eitaa logo
عقل منور
826 دنبال‌کننده
87 عکس
6 ویدیو
16 فایل
﷽ انتشار درس‌ها و نوشته‌های استاد روح‌الله سوری در زمینه فلسفه و عرفان اسلامی، از سوی شاگردان ایشان صفحه شخصی پایگاه اندیشوران: http://r-soori.andishvaran.ir پایگاه مگیران: magiran.com/author/profile/441684 پیشنهاد و تبادل: @Moharram61
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انا لله و انا الیه راجعون شهادت مظلومانه خادم جمهور و هیئت همراه را تسلیت می‌گوییم. امید که خدا ایشان را با اولیایش محشور کند و جای او را برای ملت ایران به بهترین وجه، پر نماید. @sooyesama
یکم خرداد روز بزرگ‌داشت ملاصدرا بود. بی‌گمان او فیلسوفی بزرگ، عارفی کامل و دین‌شناسی زبردست است. به‌این مناسبت، و با اندکی تاخیر، دو سرمقاله‌ای که پیش‌تر برای مجله «نسیم خرد» نگاشته شده، تقدیم می‌گردد. - سرمقاله شماره پنجم (نگاهی کوتاه به سرگذشت صدرالمتالهین): https://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153821.html - سرمقاله شماره ششم (نگاهی کوتاه به نوآوری‌های ملاصدرا): https://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153833.html برای بارگیری (دانلود)، پس از ورود به پیوند، بر گزینه "اصل مقاله" کلیک نمایید. @aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(ج۵۴: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی) (از: قیل والقائل هو السید السند) [معنای خواب‌وارگی دنیا در ادبیات دینی و عرفانی] @aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(ج۵۵: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی) (از: ثم اورد علی نفسه ان هذا هو القول بالشبح) @aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(ج۵۶: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی) (از: و قیل و القائل هو المحقق الدوانی) @aqlemonavar
درس‌گفتارهای استاد سوری: ۱. درس‌گفتار «نهایةالحکمة» در ۳۸۳ جلسه (تکمیل شده): https://drive.google.com/drive/folders/1HaFH5gVbSOI-NphyItiSg0j8L0Y3E06w?usp=sharing ۲. درس‌گفتار «شرح الاشارات و التنبیهات» در ۲۷۲ جلسه (تکمیل شده): https://drive.google.com/drive/folders/1TjGJJ4Y0M-Q6Zg3xXAbMZ1ck1A8WYr8I?usp=drive_link ۳. درس‌گفتار «عرفان نظری» ۱۰۰ جلسه (تکمیل شده): https://drive.google.com/drive/folders/1R-GrfFXhR1yR1niIgP5rI5S_CpwDQ0xY?usp=drive_link ۴. درس‌گفتار «خلاصه نفس‌شناسی» ۸ جلسه (تکمیل شده): https://drive.google.com/drive/folders/1HZUHcnYvg_pDTusO0yZSvvdQu1Q5kTq7?usp=drive_link ۵. درس‌گفتار «شرح المنظومه» ۵۳ جلسه (در حال ارائه): https://drive.google.com/drive/folders/19DaCXL9A9TaVdqp6XnIkbOFwaSDci4Ue?usp=sharing ۶. درس‌گفتار «تمهید القداعد» ۱۳۳ جلسه (در حال ارائه): https://drive.google.com/drive/folders/1N-wjJvW4XYz9aHVGpzn2dMq2OqHRoX8z?usp=sharing @aqlemonavar
نوشته‌های استاد سوری: ۱. داستان انسان (عرفان ادبی۱) http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153761.html ۲. توحید به روایت هشتم (عرفان ادبی۲) http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153806.html ۳. رائحه رستاخیز (عرفان ادبی۳) http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153844.html ۴. نور و نار (عرفان ادبی۴) http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153873.html ۵. خلسه الهی (عرفان ادبی ۵) http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_165532.html ۶.اصالت وجود در فرایند فهم (حکمت متعالیه) http://fhi.hekmateislami.com/article_41120.html ۷. علم تفصیلی پیشین و قاعده بسیط الحقیقة (حکمت متعالیه) https://rimag.ricest.ac.ir/fa/Article/23675/rimag.ricest.ac.ir ۸. بازگشت علیت به تشان؛ چالش‌ها و پاسخ‌ها (حکمت متعالیه) http://pms.journals.pnu.ac.ir/article_3908.html ۹. مقایسه نامحدود وجودی با نامحدود کمی (حکمت متعالیه ؛ عرفان نظری) http://www.javidankherad.ir/article_38465.html ۱۰. وجود نامحدود خدا بر مبنای قاعده بسیط الحقیقة؛ چالش‌ها و پاسخ‌ها (حکمت متعالیه ؛ عرفان نظری) http://qabasat.iict.ac.ir/article_28944.html ۱۱. نقد و بررسی دیدگاه مشاء مبنی بر بساطت جسم از اجزای بالفعل، با تاکید بر دیدگاه علامه حسن‌زاده (حکمت متعالیه، نقد حکمت مشاء) http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153829.html ۱۲. نقد و بررسی مکتب تفکیک با تاکید بر دیدگاه ایشان مبنی بر مخالفت دین با فلسفه (فلسفه دین) http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153855.html ۱۳.  نقش امام‌خمینی در گسترش عرفان اسلامی (عرفان نظری) https://ecc.isc.ac/showJournal/39600/261544/3315075 ۱۴. تنگ‌نای ادراک ذات الهی در عرفان اسلامی و راه برون‌رفت از آن (عرفان نظری) https://jop.ut.ac.ir/article_80204.html ۱۵. جایگاه هستی‌شناختی ذات الهی از دیدگاه حکمت متعالیه، عرفان و صوفی‌نمایان و نقد و بررسی آن (عرفان نظری، حکمت متعالیه) http://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2929 ۱۶. تحلیل و نقد تبیین ابن‌سینا در حصر اقسام حکمت نظری به سه گرایش (روش‌شناسی، فلسفه مشا) https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_13786.html ۱۷. برون‌رفت نهایی حکمت متعالیه از چالش ارتباط متغیر با ثابت، برپایه اندیشه استاد جوادی آملی (حکمت متعالیه) https://jrt.shirazu.ac.ir/article_6515.html ۱۸. جستاری در ديدگاه‌های آيت‌الله جوادی آملی درباره علم اسلامی (فلسفه دین) http://marifat.nashriyat.ir/node/4195 ۱۹. حركت جوهری نفس و پيامدهای آن در نفس‌شناسی صدرايی (حکمت متعالیه) http://kherad.mullasadra.org/Article/33336 ۲۰. تبیین تفسیرهای گوناگون از قاعده «المتفرقات فی وعاء الزمان، مجتمعات فی وعاء الدهر» (حکمت متعالیه) http://phm.znu.ac.ir/article_249502.html ۲۱. خلسه الهی (عرفان ادبی ۶)  http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_165532.html ۲۲. نقش ادراک امکان فقری در سبک زندگی توحیدی؛ آثار فردی و عملی (حکمت متعالیه) http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_167178.html?lang=fa ۲۳. بازخوانی و نقد حقیقت جسم از نگاه کلامی و فلسفی و ارائه دیدگاه برگزیده (حکمت متعالیه) http://mi.khu.ac.ir/article-1-198-fa.html ۲۴. تشکیک در وجود از دیدگاه علامه طباطبایی و استاد مصباح (حکمت متعالیه) https://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_174305.html ۲۵. وجود نامحدود خدا از نگاه استاد مصباح و ارزیابی آن برپایه دیدگاه نهایی صدرالمتألهین (حکمت متعالیه)  https://jitp.ut.ac.ir/article_96348.html ۲۶. پیوند تشکیکی عرفان و برهان، و پیامدهای تعامل دوسویۀ آن‌ها (فلسفه عرفان) https://orj.sru.ac.ir/article_2068.html یادآوری: تنها نوشته‌هایی دیدگاه استاد را بیان می‌کنند که ایشان تنها نویسنده، یا نویسنده اول (مسئول) آنها باشند. @aqlemonavar
واژه‌شناسی «عقل» در فلسفه اسلامی واژه «عقل» در زبان عرب، به «نگاه داشتن» و «مرز نهادن» معنا شده است (طریحی، «مجمع البحرین»، ج5، ص425). نیروی تعقل را بدان جهت عقل نامیده‌اند که معقول‌ها را فراچنگ آورده و نزد خود نگاه می‌دارد. عقل به‌معنای نیروی ادراکی انسان، دو ساحت نظری و عملی دارد. گرچه واژه «عملی»، بیش‌تر کنش و جنبش اندام‌های بدنی را به‌یاد می‌آورد، اما باید توجه داشت که عقل نظری و عملی هردو از نیروهای ادراکی نفس هستند. با این تفاوت که عقل عملی بایدها و نبایدها و عقل نظری هست‌ها و نیست‌ها را ادراک می‌کند. نامیدن عقل به عملی، تنها بدان سبب است که گاه مُدرَک این نیرو از سنخ مسائل عملی است. به‌باور پورسینا انسان برای تدبیر بدن به عقل عملی نیاز دارد؛ زیرا عقل عملی، امور جزئیِ شایسته‌ای که نفس برای دست‌یابی به هدف‌های متعالی خویش، ناگزیر از انجام آنهاست، را تشخیص می‌دهد (پورسینا، «شرح‌الاشارات والتنبیهات»، ج2، ص352). درواقع عقل عملی، حسن و قبح فعل‌های اختياري انسان را ادراک کرده و آنرا در قالب بايدها و نبايدها بیان می‌دارد تا سهم ارشادی خود را انجام دهد (جوادی آملی، «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی»، ص41). عقل عملی در وادی اخلاق و آراستن نفس به خوهای نیکو نیز نقش به‌سزایی دارد. استادان اخلاق سفارش می‌کنند که عقل، سلطان مملکت انسان باشد و نفس را به پیروی احکامی که خود یافته و یا از راه نقل دریافته، وادار نماید. ازسوی دیگر فیلسوفان، نیرویی که حقیقت‌های کلی را می‌یابد عقل نظری می‌نامند. به‌باور پورسینا ویژه‌ترین ویژگی انسانی یکی تصور معناهای کلیِ مجرد از ماده، و دیگری دست‌یابی به ناشناخته‌های تصدیقی به‌کمک شناخته‌هاست. نیرویی که چنین کارکردی برای نفس انسانی دارد عقل نظری نامیده می‌شود (پورسینا، «طبیعیات الشفاء»، ج2، ص185-186). به‌باور استاد جوادی آملی «عقل نظری» نیروی ادراکی نابی است که از گزند وهم و خیال در امان باشد و پیش از هرچیز گزاره اولیِ «اصل تناقض» را به‌خوبی دریابد و در سایه آن گزاره‌های بدیهی (مانند بطلان جمع دو ضد) را ادراک کند. آن‌گاه دیگر مطالب نظری را با بازگردانی به بدیهی روشن نماید (جوادی آملی، «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی»، ص31). آن‌چه گذشت تبیین عقل به‌مثابه یکی از نیروهای نفس انسانی بود. اما «عقل» گاه به‌معنای موجودهای مجرد عقلی یا همان فرشتگان الهی به‌کار می‌رود. فیلسوفان هنگامی‌که گونه‌های جوهر را بر می‌شمارند آنها را به مجرد و مادی، و مجردها را به عقل و نفس دسته‌بندی می‌کنند (سبزواری، «أسرار الحکم»، ص654). قرار دادن عقل در کنار نفس، به‌مثابه دوگونه از جوهر، نشان می‌دهد که عقل تنها به‌معنای نیروی ادراکی نفس نبوده و گاه به‌معنای جوهری مستقل از نفس به‌کار می‌رود. واژگانی چون «عالَم عقل»، «عقل یکم»، «عقل فعّال» و... به معنای دوم اشاره می‌کنند. @aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(ج۵۷: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی) (از: بحمل ذات ای بالحمل الاولی الذاتی) [دحوُالارض + اعتباریت ماهیت و انتقال به ذهن] @aqlemonavar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
غایت حکومت در نگاه امام خمینی (ره): امام‌خمینی براین‌باور است که معرفتِ خداوند، اساس تعالیم پیامبران و غایت تشکیل حکومت دینی بوده (خمینی، صحیفه امام، ج‌20، ص‌300 ـ 298) و اساساً اسلام ناب، در پرتو عرفان ناب رخ می‌دهد. ایشان می‌فرماید: «مقصد انبيا حكومت نبوده است، حكومت براى مقصد ديگر بوده، نه مقصد بوده. تمام مقاصد برمی‌گردد به معرفت اللَّه. هرچه در دنيا واقع بشود و انبيا هرچه دنبالش بودند دنبال اين بودند كه خداشناسى، واقعاً خداشناسى، اگر او حاصل بشود همه چيز دنبالش حاصل است» (همان، ج‌19، ص437). میشل فوکو جامعه‌شناس مشهور فرانسوی می‌گوید: «از قرن هجدهم به بعد هر تحول اجتماعی اتفاق افتاده، بسط مدرنیته بوده؛ اما انقلاب ایران تنها حرکت اجتماعی است که در برابر مدرنیته قرار دارد» (حاجتی، عصر امام‌خمینی، ص‌43). لوسیون ژرژ خبرنگار روزنامه فرانسوی لوموند، درباره مصاحبه‌ای که در نجف اشرف (4/3/1357) انجام داده، می‌نویسد: «آیت‌الله خمینى با بیانى متهورانه و لحنى آرام، به‌مدت دو ساعت با ما سخن گفت؛ حتى وقتى به این مطلب و تکرار آن مى‌پرداخت که ایران باید خود را از شر شاه خلاص کند و نیز هنگامى ‌که به مرگ‌ پسرش اشاره مى‌کرد، نه آثار هیجان در صدایش دیده مى‌شد و نه در خطوط چهره‌اش حرکتى ملاحظه مى‌گردید. وضع رفتار و قدرت تسلط و کف نفس او خردمندانه بود. آیت‌الله به‌جاى آن‌که با فشار بر روى کلمات، ایمان و اعتقاد خود را به مخاطبش ابلاغ کند، با نگاه خود چنین مى‌کرد، نگاهى که همواره نافذ بود. آیت‌الله، عزمى راسخ و کامل دارد و درصدد قبول هیچ‌گونه مصالحه‌اى نیست‌» (خمینی، صحیفه امام، ج‌3، ص‌366). @aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(ج۵۸: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی) (از: هذا طریقة صدرالمتالهین) @aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(ج۵۹: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی) (از: اقول الملاک کل الملاک) [وجود برتر اشیاء، وجود علمی اشیاء، علم پیشین الهی] @aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی: "نقد و بررسی معرفت‌شناسانه مکتب تفکیک" زمان: ۱۴۰۳.۳.۲۱ مکان: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی @aqlemonavar
همایش ملی: ✨تبیین و بررسی تجربیات نزدیک به مرگ از منظر پزشکی، روان‌پزشکی، فلسفه و دین✨ محورهای همایش: ۱. معنا و تعریف مرگ از لحاظ پزشکی و فلسفی ۲. حالت‌های آگاهی و ادراکات در تجربه‌های نزدیک به مرگ ۳. وضعیت فیزیولوژیک بدن و مغز در تجربه‌های نزدیک به مرگ ۴. مقایسه تجربه‌های نزدیک به مرگ با تجربه‌های مشابه (رویای صادقه، ادراکات فراحسی و...) ۵. جنبه‌های فلسفی و عرفانی تجربه‌های نزدیک به مرگ ۶. روش‌شناسی راستی‌آزمایی تجربیات نزدیک به مرگ ۷. روش‌شناسی تحقیقاتی در تجربه‌های نزدیک به مرگ ۸. ملاحظات اخلاقی در ارتباط با تجربه‌های نزدیک به مرگ و... تاریخ‌های مهم: مهلت چکیده: ۱۴۰۳.۳.۳۰ مهلت اصل مقاله: ۱۴۰۳.۵.۳۰ برگزاری همایش: ۱۴۰۳.۷.۲۴ سامانه همایش: https://conference.semums.ac.ir/nde/fa/ شبکه‌های مجازی (ایتا و تلگرام): @ndesemums @aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(ج ۶۰: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی) (از: فان قلت: فعلی هذا لم یکن للشئ نحوان من الوجود) @aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(ج ۶۱: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی) (از: ان قلت: اذا کانت المقولات المعقولات) [خیزش شهودی امام حسین (ع) در دعای عرفه] @aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(ج ۶۲: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی) (از: قلنا وجود تلک الماهیات کونها و تحققها) @aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(ج ۶۳: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی) (از: فالعلم نور و ظهور و هما الوجود) @aqlemonavar
از «حس»ّ گذشتی و از «علم» هم جدا شدی وانگه مُعین مردم بی دست و پا شدی گفتی به دست و پای، کَمَکی صبر، ای رفیق با جنگ، صلح کردی و سوی سَما شدی @aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه با اساتید گروه زیست‌شناسی دانشگاه خوارزمی (جلسه دوم) @aqlemonavar