eitaa logo
پایگاه تخصصی نقد عرفانهای کاذب
9.9هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
2.3هزار ویدیو
257 فایل
پایگاه تخصصی مقابله با عرفان های کاذب و دشمن شناسی ارتباط با ادمین: فاطمه میرزاییان، پژوهشگر عرفان های کاذب مسئول شبکه کشوری خواهران مجمع فرق و ادیان خاتم الاوصیاء، مدرس حوزه،مشاور،عضو جمعیت بانوان فرهیخته،عضو مجمع مبلغات تهران @f_Mirzaeeyan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ کلیپ هایی که با آنها عقاید کفرآمیز را آموزش میدهند... امروزه سخنران انگیزشی در فضای مجازی به رقابت با یکدیگر پرداخته و عقاید شخصی و برداشت های نادرست از موضوعات مختلف را با آب و تاب منتشر می کنند تا شاید فالور بیشتر و در نهایت درآمد بیشتر کسب کنند..این افراد حاضرند برای جذب مخاطب و کاسبی بیشتر حتی معنویات را به بازی بگیرند و تراوشات مغزی خود را به اسم معنویت،انسانیت، اخلاق و...به مخاطب القاء کنند. مراقب باشیم دکان‌داران معنوی در فضای مجازی در پی کسب درآمدند نه اصلاح امور جامعه... https://eitaa.com/antihalghe
🔻ستاره داوود ⛔️ نشان جریان یمانی یک ستاره اسرائیلی به نام داود است. این ستاره شش ضلعی به عنوان آرم و کنار امضای احمد الحسن الیمانی قرار می‌گیرد. امضای او در برخی اعلامیه‌ها چنین است:«بقیّة آل محمد، الرکن الشدید، احمد الحسن وصی و رسول الامام المهدی إلی الناس اجمعین، المؤیّد بجبرئیل، المسدّد بمیکائیل، المنصور باسرافیل، ذریّة بعضها من بعض والله سمیع علیم.» ✡️ این ستاره شش‌ ضلعی در زبان لاتین«پنتاگرام» نامیده می‌شود. صهیونیست‌ها از آن در پرچم خود به عنوان سمبل تسلّط بر جهان استفاده می‌کنند. ⭕️ فرقه یمانی در ابتدای کار از این ستاره به عنوان آرم و نماد جریان خود استفاده می‌کرد؛ ولی بعدها برای جلوگیری از آبروریزی و اثبات وابستگی آن‌ها به ، این نماد را از تبلیغات خود حذف نمود. https://eitaa.com/antihalghe
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹 🔸آن 6 هزار سال عبادت، کار آن دو دقیقه سجده را نکرد!🔸 ▫️چرا می‌گوییم «جِهادُ المَرأَةِ حُسنُ التَّبَعُّلِ» (جهاد زن، خوب شوهرداری کردن است)؟ چرا نمی‌گوییم جهاد مرد هم خوب زن‌داری کردنش است؟! ▫️ابلیس 6000 سال عبادت کرد. وقتی به او گفتند بر آدم سجده بکن، نکرد. اگر بر آدم سجده کرده بود، این 6000 سالش هم مقبول واقع می‌شد. پس دو نوع عبادت داریم: «عبادت 6000 ساله» و «عبادت سجده بر آدم». ▫️شما مردها می‌دانید اطاعتی که خانم‌ها از شما می‌کنند، از نوع چه عبادتی است؟ و وظایفی که شما نسبت به همسرتان انجام می‌دهید، از نوع چه عبادتی است؟ شما می‌گویید ما طبق آیهٔ (الرجال قوامون علی النساء)، هستیم و او تحت قیمومیت ما است. اما می‌دانید اطاعت زن از چه سنخ عبادتی است و کارهای شما از چه نوع عبادتی است؟ ▫️انجام وظایف مرد نسبت به همسرش، از نوع عبادت 6000 ساله است! چرا؟ چون همراه با است، همراه با است. اما اطاعت زن از شوهر، از نوع «سجده بر آدم» است، چون همراهش است. این اطاعت، بسیار تلخ است! تلخی‌اش مثل تیر باران شدن در جهاد است. مثل شمشیر خوردن در جهاد است. همان ثواب‌هایی که مرد در حین تیر خوردن و قطعه‌قطعه شدن، در جهاد می‌برد، خداوند برای زن در خانه گذاشته است! نمی‌شود بدون سختی، این ثواب را به زن بدهند. به همین دلیل، اطاعت زن، جهاد است؛ اما قوّامیت شما در خانه، جهاد نیست! اگر زن، قوّامیت مرد را پذیرفت، مانند ملائکه می‌شود که سجده بر آدم را پذیرفتند. ▫️زنها خیال می‌کنند خدا رعایتشان نکرده است. اشتباه می‌کنند! خدا سجده بر آدمش را داد به زن ها! عبادت معمولیِ شش هزار ساله را داد به مردها. از این جهت، مردها یک عبادت از نوع «سجده بر آدم» را . با نماز و روزه و حج و اینها کارشان نمی‌شود. باید به میدان جنگ بروند تا معلوم بشود منافق هستند یا مؤمن؟ شما مردها باید بروید جهاد! بروید جهاد و آنجا مخالفت با نفس بکنید تا از نوع سجده بر آدم بشود. سجده بر آدمِ زنها این است که حرف مرد را گوش کنند اما «سجده بر آدم» برای شما مردها این است که تحت فرمان رهبر بروید جلوی گلوله. یعنی تحت مدیریت رهبرتان فحش بخورید، هتک بشوید، اهانت بشوید، ذلت ببینید؛ این ذلت، سجده بر آدم است. ▫️آن وقت ببین! «شش هزار سال عبادت»، کارِ «دو دقیقه سجده» را نکرد! این را داده‌اند به زن‌ها و آن را داده‌اند به شما! واقعاً خدای تعالی بین مرد و زن، عادلانه برخورد کرده است. ▫️چه جور شده است که خدا چنین کاری با زنها کرده است؟ چون اطمینان داشته که آنها . خداوند می‌دانسته است که اینها جهت عاطفی دارند. این‌ها وقتی حساب می‌کنند که خدا گفته است، اطاعت می‌کنند. https://eitaa.com/antihalghe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴هشداری مجدد: پیش به سوی «فرقه‌های حرزدرمانی و دعادرمانی»! ✍️ احمدحسین شریفی این آقایان موجود در کلیپ فوق را نمی‌شناسم و شخص آنها نیز در این موضوع برای من اهمیتی ندارد، اما این سخنان بی‌اصل و ریشه را نشانه‌های خطرناکی برای شروع فرقه‌سازی‌های معنوی و درمانی می‌دانم. پیشتر گفته بودم که اصل حرز، به گونه‌ای که «حرزفروشان» و مدعیان درمان‌های ماورائی می‌گویند محل سؤال است و هیچ سند معتبری ندارد، چه رسد به بسیاری از آداب انحرافی نوشتن آن. اما اکنون این آقایان پا را فراتر گذشته و می‌گویند نویسنده‌ی حرز باید «مأذون» باشد! و الا «به هیچ عنوان اثر نمی‌گذارد» بلکه ممکن است اثر مخرب هم داشته باشد! البته فعلاً نمی‌گویند «از چه کسی» باید اذن داشته باشد، اما شک نکنید که این بازار تحمیق و استحمار از یک طرف و آمادگی عوام برای پذیرش چنین خرافاتی نه تنها به «إذن‌فروشی» می‌انجامد که رقابت «دکان‌داران درمان‌های ماورائی» در این مسیر، به زودی به شکل‌گیری فرقه‌ها و جریان‌هایی مثل شیخیه و بابیت خواهد انجامید: ادعای «مأذون بودن از امام زمان» و ... این سرنوشت محتوم چنین انحرافات و بدعت‌هایی است که نه ریشه‌ای در «متون» دینی دارد نه مورد تأیید «منابع» دین است و نه سازگار با «مبانی» دینی است. برای مطالعه مطالب مرتبط 👇👇 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2295 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2304 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2308 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2310 https://eitaa.com/antihalghe
جریان شناسی یمانی- جلسه دوم.mp3
14.6M
2️⃣ جلسه دوم جریان شناسی 🔻احمد الحسن کیست؟ بخشی از قعالیت ها و اقدامات احمد الحسن ♨️ مخلافت و عناد ورزی نسبت به مرجعیت، علما و حوزه های علمیه 🎙 استاد: دکتر ابوالفضل روحی (استاد حوزه و دانشگاه) https://eitaa.com/antihalghe
جریان شناسی یمانی-جلسه سوم.mp3
18M
3️⃣ جلسه سوم جریان شناسی 🔻تبیین ساختار تشکیلاتی این جریان 📣 مروجان اصلی جریان احمدالحسن 📚 مهم ترین منابع و کتب 🎙 استاد: دکتر ابوالفضل روحی (استاد حوزه و دانشگاه) https://eitaa.com/antihalghe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🌺 سالروز حماسه نه دی ماه 88 پیروزی بصیرت بر دلارهای آمریکایی بر مردم بصیر و ‌ولایت مدار ایران مبارک🌺 ▪️بر خواص بی بصیرت و ساکت "فتنه" تسلیت https://eitaa.com/antihalghe
⛔️⛔️ گسترش شبه عرفان و خطر بحران هویتی ایرانی‌ها ▪️ آنچه از خروجی معنویت‌های معنویت ستیز به بیرون نشر می کند نشان می‌دهد که حوزه معنویت سازی قلابی که سالها در غرب و در شرق عالم وجود داشت اکنون از مرزهای داخلی عبور نموده و به داخل کشور کشیده شده است. 🔻 نکته لازم به ذکر اینکه؛ در جنبه‌های معرفتی و نظری، سران و معرفان عرفان‌های کاذب در داخل کشور مستعد نبوده و با تحقیق و علم باید گفت تمام آنان توانایی علمی و معنوی ندارند. در عین حال این سرکرده ها از آزادی بیان در کشور، فضای رهای مجازی، احساسات معنوی مردم و... سوءاستفاده کرده و با توجه به تألیفات جدید، برگزاری کلاس‌های متعدد، چهره‌هایی جدید که خود را به هیچ‌یک از عرفان‌واره‌های غربی و شرقی وابسته نمی‌دانند و... سیر حرکتی جدیدی را در کشور به راه اندخته اند. ▪️ باید گفت یک تغییر رویکرد در عرفان کاذب برای تخریب هویت ملی و اسلامی کشور در حال رخ دادن است. خاستگاه عرفان‌های کاذب را چه شرقی بدانیم و چه از غرب (که البته رواج دهنده هر دو خاستگاه بوغ ها و کارتل های غربی هستند) متاسفانه حال به داخل کشور کشیده شده است. 🔻 عرفان‌های بدلی و معنویت‌های نچسبیده به معنویت به‌نوعی به دنبال ایرانیزه کردن عرفان‌های دروغین هستند. در کشوری که عشق و علاقه به معنویت موج می زند بهترین فضا برای افراد بی سواد، ثروت پرست و گاها منحرفی است که هر روز با عناوینی از جمله؛ استاد موفقیت، طبیب، روانشناس معنوی، رهبر معنوی، شکوفایی، عرشیانی شدن و... برای خود دفتر و محبوبیتی فراهم کنند. ▪️ شاید کمی این سخن سنگین باشد اما با این شرایط و با این بی قانونی و بی ضابطه بودن در حوزه معنویت و ادعای عارفان جعلی، چه زود که ایران اسلامی به‌عنوان خاستگاه عرفان‌های التقاطیِ بیرون آمده از دل اسلام مطرح شود! باید گفت؛ سرچشمه شاید گرفتن به بیل چو پُر شد نشاید گذشتن به پیل 🔻 باید با وجود ایرانیزه شدن شبه‌معنویت‌ها، برنامه‌ریزی بهتر و تصمیم‌گیری مجدانه‌ای در تمامی حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و مذهبی پیاده شود. البته روشنگری پیشگیرانه باید در رأس برنامه‌ها قرارگرفته و با توجه به ضعف مبانی فلسفی و عرفانی در عناصر و مبانی مدعیان عرفان کاذب، با آنان به‌صورت علمی مناظره شود تا طرفداران آنان پی به فهم اندک سرکرده های خویش ببرند. 🔻 در غیر اینصورت و در صورت عدم استقبال از مناظره و سخن با اهل علم در حوزه معنویت و عرفان، باید برای برای برخورد با آنان و برای از بین نرفتن فرهنگ و هویت کشور و ملت ایران و از سویی ثروتمند شدن چندصد نفر سرکرده جعلی و دروغگو، چاره ای اندیشید. https://eitaa.com/antihalghe
مرحوم استاد فاطمي نيا (ره): از ابتداي صبح كه بيدار ميشود ، دنبال اين است كه ببيند فلان كس چه گفت ؟! فلان كس چه كرد؟! فلان روزنامه و سايت چه نوشت؟! رها كنيد! اوقات خود را هدر ندهيد! هرچقدر خود را مشغول امور بي فايده كنيد ، در عبادات حضور قلب نخواهيد داشت! جوانان عزيز ، روزانه زماني را به كسب معارف ديني اختصاص دهيد ، با نهج البلاغه مولايمان اميرالمومنين عليه السلام انس بگيريد؛ ادعيه ي صحيفه ي سجاديه را با تامل مطالعه بفرماييد ! اينها مملوء از معارف عميق است. حيف است كه يك شيعه با معارف اهل بيت عليهم السلام مانوس نباشد! خسران محض است! https://eitaa.com/antihalghe
4_5837148008835187902.mp3
9.2M
🌀هر جریانی پیش از "عقاید"ش، با "علائم"ش وارد جامعه می‌شود. 🎤گفتگوی حجت‌الاسلام دکتر گریوانی با (۱) 🌀نظر درباره خدا 🌀 چرا ما را از طبقه هفتم به طبقه همکف زندگی نیاوردیم؟🤔 🌸معرفی کتاب با موضوع "عرفان برای نوجوان، جوان و اهل پژوهش" ☝️حتما گوش کنید☝️ https://eitaa.com/antihalghe
📚معرفی کتاب: عرفان های نوظهور ☑️کتاب عرفان‌های نوظهور در زمینه جریان های کاذب و انحرافی تألیف شده است تا بخش مهمی از سؤالات و دغدغه‌های جامعه امروز را پاسخ گفته و شبهات را از چهره دین بزداید. 🔺کتاب «عرفان‌های نوظهور» اثر عبدالله محمدی پارسا در ۲۰۰ صفحه در مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید. 🔺این اثر در زمینه جریانهای کاذب و انحرافی تألیف شده است تا بخش مهمی از سؤالات و دغدغه‌های جامعه امروز را پاسخ گفته و شبهات را از چهره دین بزداید. ساختار اثر 🔺این کتاب در هشت فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان تعریف عرفان‌های نوظهور به سؤال اول و دوم با عنوان عرفان نوظهور چیست و آیا تعریف دقیقی از عرفان‌های نوظهور می‌توان ارائه داد؟ و از منظر الهیاتی، چه تعریفی از عرفان‌های نوظهور متداول است؟ پاسخ داده است. 🔺فصل دوم با عنوان «ویژگی‌های عرفان‌های نوظهور» به بررسی سؤال سوم با عنوان عرفان‌های نوظهور از نظر مصداقی دارای چه خصایص مشترکی هستند؟ می‌پردازد. 🔺نویسنده در فصل سوم با عنوان «اقسام فرقه‌های نوظهور در ایران» سؤال چهارم تا ششم با عنوان از منظر گونه شناسی، عرفان‌های نوظهور بر چند قسم تقسیم می‌شوند؟، از میان جریان‌های نوظهور عرفانی کدام گونه در ایران پایگاه اجتماعی داشته و در حال فعالیت است؟ و اعضای فرقه‌های نوظهور از نظر سن، تحصیلات و جنسیت چه وضعیتی دارند؟ را تشریح کرده است. 🔺«تشخیص عرفان‌های اصیل از عرفان کاذب» عنوان چهارمین فصل از کتاب حاضر است که به تبیین پاسخ پرسش‌های هفتم و هشتم با عنوان برای تشخیص جریان‌های کاذب از جریان‌های اصیل چه معیارهایی وجود دارد؟ و به طور کلی چه ویژگی‌هایی را می‌توان برای تشخیص عرفان‌های کاذب از نوع اصیل آن برشمرد؟ می‌پردازد. 🔺فصل پنجم با عنوان «بسترهای پیدایش و گرایش به عرفان‌های نوظهور» به بیان پاسخ پرسش نهم با عنوان چه عواملی، زمینه و بسترهای لازم برای گرایش افراد جامعه به عرفان‌های کاذب را فراهم می‌آورد؟ اختصاص دارد. 🔺در فصل ششم با عنوان «مسائل مربوط به عضویت در فرقه‌های نوظهور» سؤال دهم و یازدهم با عنوان عضویت در فرقه‌های نوظهور با چه علت‌هایی ممکن است صورت گیرد؟ و چه عواملی سبب می‌شود برخی از اعضای فرقه با آنکه به باطل بودن آن پی می‌برند، همچنان در آن فرقه باقی می‌مانند؟ پاسخ داده شده است. 🔺نویسنده در هفتمین فصل از این کتاب با عنوان «شیوه‌های جذب در فرقه‌های نوظهور» سؤال دوازدهم با عنوان جریان‌های نوظهور عرفانی، برای عضوگیری و جذب مخاطبان خود از چه شیوه‌هایی بهره می‌برند؟ را به رشته تحریر درآورده است. 🔺«آسیب شناسی عرفان‌های نوظهور» عنوان هشتمین و آخرین فصل از کتاب مذکور است که در آن سؤال سیزدهم با عنوان گسترش عرفان‌های نوظهور چه آسیب‌هایی را ممکن است در پی داشته باشد؟ مورد تأکید قرار گرفته است. https://eitaa.com/antihalghe
🔴 3 میلیون جلد کتاب و بیش از 7 میلیون صفحه اینترنتی در موضوع فال و جن گیری!!! ⚠️ امروز در ایران بیش از یکهزار و ۵۰ عنوان کتاب در زمینه خرافات و فال و طالع بینی و...وجود دارد.اگر تیراژ متوسط کتب مربوط به طالع بینی،فال گیری و جن و تسخیر ارواح را برای هر عنوان سه هزار نسخه بدانیم(که در پاره ای موارد بسیار بیش از این رقم است و دو هزار نسخه از متوسط تیراژ کتاب در ایران بالاتر است) به بیانی ما سه میلیون و ۱۵۰ هزار جلد کتاب در خصوص موضوعاتی از این دست در کشور داریم‼️ https://eitaa.com/antihalghe
38.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴‏«کارگردانی که در حال ساخت فیلمی با موضوع آژانس مدیریت اضطراری فدرال و نظم نوین جهانی بود به همراه خانواده اش مرده پیدا شدند ! ⚠️ در سال ۲۰۱۵، دیوید کراولی، کارگردان فیلم «ایالت خاکستری» ، بر اساس شواهد واقعی که در مورد کمپ های FEMA و کنترل NWO کشف کرد، به همراه همسر و دخترش در خانه اش کشته شدند.» ایلومیناتها به کسانی که بخواهند اهداف و پشت پرده آنها را افشا کنند رحم نخواهند کرد. https://eitaa.com/antihalghe
♦️ ششمین کمیسیون همایش معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی در تهران برگزار می شود؛ 🟡 عنوان: «نسبت معنویت‌های نوظهور با معنویت اسلامی» مقالات و ارائه‌دهندگان: -شادی از منظر ابن عربی و سلیگمن؛ دکتر هادی وکیلی. -بررسی انتقادی «ذهن‌آگاهی» در مقایسه با «حضور قلب»؛ دکتر احمد شاکرنژاد. - مقایسه «عشق معنوی» در معنویت پست‌مدرن و عرفان اسلامی؛ دکتر بهزاد حمیدیه. -معنویت سکوت؛ دکتر اسماعیل سلیمانی. -بازخوانی رویکردهای مواجهه با معنویت‌ها در ایران معاصر با تاکید بر رویکرد مقایسه‌ای؛ دکتر محمد حسن یعقوبیان. ⏰زمان ‌چهار‌شنبه 20 دی 1402 | ساعت 9 الی 12 💠 مکان برگزاری: تهران، خیابان شهید مطهری، تقاطع شهید مفتح، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، ساختمان شماره 2، طبقه سوم، سالن شهید مطهری 🌐 لینک شرکت در جلسه به صورت مجازی: http://dte.bz/ethicsconf 🔰مجری: پژوهشکده اخلاق و معنویت ♻️ با همکاری: قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی https://eitaa.com/antihalghe @isca_ethics
بررسی نفوذ فرهنگی دشمنان انقلاب اسلامی ازمسیر ورزش های غیر همسو با ارزش های دینی با تکیه بر قاعده نفی سبیل (مطالعه موردی یوگا ) و راهکار های مقابله با آن.pdf
296.3K
بررسی نفوذ فرهنگی دشمنان انقلاب اسلامی ازمسیر ورزش های غیر همسو با ارزش های دینی با تکیه بر قاعده نفی سبیل (مطالعه موردی یوگا ) و راهکار های مقابله با آن نویسندگان: علیرضا ملتی، محمد رضا امام، بهزاد حمیدیه فصلنامه علمی پژوهش های انقلاب اسلامی، آبان 1400 https://eitaa.com/antihalghe
JISS_Volume 11_Issue شماره2(پیاپی42)_Pages 195-233.pdf
577K
نقد زبان‌شناختی مؤلفه‌های معنویت‌گرایی جدید یوگا در نگاه پیشکسوتان یوگای ایران و تعارض آن با معنویت الوهی نویسندگان: ابراهیم توبه یانی، سید عبدالمجید طباطبایی لطفی، حسین عرب فصلنامه علمی پژوهشی اسلام و مطالعات اجتماعی، ش42، مهر 1402 https://eitaa.com/antihalghe
پایگاه تخصصی نقد عرفانهای کاذب
#پوستر_طرح_آموزشی_دُرسا آموزش مهارتهای گفتگو درباره یک انتخاب آگاهانه👌🪴 💠شروع دوره آموزشی: ۱۳ دی م
با سلام و احترام جلسه مجازی با موضوع محتوای "طرح آموزشی دُرسا" با حضور مدرس دوره، آقای حجت الاسلام سید هادی عظیمی، امشب(دوشنبه) ساعت ۱۹ لینک جلسه: https://www.skyroom.online/ch/saman2/hadisahd
🔴 در نمایشگاه درخت کریسمس ویسکانسین، درخت معبد شیطان پرستی، تزئین شده با پنتاگرام، شیاطین و کارت های Hail Santa، که توجه همه را به خود جلب کرد! («زنده باد بابانوئل!») که با شعار اصلی شیطان پرستان یعنی سلام شیطان! سال جدید را آغاز کرده ! https://eitaa.com/antihalghe
آگاهی معنوی و شناخت دقیق، موانع انحراف و آسیب خودآگاهى عرفانی یا عارفانه، در حقیقت آگاهى پیدا کردن به ظرفیت‌های درونی‌ است که از طرف خداوند در وجود انسان نهادینه شده است. یعنی انسان باید با ایفای نقش بندگی و عبودیتِ خود به نحو احسن و عالی، خود را به خداوند عرضه کرده و از او طلب تعالی و معرفت بکند.[1] گرایش به معنویت و پیمودن مسیر عرفانی، برخواسته از یک تشنگی درونی بوده و به صورت فطری و ذاتی هر انسانی به دنبال گمشده‌ای است که توسط آن از گرفتاری‌ها و تاریکی‌های دنیای ماده رها شده و به آرامش حقیقی برسد. حال در آشفته بازار دنیای امروز، بسیاری از فرقه‌ها و گروه‌های منحرف که رشد قارچ گونه‌ای هم دارند، با ظاهری آراسته و اُتو کشیده، دام‌های خود را پهن کرده و با اسم معنویت و وعده اتصال به خدا، انسان ناآگاه و تشنه را به سمت خود جذب کرده و گرفتار خرافات و انحرافات می‌کنند. برخی از شاخصه‌ها و ویژگی‌های معنویت اصیل و دروغین که با شناخت آن‌ها انسان می‌تواند آگاهی معنوی و عرفانی خود را ارتقاء داده و گرفتار برخی فرقه‌های شبه معنوی نشود، اشاره می‌شود. 1- اعتقاد به خدای واجب‌الوجود، در مقابل عدم اعتقاد به واجب‌الوجود بودن خداوند؛ در معنویت اصیل، اعتقاد به خدای حقیقی، جزو اصول اصلی و لاینفک به شمار می رود. در حالی که در مبانی معنویت‌های دروغین، عکس این قضیه، یعنی عدم اعتقاد به آفریدگار عالم، صادق است. 2- خدا محوری در مقابل انسان محوری؛ از دیگر شاخصه‌های معنویت اصیل، محوریت خداوند در تمام مسائل انسان است. این اصل مهم، در معنویت‌های دروغین با بی‌اعتنایی مواجه شده و برای جذب افراد بیشتر، انسان محوری و توجه به لذت‌های نفسانی، اصالت پیدا کرده است. 3- خِرَدگرایی و بهره‌برداری از عقل، در مقابل عقل‌گریزی و ستیز با آن؛ در معنویت اصیل، یک عارف هیچ زمانی آموزه‌های عرفانی و عقلانی را در مقابل هم تصور نمی‌کند. در حالی که در آموزه‌های عرفان‌های کاذب، به دلیل دوری از مباحث عقلانی، خردستيزی و نفی عقلانیت به شدت موج می‌زند. 4- شریعت‌محوری و عمل به آموزه‌های شریعت، در مقابل دوری از شریعت و مبارزه با آن؛ آموزه‌های شریعت جزء لاینفک عرفان و معنویت اصیل بوده و یک عارف حقیقی در هر مرتبه عرفانی که باشد، خود را مقید به انجام دستورات شرعی و دینی می‌داند. شخصیت‌های عرفانی زیادی وجود دارد که با داشتن مراتب عرفانی بالا، فقیه و مرجع تقلید عصر خودشان نیز بودند. اما آموزه‌های معنویت‌های کاذب، به دلیل داشتن مبانی اومانیستی(انسان‌محور)همیشه با شریعت سرستیز و ناسازگاری داشته و بزرگان این جریان‌ها به مبارزه با آن برخواسته‌اند. بنابراین بر هر انسانِ جویای معرفت و عارف طریق الی‌الله، لازم است آگاهی معنوی خود را افزایش داده و با علم به مولفه‌ها و شاخصه‌های معنویت اصیل و دروغین، علاوه بر گمراه نشدن، از انسان‌های مشتاق کسب معارف عرفانی و الهی نیز دست‌گیری کرده و آنان را به صراط مستقیم الهی هدایت بکند. پی‌نوشت: [1]. مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، انتشارات صدرا، ج 2، ص 319-320. https://eitaa.com/antihalghe
جریان شناسی یمانی-جسله چهارم.mp3
22.92M
4️⃣ جلسه چهارم جریان شناسی 🔻تبیین ساختار تشکیلاتی این جریان 📣 فعالیت ها و تبلیغ های مسموم رسانه ای 📜 تاریخچه فعالیت های تبلیغی جریان یمانی در ایران 🎙 استاد: دکتر ابوالفضل روحی (استاد حوزه و دانشگاه) https://eitaa.com/antihalghe