♦️ بنابراین به نظر میرسد که تعریف مارگارت تالر سینگر از فرقه با تأکیدی که بر مغزشویی، گزارشدهی، کنترل زمان و سایر شاخصهای فرقه دارد، برای اطلاق به شبهجنبشها چندان قابل دفاع نیست.
🔷 البته ممکن است مواردی از شبهجنبشهای معنوی برخی از این ویژگیها را داشته باشند یا شواهدی مبنی بر مغزشویی در برنامههای آنها دیده شود؛ اما بسیاری از آنها این ویژگیها را ندارند.
🔶 بنا بر تعریفی که ازفرقه ارائه میشود، آنها اقلیتی جدا از جامعه هستند که افکار و ارزشهای خود را متفاوت و در غالب موارد در تعارض با جامعه ارزیابی میکنند و به همین علت نوعی از انزوای اجتماعی در رویکرد و رفتار آنها دیده میشود و اعضاء از درون فرقه کنترل شده و روابط آنها با خارج فرقه بسیار محدود است.
🔷 اما شبهجنبشهای معنوی برخلاف فرقهها اهل انزوا نیستند و برای رسیدن به مقبولیت اجتماعی تلاش میکنند. آنها میکوشند زیست اجتماعی کاملی داشته باشند و از ابزارهای ارتباطی و رسانهای زیاد استفاده میکنند تا افکار و ایدههای خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.
🔶 آنها افکار عمومی را با ایدهها و دیدگاههای خود آشنا میکنند؛ بدون اینکه قصد به عضویت درآوردن کسی را داشته باشند. با او وارد گفتوگو میشوند و همین که افراد با ایدهها و افکار آنها آشنا شوند برایشان رضایتبخش است.
🔷 از کسی نمیخواهند تا عضویت رسمی آنها را بپذیرند؛ اگرچه ممکن است فضایی برای این کار باز کرده باشند و به صورت داوطلبانه فرصتهای ویژهای برای همکاری یا آموزش دیدن افراد فراهم کنند.
🔶 تفاوت مهم دیگر این است که فرقهها باورنامه و برنامۀ خاصی را دنبال میکنند، ولی شبهجنبشها در بسیاری از موارد مطالب مشابهی را ارائه میدهند.
🔷 در واقع حذف یک شبهجنبش چیزی را از جامعه کم نمیکند و شبهجنبشهای دیگری هستند که همان مطالب را با کمی تفاوت به مردم ارائه دهند.
🔶 میتوانیم بگوییم شبهجنبشهای جایگزینپذیر هستند و برخلاف فرقهها در افکار و ارزشهای خود منحصر به فرد نیستند.
🔷 این دو ویژگی یعنی تلاش برای «مقبولیت اجتماعی» و «جایگزین پذیری»، شبهجنبشهای معنوی را به صورت یک جریان فرهنگی در آورده است که مجموعهای از ایدهها و تفسیرهای خاص انسان و جهان و ارزشهای معنوی را ارائه میدهند.
🔶 نگرشی که به تدریج در جامعه گسترش مییابد و شبهجنبشهای گوناگون مثل موجهای متوالی میآیند و میروند و در مسیر عبور آنها این نگرشها و ارزشهای معنوی رسوب میکند.
♦️ این جریان فراگیر فرهنگی که از طریق رسوخ و رسوب، تغییراتی را در نگرشهای معنوی مردم ایجاد میکنند، نمیتوانیم فرقه بنامیم و شاید، شبهجنبشهای معنوی، نام مناسبی برای آنان باشد.
پی نوشت:
[1]. جامعهشناسی دین، همیلتون، 1377، ترجمه محسن ثلاثی، تهران، تبیان، ص 339-341.
[2]. Margaret Thaler, lalich, Janja .Singer, 1996
https://eitaa.com/antihalghe
«بسم الله الرحمن رحیم»
با سلام
به اطلاع می رساند مجمع فرق و ادیان در نظر دارد شبکه سراسری مقابله با فرقه ها و تفکرات انحرافی در حوزه زنان، متشکل از بانوان فعال در عرصه مقابله با فرقه ها و تفکرات انحرافی در کشور، راه اندازی کند.
لذا از خواهرانی که در دوره های نقد فرقه های انحرافی شرکت کرده و در این زمینه مشغول و یا علاقه مند به فعالیت هستند، دعوت می شود به عضویت واحد خواهران مجمع فرق و ادیان درآمده و در این زمینه همکاری نمایند.
افراد علاقه مند، مشخصات خود را به آی دی زیر ارسال نمایند.
میرزاییان
@f_Mirzaeeyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در 9 سال اخیر که وارد عرصه مقابله با عرفان های کاذب خصوصا عرفان حلقه شدم، مطالب و منابع این فرقه رو بصورت علمی و مستدل نقد کردیم و بارها از اعضاء و مسترهای حلقه درخواست پاسخ به سوالات و نقدها رو داشتیم، اما طاهری(سرکرده فرقه عرفان حلقه) و مسترهای حلقه نه تنها پاسخی ندادند بلکه تلاش کردند با تهدید و تخریب منتقدین رو ساکت کنند، متاسفانه در بین اعضاء فرقه هم با بیان مطالبی غلط و غیر علمی وانمود کردند نقدها رو پاسخ دادند.
کلیپ ارسالی یکی از 5 برنامه زنده من در شبکه جهانی ولایت است که به تناقضات آموزه های حلقه پرداختم و درخواست داشتم در حین پخش برنامه مسترها از خودشون دفاع کنند اما دریغ از یک پاسخ به نقدها...
مرداد 96،قم، شبکه جهانی ولایت، برنامه زنده ناگفته های ادیان
#عرفان_کاذب
#عرفان_حلقه
https://eitaa.com/antihalghe
⛔️کلاهبرداری آقامیری؟!
♨️کدومتون مریض شدید، برای درمان به اروپا نرفتید؟ آگه رفتید با پول کی رفتید؟ پول از کجا میارید شما؟ من شونزده جا کار میکنم یه زندگی خودم رو نمی تونم درست اداره کنم؟ شما از کجا دارید؟ اگه دین رو خرج کردید برای دنیا، چرا دنیاتون آباد نشد؟ کاش حداقل دنیا رو آباد میکردید میگفتیم گور بابای آخرت! بابا! دنیا و آخرتمون رو به باد دادید.
❗️جملات بالا تازهترین جملات سید عسل فروش، حسن آقامیری است که در پیج اینستاگرامش منتشر کرده است.
✍🏻 با خود فکر میکردم در این متن محدود، کدام مغالطه او را توضیح بدهم؟ از کدام بیانصافی و بیمروتی او حرف بزنم؟ کدام سیاه نمائی ناجوانمردانهاش را توضیح دهم؟
✍🏻 به این نتیجه رسیدم بهجای پرداختن موردی به صحبتهای او، روش ناجوانمردانه او را باید نقد کرد.
✍🏻 روشی که در آن بهوسیله ابهام گویی، کلیگویی، تسری جز بهکل، مبالغه، مظلومنمایی و حتی دروغ، ذهن مخاطب را تسخیر میکند. مواردی که ذکر شد در همین بیانات اخیر او بهصورت کاملاً واضح به چشم میخورد.
✍🏻 آقامیری با آب و تاب شرق را به غرب میدوزد و درست بعد از اینکه اعتماد مردم را جلب کرد و کلیپهایش بازدید میلیونی داشت، شروع به تبلیغ کسبوکار عسل فروشیاش میکند!
⁉️این عسل فروشی است یا کلاهبرداری؟
✍#سید_امیر_حسینی
#محرم
#واکسن
https://eitaa.com/antihalghe
⛔️⛔️ ترویج خداناباوری در ایران اسلامی
☑️ اومانیسم در مهمترین و پرکاربردترین تعاریف در مقابل خدامحوری قرار می گیرد و با انسان گرایی هم معنا می شود. در واقع اومانیسم به نوعی هم زمان با جدائی از خداوند است و هر چقدر انسان گرایی در منطقه ای رشد یافته است خدامحوری در آن منطق با کاهش روبرو شده چرا که انسانگرایی و خداگرایی در طول تاریخ دو مفهوم رقیب بودهاند.
🔸 این شکلگیری و بها دادن به اومانیسم به هر اندازه بیشتر شده است در طرف مقابل و به دلیل همان هم زمانی و عدم اتحاد با خدامحوری، گسترش خداگرایی و توجه به خداوند نیز کم و کمتر شده است. این همان نکته ای است که که به خوبی در عرفان های بدلی و شبه معنویت های غربی و شرقی هویداست.
☑️ سراسر نوشته ها و گفته های سران عرفان های کاذب در مدل اوشو، وین دایر، کوئیلو، اکنکار، مروجان قانون جذب، یوگا و... رنگ و بوی انسان محوری دارد و یا در پوشش همزمان توجه به خداوند انسان را در کنار خدا قرار می دهد و به ترویج این تفکر می پردازد.
▫️ با نیم نگاهی به مخاطبان داخلی و خارجی عرفان های دروغین و پیروان شبه معنویت ها این مهم را به وضوح می توان مشاهده کرد که دیگر آنان آن نگاه قادر مطلق بودن خداوند، حکیم بودن خداوند و .... را ندارند و در نهایت هر چه بیشتر این نوع شبه معنویت ها گسترش می یابند از توجه به معنویت اصیل و خدامحوری کاسته می شود.
↙️ این تفکر شرک آمیز ساخته و پرداخته غرب که انسان جایگزین خداوند شود موضوعی است که به صورت قابل دسترس و سهل، امروزه در پوشش کلاس های موفقیت، قانوت جذب، تفکر برتر و... متاسفانه در حال ترویج است و باید برای آن چاره ای اندیشید. موضوعی که یقینا با هویت ایرانی و اسلامی ما که زبانزد عالم به توحید و خدامحوری بوده ایم هیچ هم خوانی ندارد به جهت تاریخی و اعتقادی در این مرزو بوم جایگاهی نداشته است.
#عرفان_کاذب
https://eitaa.com/antihalghe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاش کردم مسلمانی را مسیحی کنم، اما خودم مسلمان شدم
حتما ببینید...
#نشر_حداکثری
https://eitaa.com/antihalghe
📣📣دوره تربیت کارشناس پلی کلینیک فرق و ادیان
✳️سرفصل های آموزشی:
1️⃣دوره های آموزشی نقد فرق و ادیان
2️⃣شیوههای پاسخگویی دینی
3️⃣روش ها و الگوهای مواجهه
4️⃣روان شناسی ارتباط با دیگران
5️⃣آسیب شناسی روانی (اختلالات)
6️⃣مزاج شناسی و...
❇️مزایا و امتیازات:
🔸بهره گیری از اساتید حوزه و دانشگاه
🔸اعطای گواهی پایان دوره
🔸جذب افراد برگزیده در پلی کلینیک فرق و ادیان
💠شرایط ثبت نام:
🔹اتمام سطح دو
🔹سابقه تحصیلات روانشناسی و مشاوره
🔹یا فعال در حوزه فرق و ادیان
📆تاریخ ثبت نام:
⬅️1400/6/14 لغایت 1400/6/21
✅ثبت نام و اطلاعات بیشتر: esfhozeh.ir/tahzib/feragh
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یکی از مشکلات در مواجهه با عرفانهای نوظهور، نداشتن علم دقیق عموم جامعه و حتی بعضی مروجین این فرقهها از مبانی و اصطلاحات آن فرقه است. ما در جامعه در برخورد اولیه با فردی که از یوگا دفاع میکند پی میبریم وی با اصطلاحات یوگا و مکتب آن هیچ آشنایی ندارد و اساسا وی سعی میکند برای آموزههای موجود در یوگا حدیث یا روایت در دین بیاورد تا برای ما اثبات کند که یوگا نیز معنویتی الهی است!
یکی از مراحل یوگا «سشه» است، «سشه» یعنی نظافت کردن؛ در مواجهه با یوگا کاران چنین میگویند. در اسلام نیز بسیار به نظافت تاکید شده است. فطرت و عقل نیز نظافت را میپسندد. اما غافل از اینکه «سشه» آن نظافتی نیست که در ذهن ما است و انسانها انجام میدهند. بلکه منظور از «سشه» چند عمل خاص است. مانند نوشیدن آب نمک و استفراغ آن، کشیدن آب به داخل روده و سپس تخلیهی آن، وارد کردن نخ از یک سوراخ بینی و خارج نمودن آن از سوراخی دیگر و غیره...
اساسا اگر به محل زندگی هندوها مراجعه کنید میبینید که آنها در مکانی کاملا آلوده و کثیف زندگی میکنند.
#یوگا
#عرفان_کاذب
https://eitaa.com/antihalghe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😱شهوت رانی به اسم عرفان
📍اوشو میگوید: «سکس باید بخشی از زندگی مذهبی شما باشد، باید چیزی مقدس باشد؛ سکس نباید چیزی قبیح باشد، نباید به صورت چیزی زشت دیده شود،نباید سرزنش و محکوم شود؛ از شما در خواست می کنم فقط وقتی به سکس روی بیاورید که احساس سرور دارید،احساس عشق دارید،وقتی نیایشگر هستید؛ در پشت اشتیاق برای سکس، یک تجربه مذهبی، یک تجربه روحانی وجود دارد.»[ اوشو،از سکس تا فراآگاهی، ص، 3-4و14]
به راستی عرفانی که قرار است انسان را تا بینهایت کمال انسانیت برساند، از مسیر شهوترانی و هوسبازی میگذرد؟؟؟
اوشو و دیگر مروجان عرفانِ مبتنی بر سکس چیزی جز چند دقیقه لذت و شهوت جنسی، درک و فهم دیگری از جایگاه رفیع و والای یک انسان عاشق به معنای حقیقی{عشق حقیقی به خدا} پیدا نکردهاند. به دلیل اینکه از نظر این افراد همه عشق در قالب عمل سکس و شهوت پرستی تفسیر و معنا می شود ؛ و این خود نشان دهنده باطن شهوت ران و حیوانی این قبیل افراد است.
اینجاست که جایگاه بیبدیل عرفان اسلامی باید برای جوامع انسانی معرفی و تبیین شود.
#عرفان_کاذب
#اوشو
https://eitaa.com/antihalghe