eitaa logo
عقل منور
802 دنبال‌کننده
84 عکس
5 ویدیو
15 فایل
﷽ انتشار درس‌ها و نوشته‌های استاد روح‌الله سوری در زمینه فلسفه و عرفان اسلامی، از سوی شاگردان ایشان صفحه شخصی پایگاه اندیشوران: http://r-soori.andishvaran.ir پایگاه مگیران: magiran.com/author/profile/441684 پیشنهاد و تبادل: @Moharram61
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹کمیته فلسفه اسلامی، اتحادیه انجمن‌های دانشجویی الهیات کشور برگزار می‌کند: فلسفه اسلامی در مدار توحید 🔸۱۰ شب - ١٠درس‌گفتار🔸 👤باحضور اساتید: ▪️شب اول و دوم 🔻حجت‌الاسلام احسان کرمانشاهی (استاد حوزه علمیه) 🔹توحید و اصول فلسفه و روش رئالیسم ▪️شب سوم تا ششم 🔻آیت‌الله علی رضایی تهرانی (عضو هیئت‌مدیره بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی) 🔹فلسفه توحید در قرآن «سوره توحید» ▪️شب هفتم تا دهم 🔻حجت‌الاسلام روح‌الله سوری (استادیار فلسفه دانشگاه خوارزمی) 🔹توحید فلسفی: نامحدودی خداوند در حکمت متعالیه و متون دینی 🔹تحلیل فلسفی عرفانی هبوط حضرت آدم (ع) 🗓 از ۲ تا ۱۲ فروردین، ساعت ۲۰:۰۰ 👤 دبیر برنامه: احسان کاظمی 🔗 لینک اسکای‌روم: https://vc.isu.ac.ir/ch/theology-sci-assn @aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
برشی از جلسه ۱۲۲ تمهیدالقداعد @aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی: نامحدودی خداوند جلسه یکم: معنای نامحدودی @aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی: نامحدودی خداوند جلسه دوم: نامحدود کمی و نامحدود وجودی @aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی: نامحدودی خداوند جلسه سوم: نامحدودی خداوند در متون دینی @aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی: تحلیل فلسفی- عرفانی هبوط آدم جلسه یکم @aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی: تحلیل فلسفی- عرفانی هبوط آدم جلسه دوم @aqlemonavar
مقاله علمی پژوهشی در موضوع "حکمت متعالیه": «پیوند تشکیکی عرفان و برهان، و پیامدهای تعامل دوسویۀ آن‌ها» چکیده عرفان و فلسفه، روش‌های گوناگونی برای شناخت حقیقت دارند؛ یکی برپایۀ برهان‌های عقلی و دیگری با شهودهای قلبی سامان می‌یابد. اما این تفاوت روشی، لزوماً به تقابل محتوایی نخواهد انجامید؛ زیرا هریک از آن‌ها اگر برابر موازین پیش روند به حقیقت می‌رسند؛ حقیقتِ یگانۀ مشکّکی که هرکدام به­اندازۀ خویش، آن­را می­یابند. اختلاف این یافته‌ها طولی و تشکیکی است، نه عرضی و تقابلی؛ به­گونه­ای که یک حقیقت خارجی در دو سطح برتر و پست‌تر ادراکی، یافته می‌شود. درنتیجه گزاره­های برآمده از برهان و شهود، یکدیگر را تایید می­کنند، نه تکذیب. بنابراین گزاره­های عرفانی عقل‌پذیرند، نه عقل‌گریز یا عقل‌ستیز. ازسوی دیگر، هریک از این روش‌ها برتری­هایی بر دیگری دارند که تعامل دوسویۀ آن‌ها را بایسته می‌سازد. برخی از مهم‌ترین پیامدهای این تعامل عبارتند از: 1. نقش عقل در سنجش، تصویرسازی و اثبات محتوای شهودی. 2. نقش شهود در ژرفابخشی به تصور مسئله، یافتن حد وسط، و فزایندگی یقین عقلی. مقالۀ پیش­رو با روش توصیفی- تحلیلی، پیوند تشکیکی عرفان و برهان، و تعامل دوسویه آن‌ها را تبیین خواهد کرد. کلیدواژه‌ها: عرفان، فلسفه، پیوند تشکیکی، تفکیک‌ناپذیری، عقل‌پذیری عرفان. لینک دسترسی: https://orj.sru.ac.ir/article_2068.html @aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(ج۴۶: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی) [درآمدی بر وجود ذهنی] @aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(ج۴۷: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی) [پاسخ به دو پرسش مهم، درباره وجود ذهنی] @aqlemonavar