eitaa logo
پایگاه تخصصی نقد عرفانهای کاذب
7.8هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
1.9هزار ویدیو
232 فایل
پایگاه تخصصی مقابله با عرفان های کاذب و دشمن شناسی ارتباط با ادمین: فاطمه میرزاییان، پژوهشگر عرفان های کاذب مسول شبکه کشوری خواهران مجمع فرق و ادیان خاتم الاوصیاء، مدرس حوزه،مشاور،عضو جمعیت بانوان فرهیخته،عضو مجمع مبلغات تهران @f_Mirzaeeyan
مشاهده در ایتا
دانلود
مجمع فرق و ادیان (مفام) با همکاری موسسه بین المللی هاتف شرق برگزار می کند: 🔸اولین دوره تخصصی نقد رسانه های شرقی (کره و ژاپن) 🧕🏻 ویژه خواهران استان قم 🕰 پنجشنبه و جمعه ۳۰ و ۳۱ شهریور ساعت: ۸ صبح تا ۱۹ 🌐 لینک ثبت نام: http://mafaam.com/fa/index.php/reg/doreh 🔹اولویت: فرهنگیان مبلغان طرح امین مسئولین کانون های فرهنگی 💵 هزینه دوره: 200 هزار تومان 📜صدور گواهی در صورت اتمام پژوهش پایانی 📞 برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۵۳۲۹۲۸۹۷۰ یا آیدی @Mafam_admin در ایتا تماس حاصل فرمایید. @mafam1392
💠نظر رهبر انقلاب درباره لعن سایر مذاهب 🔹سوال: نظر امام خامنه‌ای درباره‌ی برگزاری مراسم لعن چیست؟ 🔹جواب: حضرت آقا بارها فرموده‌اند که به مقدسات سایر مذاهب توهین نکنید. بنابراین باید از این کار پرهیز کرد و نکته‌ی جالب توجه اینجا است که برخی می‌گویند در مجالس خصوصی اشکالی ندارد که لعن بگوییم؛ در حالی که حضرت آقا قید نزدند که مجلس عمومی باشد یا خصوصی، بلکه به طور کلی فرموده‌اند که به مقدسات سایر مسلمانان یعنی سایر فِرَق اسلامی توهین نکنید. 🔹«آن شیعه‌ای هم که از روی نادانی و غفلت، یا گاهی از روی غرض - افرادی را هم از بین شیعیان می‌شناسیم که مأموریت دارند برای اینکه ایجاد اختلاف کنند - به مقدسات اهل سنت اهانت می‌کند، عرض می‌کنم: رفتار هر دو گروه حرام شرعی است و خلاف قانونی است.» بنابراین توهین به مقدسات سایر مذاهب اسلامی به نظر حضرت آقا حرام شرعی است. 📚به نقل از حجة الاسلام والمسلمین فلاح زاده https://eitaa.com/antihalghe
⭕️ آموزش تفکر به کودک و نوجوان 👈 راهکار رهایی از از انحرافات فرقه ها ▫️ یکی از علل اصلی جذب انسان‌ها به فرقه‌ها و گروه‌های انحرافی، نداشتن مهارت تفکر انتقادی است. برای اینکه انسان‌ها فریب شیادان را نخورند، باید ذهن‌ تحلیلی و تربیت شده باشد. بهترین زمان برای این تربیت، در ایام کودکی و نوجوانی است. ⚠️ در حال حاضر بسیاری از نوجوانان وجوانان در گروه‌های شبه‌معنوی و فرقه‌ها عضویت دارند؛ به‌عنوان مثال مباحث قانونِ جذب، بسیار در میان مردم شایع است و در صحبت‌های روزانه، رفتارها و پیام‌هایی که برای همدیگر ارسال می‌کنند و... صحبت از وجود قانونی به نام جذب و رسیدن به موفقیت وجود دارد. وقتی از این افراد سؤال می‌شود که چرا به این مباحث گرایش دارند، به‌طور عموم، دلیل اقناع کننده‌ای ندارند. ⛔️ این افراد، قدرت استدلال و دلیل‌خواهی برای هر ادعایی را ندارند. به‌طور کلی وقتی شخصی هم به آن‌ها اعتراض و به باورهایشان خدشه وارد می‌کند، واکنش منفی نشان می‌دهند. همچنین در فضای عضویت در موج کره‌ای هم همین موضوع جریان دارد. عموماً نونهالان و نوجوانان که به فرقه های کره ای روی آورده اند، مهارت تعامل با دیگران را بلد نیستند، اجازه اظهارنظر و مخالفت با خود را نمی‌دهند، سعه صدر و تاب آوری ندارند. ▫️ برای حل این مشکل، باید مهارت گوش دادن فعال را به کودکان یاد دهیم. راهکار مقابله با این موضوع، آموزش تفکر و فلسفه است؛ یکی از شاخه‌های علم فلسفه، فبک (فلسفه برای کودکان) است. ⚠️ منظور از آموزش فلسفه به کودکان، فلسفه ارسطوئی، ملاصدرا و... نیست؛ فبک، پاسخ سؤال‌های ذهنی و عمیق را به زبانی ساده و قابل فهم به کودکان آموزش می‌دهد و کودکان در جریان بازی‌ها، کتاب‌ها، تمرین‌ها و داستان‌های مختلف، فکر کردن را می‌آموزند. ⛔️ روش کار هم (به‌عنوان مثال) این‌گونه است که کودکان به صورت گروهی، گرد هم می‌نشینند و سؤالات و دغدغه‌ها، آرزوها و... خود را در جمع بیان می‌کنند، آنگاه بقیه اعضای جمع در مورد این موضوع، به اظهارنظر می‌پردازند. به‌عنوان مثال خیلی از کودکان، سؤالاتی دارند که شاید برای خیلی از بزرگترها عجیب و بی‌ارزش باشد، ولی برای کودکان یک مسئله حیاتی است. سؤالاتی از قبیل اینکه خدا کجاست، چرا او را نمی‌بینیم، بچه‌ها چطور به دنیا می‌آیند، بعد مرگ چه اتفاقی می‌افتد، چرا باید برای امام حسین علیه‌السلام عزاداری کنیم و... . 🔘 وقتی در جمع این سؤالات مطرح می‌شود، مربی و استاد، جمع را مدیریت می‌کند تا همه صحبت کنند و جوابی را بپذیرند که دلیل داشته باشد. در این حالت، کودکان یاد می‌گیرند، ادعایی را بپذیرند که دلیل داشته باشد، وقتی یک دلیل در مورد موضوعی ارائه شد، این‌گونه نیست که این باور قطعی است و هیچ‌گاه نباید عوض شود، بلکه اعتبار این باور تا وقتی است که دلیل ارائه‌شده نقض نشود. همچنین یاد می‌گیرند که افراد مختلف، نظرات مختلفی در یک موضوع دارند، باید تحمل شنیدن سخنان و نظرات دیگران را داشته باشند. https://eitaa.com/antihalghe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ دو نفری رفتن وسط وطن فروشها و شعار می‌دهند : الله اکبر خامنه ای رهبر برگ های همه ی وطن فروشها ریخته جالب تر اینکه دو نفری به این ده ها نفر اشاره کرده و میگویند : اینها دشمن اند بعد هم شعار میدهند : مرگ بر رضا پهلوی ، مرگ بر منافق ، مرگ بر شاه فیلم هم می‌گیرند و وقتی وطن فروش می‌خواهد فیلم بگیرد ، عینک در می آورند که واضح چهره ی آنها در تصویر بیفتند... نان پدر و شیر مادر حلالتان.. دمتون گرم پرچم بالاست✌️🇮🇷 https://eitaa.com/antihalghe
⚠️ کانال شرح حال آسیب دیدگان عرفان حلقه در تلگرام 👈کسانی که درباره آسیب های عرفان حلقه سوال دارند حتما مطالب این کانال رو بخونند تا به ماهیت فرادرمانی شیطانی عرفان حلقه پی ببرند. https://t.me/joinchat/QnXfxSQopNfRPYqj https://eitaa.com/antihalghe
⛔️⛔️ انحرافات یکی از مدعیان عرفان 🔻 حسین عباس منش از افرادی است که به ادعای خودش بعد از دوره ای سخت در مسیر موفقیت و معنویت قرار گرفت و به مرور زندگی اش شکلی نو یافته و متحول شد. ▪️ سال های حضور عباس منش در ایران همراه با کلاس های به اصلاح موفقیت و معنویت بود و سعی داشت مستقیما دستورات الهی را زیر سئوال نبرد. اما اکنون که به امریکا گریخته گویا درهای آسمان برایش باز شده و ادعای فهم قرآن و توان تفسیر آیات را دارد و به صراحت دستورات الهی را زیر سئوال می برد! ⚠️ در مطالبی که اکنون نیز از وی در تارنمای شخصی موجود است و ادعا دارد برای گذشته وی است اینگونه آمده: ... بالاخره من راهش را پیدا کردم اما برایم سال‌ها طول کشید تا از میان آنهمه تحقیقات و مطالعاتی که بخشی از آنها هدایت کننده و برخی به شدت گمراه کننده بودند‌، بتوانم توحید را به عنوان اصل و اساسی بشناسم که می‌گوید: تمام اتفاقات زندگی ما‌ بدون استثناء نتیجه باورهای خودمان است. سپس زمانی مفصل برای مطالعه قرآن خرج کردم. به یاد دارم زمانی که پای مطالعه این کتاب شگفت انگیز (قرآن) می‌نشستم، زمان، مکان و هم چیز برایم به فراموشی سپرده می‌شد و فقط از پنجره اتاقم روشن شدن یا تاریک شدنِ آسمان را می‌دیدم… ⁉️ عباس منش خود اعتراف می کند که قرآن کریم کتابی بس شگفت انگیز است و راه درست در توحید است. _ البته برای تقدس، شگفت انگیز بودن، اعجاز و عظمت قرآن و... نیازی به مطرح کردن گفته افرادی چون عباس منش نیست اما اعتراف وی مهم است._ وی در بخشی دیگر می گوید: ... قرآن با تأیید این اصل‌، حجت را بر من تمام کرد و مفهومی جدید و صحیح از سیستمی را در ذهنم ساخت‌، که خدا نامیده‌ایم. خداوند مرا هدایت کرد‌. ⚠️ اما عباس منش امروز به کجا رسیده است؟ او اکنون در امریکا ادعای برگزاری دوره های معنوی دارد که موضوعی قابل بحث است اما نکته ای کوتاه و در خور توجه در میان صحبت ها و کلیپ های عباس منش وجود دارد که هر انسان علاقمند به قرآن کریم را به تعجب وا می دارد تا برسد به اهل علم و آنانی که با تفسیر و علوم قرانی آشنا هستند! وی در برنامه ای سلسله ای امریکا را بهشت می داند و سریال زندگی در بهشت را به صورت سلسله ای منتشر می کند! 🔘 آیا مسیری پر انحراف و اعوجاج که او ادعا دارد معنوی است واقعا برگرفته از قرآن است؟! 🔘 آیا قرآن به او آموخته است که شخص عریان و بی قید و بند اخلاقی هم می تواند به رشد و تعالی معنوی برسد که او چنین افرادی را در امریکا دارای معنویت و عرفان می داند؟! 🔘 آیا قرآن کریمی که بهشت را با برخی ویژگی های قابل درک برای بشر وصف نموده است و آن را پاداش افراد صالح و دارندگان عمل نیک می داند، امریکا را به عنوان بهشت معرفی کرده است!؟ https://eitaa.com/antihalghe
☯🕉 « آیین بودا » ♦️ آیین بودا یکی از قدیمی‌ترین کیش‌های هندی است که در تاریخ هندوستان و حتی دیگر کشورها تأثیرگذار بوده است. این آیین حدود ۲۵۰۰ سال پیش بر اساس تعالیم شاهزاده‌ای متعلق به هند شمالی (نپال امروزی) به نام «سیدراته گئوتَمه» شکل گرفت. 🔷 او در جست‌وجوی حقیقت زندگی، قصر پدر را ترک گفت و به گروهی مرتاض پیوست. پس از مدتی که از همراهی مرتاضان نتیجه نگرفت، خود به مراقبه مشغول شد و سرانجام راهی به رهایی از چرخه‌ی سنساره (تناسخ) یافت. 🔶 راه او از مرتاضان متعادل‌تر بود و هم‌زمان با کشف این راه به بیداری درون، روشن شدگی و نیروانه رسید و از این رو به «بودا» ملقب شد. 🔷 بعد از او دیگران و در مکاتب مشابه آیین وی را ادامه دادند. بودیسم از زمینه‌ها و مایه‌های رازگونه معنوی و عرفانی برخوردار است و همین رازوارگی و عرفانی بودن، ماندگاری آن را تضمین کرده است.
🔻 آموزه‌های آیین بودا با چالش‌ها و اشکالات مهمی به شرح زیر روبرو است: 1 🔷 بودا با صراحت تمام هرگونه تفکر غامض و پیچیده‌ی فلسفی را نفی می‌کند و فلسفه را راه نجات بشر نمی‌داند. الهیات و فلسفه نزد بودا جایگاهی ندارد. 🔶 در عوض بودا مدعی است که فقط در پی درد و رنج بشر است و می‌خواهد نیازهای انسان را بازشناسی کند و آلام او را کاهش دهد. با نگاهی به تاریخ می‌بینیم که افرادی در دوره‌های مختلف زمانی، فلسفه یا متافیزیک را نفی کرده‌اند؛ ولی در نهایت، نظامی فلسفی ایجاد کرده‌اند. چند پرسش جدی در این باره مطرح است که آیا مکتب بودا درباره‌ی جهان، بینشی خاص دارد❓ 🔷 آیا درباره‌ی انسان و آینده او نگرشی خاص دارد❓و سؤالاتی از این قبیل که اگر جواب آن‌ها منفی باشد نمی‌تواند ادعا کند که می‌خواهد رنج و آلام بشری را کاهش دهد و نمی‌تواند چیزی به عنوان راهی برای وصول به نیروانه یا قوانینی همچون «سمساره» یا «کرمه» ارائه دهد؛ چرا که تمام این‌ها متضمن و مستلزم جهان‌بینی، انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی خاصی است که این مجموعه چیزی جز نظام فلسفی و تفکر الهیاتی نیست. 2 🔶 بودا با این تصور که انسان، آزاد است و می‌تواند آینده‌ی خود را هرگونه که می‌خواهد بنا کند، تقدیر جهان را منتفی می‎داند. این عقیده، ریشه در عدم اعتقاد او به ادیان و خدای ابراهیمی دارد. وی در این مسئله جانب انسان را می‌گیرد و با دیدی کاملاً اومانیستی، نقش خدا را در تدبیر جهان نادیده می‌پندارد. 3 🔷 مهم‌ترین بخش تعالیم اخلاقی عرفانی بودا چهار حقیقت جلیل است که محور آن رنج بشری است. او با اصالت بخشی به درد و رنج، راه‌کارهایی ارائه می‌دهد. او مهم‌ترین خصوصیت انسان را، در رنج بودن، می‎داند. اکنون این سؤال مطرح می‌شود که آیا انسان هیچ خصیصه‌ای دیگر ندارد و فقط در رنج خلاصه می‌شود ⁉️ 4 🔶 بودا از یک سو خودیت را منفی می‌کند و از سوی دیگر مدافع تناسخ است. لازمه‌ی پذیرش تناسخ، اعتقاد به وجود خود است؛ چرا که اگر روح از کالبدی جدا و به کالبدی دیگر منتقل شود و این امر دائماً در جریان باشد، مستلزم آن است که خودیت انسان باقی باشد. 5 🔷 در نظام بودایی جایی برای خدا و اعتقاد به او وجود ندارد و بودیسم یک نظام سکولار است. 6 🔶 در میان نمونه‌های یاد شده اشاره‌ای به «دالایی لاما» هم شد. در مکتب او علاوه بر پنج نکته یاد شده می‌توان گرایش به رسیدن به آرامش و شادی کاذب و بی‌هدف، پلورالیسم و پراگماتیسم امریکایی را نیز مشاهده کرد.(1) 🔻 پی‌نوشت: [1] . فعالی، محمد‌تقی، آفتاب و سایه‌ها، تهران: نشر عابد، ۱۳۹۰، صص ۱۹۸ _ ۲۰۰ https://eitaa.com/antihalghe
🖤افسوس، صد افسوس پدر از کف ما رفت آن گوهر تابنده و پر مهر و وفا رفت ما را نبود چاره به جز صبر در این غم با حکم خدا آمد و با امر خدا رفت 😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭
🖤 صفحه یادبود پدر عزیزمان، مرحوم مغفور موسی میرزاییان قهرود لطفا برای شادی روح مرحوم تعداد صلوات، فاتحه، سوره و ختم قرآن را در لینک زیر وارد کنید. https://iporse.ir/6237908 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
🔴 یوگا سوالی که بسیاری از افراد نا آشنا با یوگا می پرسند در مورد ادعاهایی است که در یوگا در مورد هفت بدن ، هفت چاکرا ، نادی ها و کندالینی آمده است. این سوال به ذهن هر خواننده و ناظر بی طرفی می رسد. براستی با کدام پشتوانه این ادعاهای به ظاهر روحانی و فلسفی به اثبات رسیده است؟ اگر این گونه عقاید به علوم تجربی متکی است در چه علمی و کدامین آزمایشگاه علمی، این ایده ها به اثبات رسیده است؟ تاکنون هیچ دانشمندی در حوزه علوم تجربی ادله ای بر اثبات آن اقامه ننموده است و هیچ کس مدعی وجود ۷۲ هزار نادی و ۸۸ هزار چاکرا در بدن نبوده است. یکی از دلایل اختلاف نظردرمورد تعداد نادی ها وچاکرا ها در بین یوگی ها همین امر است. از طرف دیگر دلیل عقلی و برهانی قابل قبولی هم در کتاب های مربوط به یوگا ارائه نشده است. روشن است که دلایل عقلی باید چنان روشن باشند که درک آن برای هر عقلی بدیهی وخالی از شک و تردید باشد . اگر دلیلی برای اکثر مردم قابل قبول باشد و تعدادی را به اقناع نرساند این دلیل به ظاهر دلیل بوده است ولی در واقع در شکل یا محتوا دچار اشکال بوده است؛ به همین جهت برهان فلسفی و استدلال منطقی محسوب نمی شود، در نتیجه یقین و علم نمی آورد و حداکثر برای مخاطب گمان آور است.
از سوی دیگر در یوگا برای اثبات این گونه ادعاها، دلیل نقلی که برخوردار از پشتوانه وحیانی باشد هم وجود ندارد. چرا که در یوگا اساسا وحی به معنای رایج که خبر از غیب و عالم معنا منظور باشد هم وجود ندارد و آن چه هست حداکثر وجود تجربه ادعا شده از جانب یوگی هاست. بدیهی است که این گونه تجربیات مادامی که برهانی از جانب عقل به کمک آن نیاید و یا دلیلی از منبع غیبی که متکی به پشتوانه عقلی است به تایید او برنخیزد، حجیت ندارد و قابل قبول نخواهد بود . بگذریم که اثبات این ادعاها تاثیری در اثبات حقانیت یوگا در دیگر حوزه ها نخواهد داشت. بعضی امروزه به خاطر شباهت بعضی از تکنیک های یوگا با رکوع و سجده و تشهد و قیام، سوگوارانه ندای پیوند اسلام با یوگا سر می دهند و شعار یکی بودن عرفان اسلامی و معنویت یوگی ها را تبلیغ می کنند وبه عنوان مرامی برآمده از متن اسلام و حتی به عنوان عرفان اصیل اسلامی از یوگا نام می برند. « آیین یوگا با عرفان اسلامی چنان با هم آمیخته است که تفکیک آنها از هم مشکل است.»
ناگفته نماند که مروجین یوگا بسیاری از کرامات و معجزات اولیای الهی را به نفع خود تبیین می کنند و آن را به گونه ای با کندالینی یا چاکرا. پیوند می زنند. چنان که دریکی از این کتاب ها نه فقط معجزه حضرت عیسی از این منظر توجیه شده است بلکه به صلیب رفتن عیسی هم با همین منطق لازم شمرده شده است. « اثری را که حضرت مسیح (ع) ۲۰۰۰ سال پیش بر مردم می گذاشت در نظر بگیرید. او از واسطه ها، یعنی بدن حواریون استفاه می کرد و آتش کندالینی این حواریون بر اثر حضور فوری حضرت مسیح (ع) تشدید می گردید. اما همین امر برای بقیه مردم نیز پیش می آمد، در حالی که آنها تسلط کافی بر خویشتن نداشتند تا در برابر فشار نیروی گسترده کندالینی که از بدن حضرت مسیح (ع) ساطع می شد مقاومت کنند. چندتن از حواریون این کار را برای رسیدن پیام مسیح به نسل های آینده انجام دادند، ولی از مردم دیگر در آن زمان هیچ انتظاری وجود نداشت، زیرا این نیرو برای آنها بسیار زیاد بود. زمانی که از وجود چند تن افرادی که بتوانند پیام مسیح (ع) را به نسل های آینده برسانند، اطمینان حاصل شد باید بدن مادی حضرت مسیح (ع) نابود می شد تا بر افراد عادی اثرات بدی گذاشته نشود… در کتابهای مسیحی از آتش کندالینی به عنوان سه جنبه پدر ، پسر، و روح القدس یاد شده است» منبع:کتاب آفتاب و سایه ها،دکتر فعالی https://eitaa.com/antihalghe
مجمع فرق و ادیان (مفام) با همکاری موسسه بین المللی هاتف شرق برگزار می کند: 🔸اولین دوره تخصصی نقد رسانه های شرقی (کره و ژاپن) 🧕🏻 ویژه خواهران 🕰 پنجشنبه و جمعه ۳۰ و ۳۱ شهریور ساعت: ۸ صبح تا ۱۹ 🌐 لینک ثبت نام: http://mafaam.com/fa/index.php/reg/doreh 🔹اولویت: فرهنگیان مبلغان طرح امین مسئولین کانون های فرهنگی 💵 هزینه دوره: 200 هزار تومان 📜صدور گواهی در صورت اتمام پژوهش پایانی 📞 برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۵۳۲۹۲۸۹۷۰ یا آیدی @Mafam_admin در ایتا تماس حاصل فرمایید. @mafam1392
خدا در اندیشه وین دایر
⚠️👈 یکی از کسانی که چند سالی است در کشور ایران تمامی کتاب هایش به زبان فارسی ترجمه شده است وین دایر است. 🔺 وی کتاب هایش بیشتر حول موضوع عرفان و معنویت نوشته شده است. 🔺خیلی ها گمان می‌کنند که وین دایر چنان خدا گراست که توحید را به همان میزان که در اسلام آمده پذیرفته است و پیامبران الهی را نیز به صورت کامل قبول دارد. آیا واقعا همین گونه است⁉️
🔴کدام خدا؟ کدام پیامبران؟ ❌ باید انصاف داد در شرایطی که فروش بیش‌تر کالا و مصرف‌گرایی، در صدر آمال بشر غربی قرار گرفته، كار دایر در معرّفی و وارد كردن خدا به فرهنگ منحطّ غربی، تحسین ‌برانگیز است؛ اما نظام توحیدی وی، نظامی حدّاقلی است كه فقط به قبول خداوند پرداخته و روح بی‌نهایت طلبِ انسان را به بسنده کردن به مراحل پایینِ ایمان، ترغیب می‌کند و انتظارات حدّاكثری را كه البته منطقی هم هست، از زندگی توحیدی كنار می‌زند و از خدا فقط به پذیرش آن، در پاره‌ای از ساحت‌های وجودیِ انسان بسنده می‌كند. به همین دلیل با اعتراف به این كه «ما بخشی از نظام هوشیار جهان هستیم و با هدفی جهانی به این‌جا آمده‌ایم»(خود حقیقی، ص 26)؛ اضطراب و استرس را به عنوان درد اصلی بشر امروز معرفی می‌كند (راه حل معنوی، ص 41) و هدف را شادی و لذت و كامیابی می‌داند. 🔺توضیح وی درباره درد معنوی بشر، بازخوانیِ همان مشكلات روانی انسان معاصر است؛ بنابراین، خدای دایر برای رفع اضطراب، نگرانی، خجالت، عصبانیت و ترس وارد زندگی می‌شود، نه برای اقناع میل خداجویی بشر و ارضای فطرت خداخواهی او(معنویت، ص 104 ؛ ندای درونی، صص54 و 56و 137 و 165). 👈به تعبیر دقیق‌تر، خدایی که دایر معرفی می‌کند، خدایی است در خدمت انسان بحران‌زده مدرن؛ نه خدایی که بشر باید در خدمت او و در مسیر اطاعت از او قرار گیرد. البته روشن است که اگر انسان، در مسیر بندگی خداوند گام بردارد، خداوند هم اسباب جهان را در خدمت تعالی او بسیج خواهد کرد چنان که قرآن فرموده: من جاهد فینا لنهدینهم سبلنا ؛ اما در حقیقت نگاه دایر، «نگاه ابزارگرایانه» به خداست، نه «توحید محوری».
📛خدای بی شریعت در آثار دایر‼️ ⚠️خوانندگان آثار دایر، باید این خطر بزرگ اعتقادی را درک کنند و فریب اصطلاحاتی از قبیل «علم بی‌نهایت»، «حکیم علی‌الاطلاق» را نخورند؛ زیرا این مفاهیم زیبا و البته صحیح، در حدّ «تصور ذهنی» در آثار دایر مطرح شده‌اند و او به نتایج درخشان این مفاهیم بلند نپرداخته است. مگر می‌توان خدا را واجد تمام صفات کمال فرض کرد، ولی به «نفی غایت» و «نفی شریعت» قائل شد و فقط به مدی‌تیشن اکتفا کرد؟ ♨️فلاسفه، روان‌شناسان، متفکرین و دانشمندان هر‌ کدام از سعادت و کمال، تعریفی ویژه و در نتیجه «برنامه» و «شیوه زندگی» متفاوتی ارائه داده‌اند. ⭕️اگرچه کلماتی مانند خدا در نوشته وین دایر آمده است، اما نشان دهنده این نیست که برداشت او از خدا همان برداشتی است که در ادیان الهی از خداوند آمده است. پذیرش صفات خداوند مانند حکمت و عدالت اقتضا می کند که خدا دین و شریعت خود را برای ارشاد بشر نازل کند، نه مانند وین دایر که نام از خدا به میان می آورد اما خدایی که نه دین دارد و نه پیامبرانی که مأموریت الهی و ملکوتی برای بشر اعلام کرده باشند. 👈آیا پذیرفتنی است که هستی، هدفمند و خداوند، حکیم باشد، ولی بشر را در سر درگمی و حیرتی که بزرگان علم و دانش به آن مبتلا هستند، رها کند؟ بگذریم ‏که «انسان کامل» و انسان آرمانی هنوز موضوع هیچ کدام از علوم انسانی قرار نگرفته است، بزرگان دانش در باب «انسان متعادل» چنان نظریات متفاوتی ارائه داده‌اند که گاهی تا دیوانه خواندن هم‏دیگر پیش ‏رفته ‏اند (چنان که آبراهام مزلو که پدر روان‏شناسی انسان‏گرا نام گرفته است، بعد از این که متوجه می‏شود یکی دیگر از بزرگان این علم (پرلز) در هنگام سخنرانی، چهار‏دست‏و‏پا راه می‏رود، خطاب به وی می‏گوید: او یک دیوانه است.) (ر.ک: روان شناسی کمال، شولتس، فصل هفتم؛ بررسی ایده پرلز). آیا با رحمت و لطف خدا سازگار است که در این سرگردانی، از انسان دستگیری نکند؟ 🔺"دایر" با تعبیراتی گویا به معرفی ذات احدیّت پرداخته است؛ اما لوازم این تعبیرات را نمی پذیرد. وی خدا را حكیم علی‌الاطلاق می‌داند؛ ولی از پذیرش این مطلب كه خداوند پیامبرانی را برای هدایت بشر گسیل كرده باشد، سر باز می‌زند و از مهم جلوه دادن این دسته از لوازم حكمت، خودداری می‌كند. وی علم بی‌نهایت برای خداوند قائل است؛ اما بشر را از این علم ـ که بهره تام از این علم، فقط از مسیر رسالت میسّر است ـ محروم می‌داند. وی جهان را نظام احسن و آن را بدون عیب و نقص می‏شمارد؛ اما چرا پازل حکمت خداوند را كه به گفته او از دوران جنینی آدمی شروع می‌شود، با قبول غایت و مقصد برای هستی تكمیل نمی كند؟ مگر می‌توان خداوند را حکیم علی‌الاطلاق دانست اما او را از ارائه برنامه زندگی ـ که همان طرح تکامل و تعالی انسان است ـ برکنار دانست؟
⛔️فرار از پیامبران! 💢دایر کتابی مستقل در باب «ندای درونی» نگاشته است که پیام اصلی این کتاب «کافی بودن ندای درون برای سعادت انسان» است. روشن است با این ایده، رسولان الهی از میدان ارشاد و هدایت انسان‏ها کنار زده می‏شوند و صرفاً «پیامبری درونی» به صحنه می‌آید که خدا را هم در خدمت اهداف خود به کار می‌گیرد. یادآوری می‏کنیم در احادیث اسلامی از ندای فطرت و حکم عقل به پیامبر درونی تعبیر شده است، نه هر ندایی؛ به‌علاوه این پیامبر درونی به ‌تنهایی برای راهبری و نیل آدمی به معرفت الهی کارایی ندارد. بلکه در کنار آن، راهنمایان الهی، یعنی پیامبران بیرونی، مرجع اصیل معرفی شده‌اند و تشخیص ندای وجدان از خواسته‌های حیوانی به عهدة پیامبران گذاشته شده است. دایر پیامبر انسان‌ها را « فرمان درون» می‌داند و راهنمای سالک را ندای درون معرفی می‌کند؛ اما این که ندای درون چگونه راهبری می‌کند و نداهای واهی کدامند، مسئله را در سکوت و ابهام باقی‌می‌گذارد؛ غافل از این‌ که بعد از ارجاع آدمی به ندای درون، تشخیص ندای اصیل، اولینِ مشکل راه سلوک است؛ به عبارت دیگر ندای درون به مرجع نیاز دارد؛ اگر مرجع آن، ندای درونی دیگری باشد، آن ندای درونی دوم کدام است؟ تفاوت آن با نداهای دسته اوّل چیست؟ ضابطه اصیل بودن و صحیح بودن آن چیست؟ معلوم می‌شود که در این‌ صورت، سلسله‌ای از نداها شکل می‌گیرد. طبعاً برای بطلان این ایده، لزوم تسلسل آن‌ها کافی است. 🛑نباید فراموش کرد برداشت وین ‏دایر از دین، همان فهم رایج غربیان از دین است كه دین را پدیده‌ای شخصی و سلیقه‌ای و صرفاً نوعی سرگرمی می‌دانند، نه راه بیان واقعی برای نیل به سعادت. 🔺دایر کتابی مستقل در باب «ندای درونی» نگاشته است که پیام اصلی این کتاب «کافی بودن ندای درون برای سعادت انسان» است. روشن است با این ایده، رسولان الهی از میدان ارشاد و هدایت انسان‏ها کنار زده می‏شوند و صرفاً «پیامبری درونی» به صحنه می‌آید که خدا را هم در خدمت اهداف خود به کار می‌گیرد. یادآوری می‏کنیم در احادیث اسلامی از ندای فطرت و حکم عقل به پیامبر درونی تعبیر شده است، نه هر ندایی؛ به‌علاوه این پیامبر درونی به‌تنهایی برای راهبری و نیل آدمی به معرفت الهی کارایی ندارد 🔸از این‏روست که وی اساساً ایده رستاخیز را مطرح نمی‌كند و با ارائه تصویری مبهم از حیات روح، زندگی پس از مرگ را در هاله‌ای از ابهام رها کرده، بهشت را امری درونی معرفی می‌کند! (عرفان، ص 59) وی با پذیرش فرضیه «تناسخ» که با معاد در تضاد است، مرتکب سهوی بزرگ شده و معلوم است با وجود این ایده، جایی برای بهشت و جهنم و رستاخیز باقی نمی‌ماند و هدفمندی خلقت که وی مورد تأکید قرار داده است؛ مخدوش و بی‌اساس خواهد بود.
💠 نتیجه گیری: اگرچه کلماتی مانند خدا در نوشته وین دایر آمده است، اما نشان دهنده این نیست که برداشت او از خدا همان برداشتی است که در ادیان الهی از خداوند آمده است. پذیرش صفات خداوند مانند حکمت و عدالت اقتضا می کند که خدا دین و شریعت خود را برای ارشاد بشر نازل کند، نه مانند وین دایر که نام از خدا به میان می آورد اما خدایی که نه دین دارد و نه پیامبرانی که مأموریت الهی و ملکوتی برای بشر اعلام کرده باشند. https://eitaa.com/antihalghe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اعتراف بازیگر دیزنی به نقش شیطان پرستان در هالیوود چاینا مک کلین، بازیگری که در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های دیزنی نقش آفرینی کرده، از حضور جدی شیطان پرستان و علائم شیطان پرستی در صنعت سرگرمی آمریکا می‌گوید. او همچنین به مخاطبان اخطار می‌دهد که فیلم‌هایی که می بینند بر روی آن‌ها تاثیر دارند، چه متوجه این تاثیر باشند و چه نباشند. https://eitaa.com/antihalghe