﷽
الإمامعليّعليهالسلام
مَن أفنى ،عُمرَهُ في غَيرِ ما يُنجيهِ، فقَد أضاعَ مَطلَبَهُ
هر كه عمر خود را در راه چيزى جز آنچه او را نجات مى دهد صرف كند، مطلوب خود را از دست داده است
غررالحكمحدیث8532
✅با آنتی شبهه آگاهانه بپذیریم👇
@Antishobheh
﷽
♦️سوال:
«محرمانگی داراییهای مقامات» میراث چه کسی است؟
❇️پاسخ:
@Antishobheh
رسیدگی به اموال برخی از مسئولان حاکمیتی، قبل و بعد از دوره تصدی مسئولیت توسط آنان، موضوع اصل ۱۴۲ قانون اساسی است: «دارایی رهبر، رئیس جمهور، معاونان رئیس جمهور، وزیران و همسر و فرزندان آنان قبل و بعد از خدمت، توسط رئیس قوه قضاییه رسیدگی میشود که بر خلاف حق، افزایش نیافته باشد.»
در اجرای این اصل قانون اساسی، در روز ۱۳۹۱/۰۲/۱۷ مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران» را تصویب میکند و در اثر مخالفت شورای نگهبان با برخی از بندهای این مصوبه مجلس، موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست «هاشمی رفسنجانی» ارجاع میشود. مجمع تشخیص مصلحت نظام در تاریخ ۱۳۹۴/۰۸/۰۹ مصوبه مجلس را با اصلاحاتی تایید میکند.
در ماده ۵ این قانون تصریح میکند که «فهرست دارایی های افراد مشمول و نیز اسناد و اطلاعات مربوط به آن به جز در مواردی که در این قانون و آییننامه ذیل آن تعیین شده است، محرمانه بوده» و برای افشاء و انتشار آن مجازات تعیین میکند. یعنی اطلاعات در سامانهای زیر نظر قوه قضائیه «ثبت» میشود ولی «اعلام عمومی» نمیشود.
این قانون در تاریخ ۱۳۹۴/۰۹/۱۴ از سوی علی لاریجانی برای اجرا ابلاغ شده و بنا بر ماده ۶ این قانون قوه قضائیه به ریاست آملی لاریجانی موظف میشود حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجراءشدن این قانون، آییننامه اجرائی قانون را تهیه و پس از تأیید رئیس قوه قضائیه ابلاغ نماید.
اما این قانون در دوره مدیریت آملی لاریجانی در قوه قضائیه هیچگاه عملی نشد و پس از انتصاب آیتالله رئیسی به ریاست قوه قضائیه، در تاریخ ۱۳۹۸/۰۳/۲۰ آییننامه اجرایی این قانون از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ میشود. به موجب این آئیننامه:
اولا؛ به استناد ماده ۵ قانون فوقالذکر که اطلاعات مسئولان را محرمانه تلقی کرده، در بند ۲ آییننامه سامانهای را «با رعایت ساز و کارهای امنیتی، حفظ محرمانگی و حریم خصوصی و همچنین صحت و تمامیت دادهها» برای این ثبت اموال مسئولان راهاندازی میکند.
ثانیا؛ مجددا به استناد ماده ۵ قانون مجلس، در بند ۸ آییننامه اعلام میشود که «فهرست دارایی مقامات مسئول و سمتها و مشخصات افراد مشمول و اسناد و اطلاعات مربوط به آن که به قوه قضاییه ارائه میشود، محرمانه بوده و افشای آن ممنوع است.»
ثالثا؛ برای متخلفین از ثبت کامل داراییها در سامانه در بند ۱۹ آییننامه، تعقیب کیفری توسط دادستان را پیشبینی میکند.
رابعا؛ در بند ۱۸ آییننامه این حق را به رئیس قوه قضائیه میدهد تا نتیجه بررسی اموال و دارایی مسئولان ذکر شده در اصل ۱۴۲ قانون اساسی را منتشر نماید.
در حال حاضر نیز مجلس در حال بررسی طرحی است که سازمانها را موظف میکند تا اطلاعات مالی و اقتصادی مسئولان را در این سامانه به اشتراک بگذارد و «همچون گذشته» تاکید میکند که این اطلاعات محرمانه است. در حقیقت اتفاق جدیدی در این حوزه نیفتاده جز اینکه مسیرهای تطبیق اموال و داراییهای مسئولان، صرفا به خوداظهاری مقامات محدود نشده و از مسیرهای متعدد دیگری نیز اخذ اطلاعات صورت خواهد گرفت.
نکته جالب توجه آن است که درج محرمانگی اطلاعات سامانه ثبت اموال مسئولان، مصوبه مجمع تشخیص به ریاست هاشمی رفسنجانی بوده که البته در همان دوره نیز مورد نقد جریان انقلابی قرار گرفته بود. علاوه بر آن، آملی لاریجانی نیز در دوره ریاست خود بر دستگاه قضائی از ظرفیت این قانون برای راهاندازی سامانه ثبت اموال مقامات استفادهای نکرد و این موضوع تا سال ۹۸ به تاخیر افتاد.
اکنون نیز مجلس نه تنها تصمیمی برای محرمانگی اموال مسئولان نگرفته، بلکه بر اساس الزام قانونی حرکت میکند که در گذشته توسط مجمع تشخیص مصوب شده و حالا با تنوع بخشیدن به مسیرهای دریافت اطلاعات، سعی در اجرای بهینه قانون مذکور دارد.
هر چند موارد اعلام شده بحثهای داخل کمیسیون قضائی بوده و صحن مجلس هنوز هیچ بندی را تصویب نکرده، اما بهتر است مجلس شورای اسلامی ضمن تثبیت تصمیم خود درباره اخذ اطلاعات از مسیرهای متنوع، مصوبه محرمانگی اطلاعات که در هنگام تصویب در مجمع تشخیص مورد نقد جریان انقلابی بود را هم مجددا مورد بازنگری قرار دهد.
از سوی دیگر، رئیس قوه قضائیه نیز با بهرهگیری از ظرفیت قانونی مندرج در ماده ۱۸ آییننامه اجرایی این قانون، میتواند نتایج رسیدگی به اموال مقامات مشمول اصل ۱۴۲ قانون اساسی را به اطلاع عموم برساند.
✅با آنتی شبهه آگاهانه بپذیریم👇
@Antishobheh
﷽
⛔️شبهه:
برای خداوند فرقی ندارد که تو برایش نماز بخوانی یا نه !
برایش روزه بگیری یا نه !
فرقی ندارد چقدر برای عزیزانش ضجه زده باشی !
اما اینها برای من و تو فرق می کند .
و این فرق زمانی شروع شد که من و تو بر سر خدایمان جدل کردیم..
من گفتم من با ایمان ترم تو گفتی من!
و فراموش کردیم که خدای هر دویمان یکی ست، فقط راه اتصالمان به او فرق دارد..
به راه های اتصال یکدیگر به خدا دست نزنیم !
اجازه بدهیم هر کس به گونه ی خودش به خدایش وصل شود نه به شیوه ما!
خداوند عارف عاشق می خواهد نه مشتری بهشت!
❇️پاسخ:
اگر قرار بود برای خدا بندگی انسان یا سرپیچیش فرقی نداشته باشه عدالت خدا زیر سوال میرفت
بهشت و جهنم، عقاب و ثواب معنایی نداشت.
ضمن اینکه اگر ما روزه میگیریم و نماز میخونیم و خدا رو عبادت میکنیم این نفعی به حال پروردگار نداره این مبرهنه بلکه روح ماست که احتیاج به عبادت و پرستش داره تا به تعالی برسه.
جدال بر سر خدا میان آدمها هیچ ارتباط با صدر سخنش نداره و نتیجه ای که ازش گرفته کاملٱ بی ارتباطه.
یک جمله گفته که فراموش کردیم خدای همه یکیست.
بله بعضی ها این مسٱله رو فراموش میکنند البته مسلمان واقعی این مسٱله رو یکی از بدیهیات میدونه!
گفته فقط راه اتصالمان فرق دارد...اگه راه اتصال مبناش غلط باشه هرگز به خدای یگانه نمیرسه!
گفته اجازه بدیم هر کس هر طور دلش میخواد به خداش متصل بشه..
بهترین راه اتصال به خداوند،همانست که خود پیش روی ما نهاده اگر در اون مسیر قدم بگذاریم تا ته جاده میریم و به مقصد میرسیم اما اگر غیر از این راه رو بریم به بیراهه رفتیم.
مثل این میمونه که من به شما بگم آدرس خونم فلان منطقه تهرانه مسیرهای اتصال بهش رو بهتون بگم.
فردی بیاد به شما بگه با بی ارتی هم میتونین به منزل من بیایین اما مسیر خانه ما به هیچ وجه بی ارتی نداشته باشه قطعٱ شما به مقصد نخواهید رسید مگر راههای درست رو دنبال کنید.
گاهی خداوند در مسیر بندگیش راههای مختلف ترسیم فرموده برای مثال راه رو باز گذاشته فقط به واجبات اکتفا کنیم یا علاوه بر اون مستحباتم داشته باشیم.. در هر دوصورت مسیر بندگی رو طی کردیم منتهی صورت دوم سریعتر ما رو میرسونه و طبعا بهترین جا به ما تعلق میگیره.
پس راههای رسیدن به خدا میتونه متعددباشه به شرطیکه خود خداوند این راه رو نشون ما داده باشه... در غیر این صورت هرگز به خداوند نخواهیم رسید.
در آخر گفته خداوند عارف عاشق میخواهد نه مشتری بهشت..
عارف عاشق یعنی چه؟!
هیچ عاشقی نیست که عاشق خداوند باشه و از دستور خداوند سرپیچی کنه و طبق عقیده خودش رفتار کنه.
عاشق واقعی خداوند،عبده، بندگی بلده
اصلا هر کس بندست عاشقه...
هر کس عاشق واقعیه معشوقش معبودشه لذا فرمانبردارش از خداوند از همه بیشتره و راه به بهشت میبره.
✅با آنتی شبهه آگاهانه بپذیریم👇
@Antishobheh
﷽
⛔️شبهه:
حجت الاسلام #رئیسی بتشخیص رهبر به شورای نگهبان ،مجتهدست. است دکترای حقوق اسلامی هم دارد آیه مشهور ۳_ نمل را در تنفیذ بادو غلط خواند: یقیمون الصلاةِ و يوتون الزکوةِ!! مقدمات نحو هم نخوانده چه بداند مفعول، منصوب است؟ عناوین دکترا و اجتهاد به چه روزی افتاده! آدم از غصه بمیرد، جا دارد!
محمد حسین کریمی پور
❇️ پاسخ:
چنین سخنان سخیفی ارزش پاسخگویی ندارد. یک طلبه ساده که چند سال درس حوزوی خوانده است این آیه را حفظ است و به درستی می خواند، آیا می توان چنین دروغی را باور کرد که شخصی مانند حجت الاسلام و المسلمین دکتر رییسی که دارای مدرک سطح چهار حوزوی و دکترای دانشگاهی است و سالها منبر رفته و چنین آیاتی را خوانده است، این آیه را اشتباه بخواند؟؟؟
سوابق تحصیلی ایشان را در لینک زیر مشاهده بفرمایید.
https://b2n.ir/t78359
فیلم کامل سخنان ایشان را در لینک زیر ببینید، حدود دقیقه ۱۸ آیه مورد نظر را به درستی قرائت می کنند. البته شاید شنوایی این آقا مشکل دارد و لازم است حتما به پزشک مراجعه کنند.
https://b2n.ir/u84877
بله ایشان آیه ۵۵ سوره مائده یا همان آیه ولایت را خوانده اند، نه آیه ۳ سوره نمل که آقای کریمی پور می گویند.
اما اعراب آیه را به نظر می رسد کاملا درست بیان کرده اند، البته شاید به خاطر لهجه ای که دارند کسی گمان کند کسره می گویند ولی با دقت بیشتر مخصوصا در کلمه دوم که در تصویر هم مشخص است فتحه گفته اند.
🔶️ این آقا جزو جماعتی است که به شدت از انتخاب مردم ناراحت است و نمی تواند جناب آقای رییسی را در راس قوه مجریه ببیند. در چنین شرایطی چاره ای جز دروغ گویی ندارد.
این فرد دنباله رو همان کسی است که در مناظرات انتخاباتی ادعا می کرد جناب آقای دکتر رییسی فقط شش کلاس سواد دارد.
🔶️ این فرد خود سالها از مسئولین اقتصادی کشور بوده و اکنون باید برای شرایط بد اقتصادی موجود پاسخ گو باشد که برای اقتصاد این کشور چه کار مفیدی انجام داده است؟؟؟؟؟
✅با آنتی شبهه آگاهانه بپذیریم👇
@Antishobheh
﷽
⛔️شبهه:
دكتر مجدی تبعه کشور مصر از طریق قرآن به اثبات تعداد امامان شیعه پرداخت. دكتر مجدى وهبة الشافعى، خطيب و استاد دانشگاه دینی الأزهر با تحقیقات خود به ارقام و اعداد جالبی دست پیدا کرده که باعث شگفت همگان شده است ومتعاقب آن به مذهب تشیع روی آورد.
توجه کنید
با توجه به اینکه تعداد و ارقام در قرآن بی دلیل نبوده و دارای هدف خاصی هست همچون تعداد کلمه یوم (روز) که ۳۶۵ بار تکرار شده و همانا تعداد روز در یک سال میباشد، و یا كلمه شهر (ماه) که در قران ۱۲ بار آمده که همان تعداد ماهها در یک سال میباشد، و مثالهای زیاد دیگری ...
(خلاصه شده)
@Antishobheh
❇️پاسخ:
ﻓﺮاﮔﯿﺮ ﺷﺪن راﯾﺎﻧﻪﻫﺎ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﻧﺮم اﻓﺰاری، در ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎ و ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت دﯾﻨﯽ ﻧﯿﺰ، ﺗﺤﻮل ﺑﺰرﮔﯽ ﭘﺪﯾﺪ آورد. ﺑﺮای اوﻟﯿﻦ ﺑﺎر، اﯾﻦ اﺳﺘﺎد ﻋﺒﺪاﻟﺮزاق ﻧﻮﻓﻞ (ت ۱۹۸۴) ﺑﻮد ﮐﻪ واژۀ «اﻋﺠﺎز» را در زﻣﯿﻨﻪ ﺗﻨﺎﺳﺐ اﻋﺪاد در ﻗﺮآن ﺑﻪ ﮐﺎر ﺑﺮد و در ﮐﺘﺎب “واﻻﺳﻼم دﯾﻦ دﻧﯿﺎ” ﭼﻨﯿﻦ آورد ﮐﻪ دو واژۀ دﯾﻦ و دﻧﯿﺎ در ﻗﺮآن ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﻪ ﮐﺎر رﻓﺘﻪاﻧﺪ؛ اﻣﺎ ﭘﺮ ﺳﺮ و ﺻﺪاﺗﺮﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎ را دﮐﺘﺮ ﻣﺤﻤﺪرﺷﺎد ﺧﻠﯿﻔﻪ، ﺷﯿﻤﯿﺪان ﻣﺼﺮی ﻣﻘﯿﻢ آﻣﺮﯾﮑﺎ اﻧﺠﺎم داد و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از راﯾﺎﻧﻪ، ﻣﺪت ۴ ﺳﺎل ﺑﻪ ﭘﮋوﻫﺶ درﺑﺎرۀ ﮐﻠﻤﺎت ﻗﺮآن ﭘﺮداﺧﺖ. وی ادعا نمود که با بکارگیری از رایانه ارتباط عددی ویژهای را در متن قرآن یافتهاست که با عدد ۱۹ارتباط دارد. حروف مقطعه یکی دیگر از پایه های نظریه اوست.
همچنین گفته شده که رشاد خلیفه پس از مدتی با استناد به همان فرمول خود را رسول خدا نامید و چندی بعد توسط گروهی از مسلمانان افراطی پاکستانی در مسجدی در آریزونا با ضربات چاقو به قتل رسید.
در ایران نیز این نظریه بسط یافته و عده ای در تکاپوی یافتن اعجازهای عددی دیگر به تلاشهایی دست یازیدند.
اما پس از مدتی عباس یزدانی استاد حوزه علوم دینی دانشگاه نقدی جامع بر این نظریه نوشت و آن را فاقد ارزش دانست و گفت: ” این جریان ، انحرافى بوده وکسانى که در این وادى افتادند، جز سرگردانى و ناکامى چیزى عائدشان نشد واشکالات نقضى و حلى فراوانى بر دعاوى آنها وارد است.”
پس از آن محققان حوزه دین جسارت بیشتری یافتند تا بر این ادعا بتازند. دکتر منصور پهلوان (استاد دانشگاه تهران) در مقاله ای با کمک سعید شفیعی این نظریه را به شکل مبسوط نقد کرد و آن را دارای مشکلات فراوان دانست. او در مقاله خود نشان داده که نظرات رشاد خلیفه و معتقدان به او جدا از اشکالات مبنایی، دارای ایرادات بنیادین آماری است. همچنین او ثابت کرده که خلیفه هم مثل بسیاری از متوهمان دیگر با بررسی غیرمنطقی و گزینشی هرجا به موردی برخورده که تئوری او را نقض کرده آن را نادیده گرفته است:
دکتر محمّدنبی احمدی استاد دانشگاه رازی نیز در مقاله ای با ذکر اشکالات و مثال های فراوان اعجاز عددی را مردود دانست.
به نظر می رسد پژوهش های چند دهه اخیر نشانی از اثبات اعجاز ریاضی یا عددی نیافته اند، یا روش های آنان اشکالات و مثال های نقض فراوان دارد.
✅با آنتی شبهه آگاهانه بپذیریم👇
@Antishobheh
﷽
الإمامعليّعليهالسلام
تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ، فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ
فرصت چون ابر می گذرد، پس فرصتهای نیکو را غنیمت شمرید (و پيش از آنکه از دست برود، از آن استفاده کنيد)
نهجالبلاغهحکمت21
✅با آنتی شبهه آگاهانه بپذیریم👇
@Antishobheh
﷽
⛔️شبهه:
میدونید طلبه هایی که درسشون تموم شده و اصلا علاقه ای به روحانیت ندارن و لباس نمیپوشن و شغل های آزاد انتخاب کردند ولی همچنان از حوزه حقوق میگیرن ، این حقوق طلبه ای که طلبه نیست برای چیه؟ سالانه مبلغ زیادی به همین افراد داده میشه
❇️پاسخ:
@Antishobheh
دو نکته👇
اولا دریافتی طلبه ها اونطوری که بعضیا میگن نیست.
طلبه ی متاهل با سطح سه علمی، حدود یک و نیم تا دو م. شهریه میگیره و این شهریه از پول نفت و بیت المال نیست و از وجوهات شرعی متدینین جامعه است. که حالا خیلی از طلبه ها با چند فرزند ، مستاجر هم هستند ..
ولی روحیه ی طلبگی ، جوری هست که با عزت زندگی میکنند و اظهار نیاز نمیکنند طوری که مردم فکر میکنند اینها خیلی پولدارند.
البته در بین طلاب هستند کسانی که ارث بهشون میرسه و خونه و ماشین خوب میخرن ، یا شغلی داره که درآمدش خوبه مثلا استاد دانشگاه یا قاضی یا دفتردار هستند ولی هموم طلبه ها این طور نیستند. این راجع به درآمد طلاب.
اما راجع به کارشون:
تبلیغ مناسبتی ، کاریه که خیلی ازطلبه ها انجام میدن.
یعنی در طول سال به درس و بحث و زندگی خودشون اشتغال دارن و در ایام خاص مثل محرم و صفر و ماه رمضان و .. به تبلیغ میرن.
این یک دسته از طلاب که تقریبا زیاد هستند.
دسته ی دیگر در همون محل زندگیشون ، جایی برای تبلیغ دارن.
مثل تدریس در حوزه و مدارس آموزش و پرورش، امام جماعت مسجد یا ادارات و..
یک دسته از طلاب هم مهاجرت کرده اند به روستاها و شهرهای دیگه و اونجا مشغول تبلیغ هستند.
دسته دیگر هنوز به درجه ای نرسیدن که بتونن برن تبلیغ و باید ادامه تحصیل بدن
این چند دسته که ذکر شد ، همگی در حال فعالیتِ طلبگی هستند و دریافتی هاشون مشکلی نداره
و البته هستند کسانی که متاسفانه از حوزه فقط کارت طلبگی و لباس روحانیت رو دارند و خیرشون به حوزه و دین نمیرسه.
این افراد اگر چه تعدادشون هم خیلی کم باشه ، لطمه میزنن و به خاطر خدا و عاقبت خودشون باید از حوزه انصراف بدن
حتی اگه شده دستفروشی کنند بهتر از اینه که جای یک طلبه ی خوب رو اشغال کنند و کار نکنند.
به هر حال این افراد ممکنه خیلی کم باشند ولی یکیشون هم زیاده.
✅با آنتی شبهه آگاهانه بپذیریم👇
@Antishobheh
کانال آنتیشبهه
﷽ ⛔️شبهه: دكتر مجدی تبعه کشور مصر از طریق قرآن به اثبات تعداد امامان شیعه پرداخت. دكتر مجدى وهبة ا
#پاسخ_دیگر
دربارهٔ مطلب اعداد:
قرآن دارای جنبه های اعجاز لفظی و از جمله برخی اعداد است؛ فقط در کار اعداد، نباید افراط کنیم و بخواهیم برای هر چیزی عددی بتراشیم!
مثلاً اینکه تعداد حروف نامهای ائمه(ع)، 12حرف میشود، ساختنی و تراشیدنی است! چرا که در برخی از آنها، برای جور شدنِ عدد 12، به جای نام امام، از لقب ایشان استفاده شده؛ آن هم لقبی خاصّ که عددش جور دربیاید؛ نه لقبهای دیگر!
یک نکته مهم را نباید فراموش کنیم:
حقّانیّت امامان(ع) و مذهب شیعه، ادلّه محکمی دارد و نیازی به این عددسازیها ندارد.
بهتر است برادران اهل تسنّن، با معرفت به ادلّۀ حقّانیّت شیعه، به این مذهب روی آورند؛ نه به صرف اعداد؛ زیرا چه بسا، فرداروزی کسی چند عدد دیگر یافت و آنان را از راه بازگرداند!
از مدّتها پیش، مطلبی که ادّعا میشود یافتههای عددی دکتر مجدي وهبة الشافعي در قرآن است، در فضای مجازی دست به دست میشود؛
بنده هم پاسخ مختصری دربارهٔ اینکه حقّانیّت امامان(ع) و مذهب شیعه، ادلّهٔ محکمی دارد و نیازی به این عددسازیها ندارد، برای دوستان مینوشتم؛ امّا انگار تذکّرم کارگر نیفتاد و هنوز هم آن مطلب، دست به دست میشود!
پس تصمیم گرفتم کمی بیشتر بررسی و تحقیق کنم؛
اکنون غلطهای آن مطلب:
1⃣خود کلمهٔ امام چنانکه آن مطلب گفته، ۱۲ بار در قرآن نیامده؛ بلکه تنها ۷ بار در قرآن آمده؛ البتّه جمع آن یعنی أئمّة هم ۵ بار آمده که جمعاً میشود ۱۲ بار.
دیگر اینکه آن مطلب، هنگام دادن نشانی، در دو مورد، اندکی اشتباه کرده:
گفته الإسراء 70، در حالی که آیهٔ ۷۱ آن است؛
گفته الأنبیاء 72، در حالی که آیهٔ ۷۳ آن است.
2⃣کلمهٔ العصمة(عصمت) که آن مطلب گفته در قرآن ۱۴ بار تکرار شده، حتّی یک بار هم در قرآن نیامدهاست! بلکه مشتقّات ریشهٔ عصم در قرآن بهکار رفته که آن هم ۱۳ بار است؛ نه ۱۴ بار!!!
حتّی خود آن مطلب، هنگام دادن نشانی، فقط ۱۳ مورد را برشمرده! آن هم با احتسابِ دو کلمه در آیهٔ ۴۳ سورهٔ هود!!
3⃣کلمهٔ الکساء حتّی یک بار هم در قرآن نیامده! بلکه مشتقّات ریشهٔ کسو ۵ بار بهکار رفتهاست.
فرصتی برای بررسی اعدادِ دیگرِ آن مطلب نداشتم؛ البتّه پیداست اینکه تعداد حروف نامهای ائمّة(ع)، ۱۲حرف میشود، ساختنی و تراشیدنی است! چرا که در برخی از آنان، برای جورشدن عدد ۱۲، به جای نام امام، از لقب وی استفاده شده؛ آن هم یک لقب خاصّ که عددش جور دربیاید؛ نه لقبهای دیگر!!
همچنین با جستوجو در اینترنت و سایتهای عربی یافتم که متأسّفانه، آن مطلب دستاویزی شده تا مخالفانِ شیعه، پس از اینکه گفتهاند چنان استادی با آن نام در دانشگاه الأزهر وجود نداشته و ندارد، غلطهای آن را متذکّر شدهاند و مذهب شیعه را به باد استهزاء گرفته و شیعیان را بیخبر از قرآن و مفلِس و نیازمند به عددسازیهای دروغین معرّفی کردهاند!
برای چندمین بار، از دوستان خواهشمندم مطلبی را که از درستی و مستندبودنِ آن اطمینان ندارند، در گروهها پخش نکنند تا مطالب شایعهای و دروغین، گسترش نیابد.
مطالب مرتبط برای مطالعۀ بیشتر:
۱.قرآن، بینیاز از عددسازی!
٢.کعبه، بینیاز از عددسازی!
برگرفتهشده از aasemaan25.blog.ir
✅با آنتی شبهه آگاهانه بپذیریم👇
@Antishobheh
﷽
♦️سوال:
اهل سنت میگن صیغه همون زنا هستش که شیعه ها انجام میدن بخصوص ک هیچ شاهدی هم لازم نیست برای صیغه خوندن
و به طور کلی بعضی میپرسن چه فرقی بین صیغه محرمیت و زنا هست... بالاخره در زنا هم دو طرف راضی هستن. اگر ممکنه فلسفه این خطبه عقد رو برام توضیح بدید.
❇️پاسخ:
ازدواج موقّت یا مُتعَه یا نکاح مُنْقَطِع یا عقد موقت نوعی ازدواج است که زن با قرائت صیغه ای، خود را برای زمانی معین و محدود به ازدواج مرد در میآورد. آیه ۲۴ سوره نساء درباره ازدواج موقت نازل شده است. مسلمانان در مشروع بودن متعه در دوره پیامبر(ص) اتفاق نظر دارند؛ ولی در اینکه این حکم شرعی بعد از پیامبر نیز باقی است یا نه، اختلاف دارند.
فقهای امامیه به مشروعبودنِ ازدواج موقت پس از پیامبر(ص) معتقدند. این نوع ازدواج، در قانون مدنی ایران به رسمیت شناخته شده و ازدواج موقت در ایران به نام صیغه یا صیغه مَحرَمیت معروف است.
مهمترین زمینه بحث قرآنی ازدواج موقت، آیه ۲۴ سوره نساء است.
فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً ۚ...﴿۲۴﴾[ نساء–۲۴]
خداوند متعال در این آیه شریفه بر لزوم پرداخت مهری که برای ازدواج موقت مقرر کرده اید تاکید دارد. این نحوه بیان نشان میدهد که اصل جواز ازدواج موقت، مسئلهای مسلم بوده است و قرآن کریم صرفا بر لزوم پرداخت مهریه تاکید دارد.
✳️از دیدگاه مفسران اهل سنت
زمخشری در تفسیر کشاف از ابن عباس نقل میکند که این آیه از آیات محکم قرآن است. میبدی در کشف الاسرار به نقل از حسن و مجاهد میگوید که آیه از آیات محکم است و ثعلبی در الکشف و البیان روایتی از حضرت علی(ع) نقل میکند که این آیه نسخ نشده است.
✳️از دیدگاه مفسران شیعه
تفسیر قمی، البرهان، آلاء الرحمن، تفسیر جوامع الجامع، مجمع البیان و تفسیر المیزان، تصریح کردهاند که این آیه درباره ازدواج موقت نازل شده است.
کلمه مُتعِه که «اسْتَمْتَعْتُم» از آن گرفته شده است در اسلام به معنی ازدواج موقت است، و لفظی است که معنای اصطلاحی خود را در زمان حیات رسول الله به دست آورده است. به همین جهت، این کلمه با همین معنا در روایات پیامبر(ص) و کلمات صحابه به دفعات به کار برده شده است. صحابه و تابعین مانند ابن عباس دانشمند و مفسر معروف اسلام و ابی ابن کعب و جابر بن عبدالله و عمران حصین و سعید بن جبیر و مجاهد و قتاده و سدی و گروه زیادی از مفسران اهل تسنن و تمام مفسران شیعه همگی از آیه فوق، حکم ازدواج موقت را فهمیدهاند. حتی فخر رازی نیز به این مسئله اعتراف کرده که این آیه به جواز ازدواج موقت اشاره دارد. هرچند در ادامه مدعی میشود که این حکم، بعدا نسخ شده است. در روایات ائمه اطهار نیز به این مسئله اشاره شده که این آیه مربوط به جواز متعه است.
✳️نسخ آیه قرآن
ادعا شده که این آیه توسط روایات، نسخ شده است ولی روایاتی که حکایت از نسخ این حکم در زمان پیامبر(ص) میکند بسیار پریشان و ضد و نقیضاند، بعضی میگوید: در جنگ خیبر نسخ شده، بعضی دیگر روز فتح مکه را زمان نسخ میدانند، بعضی نیز آن را در جنگ تبوک و بعضی در جنگ اوطاس ذکر کردهاند، و مانند آن.
از طرف دیگر بعضی میگویند خود پیامبر(ص) این حکم را نسخ کرده و بنابراین ناسخ آن، سنت و حدیث پیامبر(ص) است و در مقابل عدهای میگویند ناسخ آن آیه طلاق است ...إِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ...﴿۱﴾ (ترجمه: ...چون زنان را طلاق گویید، در [زمانبندی] عدّه آنان طلاقشان گویید و حساب آن عدّه را نگه دارید،...)[ طلاق–۱]
درحالی که این آیه ارتباطی با مسئله مورد بحث ندارد زیرا این آیه درباره طلاق بحث میکند درحالی که ازدواج موقت طلاق ندارد و جدایی آن به هنگام پایان مدت آن است.
❗️قدر مسلم این است که اصل مشروع بودن این نوع ازدواج در زمان پیامبر(ص) قطعی است و هیچ گونه دلیل قابل اعتمادی درباره نسخ شدن آن در دست نیست. بنابراین طبق قانون مسلمی که در علم اصول به اثبات رسیده باید حکم به بقاء این قانون کرد. جمله مشهوری که از عمر نقل شده نیز گواه روشنی بر این حقیقت است که این حکم در زمان پیامبر(ص) هرگز نسخ نشده است. هیچ کس جز پیامبر(ص) حق نسخ احکام را ندارد، و تنها او است که میتواند به فرمان خدا پارهای از احکام را نسخ کند، و بعد از رحلت پیامبر(ص) باب نسخ به کلی مسدود میشود و گرنه هر کسی میتواند به اجتهاد خود قسمتی از احکام الهی را نسخ نماید و دیگر چیزی به نام شریعت جاودان و ابدی باقی نخواهد ماند. و اصولا اجتهاد در برابر سخنان پیامبر(ص) اجتهاد در مقابل نص است که هیچ اعتباری ندارد.
✅با آنتی شبهه آگاهانه بپذیریم👇
@Antishobheh
﷽
الإمامعليّعليهالسلام
لِكُلِّ امرِئٍ في مالِهِ شَرِيكانِ : الوارِثُ و الحَوادِثُ
هر انسانى در مال خود دو شريك دارد: وارث و حوادث
ميزانالحكمهجلد5صفحه532
✅با آنتی شبهه آگاهانه بپذیریم👇
@Antishobheh
﷽
⛔️شبهه:
بیزارم از آن خدایی که به طاعت من خشنود شود و به معصیت من از من خشم گیرد. پس او خود در بند من است تا من چه کنم»! نظرتان در ارتباط با این سخن عطار نیشابوری چیست؟
آیا عبارت زیر در تذکره الاولیای عطار نیشابوری آمده است؟ «و گفت: بیزارم از آن خدایی که به طاعت من خشنود شود و به معصیت من از من خشم گیرد. پس او خود در بند من است تا من چه کنم»!
❇️پاسخ:
عطار نیشابوری در تذکرة الاولیاء در ذکر و یادنامه ابوبکر واسطی این جمله را از او نقل میکند که وی گفت: بیزارم از آن خدای که به طاعت من از من خشنود شود و به معصیت من از من خشم گیرد. پس او خود در بند من است تا من چکنم نه بلکه دوستان در ازل دوستانند و دشمنان در ازل دشمنان.
هر چند توجیه و تبیین افکار اشخاص و افراد بر عهدهی ما نیست، ولی این سخن را با توجه به برخی از جملات آن،دو گونه میتوان توجیه کرد:
با توجه به این جمله که «پس او خود در بند من است تا من چکنم»، میتوان گفت؛ مقصود این است که نباید چنین پنداشت که خداوند محتاج به عبادات ما بوده و نیازمند دوری ما از محرمات است.اگر چنین برداشتی مراد باشد، عبارت بالا را میتوان سخنی صحیح ارزیابی کرد؛چون خداوند نیاز به عبادات و طاعات ما ندارد، بلکه عبادات و طاعات برای مصلحت ما است.خداوند، اگر خشنود از طاعت عبد میشود به این جهت است که خداوند عین عشق و محبت و رحمت است، و این عبد با طاعتش مصلحت و خیر خود را به دست آورده است؛ از اینرو خداوند نیز خوشحال و خشنود میشود.همچنین خشمگین شدن خداوند از معصیت عبد به جهت این است که عبد با عصیانش خود را به هلاکت و بدبختی میاندازد.
بنابراین خشنودی و خشم خداوند نه به جهت این است که طاعت و معصیت، نفع و سودی برای خدا دارد، بلکه برای نفع و سود بندگان است. پس من خدایی را نمیپرستم که نیازمند طاعت و دوری از گناه من باشد، بلکه خدایی را میپرستم که به من عشق میورزد.
با توجه به جمله «نه بلکه دوستان در ازل دوستانند و دشمنان در ازل دشمنان»، باید گفت شاید نظر گویندهی سخن آن باشد که خشنودی و خشم خداوند را نباید به گونهای تصور کرد که موجب تغییر و تحول در ذات خدا گردد؛ البته اصل این نظریه که صفات خداوند را نباید به گونهای تصور کرد که موجب تغییر و تحول در ذات خدا گردد، صحیح است، اما اینکه مقصود آیا صفات ذات است، یا شامل صفات فعل میشود و اینکه خشنودی و خشم آیا از صفات ذات هستند یا صفات فعل، نیاز به توضیح بیشتر دارد که در جای خود توضیح داده شد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/fa106444
✅با آنتی شبهه آگاهانه بپذیریم👇
@Antishobheh
﷽
⛔شبهه:
باسلام واحترام
پیشنهاد شده درسراسر ایران این آیه برای نزول باران خونده بشه. لطفا پخش کنین،و مخصوصا تو گروههاتون :
بسم الله الرحمن الرحيم
وَ هُوَ الَّذي يُنَزِّلُ الْغَيْثَ مِنْ بَعْدِ ما قَنَطُوا وَ يَنْشُرُ رَحْمَتَهُ وَ هُوَ الْوَلِيُّ الْحَميدُ (۲۸شوری)
و اوست كسى كه باران را -پس از آنكه [مردم] نا اميد شدند- فرود مى آورد، و رحمت خويش را مى گسترد.
بعضيا از نشر قران خجالت ميکشن.
خدايا هرکس در نشر این پیام تلاش کرد و قدمی برای خواندن حداکثری این دعا برداشت راعاقبت بخیرکن.. ..
❇️پاسخ:
1️⃣در ابتدا آیه نوشته: پیشنهاد شده که این آیه را برای نزول باران بخوانید و منتشر نمایید.
اولا باید سوال کرد چه کسی این پیشنهاد را داده؟
ثانیاً از کجا میدونسته که خواندن این آیه موجب نزول باران میشه؟
ثالثاً آیا ما مجاز هستیم خواندن آیات بخصوصی از قرآن را برای حل یک مشکل بخصوص پیشنهاد بدهیم؟
2️⃣با بررسی های صورت گرفته در مورد اینکه خواندن این آیه برای نزول باران مفید است، روایتی وارد نشده است از طرفی ملاک در فضائل و خواص آیات و سور تنها روایات ماثور است و به غیر از روایات معتبر به چیز دیگر نمی توان اطمینان کرد.بنابراین نسبت دادن این خاصیت به آیه بدون دلیل صحیح نیست.
3️⃣آیا نشر قرآن به معنای گسترش آموزه های قرآنی در راستای رشد وتعالی بشرهست یا برای حل مشکلات مادی بشر؟!
آنهم انتشار آیات برای رسیدن به حوائجی که در مورد آن هیچ مستندی وجود ندارد!
✅با آنتی شبهه آگاهانه بپذیریم👇
@Antishobheh