفانی) پذیرفته شده است. 🔷 البته مربیان و اهل فن می دانند که اصل چیست، اما بخاطر اینکه در جامعه مذهبی دین دار بتوانند آموزه های خود را گسترش دهند، ورزش (فرع) را پوشش فعالیت خود کرده اند و آگاهانه این دروغ و فریب را گسترش می دهند. 🔻 مربیان یوگا این وجه عرفانی یوگا را اینگونه توضیح می دهند: 🔷 «این متن قدیمی(اوپانیشاد) به روشنی نشان می دهد که یوگی های باستان از ارتقای سلامت جسمی و روحی حاصل انجام تمرین های یوگا (که به شکل سَبُکی، آرامش و تعادل تجربه می شود) آگاه بوده اند. 🔶 اینها بهره مندی هایی است که تقریباً بلافاصله پدیدار می شود(نخستین ثمره ها) اما این تغییرات، نسبت به هدف برتر یوگا که آزادی روحانی و یگانگی عرفانی بین روح فرد (آتمن) و روح جهانی(برهمن)(2) است، فرعی شمرده می شود.»(3) 🔷 کاملاً شفاف و واضح مشخص شد یوگا در حقیقت سلوک معنوی است و هدف از یوگا اتحاد با روح جهانی است. 🔶 اگر واقعاً سلامتی و تندرستی از اثرات یوگا باشند(همانطور که بیان شد از اثرات یوگا نیست) یک امر فرعی و بی اهمیت هستند . 🔷 ولی آنچه مهم و هویت اصلی یوگا است بحث سلوک معنوی برای اتحاد با برهمن (خدای هندوئیسم) است. ♦️ شاید اگر مراجعین به باشگاه های یوگا این حقایق را می دانستند، جذب این فرقه نمی شدند. پی‌نوشت: 1.جیمز هویت، یوگا، ترجمه امید اقتداری، ققنوس، تهران، 1395، ص21 و 22 2.منظور از برهمن خداوند در ادیان توحیدی نیست. بلکه برهمن هستی محض یا خدای نامتشخص معرفی شده است. 3. جیمز هویت، یوگا، ترجمه امید اقتداری، ققنوس، تهران، 1395، ص22 https://eitaa.com/antihalghe