eitaa logo
پایگاه تخصصی نقد عرفانهای کاذب
7.6هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
1.9هزار ویدیو
224 فایل
پایگاه تخصصی مقابله با عرفان های کاذب و دشمن شناسی ارتباط با ادمین: فاطمه میرزاییان، پژوهشگر عرفان های کاذب مسول شبکه کشوری خواهران مجمع فرق و ادیان خاتم الاوصیاء، مدرس حوزه،مشاور،عضو جمعیت بانوان فرهیخته،عضو مجمع مبلغات تهران @f_Mirzaeeyan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺مبانی آئین هندوئیسم ♦️ درباره‌ی هندوئیسم شاید پیدا کردن یک مبنای اصلی که بتوان انواع گرایش‌های فرعی این آئین را در آن تحلیل کرد دشوار باشد. 🔷 اما از نگاه پژوهشگرانی که در زمینه‌ی دین و عرفان هندویی تحقیق نسبتاً خوبی نموده‌اند می‌توان این مبانی را چنین توصیف کرد. مثلاً میشل مالرب می‌نویسد: «نزدیک شدن به دین هندویی بسیار گمراه کننده است». 🔶 در نخستین ورود، خدایان فراوان می‌بینیم با شکل‌های عجیب و غریب که روشن نیست به چه کار می‌آیند و در اسطوره‌های بی‌پایان در هم می‌آمیزند...». 🔷 آنگاه مالرب در زمینه مبانی نظری هندوئیسم می‌نویسد: «مانند بیشتر دین‌ها، افکار دین هندو از جهان هستی به پیروی از تراز فرهیختگی پیروان آن گونه‌گون است... در دین هندو آنچه بنیادی است چیز دیگری است. 🔶 تنها این را بگوییم که بنابر متون کهن مرکز کیهان یک کوه است، کوه مرو و سه جهان وجود دارد: زمین، آسمان و یک فضای میانگین بین زمین و آسمان. 🔷 نکته‌ی مهم‌تر این است که هندویسم کیهان را به آن معنا که مسیحیت و اسلام باور دارند، آفریده نمی‌شناسد. به واجب‌الوجودی باور دارد که چون یک ذات مطلق که در زمان و مکان نمی‌گنجد، از دایره‌ی احساس بیرون است و نام او «برهما» است. کیهان برآمده از اوست همچو هوا که از دم برآوردن در فضا می‌پراکند. 🔶 با این همه براهما که در زمان و مکان نمی‌گنجد و از دایره‌ی احساس بیرون است دو، تن در ایزد دیگر در می‌آید که مردم به آن‌ها دسترسی دارند. 🔷 یکی از این دو «شیوا» نام دارد که خدایی است پر جنب‌وجوش که چون زندگی ما پی‌درپی می‌سازد و ویران می‌کند. 🔶 نام ایزد دوم «ویشنو» است. او بر خلاف ایزد نخست ایستا است. از جا نمی‌جنبد و سامان جهان را نگهدارنده است».[1] 🔷 در کتاب هندوئیسم آمده است: «در اساطیر بعدی هندو سه خدا: براهما، ویشنو و شیوا با هم نشان‌دهنده‌ی سه جلوه‌ی برترین‌اند. براهما آفریننده و ویشنو نگهدارنده و شیوا ویران کننده‌ی جهان‌اند. 🔶 ما این سه فعالیت را در دور و بر خود می‌بینیم و تصور می‌شود که این سه خدا نشان دهنده‌ی «برترین» در این نقش‌های متفاوت باشند. از این سه خدا، شاید پرستش برهما کهن‌تر باشد».[2] 🔷 همچنین در کتاب ادیان جهان باستان آمده است، نخست باید از مفهوم «برهمن» یا مطلق متافیزیک نام برد. همه چیز از برهمن سرچشمه می‌گیرد و همه‌چیز به او باز می‌گردد. 🔶 برهمن فی‌نفسه ناشناخته و ناشناختنی است. اما انسان می‌تواند او را در شکل chit ,sat , anahda تجربه کند یعنی به صورت منشاء و تجسم واقعیت و سعادت. 🔷 دومین مورد مفهوم «آتمان» روح یا نفس است. معنای این مفهوم در اعتقاد هندوها در این حقیقت نهفته است که نفس واقعی همه آدمیان با برهمن یکی است و هنگامی که این تطابق و وحدت تحقق یابد جستجو برای رستگاری به پایان می‌رسد. اما روح فردی که هنوز وحدت خود را با برهمن درنیافته است، تحت عنوان «جیوآتمان» مورد بحث قرار می‌گیرد. 🔶 مرحله حیاتی در فرآیند کسب آگاهی از وحدت، «موکشا» نامیده می‌شود که به معنای رهایی و نجات است. 🔷 مفهوم اصلی این فرآیند آزاد ساختن نفس از بند خواهش‌هایی است که نفس را به نیازهای تن مقید می‌سازد و این خود راه تحقق وحدت با برهمن است . 🔶 اما آدمی در طی زندگی خویش تنها در موارد معدودی موفق به تزکیه‌ی کامل نفس می‌شود و در نتیجه فقط شماری ناچیز از آدمیان می‌توانند به حصول موکشا بیش از مرگ جسمی که خانه روح آنان است امیدوار باشند. 🔷 اما روح باقی است و به هستی خود در اشکال جدید ادامه می‌دهد و این حرکت تا زمان رسیدن به تزکیه کامل قطع نمی‌گردد. 🔶 در واقع روح پیش از این در اشکال بی‌شماری تولد و مرگ را تجربه کرده است. 🔷 این نتایج پیوسته یا این اقیانوس تولد و مرگ تا زمانی که نشانی از خواهش‌های نفسانی کور باقی مانده است ادامه خواهد یافت. ♦️ هندویان این سیر پیوسته تولد و مرگ را «سامسارا» می‌نامند.[3] 🔻 پی‌نوشت: [1] . میشل مالرب، انسان و ادیان، ترجمه مهران توکلی، تهران: نشر نی، ۱۳۹۰، ص ۱۵۰، ۱۴۹. [2] . ک.م.سن، هندوئیسم، ترجمه: ع. پاشایی، تهران:نشر فکر روز، ۱۳۷۵، ص ۷۵. [3] . اسماعیل منصوری لاریجانی، عرفان اسلامی، تهران: نشر بین‌الملل، ۱۳۸۸، ص ۲۷۹. https://eitaa.com/antihalghe
نشست تخصّصی «بهائیت؛ خیانت، خرافه و خشونت» 👤استاد: حجّت‌الاسلام روزبهانی (مدیر اندیشکده مطالعات فرقه پژوهی معراج) 🔸زمان: جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۷:۳۰ 🔸آخرین مهلت ثبت‌نام: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ نشانی ثبت‌نام حضوری: https://survey.porsline.ir/s/MatVMNZe نشانی ثبت‌نام مجازی: https://survey.porsline.ir/s/0P1ARWuS https://eitaa.com/antihalghe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سراغ سحر و جادو نرید لطفاً... 💥هم زندگی خودتون هم زندگی این و اون رو تحت تاثیر قرار میده https://eitaa.com/antihalghe
✅ دومین همایش ملی با عنوان ؛ ماهیت شناسی، وضعیت پژوهی و روش های مواجهه 🔴 🎙سرکار خانم پژوهشگر ارشد حوزه عرفان‌های نو ظهور 🔻 موضوع: نقد و بررسی جلسات تبلیغی بانوان 📆 سه شنبه 23 آبان ماه ⏰ ساعت 8 الی 9:۳۰ 🔗 لینک حضور: https://vce.miu.ac.ir/mashhad6 💠 عضویت در کانال مرکز مطالعات و تحقیقات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 جو بایدن: برای اینکه امام زمان شیعه را بشناسم، یک پروفسور مطالعات اسلامی استخدام کردم! 👈 سخنان بایدن در کاخ سفید: در آن زمان، مسئول کمیته روابط خارجی بودم و آن پروفسور هر چهارشنبه می‌آمد و با هم ناهار هم می‌خوردیم. اول خیال می‌کرد فقط یک سال پیش من می‌ماند! https://eitaa.com/antihalghe
❇️ فراخوان جذب مدرس زبان در تهران و البرز (تدریس در دانشگاه) زبانهای: انگلیسی، عربی، فرانسوی، کره‌ای، اسپانیایی 🌐 ویژگی ها: متعهد و انقلابی، توان جذب و تاثیرگذاری بر مخاطب، دارای روحیه جهادی، روابط عمومی بالا، خلاقیت. 💠 لطفا جهت همکاری رزومه خود را در قالب pdf به آیدی @islam4_all در پیامرسان ایتا ارسال نمایید؛ در صورت تأیید اولیه جهت مصاحبه حضوری دعوت خواهید شد. https://eitaa.com/antihalghe
📝 | خرافه‌ای به نام راز یا قانون جذب ✨این موضوع از چند سال پیش به شکل گسترده و با صرف هزینه‌های زیاد و از طریق سی‌دی و کتاب و فیلم و ... در میان مردم گسترش یافته که به نظر می‌رسد کاملاً برنامه‌ریزی شده است و عده‌ای هم بدون مطالعه همراهی کرده‌اند. جان کلام این خرافه اینگونه که دستگیرم شده آنست که: ۱) در جهان کائنات است که تعیین کننده وقایع است ۲) کائنات دارای یک شعور یکپارچه است ۳) انرژی کیهانی ارتباط موجودات را برقرار می‌کند ۴) اندیشه انسان سبب ارسال انرژی به کائنات می‌شود و بسته به نوع فکر نوع انرژی فرق می‌کند و پاسخ کائنات هم فرق می‌کند ۵) فکر مثبت سبب می‌شود وقایع مثبت جذب صاحب فکر شود و فکر منفی باعث جذب وقایع منفی می‌شود ۶) در نتیجه سرنوشت انسان به افکار مثبت و منفی او و واکنش کائنات بستگی دارد 👈🏻 توجه بفرمایید که هیچیک از گزاره‌های فوق نه پشتوانه علمی (در فیزیک و کیهان شناسی و زیست شناسی) دارند و نه پشتوانه دینی دارند بلکه مخالف آموزه‌های قطعی دین ما هستند و نه حتی در تجربه درست هستند. 🔸متاسفانه در این طرز فکر سعی می‌شود خدا کنار گذاشته شده و به کائنات به عنوان مرجع امور نگریسته شود و این یک بت پرستی مدرن بوده و از مقدمات ترانس مدرنیسم است (دوره ای که در غرب پس از پست مدرنیسم در حال آغاز است و مبنای آن برگشت بشر به خرافات با هدف دین زدایی مطلق از جامعه بشری است) در حالیکه آموزه دین ما این است که: 🔹الی الله ترجع الامور. همه امور به خدا باز می‌گردد و مرجع مقدرات اوست نه کاینات که مخلوق اوست 🔸از سوی دیگر بررسی زندگی انسان‌های موفق نشان می‌دهد که آنها با تلاش و مبارزه و پس از بارها شکست به موفقیت رسیده‌اند نه با نشستن در گوشه‌ای و فقط مثبت فکر کردن. 🔹البته ما می‌دانیم که منفی فکر کردن امید و توان را از انسان می‌گیرد و برعکس خوش بینی سبب امید و توان می‌شود. این هم یک یافته علمی است و هم یک آموزه دینی. در روایات ما تاکید شده که خداوند متناسب با گمان بنده‌اش به او با وی رفتار می‌کند، پس اگر بنده به خدا خوش گمان باشد برای او مقدرات خیر رقم می‌زند و اگر بنده به خدا بدگمان باشد خداوند مانند بنده اول با او رفتار نمی‌کند. لذا بدگمانی به خدا مذمت شده. اما توجه کنید که در به اصطلاح قانون جذب اصلاً پای خدا در میان نیست و خوش گمانی و بدگمانی به جهان است نه خدا. و این یک مغلطه است. 🔸همچنین خوش گمانی تنها، هرگز بدون محاسبه و تفکر و مشورت و تلاش کافی نبوده و بیراهه‌ای بیش نیست، این هم در عمل دیده می‌شود و هم آموزه دینی ماست که: و ان لیس للانسان الا ما سعی 👤 دکتر سید علی مرعشی https://eitaa.com/antihalghe
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
# یوگا نقد عرفان های نوظهور ، یوگا سخنان حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه https://eitaa.com/antihalghe
🔴 گزارش روزنامه مشرق نیوز از ارتباط شبکه نمایش خانگی فیلیمو با انجمن حجتیه. 🔻 از اینجا ببینید. https://eitaa.com/antihalghe
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 | [نشست تخصّصی ناگفته‌هایی از انجمن حجتیّه، تابستان ۱۴۰۲، مشهد مقدّس] 🔎 جلسه اوّل 🗣 استاد حجّت‌الاسلام اکبری آهنگر موضوع: تشکیلات انجمن حجتیّه؛ از گذشته تاکنون https://eitaa.com/antihalghe
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 | [نشست تخصّصی ناگفته‌هایی از انجمن حجتیّه، تابستان ۱۴۰۲، مشهد مقدّس] 🔎 جلسه دوّم 🗣 استاد حجّت‌الاسلام اکبری آهنگر موضوع: تشکیلات انجمن حجتیّه؛ از گذشته تاکنون (۲) https://eitaa.com/antihalghe